Kävin kaupassa katsomassa suuria USB-siirrettäviä levyjä tiedostovarastoksi. Tuli epäilys, että ne eivät toimisi Linuxissa, koska pakkauksissa oli maininta arjureista, jotka olivat windowsia varten. Siinä oli maininta myös automaattisista varmuuskopiointiohjelmista, mutta niitä en tarvitse linuxissa.
Mulla on ollut sellainen kuva, että ne toimivat, jos USB-muistitikutkin toimivat. Tarvitsevatko ne erillisen ajurin toimiakseen vai toimivatko ne pelkästään linuxin siirrettävien USB-massamuistilaitteiden tuella?
Pitäiskö se olla FAT32-tiedostojärjestelmässä, että se toimisi sekä windowsissa että linuxissa?
siirrettävät USB-kiintolevyt
10
478
Vastaukset
- mutta
minulla ainakin toimii USB-kovalevy sekä linuxissa että windowsissa. Levy on FAT32-formaatissa, ja se lienee paras yhteensopivuusformaatti.
Yksi pieni huomautus: USB 1.1 on liian hidas järkevään USB-kovalevyn käyttöön. Vanhoissa koneissa voi olla 1.1-versio, mutta uusissa on se nopeampi 2.0.
Ja jos ei muuten toimi, niin pistä USB-levy windowsin puolelta jakoon sisäverkkoosi, ja käytä sitä sitten samban avulla linuxista. - toimii
Ihan heittämällä, Olen käyttänyt LaCien levyä jo pari vuotta siirtäessäni tiedostoja eri koneille eripuolella kaupunkia sekä linux että windows koneilla. Se pienempi on siitä mukava että sen voi johtoineen kanniskella rintataskussa.
- jaripepe
>>Tuli epäilys, että ne eivät toimisi Linuxissa, koska pakkauksissa oli maininta arjureista, jotka olivat windowsia varten.
Itse tilasin keväällä NetAnttilasta 160 gigan USB-kovalevyn Lacie. Ainut asennus, mikä piti tehdä, oli tökätä liitin USB-2-liittimeen. Sekä Windows XP että Linux Ubuntu tunnistivat laitteen automaattisesti. Ei tarvittu mitään muuta asennusta. USB-kovalevy oli valmiiksi formatoitu FAT-32-formaattiin, joten kumpikin järjestelmä käyttää sitä hyväkseen täydellisesti sekä kirjoittaessaan että lukiessan. Erittäin toimiva järjestelmä. Mahdolliset ajurit näiden ulkoisten kovalevyjen mukana on luultavasti tarkoitettu vanhempia Windows-järjestelmiä varten (esim 98). Ne kun ovat tavallista tyhmempiä verrattuna esim. Linuxiin.
Jälkeenpäin näin, että NetAnttilassa on tarjouksessa Lacie 250 gigaa, hinta taisi olla nyt noin 130 euroa. Hinta/laatusuhde on kohdallaan. Taisi mennä mainonnan puolelle nyt. :)- Taffel
Uskotaan, että toimii. Mä tilasin NetAanttilasta Lacie 250Gb:n levyn.
- kuule...
miten poistat sen järjestelmästä turvallisesti? Itse pähkäilin hetken kunnes jätin ostamatta.
- umount
kuule... kirjoitti:
miten poistat sen järjestelmästä turvallisesti? Itse pähkäilin hetken kunnes jätin ostamatta.
man umount
- kuule...
umount kirjoitti:
man umount
vittu ku ei:( Usb-tikkuja ja kovoja ei lisätä enää /etc/fstab:iin, vaan ne tunnistuu automaattisesti, niin millä ne saa poistettua turvallisesti?
kuule... kirjoitti:
vittu ku ei:( Usb-tikkuja ja kovoja ei lisätä enää /etc/fstab:iin, vaan ne tunnistuu automaattisesti, niin millä ne saa poistettua turvallisesti?
kuvake työpöydälle asti?
- tulee
djmosse kirjoitti:
kuvake työpöydälle asti?
Aukeaa ikkuna, missä valinnat mitä haluaa tehdä: avata, ignoorata jne. Kuvakkeista sitten kun koittaa "Poista laite turvallisesti" ilmoittaa, että laitetta ei löydy /etc/fstab:ista. No ei tietenkään, kun niitä ei enää lisätä sinne:/
Eikai sitä voi olettaa että kaikki tieto on siirretty sinne, jos ei sitä pysty umounttaamaan?
- miksuh.
Useimmat USB-massamuistilaitteet pitäs toimia ilman mitään erillisiä ajureita. Eli kovalevyt, muistitikut ja jopa digitaalikameroiden muistit pitäs näkyä levyasemana linuxissa. Poikkeuksia tietenkin aina on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a647184Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�2376022Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,764572Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1073801Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742956Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut662937Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1202636SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het312100Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621937Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2551841