Nuottikorva

Osakalju_55

Olen aina ihmetellyt ja epäillyt että meneekö laulamiseni kulloisenkin säestyksen kanssa yksiin.
Kitaralla säestämällä olen myöhemmin huomannut että kyllä kulloinkin laulettu nuotti menee otelaudan nuottien kanssa samaan kuin nuotteihin on kirjtettu. Olen luullut että tämä johtuu siitä että muistaa miltä korkeudelta kappale lauletaan. Karaokessa olen epäillyt että onko samassa sävelajissa millä olen oppinut laulamaan.
Tänä kesänä lauloin "miljoona ruusua" ja aloin laulamaan suunnilleen kuten Veera Telenius aikanaan. Sävellaji oli kai Katri Helenan, koska alkuun meni pieleen, kunnes aloin laulaa ylempää ja tuntui että nyt luistaa.

Tänä viikonloppuna viritin kitaran n. pari sävelaskelta alas, lauloin sen säestyksellä, laulu piti laskea alemmas että kuulostaisi hyvältä. Ihme ja kumma, taas osui lauluni nuottien kanssa yhteen. Ja kun otin toisen, oikein viritetyn kitaran, ääntä piti taas nostaa sopivaksi että kuulosti hyvältä.

Mistä tämä johtuu? En tiedä musiikin teoriasta juuri mitään, mutta ainakin EVA, joka minulla on kaksilla nuoteilla, toinen alkaa DM:sta, laulu D:stä, osui kohdallen nuottian kanssa.
Virran kirjassa alkaa EM:sta, eli säestys miltei oktaavia alempaa, ja laulu E:stä eli sävelaskelman ylempää. Luonnostaan meni sekin oikeilla nuoteilla. Oisko parempi säestää säestää ylemmillä soinnuilla? En vaan niitä oikein vielä hallitse.
Eli kai sitä jotain nuottikorvaa kuitenkin pitää olla, että laulaa sen juurisävelen mukaan vai minkä? Melodiahan muuten apinoidaan, kun ei nuoteista osaa laulaa.
En kovin musikaalinen kuitenkaan ole, koulussa laulu 7, vaikka kuinka yritin Joulupuu on rakennettu ym. Kasia ei tippunut ja vitosluokalla en enää laulanut ollenkaan. Autossa yksin pitkillä matkoilla olen lauleskellut parikymmentä vuotta, karaokea harrastanut muutaman vuoden. Kitaraa aktiivisemmin soittanut vuoden. Samoin musiikki ja soittaminen/laulaminen kiinnostaa. Kai siis nuottikorvakin voi kehittyä, kun tarpeeksi äheltää.

6

1531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perfect pitch

      Se että on joskus saanut koulussa seiskan laulusta, ei tarkoita etteikö omistaisi esim. absoluuttista sävelkorvaa. Laulutaito/ääni voivat olla vain melko vajavaiset. Minulla on äänitöitä tekevänä välillä liiankin tarkka korva, mutta laulutaitoni on aika heikko. Tosin en ole koskaan harjoitellut, vaan olen keskittynyt pelkästään soitto/miksauspuoleen. Vaikkei teoriaa tunnekkaan, eikä omistaisi absoluuttista sävelkorvaa, niin kuitenkin aika monella on hyvä suhteellinen korva, eli osaa laulaa aika nopeasti oikeassa nuotissa musiikin mukana, jos sävellaji vain sattuu omalle äänelle sopimaan. Nuottikorvaa voi kyllä harjoittaakin, ja se yleensä kehittyykin aktiivisella musiikin harrastamisella.

      • ..63

        Eli musiikista sain 7 mutta sävelkorvaa minulla on että pysyn helposti biisin kuin biisinkin nuotissa kotonani laulaen, prkl lauluääntä en usko omaavan ellei se piile hihassa. Laulajaksi haluaisin, pitäisi se lauluääni jostain saada.


      • Osakalju_55
        ..63 kirjoitti:

        Eli musiikista sain 7 mutta sävelkorvaa minulla on että pysyn helposti biisin kuin biisinkin nuotissa kotonani laulaen, prkl lauluääntä en usko omaavan ellei se piile hihassa. Laulajaksi haluaisin, pitäisi se lauluääni jostain saada.

        Puhutko itsestäsi vai minusta? En minä ainakaan laulajaksi halaja, parempia ja kauniimpia on ihan tarpeeksi.
        Omaksi iloksi on kiva lauleskella, ja olisihan reuhakasta kun joskus voisi viihdyttää ja tanssittaa vieraita tai muita, laulamalla ja soittamalla.
        Uskon tuon Perfekct pitsin sanoihin tuossa että nuottikorva ja laulutaito ovat kaksi eri asiaa. Samoin ymmärrän että suurella osalla ihmisiä on nuottikorvaa siinä kuin minullakin.
        Minä vaan olen innostunut asiasta ja harrastan laulua, joten väkisin siinä jotain oppii.
        Ja kyllähän uskon, että niin paljon olen laulanut, sekä viina ja 35 vuotta sitten ollut äänenmurros on saanut aikaan, että kouluarvosanani voisi jo olla vaikka kahdeksan.
        Olavi Virta muuten jostain hihastaan sen upean äänensä löysi. Olen kuullut ohjelman jossa oli hänen aiemmin äänitetty laulu jossa ääni oli vielä ohutta piippitystä.


    • ammattilainen

      teille kaikille, jotka kamppailette äänen puhtauden (=meneekö nuotilleen) kanssa, teillä ei ole sävelkorvaa, ja laulunne tulekin olemaan todennäköisesti aina harjoittelunkin jälkeen epävireistä eli kamalaa... jos on hyvä sävelkorva, ei tartte edes miettiä mitään tollasia, se laulu vaan tulee, ja se kuulostaa hyvältä. syntymälahja se on kuitenkin, ja jolla sitä ei ole, ei tule. Voi sitä varmaan vähän kehittää, mutta todennäköisesti tulos ei ole keskinkertaista karaokelaulajaa kummaisempi.
      Itse olen popjazz -muusikko, laulaja ja teen sitä työkseni. olen myös vetänyt joskus muinoin karaokea, ja nähnyt paljon innokkaita laulajia, jotka halusivat oppia, mutta kun ei ole korvaa, ei siitä mitään tule. valitettavasti.

      • glurr

        Johas ny myrkyn lykkäsit.... tunnen erään pianistin joka myös virittää pianoja ammatikseen mutta ei osaa laulaa... Mitäs siihen sanot hä ? Että niinku tiedoks sulle vaan ja piste.


      • Joko taas tätä

        No siinä puhui "ammattilainen" ihan läpiä päähänsä.

        Tosi on, että keskinkertaisella sävelkorvalla voi olla vaikea tehdä laulajanuraa, mutta mahdotonta se ei ole. Kts. Idols.

        Sinä saatat olla ammattilaulaja, mutta minä taas olen ammattilauluopettaja. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Ammattilaulaja voi rehennellä taidoillaan niin paljon kuin tykkää, mutta tuskinpa hänkään täällä keskustelupalstalla olisi hakemassa itselleen egoboostia, jos olisi oikeasti huippu. Niillä oikeasti huipuilla kun ei ole siihen minkäänlaista tarvetta.

        Tiedoksesi: Jos opiskelijalla on motivaatio kohdallaan, edes keskinkertaiset lahjat ja tietysti pätevä opettaja, voi hänestä tulla taitava harrastelija. Ja monesti olen kuullut näiden taitavien harrastelijoiden ohittavan ne ammattilaiset ihan mennen tullen.

        Se on vähän niin, että ne tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe