Fiestan -90 ja mittarissa 200 000 km ohjaus on alkanut tuntua löysältä.
Keskialueella tuntuu, kuin ei tapahtuisi mitään.
Mikähän osa pitäisi vaihtaa?? (Tiedän, että koko auto, mutta nyt ei ole varaa).
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen.
ratti ohjaus löysä
3
4778
Vastaukset
- tai simpukka
Aikoinaan auton ohjaustangon alapäässä oli harvakierteiset urat ja siihen oli puristettu ns. ies. Ies liikkui urassa ylös / alas (simukka) ja välitti siten ohjauspyörän kääntelyn raidetankoon. Vastaavanlainen mekanismi on hammastanko-ohjauksessa. Ies löystyi kulumisen ym. seurauksena ja ohjaukseen tuli liikaa klpappia. Iestä voitiin säätöruuvilla kiristää tarpeen mukaan. Aivan aloittelijan hommaa ei ieksen säätö ole. En tunne ko. autoa, joten enempää en osaa sanoa.
Kai sinulla on raidetangon päät tiukat?- fiestailija
Todennäköisesti on se nivel, mikä on siinä ohjauspyörältä tulevassa tangossa konehuoneen puolella siis. Sellainen nivel mikä kääntyy pariin suuntaan. En nimeä tiedä, mutta löydät kyllä. Siihen tulee just noilla kilsoilla usein klappia (itse vaihtanut kahteen 200tkm kohdalla -90 ja -89 kolmoskoppaiset). Osa maksaa pari kymppiä, mutta vaihto voi olla kinkkinen itse tehden. (menee ehkä 10minsaa huollossa vaihtaen) Kinkkinen siksi, että voi olla tiukassa, vaikka pultit irtoaakin yleensä herkästi.
Katos konetilaan jos löydät tuon. Kysy jos ei löydy. Vika on siinä ja nivelestä et klapia juuri tunne, koska siinä sitä on todella vähän, mutta ratissa tuntuu. - zotzot
fiestailija kirjoitti:
Todennäköisesti on se nivel, mikä on siinä ohjauspyörältä tulevassa tangossa konehuoneen puolella siis. Sellainen nivel mikä kääntyy pariin suuntaan. En nimeä tiedä, mutta löydät kyllä. Siihen tulee just noilla kilsoilla usein klappia (itse vaihtanut kahteen 200tkm kohdalla -90 ja -89 kolmoskoppaiset). Osa maksaa pari kymppiä, mutta vaihto voi olla kinkkinen itse tehden. (menee ehkä 10minsaa huollossa vaihtaen) Kinkkinen siksi, että voi olla tiukassa, vaikka pultit irtoaakin yleensä herkästi.
Katos konetilaan jos löydät tuon. Kysy jos ei löydy. Vika on siinä ja nivelestä et klapia juuri tunne, koska siinä sitä on todella vähän, mutta ratissa tuntuu.Kiitos kovasti asiallisista vastauksista.
Täytynee palkata duunin remonttireiska sivuhommiin.Itse olen jo oppinut, ettei kannata kaikkea ihan yksin tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219