Veljeni oli ollut asunnossaan päiväkausia kuolleena ennen löytöä.
Millähän menetelmällä patologi määritteli / osasi määrittää kuolinpäivän?
Kuolinhetken määritys
25
19449
Vastaukset
- police¤
halua tietää. Onko sillä merkitystä? Varmasti osasi määrittää oikean ajan.
- ei ymmärrä
miksi haluat tuon tietää, varmasti on oikea hetki oikein arvioitu...mutta... esimerkiksi aikaa voi päätellä ruumiin tilasta, kuinka kuolema on jo alkanut vaikuttaa ? lautumista ja muusta...
- mun veli..
..löytyi asunnostaan ja poliisin ja patologin oli pääteltävä kuolinpäivä monesta eri asiasta.
Minä itse olin eri mieltä päivästä, mutta poliisi sanoi, että joku päivämäärä ruumiinavauspöytäkirjaan nyt vaan pitää laittaa.
Että eivät he välttämättä sitä niin tarkkaan selville saa, eivätkä ota. Paitsi jos on merkkejä väkivaltaisesta kuolemasta.
Meilla tuli siis "arvioitu" kuolinpäivä.
Itse "vietin" veljen kuoleman vuosipäivää sinä päivänä kun ajattelen hänen kuolleen.
Toisin kuin muut tähän asti vastanneet, ymmärrän täysin miksi haluat tietää päivän, se on erittäin tärkeä tieto meille läheisille.
Jaksamista! - jessika1
eräs läheiseni oli ollut myös muutaman päivän kuolleena asunnollaan ennen löytämistä. kuolinpäivä määritettiin, mutta tiedän että hän oli ollut puhelimessa vielä tuona iltana kymmeneltä. uskon siis, että hän kuoli yöllä myöhemmin ja oikea kuolinpäivä oli seuraava päivä.
- 1antero
olisi kysyä siltä patologilta. Ihminenhän hän on ja hänellä on ymmärtääkseni jopa velvollisuus selittää omaisille asia.
Patologi kai arvioi, kuten poliisikin, kuolinhetken ruumiissa tapahtuneiden muutosten mukaan. Patologilla luonnollisesti suurempi asiantuntemus, kuin poliisilla.
Kuolonkankeus, onko sitä, vai ei?
Muut muutokset, lautumat, kuten joku kertoikin. Myös ruumiin alkaneesta hajoamistilastakin voidaan päätellä jotakin, samoin vainajassa olevista toukista, mikäli on ollut pidemmän aikaa kuolleena ja lämmintä.
Jopa siitä, minkälaisia hyönteisiä (toukkia, kärpäsiä) on syömässä vainajaa patologi osaa laskea taaksepäin kuolinhetken yhdistettynä sen paikan olosuhteisiin, mistä vainaja löydettiin.- hoitsutar74
kauheasti haluaisin tietää mistä olet nuo tiedot saanut ??? ihan kaikki faktat ei kyllä ole kohdallaan... esimerkiksi Kuolinkankeus häviää noin puolentoista vuorokauden kuluttua kuolinhetkestä. Silloin solujen omat entsyymit rentouttavat lihakset. Eikä noita sun mainitsemia toukkiakaan jokusessa päivässä ilmesty =) se vie jo aika kauan aikaa...
- 1antero
hoitsutar74 kirjoitti:
kauheasti haluaisin tietää mistä olet nuo tiedot saanut ??? ihan kaikki faktat ei kyllä ole kohdallaan... esimerkiksi Kuolinkankeus häviää noin puolentoista vuorokauden kuluttua kuolinhetkestä. Silloin solujen omat entsyymit rentouttavat lihakset. Eikä noita sun mainitsemia toukkiakaan jokusessa päivässä ilmesty =) se vie jo aika kauan aikaa...
ettei kuolonkankeus häviäisi. Alkuunhan siitä ja sen murrettavuudesta päätellään tiettyjä asioita. Häviää tosiaan mainitsemassasi ajassa.
Helteellä hyönteisiä ilmestyy kuule yllättävän äkkiä, varsinkin jos vainaja ulkona tai ikkuna auki.
Ihan äsken kuolleelle ilmestyvät lautumat varsin nopeasti. Ja ihoa painaessa sen kimmoisuudestakin lääkäri päättelee jotakin. Tietysti mitataan myös vainajan ruumiinlämpö.
Mitä väliä sillä mistä olen tiedot saanut.. Ehkä lukenut dekkareita;) - hoitsutar74
1antero kirjoitti:
ettei kuolonkankeus häviäisi. Alkuunhan siitä ja sen murrettavuudesta päätellään tiettyjä asioita. Häviää tosiaan mainitsemassasi ajassa.
Helteellä hyönteisiä ilmestyy kuule yllättävän äkkiä, varsinkin jos vainaja ulkona tai ikkuna auki.
Ihan äsken kuolleelle ilmestyvät lautumat varsin nopeasti. Ja ihoa painaessa sen kimmoisuudestakin lääkäri päättelee jotakin. Tietysti mitataan myös vainajan ruumiinlämpö.
Mitä väliä sillä mistä olen tiedot saanut.. Ehkä lukenut dekkareita;)oot todennäköisesti tiedot napannu... en väittänytkään, ettei hyönteiset löydä paikalle nopsaan,jos olosuhteet on siihen otolliset, mutta toukat on jo eri juttu... Oon ihan tarpeeks monta kertaa ollu ruumiinavauksessa mukana, eikä vielä oo toukkia vastaan tullu, vaikka ruumis on ollu pitkänkin aikaa löytämättä.
Ja muuten vanhoilla ihmisillä alkaa ilmestymään lautumia jo ennen kuolemaa...ei vasta sen jälkeen ;o) - 1antero
hoitsutar74 kirjoitti:
oot todennäköisesti tiedot napannu... en väittänytkään, ettei hyönteiset löydä paikalle nopsaan,jos olosuhteet on siihen otolliset, mutta toukat on jo eri juttu... Oon ihan tarpeeks monta kertaa ollu ruumiinavauksessa mukana, eikä vielä oo toukkia vastaan tullu, vaikka ruumis on ollu pitkänkin aikaa löytämättä.
Ja muuten vanhoilla ihmisillä alkaa ilmestymään lautumia jo ennen kuolemaa...ei vasta sen jälkeen ;o)olin monta kertaa paikalla se ensimmäinen elävä, joka vainajan tapasi. Ja toukkia oli. Jos oikein haluat mässäillä aiheella, oli erilaisia matoja, raatokärpäsiä ym. Lääkärisarjasta lienee sinun ruumiinavauskokemuksesi. Minäkin olen ollut. Viran puolesta.
Lautumat muuten tarkoittaa sitä että verenkierron lakattua veri alkaa valua maan vetovoiman ansiosta alaspäin. Joten ne vanhusten maksaläiskät eivät ole ihan sama asia.
Lautumista voidaan muuten päätellä onko joku kääntänyt tai siirtänyt ruumista kuoleman jälkeen. Rikosepäilyissä tärkeä seikka. - hoitsutar74
1antero kirjoitti:
olin monta kertaa paikalla se ensimmäinen elävä, joka vainajan tapasi. Ja toukkia oli. Jos oikein haluat mässäillä aiheella, oli erilaisia matoja, raatokärpäsiä ym. Lääkärisarjasta lienee sinun ruumiinavauskokemuksesi. Minäkin olen ollut. Viran puolesta.
Lautumat muuten tarkoittaa sitä että verenkierron lakattua veri alkaa valua maan vetovoiman ansiosta alaspäin. Joten ne vanhusten maksaläiskät eivät ole ihan sama asia.
Lautumista voidaan muuten päätellä onko joku kääntänyt tai siirtänyt ruumista kuoleman jälkeen. Rikosepäilyissä tärkeä seikka.Joskus aikas kuluks vanhainkodissa katsomassa pian kuolevaa vanhusta, varmasti löydät niitä maksaläiskiä, mutta löydät myös jaloista lautumia jo etukäteen... ilmestyy samaan aikaan, kuin kuolonkolmio kasvoille... Siitä on helppo päätellä montako päivää on ihmisellä jäljellä maallista eloa...
Mutta jos kerran olet ollut ruumiinavauksessa, osannet kertoa, mikä avataan ensiksi ???? - mika151
hoitsutar74 kirjoitti:
Joskus aikas kuluks vanhainkodissa katsomassa pian kuolevaa vanhusta, varmasti löydät niitä maksaläiskiä, mutta löydät myös jaloista lautumia jo etukäteen... ilmestyy samaan aikaan, kuin kuolonkolmio kasvoille... Siitä on helppo päätellä montako päivää on ihmisellä jäljellä maallista eloa...
Mutta jos kerran olet ollut ruumiinavauksessa, osannet kertoa, mikä avataan ensiksi ????Mikä on hoitsutar74 kuolonkolmio?
Veljeni oli 46 v, häneltä löydettiin sepelvaltimotautia, rasvamaksa (oli alkon suurkuluttaja) ja veriset keuhkot. Hänellä oli astma ja uniapnea.
Lopullista kuolinsyytä ei ole vielä ilmoitettu.
Valitti edellisenä päivänä huonoa oloa ja oli ilmeisesti seuraavana päivänä kuollut. - hoitsutar74
mika151 kirjoitti:
Mikä on hoitsutar74 kuolonkolmio?
Veljeni oli 46 v, häneltä löydettiin sepelvaltimotautia, rasvamaksa (oli alkon suurkuluttaja) ja veriset keuhkot. Hänellä oli astma ja uniapnea.
Lopullista kuolinsyytä ei ole vielä ilmoitettu.
Valitti edellisenä päivänä huonoa oloa ja oli ilmeisesti seuraavana päivänä kuollut.Ensiksi osanottoni veljesi vuoksi...
Kysyit kuolonkolmiosta ? Kun ihminen alkaa tehdä kuolemaa, väri kasvoilla vaihtuu, muodostaen kolmio kuvion.
Laita sormet silmien väliin, vedä molemmin puolin nenää alaspäin, ohi huulien ja sormet yhteen suun alla, siinä on selvä kolmio, joka harmahtava väriltään.
Olin ennen vanhainkodissa töissä ja aina, kun tuo näky ilmestyi, tiesimme, että mummulle/papalle ei ole enää paljon aikaa luvassa =( Jokunen päivä korkeintaan...
Nuo veljesi löydöt kuulostavat tutulta, isälläni oli samat ja hänellä oli keuhkoveritulppa, johon kuoli. (oli myös sepelvaltimotauti todettu 15 vuotta aiemmin... - 1antero
hoitsutar74 kirjoitti:
Joskus aikas kuluks vanhainkodissa katsomassa pian kuolevaa vanhusta, varmasti löydät niitä maksaläiskiä, mutta löydät myös jaloista lautumia jo etukäteen... ilmestyy samaan aikaan, kuin kuolonkolmio kasvoille... Siitä on helppo päätellä montako päivää on ihmisellä jäljellä maallista eloa...
Mutta jos kerran olet ollut ruumiinavauksessa, osannet kertoa, mikä avataan ensiksi ????Lautuma -sanaa käytetään siinä yhteydessä kun puhutaan sekundaarisistä kuolemanmerkeistä. Jäljempänä lisää.
Aika outoa, että olisit vanhaikodissa nähnyt niitä vielä elossa olevilla...
Jos puhumme eri asiasta, mutta samalla nimellä?
Kopion tähän vanhasta oppimateriaalista:
Kuoleman toteaminen:
Poliisin henkilöstöön kuuluva voi todeta henkilön kuolleeksi vasta silloin, kun vainajassa on selvästi todettavissa toissijaiset eli sekundaariset kuolemanmerkit. Ne ovat yleensä havaittavissa aikaisintaan 15-20 minuutin kuluttua verenkierron pysähtymisestä.
Niitä merkkejä ovat:
- lautumat,
- kuolonkankeus ja
- jäähtyminen.
Ensisijaiset eli primaariset kuolemanmerkit ovat:
- tajuttomuus (ei herää ravisteltaessa, puhuteltaessa, eikä kipuärsykkeestä),
- hengittämättömyys,
- pulssittomuus (kaulavaltimon pulssi ei tunnu),
- heijasteiden sammuminen (silmäluomen heijaste, Babinskin heijaste jne.)Ensisijaisten kuolemanmerkkien perusteella kuoleman voi todeta vain lääkäri.
Tuo kuolonkolmio -asia oli minulle aivan uusi.
Ei palvelle ketään, jos tässä alan selittämään, miten vainaja avataan. Väärä palsta, luulen.
Joo, kyllä olen poliisi. Ja jotakin näistäkin asioista tiedän ja olen ollut mukana avauksissa ja löytänyt pitkään kuolleina olleita.
Lopetetaan, joillekin tällä palstalla herkkiä asioita. Hyvä loppukesää Sinulle, hoitsu! - mika151
1antero kirjoitti:
Lautuma -sanaa käytetään siinä yhteydessä kun puhutaan sekundaarisistä kuolemanmerkeistä. Jäljempänä lisää.
Kuoleman toteaminen:
Poliisin henkilöstöön kuuluva voi todeta henkilön kuolleeksi vasta silloin, kun vainajassa on selvästi todettavissa toissijaiset eli sekundaariset kuolemanmerkit. Ne ovat yleensä havaittavissa aikaisintaan 15-20 minuutin kuluttua verenkierron pysähtymisestä.
Niitä merkkejä ovat:
- lautumat,
- kuolonkankeus ja
- jäähtyminen.
- hengittämättömyys,
- heijasteiden sammuminen (silmäluomen heijaste, Babinskin heijaste jne.)Ensisijaisten kuolemanmerkkien perusteella kuoleman voi todeta vain lääkäri.
Ei palvelle ketään, jos tässä alan selittämään, miten vainaja avataan. Väärä palsta, luulen.
Joo, kyllä olen poliisi. Ja jotakin näistäkin asioista tiedän ja olen ollut mukana avauksissa ja löytänyt pitkään kuolleina olleita.
Lopetetaan, joillekin tällä palstalla herkkiä asioita. Hyvä loppukesää Sinulle, hoitsu!..kirjan Oikeuslääketiede, Antti Pietilä..ja kumppanit kertovat tietoa kaipaaville hyvin seikkaperäisesti asioista, joista tässä ketjussa on sivuttu.
Suosittelen, mutta en herkkähermoisille.
Hoitsu, jos olet ollut monissa avauksissa matkassa, niin oletko "turtunut" niille? Ts. vaikuttavatko ne ruumiit enää, kuin tutkittavilta objekteilta? - hoitsutar74
1antero kirjoitti:
Lautuma -sanaa käytetään siinä yhteydessä kun puhutaan sekundaarisistä kuolemanmerkeistä. Jäljempänä lisää.
Kuoleman toteaminen:
Niitä merkkejä ovat:
- lautumat,
- kuolonkankeus ja
- jäähtyminen.
- hengittämättömyys,
Lopetetaan, joillekin tällä palstalla herkkiä asioita. Hyvä loppukesää Sinulle, hoitsu!Sopii mulle, että lopetetaan, mutta noista lautumista sen verran, että vanhuksilla alkaa verenkierto loppua jaloissa ennen kuolemaa... veri kohdistuu vallan muualle, ihan samasta asiasta puhutaan kyllä =)
Hyvää loppukesää sinullekkin poliisi- setä ;o) - hoitsutar74
mika151 kirjoitti:
..kirjan Oikeuslääketiede, Antti Pietilä..ja kumppanit kertovat tietoa kaipaaville hyvin seikkaperäisesti asioista, joista tässä ketjussa on sivuttu.
Suosittelen, mutta en herkkähermoisille.
Hoitsu, jos olet ollut monissa avauksissa matkassa, niin oletko "turtunut" niille? Ts. vaikuttavatko ne ruumiit enää, kuin tutkittavilta objekteilta?No... tottahan se pahalta tuntuu aina, erityisesti nuoren ihmisen kohdalla. Mutta ei sitä kuitenkaan ota henkilökohtaisesti, itse ainakin olen ajatellut usein, että millainenkohan elämä tällä ihmisellä on ollut. Työhön tietysti kuuluu hoitaa kaikki mahdollisimman asiallisesti ja kunnioittavasti, mutta se tulee ihan luonnostaan. Jotenkin sitä ruumiin ääressä tulee kunnioittava olo.
Mutta mikä tärkeintä, jokaisen kohdalla, minulla on rauhallinen ja "hyvä" olo, en osaa sitä selittää, mutta kai sitä voi verrata siihen, kun sanotaan, että ihminen on saanut rauhan kuollessaan ja siltä se todellakin tuntuu... - mika151
hoitsutar74 kirjoitti:
Sopii mulle, että lopetetaan, mutta noista lautumista sen verran, että vanhuksilla alkaa verenkierto loppua jaloissa ennen kuolemaa... veri kohdistuu vallan muualle, ihan samasta asiasta puhutaan kyllä =)
Hyvää loppukesää sinullekkin poliisi- setä ;o)Ehkä nyt menee jo hieman otsikon ohitse, mutta kysyn sulta "hoitsu" vielä, että oletko kokenut koskaan mitään yliluonnollista ollessasi esim kuolevan lähellä?
Onko fraasi sanoa, että yleensä kuolema on kaunis? Väitän, että suuri osa ihmisistä lähtee tuskan ilme kasvoillaan tästä tautisesta maailmasta.
Appiukollani oli lievä hymy kasvoillaan kuolinvuoteellaan. Ainakin hänen lähtönsä oli sen perusteella kaunis ja ehkä miellyttäväkin.
Sovimme aikanaan sisaruksieni kanssa, että jos elämä jatkuu kuoleman jälkeen, niin puhaltakoot yhden kynttilän sammuksiin kappelissa omissa hautajaisissaan. Veljeni hautajaisissa oli yksi kynttilä pimeä. Tosin jäi todistamatta, oliko se sytytettäessä edes syttynyt. Siten tuota ei voida pitää merkkinä tuonpuoleisesta. - hoitsutar74
mika151 kirjoitti:
Ehkä nyt menee jo hieman otsikon ohitse, mutta kysyn sulta "hoitsu" vielä, että oletko kokenut koskaan mitään yliluonnollista ollessasi esim kuolevan lähellä?
Onko fraasi sanoa, että yleensä kuolema on kaunis? Väitän, että suuri osa ihmisistä lähtee tuskan ilme kasvoillaan tästä tautisesta maailmasta.
Appiukollani oli lievä hymy kasvoillaan kuolinvuoteellaan. Ainakin hänen lähtönsä oli sen perusteella kaunis ja ehkä miellyttäväkin.
Sovimme aikanaan sisaruksieni kanssa, että jos elämä jatkuu kuoleman jälkeen, niin puhaltakoot yhden kynttilän sammuksiin kappelissa omissa hautajaisissaan. Veljeni hautajaisissa oli yksi kynttilä pimeä. Tosin jäi todistamatta, oliko se sytytettäessä edes syttynyt. Siten tuota ei voida pitää merkkinä tuonpuoleisesta.En tiedä onko ne tapahtumat olleet yliluonnollisia vai mitä ? mutta kerran erään mummun kanssa valvoin viime hetkiä yöllä, mummu oli tajuissaan ja alkoi minulta kyselemään, että mikä ovi tuossa on ? osoitteli seinää, jossa ei ovea ollut... kertoi näkevänsä siellä vanhempansa ja muitakin. Ei kauaa mennyt, kun mummu kuoli. En todellakaan tiedä, oliko hourailua vai näkikö oikeasti jotakin ? mutta mummu ainakin kuoli onnellisena ja rauhassa.
Toinen juttukin, jolle ei ole selitystä oli. Työpaikallani oli hissi, jolla veimme ruumiin aina alakertaan kappeliin. Joka kerta, kun olimme tulleet ylös, lähti hissi itsekseen alas ja sen jälkeen nousi takaisin ylös ja ovi aukeni molemmissa kerroksissa. Ja tätä ei tapahtunut, muuten kuin jonkun kuollessa. Muuten hissi ei itsekseen liikkunut... vaikka oli käytössä muutenkin päivittäin. Melkoinen mysteeri oli, mutta totuimme siihen, ensimmäisellä kerralla kun sen koki, tuntui melkoisen karmivalta...
Mä ainakin olen tässä työssä oppinut uskomaan, että on elämää kuoleman jälkeen, en ole uskovainen, mutta jotain siellä kuitenkin on... ehkä se aikanaan meillekin selviää. - mika151
hoitsutar74 kirjoitti:
En tiedä onko ne tapahtumat olleet yliluonnollisia vai mitä ? mutta kerran erään mummun kanssa valvoin viime hetkiä yöllä, mummu oli tajuissaan ja alkoi minulta kyselemään, että mikä ovi tuossa on ? osoitteli seinää, jossa ei ovea ollut... kertoi näkevänsä siellä vanhempansa ja muitakin. Ei kauaa mennyt, kun mummu kuoli. En todellakaan tiedä, oliko hourailua vai näkikö oikeasti jotakin ? mutta mummu ainakin kuoli onnellisena ja rauhassa.
Toinen juttukin, jolle ei ole selitystä oli. Työpaikallani oli hissi, jolla veimme ruumiin aina alakertaan kappeliin. Joka kerta, kun olimme tulleet ylös, lähti hissi itsekseen alas ja sen jälkeen nousi takaisin ylös ja ovi aukeni molemmissa kerroksissa. Ja tätä ei tapahtunut, muuten kuin jonkun kuollessa. Muuten hissi ei itsekseen liikkunut... vaikka oli käytössä muutenkin päivittäin. Melkoinen mysteeri oli, mutta totuimme siihen, ensimmäisellä kerralla kun sen koki, tuntui melkoisen karmivalta...
Mä ainakin olen tässä työssä oppinut uskomaan, että on elämää kuoleman jälkeen, en ole uskovainen, mutta jotain siellä kuitenkin on... ehkä se aikanaan meillekin selviää.Kirja: Kokemuksia kuolemasta, kirj. Raymond Moody.
Tässä kirjassa hän kertoo haastatteluistaan, joita teki sadoille ns. kliinisen kuoleman kokeneille ihmisille.
Lähes kaikkien kertomukset sisälsivät aivan samanlaisia kokemuksia: kehon katsominen ylhäältä, rauha, lähiomaisten näkeminen..tunneli kohti valoa..
Usko tuohon. - hoitsutar74
mika151 kirjoitti:
Kirja: Kokemuksia kuolemasta, kirj. Raymond Moody.
Tässä kirjassa hän kertoo haastatteluistaan, joita teki sadoille ns. kliinisen kuoleman kokeneille ihmisille.
Lähes kaikkien kertomukset sisälsivät aivan samanlaisia kokemuksia: kehon katsominen ylhäältä, rauha, lähiomaisten näkeminen..tunneli kohti valoa..
Usko tuohon.Vinkistä, pitääpä ottaa kirjan nimi ylös ja etsiä se kirjastosta ensi kerralla =)
- mika151
hoitsutar74 kirjoitti:
Vinkistä, pitääpä ottaa kirjan nimi ylös ja etsiä se kirjastosta ensi kerralla =)
Edellisessä viestissä viimeinen lauseeni oli "usko tuohon", kun sen piti olla: "uskon tuohon".
Vielä yksi kysymys. Eikö ruumis jatka biologista elämäänsä vielä päivän pari sen jälkeen kun henki-kulta on lähtenyt?
Hiukset ja parta kasvaa, siittiöt elävät..jotkut refleksit toimivat. Olen kuullut, että suht' hiljattain kuollut voi potkaistakin, jos sopivasti ärsytetään. Eli selkäydin lähettää vielä refleksiviestejään. - Hoitsutar74
mika151 kirjoitti:
Edellisessä viestissä viimeinen lauseeni oli "usko tuohon", kun sen piti olla: "uskon tuohon".
Vielä yksi kysymys. Eikö ruumis jatka biologista elämäänsä vielä päivän pari sen jälkeen kun henki-kulta on lähtenyt?
Hiukset ja parta kasvaa, siittiöt elävät..jotkut refleksit toimivat. Olen kuullut, että suht' hiljattain kuollut voi potkaistakin, jos sopivasti ärsytetään. Eli selkäydin lähettää vielä refleksiviestejään.Hyviä kysymyksiä sulla, vaikka tiesitkin jo vastaukset ihan oikein =)
Koko keho ei kuole koskaan samaan aikaan, vaan siinä kuluu aikaa...
Hiukset, kynnet ja parta kasvaa, koska ihon karvasolut kestää hapenpuutetta hyvin. Oon mäkin joskus saanut ajaa parran kuolleelta, ennenkuin omaiset ovat tulleet hakemaan kappelille...
Ja kuolleesta miehestä on myös edelleen isäksi puolitoista vuorokautta kuoleman jälkeen... ja mun mielestäni uskomatonta, että sitä myös jossain tehdään =(
Refleksejäkin on edelleen, liikehermosolu saa ärsykkeitä selkäytimessä. Käsien, jalkojen ja keskikehon reflekseissä ei tarvita aivotoimintaa ollenkaan, vaan toimiva selkäydin riittää. Joskus oon saanut huitasun aikaiseksi, jos on pitänyt esim. neulalla koskea, mutta kukaan ei onneksi oo vielä potkaissut... - oikeuslääkäri!
Suomessa oikeuslääkäri määrittelee kuolinaikoja. Lautumat, kuolonkankeus, ruumiin ydinlämpötila, erilaiset loiseläimet, ruumiin hajoamisen aste... Kyllä oikeuslääkäri pääsee varsin hyviin tuloksiin kuolinajan määrityksien suhteen.
- suvitus
Isäni ehti olla viikon viime syksynä asunnossaaan, ennen kuin tajusin lähteä häntä etsimään. Poliisit olivat ensin kirjanneet hautauslupaan arvioidun kuolinajan. Surun keskellä tajusin nähneeni isäni sen päivän jälkeen. Sitten alkoi sota byrokratiaa vastaan. Poliisi kyseli kuin idiootilta, että olinko varma, että isä oli hengissä, kun vierailin hänen luonaan. Lopullinen kuolinpäivä jäi sekin arvioksi. Myöskään kuolinsyytä emme saa koskaan tietää...
Epätietoisuus vaivaa yhä, mutta eniten petyin poliisin toimintaan. En juuri enää ihmettele, miksi bodomin järven surmat jäivät ratkomatta- hoitsuMyöss
itsekin toimin lähihoitajana ja viimeksi tänään näin lautumia vielä elossa olevalla vanhuksella, joka kuoli näkemästäni muutaman tunnin kuluttua. vanhuksilla tämä on hyvinkin yleistä.
Kyseisellä mummulla niitä esiintyi jalkapohjissa, säärissä, reisissä, nivusissa, käsissä ja rintakehässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869