Koeajoin Ladan - tuon Fiatin lapsipuolen

J..

Minulla oli ilo ja kunnia päästä oikean 1200-kuutioisen kantti-Ladan puikkoihin viime lauantaina. Tuttavani oli talvella ostanut kolmosautokseen 500 eurolla alle 90 000 ajetun 1990-mallisen lattaraudan. Koeajosta oli puhuttu jo pitkään ja nyt se vihdoin toteutui. Tässä koeajoraportti arvosteluineen.

Lada 1200 S. 1990
Isä: Fiat 124.
Äiti: Neuvostoliitto

Tumanpunainen ulkokuori on tyylikkään, jopa linjakkaan näköinen. Kyseessä ei ole pyöreälamppuinen, vaan tämä on sitä luottamusmiesmallia. 1970-luvulla tätä olisi pidetty hyvän näköisenä autona. Sääli vain, että tämä kulmikkaampi kori tuli vasta 80-luvulla. Arvosana: 8

Sisustus onkin sitten oikeaa Neuvostoliittoa. Ankeat ovipaneelit ja halvinta mahdollista plyyshiä, jonka sävy ei sovi enempää muuhun sisustukseen kuin ulkoväriinkään. Lattiaa peittää kuminen kokolattiamatto. Retrohenkinen kojelauta on selväpiirteinen ja vanhoihin Fiateihin tottuneelle tuttu juttu. Muovit ovat huonosti viimeisteltyjä ja ikävän tuntuisia. Kurjuudesta puuttuisi enää viinyyli-istuimet. Arvosana: 5

Varustelu on karun asiallinen. Istuimissa on perussäädöt ja siinä se. Ikkunat avataan jäykkiä ja hitaita kampia käyttäen. Tässä uudemmassa korimallissa ei ole enää erillisiä tuuletusikkunoita, mistä pitkä miinus. Sisältä säädettävät peilit ovat puolestaan plussaa. Puhallin on kaksinopeuksinen, samoin tuulilasinpyyhkijät. Ajovaloautomatiikkaa ei ole. Amperimittari nostaa arvosanan 5:een.

Tilaa Ladassa on ulkomittoihin nähden kohtalaisesti. Neljä aikuista mahtuu kyytiin vaivattomasti, viisi on jo aivan liikaa. Kolme lasta sopii takapenkille hyvin ja lapset sekä aikuiset tuntuvat viihtyvän siellä hyvin mm. matalan vyötärölinjan ja ryhdikkään istuma-asennon ansiosta. Tavaratila on pienempi kuin ulkoa päin uskoisi. Tila on nimittäin yllättävän matala. Kyllä sinne silti keskikokoisen perheen mummolanreissun nyssäkät mahtuvat. Tiloista 8.

Ergonomiassa parasta on oikeaoppisesti vasemmalle puolelle jätetty virtalukko. Vasemmalla startataan, kun oikealla vapautetaan käsijarru ja vaihdetaan. Starttaamisen voi aloittaa jo ennen autoon astumista, mikäli vaihde on vapaalla. Vahinko, että Fiat ja Alfa Romeokin on tästä jo luopunut, -88 Ducatossa oli sentään vielä. Enäähän vain Porschessa on startti oikealla eli vasemmalla puiolella. Ladan korkeaselkäinen istuin ei ole varsinaisesti huono, mutta Fiat-peruinen selkänojan säätö on hankala käyttää. Selkänoja ei myöskään nouse tarpeeksi pystyyn. Tilaa kuljettajalla on mukavasti, mutta ajoasento on vielä ISSA:n mukainen (Italian Sitting Standard for Apes): kädet ovat suorina ja jalat koukussa. Toisaalta kaikki polkimet ovat oikeaoppisesti samassa tasossa (tästäkin esim. Alfa Romeo luopui 75-mallin loputtua; Porsche sentään vielä...) Karkeapintainen ohjauspyörä on liian ohut ja halkaisijaltaan liian suuri. Se on myös liian loivassa kulmassa ja liian korkealla. Vaihdekeppi taasen on hyvin sijoitettu. Ergonomiasta 5.

Käynnistyvyys ja tyhjäkäynti ovat valovuoden edellä vanhoja Fiatteja. Sen sijaan moottorin heikko alakierrosvääntö saa liikkeellelähdön näyttämään ja varsinkin kuulostamaan amatöörimäiseltä. Vaikka kierroksia on paljon ja kytin luistaa, silti auto meinaa sammua. Kokeneelle Lada-miehelle tämä ei ehkä ole ongelma. Heikosta väännöstä ja raskaasta ohjauksesta huolimatta Ladaa on ilo pyöritellä ahtaissa paikoissa. Ennen Ladaa pidettiin kankeana kääntymään, nykymittapuun mukaan se on keskinkertaisen ketterä. Nykyautoon tottuneelle kompaktit ulkomitat, hyvä näkyvyys ja helppo kulmien arviointi ovat ilonaihe. Kytkin on keskiraskas, mukavan lyhytliikkeinen ja erittäin tunnokas. Jarrupoljin on kova. Käsijarrun liike on lyhyt ja napakka. Korkea maavara antaa aihetta kiitokseen. Vilkkujen, valojen ja lasinpyyhkijäin viikset toimivat täsmällisesti ja takavetoautojen tuttuun tapaan vaihteet loksahtelevat päälle kevyesti ja täsmällisesti. Käsiteltävyydestä 8.

Ohjaus on soratiellä tunnoton, mutta käytös on loogista. Autolla tulee ajettua varovasti ja vähäiset sivuluisut on helppo korjata. Mukavuus nimismiehenkiharoissa on hyvä ja yllättäen auto ei pahasti rämise montuissakaan. Asfalttikaarteissa ohjauksesta alkaa löytyä tuntoa ja auto ohjautuu mallikkaasti niin, ettei tottumattomankaan tarvitse tehdä korjausliikkeitä, jotka monella nykyautolla tekevät kaarreajosta helposti kulmikasta. Liian lujaa mutkaan tultaessa meno alkaa tuntua epävarmalta; pyörät pysy enää kiinni asvaltissa. Vähäinen moottorin teho ja runsas ääni onneksi estävät auton ajo-ominaisuuksien ylittämisen. Moottorin ääni saattaa matka-ajossa käydä hermoille. Toisaalta auton salaperäinen sympaattisuus vaatii kuljettajaa nielemään vielä lisää kilometrejä kompensoiden näin ajon rasituksia. Ajettavuudesta ja mukavuudesta 8.

1200 S:n suorityskyky on vaikuttava. Kiihtyvyyttä nollasta sataan mitataan lähinnä almanakalla. Ykkösellä ehtii kaasu pohjassa kiihdytettäessä vielä tovin kaivaa nenää ja säätämään taustapeiliä ennen kuin tarvitsee vaihtaa kakkoselle. Ennen kolmosta kerkiää lukaisemaan pari tekstiviestiä ja vastaamaankin yhteen. Vaihteiden porrastus on kuitenkin sopiva. Veto jatkuu tasaisena pykälältä toiselle. Nelonen on tosin niin lyhyt, että vitosvaihde olisi paikallaan. Kaikesta huolimatta pikkukoneesta jäi sellainen kuva, että tämä voi olla jopa sopivin pannu Lattaria rytmittämään. Liikkeellelähtöä lukuunottamatta auto ja moottori muodostavat varsin tasaisen kokonaisuuden. Suorituskyvystä 7.

Kokonaistaloudellisuus on Ladan parasta antia. Bensaa menee 8-9 litraa satasella, mikä on auton kokoon ja suorituskykyyn nähden huima lukema, mutta toisaalta vähemmän kuin mitä vaikkapa uposuusi Volvo S60 vaatii. Kyydeissä on eroa kuin viineissä, mutta molemmilla pääsee mummolaan ja takaisin, kyytiin mahtuu yhtä monta ihmistä ja sama määrä tavaroita. Koska tankki on pieni, tankkaamaan joutuu usein. Ladan matkustamoon tulvahtaa ajoittain bensiinintuoksua muistuttamaan siitä, minkälaatuista polttoainetta tankkiin kuuluu laittaa. Bensankulutuksen vastapainoksi vakuutusmaksut ovat alhaiset. 13 tuuman vanteelle on edullista ostaa merkkikumeja. Nuorison asentaessa 18-tuumaisille aluvanteille 245 milliä leveitä Toyo-, Hankook- ja Yokohama-merkkisiä soikioita, voi Lada-mies yhden leveän kiinalaisrenkaan hinnalla ostaa koko satsin uudenuutukaisia Continentaleja tai vastaavia oikeita renkaita kokoa 155-13 tai jopa 175/70 -13. Kapeat renkaat kevyessä autossa kuluvat vähän. Jos Lada ei joskus toimisi, niin useimmat viat voi joko korjata itse tai korjauttaa edullisesti kirkonkylän Teboililla. Osat ovat halpoja, kun ei erehdy hakemaan niitä Delta-autosta. Ladaa ei myöskään tarvitse voidella 37 euroa/litra maksavilla 0W60-Longlife-öljyillä, joita nykyautot lutkuttavat desilitran sadalla kilometrillä. Sokerina pohjalla on tietenkin halpa hankintahinta. Muutamalla sadalla eurolla saa käypäsen Ladan, josta saa myydessä omansa pois. Pääomakulut ovat siten olemattomat. Taloudellisuudesta 9.

Turvallisuus- ja ympäristöasioisssa Lada on valinnut pikemminkin aktiivisen ja ennaltaehkäisevän kuin passiivisen ja vahinkoja korjaavan roolin. Tällä autolla tulee ajeltua luontaisesti hiljaa, mikä on sekä turvallista että luonnonvaroja säästävää. Autossa on silti myös erinäinen määrä turvavarusteita: kaksipiirijarrut, kokoonpainuva ohjausakseli, turvavyöt edessä ja takana, niskatuet edessä, lapsilukot takana, laminoitu tuulilasi, käytännössä lukkiutumattomat jarrut jne. Lisävarustelistalta tähän yksilöön oli poimittu mukaan myös lasten turvaistuin. Kun muistetaan, että puolet liikenteessä kuolleista olisi pelastunut käyttämällä turvavyötä ja että hirveen törmääminen nopeudella 120 km/h on kymmenen kertaa vaarallisempaa kuin nopeudella 80 km/h, on helppo todeta, että Ladan turvallisuus riippuu ennen kaikkea kuljettajasta. Auton valmistaja on luonut hyvät edellytykset kuljettajavetoiselle turvallisuustyölle. Turvallisuudesta 9.

Lada on ns. elinkaariauto. Nuorisolle se sopii retrohenkisyytensä vuoksi, asuntovelkaiselle perheelliselle se lankeaa kuin luonnostaan ja ikäihminen tuntee sen ratisssa palaavansa hyvän lapsuudenystävänsä seuraan. Lada ei siis ole mikään muotiesine, vaan kestokulutushyödyke, jolla voidaan tyydyttää koko perheen, suvun, kommuunin, kaveripiirin, työyhteisön ja kolhoosin kaikki tarpeet. Koska Lada on pitkäikäinen ja helposti korjattavissa, se säästää auton valmistukseen kuluvia luonnonvaroja ja energiaa. Katalysaattoria ei ole. Ympäristövaikutuksista 9.


Ladan yleisarvosanaksi muodostuu 7½, mikä nostaa Ladan nippa-nappa parempaan keskiluokkaan. Arvosana on sangen hyvä auton ikä huomioon ottaen. Kehitystä alkuvuosista on myös tapahtunat, vaikka toki Fiat 124 oli tehokkaampi, parempi ajaa ja siinä oli levyjarrut myös takana. Hyvän arvosanan takeena on tasainen suoritus. Yhdessäkään kohdassa Lada ei saanut nelosta, jos ei täyttä kymppiäkään. Lada on siten siis tasainen kokonaisuus, jossa parasta ovat taloudellisuus ja jäljittelemätön tyyli. Eniten moitteita saavat ergonomia sekä materiaalien laatu ja viimeistely.

Ladaa voi lämpimästi suositella kaikille, joilla on tarve taloudelliseen liikkumiseen. Lisäksi Lada sopii niille, joille autoilu on muutakin kun vain liikkumista pisteestä A pisteeseen B. Lada tempaisee ajajan mukaansa seikkailuun, jossa on ikuinen kesä ja auringonpaiste, inflaatio huolehtii asuntolainasta ja Kekkonen kansakunnan hyvinvoinnista. Tosikoille ja kiireisille Lada ei sovi eivätkä ne liioin sovi Ladaan.

10

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123456

      Ketä kiinnostaa sun testiajos?? Hohhoijaa.

      • bikerjerk

        ainakin,senkin tosikko.
        Hauska juttu:)


      • julle2
        bikerjerk kirjoitti:

        ainakin,senkin tosikko.
        Hauska juttu:)

        ..upeaa luettavaa, KIITOS!!=)


    • paljon jutusta!

      Punaisen, mainitunlaisen Ladan joskus omistaneena
      voin sanoa, että kertoja on ihan tosiaan tuntenut
      auton ja osaa kuvata sen juuri sellaisena kuin
      se on.
      Tai oli, ei niitä enää paljon näe.

    • IATLOT

      ONKS LADA 1200S ITALOAUTO...

      • jhanna

        sekundäärinen italoauto.


    • palannu

      Verestelemään italoautoja asialinjalla ....
      Eipä kai , kyllä Hande olis tienny ettei 124:ssa ollu levyjarruja joka pyörässä:-) Ainostaan S ja ST malleissa oli joka nurkassa levyt , tehoja vinkamissa olikin sitten tuplaten Latuskaan verratuna .

      • viat

        kyllä oli levyt takana ihan 1200 mallisessakkin.on kaksi sellaista ollut ja toisessa oli sähköllä toimiva pissapoikakin.. se ei siinä ollut vakiona....


    • jjo

      Mulla oli hetken lada ja se söi 6,7 kesällä. Matka-ajoa tosin enimmäkseen. Talvella 7,4. Soralla oli kiva ajaa. Mutta katsastuksesta ei enää menny ku pohja oli mossoa.

    • Kuuno,teiden tukko

      sellasella Lada 1200 farmarimallilla,olipas se aikamoinen kokemus,ajoasento oli jotenkin outo,jalat koukussa ja etukenossa että kädet (pitkät) yletti rattiin,kytkin oli helvetin kova,siis raskas painaa,jopa vanhan Jyry-Sisun kytkimeen verrattuna,sama juttu oli jarrupolkimen kanssa,sitä sai painaa tosi kovaa,taas vertaan sitä Jyry-Sisun ilmajarruihin,jotka olivat kevyet painaa sitten se ohjaus,perkele sehän oli kuin vanha Kontio-Sisu vm 64 ilman tehostajaa,no tämä oli vitsi, mutta raskas se oli kääntää ja sitä tosiaankin piti ajaa,haki niin maan perusteellisesti,onneksi en tällä firman huoltoautolla joutunut sen koommin ajamaan,oli se sellainen kauhistus,ainakin minulle. Ihmettelen oliko ne Ladat kaikki semmosia,miten niitä yleensä kukaan osti,vai oliko oma jenkkiauto liian keveä ajella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      71
      4225
    2. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      15
      2684
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2317
    4. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      11
      2253
    5. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      108
      2178
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      2143
    7. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      99
      2131
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      606
      1931
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1905
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      23
      1673
    Aihe