Turvesuolle

Torttuuu

Minkälaista on ollu turvesuolla töissä? Minkälaisia päiviä ja kuinka pitkiä?Palkka?Ja miten työajat sijottuu ja saako tarvittaessa vapaapäiviä? Ja ottaakohan ne 15 vuotiasta töihin turvesuolle kun ajattelin mennä ens kesänä?

15

9266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turve julli

      Jokunen vuosi sitten olin suolla turvetta nostamassa. Palkka oli 7,5eur/tunti, eli nykyään lienee jostain 8 eurosta ylöspäin. Kuukausi palkkaa kertyy ihan hyvin, koska päivät on pitkiä(2-vuoro työ ja vuoron pituus 12 tuntia) töitä on aina kun ei sada(myös yöllä ja viikonloppuisin) ja vapaata vastaavasti sateisina päivinä. Itse ainakin sain lisää vapaata silloin kuin halusin, eli on itsestä kiinni, miten paljon haluaa tehdä töitä.
      Työmukavuus riippuu kaluston laadusta(kannattaa pyrkiä ilmastoitujen koneiden kuskiksi...),mutta varmaa on, että työ on pölyistä ja raskasta. Jos osaat jotain koneen korjaus hommia, työnantaja arvostaa sitä varmasti.Jotain pieniä korjauksia ja huoltoja on pakko osata(koneiden voitelut jne...)Joskus vuoro saattaa venyä vuorokauden mittaiseksi.Iästä en osaa sanoa. Missään ilmoituksessa mielestäni ei ole ollu vaatimusta 18-vuoden iästä. Laki taitaa rajoittaa alaikäisen työaikoja ja yö työtä.Kannattaa kysyä asiaa suoraan joltain urakoitsijalta.
      Joten, jos et pelkää kovaa työtä ja joku ottaa sinut töihin,niin tervemenoa vain! Itselle jäi hommasta kaikesta huolimatta ihan hyvät muistot.

      • pohojanmaa tai jotaki sinne...

        Itse olen myös ajatellut mennä turvesuolle kesätöihin, niin sais piikin ostettua. Mun kohdalla on hyvä, kun turvesuolle ei ole kuin muutama kilometri ja senki vois sitte huristella mopolla. Eli tekniikasta en niin tiädä mutta traktoria oon ajanu lapsesta asti niin kaipa ne huolivat. Pointtia ei tähän tullu, mutta kerroinpahan jotaki...


    • turvesuolle meniä

      Terve. Vapon sivuilla lukee "turve työt sopivat parhaiten 16vuotiaille" itsekkin olen haaveillut turvesuolle mutta nyt taitaa mennä suunnitelmat muuttua.kesä töihin olisin itsekkin halunnut mutta ei taija päästä.

      • Anonyymi

        Siinä lukee parhaiten


    • 4x4

      Ilmeisesti sellasii 12 tuntisii tai 12.30-13.00 Ajelet siellä traktorilla nostelemassa turvetta ja tienaat riihikuivaa :)

      • Ksu

        Osaako joku sanoa, mikä Vapon järjestämä kurssi pitää suorita, kun turvesuolle on tulossa töihin?
        Onk miten vaikea koe siell?


    • koneellisesti

      Biolanin soilla on kevyt, koneellinen turpeen korjuu. Palkoista en tiedä. Olen kuullut, että Biolan on sukupuolirasisti, lähinnä naisia varten tiedoksi muullakin kuin suolla.

      • tiedostelija

        Jos menee turvesuolle menee töihin niin pitääkö olla oma traktori vai saako suolta ja jos oma pitää olla niin paljonko pitäsolla hevosija koneen alla piilossa?


      • fvittup
        tiedostelija kirjoitti:

        Jos menee turvesuolle menee töihin niin pitääkö olla oma traktori vai saako suolta ja jos oma pitää olla niin paljonko pitäsolla hevosija koneen alla piilossa?

        eikä saa vapaana. näinkö? pelkkä tuntipalkaka


      • 1000JD:TÄ ON 1=VALTR
        fvittup kirjoitti:

        eikä saa vapaana. näinkö? pelkkä tuntipalkaka

        Elikkä olin ekaa kesää viattomana poikana suolla kun sain John Deerin perseen alle. Ja miten ollakkaan 6h ajon jälkeen pakoputken ala osasta tosahti suht isot lieskat, noh palon sain sammutettua muhulla ja vedellä ja lopuksi kusin vielä varmuuden vuoksi, koska sen arvoinen tuo traktori oli. Kusekaa kaikki jontikoitten päälle ennen kuin se aiheuttaa vaaratilanteen muille, ja katsokaapa tilastojakin vaikka pitä suolla näkyy ja mitä ei. Se todistaa mitkä ovat traktoreita ja mitkä koristeita

        Loppukesän ajelin Valtra t170 ja ei travinnut pelätä enää lieskoja.!!


      • csadhd
        fvittup kirjoitti:

        eikä saa vapaana. näinkö? pelkkä tuntipalkaka

        ittellä oli palkka 10e/h ja ylityöt kuukausittain 160-200h 150%palkalla, 200h-> 200%palkalla. Muita lisiä ei tullut, ja rahaa ihan kivasti, sellainen 10~teur


      • vuodesta toiseen
        csadhd kirjoitti:

        ittellä oli palkka 10e/h ja ylityöt kuukausittain 160-200h 150%palkalla, 200h-> 200%palkalla. Muita lisiä ei tullut, ja rahaa ihan kivasti, sellainen 10~teur

        Kyllähän ne turvehommat kaikenkaikkiaan on ihan mukavia, kunhan on hyvät koneet. T-sarjalaiset valmetit on oikein passeleita. Ikää itselläni on nyt 18-vuotta ja pihassa on mersu ja tallissa prätkä, pelkillä kesätyötileillä maksettuna. Jos fysiikka ja psyyke kestää, tienestit voivat olla ihan kiitetteviä. Pienellä suolla kunnon tilille on ehkäpä tosin vaikeampi päästä.


    • Jpsuio

      Makiaa hommaa sinne vain itellä oli 13e/h viime kesän

    • Suolle töihin

      Hienoa hommaa päivät ovat 8-20 h tuntiin pitkiä välillä voi mennä yöki ajellessa palkkaa saa sellaisen 10e h (eli puhdasta rahaa hyvästä kuukaudesta noin 2500- 3000 käteen)

      Vapon päivän kurssi täytyyy suorittaaa ja tuotannon ajolupa on sitten 5 vuodeks.

    • k.l.r

      paskaa hommaa paskalla palkalla, 3.5vuotta suolla olleena!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe