Tiedostamaton kiusaaminen

mitä se on??

En tällä viestillä nyt kiistä kiusaamisen olemassaoloa. Mutta onko mahdollista että suurimmassa osassa kiusaamistapahtumia tuo on kiusaajan osalta ollut täysin tiedostamatonta toimintaa. Onko niin että ihminen olemalla oma itsensä ja toimimalla niin kuin parhaakseen katsoo osallistuu kiusaamiseen? Onko näissä tapauksissa kyse siitä että kiusatuksi kokeneella on heikompi itsetunto ja siitä johtuen mieltää toisen itseään vahvemman persoonan kiusaajakseen? Entä se että ihmisillä on erilaisia tapoja hoitaa töitään. Toinen tekee ylitöitä hullun lailla kun taas toinen pakkaa kimpsut tasan silloin kun työaika loppuu... kumpi tässä on kiusaaja? Riippuuko siitä kumman näkökulmasta katsoo?
On tietysti olemassa myös sitä järjestelmällistä ja järjestäytynyttä kiusaamista, joka pahimmillaan tuhoaa paljon alleen.

20

2906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kiusattu

      tietää tasan tarkkaan mitä se on ja on puntaroinut sitä mielessään tuhat ja sata kertaa ... omaa osuuttaan tilanteeseen ja muiden osuutta . Yleensä kiusattu hakee vikaa itsestään vaikka ymmärtää toisen toimivan väärin.

    • Epäilen tätä näkökantaa.

      Jos jonkun henkilön mustamaalaaminen, pahan puhuminen/arvostelu aina, kun ko. henkilö itse ei ole paikalla, ihmisen kohteleminen niin että hän on kuin ilmaa, työnteon kannalta täkeiden tietojen kertomatta jättäminen, eristäminen mykkäkoululla, virheistä syyllistäminen ja lopulta uhrin mieleterveyden kyseenalaistaminen.

      En usko, että kukaan ihminen tekee yllämainittuja vahingossa...

      Ei kukaan voi ketään kiusata olemalla vain oma itsensä tai jos voi, niin kyse voi olla persoonallisuushäiriöstä.

      "Onko näissä tapauksissa kyse siitä että kiusatuksi kokeneella on heikompi itsetunto ja siitä johtuen mieltää toisen itseään vahvemman persoonan kiusaajakseen?"

      Tämä kohta menee kaikkein pahiten metsään.

      Kiusaaja juuri kehoittaa yleisesti uhriaan "katsomaan peiliin", etsimään kaikkea vikaa uhrista itsestään.
      Liian usein luen myös tältäkin palstalta kommentteja "ota itseäsi niskasta kiinni", "kehitä itsetuontoasi", yms...

      Tässä asiantuntijan mielipide aiheeseen:

      "Yksi henkisen väkivallan ominaispiirre on puolustuskyvyttömyys. Monet, jotka eivät ole kokeneet henkistä väkivaltaa, ihmettelevät, kuinka joku antaa kiusata itseään. Mutta jos pystyy tavalla tai toisella puolustamaan itseään, ei olekaan henkisen väkivallan uhri.

      Lähteet: Vartia & Perkka-Jortikka 1994, Pietiläinen & Hurme 1997, Perkka-Jortikka 2002"

      • aaltoliike

        Varsinkin tuon peiliinkatsomis-asian kanssa. Yhdessä talossa yksi kiusaajien valtaapitävistä pääperkeleistä kehotti minua katsomaan peiliin, koska olin kovaäänisesti puolustanut itseäni, kun eräs toinen työntekijä tuli huutamaan minulle pää punaisena huoneeseeni millainen hänen mielestään olen. Sillä työpaikalla joutui todellakin selviytymään kuin jollain vihollisleirillä. Grrr!
        En todellakaan halunnut katsoa siihen peiliin, jota kiusaajiksi luokiteltavat ihmiset tarjosivat. En tunnistanut siitä kuvasta itseäni. Se peilikuva oli vääristynyt ja olisi johtanut "minä olen huono, minä teen asiat väärin, minulla ei ole ihmisarvoa" -ajatteluun. Sitä tosin kiusaajat tietenkin toivoisivat. Sain hyvää palautetta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta, mutta en esimiehiltäni tai kollegoilta. Minulla oli visio: osaan hommani, olen oikeudenmukainen ja olen ahkera. Olen ystävällinen niille, jotka ovat minulle ystävällisiä. Ilkeille ihmisille minulla ei riitä positiivista energiaa ja heidän kuppikuntiinsa en kuulu. Haluan uskoa hyvyyteen ja positiivisuuteen. Silti joudun päivittelemään, kuinka karmea työpaikkahenki voi tietyissä työyhteisöissä olla. Toivon sydämeni pohjasta, että suomalaisilla työpaikoilla tapahtuisi muutos näissä asioissa parempaan päin.

        Kun tekee työnsä hyvin ja on työpaikalla ihmisiksi, sen pitäisi riittää. Kiusaajilla on hain vainu. Revitään sopivalta uhrilta raajoja irti, minkä ehditään. Peiliin katsomisella he puolustelevat tekojaan: koska olet tuollainen (=et ole samanlainen kuin muut, toisinajattelija heidän näkökulmastaan, ei kuulu porukkaan), sinua saa repiä.

        HCD, olisi mielenkiintoista tietää, miten kiusaaminen esiintyy Suomessa maantieteellisesti? Onko sitä enemmän Etelä-Suomessa ja kasvukeskusten työpaikoilla vaiko tasaisesti kaikkialla?


      • aaltoliike kirjoitti:

        Varsinkin tuon peiliinkatsomis-asian kanssa. Yhdessä talossa yksi kiusaajien valtaapitävistä pääperkeleistä kehotti minua katsomaan peiliin, koska olin kovaäänisesti puolustanut itseäni, kun eräs toinen työntekijä tuli huutamaan minulle pää punaisena huoneeseeni millainen hänen mielestään olen. Sillä työpaikalla joutui todellakin selviytymään kuin jollain vihollisleirillä. Grrr!
        En todellakaan halunnut katsoa siihen peiliin, jota kiusaajiksi luokiteltavat ihmiset tarjosivat. En tunnistanut siitä kuvasta itseäni. Se peilikuva oli vääristynyt ja olisi johtanut "minä olen huono, minä teen asiat väärin, minulla ei ole ihmisarvoa" -ajatteluun. Sitä tosin kiusaajat tietenkin toivoisivat. Sain hyvää palautetta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta, mutta en esimiehiltäni tai kollegoilta. Minulla oli visio: osaan hommani, olen oikeudenmukainen ja olen ahkera. Olen ystävällinen niille, jotka ovat minulle ystävällisiä. Ilkeille ihmisille minulla ei riitä positiivista energiaa ja heidän kuppikuntiinsa en kuulu. Haluan uskoa hyvyyteen ja positiivisuuteen. Silti joudun päivittelemään, kuinka karmea työpaikkahenki voi tietyissä työyhteisöissä olla. Toivon sydämeni pohjasta, että suomalaisilla työpaikoilla tapahtuisi muutos näissä asioissa parempaan päin.

        Kun tekee työnsä hyvin ja on työpaikalla ihmisiksi, sen pitäisi riittää. Kiusaajilla on hain vainu. Revitään sopivalta uhrilta raajoja irti, minkä ehditään. Peiliin katsomisella he puolustelevat tekojaan: koska olet tuollainen (=et ole samanlainen kuin muut, toisinajattelija heidän näkökulmastaan, ei kuulu porukkaan), sinua saa repiä.

        HCD, olisi mielenkiintoista tietää, miten kiusaaminen esiintyy Suomessa maantieteellisesti? Onko sitä enemmän Etelä-Suomessa ja kasvukeskusten työpaikoilla vaiko tasaisesti kaikkialla?

        Asiaa ei liene kartoitettu maantieteellisesti, mutta kun luen adressiin tulleita 347. allekirjoitusta, niin ainakin kiusaamisen vastustajissa levinneisyys on tasaista yli koko Suomen.
        Nimet eivät näy netissä, joten kaykää allekirjoittamassa. :)

        http://www.adressit.com/heka


      • t.i.ruskeepaa
        HCD kirjoitti:

        Asiaa ei liene kartoitettu maantieteellisesti, mutta kun luen adressiin tulleita 347. allekirjoitusta, niin ainakin kiusaamisen vastustajissa levinneisyys on tasaista yli koko Suomen.
        Nimet eivät näy netissä, joten kaykää allekirjoittamassa. :)

        http://www.adressit.com/heka

        Kiusaamista on enemmän Helsingissä ja Tampereella. Sitä pienemmissä yhteisöissä ihmiset ovat a) aidompia ja b) läheisempiä keskenään.

        Toisaalta kiusaaminen ei johdu sosio-geologisista seikoista vaan työelämän turvattomuudesta, johon pudottiin EUn jäsenyyden takia. Ihmiset eivät luota työnsä jatkuvuuteen ja ilmaisevat pahoinvointinsa keskinäisenä kamppailuna siitä, kuka saa jäädä. Väitän suoraan, että uusliberalistiseen globaalin talouteen siirtyminen aiheutti työpaikkakiusaamisen räjähdysmäisen kasvun. Tämä turvattomuus vallitsee koko maassa, riippuen yleensä vallitsevasta talouspolitiikasta.


    • mahdollista

      Olettaisin, että kiusaaja kokee jollakin tavoin olevansa oikeutettu toimimaan haluamallaan tavalla. Välttämättä kiusaaja ei koe tekevänsä mitään väärää, ja sen vuoksi on erittäin tärkeää, että kiusattu reagoi kieltämällä suoraan ko. henkilöä jatkamasta toimintaansa.

      • kin että

        usein kiusaaminen tapahtuu myös sillä tavalla,ettei siihen mitenkään hyvin pysty puuttumaankaan tai edes kiusaajaa hyvin henkilöimään.Otan esimerkiksi mykkäkoulun:hyvin tehokasta on esim. juoruaminen tavalla joka tekee kiusatusta mykän.Tämä tapahtuu esim. henkilön elämän pikkutarkalla seuraamisella ja pikkutarkalla raportoinnilla.Jokainen sana ja ele levitetään eteenpäin.Ja tämä voi tapahtua jopa ns. "hurtin" huumorin varjolla ,tälläistä meillä on.Ero usein on vain siinä että juoruamisen kohteet valikoituvat eikä sellaista kaikilla ole.


      • Mutta sekin on mahdollista, että kiusaajana on narsisti, jonka kanssa keskustelu on täysin turhaa.
        Tällainen henkilö ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa, eikä ymmärrä tekemisiään vääräksi.
        Tällöin myös kieltäminen on turhaa.

        Jos kiusaaja ei ole narsisti, niin kieltämisen pitäisi tehota, mutta ei sekään varmaa ole, se toimii vain, jos kiusaajia on yksi, siis harvoin.
        Ajatellaanpa tilanne, että kiusaaja on työpaikalla puhunut puolelleen 3-4 muuta työntekijää, jotka osallistuvat kiusaamiseen.

        Kuinka kiellät näitä kaikkia, varsinkin, kun he ovat hyvin usein työpaikalla ryhmänä?
        Kun ryhmää menee kieltämään, niin saa osakseen ivallista naurua ja kiusaaminen vain yltyy.

        Olen kuullut esimerkeistä, joissa tällainen ryhmä on esimiesten taholta hajotettu, siirtämällä ihmiset eritehtäviin ja kiusaaminen on loppunut siihen.


      • TSV
        HCD kirjoitti:

        Mutta sekin on mahdollista, että kiusaajana on narsisti, jonka kanssa keskustelu on täysin turhaa.
        Tällainen henkilö ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa, eikä ymmärrä tekemisiään vääräksi.
        Tällöin myös kieltäminen on turhaa.

        Jos kiusaaja ei ole narsisti, niin kieltämisen pitäisi tehota, mutta ei sekään varmaa ole, se toimii vain, jos kiusaajia on yksi, siis harvoin.
        Ajatellaanpa tilanne, että kiusaaja on työpaikalla puhunut puolelleen 3-4 muuta työntekijää, jotka osallistuvat kiusaamiseen.

        Kuinka kiellät näitä kaikkia, varsinkin, kun he ovat hyvin usein työpaikalla ryhmänä?
        Kun ryhmää menee kieltämään, niin saa osakseen ivallista naurua ja kiusaaminen vain yltyy.

        Olen kuullut esimerkeistä, joissa tällainen ryhmä on esimiesten taholta hajotettu, siirtämällä ihmiset eritehtäviin ja kiusaaminen on loppunut siihen.

        tuo aina auta tai ole paras ratkaisu , koska se ongelma jää edelleen sinne.
        Nämä on niin surullisia ja rankkoja asioita nämä kiusaamis tapaukset. =(


      • TSV kirjoitti:

        tuo aina auta tai ole paras ratkaisu , koska se ongelma jää edelleen sinne.
        Nämä on niin surullisia ja rankkoja asioita nämä kiusaamis tapaukset. =(

        Mutta parempi, kuin ei mitään ratkaisua...
        Mikään yksi ratkaisu ei auta aina, koska tapaukset ovat aina yksilöllisiä.


      • kykenit..
        kin että kirjoitti:

        usein kiusaaminen tapahtuu myös sillä tavalla,ettei siihen mitenkään hyvin pysty puuttumaankaan tai edes kiusaajaa hyvin henkilöimään.Otan esimerkiksi mykkäkoulun:hyvin tehokasta on esim. juoruaminen tavalla joka tekee kiusatusta mykän.Tämä tapahtuu esim. henkilön elämän pikkutarkalla seuraamisella ja pikkutarkalla raportoinnilla.Jokainen sana ja ele levitetään eteenpäin.Ja tämä voi tapahtua jopa ns. "hurtin" huumorin varjolla ,tälläistä meillä on.Ero usein on vain siinä että juoruamisen kohteet valikoituvat eikä sellaista kaikilla ole.

        todellakin ilmaisemaan asian niinkuin se on.
        "henkilön pikkutarkalla seuraamisella" todella
        tehokas kiusaamismuoto. Jos ja kun kiusattu
        yrittää sellaisesta kertoa hänet leimataan heti
        "vainoharhaiseksi".
        Kyllä jokaisella ihmisellä pitäisi olla paikka
        jossa ei kukaan häntä tarkkaile, saisi olla henkilö kaikessa rauhassa.
        Nykyaika on tuonut keskuuteemme laitteistoa jota
        ei pitäisi olla olemassakaan.
        Ei ole mukavaa kuunnella työpaikaillaan ihmisten
        kertomaa mitä onkaan tultu iltaisin tehtyä..
        Sellainen hämmentää..
        Todellakin tehokasta työpaikkakiusaamista keneltä vain joilla on valtaa ja edelletystä kaiken pahan toteuttamiseen..


    • Taavi

      "Mutta onko mahdollista että suurimmassa osassa kiusaamistapahtumia"

      Miten niin suurimmassa osassa? Onko aina pakko yleistää? Jokainen kiusaamistapaus on kuitenkin omanlaisensa vaikka ne noudattavatkin yllättävän samanlaista kaavaa.

      "kiusaajan osalta ollut täysin tiedostamatonta toimintaa"

      Hyvin paljon mahdollista, mutta ilman turhaa yleistämistä. Varmasti tällaisiakin tapauksia on. Silloin voisi olla kyse esimerkiksi narsistista persoonallisuushäiriötä poteva henkilö. Tällainen henkilö ei itsekään ymmärrä, miten hän satuttaa toisia "olemalla oma normaali itsensä".

      Usein nämä narsistit ovat jopa työyhteisön suosikkeja sosiaalisessa yhteisössä ja keräävät ihailija/hännystelijäjoukon ympärilleen. Tavallaan narsisti pyrkii toimimaan ikäänkuin kukkona tunkiolla. Eli muut ovat olemassa vain häntä ja hänen tarkoituksiaan varten.

      Kun sitten joku erehtyy sanomaan narsistille jostakin asiasta, on narsistilla valmis sotajoukko ja vain hänen tarkoituksiaan varten. Hän voi ryhmän suosikkina aivopestä hännystelijänsä mihin vain. Niinpä hän masinoi hetkessä joukkohyökkäyksen "turhasta valittajaa" vastaan. Hyökkäys ei pääty ennenkuin "turhasta huomauttaja" on saatu firmasta ulos.

      Kun lukee työpaikkakiusattujen foorumia näkyy monessa tarinassa narsistisen henkilön toimintamallit. Eräässäkin tarinassa on ensin sosiaalinen hauskanpitäjä joka paljastuu kun työt jäävät tekemättä, hänelle tulee manttelinperijä (yksi hännystelijäjoukon jäsenistä eli toinen narsisti), tämä syyttää totuuden esiin tuonutta henkilöä alkuperäisen hauskuttajan irtisanoutumisesta, nousee itse porukan suosikiksi ja uhri irtisanottiin.

      Narsismi on vakava sairaus. Vakava siinä mielessä että ainoastaan ympäristö kärsii - ei lainkaan potilas itse.

      • Kaiken kokenut

        Allekekirjoitan tuon täydellisesti. Se johtaa joukkokiusaamiseen ja se onkin työpaikan vakavin ongelma.
        Pahinta on se kun narsisti onnistuu pääsemään luottamusmieheksi joko pääksi - tai osastokin riittää.


      • mitä se on??

        "Narsismi on vakava sairaus, yleensä ympäristö kärsii, ei potilas itse". Eikö näissä narsismi tapauksissa yleensä sitten porukalla poljeta narsisti kumoon kun sellaisen kerran yhteisöstä joku tunnistaa. Eikö siinä yleensä käy juuri niin että aina seuraava narsisti polkee edeltäjänsä. Entäpä jos narsisti itse tietää harjoittavansa narsismia?? Tuleeko tätä sittenkin syyttää kaikesta?? Narsistisia luonteenpiirteitä omaavia henkilöitä on helppo syyttää aina kaikesta vedoten juuri heidän narsismiinsa. Eikö meissä jokaisessa ole kuitenkin hitusen narsismia, vai onko? Mutta missä menee raja terveen ja potilaan välillä??


      • Taavi
        mitä se on?? kirjoitti:

        "Narsismi on vakava sairaus, yleensä ympäristö kärsii, ei potilas itse". Eikö näissä narsismi tapauksissa yleensä sitten porukalla poljeta narsisti kumoon kun sellaisen kerran yhteisöstä joku tunnistaa. Eikö siinä yleensä käy juuri niin että aina seuraava narsisti polkee edeltäjänsä. Entäpä jos narsisti itse tietää harjoittavansa narsismia?? Tuleeko tätä sittenkin syyttää kaikesta?? Narsistisia luonteenpiirteitä omaavia henkilöitä on helppo syyttää aina kaikesta vedoten juuri heidän narsismiinsa. Eikö meissä jokaisessa ole kuitenkin hitusen narsismia, vai onko? Mutta missä menee raja terveen ja potilaan välillä??

        "Mutta missä menee raja terveen ja potilaan välillä??"

        Siinä, että ympäristö kärsii narsistin olemassaolosta. Terve ihminen ei aiheuta jatkuvaa kärsimystä muille tai esimerkiksi ryövää vakituista työpaikkaa toiselta.


      • k.i.p.u.p.i.s.t.e
        mitä se on?? kirjoitti:

        "Narsismi on vakava sairaus, yleensä ympäristö kärsii, ei potilas itse". Eikö näissä narsismi tapauksissa yleensä sitten porukalla poljeta narsisti kumoon kun sellaisen kerran yhteisöstä joku tunnistaa. Eikö siinä yleensä käy juuri niin että aina seuraava narsisti polkee edeltäjänsä. Entäpä jos narsisti itse tietää harjoittavansa narsismia?? Tuleeko tätä sittenkin syyttää kaikesta?? Narsistisia luonteenpiirteitä omaavia henkilöitä on helppo syyttää aina kaikesta vedoten juuri heidän narsismiinsa. Eikö meissä jokaisessa ole kuitenkin hitusen narsismia, vai onko? Mutta missä menee raja terveen ja potilaan välillä??

        > raja terveen ja potilaan välillä??

        Psykiatrisissa tutkimuksissa se selviää. Kuulemma useimmista meistä on narsistisia piirteitä. Se ei kuitenkaan tee ihmisestä automaattisesti narsistia. Pitää screenata testillä, sitten vasta tulee ehdoton diagnoosi. Tiedän, koska olin itsekin testissä esimiehen passituksesta. Mutta ei tullut diagnoosia narsismiin minulle. Kyselivät kyllä jänniä asioita, sinänsä ihan avartava kokemus käydä testauttamassa itsensä.. :)

        Testin tuloksen tosin arvasin jo ennaltakin, koska jos se olisi ollut positiivinen, niin silloinhan en olisi ollut se kärsivä, irtisanottu osapuoli. Siten positiivinen tulos olisi ollut täysin epälooginen. Toisaalta; jos olisin ollut se narsistinen osapuoli, olisi siinä se hyvä puoli että silloin olisin edelleenkin töissä Elektrobitillä!! :-) Terveet lähtevät, narsistit jäävät.

        Tuollaista, että joukko nousisi mukamas narsistia vastaan ei oikeasti edes tapahdu. Koska narsisti on joukossa yleensä pidetty henkilö, joukko on siis nimenomaan hänen puolellaan ja hänen käytettävissään, hänen sairaisiin tarkoituksiinsa. Ei joukko halua kääntyä "mukavaa naurattajaa" vastaan, kun tämä "naurattaja" keksii kääntyä ja käännyttää joukon jotakin yksilöä vastaan. Näin se vaan menee, olen itse saanut kärsiä. Narsistille ei saa sanoa edes väärin pysäköidystä autosta, koska se aiheuttaa sotatilan (ja viimekädessä irtisanomisen). Testattu juttu.. :)

        Omasta mielestäni narsisti tai mikä hyvänsä muu kiusaaja on haitaksi ympäristölleen varsinkin silloin, kun kiusaamisella tai käytöksellä on jokin erityinen päämäärä. Esimerkiksi ryöstää toiselta tämän vakituinen työ. Omassa tapauksessani Vaasasta yksikköömme muuttanut työkaveri oli aina kuin mikäkin kaveri, kävi kylässäkin (osti jopa lapsille tuliaisia), minä taas kävin jeesailemassa häntä satelliittilautasen asennuksessa, jotta hän pääsi seuraamaan valioliigaa canal plussalta. Jalkapallofani kun oli, kai jossakin joukkueessakin Vaasassa pelannut. Eli ainakin itse pidin ihan OK kaverina ja ilmeisesti kuuluinkin hänen "hännystelijöihinsä" tietämättäni.

        Kunnes sitten tuli puukkoa selkään. Sain tietää puheista selän takana, tämä kaveri vaati että minut irtisanottaisiin. Hän itse oli tuolloin vielä määräaikaisessa työsuhteessa, koska firmassa ei ollut "tilaa" hänelle. Niinpä hän teki sitä tilaa, vain pari viikkoa irtisanomiseni jälkeen hänen työsuhteensa vakinaistettiin. Tiettävästi vielä tänäkin päivänä Elektrobitin riveissä. Kukahan lienee seuraava uhri? Mikähän lienee se seuraava päämäärä?

        Itse olen yhä työtön, työtön, työtön, työtön... ja aktiivinen työnhaku onkin aivan turhaa, koska joku näyttäisi antavan huonoja suosituksia, jos nyt työnhaussa yhä uudelleen tapahtuvien samankaltaisten käänteiden perusteella voi sitten mitään päätellä.


      • liu
        k.i.p.u.p.i.s.t.e kirjoitti:

        > raja terveen ja potilaan välillä??

        Psykiatrisissa tutkimuksissa se selviää. Kuulemma useimmista meistä on narsistisia piirteitä. Se ei kuitenkaan tee ihmisestä automaattisesti narsistia. Pitää screenata testillä, sitten vasta tulee ehdoton diagnoosi. Tiedän, koska olin itsekin testissä esimiehen passituksesta. Mutta ei tullut diagnoosia narsismiin minulle. Kyselivät kyllä jänniä asioita, sinänsä ihan avartava kokemus käydä testauttamassa itsensä.. :)

        Testin tuloksen tosin arvasin jo ennaltakin, koska jos se olisi ollut positiivinen, niin silloinhan en olisi ollut se kärsivä, irtisanottu osapuoli. Siten positiivinen tulos olisi ollut täysin epälooginen. Toisaalta; jos olisin ollut se narsistinen osapuoli, olisi siinä se hyvä puoli että silloin olisin edelleenkin töissä Elektrobitillä!! :-) Terveet lähtevät, narsistit jäävät.

        Tuollaista, että joukko nousisi mukamas narsistia vastaan ei oikeasti edes tapahdu. Koska narsisti on joukossa yleensä pidetty henkilö, joukko on siis nimenomaan hänen puolellaan ja hänen käytettävissään, hänen sairaisiin tarkoituksiinsa. Ei joukko halua kääntyä "mukavaa naurattajaa" vastaan, kun tämä "naurattaja" keksii kääntyä ja käännyttää joukon jotakin yksilöä vastaan. Näin se vaan menee, olen itse saanut kärsiä. Narsistille ei saa sanoa edes väärin pysäköidystä autosta, koska se aiheuttaa sotatilan (ja viimekädessä irtisanomisen). Testattu juttu.. :)

        Omasta mielestäni narsisti tai mikä hyvänsä muu kiusaaja on haitaksi ympäristölleen varsinkin silloin, kun kiusaamisella tai käytöksellä on jokin erityinen päämäärä. Esimerkiksi ryöstää toiselta tämän vakituinen työ. Omassa tapauksessani Vaasasta yksikköömme muuttanut työkaveri oli aina kuin mikäkin kaveri, kävi kylässäkin (osti jopa lapsille tuliaisia), minä taas kävin jeesailemassa häntä satelliittilautasen asennuksessa, jotta hän pääsi seuraamaan valioliigaa canal plussalta. Jalkapallofani kun oli, kai jossakin joukkueessakin Vaasassa pelannut. Eli ainakin itse pidin ihan OK kaverina ja ilmeisesti kuuluinkin hänen "hännystelijöihinsä" tietämättäni.

        Kunnes sitten tuli puukkoa selkään. Sain tietää puheista selän takana, tämä kaveri vaati että minut irtisanottaisiin. Hän itse oli tuolloin vielä määräaikaisessa työsuhteessa, koska firmassa ei ollut "tilaa" hänelle. Niinpä hän teki sitä tilaa, vain pari viikkoa irtisanomiseni jälkeen hänen työsuhteensa vakinaistettiin. Tiettävästi vielä tänäkin päivänä Elektrobitin riveissä. Kukahan lienee seuraava uhri? Mikähän lienee se seuraava päämäärä?

        Itse olen yhä työtön, työtön, työtön, työtön... ja aktiivinen työnhaku onkin aivan turhaa, koska joku näyttäisi antavan huonoja suosituksia, jos nyt työnhaussa yhä uudelleen tapahtuvien samankaltaisten käänteiden perusteella voi sitten mitään päätellä.

        Olen sitä mieltä, että narsisteja ja muita kiusaajia on parasta vetää vaan kunnolla turpaan. Jos siihen ei itse kykene, niin voi maksaa jollekin osaavalle kaverille. Parilla sataa homma hoituu.


      • t.i.ruskeepaa
        liu kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että narsisteja ja muita kiusaajia on parasta vetää vaan kunnolla turpaan. Jos siihen ei itse kykene, niin voi maksaa jollekin osaavalle kaverille. Parilla sataa homma hoituu.

        Narsisti tai psykopaatti tiedostaa käytöksensä hyvin ja myös ne syyt, joita hän näkee toisissa. Kyse on tietoisesta mutta epärealistisesta hyökkäyksestä kuviteltuja virheitä kohtaan. Kiusaaja vihaa eri asioita kuin mitä hän tiedostaa, eli hän projisoi vihansa toisen ominaisuuksiin, joita vastaan hän hyökkää. Tämä on passiivis-aggressiivista siten, että passiivis-aggressiivisuuden määritelmä on sitä kun ei puhuta ongelmista suoraan vaan sen sijaan käytetään kiertotietä niistä rankaisemiseen ja toisia vastaan hyökkäämiseen. Kiusaajan "suora" tie olisi hänen vihan tunteidensa selvittäminen rakentavasti, ja hänen passiivis-aggressiivinen tiensä on syntipukkien luominen.


    • kärsimätön

      Kuka kiusaaja oikeasti ajattelee, että kiusaampa tuota. Jokainen tietää osallistuessaan (HUOM: MYÖS PASSIIVINEN KUUNTELIJA) paskanpuhumiseen työkaverista. sitten on luku sinänsä , joiden tärkein työ on huomautella joko suoraan tai selän takana tekemättä jätetyistä töistä = työnjohdollinen tehtävä. Sitten on neiti näpsiä, jotka ehtivät laskea tupakkatauot ja wc:ssä käynnit = näin saa oman työaikansa käytettyä kätevästi ettei joudu tekemään "töitä". sitten on ne neiti etsivät, jotka kulkevat tarkailemassa miten joku on tehnyt töitä ja he myös kertovat ettei niin pitäisi tehdä.
      Palavereissä nyökkäillään, nostellaan kulmia, vilkuillaan toisia ja mumistaan epämääräisiä.

      Tämähän on vaan hyvää työkaveruutta, pidetään silmällä ja valvotaan.

      Tästäkö työantajat maksaa? Ajatelkaa kuinka kalliksi sairaslomat tulevat työpaikka kiussatujen työantajille. Olen ollut nyt 8 viikkoa etten jaksa mennä sinne ja veronmaksajien rahoja palaa savuna ilmaan = olen sairaslomalla hoiva-alalta ja työantajaa ei voisi vähempää kiinnostaa jonninjoutavia akkojen vinkumisia.

    • Anonyymi

      Onhan se mahdollista, jos kiusaaja on niin sairas (sairaudentunnoton) ettei itsekään ymmärrä, miten toimii.

      Kun puhutaan kiusaamisesta, se ei aikuisten maailmassa ole kertaluontoinen tapahtuma, vaan toistuvaa alistavaa tai toista kohtaan vähättelevää käyttäytymistä ja aika sairashan henkilö silloin on, jos ei itse ymmärrä näin toimivansa.

      Kiusaamisen takana on melkeinpä poikkeuksetta pelko ja halu tuhota pelon kohde. Pelko siitä, että oma häpeä paljastuu. Kukaan tasapainoinen ja itsensä kanssa sinut oleva ihminen ei yksin ainakaan ketään kiusaa, ellei sitten tahtomattaan ole painostettu siihen esim. työpaikalla. "Jos et ole meidän puolella, olet meitä vastaan ja saat lähteä". Aina ei ole esim. toimeentulon vuoksi mahdollista lähteä työpaikasta, joten silloin joutuu seuraamaan hiljaa sivusta ikävää näytelmää tai osallistumaan siihen passiivisena osapuolena.

      Yhtä kaikki. Kiusatun elämä menee aina rikki monella tapaa, joskus korjaamattomasti, mutta kiusaajan osakin on surkea, varsinkin jos johtaa organisaatiota, tiimiä, yritystä ym. pelolla.

      Jokainen meistä pelkää joskus, mutta tapa käsitellä pelkoa vaihtelee ja kiusaajalla ei ole tervettä tapaa käsitellä pelkoa oman häpeän pelossa. Ei se ole mitenkään loisteliasta olla sisimmässään pelkuri, jolla ei ole mitään muuta keinoa pärjätä pelon kanssa, kuin yrittää tuhota pelon kohde ja yrittää haalia siihen harhaan muitakin mukaan.

      Tsemppiä kaikille jotka näiden hirviöiden uhriksi olette joutuneet..seuraavan kerran kun katsot kiusaajaasi, ehkä saatat nähdä häivähdyksen siitä pelosta ja häpeästä, joka häntä hallitsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe