Talon lainanmaksu

mitä tekisin

Meillä on mieheni kanssa talon laina molempien nimissä. Todellisuudessa vain minä maksan koko lainanlyhennyksen kuukausittain. Mieheni lupautui laittamaan minulle tililleni joka kuukausi puolet lainanlyhennyksestä, mutta hän hoitaa asian milloin sattuu. Nytkään ei ole hoitanut asiaa moneen kuukauteen, koska ei kuulemma ole rahaa.
Hän tienaa melkein puolet enemmän kuin minä, eikä hänellä ole muita lainoja mitä lyhentää. Minä lyhennän siis lainaa, maksan ruoat 6 henkiselle perheelle sekä tietysti vaatetan lapset jne. Mies maksaa vakuutukset, sähköt, veden sekä auton polttoaineet.
Minun tilini siis menee tasan tarkkaan nollille joka tilipäivä, mutta miehellä tuntuu olevan aina käteistä omiin tarpeisiinsa.

Mitä minun kannattaisi siis tehdä. Olisiko mitään järkeä muuttaa talon lainat suoraan minun nimilleni kokonaan ja näin ollen myös talo, koska käytännössä maksankin sen yksin?

21

4735

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso raha pikku raha

Miksi kukaan voi suostua sellaiseen sopimukseen kumppanin kanssa että VOIN laittaa sun tilille sitä sun tätä.
      Ei varmaan tällainen tullu sinulle koskaan mieleenkään,eikö edes pankissa ihmetelleet/nauraneet sulle.

• tyhmyyttäni

luotin rakkaimpaani,joka pitäis olla luotettavin läheisin ihminen. Myönnänkin, että olen ollut todella tyhmä ja sinisilmäinen. Nyt siis kysynkin järkevämpien mielipidettä mitä voisin tehdä?

• eroNNut41pks

Onko teillä ero vireillä? Onko ensimmäisen vaiheen hakemus lähetetty ja vastaus tullut?

Jos näin on, niin sitten sinulla kyllä on mielestäni oikeus ns. hyvitykseen siinä vaiheessa, kun talo realisoidaan.

Älä ihmeessä suostu maksamaan vielä yhteisen omaisuutenne kuluja.

• järkeä

Lainan muuttaminen sinun nimiisi maksaa ja mahdollisessa avioerossa miehesi saa kuitenkin puolet talosta. Ei siis mitään järkeä.
      Sinun keinot ovat esittää tyhjä saldo ja laskut.
      Eiköhän keskustelu kuitenkin olisi paikallaan.

• ennen tavannut

noin "kilttiä" naista. Tee loppu tuosta! Tsemppiä!

• Susanna--

Sanot miehellesi, ettet enää jatka talon lainan maksua yksin ja ruokakulutkin jaetaan tästedes. Sinulla on nyt rahat lopussa. ihan sama kenen nimissä laina on; talo on teidän yhteinen ilman avioehtoa.

• Maksaa kuka maksaa

Laittakaa automaattiveloitus miehen tililtä joka kuukausi lainanhoitotilille niin ei tarvitse pyydellä erikseen.

Miksi niitä lainoja ja nimiä muuttelemaan? Joutuu vain kaikenlaisia perustamismaksuja maksamaan. Mitään käytännön merkitystä sillä ei ole. Jos ajattelet mahdollista tulevaa ositusta (ilmeisesti niin on koska tämä kirjoitus on täällä Avioero-palstalla), ei ole väliä kenen nimellä talo on ja kuka on lainat maksanut, kaikki jaetaan kuitenkin puoliksi. Jos ei muuten niin se tasinko hoitaa viimeistään asian.

• hurja hilta

Olen entisessä työssäni nähnyt näitäkin riitoja. Lopulta on otettu tiliotteet riviin ja räknätty kumpi on pääasiallisesti hoitanut lainat ja muut maksut. Sitten on räknätty niiden mukaan omistusosuuksia. Yleensä ainakin ennen isomman potin sai se, joka oli käytännössä lainat maksanut. En tiedä, onko käytäntö muuttunut.

• Mutta...
        hurja hilta kirjoitti:

Olen entisessä työssäni nähnyt näitäkin riitoja. Lopulta on otettu tiliotteet riviin ja räknätty kumpi on pääasiallisesti hoitanut lainat ja muut maksut. Sitten on räknätty niiden mukaan omistusosuuksia. Yleensä ainakin ennen isomman potin sai se, joka oli käytännössä lainat maksanut. En tiedä, onko käytäntö muuttunut.

Ihan yhdentekevää kuka mitäkin on maksanut, se on perheen ylläpitoa ja talousmenoja eikä niitä lasketa. Omistuksetkin on ihan se ja sama jos ei ole avioehtoa. Lainat on maksanut kuka maksanut, ei varsinaisesti väliä koska viivan alle jää kuitenkin loppukädessä tasasummat koska tasinko, se tasinko, hoitaa kaiken. Vaikka olis ihan selkeästi niin että toinen on hoitanut asiat ja toinen on huidellut, ei väliä.

Näin se ikävä kyllä vaan on. Ei mitään tekemistä oikeudenmukaisuuden ja kohtuuden kanssa.

• selkenevät

kummasti, kiitos neuvoista. Olen kyllä yrittänyt ehdottaa miehelleni, että puolet lainasta siirretään automaattiveloitukseen hänen tililtään. Hän on samaa mieltä, mutta ei tee asian eteen yhtään mitään. Voinkohan minä yksin tehdä sen sopimuksen pankin kanssa, vai tarvitaanko siihen tietysti mieheni lupa myös?... varmaankin.
      Siksi tämä kirjoitus täällä avioeropalstalla, koska se alkaa tuntua jokapäivä todellisemmalta. Raha näytttäisi olevan meidän suhteen kompastuskivi. Mieheni maksattaa minulla kaiken mahdollisen vedoten aina johonkin tärkeämpään menoon, jotta hänen ei tarvitse maksaa. Olen kyllä puhunut asiasta vakavaankin sävyyn, mutta hän ei silti muuta tapojaan käytännössä. Myöntelee kyllä, että "joo, ilmanmuuta hän osallistuu", siihen se sitten jääkin. Saa minut tällaisella käytöksellä raivon partaalle. Minä joudun laskemaan joka centin, jotta selviän menoista seuraavaan tilipäivään. Miehelläni on käteistä aina lompakossa, jota minulla ei ole koskaan. Niin, kyllä tekee katkeraksi:(

• johbero

avioliittolakia: Aviopulison velvollisuus on elättää toisen puolison niin tarvittaessa. Eli Käyt shoppailemassa oman tilin tyhjäksi ja näytät miehellesi, että näin pääsi käymään. Hänellä on lain mukaan velvollisuus elättää ja maksaa kaikki kulut, jollei niin tee,voit viedä asian oikeuteen. Shoppailet siis tilin tyhjäksi ennen kuin mitkään lainat yms on ehtineet sieltä mennä, niin että hänen on pakko maksaa. Tai sitten sanot että menette pankkiin ja siellä teette uudelleen sen verran että molempien tililtä menee lainanlyhennys puoliksi. TAI Sitten pyydät häneltä rahaa itsellesi kerran kuussa ja sanot että omat on loppu ja että täytyy ostaa ruokaa jne. ja jollei rahaa heru, niin olet ostamatta ruokaa niin jo rupee rahaa tulemaan miehenkin taskusta,jollei semmoisenaan niin ainakin ruokaa ilmestyy kaappiin. Viimeinen keino on tietenkin että yhdistätte tilinne ja molemmille kortti, jolla nostaa kyseiseltä yhteiseltä tililtä rahaa!!!Tällöin kaikki menisi puoliksi lainanlyhennyksiä myöten!

