Apua,apua, Auttakaa?

Tiedonhaluinen

Paljon kysymyksiä:?
Olen jonkin aikaa lukenut otsikon "Herätysliikkeet" alla olevia keskusteluja ja kommentteja. Ja kyllä täytyy todeta että ei ole "esiintynyt" kuin yksi herätysliike, vanhoillislestadiolaiset ja sitten ovat joku muu joukko yhtenä ryhmänä. Katsoin tietosanakirjasta herätysliikkeitä ja siellä oli lestojen lisäksi Herännäisyys eli körttiläiset, Evankelisuus, Rukoilevaisuus ja muita pienempiä herätysliikkeitä. Mutta missä te piileksittä? Teistäkö muodostuu se toinen osapuoli joka ottaa välillä aika kovastikin "yhteen lestojen kanssa"? Lestadiolaiset kirjoittavat pääasiallisesti fiksusti mutta joskus hekin syyllistyvät "ylilyönteihin". Ja teillä "muilla" on myös paljon hyviä kirjoituksia ja mielipiteitä, mutta voi kun siitä ei selviä mistä "ryhmästä" tämä tuli? Lestat ilmiantavat itsensä aika hyvin, esim. nimimerkki voi olla vl, tai he kirjoituksissansa tuovat usein esille mihin ryhmään kuuluvat.
Mutta missä muut piileksivät? Nouskaa heti ylös koloistanne "esittäytymään". Ei se kannata sieltä "piilosta" huudella.
Me syntiset ihmiset haluaisimme erityisesti tietää, minkälainen on "synninpäästö", (parannuksenteko) niinkuin siitä myös sanotaan, kussakin ryhmässä? Tämä ihan konkreettisilla esimerkeillä esitettyinä? "Lestat" ovat "avanneet pelin" yhdellä konkreettisella parannuksenteko esimerkillä. katso tästä taaksepäin noin 27:s pääkeskusteluotsikko, jonka otsikko on "eräs parannuksenteko". Napsauta tarvittaessa "SEURAAVASTA", päästäksesi otsikkoon. Ota tapaus osviitaksi, kun kerrot oman ryhmäsi synninpäästötapauksen. Kyseinen parannuksentekotapaus oli hyvä mutta sikäli puutteellinen että siinä sanottiin että "me siunasimme kaulakkain häntä". Siitä puuttui se "Jeesuksen nimessä ja veressä", jota he käyttävät. Kertomus muuten oli fantastinen.
Kirkossa kerran kun pappi julisti että sinun syntisi ovat anteeksi annetut Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen, niin minä kuuntelin tarkasti koko hänen saarnansa ja yritin saada siitä itselleni jotain. Mutta se synninpäästo oli täysin "tehoton" mulle syntiselle. Ei minkäänlaista vaikutusta tuntunut sydämessä, että pelkkää sananhelinää se vain oli. En usko että se keneekään muuhunkaan vaikutti,kun minäkin niin vilpittömästi kuuntelin. Huom. tämä pappi ei kuulunut her.liikkeisiin, että se siitä.
Mutta nyt kaikki kertomaan oman "ryhmänsä synninpäästötapauksia". Ja lestoilta vielä lisää tapauksia, (yksi ei vielä vakuuta).
Jos ei tule tosivaihtoehtoja herätysliikkeistä niin pitääkö meidän syntisten hädän hetkellä valita lestat tai Jehovalaisuus? Muuten, Jehovan todistajat ovat ihania ihmisiä. Keskustelen monesti heidän kanssaan pitkiä asiallisia keskusteluja kun he käyvät kotona, ja he eivät ikinä ole puhuneet pahaa toisista ihmisistä.Mutta jos meillä syntisillä ihmisillä tulee pikainen tarve päästä synnistä niin ei siinä ole aikaa lähteä Jehovan todistajien matkaan kiertämään lauantaisin taloihin "todistelemaan".Joten vaihtoehdoksi näillä näkymin jää lestat, jos ei tule muilta "sopivampia synninpäästotarinoita". Huom. minulle ei riitä että "tuli uskoon". Pitää olla konkreettisempaa. Entinen missimme Anne Pohtamokin oli "tullut uskoon", oli lehdessä.(Ei kirjoituksesta selvinnyt että mihin porukkaan ja miten sai syntinsä anteeksi), jotta voisi vaikka seurata perässä.
Nyt kaikki herätysliikkeet, vastauksia ja kertomuksia, antakaapa tulla?

37

2089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ville

      Keskustelunpuute muista herätysliikkeistä tarkoittanee sitä, että itse asiassa muita herätysliikkeitä ei enää edes ole. Yksin saavat lestadiolaiset olla maan suolana ilmeisesti.

    • el kirahwi

      Tämä on kyllä herätysliikepalsta, mutta aika lestadiolaispainotteinen sellainen. En tiedä, miksi muihin herätysliikkeisiin kuuluvia ei täällä juuri näy. Luterilaisen kirkon sisäisten herätysliikkeiden lisäksi täällä kirjoittaa myös aika paljon ns. vapaisiin suuntiin kuuluvia. Ja sitten on joitain hertysliikkeisiin kuulumattomia luterilaisia, ja joitain "pakanoita" ja uskonnottomia.

