Oletteko ostaneet matkoilta/saaneet häälahjaksi tms. kultakoruja ja joutuneet tullissa maksamaan niistä veroa Suomessa?
Onko joku sattumoisin mennyt ulkomailla naimisiin ja saanut perinteiden mukaisesti häälahjaksi kultakoruja ja tullut sitten niiden kanssa Suomeen häiden jälkeen. Onko tällöin pitänyt maksaa häälahjoina saadusta kullasta veroa tullissa? Itselläni on edessä häät ulkomailla ja tiedän saavani kultaa lahjaksi. Sen vuoksi kyselen. Tuntuu kyllä kohtuuttomalta ja epäoikeudenmukaiselta, että omista häälahjoistaan, joita ei siis itse ole ostanut, joutuu maksamaan suomen tullissa veroja. Eihän suomessakaan naimisiin mentäessä haalahjoista mitään veroa tarvitse maksaa (ellei rahalahjoitus ylitä 3400 euroa/lahjoittaja). Tullin mukaan ulkomailta voisi sellainen hlö joka ei ole 12 kuukauteen asunut suomessa tuoda suomeen muuttaessaan häälahjoiksi annettuja koruja 1000 euron edestä. Ylimenevistä koruista pitäisi maksaa 22 % veroa. Ja esim. minä, suomalainen, joka palaan häiden jälkeen takaisin suomeen EN VOI tullilain mukaan tuoda saamiani häälahjakoruja suomeen edes tuon 1000 euron edestä. Uskomatonta.
Kertokaa kokemuksia.
Kultakorujen tuominen ulkomailta
13
6970
Vastaukset
- ei ongelmaa
tuot osan nyt, toinen puoliso tuo oman osuuden, ensikerralla siella kaydessasi tuot osan jne. tai otat riskin ja tuot ne kerralla kotiin. jos ne ei ole huomiota herattavia niin ei niita kukaan kysele.
- apua
Jos niitä koruja nyt ei ole ihan tonneittain voit laittaa ne yllesi. Kuka tullissa tietää kuuluivatko ne sinulle jo ennen matkaa vai ei. itse olen tuonut paljon vaateita ja koruja ulkomailta. Hintalaput vain vaateista pois niin kuka voi sitten todista ja mitäkin. Muuttokuorman edestä tavaraa on tietenkin hieman hankalampi muiluttaa tullin ohitse.
- näin...
Itse olen tehnyt myös samoin kun olen tuonut kultaa ulkomailta. Kerran oli puolen vuoden asumisen jälkeen kaulassa pari kultaketjua, sormissa sormuksia 5, pari ranneketjua ja yksi paksu rannerengas. Kaikki siis sellaista todella kallista, paksua kultaa ja isoja koruja, joita Suomessa harvemmin edes myydään kun ovat niin kalliita. Metallinpaljastimen luona tarkastusta suorittanut nainen vain ihaili hienoja korujani, eikä puhettakaan että olisin ne vasta ostanut. Kun eivät voi todistaa ettet muutoin vaan tykkää kanniskella isoja kultamääriä ylläsi, niin eivät voi sanoa mitään. Onhan noissa tuomisissakin joku euromääräinen raja (ks. www.tulli.fi), mutta ainakin sen ylimenevä kannattaa siis aina laittaa ylle. Jos kultaa on enemmän kuin ylle omasta mielestään voi laittaa, kannattaa osa antaa matkakavereiden ylle kanniskeltavaksi tai tuoda myöhemmin.
- hamster
näin... kirjoitti:
Itse olen tehnyt myös samoin kun olen tuonut kultaa ulkomailta. Kerran oli puolen vuoden asumisen jälkeen kaulassa pari kultaketjua, sormissa sormuksia 5, pari ranneketjua ja yksi paksu rannerengas. Kaikki siis sellaista todella kallista, paksua kultaa ja isoja koruja, joita Suomessa harvemmin edes myydään kun ovat niin kalliita. Metallinpaljastimen luona tarkastusta suorittanut nainen vain ihaili hienoja korujani, eikä puhettakaan että olisin ne vasta ostanut. Kun eivät voi todistaa ettet muutoin vaan tykkää kanniskella isoja kultamääriä ylläsi, niin eivät voi sanoa mitään. Onhan noissa tuomisissakin joku euromääräinen raja (ks. www.tulli.fi), mutta ainakin sen ylimenevä kannattaa siis aina laittaa ylle. Jos kultaa on enemmän kuin ylle omasta mielestään voi laittaa, kannattaa osa antaa matkakavereiden ylle kanniskeltavaksi tai tuoda myöhemmin.
aina olen ostanut jotain koruja ja viime keralla sain aika kalliin timanttisormuksen, eikä noi tullissa kyselleet mitään kun oli sormessa, liekkö huomanneetkaan, ei ne kyllä ole minua koskaan tarkistaneetkaan, matkustan paljon.
- Sari altin
näin... kirjoitti:
Nimimerkkisi viitannee Turkin maahan, missä itsekin menin naimisiin. Kullan mukana kantaminen Suomeen ei kyllä tullut mieleeni, koska niitähän tuli kilokaupalla. 11 rannerengasta(20-24 kr), 6 ranneketjua, kolme kaulakorua (joista yksi ketju), riipus ja 22 sormusta. Jos olisin ne päälleni ripustanut voisivat tullissa hetken katsella pitkään- vai mitä luulette?
Ja itseasiassa saamani määrä oli kuulemma vähäinen, ja olen muutamissa häissä nähnyt morsioiden kantavan kultaisia vöitä ja otsapantojakin, eikä mitään ohuita- hui. - Altin sarisi...
Sari altin kirjoitti:
Nimimerkkisi viitannee Turkin maahan, missä itsekin menin naimisiin. Kullan mukana kantaminen Suomeen ei kyllä tullut mieleeni, koska niitähän tuli kilokaupalla. 11 rannerengasta(20-24 kr), 6 ranneketjua, kolme kaulakorua (joista yksi ketju), riipus ja 22 sormusta. Jos olisin ne päälleni ripustanut voisivat tullissa hetken katsella pitkään- vai mitä luulette?
Ja itseasiassa saamani määrä oli kuulemma vähäinen, ja olen muutamissa häissä nähnyt morsioiden kantavan kultaisia vöitä ja otsapantojakin, eikä mitään ohuita- hui.Oletko jo myynyt ne hyvää hintaan?
Kultaa salakuljetetaan Suomeen Turkista jälleenmyytäväksi ja tullissa ovat kyllä tietoisia tästäkin tuottoisasta bisneksestä. Ei kaikki siis ole häälahjaa mikä kiiltää... - määrillä
Sari altin kirjoitti:
Ja itseasiassa saamani määrä oli kuulemma vähäinen, ja olen muutamissa häissä nähnyt morsioiden kantavan kultaisia vöitä ja otsapantojakin, eikä mitään ohuita- hui.kannattaa kyllä varmaan myydä enimmät pois jo Turkissa. Kultakaupathan myös ostavat kultaa päivän hintaan Turkissa. Ehkä Suomessa olisi arvokkaampaa, mutta kun täällä voi olla vaikeampaa myydä kenellekään. Voi sitten vaan pitää ne itselle mielekkäämmät eikä tarvi olla huolissaan tullista. Tai sitten tuo vaan osissa jos kaiken haluaa pitää.
- kulta
määrillä kirjoitti:
kannattaa kyllä varmaan myydä enimmät pois jo Turkissa. Kultakaupathan myös ostavat kultaa päivän hintaan Turkissa. Ehkä Suomessa olisi arvokkaampaa, mutta kun täällä voi olla vaikeampaa myydä kenellekään. Voi sitten vaan pitää ne itselle mielekkäämmät eikä tarvi olla huolissaan tullista. Tai sitten tuo vaan osissa jos kaiken haluaa pitää.
Yleensä turkkilaista kultaa pidetään aika huonolaatuisena. Mieheni on kotoisin Balkanin alueelta ja siellä turkkilaista kultaa pidettiin aika sekundakamana.
- kulta on kultaa..
kulta kirjoitti:
Yleensä turkkilaista kultaa pidetään aika huonolaatuisena. Mieheni on kotoisin Balkanin alueelta ja siellä turkkilaista kultaa pidettiin aika sekundakamana.
Jos olet saanut 11 tai 14 karaatin kultaa ei se ole minkään arvoista mutta jos kyseessä on 22 tai jopa 24 karaattia niin se on jo ehtaa kamaa, joten kannattaapi tarkistaa karaatti määrä. Muutoin kullalla ei siis ole eroja oli se sitten peräisin Turkista, Balkanilta tai Suomesta, karatti ratkaisee.
- mihin vertaa
kulta on kultaa.. kirjoitti:
Jos olet saanut 11 tai 14 karaatin kultaa ei se ole minkään arvoista mutta jos kyseessä on 22 tai jopa 24 karaattia niin se on jo ehtaa kamaa, joten kannattaapi tarkistaa karaatti määrä. Muutoin kullalla ei siis ole eroja oli se sitten peräisin Turkista, Balkanilta tai Suomesta, karatti ratkaisee.
Kyllä 14 karaatin kultakin on jonkin arvoista. Oma valkokultainen kihlasormukseni on Turkista ostettua 14 karaatin kultaa. Turkissa maksoi pari vuotta sitten 50e, Suomessa arvioivat hinnaksi 300e. Suurinpiirtein sama arvosuhde on ollut myös muilla Turkista ostamillani 14 karaatin koruilla. Nykyään suurin osa Suomessakin myytävistä kultakoruista on muuten juuri tuota 14 karaatin kultaa, koska se on suhteessa halvempaa ja myy siis myös paremmin.
Mutta oikeassa olet, karaatimäärähän se ratkaisee kullan arvon, ei se mistä maasta kulta on peräisin. Turkin kulta on ihan ok-laatuista, tuskin turistit sitä muuten itselleen alueen tuhansista kultakaupoista hamstraisivat :) - myös...
mihin vertaa kirjoitti:
Kyllä 14 karaatin kultakin on jonkin arvoista. Oma valkokultainen kihlasormukseni on Turkista ostettua 14 karaatin kultaa. Turkissa maksoi pari vuotta sitten 50e, Suomessa arvioivat hinnaksi 300e. Suurinpiirtein sama arvosuhde on ollut myös muilla Turkista ostamillani 14 karaatin koruilla. Nykyään suurin osa Suomessakin myytävistä kultakoruista on muuten juuri tuota 14 karaatin kultaa, koska se on suhteessa halvempaa ja myy siis myös paremmin.
Mutta oikeassa olet, karaatimäärähän se ratkaisee kullan arvon, ei se mistä maasta kulta on peräisin. Turkin kulta on ihan ok-laatuista, tuskin turistit sitä muuten itselleen alueen tuhansista kultakaupoista hamstraisivat :)Pitävätkö ilmoitetut arvot paikkansa.
- sari altin
Altin sarisi... kirjoitti:
Oletko jo myynyt ne hyvää hintaan?
Kultaa salakuljetetaan Suomeen Turkista jälleenmyytäväksi ja tullissa ovat kyllä tietoisia tästäkin tuottoisasta bisneksestä. Ei kaikki siis ole häälahjaa mikä kiiltää...Tottakai myin suurimman osan, sillä sitten myöhemmin hankittiin lapselle kaikki tarpeet kun tuli mukaan kuvioihin, se oli meidän "äitiyspaketti". Ja kyllä ne kaikki ihan kultaa olivat ja hyvät rahat saatiinkin! Tietysti kauneimmat ja tärkeimmät (vanhemmilta saadut) säilytin.
- Tietäjä iän ikuinen
Menin itse muutama vuosi sitten ulkomailla naimisiin ja tutkin silloin asiaa lakikirjoista. Häälahjat ovat lain mukaan verovapaita, muutamin poikkeuksin.
Me/minä sain myös muutamia varsin arvokkaita lahjoja, elektroniikkaa yms. joista olisi normaalisti mennyt tullia. Kun tulin Suomeen, niin kävelin punaista linjaa pitkin. Kun tullimies kysyi mitä tullattavaa minulla on, kerroin että menimme juuri vaimoni kanssa ulkomailla naimisiin ja minulla on siksi häälahjoja mukana. Sanoin, että tietääkseni niistä ei kanneta tullia, mutta ajattelin vielä varmistaa asian.
Näytin hääkuvia ja päivämäärä kaiverrukset sormuksessa ja asia oli sillä selvä. Tullimies onnitteli minua ja pääsin jatkamaan matkaa.
Kannattaa siis tutkia asiaa Finlexistä, lakikirjasta tms. tuota voisi jopa käyttää "verosuunnitteluun" ja toivoa sellaisia lahjoja, joista muuten menisi paljon tullia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803