siirrettävät USB-kiintolevyt

Taffel

Kävin kaupassa katsomassa suuria USB-siirrettäviä levyjä tiedostovarastoksi. Tuli epäilys, että ne eivät toimisi Linuxissa, koska pakkauksissa oli maininta arjureista, jotka olivat windowsia varten. Siinä oli maininta myös automaattisista varmuuskopiointiohjelmista, mutta niitä en tarvitse linuxissa.

Mulla on ollut sellainen kuva, että ne toimivat, jos USB-muistitikutkin toimivat. Tarvitsevatko ne erillisen ajurin toimiakseen vai toimivatko ne pelkästään linuxin siirrettävien USB-massamuistilaitteiden tuella?

Pitäiskö se olla FAT32-tiedostojärjestelmässä, että se toimisi sekä windowsissa että linuxissa?

10

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

minulla ainakin toimii USB-kovalevy sekä linuxissa että windowsissa. Levy on FAT32-formaatissa, ja se lienee paras yhteensopivuusformaatti.

Yksi pieni huomautus: USB 1.1 on liian hidas järkevään USB-kovalevyn käyttöön. Vanhoissa koneissa voi olla 1.1-versio, mutta uusissa on se nopeampi 2.0.

Ja jos ei muuten toimi, niin pistä USB-levy windowsin puolelta jakoon sisäverkkoosi, ja käytä sitä sitten samban avulla linuxista.

• toimii

Ihan heittämällä, Olen käyttänyt LaCien levyä jo pari vuotta siirtäessäni tiedostoja eri koneille eripuolella kaupunkia sekä linux että windows koneilla. Se pienempi on siitä mukava että sen voi johtoineen kanniskella rintataskussa.

• jaripepe

>>Tuli epäilys, että ne eivät toimisi Linuxissa, koska pakkauksissa oli maininta arjureista, jotka olivat windowsia varten.

Itse tilasin keväällä NetAnttilasta 160 gigan USB-kovalevyn Lacie. Ainut asennus, mikä piti tehdä, oli tökätä liitin USB-2-liittimeen. Sekä Windows XP että Linux Ubuntu tunnistivat laitteen automaattisesti. Ei tarvittu mitään muuta asennusta. USB-kovalevy oli valmiiksi formatoitu FAT-32-formaattiin, joten kumpikin järjestelmä käyttää sitä hyväkseen täydellisesti sekä kirjoittaessaan että lukiessan. Erittäin toimiva järjestelmä. Mahdolliset ajurit näiden ulkoisten kovalevyjen mukana on luultavasti tarkoitettu vanhempia Windows-järjestelmiä varten (esim 98). Ne kun ovat tavallista tyhmempiä verrattuna esim. Linuxiin.

Jälkeenpäin näin, että NetAnttilassa on tarjouksessa Lacie 250 gigaa, hinta taisi olla nyt noin 130 euroa. Hinta/laatusuhde on kohdallaan. Taisi mennä mainonnan puolelle nyt. :)

• Taffel

Uskotaan, että toimii. Mä tilasin NetAanttilasta Lacie 250Gb:n levyn.

• kuule...

miten poistat sen järjestelmästä turvallisesti? Itse pähkäilin hetken kunnes jätin ostamatta.

• umount
        kuule... kirjoitti:

miten poistat sen järjestelmästä turvallisesti? Itse pähkäilin hetken kunnes jätin ostamatta.

man umount

• kuule...
        umount kirjoitti:

man umount

vittu ku ei:( Usb-tikkuja ja kovoja ei lisätä enää /etc/fstab:iin, vaan ne tunnistuu automaattisesti, niin millä ne saa poistettua turvallisesti?

• kuule... kirjoitti:

vittu ku ei:( Usb-tikkuja ja kovoja ei lisätä enää /etc/fstab:iin, vaan ne tunnistuu automaattisesti, niin millä ne saa poistettua turvallisesti?

kuvake työpöydälle asti?

• tulee
        djmosse kirjoitti:

kuvake työpöydälle asti?

Aukeaa ikkuna, missä valinnat mitä haluaa tehdä: avata, ignoorata jne. Kuvakkeista sitten kun koittaa "Poista laite turvallisesti" ilmoittaa, että laitetta ei löydy /etc/fstab:ista. No ei tietenkään, kun niitä ei enää lisätä sinne:/

Eikai sitä voi olettaa että kaikki tieto on siirretty sinne, jos ei sitä pysty umounttaamaan?

• miksuh.

Useimmat USB-massamuistilaitteet pitäs toimia ilman mitään erillisiä ajureita. Eli kovalevyt, muistitikut ja jopa digitaalikameroiden muistit pitäs näkyä levyasemana linuxissa. Poikkeuksia tietenkin aina on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4403
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      58
      3082
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2521
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      118
      2358
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      2023
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1977
    7. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      78
      1912
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1733
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1627
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1608
    Aihe