      Lestadiolaisuus koostuu useasta eri ryhmästä, täällä näistä ovat näkyvimmin olleet edustettuine vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset. Viimeksi mainittuihin kuulun mm. minä, mutta on täällä useita muitakin.

      Parannuksenteosta meillä opetetaan, että se koostuu katumuksesta ja uskosta. Eli ihmisen täytyy tulla tuntemaan olevansa syntinen ja Vapahtajan murhaaja. Sen jälkeen ihminen on valmis ottamaan vastaan Jumalan armon kuulemalla sanan syntien anteeksiantamuksesta. Usko voi syttyä sekä yleisesti saarnassa julistetusta sanasta tai sitten henkilökohtaisesti jollekin ihmiselle julistetusta sanasta.

      Kun ihminen on näin saanut uskon, suositellaan, että hän myös sen jälkeen tunnustaisi rippi-isälle asioita, jotka erityisesti vaivaavat omaatuntoa. Tämä kehotetaan tekemään sen takia, että usko säilyisi.

      Kun ihminen on saanut uskon, syntyy halu ettei enää haluaisi tehdä syntiä ja haluaa taistella sitä vastaan.

      Riittikö tämä kuvaamaan parannuksentekoa esikoislestadiolaisuudessa?

      • Tiedonhaluinen

        Paljon kiitoksia!
        Vastaussesi oli riittävä ja hyvin asiallinen.


      • Wannabe-mamma
        Tiedonhaluinen kirjoitti:

        Paljon kiitoksia!
        Vastaussesi oli riittävä ja hyvin asiallinen.

        El Kirahwin vastaus oli hyvä ja kattava, mutta tässä vielä yksi sangen informatiivinen linkki: norjalaisen el-saarnaajan Fridtjof Apelthunin kirjoitus, josta löytyy vastaus myös moniin muihin täällä käsiteltyihin kysymyksiin:

        http://www.makkeri.bravepages.com/Avtrotiltro.htm

        (tähän aiheeseen liittyen kannattaa lukaista erityisesti kappale "Uskosta uskoon").

        Muuten, noita parannuksentekokertomuksia on ainakin meillä julkaistu tosi paljon esim. Rauhan Side -lehdessä.


      • el kirahwi
        Wannabe-mamma kirjoitti:

        El Kirahwin vastaus oli hyvä ja kattava, mutta tässä vielä yksi sangen informatiivinen linkki: norjalaisen el-saarnaajan Fridtjof Apelthunin kirjoitus, josta löytyy vastaus myös moniin muihin täällä käsiteltyihin kysymyksiin:

        http://www.makkeri.bravepages.com/Avtrotiltro.htm

        (tähän aiheeseen liittyen kannattaa lukaista erityisesti kappale "Uskosta uskoon").

        Muuten, noita parannuksentekokertomuksia on ainakin meillä julkaistu tosi paljon esim. Rauhan Side -lehdessä.

        Ja jos kyseisen tekstin käännös ontuu, niin siitä saa sitten potkia minua. Saattaa nimittäin ontua, koska se oli aikoinaan kiireessä tehty (seli, seli...). ;)


      • Wannabe-mamma
        el kirahwi kirjoitti:

        Ja jos kyseisen tekstin käännös ontuu, niin siitä saa sitten potkia minua. Saattaa nimittäin ontua, koska se oli aikoinaan kiireessä tehty (seli, seli...). ;)

        Mun mielestä käännös oli hyvä. Kiitos vaivannöstä, löysin nimittäin linkin vasta äsken ja ilahduin...


      • Anonyymi

        Veli el Kirahwi herrassa !
        Lestadiolaisia ri ole kuin Yksi seurakunta . Se on esikoisten seurakunta eli ensiksi syntynyt seurakunta


    • VLÄityli

      Olen itsekkin vanhoillislestadiolainen. Silmiini pistää "lempinimi" lesta. Koen sen itse haukkumanimenä, mikä ei liene kirjoittajan tarkoitus?
      Parannuksen voi saada vain katumalla ja toisen, jo syntinsä anteeksi saaneen, uskovaisen julistamana eli synnit annetaan anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
      Niin kuin nimimerkki itse kertoi: yleisesti annettu synninpäästö ei "tunnu missään". Vain henkilökohtaisen synninpäästön kautta ihminen voi kokea ihmeellistä vapautta ja rauhaa.
      Olen kokenut itse henkilökohtaisesti kuinka onnellinen ja vapauttava kokemus on.
      Ihmettelin joskus miksi ihmiset kiittävät Jumalaa ääneen (nykyään harvemmin), kun synnit saa uskoa anteeksi, mutta enää en ihmettele. Vaikka kokemuksen ei tarvitse olla maata järisyttävä, se voi olla kuitenkin valtava kokemus. Kiitollisuus täyttää mielen ja se voi purkautua jopa ääneen. Muita tekoja ei siis tarvita, kuin katumus ja syntien anteeksi uskominen, henkilökohtaisen parannussaarnan kautta.

      • viidesläinen

        Ja kyllä me täällä toisinaan käydään. Täytyy myöntää, että tämä on erittäin vanhoillislestadiolais-painotteinen sivu...

        Me viidesläiset uskomme siihen, että kaikki Jeesukseen uskovat pelastuvat, eli ME uskomme Raamatun mukaan...

        Kysy toki enemmän... Kyllä noita körttejäkin täällä vilisee.. :)


      • VL-iskä

        edelliseen lisäisin sen, että syntienanteeksiantamus ei ole riippuvainen niinkään sanamuodosta tai synninpäästön julistamisesta joko yksityisesti tai yleisesti vaan oleellista on, että julistajalla on Pyhä Henki eli että hän on itse uskovainen.

        Katekismus sanoo parannuksesta tosi hyvin ja sen mukaan vanhoillislestadiolaiset opettavat: parannus on hätää ja peljästystä synnin tähden mutta siinä samassa uskomista evankeliumiin (eli äänellisesti julistettuun anteeksiantamukseen).

        Oikea parannus kantaa myös hedelmää. Ihminen lähtee "seuraamaan Jumalan lapsia" eli alkaa elämään niinkuin hänelle anteeksiantamuksen julistaneet opettavat.


      • Tiedonhaluinen

        Vastauksesi oli selvä ja riittävä.
        Kiitos!


      • el kirahwi

        Apostolien tekojen 10. luvussa, jakeet 43 ja 44, lukee näin:


        ""...Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa."


        Eli myös ihan yleisestäkin saarnasta voi siis saada uskon syntien anteeksiantamukseen.

        Mutta henkilökohtaisesti saarnattu sanoma on kyllä ilman muuta paljon läheisempi ja vaikuttavampi, joten monien kohdalla varmaan on niin, että on tuntenut, ettei yleisestä saarnasta saa voimia uskomaan. Jos kuulee sanan syntien anteeksiantamuksesta saaarnattuna yleisesti joukolle ihmisiä, saattaa helposti syntyä ajatus, että "kyllä se kaikille noille muille kuuluu, mutta ei minulle". Henkilökohtaisesti saarnatun sanan ollessa kyseessä tällaiselle ajatukselle taas ei anneta mahdollisuuksia.


      • Tiedonhaluinen
        viidesläinen kirjoitti:

        Ja kyllä me täällä toisinaan käydään. Täytyy myöntää, että tämä on erittäin vanhoillislestadiolais-painotteinen sivu...

        Me viidesläiset uskomme siihen, että kaikki Jeesukseen uskovat pelastuvat, eli ME uskomme Raamatun mukaan...

        Kysy toki enemmän... Kyllä noita körttejäkin täällä vilisee.. :)

        ...vastauksesta


      • Tiedonhaluinen
        el kirahwi kirjoitti:

        Apostolien tekojen 10. luvussa, jakeet 43 ja 44, lukee näin:


        ""...Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa."


        Eli myös ihan yleisestäkin saarnasta voi siis saada uskon syntien anteeksiantamukseen.

        Mutta henkilökohtaisesti saarnattu sanoma on kyllä ilman muuta paljon läheisempi ja vaikuttavampi, joten monien kohdalla varmaan on niin, että on tuntenut, ettei yleisestä saarnasta saa voimia uskomaan. Jos kuulee sanan syntien anteeksiantamuksesta saaarnattuna yleisesti joukolle ihmisiä, saattaa helposti syntyä ajatus, että "kyllä se kaikille noille muille kuuluu, mutta ei minulle". Henkilökohtaisesti saarnatun sanan ollessa kyseessä tällaiselle ajatukselle taas ei anneta mahdollisuuksia.

        ..lisäkommentti. Kiitos!


      • armossa elävä
        el kirahwi kirjoitti:

        Apostolien tekojen 10. luvussa, jakeet 43 ja 44, lukee näin:


        ""...Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa."


        Eli myös ihan yleisestäkin saarnasta voi siis saada uskon syntien anteeksiantamukseen.

        Mutta henkilökohtaisesti saarnattu sanoma on kyllä ilman muuta paljon läheisempi ja vaikuttavampi, joten monien kohdalla varmaan on niin, että on tuntenut, ettei yleisestä saarnasta saa voimia uskomaan. Jos kuulee sanan syntien anteeksiantamuksesta saaarnattuna yleisesti joukolle ihmisiä, saattaa helposti syntyä ajatus, että "kyllä se kaikille noille muille kuuluu, mutta ei minulle". Henkilökohtaisesti saarnatun sanan ollessa kyseessä tällaiselle ajatukselle taas ei anneta mahdollisuuksia.

        Jeesus tiesi millaisia armon väistelijöitä me olemme, kun asetti esim. ehtoollisen. Se "siunauksen malja" ja leipä, joka on osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen tulee kyllä ihan kohti ehtoollispöydässä. Siinä on vaikea ajatella, että osallisuus Jumalan lasten joukossa menisi jotenkin ohi tai vieruskaverille :)

        "Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" 1. Kor. 10:16


      • ELli
        armossa elävä kirjoitti:

        Jeesus tiesi millaisia armon väistelijöitä me olemme, kun asetti esim. ehtoollisen. Se "siunauksen malja" ja leipä, joka on osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen tulee kyllä ihan kohti ehtoollispöydässä. Siinä on vaikea ajatella, että osallisuus Jumalan lasten joukossa menisi jotenkin ohi tai vieruskaverille :)

        "Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" 1. Kor. 10:16

        muistaakseni sanoo jossakin paikassa, että ehtoollisen voi syödä pelastuksekseen tai kadotuksekseen.

