Rekisteriotteesta kysyttävää

Miten on, pitääkö alkuperäisen rekisterikirjan
olla mukana veneessä, vai riittääkö kopio siitä?
Sehän toimitetaan nykyisin laminoituna ja siten
veneilyolosuhteita kestävänä.

Tulee vaan mieleen, jos veve varastetaan, niinhän
siinä menee paperit mukana. Vai näkeekö viran-
omainen unta, että rekisteriote otetaan mukaan
jokaisen kalareissun jälkeen pois veneestä?

Mites on huhun laita, että jos rekisteriotteeseen
on merkitty nopeudeksi yli 30 solmua, niin tullaan
vaatimaan veneajokortti. Jos vaaditaan, niin kel-
paako 25 vuotta sitten hankittu kansainvälinen
huviveneenkuljettajan lupakirja.

Toivon asiallista keskustelua vakavasti esitettyi-
hin kysymyksiin, joten näsäviisaat älkööt vaivau-
tuko.

13

2094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ota kantaa

Huhuja on ollut niin kauan kuin veneilykortista on puhuttu mutta rekisteriote pitää veneessä olla silloin kun sillä liikutaan. Sama se on autolla.

Jos varas vie veneen, ei se tee mitään sillä rekkarilla jossa lukee sinun nimesi. Poliisi voi ratsiassa pyytää tarvittaessa henkkareita esille.

• F115

Nimenomaan siis poliisi VOI pyytää niitä henkkareita. Tullia ei ainakaan tuntunut Kilpisjärvellä kiinnostavan minkäänlaiset henkkarit kun tullasin veneeni viikon Norjanreissulle. Siinä olisi nätisti mennyt varastettu vene rekisteriote Norjaan laillisesti tullattuna. Tästä viisastuneena ei oman veneeni rekisteriote enää loju veneessä silloin kun en itse siellä ole.

• F115
        F115 kirjoitti:

Nimenomaan siis poliisi VOI pyytää niitä henkkareita. Tullia ei ainakaan tuntunut Kilpisjärvellä kiinnostavan minkäänlaiset henkkarit kun tullasin veneeni viikon Norjanreissulle. Siinä olisi nätisti mennyt varastettu vene rekisteriote Norjaan laillisesti tullattuna. Tästä viisastuneena ei oman veneeni rekisteriote enää loju veneessä silloin kun en itse siellä ole.

Niin, ja sellainen asia vielä hieman ihmetytti tuossa ensimmäisessä viestissä, että mikäs homma se nyt on sitä rekisteriotetta sieltä veneestä pois viedä kun reissu on loppu? Yksi laminoitu, keskeltä taitettu A4:nen ei nyt kuitenkaan niin paljoa paina, eikä se tilaakaan niin hirveästi vie...

• F115 kirjoitti:

Niin, ja sellainen asia vielä hieman ihmetytti tuossa ensimmäisessä viestissä, että mikäs homma se nyt on sitä rekisteriotetta sieltä veneestä pois viedä kun reissu on loppu? Yksi laminoitu, keskeltä taitettu A4:nen ei nyt kuitenkaan niin paljoa paina, eikä se tilaakaan niin hirveästi vie...

Tarkoitus oli tiedustella samalla, kelpaako
        rekisteriotteen jäljennös? Rekisteriotehan voidaan
        varastaa ja tehdä väärennetyt omistuspaperit ja
        käydä sitten hakemassa "oma vene" muina miehinä
        ilman kiinnijäämisen pelkoa mahdollisessa tarkas-
        tuksessa. Omallanihan minä tässä ajelen. Venettä
        kun ei käytetä joka päivä, voi jäädä paperihommiin
        viikkokin tai kaksi.

Sen otteen mukaanottaminen ainakin minulla unohtuu
        useamman kerran kesässä. Meitä ns. lainkuuliaisia
        tämä vain koskee, rikesakkoja rapisee tulevaisuu-
        dessa monesta muustakin unohtamisesta.

Esim. jos olet unohtanut tarkistuttaa vuosittain
        sammuttimen.

• Tiatoo..
        Täpinä kirjoitti:

viikkokin tai kaksi.

sammuttimen.

rekisteriotteen jäljennös ei kelpaa.
        Olen kerran selvinnyt ratsiasta jäljennöksellä saatuani siitä suulliset nuhteet.

• kuuliaisia
        Täpinä kirjoitti:

viikkokin tai kaksi.

sammuttimen.

Niinhän se on, että tällaiset asiat koskevat vain lainkuuliaisia ihmisiä. Oikea varas heittää pienen veneen auton lavalle ja vaihtaa isossa veneessä vaikka rekisteritunnuksen valmiiksi tehtyihin papereihin sopivaksi.

Sama se on lukkojen kanssa. Perämoottorin voi lukita mutta kun joku sen haluaa niin lähtee puolet peräpeilistä mukaan eikä paljon edes hidasta menoa. Tietysti lukko auttaa silloin, jos vieressä on lukitsematon laite ja on tilattu vain yksi moottori.

• Nimetön viranvuoksi

rekisteriotetta mukana veneillessä ja joudut ratsiaan saat sakot.
      Rekisteriotteen tulee olla alkuperäinen.

• Katsastusmies-1

ratsattu. 25 vuoden aikana noin 40 000 nM Suomen vesiä veneilleenä ei minua ole vielä koskaan ratsattu. Muutaman kerran on puhallutettu. Voihan asiaan vaikuttaa se että perässä on veneseuran lippu ja kaikki olo ja toiminta sen näköistä että asiat ovat kunnossa.
        Tuota samaa asiaa olen miettinyt, kun veneessä on aiakirjasalkku jossa ovat kaikki paperit, ja pääsääntöisesti se on ollut kotona paitsi lomamatkat ja ulkomailla käynnit.
        Kopiot kaikista dokumenteista ovat aina veneessä, sekä veneseuran alustodistus alkuperäisenä.
        Tämä ei sitten ilmeisesti riitä.
        Olen lähtenyt siitä olettamuksesta että viranomainen saa lähdetiedostoista selville veneen ja kuljettajan tiedot, kuten manntielläkin.
        Siellä pyydetään nimeltä mainiten saapumaan valtion autoon asiakirjat mukanaan mikäli on sattunut olemaan kiirus :)
        Ovat jo auton rekisterinumeron perusteella selvillä auton omistajasta ennekuin ehtivät edes pysäyttämään.
        Merellä näköjään homma toimii eri tavalla.

• harrastelijakippari
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

ratsattu. 25 vuoden aikana noin 40 000 nM Suomen vesiä veneilleenä ei minua ole vielä koskaan ratsattu. Muutaman kerran on puhallutettu. Voihan asiaan vaikuttaa se että perässä on veneseuran lippu ja kaikki olo ja toiminta sen näköistä että asiat ovat kunnossa.
        Tuota samaa asiaa olen miettinyt, kun veneessä on aiakirjasalkku jossa ovat kaikki paperit, ja pääsääntöisesti se on ollut kotona paitsi lomamatkat ja ulkomailla käynnit.
        Kopiot kaikista dokumenteista ovat aina veneessä, sekä veneseuran alustodistus alkuperäisenä.
        Olen lähtenyt siitä olettamuksesta että viranomainen saa lähdetiedostoista selville veneen ja kuljettajan tiedot, kuten manntielläkin.
        Siellä pyydetään nimeltä mainiten saapumaan valtion autoon asiakirjat mukanaan mikäli on sattunut olemaan kiirus :)
        Ovat jo auton rekisterinumeron perusteella selvillä auton omistajasta ennekuin ehtivät edes pysäyttämään.

Tuota olen vähän ihmetellyt, että kansalaiset joutuvat maksamaan kohtalaisia summia ajopeliensä rekisteröinnistä ja sitten ei saada edes sellaista tietojärjestelmää aikaiseksi että homma hoituisi ilman paperien mukana kanniskelua. Ja jos unohtuu niin sakkoa vielä päälle. Minä en ainakaan viranomaisena luottaisi pätkääkään asiakkaan esittämiin papereihin (joissa ei edes ole kummoisia aitoustekijöitä kuten seteleissä) vs. oman tietojärjestelmän tietoihin.

• harrastelijakippari kirjoitti:

Tuota olen vähän ihmetellyt, että kansalaiset joutuvat maksamaan kohtalaisia summia ajopeliensä rekisteröinnistä ja sitten ei saada edes sellaista tietojärjestelmää aikaiseksi että homma hoituisi ilman paperien mukana kanniskelua. Ja jos unohtuu niin sakkoa vielä päälle. Minä en ainakaan viranomaisena luottaisi pätkääkään asiakkaan esittämiin papereihin (joissa ei edes ole kummoisia aitoustekijöitä kuten seteleissä) vs. oman tietojärjestelmän tietoihin.

Näin kai se sitten on. Asiat ovat kehittyneet ja
        ei aina hyvään suuntaan. Kyselen näitä asioita
        enemmän kuin yleisestä kiinnostuksesta. Katsastin
        seuramme veneitä noin 15 vuoden ajan. Tosin siitä-
        kin on aikaa kohta jo 10 vuotta. Asiat ovat muut-
        tuneet, tarvitaan aika paljon enemmän varusteita,
        jotta veve hyväksytään tänä päivänä seuran rekis-
        teriin.

Se pitää paikkansa, että seuran viiri ja perä-
        lippu pitävät venepoliisin kaukana.

Yksi, kokonaan toinen keskustelun aihe olisi
        suojaisilla vesillä tarvittavien varusteiden
        karsiminen todella tarvittaviin turvavarusteisiin.
        Kun niistä pienistäkin unohtamisista sakotetaan.
        En arvostele ollenkaan vapaaehtoisia varusteita,
        mukavaahan se on niitä hankkia. Kaverit kerhossa
        minullekin soittivat suutansa; eiköhän olisi aika
        jo suuretaa tuota runkoa, varusteita kun ei enää
        mahdu.

Hyvää kesää ja kiitos asiallisesta keskustelusta,
        voipi säästyä jokunen eurokin.

PS. Olisi tässä mallia tuonne City-maasturi-
        palstallekin.

• Tiatoo.,
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

Samalla tavalla saa venerekisteritiedot vesillä selville kuin auton tiedot maantiellä. Kuitenkin rekisteriotteen tulee olla alkuperäinen.

• Töpinä

lompakossa. Niin helppoa se on välillä......

Töpinä

• Kävishän sekin, mutta kun se rekkari on A4-kokoa
        ja se kahtia taitettuna on vielä A5-kokoa.

Muuten, mistähän se on kiinni, ettei ihmisten
        tarpeellisia mukanaan pidettäviä asiakirjoja
        saada yhdelle pankkikortille. Minä ainakin
        olisin valmis maksamaan moisesta ilosta muuta-
        man euron.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4542
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2543
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      175
      1725
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      260
      1592
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1460
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1347
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1277
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1269
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1242
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35