• lyhennyksestä

Sinun kannattaisi tehdä niin, että ilmoitat miehelle hyvissä ajoin, että maksat lainanlyhennyksestä sen eräpäivänä vain puolet ja että hänen on huolehdittava sen toisen puolikkaan maksamisesta. Tai vielä parempaa, ilmoitat, että olet peruuttanut lyhennyksen suoraveloituksen tililtäsi ja että hänen on maksettava lyhennys seuraavat x kuukautta, koska sinä olet maksanut hänenkin osuutensa x kuukauden ajan. Sitten pidät vaan pään kylmänä ja annat eräpäivän tulla ja mennä, etkä yksinkertaisesti maksa sitä lyhennystä. Kyllä mies siihen reagoi, jos/kun pankista tulee huomautuskirje, jollei mies sitä aiemmin ole reagoinut eräpäivän lähestymiseen.

Röyhkeyteen pitää vastata röyhkeydellä. Pidä itse kiinni omista oikeuksistasi, ei sitä näköjään teidän perheessä kukaan muu tee. Sitten toinen vinkki: menette yhdessä kauppaan, varmistat, että miehelläsi on lompakko varmasti mukana. Sitten kassalla ilmoitat, että lompakkosi taisi unohtua kotiin, joten miehesi ei auta muu kuin maksaa ruuat. Kuuluuhan hänen ruokamenoihin osallistua, kun kerran syömiseenkin (ilmeisesti) osallistuu.

• röyhkein mies
        lyhennyksestä kirjoitti:

Sinun kannattaisi tehdä niin, että ilmoitat miehelle hyvissä ajoin, että maksat lainanlyhennyksestä sen eräpäivänä vain puolet ja että hänen on huolehdittava sen toisen puolikkaan maksamisesta. Tai vielä parempaa, ilmoitat, että olet peruuttanut lyhennyksen suoraveloituksen tililtäsi ja että hänen on maksettava lyhennys seuraavat x kuukautta, koska sinä olet maksanut hänenkin osuutensa x kuukauden ajan. Sitten pidät vaan pään kylmänä ja annat eräpäivän tulla ja mennä, etkä yksinkertaisesti maksa sitä lyhennystä. Kyllä mies siihen reagoi, jos/kun pankista tulee huomautuskirje, jollei mies sitä aiemmin ole reagoinut eräpäivän lähestymiseen.

Röyhkeyteen pitää vastata röyhkeydellä. Pidä itse kiinni omista oikeuksistasi, ei sitä näköjään teidän perheessä kukaan muu tee. Sitten toinen vinkki: menette yhdessä kauppaan, varmistat, että miehelläsi on lompakko varmasti mukana. Sitten kassalla ilmoitat, että lompakkosi taisi unohtua kotiin, joten miehesi ei auta muu kuin maksaa ruuat. Kuuluuhan hänen ruokamenoihin osallistua, kun kerran syömiseenkin (ilmeisesti) osallistuu.

mitä maa voi päällään kantaa.
        Olen toteuttanutkin joitakin näistä aikaisemmista hyvistä neuvoista. Kerran uskalsin käyttää rahaa kerralla vähän enemmän ja sekin erittäin hyödylliseen lapsia varten. Ajattelin, että miehen on nyt vain pakko tulla vastaan... vaan ei tullut ja jouduin lainaamaan vanhemmiltani tämän ylimenevän summan verran. Niinpä makselin vanhemmilleni tätä vippiä useita kuukausia ja otin opikseni. En ole mitään tuhlaaja tyyppiä vaan harkitsen todella tarkkaan ostokseni siinäkin tapauksessa, että rahaa olisi yllinkyllin. Mieheni on siis todella tunteeton raha-asioissa. Hän kehtaisi sanoa vaikka kaupan kassalla, ettei hänellä ole rahaa, siksipä en uskaltaisi edes kokeilla sellaista. Se olisi todella nöyryyttävää minulle. Samassa pöydässä hän kyllä aterioi mielellään.
        Kokeilin sitäkin kerran, etten ostanut ruokaa, vaan kehoitin miehen menemään kauppaan. Tulos oli, että viikko syötiin ns. välipaloja, koska oikeita ruokatarvikkeita hän ei ostanut. Kokeilinpa uudestaan ja tein oikein kauppalapun... tuloksena oli, että puolet listalla olleista ruokatarpeista puuttui... ei kuulemma ollut!! Niillä eväillä ei todellakaan elätetä 6 henkistä perhettä. Enkä kestänyt muutenkaan katsoa, kun lapsilla ei ollut oikeaa ruokaa vaan pikaruokaa, jotka on yleensä tarkoitettu välipaloiksi tai tosi kiireen keskelle väliaikaisesti. Hän siis piti huolen, ettei ruoat tule maksamaan hänelle paljoa.

Tuohon haluan pyrkiä, että puolet lainanlyhennyksestä menisi autom. veloituksena hänen tililtään. Silloin pankki lähettäisi karhukirjeen hänelle eikä minulle. Nyt aionkin olla pankkiin yhteydessä kys. asiasta ja muutan lainanlyhennyksen niin, että vain puolet menee minun tililtäni. Se on vain ongelma, jos pankki vaatii meitä molempia allekirjoittamaan tätä muutosta, niin mieheni ei sinne varmaankaan aio tulla.
        Miksi ihmeessä tuollaisia ihmisiä edes on olemassa, eikö miehellänikään ole minkäänlaista moraalia olemassa!! Onko tässä mitään järkeä koko suhteessa...

• kuin varaat

ajan pankkiin ja menette miehen kanssa sinne tekemään tuo automaativeloitussopimuksen.

Hyvä konsti on myös tämä että laskette paljonko on yhteisiä menoja siis ruoka, sähkö, vesi, lastenvaatteet yms.

Sitten tuo summa puoliksi ja kumpikin siirtää sen puolikkaan erilliselle tilille josta nuo menot maksetaan, siis perustatte taloustilin yhteisiä menoja varten, ja mielellään miehesi pistää hiukkasen enemmän rahaa sinne tilille kuin sinä, koska tienaakin enemmän.

• tehdä
        kuin varaat kirjoitti:

ajan pankkiin ja menette miehen kanssa sinne tekemään tuo automaativeloitussopimuksen.

Hyvä konsti on myös tämä että laskette paljonko on yhteisiä menoja siis ruoka, sähkö, vesi, lastenvaatteet yms.

Sitten tuo summa puoliksi ja kumpikin siirtää sen puolikkaan erilliselle tilille josta nuo menot maksetaan, siis perustatte taloustilin yhteisiä menoja varten, ja mielellään miehesi pistää hiukkasen enemmän rahaa sinne tilille kuin sinä, koska tienaakin enemmän.

Eli varaan todellakin ajan pankkiin maksumuutoksen vuoksi. Toivon hartaasti, että mieheni suostuu mukaan. En nimittäin aio nyt antaa periksi piiruakaan.

Tuo oli myös hyvä idea perustaa ns. taloustili. Minä ainakin olen sen kannalla, mutta pieni pelko hiipii taustalla, sillä miehelleni ei tee tiukkaakaan laistaa taaskaan maksuissa. Hän kun ei yleensä pidä sanaansa tällaisissa asioissa. Ettei taas tilanne menisi siihen, että minä yksin panen taloustilille rahaa...

• hyvitystä
        röyhkein mies kirjoitti:

Olen toteuttanutkin joitakin näistä aikaisemmista hyvistä neuvoista. Kerran uskalsin käyttää rahaa kerralla vähän enemmän ja sekin erittäin hyödylliseen lapsia varten. Ajattelin, että miehen on nyt vain pakko tulla vastaan... vaan ei tullut ja jouduin lainaamaan vanhemmiltani tämän ylimenevän summan verran. Niinpä makselin vanhemmilleni tätä vippiä useita kuukausia ja otin opikseni. En ole mitään tuhlaaja tyyppiä vaan harkitsen todella tarkkaan ostokseni siinäkin tapauksessa, että rahaa olisi yllinkyllin. Mieheni on siis todella tunteeton raha-asioissa. Hän kehtaisi sanoa vaikka kaupan kassalla, ettei hänellä ole rahaa, siksipä en uskaltaisi edes kokeilla sellaista. Se olisi todella nöyryyttävää minulle. Samassa pöydässä hän kyllä aterioi mielellään.
        Kokeilin sitäkin kerran, etten ostanut ruokaa, vaan kehoitin miehen menemään kauppaan. Tulos oli, että viikko syötiin ns. välipaloja, koska oikeita ruokatarvikkeita hän ei ostanut. Kokeilinpa uudestaan ja tein oikein kauppalapun... tuloksena oli, että puolet listalla olleista ruokatarpeista puuttui... ei kuulemma ollut!! Niillä eväillä ei todellakaan elätetä 6 henkistä perhettä. Enkä kestänyt muutenkaan katsoa, kun lapsilla ei ollut oikeaa ruokaa vaan pikaruokaa, jotka on yleensä tarkoitettu välipaloiksi tai tosi kiireen keskelle väliaikaisesti. Hän siis piti huolen, ettei ruoat tule maksamaan hänelle paljoa.

Tuohon haluan pyrkiä, että puolet lainanlyhennyksestä menisi autom. veloituksena hänen tililtään. Silloin pankki lähettäisi karhukirjeen hänelle eikä minulle. Nyt aionkin olla pankkiin yhteydessä kys. asiasta ja muutan lainanlyhennyksen niin, että vain puolet menee minun tililtäni. Se on vain ongelma, jos pankki vaatii meitä molempia allekirjoittamaan tätä muutosta, niin mieheni ei sinne varmaankaan aio tulla.
        Miksi ihmeessä tuollaisia ihmisiä edes on olemassa, eikö miehellänikään ole minkäänlaista moraalia olemassa!! Onko tässä mitään järkeä koko suhteessa...

Mahdollisessa avioerossa ei osituksessa oteta huomioon yli oman osuutesi maksamiasi asuntolainan lyhennyksiä, koska sen katsotaan kuuluvan puolisoiden normaaliin elatusvelvollisuuteen. Ilmeisesti asuntolaina on molempien puolisoiden nimissä, joten jos lyhennys jää maksamatta, niin kyllä se koskettaa kumpaakin puolisoa. Onhan täysin kohtuutonta, että joudut lainaamaan vanhemmiltasi rahaa lainanlyhennykseen samaan aikaan kun miehesi rahavarat sen kun karttuvat.

Mahdollista avioeroa silmällä pitäen sinun kannattaisi ottaa valokopiot miehesi tiliotteista, sillä jos hänen tililleen kertyy rahavaroja (sinun kustannuksellasi), kuuluu sinulle niistä puolet mahdollisessa osituksessa. Näin ennaltaehkäiset, ettei pihi miehesi pääse piilottamaan rahojaan osituksen varalta. On tuo miehesi sen verran törkimys, etten ihmettelisi, jos yrittäisi juonia jotain osituksessa.

• taloustilille
        tehdä kirjoitti:

Eli varaan todellakin ajan pankkiin maksumuutoksen vuoksi. Toivon hartaasti, että mieheni suostuu mukaan. En nimittäin aio nyt antaa periksi piiruakaan.

Tuo oli myös hyvä idea perustaa ns. taloustili. Minä ainakin olen sen kannalla, mutta pieni pelko hiipii taustalla, sillä miehelleni ei tee tiukkaakaan laistaa taaskaan maksuissa. Hän kun ei yleensä pidä sanaansa tällaisissa asioissa. Ettei taas tilanne menisi siihen, että minä yksin panen taloustilille rahaa...

myös suoraveloitus. Jokainen ihminen käyttää hyväkseen kaiken sen mitä sallitaan. Hyvä esimerkki on 5v lapsesta, jolle olin hemmotteleva mummi. Kun tilanne muuttui ja jouduin ottamaan lapsen enemmän kuin 2 kertaa/kk, niin olihan tekeminen, että asiat saatiin järjestykseen.
        Yleensä aikuisten kesken myös kunnioitus nousee, kun pistää asiat järjestykseen eli ei kannata pelätä jättämistä tms.

• Waratuomari
        röyhkein mies kirjoitti:

Sinun kannattaisi varata aika kunnan lastenvalvojalta ja mennä sinne miehesi kanssa tekemään elatussopimus, jossa vahvistetaan miehesi elatusvelvollisuus lapsianne kohtaan niin, että hänet velvoitetaan maksamaan lapsille elatusmaksua. Tämä ilmeisesti on ainoa keino saada mies elättämään lapsiaan. Onhan törkeää, että mies ei omia lapsiaan elätä, vaan jättää elatusvelvollisuuden yksin äidille ja elää vielä puolisonsa kustannuksella. Elatussopimuksella tai tuomiolla vahvistettu elatusmaksu on ulosottokelpoinen eli miehesi ei mitenkään välty siltä. Mitkä mahtavat olla tulonne?

Jos mies ei suostu tekemään elatussopimusta, voit viedä asian käräjäoikeuteen, jossa hänen maksettavakseen tuleva elatusmaksu vahvistetaan. Alat pärjätä taloudellisesti paljon paremmin, kun saat isän osallistumaan lasten elatukseen, niin kuin kuuluukin.

• tässä logiikassa
        kuin varaat kirjoitti:

"..ja mielellään miehesi pistää hiukkasen enemmän rahaa sinne tilille kuin sinä, koska tienaakin enemmän. "

Ei ymmärrä tätä?

• Waratuomari
        tässä logiikassa kirjoitti:

"..ja mielellään miehesi pistää hiukkasen enemmän rahaa sinne tilille kuin sinä, koska tienaakin enemmän. "

Ei ymmärrä tätä?

Eihän tuossa logiikassa ole avioliittolain säännösten valossa mitään mättämistä: puolisoiden tulee elatuskykynsä mukaisessa suhteessa osallistua perheen elatukseen. Näin ollen enemmän ansaitsevan elatusvastuu on suurempi (ei 50/50).

• että on muitakin yhtä hölmöjä vaimoja kuin minä. Palkka kun tulee niin se myös menee - lainanlyhennyksiin, sähkölaskuun, vesilaskuun, lapsien ja omaan puhelinlaskuun, jätehuoltoon, mökin laskuihin, kiinteistöveroihin, vakuutusmaksuihin, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin, auton maksuun ja bensaan. Unohtuikohan joku ?? Meillä on aina ollut sopimus että mies ostaa ruoan ja antaa tarvittaessa minulle jos omani ei riitä (mies on yrittäjä). Nyttemmin myös ruoan osto on siirtynyt minulle, ei sitä kukaan jaksa syödä päivästä toiseen lihapiirakkaa ja makkaraa ja valmispitsaa... Ei ole miehellä enää perheelleen rahaa vaikka joka päivä töihin lähteekin. Omat rahat on kokolailla loppu ja kovasti saan laskea että riittävät.

Olen jättänyt jo avioerohakemuksen 1.vaiheen pari kuukautta sitten ja mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuukaan kun jätän 2.vaiheen sisään.... Tulen kynsin hampain tappelemaan osituksesta ja ottamaan kaiken minkä saan (mieheni on osallisena jakamattomassa perikunnassa), vaikka sitten lyömällä tiliotteet pöytään. tässä tapauksessa en halua että tyhmyydestä sakotetaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe