Ex-liisatun auton osto?

Firesoldier

Onko kokemuksia aiemmin liisattuna olleen auton ostosta? Ainakin Vantaalla ja Tampereella toimii liike, joka myy mielestäni edullisestikin ko. vempeleitä. Mutta uskaltaako niihin menopeleihin luottaa? Vuoden takuun liike antaa ja kaikki, joten mitään sen ihmeempää niihin ei oikein voi tulla.

Mutta; miksiköhän suhtaudun asiaan silti varauksella? Naapuriliike myy vastaavaa autoa kalliimmalla, liisatun saisi vierestä monesti halvemmalla. Historia tunnetaan, huollot tehty merkkiliikkeissä, yms. ..

Onko herrasväellä kokemuksia, hyviä tai huonoja?

34

4171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen huonosti ...

      Niinmo, joku liisarilla ajelija pitää autoa kuin kukkaa kämmenellä toinen polkee kuin vierasta sikaa. Ei noista ikinä tiedä - ei tosin tiedä niistä naapuriliikkeen autoistakaan sama juttu aina käytettyä ostaessa.

      Kaverilla ALD:ltä ostettu liisari Glof joka pelannut kolme vuotta todella luotettavasti. Voit toki aina soitella aiemmalle auton haltijalle ja kysellä miten kärryä on pidetty. Luulis että liisarin ex-omistajalla ei ole tarkoitus valehdella miten autoa on pidetty...

      • ex-asiakkaasta

        tiedän itsekin aiemmasta duunista pari leasing-autoilijaa jotka polkivat päivittäin yli 100km työmatkaa suuntaansa ja säästivät kuitenkin leasing-maksuissa reippaasti ottamalla kirkkain silmin sen 20tkm/v maksuluokan. Todelliset ajot olivat n. 60tkm vuodessa.

        Jokainen saakin sitten tykönään miettiä miten tuo käytännössä hoidettiin mutta vihjeeksi voin kertoa että huollot ja muut tehtiin vain sen mittarissa olevan kilometrimäärän mukaan joka jostain syystä lisääntyi vain 20tkm vuodessa.

        Koska kyseessä on myös veropetos jonka vanhenemisaika on ainakin 2 vuotta, on aika epätodennäköistä että entinen omistaja kovin hanakasti selittelee auton todellista kuntoa puhelimessa...


      • tpi
        ex-asiakkaasta kirjoitti:

        tiedän itsekin aiemmasta duunista pari leasing-autoilijaa jotka polkivat päivittäin yli 100km työmatkaa suuntaansa ja säästivät kuitenkin leasing-maksuissa reippaasti ottamalla kirkkain silmin sen 20tkm/v maksuluokan. Todelliset ajot olivat n. 60tkm vuodessa.

        Jokainen saakin sitten tykönään miettiä miten tuo käytännössä hoidettiin mutta vihjeeksi voin kertoa että huollot ja muut tehtiin vain sen mittarissa olevan kilometrimäärän mukaan joka jostain syystä lisääntyi vain 20tkm vuodessa.

        Koska kyseessä on myös veropetos jonka vanhenemisaika on ainakin 2 vuotta, on aika epätodennäköistä että entinen omistaja kovin hanakasti selittelee auton todellista kuntoa puhelimessa...

        Jos työmatka on suuntaansa 100 km, niin verottajalta EI TODELLAKAAN mene läpi se, että ilmoittaa 20000 km vuosiajoiksi.


      • outoa menoa
        tpi kirjoitti:

        Jos työmatka on suuntaansa 100 km, niin verottajalta EI TODELLAKAAN mene läpi se, että ilmoittaa 20000 km vuosiajoiksi.

        verottajalle ilmoitetaan tietenkin halvimman mahdollisen kulkuneuvon eli junan tai bussin käytöstä aiheutavat kulut ja koska mitään kuitteja ei tarvita todisteeksi, ei verottaja mistään tiedä onko työmatkat todella liikuttu julkisilla ja auto seissyt pihalla tuon ajan.

        Ei verottajalla ole aavistustakaan siitä paljonko liisarilla ajetaan. Ei niitä mihinkään tarvitse ilmoittaa eikä verottaja tule tutkimaan paljonko mittarissa on kun auto palautetaan kolmen vuoden jälkeen.


      • tpi
        outoa menoa kirjoitti:

        verottajalle ilmoitetaan tietenkin halvimman mahdollisen kulkuneuvon eli junan tai bussin käytöstä aiheutavat kulut ja koska mitään kuitteja ei tarvita todisteeksi, ei verottaja mistään tiedä onko työmatkat todella liikuttu julkisilla ja auto seissyt pihalla tuon ajan.

        Ei verottajalla ole aavistustakaan siitä paljonko liisarilla ajetaan. Ei niitä mihinkään tarvitse ilmoittaa eikä verottaja tule tutkimaan paljonko mittarissa on kun auto palautetaan kolmen vuoden jälkeen.

        Jos on autoetu, ei verottaja yleensä hyväksy työmatkavähennyksiä.
        Ei siitä välttämättä kiinni heti jää, sillä oikeastihan ei jokaista veroilmoitusta kovin trakkaan syynätä - mutta jos (kun) asia huomataan, niin voipi tulla maksettavaa useammalta vuodelta jälkikäteen.


      • uutta tietoa
        tpi kirjoitti:

        Jos on autoetu, ei verottaja yleensä hyväksy työmatkavähennyksiä.
        Ei siitä välttämättä kiinni heti jää, sillä oikeastihan ei jokaista veroilmoitusta kovin trakkaan syynätä - mutta jos (kun) asia huomataan, niin voipi tulla maksettavaa useammalta vuodelta jälkikäteen.

        käytön työmatkoihin jos kyseessä on liisari. No nyt tulikin niin uutta tietoa että taitaa olla oikein asiantunkija lähteenä. Tästä tuleekin sitten pirunmoiset työmatkakulujen vähennykset kun ei tarvitse enää bussilippujen mukaan laittaa.


      • tpi
        uutta tietoa kirjoitti:

        käytön työmatkoihin jos kyseessä on liisari. No nyt tulikin niin uutta tietoa että taitaa olla oikein asiantunkija lähteenä. Tästä tuleekin sitten pirunmoiset työmatkakulujen vähennykset kun ei tarvitse enää bussilippujen mukaan laittaa.

        Saa käyttää työmatkoihin, ei kukaan ole väittänyt että siitä vähennyksiä saa.


    • Kalle

      Eivät ne sen huonompia ole, kuin muutkaan. Itselläni on jo toinen entinen leasattu auto peräkkäin, eikä näissä kummassakaan ole ollut huomauttamista. Hyvin pidettyjä luotettavia kumpikin. Edellinen japsi ja nyt ranskalainen. Kaikki riippuu edellisestä kuskista, joten oli leasattu tai yksityinen, kannattaa aina tutustua huolella tarjokkaaseen.

    • TT-Citikka

      Mutta kyllä minä ainakin periaatteessa uskaltaisin ex-leasatun ostaa.

      Isällä oli VW Passat -88, joka ensimmäiset kolme vuotta oli ollut leasing-auto. Isä ajoi sillä välin 85 tkm >>> 310 tkm ilman mitään kummempia murheita, ainoastaan venttiilit piti hioa, mutta se ei ollut ihme, kyseessä kun oli 1.6-litraisella bensakoneella varustettu karvalakkimalli.

      Ja tuon liikkeen tarjoama vuoden takuu antaa kyllä aika hyvän turvan - viereisen liikkeen käytetyllä ei taida olla kuin kuluttajasuojalain tarjoama virhevastuu, joka on huomattavasti heikompi ja lyhyempi. Ostat kumman vaan, niin tarkasta auto huolellisesti (tarvittaessa vaikka Autotohtorilla) ennen ostoa. Tuttava oli ainakin tyytyväinen ao. leasing-autoja myyvästä liikkeestä ostamaansa kappaleensa - piti myös hintatasoa realistisena. Ja ao. liikkeessä on ainakin aika montaa autoa monta kappaletta tarjolla - voi valita mieleisensä.

    • Liisi

      Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan. Myös mittarilukemaan voi luottaa.

      Samaa ei voi sanoa yhdestäkään naapuriliikkeen ei-liisinkiautosta.

      Auton liisaajan intresseissä on pitää auto yhtä hyvin kuin omistusautokin. Hyvin pidetystä hyvitetään sopimuksen päättyessä paremmin, ei tule lisämaksuja vaan saa päinvastoin palautusta.

      Olen ostanut kaksikin entistä liising-autoa. Eka oli stä mitä odotinkin, mutta toisen kanssa oli kaikenlaista pikkuvikaa. Syynä ongelmiin oli kuitenkin automerkki (C5), eikä sen aikaisempi liising-käyttö.

      • TT-Citikka

        Nimittäin tuo leasing-autojen matkamittarin luotettavuus. On nimittäin sellaisiakin tapauksia, jossa leasing-autosta on irroitettu matkamittarin piuhoja tms., että on peitetty ylimääräisiä yksityisajoja, jotkut firmat kun vaativat käyttäjältä tietyn määrän ylittävistä yksityisajoista lisäkorvausta. Lisäksi leasing-sopimukseen on yleensä kirjattu tietty kilometrimäärä ja sen ylityksistä pitää maksaa...


      • veropetosta pukkaa
        TT-Citikka kirjoitti:

        Nimittäin tuo leasing-autojen matkamittarin luotettavuus. On nimittäin sellaisiakin tapauksia, jossa leasing-autosta on irroitettu matkamittarin piuhoja tms., että on peitetty ylimääräisiä yksityisajoja, jotkut firmat kun vaativat käyttäjältä tietyn määrän ylittävistä yksityisajoista lisäkorvausta. Lisäksi leasing-sopimukseen on yleensä kirjattu tietty kilometrimäärä ja sen ylityksistä pitää maksaa...

        kuten tuli tuossa ylempänä kerrottua, niin liisarin tapauksessa mittarin ruuvauksen seurauksena tulee tehtyä myös veropetos sillä leasing-auton verotusarvo kasvaa kilometrien mukana mikä viimeistään vähentää halukkuutta kertoa tulevalle ostajalle koko historiaa.

        Muutenhan leasing-atuoilijoita on kahta sorttia: niitä joille auto on merkityksetön työkalu jota ei mitenkään erityisesti säälitä mutta ei myöskään revitä tarpeettomasti ja sitten on noita jotka lyövät kiesiä kuin vierasta sikaa koska ei se ole oma ja saavat kerrankin repiä sitä niin paljon kuin sielu sietää.

        Kaikki jotka todella arvostavat ja hoitavat autoa viimeisen päälle ostavat tietenkin oman. Mitä järkeä sitä jonkun toisen autoa on erityisen hyvin pitää.


      • myyntimies itsekin

        "Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan."

        Huollot on tehty, mutta sen merkkiliikkeiden työnlaadun voi todeta säännöllisesti TM:n huoltotesteistä. Ei sieltä mitään laatua saa!

        Toisaalta tärkeintä on, että öljyt ja suodattimet vaihdetaan säännöllisesti.


        "Myös mittarilukemaan voi luottaa."

        Ja p**kat!

        Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on myyntimiesten kahvipöytäkeskusteluissa on puhuttu mittarin värkkäämisestä. Yleensä niin, että ajetaan osa ajoista mittarinvaijeri irrotettuna ja sitä varten tuhkakupista löytyy lista tiettyjä nopeuksia vastaavista kierrosluvuista.

        Sitten auto huolletaan näennäisesti oikein, joten huoltokirja ja liikkeen tiedostot tukevat täydellisesti auton kilometrejä.

        Viimeisin myyntimiesten kikka kolmonen koskee nykyistä Mondeota, johon saa klemmarilla tehtyä matkamittarin ohituksen. Jopa nopeusmittari toimii. Siitä tulee kuulemma vikakoodi, mutta niitä tulee muutenkin, joten huollossa vain kuitataan pois, varsinkin kun ei mitään vikaa löydy. :)

        Itsekin muistan nuorena sällinä heittäneeni kaikki lomamatkat ilman nopeusmittaria. Liisari Carina E:llä käytiin lukemattomia kertoja Lapissa ja pari kertaa alpeillakin. Eikä juosseet kilometrit. :)

        Nuorena en myöskään uskonut kokeneempien kertomuksia siitä, ettei mittarin rukkaaminen oikein onnistu porakoneella. Tottahan se oli, kun Black ´n´ Decker ei jaksanut pyörittää kuin kuuttakymppiä eli tuhansien kilometrien rullaaminen olisi vienyt liikaa aikaa.


      • uuden auton
        myyntimies itsekin kirjoitti:

        "Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan."

        Huollot on tehty, mutta sen merkkiliikkeiden työnlaadun voi todeta säännöllisesti TM:n huoltotesteistä. Ei sieltä mitään laatua saa!

        Toisaalta tärkeintä on, että öljyt ja suodattimet vaihdetaan säännöllisesti.


        "Myös mittarilukemaan voi luottaa."

        Ja p**kat!

        Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on myyntimiesten kahvipöytäkeskusteluissa on puhuttu mittarin värkkäämisestä. Yleensä niin, että ajetaan osa ajoista mittarinvaijeri irrotettuna ja sitä varten tuhkakupista löytyy lista tiettyjä nopeuksia vastaavista kierrosluvuista.

        Sitten auto huolletaan näennäisesti oikein, joten huoltokirja ja liikkeen tiedostot tukevat täydellisesti auton kilometrejä.

        Viimeisin myyntimiesten kikka kolmonen koskee nykyistä Mondeota, johon saa klemmarilla tehtyä matkamittarin ohituksen. Jopa nopeusmittari toimii. Siitä tulee kuulemma vikakoodi, mutta niitä tulee muutenkin, joten huollossa vain kuitataan pois, varsinkin kun ei mitään vikaa löydy. :)

        Itsekin muistan nuorena sällinä heittäneeni kaikki lomamatkat ilman nopeusmittaria. Liisari Carina E:llä käytiin lukemattomia kertoja Lapissa ja pari kertaa alpeillakin. Eikä juosseet kilometrit. :)

        Nuorena en myöskään uskonut kokeneempien kertomuksia siitä, ettei mittarin rukkaaminen oikein onnistu porakoneella. Tottahan se oli, kun Black ´n´ Decker ei jaksanut pyörittää kuin kuuttakymppiä eli tuhansien kilometrien rullaaminen olisi vienyt liikaa aikaa.

        Just tuossa eräs syy miksi AINA ostan upouuden pienemmän luokan auton. En halua murheita mittarirpoeloinneista tai auton rääkkäyksestä tai huonoista kolarikorjauksista.


      • reksa
        myyntimies itsekin kirjoitti:

        "Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan."

        Huollot on tehty, mutta sen merkkiliikkeiden työnlaadun voi todeta säännöllisesti TM:n huoltotesteistä. Ei sieltä mitään laatua saa!

        Toisaalta tärkeintä on, että öljyt ja suodattimet vaihdetaan säännöllisesti.


        "Myös mittarilukemaan voi luottaa."

        Ja p**kat!

        Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on myyntimiesten kahvipöytäkeskusteluissa on puhuttu mittarin värkkäämisestä. Yleensä niin, että ajetaan osa ajoista mittarinvaijeri irrotettuna ja sitä varten tuhkakupista löytyy lista tiettyjä nopeuksia vastaavista kierrosluvuista.

        Sitten auto huolletaan näennäisesti oikein, joten huoltokirja ja liikkeen tiedostot tukevat täydellisesti auton kilometrejä.

        Viimeisin myyntimiesten kikka kolmonen koskee nykyistä Mondeota, johon saa klemmarilla tehtyä matkamittarin ohituksen. Jopa nopeusmittari toimii. Siitä tulee kuulemma vikakoodi, mutta niitä tulee muutenkin, joten huollossa vain kuitataan pois, varsinkin kun ei mitään vikaa löydy. :)

        Itsekin muistan nuorena sällinä heittäneeni kaikki lomamatkat ilman nopeusmittaria. Liisari Carina E:llä käytiin lukemattomia kertoja Lapissa ja pari kertaa alpeillakin. Eikä juosseet kilometrit. :)

        Nuorena en myöskään uskonut kokeneempien kertomuksia siitä, ettei mittarin rukkaaminen oikein onnistu porakoneella. Tottahan se oli, kun Black ´n´ Decker ei jaksanut pyörittää kuin kuuttakymppiä eli tuhansien kilometrien rullaaminen olisi vienyt liikaa aikaa.

        Heh heh! Noinhan se menee ja autot ovat niitä aitoja ja turvallisia Suomi-autoja!


        Eikä tuo koske pelkästään liisattuja, moni paljon ajava tekee samat temput omistusautoonsakin. Silloin tosin ainakin öljyt pruukataan vaihtaa todellisten kilometrien mukaan, mutta vain joka toinen vaihtomerkataan huoltokirjaan, joka näyttääkin sitten täydelliseltä.


      • Liisi
        myyntimies itsekin kirjoitti:

        "Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan."

        Huollot on tehty, mutta sen merkkiliikkeiden työnlaadun voi todeta säännöllisesti TM:n huoltotesteistä. Ei sieltä mitään laatua saa!

        Toisaalta tärkeintä on, että öljyt ja suodattimet vaihdetaan säännöllisesti.


        "Myös mittarilukemaan voi luottaa."

        Ja p**kat!

        Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on myyntimiesten kahvipöytäkeskusteluissa on puhuttu mittarin värkkäämisestä. Yleensä niin, että ajetaan osa ajoista mittarinvaijeri irrotettuna ja sitä varten tuhkakupista löytyy lista tiettyjä nopeuksia vastaavista kierrosluvuista.

        Sitten auto huolletaan näennäisesti oikein, joten huoltokirja ja liikkeen tiedostot tukevat täydellisesti auton kilometrejä.

        Viimeisin myyntimiesten kikka kolmonen koskee nykyistä Mondeota, johon saa klemmarilla tehtyä matkamittarin ohituksen. Jopa nopeusmittari toimii. Siitä tulee kuulemma vikakoodi, mutta niitä tulee muutenkin, joten huollossa vain kuitataan pois, varsinkin kun ei mitään vikaa löydy. :)

        Itsekin muistan nuorena sällinä heittäneeni kaikki lomamatkat ilman nopeusmittaria. Liisari Carina E:llä käytiin lukemattomia kertoja Lapissa ja pari kertaa alpeillakin. Eikä juosseet kilometrit. :)

        Nuorena en myöskään uskonut kokeneempien kertomuksia siitä, ettei mittarin rukkaaminen oikein onnistu porakoneella. Tottahan se oli, kun Black ´n´ Decker ei jaksanut pyörittää kuin kuuttakymppiä eli tuhansien kilometrien rullaaminen olisi vienyt liikaa aikaa.

        Ei kukaan viitsi alkaa temppuilemaan liisatun auton mittarilukeman kanssa. Sopimus tehdään arvioidulla ajosuorituksella, jos se pikkasen ylittyy, niin ei maksa paljoa. Huoltokirjan merkintöjen avulla voi vielä varmistaa asian, erkkikään ei jaksa manipuolida mittaria joka huoltovälillä yhtä paljon.

        Oman auton mittarin ruuvaukseen onkin sitten jo paljon enemmän kiinnostusta, kun vielä huoltokirjakin hukataan niin ei jää jälkiä.

        Huollon merkitys nyt on mikä on. Pääasia että öljyt, suodattimet ym. kuluvat osat vaihdetaan ja leimalla todistetaan mittarilukema. Mitä muuta pitäisi tehdä? Liisattuun autoon myös korjautetaan pilkuntarkasti jokaikinen pikkuvika, omassa kaikki korjaukset maksavat, eli pikkujutut jätetään hoitamatta.


      • myyntimies itsekin
        Liisi kirjoitti:

        Ei kukaan viitsi alkaa temppuilemaan liisatun auton mittarilukeman kanssa. Sopimus tehdään arvioidulla ajosuorituksella, jos se pikkasen ylittyy, niin ei maksa paljoa. Huoltokirjan merkintöjen avulla voi vielä varmistaa asian, erkkikään ei jaksa manipuolida mittaria joka huoltovälillä yhtä paljon.

        Oman auton mittarin ruuvaukseen onkin sitten jo paljon enemmän kiinnostusta, kun vielä huoltokirjakin hukataan niin ei jää jälkiä.

        Huollon merkitys nyt on mikä on. Pääasia että öljyt, suodattimet ym. kuluvat osat vaihdetaan ja leimalla todistetaan mittarilukema. Mitä muuta pitäisi tehdä? Liisattuun autoon myös korjautetaan pilkuntarkasti jokaikinen pikkuvika, omassa kaikki korjaukset maksavat, eli pikkujutut jätetään hoitamatta.

        Liisinkisopimus on tyypillisesti 3 vuoden sopimus, joka on monessa autossa myös takuun pituus.

        Niinpä omastakin autosta on siihen ikään mennessä korjautettu kaikki ilmenneet viat takuun piikkiin.


        Mittarivaijerin irrotus ei kaikissa autoissa todellakaan ole iso operaatio. Esim. Caarinassa se onnistui konepellin kautta ja aikaa kului ehkä 15 sekuntia. Joten ei todellakaan ollut viitsimisestä kiinni ja kun ajelin suht vakio reittejä, niin kertyneet kilometrit kyllä osasi tarpeeksi hyvin arvioida.


      • mittarivaijeri?
        myyntimies itsekin kirjoitti:

        "Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan."

        Huollot on tehty, mutta sen merkkiliikkeiden työnlaadun voi todeta säännöllisesti TM:n huoltotesteistä. Ei sieltä mitään laatua saa!

        Toisaalta tärkeintä on, että öljyt ja suodattimet vaihdetaan säännöllisesti.


        "Myös mittarilukemaan voi luottaa."

        Ja p**kat!

        Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on myyntimiesten kahvipöytäkeskusteluissa on puhuttu mittarin värkkäämisestä. Yleensä niin, että ajetaan osa ajoista mittarinvaijeri irrotettuna ja sitä varten tuhkakupista löytyy lista tiettyjä nopeuksia vastaavista kierrosluvuista.

        Sitten auto huolletaan näennäisesti oikein, joten huoltokirja ja liikkeen tiedostot tukevat täydellisesti auton kilometrejä.

        Viimeisin myyntimiesten kikka kolmonen koskee nykyistä Mondeota, johon saa klemmarilla tehtyä matkamittarin ohituksen. Jopa nopeusmittari toimii. Siitä tulee kuulemma vikakoodi, mutta niitä tulee muutenkin, joten huollossa vain kuitataan pois, varsinkin kun ei mitään vikaa löydy. :)

        Itsekin muistan nuorena sällinä heittäneeni kaikki lomamatkat ilman nopeusmittaria. Liisari Carina E:llä käytiin lukemattomia kertoja Lapissa ja pari kertaa alpeillakin. Eikä juosseet kilometrit. :)

        Nuorena en myöskään uskonut kokeneempien kertomuksia siitä, ettei mittarin rukkaaminen oikein onnistu porakoneella. Tottahan se oli, kun Black ´n´ Decker ei jaksanut pyörittää kuin kuuttakymppiä eli tuhansien kilometrien rullaaminen olisi vienyt liikaa aikaa.

        Missä nykyautossa on mittarivaijeri?
        Kyllä ne on vuosia olleet elekroniset mittarit.
        Korjaamo syöttää kilometrit tietokantaan huolloissa. Miten hämäät kilometrit?
        Ei olla 60-luvulla!


      • vankkaa tietoa
        Liisi kirjoitti:

        Ei kukaan viitsi alkaa temppuilemaan liisatun auton mittarilukeman kanssa. Sopimus tehdään arvioidulla ajosuorituksella, jos se pikkasen ylittyy, niin ei maksa paljoa. Huoltokirjan merkintöjen avulla voi vielä varmistaa asian, erkkikään ei jaksa manipuolida mittaria joka huoltovälillä yhtä paljon.

        Oman auton mittarin ruuvaukseen onkin sitten jo paljon enemmän kiinnostusta, kun vielä huoltokirjakin hukataan niin ei jää jälkiä.

        Huollon merkitys nyt on mikä on. Pääasia että öljyt, suodattimet ym. kuluvat osat vaihdetaan ja leimalla todistetaan mittarilukema. Mitä muuta pitäisi tehdä? Liisattuun autoon myös korjautetaan pilkuntarkasti jokaikinen pikkuvika, omassa kaikki korjaukset maksavat, eli pikkujutut jätetään hoitamatta.

        liisarien mittariväärennökset ovat tällä hetkellä niin patologinen ongelma että leasing-autojen renkaitakaan ei saa enää vaihtaa itse vaan ne on vietävä tiettyyn korjaamoon jossa kirjataan kaksi kertaa vuodessa matkamittarin kilometrit ylös ja toimitetaan suoraan leasing-firman tietokantaan jossa seurataan kilometrimäärän kehitystä.

        Tietenkin kilometrilukemat kirjataan myös huolloissa ja katsastuksessa jos nuo tulevat leasingaikana eteen.

        Jos olisit joskus nähnyt liisarin muuallakin kuin naapurin pihalla tietäisit myös että ne leasing-maksut ja verotusarvot kasvavat kaikkea muuta kuin "pikkuisen" kun 20tkm ylitetään reippaasti....


      • ATK-tuki
        mittarivaijeri? kirjoitti:

        Missä nykyautossa on mittarivaijeri?
        Kyllä ne on vuosia olleet elekroniset mittarit.
        Korjaamo syöttää kilometrit tietokantaan huolloissa. Miten hämäät kilometrit?
        Ei olla 60-luvulla!

        Copy:
        "Miten hämäät kilometrit?"

        Vielä helpompaa. Kaapeli kiinni ja näpyttelee sopivat lukemat.


      • Henry
        myyntimies itsekin kirjoitti:

        "Liisattuun autoon on tehty jokaikinen huolto ajallaan rahaa ja varaosia säästämättä kalleimman mahdollisen mukaan."

        Huollot on tehty, mutta sen merkkiliikkeiden työnlaadun voi todeta säännöllisesti TM:n huoltotesteistä. Ei sieltä mitään laatua saa!

        Toisaalta tärkeintä on, että öljyt ja suodattimet vaihdetaan säännöllisesti.


        "Myös mittarilukemaan voi luottaa."

        Ja p**kat!

        Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on myyntimiesten kahvipöytäkeskusteluissa on puhuttu mittarin värkkäämisestä. Yleensä niin, että ajetaan osa ajoista mittarinvaijeri irrotettuna ja sitä varten tuhkakupista löytyy lista tiettyjä nopeuksia vastaavista kierrosluvuista.

        Sitten auto huolletaan näennäisesti oikein, joten huoltokirja ja liikkeen tiedostot tukevat täydellisesti auton kilometrejä.

        Viimeisin myyntimiesten kikka kolmonen koskee nykyistä Mondeota, johon saa klemmarilla tehtyä matkamittarin ohituksen. Jopa nopeusmittari toimii. Siitä tulee kuulemma vikakoodi, mutta niitä tulee muutenkin, joten huollossa vain kuitataan pois, varsinkin kun ei mitään vikaa löydy. :)

        Itsekin muistan nuorena sällinä heittäneeni kaikki lomamatkat ilman nopeusmittaria. Liisari Carina E:llä käytiin lukemattomia kertoja Lapissa ja pari kertaa alpeillakin. Eikä juosseet kilometrit. :)

        Nuorena en myöskään uskonut kokeneempien kertomuksia siitä, ettei mittarin rukkaaminen oikein onnistu porakoneella. Tottahan se oli, kun Black ´n´ Decker ei jaksanut pyörittää kuin kuuttakymppiä eli tuhansien kilometrien rullaaminen olisi vienyt liikaa aikaa.

        Terve,

        Onnistuukohan Mondeon diginäytön rukkaaminen helpostikin? Kaikkea ne keksivätkin..

        J.


      • ATK tuki
        Henry kirjoitti:

        Terve,

        Onnistuukohan Mondeon diginäytön rukkaaminen helpostikin? Kaikkea ne keksivätkin..

        J.

        Helpostihan se onnistuu. Välineitä on vapaasti myynnissä. Homman voi myös tilata mittarinsäätäjältä, jollet halua hankkia välineitä itse.

        Voin vaikka minä tulla sinulle säätämään pientä korvausta vastaan, kun Suomessa tuo mittarinlukeman muuttaminen ei edes ole rikos, kuten esim. Saksassa. Se on sitten yksin sinun asia, mitä teet autoa myytäessä. Muistatko kertoa vai et.


      • maksaa
        TT-Citikka kirjoitti:

        Nimittäin tuo leasing-autojen matkamittarin luotettavuus. On nimittäin sellaisiakin tapauksia, jossa leasing-autosta on irroitettu matkamittarin piuhoja tms., että on peitetty ylimääräisiä yksityisajoja, jotkut firmat kun vaativat käyttäjältä tietyn määrän ylittävistä yksityisajoista lisäkorvausta. Lisäksi leasing-sopimukseen on yleensä kirjattu tietty kilometrimäärä ja sen ylityksistä pitää maksaa...

        Kyllähän siitä aina rangaistusmaksua joutuu maksamaan,jos on ajettu yli sopimuskilometrien
        -puhutaan muutamista kymmenistä senteistä per ylimääräinen kilometri.


      • jamo
        TT-Citikka kirjoitti:

        Nimittäin tuo leasing-autojen matkamittarin luotettavuus. On nimittäin sellaisiakin tapauksia, jossa leasing-autosta on irroitettu matkamittarin piuhoja tms., että on peitetty ylimääräisiä yksityisajoja, jotkut firmat kun vaativat käyttäjältä tietyn määrän ylittävistä yksityisajoista lisäkorvausta. Lisäksi leasing-sopimukseen on yleensä kirjattu tietty kilometrimäärä ja sen ylityksistä pitää maksaa...

        hyvät vehkeet pitää olla jos meinaa irrotella piuhoja.

        Minimissään pitää nollata virhemuisti ennen seuraavaa huoltoa, mutta yleensä se ei vielä riitä alkuunkaan.

        Helpompaa on yrittää hyvällä "mittarin ruuvaus" ohjelmistolla ja toivoa että merkkihuollossa oltaisiin vähän kesäterässä.

        Leasing auton kilometrien rukatessa tarvitsee joko pirun paljon onnea tai tutun miehen ko. huollossa.


      • jamo
        ATK tuki kirjoitti:

        Helpostihan se onnistuu. Välineitä on vapaasti myynnissä. Homman voi myös tilata mittarinsäätäjältä, jollet halua hankkia välineitä itse.

        Voin vaikka minä tulla sinulle säätämään pientä korvausta vastaan, kun Suomessa tuo mittarinlukeman muuttaminen ei edes ole rikos, kuten esim. Saksassa. Se on sitten yksin sinun asia, mitä teet autoa myytäessä. Muistatko kertoa vai et.

        Milläs ohjelmalla meinaat muuttaa?

        Moneenko paikkaan on Mondeossa talletettu?
        Pystytkö muutamaan kaikkiin?

        Tallettaako Mondeon ECU kilometrien muokkaukset?

        En tunne Mondeota mutta muutamat ns. "prenium" Saksalaiset ovat aika v...umaisia mittarin ruuvaajan kannalta. Numerot toki muuttuu, mutta jälki jää.

        Ruuvaajan asiakas on tyytyväinen kun numerot on kohdallaan, mutta tarvittaesa nähdään oitis että lukemat on "sovitettu" asiakkaan tai edellisen omistajan mieleisiksi.


      • tietokanassa
        ATK-tuki kirjoitti:

        Copy:
        "Miten hämäät kilometrit?"

        Vielä helpompaa. Kaapeli kiinni ja näpyttelee sopivat lukemat.

        Mitkä lukemat.
        Kukaan ei usko, jos ei tule yhtään kilometriä. Aina huollossa ja katsastuksessa lukemat tietokantaan.
        Käryät, kuin tervaleppä!


      • minun rullauksiin
        tietokanassa kirjoitti:

        Mitkä lukemat.
        Kukaan ei usko, jos ei tule yhtään kilometriä. Aina huollossa ja katsastuksessa lukemat tietokantaan.
        Käryät, kuin tervaleppä!

        Enpä ole viimeisiä autojani merkkihuollossa käyttänyt kertaakaan.

        Ajan 120 tkm vuodessa, joten auton vaihto on vuoden välein ajankohtaista. Viimeiset autot ovat olleet diesel Mondeoita.

        Öljyt ja suodatin kymppitonnin välein ja polttoaine- ja ilmansuodatin satunnaisesti. Kaikki huollot paikallisella Teboililla ja leimat kirjaan.

        Myydessä ei mitään eroa. Ei ole autoliikettä kiinnostanut tarkempi historia. Olen toki kiertänyt aina kymmenkunta autoliikettä ympäri maata ja hyvityshinnoissa on aina ollut tonnien eroja.


      • Kellottaja
        jamo kirjoitti:

        Milläs ohjelmalla meinaat muuttaa?

        Moneenko paikkaan on Mondeossa talletettu?
        Pystytkö muutamaan kaikkiin?

        Tallettaako Mondeon ECU kilometrien muokkaukset?

        En tunne Mondeota mutta muutamat ns. "prenium" Saksalaiset ovat aika v...umaisia mittarin ruuvaajan kannalta. Numerot toki muuttuu, mutta jälki jää.

        Ruuvaajan asiakas on tyytyväinen kun numerot on kohdallaan, mutta tarvittaesa nähdään oitis että lukemat on "sovitettu" asiakkaan tai edellisen omistajan mieleisiksi.

        Joo, en suosittele digimittarien koodausta näillä netissä myytävillä laitteilla. Monenlaista murhetta on luvassa.

        Mittarilukema talletetaan yleensä ainakin kahteen paikkaan, parhaimmillaan selviää sillä että kun on muuttanut mittarilukeman niin se pompsahtaa takaisin oikeaksi kun järjestelmä korjaa virheen.

        Joka tapauksessa huollossa nähdään että mittarilukema ja todellinen kilometrimäärä poikkeavat toisistaan. Merkitsevät sen ehkä myös huoltokirjaan, siinä voikin olla omistajalle (=liisausfirmalle) selittelemistä.

        Kun mittarilukema ja huoltoilmaisin käyvät eri tahtiin väärennetyn mittarilukeman vuoksi, niin siinäkin voi olla huollossa selittämistä. Mahdolisesti muitakin ongelmia, ajotietokoneet eivät varsinkaan pidä tuollaisista ristiriitaisuuksista.


      • koodari
        Kellottaja kirjoitti:

        Joo, en suosittele digimittarien koodausta näillä netissä myytävillä laitteilla. Monenlaista murhetta on luvassa.

        Mittarilukema talletetaan yleensä ainakin kahteen paikkaan, parhaimmillaan selviää sillä että kun on muuttanut mittarilukeman niin se pompsahtaa takaisin oikeaksi kun järjestelmä korjaa virheen.

        Joka tapauksessa huollossa nähdään että mittarilukema ja todellinen kilometrimäärä poikkeavat toisistaan. Merkitsevät sen ehkä myös huoltokirjaan, siinä voikin olla omistajalle (=liisausfirmalle) selittelemistä.

        Kun mittarilukema ja huoltoilmaisin käyvät eri tahtiin väärennetyn mittarilukeman vuoksi, niin siinäkin voi olla huollossa selittämistä. Mahdolisesti muitakin ongelmia, ajotietokoneet eivät varsinkaan pidä tuollaisista ristiriitaisuuksista.

        Näitä asioita on ei kannata mystisoida. Ne ovat vain ihmisen tekemiä ohjelmia, joita myös ihmiset voivat muutella. Esim. uusien Fordien kilometrilukeman muuttaminen on helppoa. Eikä muutos näy missään huoltokäynnin yhteydessä.

        Tunnen aihepiirin aika perusteellisesti. Jokainen saa toki uskoa mitä haluaa.


      • tietokannassa
        minun rullauksiin kirjoitti:

        Enpä ole viimeisiä autojani merkkihuollossa käyttänyt kertaakaan.

        Ajan 120 tkm vuodessa, joten auton vaihto on vuoden välein ajankohtaista. Viimeiset autot ovat olleet diesel Mondeoita.

        Öljyt ja suodatin kymppitonnin välein ja polttoaine- ja ilmansuodatin satunnaisesti. Kaikki huollot paikallisella Teboililla ja leimat kirjaan.

        Myydessä ei mitään eroa. Ei ole autoliikettä kiinnostanut tarkempi historia. Olen toki kiertänyt aina kymmenkunta autoliikettä ympäri maata ja hyvityshinnoissa on aina ollut tonnien eroja.

        Kyse oli liisarivehkeistä. Niissä ei onnistu. Omallasi voit ajaa öljyjä vaihtamata 100thkm ja ruuvata mittaria. Ainoa petoksesta voit kärytä!


      • Henry
        koodari kirjoitti:

        Näitä asioita on ei kannata mystisoida. Ne ovat vain ihmisen tekemiä ohjelmia, joita myös ihmiset voivat muutella. Esim. uusien Fordien kilometrilukeman muuttaminen on helppoa. Eikä muutos näy missään huoltokäynnin yhteydessä.

        Tunnen aihepiirin aika perusteellisesti. Jokainen saa toki uskoa mitä haluaa.

        ei kai sentään joka toinen tavallinen matti meikäläinen autonhaltija rupea mittareita ruuvailemaan. Tämä keskustelu on edennyt niin, että kohtahan voisi epäillä jokaista käytettyä autoa liikkeen pihassa.. ;)

        Noh, minulla on viikon ollut '03 saksalainen. Vien sen huoltoon tällä viikolla. Jos haluan, pystyykö merkkihuoltoliike tarkistamaan jostakin mittarilukeman, jos edellinen omistaja on mennyt sitä sormeilemaan? On diginäytöt, yms.


      • jamo
        Henry kirjoitti:

        ei kai sentään joka toinen tavallinen matti meikäläinen autonhaltija rupea mittareita ruuvailemaan. Tämä keskustelu on edennyt niin, että kohtahan voisi epäillä jokaista käytettyä autoa liikkeen pihassa.. ;)

        Noh, minulla on viikon ollut '03 saksalainen. Vien sen huoltoon tällä viikolla. Jos haluan, pystyykö merkkihuoltoliike tarkistamaan jostakin mittarilukeman, jos edellinen omistaja on mennyt sitä sormeilemaan? On diginäytöt, yms.

        ruuvaajasta, autosta ja huollon miellenkiinnosta.

        Yleensä mittarilukema / juokseva käyttö talletetaan 2 - 3 paikkaan ja mahdollisesti myös avaimeen.

        Tämän lisäksi voidaan tallentaa em. muisteihin tehdyt muutokset.

        Hyvät välineet ja tiedot omaava ruuvaja voi toki muuttaa kaikkien muistipaikkojen luvut, mutta em. toimenpide voidaan yleensä lukea. Tällöin pitää löytyä syy miksi mittarilukemaa on rukattu. Syy voi olla vaikka rikkoutuneen mittariston korvaaminen uudella tai luovutettavan uuden auton kilometrien saattaminen luovutuskuntoon (asiakkaat eivät yleensä diggaa, jos uuden auton mittarissa on enemmän kuin parikymmentä kilometriä).

        Huollot eivät yleensä halua ottaa kantaa auton todellisiin kilometreihin tai ruuvauksiin, kun niistä voi joutua "todistajan" penkille. Siinähän voi kärähtää automerkin myyntiorganisaatio tai myös saman ketjun merkkihuolto.

        Voithan kysäistä, mutta luultavasti kukaan ei suostu ottamaan kantaa autosi todellisiin kilometreihin.


      • ottaa pois km?
        tietokannassa kirjoitti:

        Kyse oli liisarivehkeistä. Niissä ei onnistu. Omallasi voit ajaa öljyjä vaihtamata 100thkm ja ruuvata mittaria. Ainoa petoksesta voit kärytä!

        Hankit oman OBD-testerin/manipulaattorin (100e) ja tökkäät joka kuukauden eka maanataina töpön kiinni ja muutat lukeman esim 5.000 km pienemmäksi (vaikka 50.000km ---> 45.000km)


    • työssäni

      Työyhteisössämme on firman leasing auto jolla ajelee satunnaisesti n. 10 henkeä, semmoisia pidempiä kotimaan työkeikkoja.

      Autoja on ollut eri merkkisiä (3 v leasing), yhteistä niille on ollut huono 'luotettavuus' (merkistä riippumatta): kahvat jää käteen, jarrut kirskuu rauta-rautaan, moottorit poikii.

      Lohkolämppärin johto on täysin käyttämätön, kuka hullu nyt pikkukengissä lumessa, lähtee se Cumuluksen parkista -32C muutenkin.

      Aloitelevan tieteenharjoittajana avasin (vuosia sitten) konepellin ja katsoin öljyt ennen 300 matkaa: vähän alle min. No, lähdin kuitenkin kun ei ole oma ja tulin takaisinkin, mainitsin asiasta seuraavalle lähtijälle. Tämä tekee reissunsa ja kommentoi että ei kannata lutata kun se 20.000km huolto tulee aika pian...

      Kaikki 'liisarit' eivät ole auringontarkkojen perfektionistien käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe