Aloin miettimään että minkälaista vahinkoa moottorille koituu jos öljyjä ei vaihdeta säännöllisesti vaan pelkästään lisätään jos sitä alkaa kulua?
Öljynvaihdon merkitys moottorille
13
3254
Vastaukset
- Heikki
keittäisit pannukahvia lisäämällä entiseen kahviin vettä ja kahvinporoja (anoppini teki niin).
Öljyn tehtävä moottorissa on
a) voidella...
b) ...voidella aina vaan uudelleen
c) ja kuljettaa palaneen öljyn jäännökset ja muu lika pois öljykierrosta (se kerääntyy öljysuodattimeen).
Moottorin öljymäärän väheneminen johtuu
a) öljyvuodoista, tai
b) öljyn palamisesta
Jälkimmäisessä tapauksessa öljyn palamistulokset jäävät jäljelläolevan öljyn joukkoon, "öljy likaantuu".
Öljyyn kerääntyy myös polttoaineen palamisjäänteitä (nokea, happoja, hiilivetyjä, ...)
Kaikki nämä "vieraat aineet" heikentävät öljyn voiteluominaisuuksia ja lopulta muuttavat sen paksuksi "hiomatahnaksi"...
Lopputuloksen arvannet - Jarmo
Öljyn ominaisuudet heikkenevät käytön seurauksena, se vanhenee, ja lisäksi öljyyn sitoutuu nokea, polttoaineen muuta palamisjätettä sekä metallia moottorin osista. Näin öljyn voitelukyky heikkenee.
Ensiksikin koneen liikuvien osien ja laakeripintojen kuluminen lisääntyy.
Toiseksi polttoaineen kulutus lisääntyy koska koneen sisäinen kitka kasvaa.
Kolmanneksi saattaa tulla konevaurio kun jokin koneen liikkuva osa jää voitelematta tai heikkolaatuisen öljyn mukana kulkee epäpuhtauksia liukupintojen väliin.
Ei myöskään unohdeta, että erityisesti Suomen talvessa pakkasaamun kylmästartti vaatii paljon öljyltä jotta voiteluaine lähtee välittömästi liikkeelle ja pystyy voitelemaan kylmänäkin. - za
Esimerkiksi ajoin synteettisillä öljyillä ,tietysti vaihtaen, 260th. Venttiilikopan irrotettua, ei uutta hävennyt. Kaikki loisti, kuin tehtaalta tullut. Öljynvaihdossa ihmetelivät. Esimerkiksi turboilla ajaessani.5th. vaihtovälillä öljy oli aika tervaa.
- Kokeillut
Nuorena, kolmekymmentä vuotta sitten,jätin parissa autossa öljyt vaihtamatta, koska jouduin aina lisäämään uutta öljyä. Lopputuloksena oli, että männänrenkaat paloivat kiinni ja sen jälkeen vasta öljynkulutus alkoikin ja savutus.
- Erkki
on meillä meneillään, vaimon Fiat Panda. Ostettu 1000 mk:lla vuonna -94, silloin mittarissa 94 tkm, työmatka-auto, päivittäin 65 km. Öljyjä ei ole ikinä vaihdettu, eikä suodatinta, öljyä vain lisätty tarpeen mukaan, Mobil Rally Formulaa. Nyt mittarissa nyt, tänä aamuna 215 tkm, ja vielä toimii, saas nähdä kuinka kauan, ja kun hajoo, niin ei väliä, ei kannata korjata.
- JPE
Meillä on menossa jo kolmas Fiat Uno samanlaisella öljyhuollolla, siis vain lisäyksiä tarpeen mukaan. Autojen hankinta-aikaan kilometrejä on ollut 80 000 -140 000 ja luopumisaikaan lähes 300 000. Luopumisen syy oli aina liika ruoste - moottori pysyi ihan kunnossa loppuun asti. Samoin on toimittu perheessä monen muunkin auton kanssa samoin kokemuksin.
- Poikkeuksena VW:n bokserimoottorit, joita on rikkoontunutkin luultavasti juuri öljyn laadun takia (kiinnileikannut kiertokangen laakeri). Näihin suosittelen hyviä öljyjä tiuhaan vaihtaen.
Muuten toki ylläolevien kirjoittajien selvitykset öljyjen merkityksestä pitävät paikkansa. Kysymys onkin mielestäni siitä, kuinka paljon haluaa öljyissä maksaa siitä, että moottori on autosta luovuttaessa lähes uudenveroinen, kun sitä ei kuitenkaan voi ostajalle siten todistaa, että autosta saisi vastaavasti paremman hinnan. - öljy
Jos joku on niin pimeä, että ostaa fiiati, ei varmaan vaihda öljyjäkään. Mitä niitä paskaan..
- Lisäys riittää
Jos mittaat öljyn ominaisuudet säännöllisesti, lisäys riittää. Olin eräällä öljyn maahantuojalla töissä. Eräs myyjä ajoi "samoilla" öljyillä 70 000 km. Aina vaan lisättiin vajaus. 10 000 välein öljystä tehtiin analyysit ja hyvältä näytti.
Jostain kumman syystä asiasta ei saanut hiiskua julkisuuteen.- AaPee
Tottahan se on, että monet vaihtaa öljyt "liian usein" nykyisillä moottoreilla ja öljyillä pitää pystyä ajamaan melkein 20 000km ilman öljynvaihtoa. Kuten yllä on todettu niin tarve riippuu ajotavasta (maantie vs. kaupunki) sekä vuoden ajasta. talvella veden kondensoitumista tapahtuu enemmän kuin kesällä, lisäksi talvella kylmäkäynnistyksen yhteydessä polttoaine palaa huonosti joka "likaa öljyjä" eli öljyyn tulee karstaa ja nokea yms. enemmän. Muistan lukeneeni TM:sta, että mersu kehittelee öljynvaihtoanturia joka mittaisi suoraan öljyn ominaisuuksia ja ilmoittaisi sitten öljynvaihdon tarpeellisuuden. Ennenhän mm. Bemarissa oli huoltovaloja mutta nää perustui mun mielestä kilometrien laskemiseen eikä niinkään öljyjen ominaisuuksien mittaamiseen.
Mitä nyt on tullut lueskeltua niin ihan uusimmissa autoissa öljynvaihtoväli voi olla 40-50tkm. kaikki riippuu moottoritekniikasta.
- kannattaa vaihtaa
Riippuen siitä, ajaako lyhyttä vai pitkää matkaa kannattaa öljyt vaihtaa ajoissa, korkeintaan 10tkm vaihtoväli, jos ajo on lyhyttä kaupunkiajoa. Öljyn sekaan kondensoituu vettä, joka saattaa pysäyttää pahimmassa tapauksessa öljyn kierron -> ei öljynpainetta -> ei voitelua -> moottorivaurio. Pidemmällä matkalla ei vettä pääse kondensoitumaan öljyn sekaan ja jos on päässyt niin se myöskin haihtuu moottorista. Satuin näkemään Vectra 2.0 16V, jossa oli käynyt näin, öljypohjassa useita dl:ä vettä ja moottori entinen, koska voitelu oli loppunut. Tämä ei ole pelkästään tietyn merkin ongelma, vaan myöskin VW:ssä on sattunut tätä. Eli vaihtakaa ne öljyt ajosta riippuen...
- Oilman
Kyllä,tämä kaveri aivan oikeilla jäljillä.
Öljynvaihtoväli täysin riippuvainen ajon luonteesta,ja myös talvikeleillä,tapahtuuko startit ihan kylmiltään taivasalta,vai piuhan päästä,vai tallista!
Nykyisillä synteettisillä voi aika huoletta painella uudemmilla kärryillä tuollaisia 15-jopa 30 tuhatta,mutta jos ajo lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä niin silloin tuo 15 aika maksimi.
- autoilija
Kiitoksia kaikille asiallisista ja asiantuntevista vastauksista. Minulla on auto jonka huoltohistoriaa ei ole tiedossa eli pahimmassa tapauksessa öljynvaihto voi olla laiminlyöty. Itse olen käyttänyt siinä nyt täyssynteettistä öljyä ja hyvin on toiminut. Mitähän kannattaisi tehdä? voisiko joku puhdistusöljyn käyttäminen seuraavan öljynvaihdon yhteydessä korjata tilannetta jos jotain vaurioita on päässyt syntymään?
- filtteri
ei sen kummempia kuin uutta öljyä ja suodattimen vaihto ja homma roilottaa entiseen malliin.mottorin pesu on sen verran mukava homma jotten rupea siitä lausumaan sen kummempaa.saattais olla aika arka paikka monelle.minusta turha. ps(jos vaurioita on päässy tulemaan ei niitä ihmelinimenteillä korjata
)asia on näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036