Olen kärsinyt koko ikäni sosiaalisten tilanteiden pelosta. Viime vuonna minulle määrättiin Propral 10mg tarvittaessa, joka pelasti elämäni. Kun sydän ei pyri rinnasta, päästä ja korvista pihalle eikä koko keho tärise kuin haavanlehti, kykenee elämästään jopa nauttimaan.
Mutta...
Yhtä kauan kuin olen propralia syönyt, minulla on ollut käyttöpäivinä myös yskää ja limaisuutta, sekä pelottavimpana oireena ajoittaista hengenahdistusta joka tuntuu siltä kuin hengitys lamaantuisi.
Oireideni takia minua on tutkittu jopa keuhkosairauksien poliklinikalla, tuloksetta. Lääkärit eivät tunnu propraliin ottavan mitään kantaa mutta itse pelkään oireiluni johtuvan niistä.
Voikohan propral aiheuttaa näitä sivuvaikutuksia ja voivatkohan ne olla jopa vaarallisia?
En haluaisi millään luopua propralista, olen henkisesti siihen täysin koukussa ja elämänlaatuni heikentyisi huomattavasti jos sama vanha tutina ja tärinä palaisi sosiaalisiin tilanteisiini.
Propral ja hengenahdistus
5
6942
Vastaukset
- .....
kuulostaa astmalta jota propral saattaa pahentaa. Mutta jos kerran tutkittu...
- ap.
Propralin esiintuomaa piilevää astmaa minäkin epäilin, mutta metakoliinit ja spirometriat tehty sekä astmapiipun hetkellinen koekäyttö PEF-taulukoineen...Eikä mitään.
- haittavaikutuksia
Haittavaikutukset:
Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat ripuli, pahoinvointi, huimaus ja unettomuus. Yleensä nämä ovat lieviä ja poistuvat hoidon jatkuessa. Lääke voi aiheuttaa myös lihasheikkoutta tai väsymystä. Se hidastaa jossakin määrin sydämen toimintaa, minkä vuoksi lääkkeen käyttäjän suorituskyky saattaa hieman alentua. Kylminä vuodenaikoina raajoja voi helposti paleltaa. Lääke voi myös aiheuttaa astmaoireita. - alussa minullakin
Alussa, kun söin Propralia silloin tällöin, minua yskitti ja kertyi limaa. Se häiritsi jotenkin. Mutta en kuitenkaan lopettanut ja nykyisin niitä oireita ei enää tule. Tiedä sitten mistä se johtui, mutta ihan selkeästi kuitenkin liittyi Propraliin.
- samat oireet
on tuttuja. Sairastin vuosia astmaa joka muuttui oireettomaksi aloitettuani urheilla ja 25 kg painonpudotuksella. Astman oireet tulivat takaisin vaikka elin terveellisesti enkä saa siihen muuta yhteyttä kuin Propral lääkityksen aloittamisen. Sehän heikentää verenkiertoa ja ymmärtääkseni täten myös heikentää hapen kiertoa verisuonissa. Joten nyt sitten syön sekä Propralia että astmalääkkeitä joka periaattessa on järjenvastaista. Tupakointi ja ylipaino saattaisivat olla vielä tähän päälle melkoinen riskitekijä, mutta onneksi ei kumpaakaan ole. Urheilu auttaa kyllä - ja pahimpiin oireisiin sitten astmapiippu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835