        Lestaadius sanoo jossakin saarnassaan, että "jotkut käyvät nauttimassa kirkossa Herran kalkista ja sitten menevät kirkon taakse ja juovat perkeleen kalkista".(Eivät ole kumpikaan sanatarkkoja lainauksia ja saattaa jopa ylempikin olla Lestaadiuksen sanoma).
        Eli on siis monta tapaa käydä ehtoollisella, mutta vain yksi pelastava.
        ELli on esikoislestadiolainen.


      • Anonyymi

        Nimimerkki Vläityli !
        Rauhanyhdistyksen kokouksessa täytyy myös saarnata Jumalan ankara vanhurskaus eli parannus saarna esimerkiksi naisten koreudesta maailman rakkaudesta mutta myös siitä hirmuisesti omanvanhurskauden vaikutuksista
        Rauhanyhdistyksen kokouksissa ahkeroida myös lukea opetus isämme rovasti Laestadiuksen saarnoja ja oppi isämme Martti Lutherin saarnoja


      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Vläityli !
        Kirjoitit ettei muita tekoja tarvita kuin katumus ja syntien anteeksi uskominen !
        Nyt kuitenkin rovasti Laestadius saarnaa kalliisti
        Vanhoilliset sanovat että he ovat Lestadiolaisia mutta hän saarnaa : Ihminen ei voi tahdonvoimallaan vaikuttaa itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Kristittykin haluaisi että sinapin siemenen verran hän itse on vaikuttanut oikeaa katumusta ja Jumalan mieleistä murhetta synnistä mutta kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Omavanhurskaus saarnaa järjessä että sinulla on niin paljon syntiä ja saastaa maailman rakkautta juoppouden ja huoruuden vaikutuksia vihaa kateutta maailman kunniaa ahneutta , mikä kristitty sinä olet . Se on Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta PALJAS USKO . Ihminen ei voi parantaa kauheaa ja syntistä sydäntään se ei tule koskaan synnittömäksi eikä oikeassa kristillisyydessä ole yhtäkään pakkoa tai määräystä veljen tai sisaren lankeemuksista tai ylitsekäymisistä parannus vaatimusta vaan Jumalan armo kuuluu vain katuvaisille . Älä nyt usko mitä Barabbas saarnaa vaan usko mitä ristiinnaulittu saarnaa : Tänäpäivänä sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa amen


      • Anonyymi
        VL-iskä kirjoitti:

        edelliseen lisäisin sen, että syntienanteeksiantamus ei ole riippuvainen niinkään sanamuodosta tai synninpäästön julistamisesta joko yksityisesti tai yleisesti vaan oleellista on, että julistajalla on Pyhä Henki eli että hän on itse uskovainen.

        Katekismus sanoo parannuksesta tosi hyvin ja sen mukaan vanhoillislestadiolaiset opettavat: parannus on hätää ja peljästystä synnin tähden mutta siinä samassa uskomista evankeliumiin (eli äänellisesti julistettuun anteeksiantamukseen).

        Oikea parannus kantaa myös hedelmää. Ihminen lähtee "seuraamaan Jumalan lapsia" eli alkaa elämään niinkuin hänelle anteeksiantamuksen julistaneet opettavat.

        Vl - iskä !
        Väärin nimittäin myös sinun oppi isä Luther saarnaa nyt meille näin : Vaikka aasi saarnaisi . Vanhoilliset ovat uskoneet ja ymmärtäneet tämän omanvanhurskauden riettaan saarnasta nimittäin HERÄNNEELLE pitää olla Jeesuksen opetuslapsi joka sen korkean evankeliumin saarnaa mutta kristitty saa uskoa vaikka Australian aboriginaali tai Amazonin intiaani sen saarnaa . Omistamma nyt Vl -iskän kanssa Lutherin kalliit sanat : Vaikka aasi saarnaisi se merkitsee että vaikka vähäpätöisin ja halveksituin ihminen sen saarnaisi niin KRISTITTY saa sen uskoa Jumalan anteeksi annetuksi . Ensin täytyy synnit olla anteeksi taivaassa ja sitten maan päällä Amen


    • Tiedonhaluinen

      Vastauksia ja kommentteja taitaa tulla paljon.Hyvä näin. Mutta minä jaksa enkä kerkiäkään niihin vastata.Pitäisi tehdä töitäkin välillä, joten, kiitos kaikille nyt jo vastanneille ja tuleville vastaajille.
      Luen ja tutkin myöhemmin näitä vastauksia.Kiitos vielä kerran asialliset teille asialliset vastaajat.

    • Marjusha

      En ole herätysliike enkä tapakristitty. Mutta uskon Isään, poikaan ja pyhään Henkeen.

      Ei sinun tarvitse olla edes Kristuksen murhaaja (vl?). Hän on Jumalan rakkauden tähden jo sovittanut sinunkin syntisi. Sinun ei tarvitse muuta kuin hyväksyä se kiittäen ja yrittää parantaa. Ei Jeesus joka päivä kuole uudestaan, kerta riitti.

      Synnittömäksi et pääse koskaan maan päällä liharuumiissasi, ei muutkaan, mutta jos ne synnit harvenee ja vähenee, niin siinäkin Jumala auttaa eteenpäin parempaan. Ei niin, ettet enää tahdo, vaan niin että lakkaat tahtomasta.

      Jos haluat päästä synnintunnosta, valitse vaan Jehovan todistajat , sen mukana farisealaisuus ja ulkokultaisuus, sananvapauden riisto ja ylpeys omasta paremmuudesta. Mutta omatunto ei siinä lahkossa herää, vaan kuolee. Katso TV torstai-iltana aihe pedofilia. Katso kriittisesti!

      Jos haluat päästä synnistä, ota vastaan jo saamasi armo, hyväksy se kiittäen ja kuuntele omaatuntoasi.

      10 käskyä Raamatussa on pääasia ja tärkeimmät synninvälttömenetelmät. Tärkein on Rakkaus, itselle ja toisille.

      Myötätunnolla, siunaten ja rohkaisten M.

      • kl

        Eipä tarvitse olla Kristuksen murhaaja, ei, mutta kun meistä jokainen on! Eikä meistä kukaan voi tuosta vain päättää, että minäpä uskon, vaan usko on Jumalan työtä, alusta loppuun saakka. Pelastuksessa ei ole mitään osaa meidän teoillamme, ja sillä että "yritämme parantaa". Eikä synti ole tekoja vaan se on sydämen luopumista Jumalasta, synti on jokaisessa ihmisessä "syntymälahjana". Omantunnon kuunteleminenkaan ei vielä pitkälle vie, sillä omatuntommekin on langennut. Kuuntele Jumalan Sanan, Raamatun, ääntä.


      • jargon

        Minä olen ristiinnaulinnut Kristuksen synneilläni. Jokaisen ihmisen täytyy tajuta se omalle kohdalleen. Kun kasvaa armossa, tulee tuntemaan itsessään yhä enemmän syntiä - joka on kuitenkin upotettu armon ja laupeuden mereen. Yksikään ihminen ei voi sanoa "sen jälkeen kun tulin uskoon, olen alkanut jalostua ja tulla synnittömämmäksi". Jos joku näin sanoo, ei hänellä ole oikeaa itsensä tuntemista. Mitä tarkoitit sillä, että "Sinun ei tarvitse kuin - - ja yrittää parantaa? Parantaa mitä?


      • Marjusha
        jargon kirjoitti:

        Minä olen ristiinnaulinnut Kristuksen synneilläni. Jokaisen ihmisen täytyy tajuta se omalle kohdalleen. Kun kasvaa armossa, tulee tuntemaan itsessään yhä enemmän syntiä - joka on kuitenkin upotettu armon ja laupeuden mereen. Yksikään ihminen ei voi sanoa "sen jälkeen kun tulin uskoon, olen alkanut jalostua ja tulla synnittömämmäksi". Jos joku näin sanoo, ei hänellä ole oikeaa itsensä tuntemista. Mitä tarkoitit sillä, että "Sinun ei tarvitse kuin - - ja yrittää parantaa? Parantaa mitä?

        Parantamisella vetoan siihen: Menkää älkääkä vastedes syntiä tehkö. Siis omantunnon kehittymistä, tarkentumista ja sen mukaan parhaansa yrittäen.

        Syntisyydellä sitä että synnitöntä ihmistä Jumalan edessä ei olekaan. Mutta omatuntomme herää ja muuttuu tarkemmaksi. Kehittyessään ihminen myös muuttuu paremmaksi, kun oppii lisää itsestään ja kun nöyryys ja luottamus Jumalaan kasvaa.

        Ei ole mitään syytä säikäyttää Jumalan kutsumaa, kyselevää armon etsijää ensin murhaajaksi. Laki ja oikeus ei paljon auta.

        Koko Jumalan laki on Rakkaus ja kymmenen käskyä on se tiivistetty ohje, millä rakkaus toimii. Kun henkinen kehitys etenee niin ihminen tietää ne ja toimii niiden mukaan.


      • ELli

        noin opetetaan vai oletko itseoppinut???
        en kysy millään pahalla.


      • Anonyymi
        Marjusha kirjoitti:

        Parantamisella vetoan siihen: Menkää älkääkä vastedes syntiä tehkö. Siis omantunnon kehittymistä, tarkentumista ja sen mukaan parhaansa yrittäen.

        Syntisyydellä sitä että synnitöntä ihmistä Jumalan edessä ei olekaan. Mutta omatuntomme herää ja muuttuu tarkemmaksi. Kehittyessään ihminen myös muuttuu paremmaksi, kun oppii lisää itsestään ja kun nöyryys ja luottamus Jumalaan kasvaa.

        Ei ole mitään syytä säikäyttää Jumalan kutsumaa, kyselevää armon etsijää ensin murhaajaksi. Laki ja oikeus ei paljon auta.

        Koko Jumalan laki on Rakkaus ja kymmenen käskyä on se tiivistetty ohje, millä rakkaus toimii. Kun henkinen kehitys etenee niin ihminen tietää ne ja toimii niiden mukaan.

        Kallis sisar Marjusha !
        Kiitos kalliista kirjoituksesta kun kirjoitit että omantunnon kehittymistä ja tarkentumista ja senmukaan parhaansa yrittäen . Jatkoit myös että kehittyessään ihminen myös muuttuu paremmaksi kun oppii lisää itsestään ja kun nöyryys ja luottamus Jumalaan kasvaa
        Rakas Marjusha olikohan tässä omanvanhurskauden toinen jalka oven välissä
        Nimittäin kun kristitty on oikeassa itsensä tuntemisessa niin hän tuntee ettei ole muuta kun syntiä ja saastaa . Kun sydämestä nousee kauheita himoja ja haluja ahneutta kateutta juoppouden ja huoruuden vaikutuksia vihaa maailman rakkautta koreuden vaikutuksia omaavanhurskautta niin kristitty joutuu apostolin kanssa tunnustamaan : Ei niin että olisin sen saavuttanut vaan minä riennän sitä kohti että sen saavuttaisin . Ihminen ei voi tahdonvoimallaan vaikuttaa itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Sen vuoksi kristitty uskossa kilvoittelee synnin pois panijana . Omavanhurskaus raastaa tuntoa ja tuo järkeen kauheita ajatuksia mikä kristitty sinä olet kun sinulla on niin paljon syntiä ja saastaa . Uskomma nyt kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Siihen turvaamme tänäkin hetkenä .


    • armossa elävä

      Tottahan toki ev.lut. kirkon sisällä muutkin herätysliikkeet toimivat. Isoja kesäjuhlia on muillakin kuin lestadiolaisilla :)

      Syy siihen, miksi muiden herätysliikkeiden väki ei täällä kirjoittaessaan mainosta juurikaan omaa herätysliikettään lienee se, että haluavat mieluummin mainostaa Kristusta. Mieluummin minäkin kuulutan Kristuksen hyvyyttä kuin oman herätysliikkeeni hyviä puolia. Sanon mieluummin olevani uskova ja kristitty kuin evankelinen. Ensisijaista on olla kristitty, toissijainen asia on se, mikä herätysliike on hengellinen kotini. Kristittyjä on jokaisessa herätysliikkeessä ja seurakunnassa, jossa Jumalan Sanaa riittävän
      puhtaasti julistetaan, jotta usko voi syntyä.

      Sitten tuohon kysymykseesi - miten ja minkä perusteella ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi?

      Ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi sen perusteella, että Kristus on kuollut ristillä sovittaen kaikkien ihmisten kaikki synnit. Jumala itse sanoo niin Raamatussa.

      "Armollisen Jumalan tahto näet oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta." Hepr. 2:9

      "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa" 2. Kor. 5:19

      "Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto." Ef. 1:7

      "Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien" 1. Joh. 2:2

      Jos koko maailman, siis kaikkien ihmisten synnit on kannettu ristille ja sovitettu - sinne on sinunkin syntisi ja koko syntisyytesi viety! Jumala puhuu aina täyttä totta, Hänen Sanaansa voit luottaa täydellisesti. Jos oletkin itsessäsi mahdoton, epäuskoinen, rakkaudeton, paatunut, kylmä, jumalaton ja syntinen (kuten Sana sanoo jokaisesta ihmisestä) - Kristuksen ristintyön tähden olet Jumalan edessä täysin pyhä ja puhdas, Hänen lapsensa. Tämä on se valtava, järjelle täysin käsittämätön ilosanoma, jota kaikki apostolien kirjoittamat evankeliumit julistavat.

      "Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi." Room. 3:22-24

      "Uskossa vastaanotettavaksi" - Jos siis tämä Jeesuksen hankkima pelastus sinulle kelpaa, saat uskoa todeksi tämän Raamatun julistaman sovituksen sanan yksinkertaisesti, sellaisena kuin siinä olet. Ikinä et voi itseäsi parannella sen kummemmaksi kuin nyt olet. "Meistä ei ollut itseämme auttamaan" - et sinäkään koskaan voi pelastuksen asiassa itseäsi auttaa. Sen takia Jeesus tuli.

      "Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti." Room. 5:8

      Joka kokee, että hän riittää, tai haluaa ponnistella riittääkseen Jumalalle omien tekojensa, ponnistelujensa, kuuliaisuutensa, parannuksen teon, hyvien aikeidensa tai muun tähden, hänelle Jeesus sanoo:"Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä." Mark 2:17 Se, jolla ei ole tarvetta pyytää Jeesusta avuksi, hylkää epäuskossa hänelle kalliisti hankitun valmiin pelastuksen. Jeesus sanoo: "Autuas se, joka ei minua torju." Luuk. 7:23

      Pyhä Henki avaa Raamatun sanan kautta ihmisen näkemään oman syntisyytensä ja mahdottomuutensa Kaikkivaltiaan Jumalan edessä. Silloin ihminen tulee Jumalan edessä "sairaaksi" ja "syntiseksi", ja alkaa tarvita Vapahtajaansa, joka häntä kutsuu.

      "Jos taas jollakulla ei ole ansioita, mutta hän uskoo JUMALAAN, JOKA TEKEE JUMALATTOMAN VANHURSKAAKSI, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi." Room. 4:5 Meillä on uskomattoman armorikas Jumala: Hän vanhurskauttaa jumalattoman.

      Syntisi on sovitettu, vaikka sinusta ei tuntuisi miltään. Jeesus vei syntisi ristille, ja vaikka sydämesi ja järkesi huutaisi vastaan, "Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme" (1. Joh. 3:20). Jumalan sana on varmasti totta. Tunteesi voivat viedä harhaan, mutta Jumalan sana kestää ikuisesti.

      Eikö se sitten ole tämän kummallisempaa, tässäkö se usko on? Ihmisillä on monenlaisia vaiheita ja kokemuksia miten he ovat tulleet uskoon, mutta pohjimmiltaan asia on hyvin yksinkertainen: on kyse siihen luottamisesta, että Jeesus on ristillä sovittanut minunkin syntini. Yksinkertainen turvaaminen tähän Vapahtajaan on pelastavaa uskoa. Jotkut kertovat uskoon tulostaan, että Pyhä Henki oli Sanan kautta hiljaa tehnyt työtä omassa sydämessä, ja totesivat vain jonain päivänä uskovansa Jeesukseen ilman sen hurjempia tunnemyrskyjä.

      "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." Joel 3:5

      "Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa." Room. 7:1

      Muuta perustusta ei ole kuin Kristus, ja tätä aivan samaa armoa Jumala jakaa kasteessa, Sanassa, ehtoollisessa ja henkilökohtaisessa ripissä. Kaikkiin sisältyy valtavat armon lupaukset, joiden perustus on Kristuksen täytetty työ ristillä.

    • Aivan

      Kyseessä ollee todennäköisesti vanhoillislestadiolainen, joka tekee tällaien kysymyksen. Tunnen tuoksun.

      Ei kannata vaivautua. Eräällä yoisella sivulla oli samanlainen Tsoukki.

      "Ja kyllä täytyy todeta että ei ole "esiintynyt" kuin yksi herätysliike, vanhoillislestadiolaiset"

      naurettavaa!!! Tarkoittaa omaa "valtakuntaansa".
      Mitä tämä kertoo sinusta? Et ole rehellinen.
      Älkää vaivautuko kukaan turhaan, tämä ihminen etsii "kannuksia"-

      • summer¤

        mitä merkitystä kysymyksen esittäjän alkuperällä on? kysymys on silti sama!! Monesti olen itsekin miettinyt että miten eri ryhmissä synnit uskotaan anteeksi. Ja mihin raamatun kohtaan nojataan. Miten voidaan sivuuttaa tylysti raamatun sanomasta se mikä on kuitenkin olennaista tai sitten muokata siitä joku oma versio joka ikäänkuin ajaa saman asian.


      • Aivan
        summer¤ kirjoitti:

        mitä merkitystä kysymyksen esittäjän alkuperällä on? kysymys on silti sama!! Monesti olen itsekin miettinyt että miten eri ryhmissä synnit uskotaan anteeksi. Ja mihin raamatun kohtaan nojataan. Miten voidaan sivuuttaa tylysti raamatun sanomasta se mikä on kuitenkin olennaista tai sitten muokata siitä joku oma versio joka ikäänkuin ajaa saman asian.

        Kyllä sillä on merkitystä. Vanhoilliset uskovat itseensä.

        Raamattu taas kehoittaa uskomaan Sanaan, Jeesukseen Kristukseen ja siinä on suuri ero.

        Te ohitatte oleelleisen, Jumalan valtakunta ja seurakunta on Raamatuss aivan erilainen kun teillä.

        "Olen jonkin aikaa lukenut otsikon "Herätysliikkeet" alla olevia keskusteluja ja kommentteja. Ja kyllä täytyy todeta että ei ole "esiintynyt" kuin yksi herätysliike, vanhoillislestadiolaiset ja sitten ovat joku muu joukko yhtenä ryhmänä."

        Tämähän on valhetta ja hölyn pölyä ja paljasti itsevanhurskaan vanhoillisen silmän räpäyksessä.

        On siis valtavasti merkitystä sillä, onko joku kysymässä tietä taivaaseen, vai onko levittämässä oman vanhurskauden oppia, tekeytyen muka tien kysyjäksi.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi. Joka uskoo ja kastetaan Kristukseen Jeesukseen hän pelastuu.
        Hän saa lahjaksi Pyhän Hengen oppaaksi elon tielle.

        Pyhän Hengen saanut ihmien erottaa omanvanhurskauden saatanan. Varsinkin jos sen saatanan vankina ollut vuosi kymmeniä ja on päässyt Jumalan armon avoimen taivaan alle, kiittämään ja ylistämään Kristusta.

        Kun on päässyt kirkkaiden vesilähteiden luokse janoisena, juomaan elämän vettä lahjaksi, kyllä mudan ja sorkkien tahrima haiseva vesi ei enää silloin maistu. Mikä lihasta syntynyt on se on liha.

        Jeesus sanoo tulkaa, sillä kaikki on valmistettu.
        On ihanaa kiittää taivaan Isää hänen armostaan
        minua kohtaan.


      • Hynde
        Aivan kirjoitti:

        Kyllä sillä on merkitystä. Vanhoilliset uskovat itseensä.

        Raamattu taas kehoittaa uskomaan Sanaan, Jeesukseen Kristukseen ja siinä on suuri ero.

        Te ohitatte oleelleisen, Jumalan valtakunta ja seurakunta on Raamatuss aivan erilainen kun teillä.

        "Olen jonkin aikaa lukenut otsikon "Herätysliikkeet" alla olevia keskusteluja ja kommentteja. Ja kyllä täytyy todeta että ei ole "esiintynyt" kuin yksi herätysliike, vanhoillislestadiolaiset ja sitten ovat joku muu joukko yhtenä ryhmänä."

        Tämähän on valhetta ja hölyn pölyä ja paljasti itsevanhurskaan vanhoillisen silmän räpäyksessä.

        On siis valtavasti merkitystä sillä, onko joku kysymässä tietä taivaaseen, vai onko levittämässä oman vanhurskauden oppia, tekeytyen muka tien kysyjäksi.

        Tee siis parannus ja usko evankeliumi. Joka uskoo ja kastetaan Kristukseen Jeesukseen hän pelastuu.
        Hän saa lahjaksi Pyhän Hengen oppaaksi elon tielle.

        Pyhän Hengen saanut ihmien erottaa omanvanhurskauden saatanan. Varsinkin jos sen saatanan vankina ollut vuosi kymmeniä ja on päässyt Jumalan armon avoimen taivaan alle, kiittämään ja ylistämään Kristusta.

        Kun on päässyt kirkkaiden vesilähteiden luokse janoisena, juomaan elämän vettä lahjaksi, kyllä mudan ja sorkkien tahrima haiseva vesi ei enää silloin maistu. Mikä lihasta syntynyt on se on liha.

        Jeesus sanoo tulkaa, sillä kaikki on valmistettu.
        On ihanaa kiittää taivaan Isää hänen armostaan
        minua kohtaan.

        Ei vaikuta vanhoillisen kirjoittamalta.

        Koska puhuu lämpimästi Jehovan todistajista.
        Muutenkin erilailla kirjoitettu.

        Toiseksi emme usko itseemme, ei siihen turvauduta.


      • minä
        Hynde kirjoitti:

        Ei vaikuta vanhoillisen kirjoittamalta.

        Koska puhuu lämpimästi Jehovan todistajista.
        Muutenkin erilailla kirjoitettu.

        Toiseksi emme usko itseemme, ei siihen turvauduta.

        Toi kirjoitus vaikuttaa täysin pakanan tekemältä, Siinä saivat osansa kaikki, mutta ei jehovalaiset. ollut ehkä joskus heitä. Siinä sai osansa myös kirkkopappi. Jehovat kun ei kuulu kirkkoon. Tämä pakana nyt harhailee, ja tuli palstalleemme kiusotteleen, kun ei tiiä mihin liittyis.


      • Teija
        minä kirjoitti:

        Toi kirjoitus vaikuttaa täysin pakanan tekemältä, Siinä saivat osansa kaikki, mutta ei jehovalaiset. ollut ehkä joskus heitä. Siinä sai osansa myös kirkkopappi. Jehovat kun ei kuulu kirkkoon. Tämä pakana nyt harhailee, ja tuli palstalleemme kiusotteleen, kun ei tiiä mihin liittyis.

        Samaa mielta edellisen kanssa. Pakanan väsäys tuo kirjoitus oli.


    • Kaisu

      Olen joskus kuullut Anne Pohtamon olevan Helluntaiseurakuntaan kuuluva. Se on vain kuulopuheita, ei faktaa.

    • minä

      Minä olen virallisesti luterilainen,
      mutta olen käynyt aikuiskasteella,puhun
      kielillä ja uskon armolahjoihin,
      pitämättä edellisiä mitenkään välttämättä
      minään pakkona..eli vaikea luokitella.
      No, siis joo, käytännössä olen käynyt
      helluntai/karismaattisissa kokouksissa
      viime vuosina enemmän kuin luterilaisissa,
      ellei Markku Koiviston kokouksia lasketa mukaan.

      • Anonyymi

        Kielillä puhuminen on lakannut jo ajat sitten ja ne oli ihan oikeita kieliä eikä mitään liibalaaba höpinää. Tuo uskovien kielilläpuhuminen on Pyhän hengen pilkkaa!


    • syk

      haistakaa kaikki vittu yritin löytää lyhyttä vastausta ja kaikki ootte kirjottanu tänne sellaset puol hehtaaria ihan täyttä kuraa moro

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe