HIACE 4x4 fulltime

eurocub

Kertokaahan millä periaatteella tähän viistokeulahiaseen(D4D mottorilla) on neliveto toteutettu?? Onko se viskolla niinkuin trasporter vai onko se jopa "oikeaoppinen" välitasauspyörästöllä tehty??vetosuhde(etu-taka)? vai onko se joku haldex rakennela a´la vw?? kestävyys?? Kannattaiskohan sellainen hommata käytettynä...??

18

21038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trendy

      Ainakin se on painava. Lyhytkin malli on kahdeksankympin paku, kun lyhyellä Transportterilla saa ajaa sataa...

      • Eurocub

        Niinhän se taitaa olla. On se vaan kummallinen asia koko helvetin lätkä. Jos saman auton täysin samoilla varusteiila rekisteröi henkilöautoksi ja maksat siitä sieluttomasti veroja niin johan kummasti turvallisuus kasvaa ja saa ajella rajoitusten mukaan-Perkeleen vittumainen virkamies jonka takana se kuulemma on. Toivottavasti EU kieltää sen....Meneekö se lyhyt syncrokin alle 1875 kg???


      • Trendy
        Eurocub kirjoitti:

        Niinhän se taitaa olla. On se vaan kummallinen asia koko helvetin lätkä. Jos saman auton täysin samoilla varusteiila rekisteröi henkilöautoksi ja maksat siitä sieluttomasti veroja niin johan kummasti turvallisuus kasvaa ja saa ajella rajoitusten mukaan-Perkeleen vittumainen virkamies jonka takana se kuulemma on. Toivottavasti EU kieltää sen....Meneekö se lyhyt syncrokin alle 1875 kg???

        Lyhyellä Syncrolla ajellaan sataa, mutta pikällä kahdeksaakymppiä. Toyotan paino taitaa mennä niin vähän yli, että tehdas voisi Suomea varten vaikka jättää jotakin suojapeltejä pois jotta saataisiin satasen paku. Nopeusrajoitushan on silkkaa verotekniikkaa.


      • Haisie

        ensi vuoden puolella rekisteröity yli 1,8 tonnin omapainoinen paku on satasen auto jos siitä löytyy lukkiutumattomat jarrut ja vähintään kuljettajan turvatyyny. Samoin edellytyksin saa vanhempikin paku lätkän pois, mutta se vaatii käynnin katsastuskonttorilla.


      • Eurocub
        Haisie kirjoitti:

        ensi vuoden puolella rekisteröity yli 1,8 tonnin omapainoinen paku on satasen auto jos siitä löytyy lukkiutumattomat jarrut ja vähintään kuljettajan turvatyyny. Samoin edellytyksin saa vanhempikin paku lätkän pois, mutta se vaatii käynnin katsastuskonttorilla.

        nii on ihme tapahtunu! Miten ne voi tollasia myönnytyksiä antaa täällä sysipimeässä pykälävaltiossa. Sittenhän jopa voisi harkita uuden auton hómmausta jos toi pitää paikkansa!!


      • Haisie
        Eurocub kirjoitti:

        nii on ihme tapahtunu! Miten ne voi tollasia myönnytyksiä antaa täällä sysipimeässä pykälävaltiossa. Sittenhän jopa voisi harkita uuden auton hómmausta jos toi pitää paikkansa!!

        AKE tiedottaa / Ajankohtaista / Uusi ajoneuvolaki voimaan vuoden 2003 alusta. Pikkusen selaat alaspäin niin löytyy: Uusien yli 1,8-tonnisten pakettiautojen suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus nousee vuodenvaihteen jälkeen. Lukkiutumattomilla jarruilla ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä varustetulla pakettiautolla saa ajaa 100 km tunnissa entisen 80 kilometrin sijaan.
         Käytössä olevien ajoneuvojen nopeuden korottaminen ja nopeusrajoitusta osoittavan 80-tarran poistaminen edellyttävät ajoneuvon tarkastusta katsastusasemalla.

        Että semmosta. Ihmeiden aika ei ole ohi.


      • Eurocub
        Haisie kirjoitti:

        AKE tiedottaa / Ajankohtaista / Uusi ajoneuvolaki voimaan vuoden 2003 alusta. Pikkusen selaat alaspäin niin löytyy: Uusien yli 1,8-tonnisten pakettiautojen suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus nousee vuodenvaihteen jälkeen. Lukkiutumattomilla jarruilla ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä varustetulla pakettiautolla saa ajaa 100 km tunnissa entisen 80 kilometrin sijaan.
         Käytössä olevien ajoneuvojen nopeuden korottaminen ja nopeusrajoitusta osoittavan 80-tarran poistaminen edellyttävät ajoneuvon tarkastusta katsastusasemalla.

        Että semmosta. Ihmeiden aika ei ole ohi.

        Joo kyllä siellä näin lukee. Kun nyt eivät sitten jotain ehtoa ole lakitekstiin laittaneet kuten esim. " ei koske tuontiautoja...tms."...


    • jaa-a

      Vanhoissa on "jäykkä nelineto" eli kun kepistä laitat nelivedon päälle (napalukot edessä tietysti päällä) niin etuset ja takaset vetää yhdellälailla. Jos esim. pitävällä alustalla kirtää ympyrää neliveto päällä niin että renkaat ei luista niin auto sammuu tai jotain särkyy koska etu ja takarenkaat pyörii aina yhtä nopeasti. Siinä ei siis ole tasauspyörästöä välissä. tekniikka on samankaltainen kuin hiluxissa. Luulisin että uudet on samalla takniikalla,se on tosin painava mutta se on kestävä myös (ellei aja sulalla tiellä edessä ja takana erilaisilla renkailla neliveto päällä).

      • jaa-a

        Vanhemmissa on myös valittavissa hidas neliveto. Kardaanin ristikot on joissa on vikaa jos jotain on ja sekin yleensä johtuu rasvan puutteesta. Mutta jos huoltoa ei ole laiminlyöty ja käyttö on ollut siallista niin kyllä sen pitäis kestää ,tosin itsellä ei ole niin paljo kokemuksia hiacesta.


      • höpö höpö

        eikä ne lukot siellätä mihinkään hajoa vaikka pitävällä tiellä tahi muualla pitävällä kurvailiskin.asia on jämpti.se on kitkalukko joka siellä antaa perää.niin KITKALUKKO.muutenhan ois navat aina kappaleina.koskee nimenomaa vanhoja nelikkoja.


      • Eurocub

        tuota uudempaa mallia. En sitä kepistä kytkettävää napalukollista.


      • amt
        Eurocub kirjoitti:

        tuota uudempaa mallia. En sitä kepistä kytkettävää napalukollista.

        Ne ei ole tasauspyrästön lukot. Niilä voi kytkeä etu pyörät pyörimöön ilman että etutasauspyörästö pyörii mukana. Olen törmönnyt kyllä tuohon luuloon ennenkin. Veljeni hajoitti kerran hiluxin kardaanin ristikot ajamalla 200km neliveto päällä päällystetiellä jossa oli sulat ajo urat ja autussa mallia silestonet renkaat edessä ja takana melkein uudet. Olipa autossa vielä kuormaakin pikkasen vajaat 1000kg lavalla. Ympyrää kiertämällä tuskin ainakaan saa mitään hajoamaan ,ei ainakaan tyhjänä. Aina joku rengas sutii vähä, sen huomaa mustista jäljistä . Mutta kyllä se moottoria "ahistaa". Etu ja taka akseliston välillä ei ole tasaus pyörästöä . se oli tarkoitukseni tuoda ilmi. Eikä niitä napalukkoja kytketä kepistä, vaan toyotassa käännetään pyörän navasta ja joissain merkeissä napista (sähköllä). hisessa on neliveto kytketty jo vuosia napista ja kepillä alennusvaihteisto. Luulisin että hiasessa on edelleen sama tekniikka. Vain moottori kytkin ja vaihteisto uusittu. Eivät ole ainakaan mainostaneet muutoksia neliveto tekniikassa.


      • amt
        Eurocub kirjoitti:

        tuota uudempaa mallia. En sitä kepistä kytkettävää napalukollista.

        sekin on vain takana. ja jos ympyrää kiertää niin etu- ja takarenkaat kiertää eri kokoista ympyrää ,siksi se ahistaa. kaiken varalta jos et sitä tiennyt.Ja jos et usko niin käyppäs kiertää autollas ympyrä ja kato jäljistä, etu renkaat kiertää isompaa kehää kuin takarenkaat .


      • Haisie
        amt kirjoitti:

        Ne ei ole tasauspyrästön lukot. Niilä voi kytkeä etu pyörät pyörimöön ilman että etutasauspyörästö pyörii mukana. Olen törmönnyt kyllä tuohon luuloon ennenkin. Veljeni hajoitti kerran hiluxin kardaanin ristikot ajamalla 200km neliveto päällä päällystetiellä jossa oli sulat ajo urat ja autussa mallia silestonet renkaat edessä ja takana melkein uudet. Olipa autossa vielä kuormaakin pikkasen vajaat 1000kg lavalla. Ympyrää kiertämällä tuskin ainakaan saa mitään hajoamaan ,ei ainakaan tyhjänä. Aina joku rengas sutii vähä, sen huomaa mustista jäljistä . Mutta kyllä se moottoria "ahistaa". Etu ja taka akseliston välillä ei ole tasaus pyörästöä . se oli tarkoitukseni tuoda ilmi. Eikä niitä napalukkoja kytketä kepistä, vaan toyotassa käännetään pyörän navasta ja joissain merkeissä napista (sähköllä). hisessa on neliveto kytketty jo vuosia napista ja kepillä alennusvaihteisto. Luulisin että hiasessa on edelleen sama tekniikka. Vain moottori kytkin ja vaihteisto uusittu. Eivät ole ainakaan mainostaneet muutoksia neliveto tekniikassa.

        Minulla on uudesta asti ollut -99 viistonokka 4WD Hiace. Siinäkään ei enää ole kytkettäviä napalukkoja, vaan etuakselit ovat koko ajan mukana. Ei ole alennusvaihteistoa. Ei ole nappia nelivedon kytkemiseksi, se on koko ajan päällä. Pakko on myös olla jonkunmoinen "visko" etu- ja taka-akselin välillä, sillä sitä "pitävän pinnan ahistusta" mihin tutustuin kuuden vuoden aikana vanhan 4WD:n kanssa, ei ole lainkaan.
        -99 sai 4WD:n vain turbomoottorilla ja senkin yhteydessä on vahvempi kytkin ja vaihteisto kuin vapaasti henkäilevässä.
        -99 oli lyhyt 4WD vielä "satasen"-auto. Pitkä oli silloinkin jo 80:nen.Nykyisen D4D-moottorin myötä on jonnekin tullut painoa lisää, sillä nykyään on jo lyhytkin 4WD lätkällinen eli 80-rajoitus rasitteena.


      • Eurocub
        amt kirjoitti:

        sekin on vain takana. ja jos ympyrää kiertää niin etu- ja takarenkaat kiertää eri kokoista ympyrää ,siksi se ahistaa. kaiken varalta jos et sitä tiennyt.Ja jos et usko niin käyppäs kiertää autollas ympyrä ja kato jäljistä, etu renkaat kiertää isompaa kehää kuin takarenkaat .

        Nimittäin nyt ei puhuta pyörien napalukoista vaan siitä onko et ja taka akselien välillä tasauspyörästöä(keskustasauspyörästö). Hilux ja vanhat hiaset on kiinteästi kytkettävissä olevia (sama kuin keskitasauksen mekaaninen lukko)nelivetoja joissa ei ole tasausta keskellä ja ne sortavat ja murtavat käännettäessä koska etu ja takapyörät todellakin menevät eripituisen matkan käännöksessä. Toimintaperiaate on sama kuin taka-akselin tasauspyörästössä. Kulkeehan sielläkin käännöksessä pyörät eripitusen matkan. Ja jos siellä on kiinteä luistamaton lukko niin jo taas sortaa ja murtaa sisäkaarteen puoleinen pyörä.
        Eli siinä uudessa hiasessa ilmeisesti on keskitasauspyörästö. Siinä voi olla myös kitka tai viskolukko mukana. Esimerkiksi 4x4 sierrassa on taka akselilla ja keskustasauspyörästössä viskolukot ja toimii kuin junanvessa.


    • perille

      siellä on tasauspyörästö keskellä kitka lukolla!

      • höpö höpö

        mulla on mitsun 4WD ja ei lukot pauku vaikka kuinka kääntelee lukot päällä oli kuormaa tahi ei.koska kitkalukko löytyy edestä ja takaa.kempin lukot on sitten eri juttu.!!!=)silloin saattaa kylläkin hajottaa. ( Jos luistelee ja yht`äkkiä pitoa tuleekin niin saattaapi napalukko sanoa työsopimuksensa irti.)


    • Anonyymi

      Hajanaista tietoa paljon mutta lopputulos mikä missäkin autossa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      70
      4908
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3349
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2592
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1675
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1302
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      217
      1047
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      985
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      875
    Aihe