HIACE 4x4 fulltime

eurocub

Kertokaahan millä periaatteella tähän viistokeulahiaseen(D4D mottorilla) on neliveto toteutettu?? Onko se viskolla niinkuin trasporter vai onko se jopa "oikeaoppinen" välitasauspyörästöllä tehty??vetosuhde(etu-taka)? vai onko se joku haldex rakennela a´la vw?? kestävyys?? Kannattaiskohan sellainen hommata käytettynä...??

18

20302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trendy

      Ainakin se on painava. Lyhytkin malli on kahdeksankympin paku, kun lyhyellä Transportterilla saa ajaa sataa...

      • Eurocub

        Niinhän se taitaa olla. On se vaan kummallinen asia koko helvetin lätkä. Jos saman auton täysin samoilla varusteiila rekisteröi henkilöautoksi ja maksat siitä sieluttomasti veroja niin johan kummasti turvallisuus kasvaa ja saa ajella rajoitusten mukaan-Perkeleen vittumainen virkamies jonka takana se kuulemma on. Toivottavasti EU kieltää sen....Meneekö se lyhyt syncrokin alle 1875 kg???


      • Trendy
        Eurocub kirjoitti:

        Niinhän se taitaa olla. On se vaan kummallinen asia koko helvetin lätkä. Jos saman auton täysin samoilla varusteiila rekisteröi henkilöautoksi ja maksat siitä sieluttomasti veroja niin johan kummasti turvallisuus kasvaa ja saa ajella rajoitusten mukaan-Perkeleen vittumainen virkamies jonka takana se kuulemma on. Toivottavasti EU kieltää sen....Meneekö se lyhyt syncrokin alle 1875 kg???

        Lyhyellä Syncrolla ajellaan sataa, mutta pikällä kahdeksaakymppiä. Toyotan paino taitaa mennä niin vähän yli, että tehdas voisi Suomea varten vaikka jättää jotakin suojapeltejä pois jotta saataisiin satasen paku. Nopeusrajoitushan on silkkaa verotekniikkaa.


      • Haisie

        ensi vuoden puolella rekisteröity yli 1,8 tonnin omapainoinen paku on satasen auto jos siitä löytyy lukkiutumattomat jarrut ja vähintään kuljettajan turvatyyny. Samoin edellytyksin saa vanhempikin paku lätkän pois, mutta se vaatii käynnin katsastuskonttorilla.


      • Eurocub
        Haisie kirjoitti:

        ensi vuoden puolella rekisteröity yli 1,8 tonnin omapainoinen paku on satasen auto jos siitä löytyy lukkiutumattomat jarrut ja vähintään kuljettajan turvatyyny. Samoin edellytyksin saa vanhempikin paku lätkän pois, mutta se vaatii käynnin katsastuskonttorilla.

        nii on ihme tapahtunu! Miten ne voi tollasia myönnytyksiä antaa täällä sysipimeässä pykälävaltiossa. Sittenhän jopa voisi harkita uuden auton hómmausta jos toi pitää paikkansa!!


      • Haisie
        Eurocub kirjoitti:

        nii on ihme tapahtunu! Miten ne voi tollasia myönnytyksiä antaa täällä sysipimeässä pykälävaltiossa. Sittenhän jopa voisi harkita uuden auton hómmausta jos toi pitää paikkansa!!

        AKE tiedottaa / Ajankohtaista / Uusi ajoneuvolaki voimaan vuoden 2003 alusta. Pikkusen selaat alaspäin niin löytyy: Uusien yli 1,8-tonnisten pakettiautojen suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus nousee vuodenvaihteen jälkeen. Lukkiutumattomilla jarruilla ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä varustetulla pakettiautolla saa ajaa 100 km tunnissa entisen 80 kilometrin sijaan.
         Käytössä olevien ajoneuvojen nopeuden korottaminen ja nopeusrajoitusta osoittavan 80-tarran poistaminen edellyttävät ajoneuvon tarkastusta katsastusasemalla.

        Että semmosta. Ihmeiden aika ei ole ohi.


      • Eurocub
        Haisie kirjoitti:

        AKE tiedottaa / Ajankohtaista / Uusi ajoneuvolaki voimaan vuoden 2003 alusta. Pikkusen selaat alaspäin niin löytyy: Uusien yli 1,8-tonnisten pakettiautojen suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus nousee vuodenvaihteen jälkeen. Lukkiutumattomilla jarruilla ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä varustetulla pakettiautolla saa ajaa 100 km tunnissa entisen 80 kilometrin sijaan.
         Käytössä olevien ajoneuvojen nopeuden korottaminen ja nopeusrajoitusta osoittavan 80-tarran poistaminen edellyttävät ajoneuvon tarkastusta katsastusasemalla.

        Että semmosta. Ihmeiden aika ei ole ohi.

        Joo kyllä siellä näin lukee. Kun nyt eivät sitten jotain ehtoa ole lakitekstiin laittaneet kuten esim. " ei koske tuontiautoja...tms."...


    • jaa-a

      Vanhoissa on "jäykkä nelineto" eli kun kepistä laitat nelivedon päälle (napalukot edessä tietysti päällä) niin etuset ja takaset vetää yhdellälailla. Jos esim. pitävällä alustalla kirtää ympyrää neliveto päällä niin että renkaat ei luista niin auto sammuu tai jotain särkyy koska etu ja takarenkaat pyörii aina yhtä nopeasti. Siinä ei siis ole tasauspyörästöä välissä. tekniikka on samankaltainen kuin hiluxissa. Luulisin että uudet on samalla takniikalla,se on tosin painava mutta se on kestävä myös (ellei aja sulalla tiellä edessä ja takana erilaisilla renkailla neliveto päällä).

      • jaa-a

        Vanhemmissa on myös valittavissa hidas neliveto. Kardaanin ristikot on joissa on vikaa jos jotain on ja sekin yleensä johtuu rasvan puutteesta. Mutta jos huoltoa ei ole laiminlyöty ja käyttö on ollut siallista niin kyllä sen pitäis kestää ,tosin itsellä ei ole niin paljo kokemuksia hiacesta.


      • höpö höpö

        eikä ne lukot siellätä mihinkään hajoa vaikka pitävällä tiellä tahi muualla pitävällä kurvailiskin.asia on jämpti.se on kitkalukko joka siellä antaa perää.niin KITKALUKKO.muutenhan ois navat aina kappaleina.koskee nimenomaa vanhoja nelikkoja.


      • Eurocub

        tuota uudempaa mallia. En sitä kepistä kytkettävää napalukollista.


      • amt
        Eurocub kirjoitti:

        tuota uudempaa mallia. En sitä kepistä kytkettävää napalukollista.

        Ne ei ole tasauspyrästön lukot. Niilä voi kytkeä etu pyörät pyörimöön ilman että etutasauspyörästö pyörii mukana. Olen törmönnyt kyllä tuohon luuloon ennenkin. Veljeni hajoitti kerran hiluxin kardaanin ristikot ajamalla 200km neliveto päällä päällystetiellä jossa oli sulat ajo urat ja autussa mallia silestonet renkaat edessä ja takana melkein uudet. Olipa autossa vielä kuormaakin pikkasen vajaat 1000kg lavalla. Ympyrää kiertämällä tuskin ainakaan saa mitään hajoamaan ,ei ainakaan tyhjänä. Aina joku rengas sutii vähä, sen huomaa mustista jäljistä . Mutta kyllä se moottoria "ahistaa". Etu ja taka akseliston välillä ei ole tasaus pyörästöä . se oli tarkoitukseni tuoda ilmi. Eikä niitä napalukkoja kytketä kepistä, vaan toyotassa käännetään pyörän navasta ja joissain merkeissä napista (sähköllä). hisessa on neliveto kytketty jo vuosia napista ja kepillä alennusvaihteisto. Luulisin että hiasessa on edelleen sama tekniikka. Vain moottori kytkin ja vaihteisto uusittu. Eivät ole ainakaan mainostaneet muutoksia neliveto tekniikassa.


      • amt
        Eurocub kirjoitti:

        tuota uudempaa mallia. En sitä kepistä kytkettävää napalukollista.

        sekin on vain takana. ja jos ympyrää kiertää niin etu- ja takarenkaat kiertää eri kokoista ympyrää ,siksi se ahistaa. kaiken varalta jos et sitä tiennyt.Ja jos et usko niin käyppäs kiertää autollas ympyrä ja kato jäljistä, etu renkaat kiertää isompaa kehää kuin takarenkaat .


      • Haisie
        amt kirjoitti:

        Ne ei ole tasauspyrästön lukot. Niilä voi kytkeä etu pyörät pyörimöön ilman että etutasauspyörästö pyörii mukana. Olen törmönnyt kyllä tuohon luuloon ennenkin. Veljeni hajoitti kerran hiluxin kardaanin ristikot ajamalla 200km neliveto päällä päällystetiellä jossa oli sulat ajo urat ja autussa mallia silestonet renkaat edessä ja takana melkein uudet. Olipa autossa vielä kuormaakin pikkasen vajaat 1000kg lavalla. Ympyrää kiertämällä tuskin ainakaan saa mitään hajoamaan ,ei ainakaan tyhjänä. Aina joku rengas sutii vähä, sen huomaa mustista jäljistä . Mutta kyllä se moottoria "ahistaa". Etu ja taka akseliston välillä ei ole tasaus pyörästöä . se oli tarkoitukseni tuoda ilmi. Eikä niitä napalukkoja kytketä kepistä, vaan toyotassa käännetään pyörän navasta ja joissain merkeissä napista (sähköllä). hisessa on neliveto kytketty jo vuosia napista ja kepillä alennusvaihteisto. Luulisin että hiasessa on edelleen sama tekniikka. Vain moottori kytkin ja vaihteisto uusittu. Eivät ole ainakaan mainostaneet muutoksia neliveto tekniikassa.

        Minulla on uudesta asti ollut -99 viistonokka 4WD Hiace. Siinäkään ei enää ole kytkettäviä napalukkoja, vaan etuakselit ovat koko ajan mukana. Ei ole alennusvaihteistoa. Ei ole nappia nelivedon kytkemiseksi, se on koko ajan päällä. Pakko on myös olla jonkunmoinen "visko" etu- ja taka-akselin välillä, sillä sitä "pitävän pinnan ahistusta" mihin tutustuin kuuden vuoden aikana vanhan 4WD:n kanssa, ei ole lainkaan.
        -99 sai 4WD:n vain turbomoottorilla ja senkin yhteydessä on vahvempi kytkin ja vaihteisto kuin vapaasti henkäilevässä.
        -99 oli lyhyt 4WD vielä "satasen"-auto. Pitkä oli silloinkin jo 80:nen.Nykyisen D4D-moottorin myötä on jonnekin tullut painoa lisää, sillä nykyään on jo lyhytkin 4WD lätkällinen eli 80-rajoitus rasitteena.


      • Eurocub
        amt kirjoitti:

        sekin on vain takana. ja jos ympyrää kiertää niin etu- ja takarenkaat kiertää eri kokoista ympyrää ,siksi se ahistaa. kaiken varalta jos et sitä tiennyt.Ja jos et usko niin käyppäs kiertää autollas ympyrä ja kato jäljistä, etu renkaat kiertää isompaa kehää kuin takarenkaat .

        Nimittäin nyt ei puhuta pyörien napalukoista vaan siitä onko et ja taka akselien välillä tasauspyörästöä(keskustasauspyörästö). Hilux ja vanhat hiaset on kiinteästi kytkettävissä olevia (sama kuin keskitasauksen mekaaninen lukko)nelivetoja joissa ei ole tasausta keskellä ja ne sortavat ja murtavat käännettäessä koska etu ja takapyörät todellakin menevät eripituisen matkan käännöksessä. Toimintaperiaate on sama kuin taka-akselin tasauspyörästössä. Kulkeehan sielläkin käännöksessä pyörät eripitusen matkan. Ja jos siellä on kiinteä luistamaton lukko niin jo taas sortaa ja murtaa sisäkaarteen puoleinen pyörä.
        Eli siinä uudessa hiasessa ilmeisesti on keskitasauspyörästö. Siinä voi olla myös kitka tai viskolukko mukana. Esimerkiksi 4x4 sierrassa on taka akselilla ja keskustasauspyörästössä viskolukot ja toimii kuin junanvessa.


    • perille

      siellä on tasauspyörästö keskellä kitka lukolla!

      • höpö höpö

        mulla on mitsun 4WD ja ei lukot pauku vaikka kuinka kääntelee lukot päällä oli kuormaa tahi ei.koska kitkalukko löytyy edestä ja takaa.kempin lukot on sitten eri juttu.!!!=)silloin saattaa kylläkin hajottaa. ( Jos luistelee ja yht`äkkiä pitoa tuleekin niin saattaapi napalukko sanoa työsopimuksensa irti.)


    • Anonyymi

      Hajanaista tietoa paljon mutta lopputulos mikä missäkin autossa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      154
      3297
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      223
      3005
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1976
    4. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      79
      1618
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1447
    6. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1158
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1051
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

      Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1036
    9. Sä tiedät rakas

      Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      58
      978
    10. Onko Kuhmossa salapareja

      Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      12
      923
    Aihe