Bruksismi ja pureminen

Jenni12983

Kirjallisuushan tursuaa infoa että nuo edellä mainut oireet aiheuttavat (saattavat aiheuttaa) usein korvien soimista, ja varmasti aiheuttaakin. KOrvalääkärin mukaan hyvin yleistä. MUTTA sanotaan myös kirjallisuudessa, että sen saisi hoidettua kiskojen, hiomisien jne keinoin. Tähän kuitenkin viisas korvalääkärini sanoi ettei hampaista/purennasta johtuvaa soimista koskaan saada pois.
JOkatapauksessa, minun tarinani on kirjoitettuna tuolle KUULO puolelle kun joku kysyi hampaiden ja korvan yhteyttä. Tarvitsisin vertaistukea jos jollaon tullut sama vaiva. Muuten meinaa oireet jo hävinneet mutta soiminen ei tunnu häviävän. Lääkäri käski antamaan sille aikaa. ?!

Olen 25v ja koko ikäni narskutellut ja purrut hampaita öisin. Millon enemmän millon vähemmän. Oireita ei ollut koskaan ennen helmikuuta 2005. Vasen korva alkoi särkemään koko pää. Kesti 2kk ja hävisi itsekseen. Kävin silloin korvalääkärillä ja mitään ei löytynyt. Nyt oli oireeton maaliskuuhun 2006 asti jolloin sama korva alkoi särkemään. Korvalääkärinkautta ohjattiin hammaslääkäriin. Purenta itsessään hyvä, mutta ainainen narskuttelu jne. jotenkin vaikuttanut leukaniveleen vas. puolelle ja se aiheutti säryn. Sain purentakiskon. Käytin sitä kuukauden päivät kunnen iski poskiontelontulehdus.
Samaan aikaan tuo vasen korva alkoi soida. Soiminen jatkuu edelleen vaikka terveitä oltu jo kauan. Tulehdus ei ollut edes paha, ja korvalääkäri sanoi että soiminen on lisäoire tuosta hammaspuolesta, poskiontelontulehdus vain herkisti sitä entisestään säryn lisäksi... mene ja tiedä. Jokatapauksessa, nyt kuunellaan korvan konserttia ja vaikkei se kovin voimakas ole niin usein saa mielen matalaksi kun jatkosta ei tiedä. Lääkärit on antaneet paljon toivoa.
Tosin yksi tyksin korvalääkäri sanoi että hampaista johtuvaa soimista ei koskaan saada kokonaan pois, vaan esim. kirjallisuuden antama tieto että sen saisi hoidettua perustuu siihen että ihminen tottuu siihen äänee. Kun itse meinaa olen hieman sen toivon varassa tässä ollut kun olen lukenut että purukaluston aiheuttama soiminen häviäisi ajankanssa.
Mutta soiminen on niin eriskummallinen vaiva ettei siihen varmaan kukaan lääkäri voi sanoa kellä lähtee ja esim. mulla ei nyt koskaan se häviä. Aika näyttää. Nyt soinut 1½kk ja siis vain tämä vas, korva.

Suosittelen hammaslääkärissä käyntiä. Millainen historia sulla muuten on? Onko hampaiden tai purennan kanssa häikkää? Onko sulla siis soimista? Niska-hartiavaivat on yleisiä jos purennassa jotain/narskuttelee koska silloin ne jännittyy kokoajan eivätkä edes öisin saa levätä.

3

707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suhinaa

huh!! Mitä tänne kuuluu??
      Luin kuin olisin kirjoittanut kaiken itse!!!! Puren hampaita ja nyt määrättiin kiskot... Tosin korvien soiminen jatkuu. On kuin sähköistä suhinaa ja tuntuu ettei kohta jaksa enään.. =(

• puuhastelija

Näitä voi kokeilla:

-purentakiskot, itse muotoiltavat ja labravalmisteiset, useita tyyppejä
      -botuliinipistokset, melko kalliita vain
      -biofeedback, saa tilattua Amerikoista: http://bruxismbiofeedbackheadband.com/
      -lihasharjoitukset
      -magnesium, b5-vitamiini C-vitamiini yhdessä

• sdfsafdafsdas

Itse kärsin näistä vaivoista myös ja suurimman avun olen saanut eräältä Lahdessa toimivalta OMT_fysioterapeutilta joka tietää erittäin paljon näitä bruksismista kärvivien vaivojen ja kipujen lievityksestä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe