millaisia kokemuksia

retkiautoista

kuinkahan ns. retkiauto soveltuu kahden aikuisen ihmisen matkailutarkoituksiin? Entä talvikäyttö? Odottelen kokemuksianne kiitollisuudella...

19

7345

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • provo....

      älä viitsi leikkiä

    • Citroen Jumper

      La Strada on ainakin aivan ylivertainen teräsretkeilyautoista, ison auton tilat ja tuulen nopea, kuulemma ;)

    • Car

      En tiedä mitä tarkoitat "retkiautolla", mutta oletan että puhutaan pienistä, teräskorisista, kuitenkin matkailuauton tila- ja varustevaatimukset täyttävistä autoista.

      Minulla on seitsemän vuoden ja 150 000 kilometrin kokemukset kahdesta Casa Car -autosta jokapäiväisessä arki-, työ- ja matkailukäytössä.

      Casa sopii hyvin talvikäyttöön koska siiinä on kunnollinen lämmöneristys ja lämpöeristetyt ikkunat. Pienessä korissa Webaston ilmalämmitys on kätevä, koska se vie vähän tilaa eikä tilaa tarvitse varata kahdelle 11 kg kaasupullolle.

      Parasta hommassa on riippumattomuus - voi yöpyä käytännössä missä tahansa. Rajoitteena on tosin akkusähkön riittävyys, käytännössä se riittää noin 36 tunniksi eli kahdeksi yöksi, sen jälkeen on lähdettävä liikkeelle tai saatava verkkosähköä lataukseen.

      Auton sisätilat on tietysti pienet mutta riittävät kahdelle. Ajomukavuus ja suorituskyky ovat huomattavasti paremmat kuin kiikkerämmissä "varsinaisissa" matkailuautoissa. Käyttökulut ovat isommman henkilöauton luokkaa.

      Katso http://www.casacar.com (vaikka ei kai täällä saa mainostaa)

      • jepjepjep

        "noin 36 tunniksi eli kahdeksi yöksi, sen jälkeen on lähdettävä liikkeelle tai saatava verkkosähköä lataukseen."
        tämmöistä tietoa juuri kaivataan.


      • Hei. Hyvin kerrottu. Eikö ole tuorempaa tietoa. Itse ostamassa v.2008 autoa. Casacar. 20v. Oli trumatic. Olisiko neuvoja webastoon, lataukseen ja mikä olisi paras ottaa huomioon. Kiitos.


      • Anonyymi

        No voi se kahdeksi yöksi riittää, mutta ei kahdeksi vuorokaudeksi. Tai sitten pitää olla aika julmettu akkupatteristo täyteen ladattuna.
        Tullut vuosien varrella muutaman kerran tyhjennettyä niin pakujen kuin henkilöautojenkin akut webastolla & eberillä. Ei se ajastin turhaan ole sinne ½ tunnin lukemille säädetty.
        Joskus kunnon pakkasella ja akku vain osittain varattuna, puoli tuntiakin voi olla liikaa.
        Tässä asiatekstiä, jos iinnostaa: https://www.apu.fi/artikkelit/pakkanen-kyykyttaa-akun-webaston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon


    • Anonyymi

      Jos haluaa retkeillä ahtaasti ja asua hankalasti niin retkeilyauto on ihan sopiva tarkoitukseen. Jos haluaa ajaa rumalla "pakettiautolla" ja nauttia huonoista ajo-ominaisuuksista niin paras vaihtoehto, mutta mahtuu pieneen parkkipaikkaan ei tarvi "kirjaimia" kortissa ja saattaa mennä pienellä kulutuksella. Voi olla helppo valinta kun ei ole kokemusta mistään yarista isommasta kulkineesta. Auton puolesta samat ongelmat/hyvät puolet kun matkailuautossakin. (remmit, huollot ym)

    • Anonyymi

      Ahdas, vähän säilytystilaa, soveltuu ehkä 1-2 vuorokauden reissuille ennen kuin alkaa tilan puutu ja toisiaan väistely ottamaan päähän. Matkailuautossa vähän paremmin tilaa ja paikkoja tavaroille. Todettu kun suunniteltiin matkailuauton vaihtoa retkeilyautoon, riitti kun käytiin tutustumassa sisätiloihin liikkeessä, päädyttiin edelleen matkailuautoon. Retkeilyauto hyvät puolet ulkomitat.

      • Anonyymi

        Samoilla linjoilla, kuin kaksi edellistä.
        Jos tarkoitus on retkeillä, oleskella auton ulkopuolella ja lähinnä vain yöpyä autossa, niin kaipa retkeilyauto max. kahdelle voi olla hyväkin vaihtoehto. Oleskeluun niiden tilat ovat tuskaisen pieniä ja säilytystilaa on heikosti. Todettiin mekin, kun oltiin vaihtamassa vaunua autoon...
        Eipä ole meidänkään 2,4 m leveässä ja 7,4 m pitkässä matkailuautossa yhtään liikaa tilaa kahdelle. Tilojen suhteen tulee melkein ikävä entistä 2,5 m leveää Solifer 6 asuntovaunua. Mitenkään muuten ei tosin tulekaaan.
        Kaupungilla retkeilyauto varmaan näppärämpi ja ehkä talvikelillä mukavampi maantielläkin, kuin 3,5 tonnin painorajaa hipova etuvetoinen matkailuauto.


      • Anonyymi

        Itse liikun kesällä 1-3 kk retkeilyautolla ympäri Suomea. Etuna on se että kuljen yksin niin ei tule riitaa siitä kumpi nukkuu reunapaikalla (poikittaisvuode, pariskunnan kannattaa hankkia pitkittäissängyillä). Kaappitilaa on suunnilleen saman verran kuin varsinaisessa matkailuautossa, mutta koska ei ole isoa takatallia (ei myöskään tarvitse varoa takaylitystä), pitää rajoittaa mukana raahattavaa tavaramäärää. Mutta samalla auton kokonaispaino säilyy melko helposti sallituissa painoissa. Vapaa sisätila on todellakin pienempi korin koon vuoksi, yksin kulkiessani ei ole haitaksi, mutta "sopu sijaa antaa" useammallakin hengellä. Suurimmaksi eduksi olen huomannut sen että autolla pystyy ajamaan helposti muun liikenteen mukana. Auton saa mahtumaan helpommin parkkiruutuun, koska se ei ole ruutua leveämpi.


      • Anonyymi

        Höpö höpö...meillä viisi ja puoli metriä pitkä Fiat Ducato Maxi retkeilyauto. Kävimme syyskuussa 2viikon reissulla Norjassa. Ei yhtään ahdas. Suurin osa valoisasta ajasta ollaan ulkona. Tarkkaan kun miettii mitä tarvitsee niin kyllä mahtuu. Parempi kuin henkilöauto plus teltta.


    • Anonyymi

      Onko proomuihin haksahtaneet aktivoituneet oikein joukolla.
      Peltikuorinen 640 pitkä retkeilyauto on suorastaan ylivertainen ratkaisu kahden ihmisen tarpeisiin. Voi leiriytyä mihin tahansa ja matkan aikana ladata akut.
      Voi käydä leirintälueella milloin haluaa, mutta matkaparkeistakin saa peruspalvelut.
      Retkiauto on paljon mukavampi pyöritellä kaupungeissa kuin leveä proomu.
      Retkelle voi lähteä viikonlopuksi tai jopa viikoksi eikä tarvitse ottaa koko omaisuutta mukaan niinkuin etelässä koko talven loisijat tekevät.
      Retkiauto menee maantiellä ketterästi ja vähällä polttoaineella, sillä eihän lomalaisella ole tarvetta ajaa koko ajan satasen pinnassa olevia nopeuksia.

      • Anonyymi

        No ihan samoin matkailuautolla voi leiriytyä mihin tahansa ja ladata akut ajellessa. Leirintäalueilla mekin käydään ja yövytään lähinnä vain silloin, kun alue on jonkun mielekkään paikan / nähtävyyden tms. vieressä. Tarkoittaa pikku kävelymatkaa tai muutaman kilsan fillarointia (jos pyörät on mukana). Korpicampingeilla ja lähes aina syrjässä olevilla SFC-alueilla ei käydä käytännössä koskaan.
        Ja niinhän tuossa totesin, että kaupungilla paku on varmaan näppärämpi ja lisään, että ei varmaan, vaan varmasti. On myös talvikelissä mukavampi ja helpompi kuin iso ja painava matkailuauto.
        2,4 m leveä matkailuauto tosin ei ole mikään proomu, eihän se ole edes pienen kuorma-auton levyinen. Ja jos se on metrin pitempi kuin sinun pakusi, niin sillä ei ole oikein mitään merkitystä - paitsi sisätiloihin:)

        Samaa mieltä myös siitä, että retkelle voi lähteä. Mutta totuus on se, että pitemmällä reissulla tarvitaan runsaasti säilytystilaa=kaappitilaa. Parin päivän retkellä kamppeet voi kaivaa vaikka repusta, mutta pitemmällä reissulla pussien penkominen alkaa olla turhauttavaa.
        Ei noiden kulutuksissa ihme eroja ole. Meidän matkailuauto 2,3 l ja 150 hp koneella kulkee ~10 l / 100 km 80-100 km/h teitä ajellessa. Motarilla 120 km/h, niin ~12,5 litraa...

        Retkeilyauto retkeilyyn ja matkailuauto matkailuun, molempi parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan samoin matkailuautolla voi leiriytyä mihin tahansa ja ladata akut ajellessa. Leirintäalueilla mekin käydään ja yövytään lähinnä vain silloin, kun alue on jonkun mielekkään paikan / nähtävyyden tms. vieressä. Tarkoittaa pikku kävelymatkaa tai muutaman kilsan fillarointia (jos pyörät on mukana). Korpicampingeilla ja lähes aina syrjässä olevilla SFC-alueilla ei käydä käytännössä koskaan.
        Ja niinhän tuossa totesin, että kaupungilla paku on varmaan näppärämpi ja lisään, että ei varmaan, vaan varmasti. On myös talvikelissä mukavampi ja helpompi kuin iso ja painava matkailuauto.
        2,4 m leveä matkailuauto tosin ei ole mikään proomu, eihän se ole edes pienen kuorma-auton levyinen. Ja jos se on metrin pitempi kuin sinun pakusi, niin sillä ei ole oikein mitään merkitystä - paitsi sisätiloihin:)

        Samaa mieltä myös siitä, että retkelle voi lähteä. Mutta totuus on se, että pitemmällä reissulla tarvitaan runsaasti säilytystilaa=kaappitilaa. Parin päivän retkellä kamppeet voi kaivaa vaikka repusta, mutta pitemmällä reissulla pussien penkominen alkaa olla turhauttavaa.
        Ei noiden kulutuksissa ihme eroja ole. Meidän matkailuauto 2,3 l ja 150 hp koneella kulkee ~10 l / 100 km 80-100 km/h teitä ajellessa. Motarilla 120 km/h, niin ~12,5 litraa...

        Retkeilyauto retkeilyyn ja matkailuauto matkailuun, molempi parempi.

        Meillä Fiat Ducato 2003 retkeilyauto. Ennen oli saman ikäinen asuntoauto. Asuntoauto rämisi ja kitisi sorateillä. CasaCarin tekemä retkeilyauto ei kitise eikä rämise. Olemme yöpyneet myös kylmällä/pakkassäällä ja reissuttu parin kolmen viikon reissuja.
        Webasto lämmittää hetkessä auton sisätilat.
        2.3JTD ...tehoa riittää ajella vitosvaihteella, jyrkempiin ylämäkiin hyvä vaihtaa nelonen jos ei halua yhtään vedättää raskaammin. Kiihtyy kyllä vitosellakin ylämäkiin jos raaskii polkea kaasua. Itse en vedätä vaan vaihdan pienemmälle. Korkeahko maavara niin voi rymytä huonohkoja metsäautoteitä, ei tarvitse varoa muovihelmoja kuten asuntoautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan samoin matkailuautolla voi leiriytyä mihin tahansa ja ladata akut ajellessa. Leirintäalueilla mekin käydään ja yövytään lähinnä vain silloin, kun alue on jonkun mielekkään paikan / nähtävyyden tms. vieressä. Tarkoittaa pikku kävelymatkaa tai muutaman kilsan fillarointia (jos pyörät on mukana). Korpicampingeilla ja lähes aina syrjässä olevilla SFC-alueilla ei käydä käytännössä koskaan.
        Ja niinhän tuossa totesin, että kaupungilla paku on varmaan näppärämpi ja lisään, että ei varmaan, vaan varmasti. On myös talvikelissä mukavampi ja helpompi kuin iso ja painava matkailuauto.
        2,4 m leveä matkailuauto tosin ei ole mikään proomu, eihän se ole edes pienen kuorma-auton levyinen. Ja jos se on metrin pitempi kuin sinun pakusi, niin sillä ei ole oikein mitään merkitystä - paitsi sisätiloihin:)

        Samaa mieltä myös siitä, että retkelle voi lähteä. Mutta totuus on se, että pitemmällä reissulla tarvitaan runsaasti säilytystilaa=kaappitilaa. Parin päivän retkellä kamppeet voi kaivaa vaikka repusta, mutta pitemmällä reissulla pussien penkominen alkaa olla turhauttavaa.
        Ei noiden kulutuksissa ihme eroja ole. Meidän matkailuauto 2,3 l ja 150 hp koneella kulkee ~10 l / 100 km 80-100 km/h teitä ajellessa. Motarilla 120 km/h, niin ~12,5 litraa...

        Retkeilyauto retkeilyyn ja matkailuauto matkailuun, molempi parempi.

        Ei ne retkeilyautot ole kevyempiä, yleensä "täysmittainen" (6,4 m) retkeilyauto painaa täydet 3500 kg (oma lyhyt malli painaa 3300 kg).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Fiat Ducato 2003 retkeilyauto. Ennen oli saman ikäinen asuntoauto. Asuntoauto rämisi ja kitisi sorateillä. CasaCarin tekemä retkeilyauto ei kitise eikä rämise. Olemme yöpyneet myös kylmällä/pakkassäällä ja reissuttu parin kolmen viikon reissuja.
        Webasto lämmittää hetkessä auton sisätilat.
        2.3JTD ...tehoa riittää ajella vitosvaihteella, jyrkempiin ylämäkiin hyvä vaihtaa nelonen jos ei halua yhtään vedättää raskaammin. Kiihtyy kyllä vitosellakin ylämäkiin jos raaskii polkea kaasua. Itse en vedätä vaan vaihdan pienemmälle. Korkeahko maavara niin voi rymytä huonohkoja metsäautoteitä, ei tarvitse varoa muovihelmoja kuten asuntoautoissa.

        No joo... Jos meidän matkailuautossa (Kabe) joku rämisee ja kitisee, niin yleensä jotain on jäänyt pyörimään kaappiin tai takatallissa joku ottaa kyytiä.
        Webasto lämmittää kyllä, mutta sillä tyhjentää akunkin melko nopeasti. Joku 80 Ah TÄYSI akku, niin 5 A kulutuksella se on tyhjä 16 tunnissa. Käytännössä nopeamminkin, sillä jos lämppäri on termostaattiohjattu, niin jokainen uudelleenkäynnistys hehkutuksineen nappaa virtaa melkoisesti.
        Omien kokemusten perusteella en jättäisi lämmitystä vain webaston varaan edes yhdeksi yöksi, tai ainakin akkukapasiteettiä tulisi olla runsaammin kuin yhden 80 Ah akun verran.

        Metsäautoteille meillä ei ole, eikä tule asiaa. Jos tulisi, niin sellaiselle ei tosiaan isolla matkailuautolla voi mennä.
        Matkailuautossa arvostan säilytystilojen lisäksi kohtuullisen kokoista vessaa, eikä suihkukoppikaan ole jäänyt tyhjän pantiksi. Hyvää on myös meidän tarpeisiin riittävänkokoinen jääkaappi-pakastin.
        Myös se, että äänetön nestekiertoinen lattialämmitys pitää koko auton lämpimänä takatallista ohjaamoon. Tosiaan ohjaamokin on kääntyvine tuoleineen lämmintä asuintilaa, väliverhoa ei edes ole eikä sellaista tarvita.
        Ainoa parannus jonka olen tehnyt, on yhden 80 Ah akun vaihtuminen 2 x 100 Ah akustoksi.


    • Anonyymi

      Käytettyjen retkeilyautojen helmakotelot kannattaa koputella tarkkaan ja kurkkia myös helmakoteloiden alle sillä yli 10v autojen helmakotelot voi olla jopa puhki ruostuneet. Harva viitsii niihin koteloihin ruostesuojausta tehdä, sisälle meinaan
      ..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe