Moikka,
Jälleen säädetään, tolkkuihini en ole siis tullut vieläkään.
Asensin tuon ilmaisen VMware serverin ja ajattein kokeilla asentaa xp:n sillä kokeilumielessä.
Sain serverin asennettua, mutta en xp:tä.
Tässä on HP:n kone kysymyksessä ja käyttöjärjestelmä on itsepoltetulla DVD-levyllä.
Pystyykö tällaisella levyllä asentamaan tuota ollenkaan, vai pitääkö olla normaali käyttislevy.
Tässä virheilmoitus kun sitä yrittää asentaa
http://koti.mbnet.fi/justina/Kuvakaappaus-Windows XP Home Edition - VMware Server Console.jpg
Ihmettelen ilmoitusta, kun levy on juuri tältä koneelta poltettu.
Vmware sereveristä
18
609
Vastaukset
- Tekninen tukihenkilö
Voisiko olla Recovey Consolen puuttuminen? tms...
Itsellä ollut monta HP:tä.
Joissakin koti-pc malleissa, jossa OEM windows Xp, puuttuu jotakin...Palautuskontoli tms...en muista... - dfs
Oletko tehnyt levyn itse windowsin asennuslevyjenteko-ohjelmalla? Jos olet, niin ohjelma kai tekee levyn, joka käynnistyy vain sinun koneessasi ja se ei kai tunnista vmwaren virtuaalikonetta sinun koneeksesi... ilkeä mikkisofta
- Justiina35
Juu, olen tehnyt levyt itse. No ei voi mitään.
Löytyy tuolta win2000, joten täytyy sitten kokeilla sillä.
Vielä yksi kysymys. Jos nyt saan tuon 2000:sen toimimaan, pitääkö siinä olla virusohjelmat ja palomuurit ihan kuten oikeassakin windowsissa? Justiina35 kirjoitti:
Vielä yksi kysymys. Jos nyt saan tuon 2000:sen toimimaan, pitääkö siinä olla virusohjelmat ja palomuurit ihan kuten oikeassakin windowsissa?millai olet asettanut VMwaren verkkoasetukset... Mut ei niistä haittaakaan ole, kun kyseessä on winukka...
- Justiina35.
djmosse kirjoitti:
millai olet asettanut VMwaren verkkoasetukset... Mut ei niistä haittaakaan ole, kun kyseessä on winukka...
Asensin kaikki oletuksena, paitsi virtuaaliaseman laitoin eri paikkaan.
Laitan sitten tietoturvaohjelmat 2000:seen jos saan sen toimimaan.
Kunhan levy ensin löytyisi jostakin romppeiden seasta.
Kiitos! - Pärsereikä
Justiina35 kirjoitti:
Vielä yksi kysymys. Jos nyt saan tuon 2000:sen toimimaan, pitääkö siinä olla virusohjelmat ja palomuurit ihan kuten oikeassakin windowsissa?Virustorjunta pitää olla kuten aidossa winkussa, mulla oli itselläni XP testimielessä asennettuna vmwareen XP:ssä, halusin selvittää pysyykö ne madot tosiaan siellä virtuaalikoneessa. Surffailin pari päivää vaarallisilla vesillä ja sain virtuaali-XP:n kamalaan jamaan eli se rupesi tökkimään ja hyytymään matolastin alla. Host-XP pysyi kuitenkin täysin saasteetomana. Joten nyt kun mulla on Ubuntussa tuo virtuaali-XP niin kyllä siinä on syytä käyttää virustorjuntaa eli käytän ilmaista Antiviria.
Jostakin syystä mä en saanut Ubuntussa verkkoa toimimaan bridged-asetuksella joten se on nyt NAT eli virtuaalikoneella on oma IP-osoite. En käytä siinä kuitenkaan palomuuria sillä mulla on rautamuuri jonka perässä wlan-asema dhcp:llä eikä mun koneista näy mitään ulospäin porttiskannauksessa. Tällä hetkellä ei kylläkään ole mitään palomuurisäntöjä päällä joten sisältä lähtevä liikenne läpäisee mun muurini mutta toisaalta olen VARMA ettei mun koneista lähde ulospäin mitään mitä en halua. Mä kun asensin ylijännitesuojat niin meni tehdasasetuksiin koko modeemi enkä ole vielä jaksanut ruveta säätämään sääntöjä siihen.. Ubuntussa on kyllä Firestarter asennettu mutta sekään ei ole tällä hetkellä oletuksena käytössä ts. linuxin palomuuri ei ole käytössä.. hui.. - miksuh.
Justiina35 kirjoitti:
Vielä yksi kysymys. Jos nyt saan tuon 2000:sen toimimaan, pitääkö siinä olla virusohjelmat ja palomuurit ihan kuten oikeassakin windowsissa?Ihan hyvä kysymys. Viruskillerit pitää olla. Windows-virukset ei tietenkään voi mitenkään levitä linuxin puolelle jne, mutta se Windows voi saastua ihan yhtälailla kuin normaalisti asennettunakin.
Palomuurista sitten.. Jos sulla on käytössä palomuuri sillä linux-koneella, jolla ajat vmwarea, niin se suojaa myös ne vmwarella ajettavat virtuaalipalvelimet.
Vmwarea ajavan linux-palvelimen palomuuriin pitää avata ne portit, joiden halutaan olevan auki virtuaalipalvelimilla. Virtuaalipalvelimilla voi sitten säätää palomuurisääntöjä tiukemmiksi.
Eli esim jos vmwarella ajaa kahta virtuaalipalvelimia joista yksi on webbipalvelin, yksi ssh-palvelin jne, niin vmware-palvelinta pyörittävälle koneelle pitää avata sekä http-portti, että ssh-portti. Sitten webbipalvelimella voi sulkea palomuurilla sen ssh portin, ja ssh-palvelimella http-portin. Eli virtuaalipalvelimilla voi kunkin omalla palomuurilla edelleen kiristää palomuurisääntöjä.
Jos sä ajat vmwarella Windowsia vain työpöytäkäytössä, niin sillon pitäs riittää, että sä suljet portit palomuurilla Linuxin puolella.
tietenkin ihan mielenrtauhan vuoksi voit Windowsissa mennä webbiselaimella esim Shields Up -palomuuritestisivulle ja katsoa mitä tuloksia testi sanoo. - Justiina35
miksuh. kirjoitti:
Ihan hyvä kysymys. Viruskillerit pitää olla. Windows-virukset ei tietenkään voi mitenkään levitä linuxin puolelle jne, mutta se Windows voi saastua ihan yhtälailla kuin normaalisti asennettunakin.
Palomuurista sitten.. Jos sulla on käytössä palomuuri sillä linux-koneella, jolla ajat vmwarea, niin se suojaa myös ne vmwarella ajettavat virtuaalipalvelimet.
Vmwarea ajavan linux-palvelimen palomuuriin pitää avata ne portit, joiden halutaan olevan auki virtuaalipalvelimilla. Virtuaalipalvelimilla voi sitten säätää palomuurisääntöjä tiukemmiksi.
Eli esim jos vmwarella ajaa kahta virtuaalipalvelimia joista yksi on webbipalvelin, yksi ssh-palvelin jne, niin vmware-palvelinta pyörittävälle koneelle pitää avata sekä http-portti, että ssh-portti. Sitten webbipalvelimella voi sulkea palomuurilla sen ssh portin, ja ssh-palvelimella http-portin. Eli virtuaalipalvelimilla voi kunkin omalla palomuurilla edelleen kiristää palomuurisääntöjä.
Jos sä ajat vmwarella Windowsia vain työpöytäkäytössä, niin sillon pitäs riittää, että sä suljet portit palomuurilla Linuxin puolella.
tietenkin ihan mielenrtauhan vuoksi voit Windowsissa mennä webbiselaimella esim Shields Up -palomuuritestisivulle ja katsoa mitä tuloksia testi sanoo.Ihan työpöytäkäyttöön ja kokeilumielessä teen tämän.
Tässä Ubuntussa on palomuuri käytössä ja firestartera käytän.
Nyt löytyi win2000 asennuslevy, eikä tietenkään ole buuttaava levy.
Täytyy sitten sellainenkin tässä vielä väkertää.
En tiedä toimisiko käynnistys levykkeeltä, mutta eipä auta kun ei ole levykeasemaa.
Netistä löytyi onneksi hyvät ohjeet buuttaavan käyttöjärjestelmälevyn tekemiseen.
Kiitokset taas kaikille vastanneille :o) - ajattelepa nyt kaksi kertaa
Justiina35 kirjoitti:
Ihan työpöytäkäyttöön ja kokeilumielessä teen tämän.
Tässä Ubuntussa on palomuuri käytössä ja firestartera käytän.
Nyt löytyi win2000 asennuslevy, eikä tietenkään ole buuttaava levy.
Täytyy sitten sellainenkin tässä vielä väkertää.
En tiedä toimisiko käynnistys levykkeeltä, mutta eipä auta kun ei ole levykeasemaa.
Netistä löytyi onneksi hyvät ohjeet buuttaavan käyttöjärjestelmälevyn tekemiseen.
Kiitokset taas kaikille vastanneille :o)Kannattaakohan tuo kun on tällainen kesä? Suomessa vieläpä? Muista nyt että kohta on taas -20 pakkasta ja räntää ja vaikka mitä kivaa.
- Justiina35.
ajattelepa nyt kaksi kertaa kirjoitti:
Kannattaakohan tuo kun on tällainen kesä? Suomessa vieläpä? Muista nyt että kohta on taas -20 pakkasta ja räntää ja vaikka mitä kivaa.
Minulla on lomat lusittu hienossa ilmassa ja olen saanut aurinkoa ihan tarpeeksi.
Eikä aina viitsi ulkonakaan olla! - Pärsereikä
Justiina35. kirjoitti:
Minulla on lomat lusittu hienossa ilmassa ja olen saanut aurinkoa ihan tarpeeksi.
Eikä aina viitsi ulkonakaan olla!Muistaakseni w2k-buuttilevyjä saa ihan netistäkin, mullakin oli näet waretettu w2k joka ei buutannut puhtaalta mutta sitten imutin buuttikorput 4 kpl netistä niin ei tarvinnut enää pistä win98:a alle asennuksen takia. Jos ei siis onnistu muuten niin noilla korpuilla se onnistuu.. mulla ei muuten taida olla niitä enää muuten olisin voinut pistää omalle serverille ne mistä olisit saanut imuroitua. Kokeile kuukle-hakusanaa "nt boot floppy" tms..
- Justiina35
Pärsereikä kirjoitti:
Muistaakseni w2k-buuttilevyjä saa ihan netistäkin, mullakin oli näet waretettu w2k joka ei buutannut puhtaalta mutta sitten imutin buuttikorput 4 kpl netistä niin ei tarvinnut enää pistä win98:a alle asennuksen takia. Jos ei siis onnistu muuten niin noilla korpuilla se onnistuu.. mulla ei muuten taida olla niitä enää muuten olisin voinut pistää omalle serverille ne mistä olisit saanut imuroitua. Kokeile kuukle-hakusanaa "nt boot floppy" tms..
Sain tehtyä win2000 levystä buuttaavan levyn, mutta nyt toi VMware herjaa, ettei ole tilaa asentaa.
Täytyy tässä vielä katsella, mitä sille olisi tehtävissä.
Jättiköhän sitten jotakin tuosta xp kokeilusta sinne...
Jatkan harjoituksia. - Pärsereikä
Virtuaalikoneessahan on oma BIOS eli jos se tieto on upotettu biosiin (minne muuallekaan) niin konehan on käyttiksen mielstä ihan eri mopo. Ja kaiken lisäksi vmware käyttää omia ajureitaan asennusvaiheessa kuten muutenkin eli sikälikin kone näyttää käyttiksen mielestä osin eri rukilta.
- Pärsereikä
Justiina35 kirjoitti:
Sain tehtyä win2000 levystä buuttaavan levyn, mutta nyt toi VMware herjaa, ettei ole tilaa asentaa.
Jatkan harjoituksia.No minkä kokoinen kovo sulla on alla ja mitkä on osiot? Jos sä alustit sen XP-levyn valmiiksi niin se vie sitten tiedostona juuri sen verran kuin alustit, toinen tapa on käyttää dynaamista levynkäyttöä eli uutta blockia otetaan käyttöön tarpeen mukaan. Esimerkiksi siis jos alustat XP:lle virtuaalilevyn 10Gt niin sehän vie sen 10Gt sun kovolta (voidaan splitata myös 2Gt osiin) mutta jos jätät levyn dynaamiseksi niin vmware ottaa levytilaa tarpeen mukaan käyttöön (mutta silloin tulee paljon silpputiedostoja).
Voi siis olla että sulla joku iso tiedostokimpale kummittelee alla, tutki df ja du miltä levy näyttää. Varmuuden vuoksi tuossa ohjeita;
http://www.computerhope.com/unix/udu.htm
http://unixhelp.ed.ac.uk/CGI/man-cgi?df - Pärsereikä
Pärsereikä kirjoitti:
Virtuaalikoneessahan on oma BIOS eli jos se tieto on upotettu biosiin (minne muuallekaan) niin konehan on käyttiksen mielstä ihan eri mopo. Ja kaiken lisäksi vmware käyttää omia ajureitaan asennusvaiheessa kuten muutenkin eli sikälikin kone näyttää käyttiksen mielestä osin eri rukilta.
Esim. XP:n aitouden varmistus sekä aktivointi onnistui ihan hyvin myös Ubuntun vmwaresta joten ainakin se näkee ilmeisesti CPU:n, näytönohjaimen ja kovon ID:t sillä muuten se ei onnistuisikaan.
Justiina35 kirjoitti:
Jatkan harjoituksia.paljon annoit sille tilaa siinä ennen asennusta?
- Justiina35.
djmosse kirjoitti:
paljon annoit sille tilaa siinä ennen asennusta?
10Gigaa muistaakseni annoin tilaa sille, mutta laitoin, että se on 2Gt osissa.
Tässä kiintolevy on 80Gt joten luulisi sen puolen riittävän.
No, minä jatkan täällä vianetsimistä, jos ei muuten onnistu poistan koko höskän ja asennan uudelleen ja annan sille lisätilaa ja poistan ne 2Gt osat.
- Justiina35
Sain kuin sainkin onnistumaan win2000 Vmwarella erinäisten vaikeuksien jälkeen.
Sain ekan kerran Ubuntun nurin täydellisesti!
Sammutin koneen välillä ja kun yritin avata Ubuntu ei päästänyt enää kirjautumaan, valitti että levytila on loppu. (tilaa oli vielä yli 40Gb)
Yritin tyhjätä levyä, vaikka tiesin ettei levytila ollut loppu, mutta ei onnistunut. Hoki vaan että /home/xxx ei ole olemassa. Kokeilin myös netistä löytynyttä ohjetta chown xxx .iceauthority, mutta ei pelannut sekään.
Ainut minkä hyväksyi oli ctrl alt F1:llä kirjautuminen ja sudo apt-get clean, mutta ei sekään mitään auttanut pulmaan.
Tietenkään ei ollut homesta varmuuskopiota, mutta tyhjää osioimatonta tilaa levyllä vielä jonkin verran.
Tein uuden Ubuntu-asennuksen sille ja sain siltä asennukselta /homen tallennettua.
Sitten uusi asennus kokonaan ja vanha /home siihen.
Nyt on sitten puhdas kone kaikiesta turhasta ja olen sitten asennellut vielä uusiksi tosiaan tuon windowsin tähän virtuaaliasemaan ja hyvin pelittää.
Kiitokset taas kaikille avuistanne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904403
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?583082Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132521Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1182358- 402023
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281977Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki781912Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241733Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608