niin onkohan jotain kohtalotoveria täällä palstalla, jolla ois myöskin ongelmana isot pattifinnit kasvoissa? alotin roaccutan kuurin muutama viikko sitten, joka toi tavallistakin isompia pahkuroita naamaan ja siihen ne nyt on jämähtäny. ns. tavallisia finnejä mulle ei juurikaan tuu vaan otin ton roaccutan-kuurin nimenomaan sen takia,että mulle tuli tommosia syvällä olevia patteja muutama kerrallaan, jotka sitten oli joitakin viikkoja naamassa. nyt ton kuurin alotuksen jälkeen on kumminki tullu enempi ja isompia. milläköhän muut, joilla on sama ongelma on saanu nämä patit lähtemään? pystyykö ihotautilääkäri esimerkiksi puhkaseen ilman, että jää arpea? kiitokset jos joku osaa auttaa.
isot patit/(kystafinnit) kasvoissa..
vm83
61360
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 6
Vanhimmat
Mulla ei oo niin pahaa ongelmaa semmosten kipeiden muhkuroitten kanssa. Mulle tuli pari joitain aika kipeitä (itseasiassa yks ihan tajuton tulehdus, semmonen melkein sormenpään kokonen syvällä oleva tosi arka pallukka joka oli ainakin 1 ja 1/2 kk mun naamassa...siitä ainakin tällä hetkellä näyttää jäävän arpi. Mutta ei onneks mikään kauheen suuri, ei sitä arpee edes tunne kun sormella koittaa ja se näkyy vaan joissain valoissa eli onneks aika matala. Lisäks sillä on aikaa parantua vielä koska sen ilmestymisestä on vasta puoli vuotta ja se punottaakin vielä, eli se kuroutuu koko ajan umpeen (Eli älä aivan itsees haudan partaalle finneistäs murehdi, iho parantuu yllättävän paljon). Ja oikeastaan ei mua haittaa niin paljon vaikka siitä joku pieni jäiskin. Sillä jos se rupee tulevaisuudessa vaivaan mua vähääkään enempää kuin nyt niin sitten menen plastiikkakirurgille poistattamaan sen hionnalla! Mutta tein varmaan tän sivuston ennätyksen aiheesta poikkeemisessa...!)
...niin eli mulle tuli joitain aika kipeitä, mutta ei niistä näytä jäävän pahempia arpia. Mutta nyt mua pelottaa aikas paljonkin se että kun mäkin aloitan roaccutanin (tai oikeastaan sen halvemman lääkkeen, mutta aivan samaa ainetta ne ovat) tässä viikon sisällä, niin tuleekohan mullekin joitain tosi kipeitä (sehän puskee kaiken pintaan) vaikka antibioottikuurikin on jo aika paljon auttanu.... käääääks!!!....
mullaki on siis semmonen halvempi versio tost roaccutanista, laitoin vaan ton ku en muistanu lääkkeen nimee. voi kyllä olla että sullaki tulee sit alkuun aika isoja patteja, mulla ainaki on tullu selvästi isompii mitä normaalisti. mutta ei ollu tarkotus enempää pelotella=)
.. no se kuuluu asiaan joten ei huolta. Alkuun ennen kun iho rupeaa parantumaan se työntää kaiken sen syvällä olevan lian ja talin pintaan ja näin ollen näpyt lisääntyy.. ja aluks tuntuu että niitä tulee aivan kauheasti.. Mutta se vaihe menee ohi ja kuuluu asiaan. Itse olen tuon kokenut ja alkuun olin paniikissa että miksin näin kun niiden pitäs hävitä... mutta kyllähän ne sitten häviävätkin kun iho on syvältäkin puhdistunut.
Jos mä saan pysyyn näpyt pieninä antibioottikuurilla, niin oiskohan mitään järkee edes ottaa sitten tota isotretinoli (väärin varmaan kirjotettu) kuuria? Vaikka enhän mä tietenkään voi ikuisuuden antibiooteilla olla (maksimiaika tais olla jotain 6 kk, mä oon ny ollu jotain 3 kk). Mutta silti mua pelottaa se, että onhan se kiva kun iho puhdistuis kerralla kunnolla, mutta jos tulee yhtäkkiä oikein paljon joitain kipeitä ja arpia jättäviä.....voi piru!
Tai no toisaalta, mä kyllä kyselin tästä pahenemisvaiheesta siltä iholääkäriltä, ja se sano että ei mulle varmaan mitään radikaalia tuu koska mulla kuuri ois lievin mahdollinen, mutta silti kauhulla epäilen...
Eli minkälainen tilanne esim. sulla on vm86, onko sulla joku aika vahva kuuri joka siis puskeekin kaikki epäpuhtaudet vauhdilla ulos?
joo mulla on aika vahva, eli ku suurin suositeltava annostus on 1mg per painokilo niin mulla on 40 mg päivässä ja paino 48.
aluks tosin söin ilmaisnäytepakkauksen, jossa oli pienempitehosia, eli söin pari viikkoo puolet tost määräst, 20 mg ja ne patit tuli jo tuona aikana.
vähän ihmetytti kyllä että lääkäri määräs noin paljon mulle per päivä kun se kumminki sano et on "vaan" keskivaikee akne.
Itsellänikin oli vain lievä akne. Otin isotretinoli-hoidon sen takia että vakuutukseni korvasi sen hinnan täysin, joten miksi en ottaisi tehokkainta hoitoa? Lievässä aknessa ei luonnollisesti ole yhtä paljon epäpuhtauksia ylös puskettavana, joten alun pahenemisvaihe itselläni oli hyvin lievä.