työtodistus

jihaa20

en tiiä minne osastolle olisin kirjoittanut,joten kirjoitan tänne.otin lopputilin työpaikastani ja työnanataja ei kirjoita työtodistusta minulle vaikka olen monta kertaa pyytänyt,tarvisin pian sen koska muuten en saa tukia.pitääkö minun kysyä se ammattiliitosta?voiko pomo tehdä näin?

14

2323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frickx

Jos et pyytämällä saa työtodistusta,käänny liiton puoleen.Se on ihan sama mitä mieltä pomo on,se todistus on pyytäessä annettava.

• itse!

Tein itselleni vapaamuotoisen todistuksen kehuen kohtuullisesti itseäni.
        Ydinasiat kuten tietenkin alkaminen ja loppuminen, tehtävät sisältöineen ja minulle sopiva päättymisen syy olivat todistuksessa.

Viimeisessä syyksi merkitsin määräaikaisen sopimuskauden päättymisen.

Hain nimet ja leiman alle.
        Hieman nikottelivat mutta halusivat minusta eroon.
        Toimi kohdallani!

• palkkatodistus

Tarkotatkohan palkkatodistusta, sitä ilman ei saa korvauksia Liiton työttömyyskassasta kuin ei myöskään Kelata. Palkkatodistus on saatava viimeisenpalkanmaksun yhteydessä.

• itse!
        palkkatodistus kirjoitti:

Tarkotatkohan palkkatodistusta, sitä ilman ei saa korvauksia Liiton työttömyyskassasta kuin ei myöskään Kelata. Palkkatodistus on saatava viimeisenpalkanmaksun yhteydessä.

Kyseessä nimen omaan työtodistus!
        Kahdesti.

Ensin firma meni konkurssiin ja olot olivat hieman sekaisin.
        Muotoilin todistuksen itse ja etsin siihen nimen.
        En tarvinnut kassaa vaan työn hakua varten.

Toisella kerralla työsopimukseni purettiin ( siis ei ollut lopputili vaan rankempi tapaus ).
        Tei todistuksen itse koska ensin minulle ei edes sanottu sopimuksen irtisanomisperustetta.
        Väittivät yhteistyökyvyttömäksi. En olisi hyväksynyt työtodistukseen!
        Tässä tapauksessa halusivat vain päästä minusta eroon.
        Allekirjoitin sitoumuksen jossa, saatuani "kipurahat" lupauduin lisävaatimuksista ko. yrityksen suhteen.
        Nyt varauduin myös kassatarpeeseen vaikka pitkä karenssi olikin tulossa.

Olivat ihan hyviätyötodistuksia. Olen joskus jälkikäteen vielä ihaillut omaa etevyyttäni.

• arjen enkeli
        itse! kirjoitti:

Kyseessä nimen omaan työtodistus!
        Kahdesti.

Ensin firma meni konkurssiin ja olot olivat hieman sekaisin.
        Muotoilin todistuksen itse ja etsin siihen nimen.
        En tarvinnut kassaa vaan työn hakua varten.

Toisella kerralla työsopimukseni purettiin ( siis ei ollut lopputili vaan rankempi tapaus ).
        Tei todistuksen itse koska ensin minulle ei edes sanottu sopimuksen irtisanomisperustetta.
        Väittivät yhteistyökyvyttömäksi. En olisi hyväksynyt työtodistukseen!
        Tässä tapauksessa halusivat vain päästä minusta eroon.
        Allekirjoitin sitoumuksen jossa, saatuani "kipurahat" lupauduin lisävaatimuksista ko. yrityksen suhteen.
        Nyt varauduin myös kassatarpeeseen vaikka pitkä karenssi olikin tulossa.

Olivat ihan hyviätyötodistuksia. Olen joskus jälkikäteen vielä ihaillut omaa etevyyttäni.

lisäsuosituksia, niin pyydä kysymään äidiltäsi.

• jihaa20
        palkkatodistus kirjoitti:

mitä eroa on palkkatodistuksella ja työtodistuksella?en ymmärrä, koska en ole koskaan tarvinnut tällasisa

• on paperien ero
        jihaa20 kirjoitti:

mitä eroa on palkkatodistuksella ja työtodistuksella?en ymmärrä, koska en ole koskaan tarvinnut tällasisa

Työtodistuksesta käy ilmi työpaikka ja työsuhteen pituus (mikä ilmenee myös työsopimuksesta) Ja palkkatodistus on se jossa on sun palkkakertymät ja lomarahat ja ilman sitä paperia ei työttömyyskassat tai Kela maksa penniäkään korvausta, koska siitä juuri lasketaan päivärahan suuruus. Työttömyyskassat ei juuri kysele työtodistuksen perään kun niille riittää tkopio työsopimiksesta niin ja edelleen tarvitsevat sen palkkatodistuksen. Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivulta voi käydä kattoo kuinka nämä hommat menee.

• mistä maksaa

Niin voihan sitä kääntyä liiton puoleen, mutta entäs jos ei kuulukkaan liittoon.

• jihaa20
        on paperien ero kirjoitti:

Työtodistuksesta käy ilmi työpaikka ja työsuhteen pituus (mikä ilmenee myös työsopimuksesta) Ja palkkatodistus on se jossa on sun palkkakertymät ja lomarahat ja ilman sitä paperia ei työttömyyskassat tai Kela maksa penniäkään korvausta, koska siitä juuri lasketaan päivärahan suuruus. Työttömyyskassat ei juuri kysele työtodistuksen perään kun niille riittää tkopio työsopimiksesta niin ja edelleen tarvitsevat sen palkkatodistuksen. Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivulta voi käydä kattoo kuinka nämä hommat menee.

entä jos työnantaja ei suostu palkkatodistustakaan kirjoittamaan? eikö riitä jos vien työkkäriin vuoden ajalta kaikki tilinauhat?niistähän näkee paljon olen tienannut?

• se tärkein paperi.
        jihaa20 kirjoitti:

entä jos työnantaja ei suostu palkkatodistustakaan kirjoittamaan? eikö riitä jos vien työkkäriin vuoden ajalta kaikki tilinauhat?niistähän näkee paljon olen tienannut?

Työvoimatoimisto ei tee palkkatodistuksella yhtään mitään vaan sitä tarvitaan, kun haetaan joko työttömyyskassalta peruspäivärahaa tai Kelalta joko peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.

• JeE

Mulle kävi niin ettei eräs työnantaja suostunut jatkuvista pyynnöistä huolimatta kirjoittamaan minulle työtodistusta. Firma oli iso ja tunnettu, joten olin aika yllättynyt tuosta. Olin työttömyyskassan jäsen, mutta en saanut työkkäristä papereita kassaa varten ennen kuin sain tuon todistuksen, ne on ehdottomasti kaikki oltava.

Menin sitten työkkäriin ja sanoin etten saa siltä firmalta sitä todistusta ja että kaikkeni olin yrittänyt sen saamiseksi. Työkkäri lähetti "uhkaus"kirjeen firmaan joka sisälsi lakipykälän tuosta todistuksen kirjoittamisesta ja johan tuli todistus.

Laki siis velvoittaa työnantajaa kirjoittamaan todistuksen. Ja vaikka irtisanomisen syy olisi tosi epäedullinen työntekijää kohtaan, sitä ei saa todistukseen kirjoittaa!!!

• +++++++

Työtodistus on pakko antaa mutta sen ei tarvitse olla mikään muu kuin perustodistus. Työsuhde alkoi silloin ja silloin ja päättyi silloin ja silloin. Jotkut työnantajat (pienet) luulee vieläkin että pitää laittaa pitkät rimpsut ja jos ei ole kehuttavaa niin mieluummin eivät tee todistusta. Tämä osoittaa vaan sen että pienet työnantajat eivät aina ole perillä lakimuutoksista. Mutta perustodistus pitää saada.

• ja tuet

Menikös se niin, että jos irtisanoo itsensä saa sen kolmen kk:n karenssin.

Mutta se työtodistus sinun on saatava.

• Laama

on oikea osoite, jos työnantaja ei kirjoita työtodistusta tai työtodistus on virheellinen. Työsuojeluviranomainen voi asettaa työnantajalle uhkasakon, jos homma ei ala sujua. Turha siihen on liittoa sotkea.

Tämä myös ohjeeksi liittolaisille, tehokkaampi tapa. Kokemusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe