Tuletko toimeen palkallasi?

Työn orja

Onko palkkasi riittävä toimeentuloon? Paljonko jää rahaa käteen kuussa ja riittääkö se? Itselläni nettotulot n. 3500e kuussa, yksineläjänä tämä riittää välttämättömään, mutta suurempia hankintoja varten on säästettävä vuositolkulla. Huh huh.

40

11403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palikka

      Luulis tolla palkalla pärjäävän, itselläni tulot n. 400 €/kk ja toimeen tulen, mutta ylimääräistä ei olekaan.. Sinun tuloillasi voisin ostaa vaikka ja mitä

    • Ei koskaan tarpeeksi

      Saan kesätyöstäni 1600e/kk ja just tämän kesän pärjää. Säästöön ei pahemmin jää kun vkonloput kuluu hullutellen. Syyskuussa taas ihana 430e/kk opintotukea...JEE!!!

    • alan ammattilainen

      Olen kolmatta vuotta graafisella alalla samassa työpaikassa ja saan 1600e palkkaa.
      Ei sillä kyllä pärjää mitenkään etenkin kun on opintolainojakin vielä maksamatta ammatillisesta koulutuksesta.

    • kniveC

      Keksi edes jotain omaperäistä.

      • :):):)

        Naureskelin kanssa. 3500nettona.... olis edes tonnin tiputtanut, niin olisi voinut uskoa. Epäilen vain suuresti, että n.5000-5500/kk bruttona tienaavat kirjoittelevat tämänkaltaisia viestejä...


    • jeps

      En oikein pärjää. Vanhoja velkoja sen verran, että nettona 2200-2350 kuussa (bonuksista riippuen). Ei tahdo riittää peruselämiseen eli

      -asunto, auto, loman vietto jne.. menee 700 euroa kuussa pelkkiin vanhoihin lainoihin (toisaalta onhan niillä aikanaan juhlittu ja nussittu).

    • nuo lainan lyhennykset

      taitavat monella viedä suuren osan tuloista ja korothan ovat nousussa kaiken aikaa. Ei liene kovin harvinainen 100 000 euron laina.

    • köyhä!!

      Tietenkään nettopalkka ei riitä.
      2260E/kk nettona ja pientä sairaseläkettä saava muija elätettävänä.
      Onneksi penskat jo omillaan.

      Pienenä tukena on kahden sijoitusasunnon vuokratulot ja noin 380000E:n sijoituksien tuotto.
      Suojautumisesta huolimatta arvo putosi alkukesän aikana noin 25000E.

      Eli laskennallisesti menee miinuksen puolelle.
      25000/4 = tappio noin 6000E/kk.
      Pantasko hattu kiertämään?

      • tapa olisi

        kai ilmoittaa pääomatulojen kasu viime vuoden aikana kuukautta kohden,eli olet superrikas.


      • yli 30 v. työelämässä

        Tällä hetkellä brt ansio 1800 €/kk sekä osa-aikatyökyvyttömyyseläke 940 €/kk, netoista en tiedä, koska pääsen osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle vasta elokuun alusta. Lapsia vielä kotona 3 täysikäistä, mutta opiskelut kesken ja ne ei saa mistään mitään korvausta kun opiskelupaikat ovat niin lähellä ja vanhempien tulot tosi ruhtinaalliset. Minullakin sentään 60 km työmatkoja päivässä omalla autolla, onneksi nyt jatkossa enää 3 työpäivää viikossa. Emäntä saa noin 1180 €/kk nettona. Joka kuukausi pitää ottaa lisää korttivelkaa.


      • köyhä!!
        tapa olisi kirjoitti:

        kai ilmoittaa pääomatulojen kasu viime vuoden aikana kuukautta kohden,eli olet superrikas.

        Oikeassa olet!
        Tarkoitukseni oli kuitenkin kommentoida rehellisesti aloittajan typerää provoa.

        Asunnoilla ja pörssisijoituksilla ei, tuottoja lukuunottamatta, ole merkitystä ennen realisointia.
        Sitä paitsi, tälläkin hetkellä minulla on "hölmöjä" sijoituksia.
        Suojautumisoperaatioiden myyntivoittojen verot tulevat maksuun ensi vuonna ja samanaikaisesti minulla on biotekniikkaa ja eurooppaa miinuksella.
        SKOP oli täyskatastrofi!

        Jos vielä lasketaan kokonaisaika, aloitin muutamalla satasella 1971 niin eipä tuo kasvu/kk niin hirvittävää ole ollut.
        Tosin talonteko 1977 tyhjensi salkun kerralla ja aiheutti muutaman vuoden tauon ko. harrastukseen.
        Harrastuksena pörssipeli on kuitenkin mielenkiintoista.

        Mutta ne joiden palkkatyön nettoansiot todella ovat 3500E/kk tai enemmän, eivät tule niitä tänne levittelemään!


    • karoliina 16v

      n,6500€ kuussa pääomatuloja,onneksi on rikkaat vanhemmat.

    • Sagapo

      Netto n. 2000e/kk. Siitä karkeasti asumiseen (laina muut) 1/4, säästöön 1/4 ja 1/2 muuhun elämiseen. Mielestäni tulen ihan hyvin toimeen. Olen 25-vuotias yksin asuva mies.

      Ensi vuonna muutan kuitenkin luultavasti ulkomaille töihin, nettopalkan pitäisi nousta 1-2ke. Suomen kämpän jätän vuokralaisen maksettavaksi.

    • lkfjdsh

      Jos näillä 2000 euron ja yli ja paljon alikin ei ihminen tule toimeen, niin jo on kumma. Kannattaisi kattoa mihin rahansa laittaa.

      Uskomatonta että jotkut pärjäävät ihan hyvin 400 euron tuloilla, kun toiset törsää ja rällästää 3000 euron tuloilla ja valittaa ettei ole rahaa.

      Kattokaa peiliin hyvät ihmiset, sieltä se syy rahattomuuteen löytyy !!

      • yli 30 v. työelämässä

        Kuukausituloista ei vielä voi päätellä mitään miten pärjää kun ei tiedä pakollisista menoista. Esim. meillä ennen osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle joutumistani netto kuukausitulomme olivat,

        2040 € 1180 € = 3220 €/kk

        Pakolliset menot:

        Yhtiövastike = 280 €/kk
        Vesimaksu = 50 €/kk
        Sähkömaksu = 60 €/kk
        Asuntolaina = 250 €/kk
        Muovikorttikul. = 200 €/kk
        Työmatkabensat = 150 €/kk
        2 x opisk.lippu = 86 €/kk
        Autolaina = 300 €/kk
        (otettu 3v. käytettyyn keskikokoluokan autoon)
        ============================================
        Yhteensä = 1376 €/kk

        Jäljelle jää = 1844 €/kk,

        josta on maksettava

        * 1 kpl sanomalehti
        * lukiolaisen koulukirjat (= saamarin kalliita)
        * tv-lupa
        * vaatteet 5:lle
        * ammattikoululaisen työkalut ja -vaatteet
        * kännykkämaksut
        (kaikille 5:lle, mielestäni pakollista ihan turvallisuussyistä, koska asumme kaupungin ulkopuolella pienessä taajamassa)
        * nettiyhteyden kk-maksu
        (lukiolainen tarvitsee nykyisin nettiyhteyden kotiin pärjätäkseen opiskelussa)
        * ruoka

        Oma auto on välttämätön julkisten kulkuyhteyksien puuttuessa työmatkoilla. Asunto on vain 80 neliötä, joten sekään ei ole kerskailua. Kaupungista olisi saanut samalla rahalla 55 neliön kaksion. Sopii muidenkin koittaa miten hyvin vanhemmat sekä 21-, 19- ja 18-vuotiaat lapset pärjäävät noilla tuloilla, onneksi nuoret löysivät sentään yhdeksi kuukaudeksi kesätöitä omia ylimääräisiä menoja kattamaan.


      • jotenkin menee
        yli 30 v. työelämässä kirjoitti:

        Kuukausituloista ei vielä voi päätellä mitään miten pärjää kun ei tiedä pakollisista menoista. Esim. meillä ennen osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle joutumistani netto kuukausitulomme olivat,

        2040 € 1180 € = 3220 €/kk

        Pakolliset menot:

        Yhtiövastike = 280 €/kk
        Vesimaksu = 50 €/kk
        Sähkömaksu = 60 €/kk
        Asuntolaina = 250 €/kk
        Muovikorttikul. = 200 €/kk
        Työmatkabensat = 150 €/kk
        2 x opisk.lippu = 86 €/kk
        Autolaina = 300 €/kk
        (otettu 3v. käytettyyn keskikokoluokan autoon)
        ============================================
        Yhteensä = 1376 €/kk

        Jäljelle jää = 1844 €/kk,

        josta on maksettava

        * 1 kpl sanomalehti
        * lukiolaisen koulukirjat (= saamarin kalliita)
        * tv-lupa
        * vaatteet 5:lle
        * ammattikoululaisen työkalut ja -vaatteet
        * kännykkämaksut
        (kaikille 5:lle, mielestäni pakollista ihan turvallisuussyistä, koska asumme kaupungin ulkopuolella pienessä taajamassa)
        * nettiyhteyden kk-maksu
        (lukiolainen tarvitsee nykyisin nettiyhteyden kotiin pärjätäkseen opiskelussa)
        * ruoka

        Oma auto on välttämätön julkisten kulkuyhteyksien puuttuessa työmatkoilla. Asunto on vain 80 neliötä, joten sekään ei ole kerskailua. Kaupungista olisi saanut samalla rahalla 55 neliön kaksion. Sopii muidenkin koittaa miten hyvin vanhemmat sekä 21-, 19- ja 18-vuotiaat lapset pärjäävät noilla tuloilla, onneksi nuoret löysivät sentään yhdeksi kuukaudeksi kesätöitä omia ylimääräisiä menoja kattamaan.

        Mulle jää käteen 1100e netto,ja jotenkin sillä elää (asumiskustannukset 400e).Eli saan ostettua ja maksettua kaikki mitä peruselämiseen tarvii.Kerran vuodessa etelän reissu ja joskus tulee hankittua kalliimpia tavaroita.Säästöön ei kyllä yhtään jää...


      • Andy465
        jotenkin menee kirjoitti:

        Mulle jää käteen 1100e netto,ja jotenkin sillä elää (asumiskustannukset 400e).Eli saan ostettua ja maksettua kaikki mitä peruselämiseen tarvii.Kerran vuodessa etelän reissu ja joskus tulee hankittua kalliimpia tavaroita.Säästöön ei kyllä yhtään jää...

        Niin se on ettei tavallisen ihmisen tuloilla osteta kalliita tavaroita mitä mainostetaan. Karvahattu Corolla maksaa yli 20 tuhatta euroa, ei normaali palkansaaja voi sellaista ostaa. Autoliikkeet elävät edellisten sukupolvien säästöillä.


      • yli 30 v. työelämässä
        jotenkin menee kirjoitti:

        Mulle jää käteen 1100e netto,ja jotenkin sillä elää (asumiskustannukset 400e).Eli saan ostettua ja maksettua kaikki mitä peruselämiseen tarvii.Kerran vuodessa etelän reissu ja joskus tulee hankittua kalliimpia tavaroita.Säästöön ei kyllä yhtään jää...

        Unohdin mainita vakio kuukausimenoihin tietysti nuo auto-/koti-/ryhmätapaturmavakuutukset, jotka nekin vievät noin 100 €/kk.

        Toki minäkin tein etelän matkan, noin 23 vuotta sitten, kun en ollu vielä naimissa.


      • nyt ei jymmärrä
        yli 30 v. työelämässä kirjoitti:

        Kuukausituloista ei vielä voi päätellä mitään miten pärjää kun ei tiedä pakollisista menoista. Esim. meillä ennen osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeelle joutumistani netto kuukausitulomme olivat,

        2040 € 1180 € = 3220 €/kk

        Pakolliset menot:

        Yhtiövastike = 280 €/kk
        Vesimaksu = 50 €/kk
        Sähkömaksu = 60 €/kk
        Asuntolaina = 250 €/kk
        Muovikorttikul. = 200 €/kk
        Työmatkabensat = 150 €/kk
        2 x opisk.lippu = 86 €/kk
        Autolaina = 300 €/kk
        (otettu 3v. käytettyyn keskikokoluokan autoon)
        ============================================
        Yhteensä = 1376 €/kk

        Jäljelle jää = 1844 €/kk,

        josta on maksettava

        * 1 kpl sanomalehti
        * lukiolaisen koulukirjat (= saamarin kalliita)
        * tv-lupa
        * vaatteet 5:lle
        * ammattikoululaisen työkalut ja -vaatteet
        * kännykkämaksut
        (kaikille 5:lle, mielestäni pakollista ihan turvallisuussyistä, koska asumme kaupungin ulkopuolella pienessä taajamassa)
        * nettiyhteyden kk-maksu
        (lukiolainen tarvitsee nykyisin nettiyhteyden kotiin pärjätäkseen opiskelussa)
        * ruoka

        Oma auto on välttämätön julkisten kulkuyhteyksien puuttuessa työmatkoilla. Asunto on vain 80 neliötä, joten sekään ei ole kerskailua. Kaupungista olisi saanut samalla rahalla 55 neliön kaksion. Sopii muidenkin koittaa miten hyvin vanhemmat sekä 21-, 19- ja 18-vuotiaat lapset pärjäävät noilla tuloilla, onneksi nuoret löysivät sentään yhdeksi kuukaudeksi kesätöitä omia ylimääräisiä menoja kattamaan.

        Siis täysikäisten lastenhan pitäs pärjätä omillaan? Eli ne kulut voit karsia heti pois ja kas kummaa, jää massiin 1800 eurova kuussa ryyppyrahaa!

        Itkut pois ja älä hemmottele niitä kakaroita pilalle! Nimim. 14-vuotiaasta omillaan toimeentullut!


      • yli 30 v. työelämässä
        Andy465 kirjoitti:

        Niin se on ettei tavallisen ihmisen tuloilla osteta kalliita tavaroita mitä mainostetaan. Karvahattu Corolla maksaa yli 20 tuhatta euroa, ei normaali palkansaaja voi sellaista ostaa. Autoliikkeet elävät edellisten sukupolvien säästöillä.

        Unohda nuo uudet autot. Jos vuosittaisia ajokilometrejä tulee n. 25t, paras valinta on nippa nappa 3-vuotias muu japsi/koreanihme kuin Toyota, ajokm:t n.60...90t ja pykälää Corollaa isompi, esim Nissan Primera, Mazda 6, Hyundai Sonata tai Kia Magentis. Suorana ostona hinta jää reilusti alle uuden Corollan. Kestävät pitemmän päälle paremmin kuin Corolla suuremman moottorin ansiosta puhumattakaan noista Euroopan valioista (Audi, BMW, Mece tai ranskalaiset) jotka on täynnä pikku vikoja, mutta eihän se ihme kun tietää minkä maalaiset niitä oikeasti tekevät.


      • Näin oli ennen
        nyt ei jymmärrä kirjoitti:

        Siis täysikäisten lastenhan pitäs pärjätä omillaan? Eli ne kulut voit karsia heti pois ja kas kummaa, jää massiin 1800 eurova kuussa ryyppyrahaa!

        Itkut pois ja älä hemmottele niitä kakaroita pilalle! Nimim. 14-vuotiaasta omillaan toimeentullut!

        Jos olet 14-vuotiaasta toimeen tullut, niin monta ihmistä olet elättänyt ja antanut täten lapsille oikean vastuullisen vanhemman mallin?

        Kyllä minäkin muistan, miten oli ennen joskus 60- 70-luvuilla. Nykyään lukio/ammattikoulu on MUST, jos haluaa itsensä elättää. Lukio tosin ei vielä anna kuin alkeet, tähän on lisättävä vielä pakolliset 3...5 vuotta ammatillista koulutusta.

        Jos ei ole tuloja, et voi käydä näitä kouluja ilman yhteiskunnan tukea, joita et saa vanhempien tulojen takia, tosi nätisti ajateltu. Lainaahan toki voi aina ottaa, mutta minä en ainakaan takaa enää yhtään lainaa.


      • aikuisina
        Näin oli ennen kirjoitti:

        Jos olet 14-vuotiaasta toimeen tullut, niin monta ihmistä olet elättänyt ja antanut täten lapsille oikean vastuullisen vanhemman mallin?

        Kyllä minäkin muistan, miten oli ennen joskus 60- 70-luvuilla. Nykyään lukio/ammattikoulu on MUST, jos haluaa itsensä elättää. Lukio tosin ei vielä anna kuin alkeet, tähän on lisättävä vielä pakolliset 3...5 vuotta ammatillista koulutusta.

        Jos ei ole tuloja, et voi käydä näitä kouluja ilman yhteiskunnan tukea, joita et saa vanhempien tulojen takia, tosi nätisti ajateltu. Lainaahan toki voi aina ottaa, mutta minä en ainakaan takaa enää yhtään lainaa.

        Olen kyllä ööö:n kanssa samaa mieltä aikuisten lasten elättämisestä!
        Meillä molemmat penskat lähtivät 18-vuotiaina omilleen kuormittamatta meidän talouttamme.

        Tyttö suoraan yliopistoon. Poika armeijan kautta Otaniemeen.
        Molemmat ovat valmistuneet.
        Tyttö joutui ensimmäisenä vuotena ottamaan opintolainaa koska ikänsä puolesta sai ainoastaan puolikkaan opintorahan.
        Poika ei lainoittanut lainkaan vaan rahoitti alusta alkaen opintonsa sivutöillä.

        Jos muu rahankäyttö on samalla tavalla perusteltua kuin aikuisten lasten sponssaaminen niin todella suuretkin tulot olisivat riittämättömät!


      • yli 30 v. työelämässä
        aikuisina kirjoitti:

        Olen kyllä ööö:n kanssa samaa mieltä aikuisten lasten elättämisestä!
        Meillä molemmat penskat lähtivät 18-vuotiaina omilleen kuormittamatta meidän talouttamme.

        Tyttö suoraan yliopistoon. Poika armeijan kautta Otaniemeen.
        Molemmat ovat valmistuneet.
        Tyttö joutui ensimmäisenä vuotena ottamaan opintolainaa koska ikänsä puolesta sai ainoastaan puolikkaan opintorahan.
        Poika ei lainoittanut lainkaan vaan rahoitti alusta alkaen opintonsa sivutöillä.

        Jos muu rahankäyttö on samalla tavalla perusteltua kuin aikuisten lasten sponssaaminen niin todella suuretkin tulot olisivat riittämättömät!

        En minäkään ole aikonut elättää heitä ikuisesti. Yliopistoon tytöt menevät yleisesti vasta 19 täytettyä ja armeija on valtaosalla käyty vasta 20...21 vuoden vanhoina. Tätä periaatetta minäkin olen ajatellut, mutta meidän tyttö (kuopus) voi päästä ylioppilaaksi aikaisintaan sinä vuonna, kun hän täyttää 20, koska hän on syksyllä syntynyt ja aloitti varsinaisen koulunkäynnin vasta 8-vuotiaana, koska ei ollut 7-vuotiaana vielä tarpeeksi koulukypsä. Nyt en epäile vähääkään, etteikö hän pystyisi vähintään Magnan papereihin.


      • nyt ei jymmärrä vastaa
        nyt ei jymmärrä kirjoitti:

        Siis täysikäisten lastenhan pitäs pärjätä omillaan? Eli ne kulut voit karsia heti pois ja kas kummaa, jää massiin 1800 eurova kuussa ryyppyrahaa!

        Itkut pois ja älä hemmottele niitä kakaroita pilalle! Nimim. 14-vuotiaasta omillaan toimeentullut!

        Joo, no tasapuolisuuden nimissä on nyt tarkennettava vastaustani.

        Eli itse olen nyt yli 30 ja aika vaikeaa tällä hetkellä on olla tulla toimeen tai löytää töitä, vaikka työkokemusta ja koulutusta löytyy yhteensä kolmelta eri alalta. Aina vain vaaditaan jotain erikoisosaamista, tai jotain passia tai tutkintoa mitä ei tosiaan työssäollessa olisi voinut hankkia. Kun näiden hankkimiseen olisi pitänyt olla pitkäaikaistyötön ja käydä työkkärin suosittamana(lue pakottamana) joku kurssi ja olla puoli vuotta ilmaiseksi työllisenä(lue orjana).

        No, tälläista se on kun olemme kehityksen kärjessä ja osa klopalisaatiota (jota vielä tarja hehkuttaa).

        Joo, eli työkokemusta on monelta alalta ja tehtävien osalta vielä monialaisesti. Lisäksi vielä olen välillä aina kouluttautunut, mutta tuntuu ettei mikään riitä, varsinkaan jos sattuu yli minimipalkan palkkaa pyytämään?

        Ei kyllä käy kateeksi nuorta sukupolvea ja toivottavasti heitä ei tästä työnhaun tuloksettomuudesta syyllistetä. Kun se tuntuu itsellä jo kokemusta ja koulutusta hankkineena olevan hankalaa.

        Yksi asia vaan tulee mieleen. Ja se on se, että lapset tulee jollain tapaa valmentaa siihen, että voi olla kovemmat ajat edessä ja siihen, että kaiken eteen pitää tehdä töitä.

        Itse olen elänyt aikaa, jolloin periaatteessa vanhempani olisivat voinut minulle kaikki kustantaa. Mutta onneksi eivät sitä tehneet vaan olen itse työikäisestä asti (14v) kaikki itselleni omalla työllä hankkinut ja omaksunut kyllä maailman ja rahankierron oikeanlaisesti.

        Toki ymmärrän nykyisessä työtilanteessa ja nykyisten työnantajien (nirsoudessa) asenteiden vallitessa ettei tämä aina ole mahdollista, mutta jos kuitenkin nykyisessäkin tilanteessa nuori saataisiin omaksumaan rahan arvo ja siihen kulutettu työn arvo niin uskon, että nuori sitä enempi arvostaa kuin sitä, että hänelle olisi aikanaan kaikki maksettu.


      • 30 v. työlämässä
        nyt ei jymmärrä vastaa kirjoitti:

        Joo, no tasapuolisuuden nimissä on nyt tarkennettava vastaustani.

        Eli itse olen nyt yli 30 ja aika vaikeaa tällä hetkellä on olla tulla toimeen tai löytää töitä, vaikka työkokemusta ja koulutusta löytyy yhteensä kolmelta eri alalta. Aina vain vaaditaan jotain erikoisosaamista, tai jotain passia tai tutkintoa mitä ei tosiaan työssäollessa olisi voinut hankkia. Kun näiden hankkimiseen olisi pitänyt olla pitkäaikaistyötön ja käydä työkkärin suosittamana(lue pakottamana) joku kurssi ja olla puoli vuotta ilmaiseksi työllisenä(lue orjana).

        No, tälläista se on kun olemme kehityksen kärjessä ja osa klopalisaatiota (jota vielä tarja hehkuttaa).

        Joo, eli työkokemusta on monelta alalta ja tehtävien osalta vielä monialaisesti. Lisäksi vielä olen välillä aina kouluttautunut, mutta tuntuu ettei mikään riitä, varsinkaan jos sattuu yli minimipalkan palkkaa pyytämään?

        Ei kyllä käy kateeksi nuorta sukupolvea ja toivottavasti heitä ei tästä työnhaun tuloksettomuudesta syyllistetä. Kun se tuntuu itsellä jo kokemusta ja koulutusta hankkineena olevan hankalaa.

        Yksi asia vaan tulee mieleen. Ja se on se, että lapset tulee jollain tapaa valmentaa siihen, että voi olla kovemmat ajat edessä ja siihen, että kaiken eteen pitää tehdä töitä.

        Itse olen elänyt aikaa, jolloin periaatteessa vanhempani olisivat voinut minulle kaikki kustantaa. Mutta onneksi eivät sitä tehneet vaan olen itse työikäisestä asti (14v) kaikki itselleni omalla työllä hankkinut ja omaksunut kyllä maailman ja rahankierron oikeanlaisesti.

        Toki ymmärrän nykyisessä työtilanteessa ja nykyisten työnantajien (nirsoudessa) asenteiden vallitessa ettei tämä aina ole mahdollista, mutta jos kuitenkin nykyisessäkin tilanteessa nuori saataisiin omaksumaan rahan arvo ja siihen kulutettu työn arvo niin uskon, että nuori sitä enempi arvostaa kuin sitä, että hänelle olisi aikanaan kaikki maksettu.

        Itse otin insinöörintutkintoa varten joka vuosi opintolainaa, kun se oli silloin valtion takaamaa. Palkka ei tosin ollut edes sen vertainen kuin ammattikoulun kayneellä asentajalla, ottaen huomioon koko työelämän aikaiset ansiot, mutta maksoin koulutuksen silti itse. Vanhenpien kuoltua perinnön luovutin lapsilleni, koska takaamani veljen asuntolaina olisi vienyt senkin pahimman päälle. Vuoden päästä veli on jo onneksi maksanut lainan, mutta se on taas jo toinen juttu ja pitäkööt lapset perintönsä elämän alun "lottovoittona".

        Viinaan en tosin tarvitse yhtään lisää rahaa, koska en ymmärrä miten se elämäntilannetta parantaisi.


      • yli 30 v. työelämässä
        nyt ei jymmärrä vastaa kirjoitti:

        Joo, no tasapuolisuuden nimissä on nyt tarkennettava vastaustani.

        Eli itse olen nyt yli 30 ja aika vaikeaa tällä hetkellä on olla tulla toimeen tai löytää töitä, vaikka työkokemusta ja koulutusta löytyy yhteensä kolmelta eri alalta. Aina vain vaaditaan jotain erikoisosaamista, tai jotain passia tai tutkintoa mitä ei tosiaan työssäollessa olisi voinut hankkia. Kun näiden hankkimiseen olisi pitänyt olla pitkäaikaistyötön ja käydä työkkärin suosittamana(lue pakottamana) joku kurssi ja olla puoli vuotta ilmaiseksi työllisenä(lue orjana).

        No, tälläista se on kun olemme kehityksen kärjessä ja osa klopalisaatiota (jota vielä tarja hehkuttaa).

        Joo, eli työkokemusta on monelta alalta ja tehtävien osalta vielä monialaisesti. Lisäksi vielä olen välillä aina kouluttautunut, mutta tuntuu ettei mikään riitä, varsinkaan jos sattuu yli minimipalkan palkkaa pyytämään?

        Ei kyllä käy kateeksi nuorta sukupolvea ja toivottavasti heitä ei tästä työnhaun tuloksettomuudesta syyllistetä. Kun se tuntuu itsellä jo kokemusta ja koulutusta hankkineena olevan hankalaa.

        Yksi asia vaan tulee mieleen. Ja se on se, että lapset tulee jollain tapaa valmentaa siihen, että voi olla kovemmat ajat edessä ja siihen, että kaiken eteen pitää tehdä töitä.

        Itse olen elänyt aikaa, jolloin periaatteessa vanhempani olisivat voinut minulle kaikki kustantaa. Mutta onneksi eivät sitä tehneet vaan olen itse työikäisestä asti (14v) kaikki itselleni omalla työllä hankkinut ja omaksunut kyllä maailman ja rahankierron oikeanlaisesti.

        Toki ymmärrän nykyisessä työtilanteessa ja nykyisten työnantajien (nirsoudessa) asenteiden vallitessa ettei tämä aina ole mahdollista, mutta jos kuitenkin nykyisessäkin tilanteessa nuori saataisiin omaksumaan rahan arvo ja siihen kulutettu työn arvo niin uskon, että nuori sitä enempi arvostaa kuin sitä, että hänelle olisi aikanaan kaikki maksettu.

        Onneksi vanhin poikani, kohta 21 vuotias metallimies, sai vakituisen (toivottavasti) työpaikan 2 vkoa armeijasta päästyään. Varmaankin tätä auttoi 362 pv armeijan käynti korpraaliksi, jossa hän sai huoltokokemusta Diesel-moottoreihin.

        Nykyiset työnantajat myös haluavat hyödyntää yhteiskunnalta kaiken mahdollisen. Aluksi KELA maksaa 4 vkoa kotona asuvalle 19.50 €/tpv veronalaista palkkaa työhön perehdyttämisestä jo luvattuun työpaikkaan, vasta tämän jälkeen poika voi solmia työsopimuksen työpaikkaansa toivottavasti elämää kannustavin työehdoin. En tosin epäile sen suhteen, koska insinöörinä jouduin ottamaan opintolainaa ja lähdin jokatapauksessa miinukselta, mutta poika sentään pääsee ilman lainoja elämän alkuun. Meidänkin työpaikalla (valtiolla) minua huomattavasti nuoremmat asentajat kuittaavat parhaimmillaan noin 40 tuhatta € vuodessa, ei paha.


    • alle 1000E/kk

      ja reilusti alle.
      Ei ole tosin palkkaa vaan sairaseläke.
      Raha kuin raha.
      Ikää 58v.

      Riittää reilusti kun työtön mies hieman sponsoroi.
      Hankintoja ei ole näköpiirissä.
      Osa ajasta menee matkoilla.
      04.09. lähdössä halpislennoilla Budapestiin.
      Siellä pari päivää. Sitten autolla Itävalta, Slovenia, Kroatia, Unkari.
      Enne Sloveniaa voisimme poiketa Venetsiassa jos huvittaa.
      Aikaa menee noin 1,5 viikkoa.
      07.10. lähdemme 3:ksi viikoksi Espanjaan.
      Talven risteily on vielä varaamatta.

      Asunto, ruokaa, juomaa, vaatteet ja asunto.
      Mitä muuta tarvitseekaan.
      Matkustaminen on ainoa rahaa vaativa harrastus.
      Eikä ole tarvetta säästää!

      Melko vähällä tulee toimeen hirveästi pihistämättä ( omasta mielestäni )!

      • jos tulee

        jokin yllättävä meno... tekee tiukkaa varmaan.


      • alle 1000E/kk
        jos tulee kirjoitti:

        jokin yllättävä meno... tekee tiukkaa varmaan.

        En pysty mielikuvittelemaan ylläreitä!
        Silmälasit, tekohampaat, kodin tekniikka, vaatteet, kulkuneuvo, käytettyä mutta pitäisi olla kunnossa!
        Viiteen vuoteen ei ole tullut yllätyksiä!
        Silloin kävin teettämässä Tallinassa hammassillan. Säästö noin 1000E!


    • +3000/kk

      itse tientaan reilut 3000/kk, vaihdellen hieman.

      mutta en meinaa tulla toimeen, sillä niskassa yli 100.000 velat,vaimo kotona kahden pienen lapsen kanssa,perhe elätettävänä ja hauskaakin pitäis olla. duunivaatteisiin pitää panostaa,
      samoin lasten. auto pitää olla, lomaillakin on mukavaa ym normaalielämän menot.

      sitten kun vaimo palaa työelämään saamme talouteen lisää 2000 kuukaudessa niin kenties se sitten hieman helpottaa...

      mutta yhteenvetona, 3000 kuukaudessa ei meinaa riittää millään...

      • 2000 euroa tienaavan äidin ...

        Vaimon 2000 ei muuten helpota juuri yhtään. Kahden lapsen päivähoitomaksut joudutte maksamaan kalleimman maksuluokan mukaan (380 euroa kuussa), palkasta menee vero ja kotihoidon tuki häviää. Ynnääpä nuo yhteen ja katso, paljonko työssäkäymisestä tässä maassa oikeastaan tienaa...


    • palkkataso

      on liian alhainen ja ostovoima vaatimaton moneen muuhun länsimaahan verrattuna. Mielestäni erityisesti pitkälle koulutettujen palkkatason tulisi olla korkeampi.

    • meitä

      Palkkani on liian pieni. Ja verotus hirveä. Verojen jälkeen jää vain 7000 ekee. Tekee tiukkaa kun pitäisi saada puoli lääniä omaksi tontiksi, kolmelle lapselle bemarit ja veneet tietysti. Ulkomailla on ihanaa antiikkia ja disainia, mutta niin kamalan kallista on kaikki jos haluaa vähänkin näyttävämpää. Eikä me mitään rahvaan sapuskaa voida syödä, huh. Suomessa kaikki on niin vaatimatonta että hävetä saa. Ei ulkomaalaiset vieraat arvosta tasa-arvoa vaan loistoa! Pitää varmaan lähtee sinne. Onneks muija tienaa suunnilleen saman verran, muuten ei mitenkään selviäis.

    • 27v pari

      Meitä kaksi 27 vuotiasta avoliitossa, yhteensä 4200e/kk netto. Olemme ylempiä toimihenkilöitä molemmat, ei lapsia eikä eläimiä jne.

      Rahaa riittää.
      Mutta kyllä sitä meneekin, tämä asia on tietysti omissa käsissä ja on oma ratkaisumme. Lahden ytimessä asumme ja syömme pääasiassa ulkona joka päivä. Lisäksi työmatkoihin pk-seudulle menee useampi satanen kuussa, ja auton lyhennyksiin - senkin "täytyi" olla yli 200hv mutta ostin sen 3v vanhana.

      Ihmettelen tosin sitä, kun meilläkin varmaan lapsien tekeminen edessä parin vuoden sisään että meneekö niihin oikeasti paljon rahaa kun kaikki valittaa. Meille ainakin nämä rahat, kun hieman katsoo ettei maksa ylihintoja, riittää ostelemaan kaikkea kallista koko ajan.

      • uppoaa

        välttämättä ei mene "kauhean" paljon (mikä on paljon ??? ), mutta yleensä kun lapsi/lapsia tulee, niin toinen vanhemmista jää töistä lasta hoitamaan. Tästä taas seuraa se että talouteen rahaa etupäässä kantaa toinen vanhemmista toisen ollessa hoitotuilla/päivärahoilla tms. eli niitä nettoeuroja käytössä vähemmän !
        ja kyllä vaatteet, vaipat, lääkärikäynnit, lelut, vaunut, turvaistuimet yms maksaa paljon.
        Lisäksi kalustoa on päivitettävä tiuhaan tahtiin lasten kovan kasvuvauhdin takia.
        Meillä kaksi lasta, joiden päivähoitokulut 380 eur kuukaudessa. Olenkin monesti naureskellut, että tohon rahaan voisin jo vuokrata keskustasta ( ei pk-seutu ) yksiön... aikaisemmin eleltiin mun tuloilla kun vaimo hoiti lapsia kotona n.5 vuotta, eli siihen asti kun nuorin täytti 3 vuotta.
        No aina on pärjätty; on iso omakotitalo ( se nyt on pankin ) 2 uutta autoa, iso moottorivene, moottoripyörä yms. mutta sitten taas vastineeksi muuten elämä on "halpaa" Lapsia kun ei saa minnekkään hoitoon, niin eipä pääse paljon törsäämään.
        itse oon vain inssi ja vaimo opettaja, joten tulot eivät varmaan suomen kärkipäätä ole...


      • orjatyötä
        uppoaa kirjoitti:

        välttämättä ei mene "kauhean" paljon (mikä on paljon ??? ), mutta yleensä kun lapsi/lapsia tulee, niin toinen vanhemmista jää töistä lasta hoitamaan. Tästä taas seuraa se että talouteen rahaa etupäässä kantaa toinen vanhemmista toisen ollessa hoitotuilla/päivärahoilla tms. eli niitä nettoeuroja käytössä vähemmän !
        ja kyllä vaatteet, vaipat, lääkärikäynnit, lelut, vaunut, turvaistuimet yms maksaa paljon.
        Lisäksi kalustoa on päivitettävä tiuhaan tahtiin lasten kovan kasvuvauhdin takia.
        Meillä kaksi lasta, joiden päivähoitokulut 380 eur kuukaudessa. Olenkin monesti naureskellut, että tohon rahaan voisin jo vuokrata keskustasta ( ei pk-seutu ) yksiön... aikaisemmin eleltiin mun tuloilla kun vaimo hoiti lapsia kotona n.5 vuotta, eli siihen asti kun nuorin täytti 3 vuotta.
        No aina on pärjätty; on iso omakotitalo ( se nyt on pankin ) 2 uutta autoa, iso moottorivene, moottoripyörä yms. mutta sitten taas vastineeksi muuten elämä on "halpaa" Lapsia kun ei saa minnekkään hoitoon, niin eipä pääse paljon törsäämään.
        itse oon vain inssi ja vaimo opettaja, joten tulot eivät varmaan suomen kärkipäätä ole...

        Olen eräänlaisena AD:nä eräässä orjatyöfirmassa. Palkka 4-vuoden työkokemuksella 10e/h. Ei hirveästi naurata.


    • hitsari

      400 euroa tunti, hitsarina norjassa. tosin veden alaista hitsausta mut silti ei tunnu että pärjää.. noin. 30 000 jää käteen kuukaudes mut ku on kaikki lainat sun muut maksut.. onneks oon nainu miljonärin niin jotenkuten toimeen tulee

      • heepä hee

        Asiaa
        itte oon astronautti 100 000 tunti
        mutta en tie miten sais leivänpäälle makkaraa
        tiukka tekee kun muijakin tienaa vaan 500 tunti


      • meinaa tulla toimeen
        heepä hee kirjoitti:

        Asiaa
        itte oon astronautti 100 000 tunti
        mutta en tie miten sais leivänpäälle makkaraa
        tiukka tekee kun muijakin tienaa vaan 500 tunti

        olen formulakuskin vaimo...kuukauspalkka äijällä noin 400 000 euroo..plus kaikista malli ja tuotesponsseista hynsyy tulee kuussa vielä n. 100 000 euroo..

        näillä pitäs sitten maksaa äijän huorat ja sutenöörit..itselläni kun ei mene muuhun kun hevosiin rahat..ja tietty omaan rattopoikaan..et repikää tästä


    • Se siitä elämästä 43v.

      Jaa a,laskeskelin,että kuinka mahdan tulevaisuudessa saada ruokaa.Mies ilmoitti rakastuneensa toiseen naiseen,niin että minä pihalle ja tulot 800-950 netto.asumiskustannukset 440 ja laina 20000/200kk sekä muut kuukaisittaiset menotn.80Euroa/kk eli 720kk.Liätunteja ei saa vaikka kuinka kinuais.Itku tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe