Avomeri ja pelko

skönö

Usein käy keskustelusta (niin laiturilla kuin palstalla) ilmi, että monia purjehtijoita pelottaa...
Ei uskalleta avomerelle, ei uskalleta nostaa spinnua, ei uskalleta ulos kun tuulee yli 12 metriä jne.
Paljon tuosta pelosta saa pois menemällä avomerelle, nostamalla spinnua sekä poistumalla satamasta kun tuulee yli 12 metriä. Muistan aikoinaan samoja tunteitani ja voin suositella, että rohkeasti vaan (ilman pelkääviä lapsia tai vaimoa) härkää sarvesta kiinni. Kokeneen avomerikävijän mukaanotto voi auttaa alkuvaiheessa, mutta kun pääse makuun ja ylittää itsensä niin siitä avomerestä (ja sen ylittämisestä) ei ole muuta kuin iloa!

42

9954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha merimies

      Vesillä liikkuminen vaatii taitoa ja tietoa mitä voi tehdä ja mitä ei. Asenteella, sinne vaan oli ilma mikä tahansa tulee vaikeuksia.
      Homma vaatii ammattitaitoa merellä kulkemisen osamista. Jos ei pelkää ja osaaminen on heikkoa niin yhdistelmä on todella vaarallinen, silloin tulee kuvaan uhkarohkeus.

      Merta ei pidä pelätä, mutta sitä pitää kunnioittaa. Se on hieno elementti kuka siitä haluaa pitää.

      • skönö

        Nuo sanat ovat itsestään selvät ja tuhat kertaa kuultu. Kuten vaikka tämäkin: "Veneen merikelpoisuus riippuu sen miehistöstä" (pitää harvinaisen hyvin paikkansa, muuten).

        Minä nyt kuitenkin satuin puhumaan turhasta pelosta joka poistuu jo hieman lukemalla vaikkapa "Heavy wheather sailing"-kirjaa ja pohtimalla kaikkia vastoinkäymismahdollisuuksia etukäteen. Harmittaa, että niin monilla on LIIAN KORKEA kynnys mennä avomerelle. Kuten "vanha merimies" varmaan hyvin tietää niin tosipaikan tullen pahimmat paikat ovat rannikkoalueet (ja niiden karikot) eikä suinkaan tuo "pelätty avomeri".

        terveisin,
        avomeriseilaaja 28-jalkaisella


      • jiiku
        skönö kirjoitti:

        Nuo sanat ovat itsestään selvät ja tuhat kertaa kuultu. Kuten vaikka tämäkin: "Veneen merikelpoisuus riippuu sen miehistöstä" (pitää harvinaisen hyvin paikkansa, muuten).

        Minä nyt kuitenkin satuin puhumaan turhasta pelosta joka poistuu jo hieman lukemalla vaikkapa "Heavy wheather sailing"-kirjaa ja pohtimalla kaikkia vastoinkäymismahdollisuuksia etukäteen. Harmittaa, että niin monilla on LIIAN KORKEA kynnys mennä avomerelle. Kuten "vanha merimies" varmaan hyvin tietää niin tosipaikan tullen pahimmat paikat ovat rannikkoalueet (ja niiden karikot) eikä suinkaan tuo "pelätty avomeri".

        terveisin,
        avomeriseilaaja 28-jalkaisella

        Asun eräässä rannikkokaupungissa, jossa purjehdus automaattisesti tarkoittaa avomeripurjehdusta sillä saaristoa ei ole. Kuluvana kautena olen mieltynyt avomereen ymmärtäen niitä, jotka tekevät pitkiä purjehduksia kaukana rannikosta. Avomeressä on oma hieno fiiliksensä.

        Avomerellä on etunsa: ajoverkkokalastuksen hiivuttua tilaa on tullut jälleen niin, ettei koko ajan tarvitse kiikaroida lippurivistön päätä. Avomerellä on tilaa ja purjehtiminen tuntuu saaristoon verrattuna vapaammalta. Pieni pelko on terve merkki, mutta jos se rupeaa rajoittamaan harrastusta voi minusta miettiä lajin vaihtoa.

        Kryssimme loman alussa Luvialta Rauman Kylmäpihlajaan tekemällä vain yhden vendan. Ensiksi mentiin pari tuntia ulos keskemmälle Selkämerta, jossa gps:n mukaan paukautettiin käännös määräänpäätä kohden. Rentouttavaa, ei huolta kareista tai törttöilijöistä. Vene kulki autopilotilla itsestään, meille jäi aikaa rentoutumiseen. Saaristossa olisi pitänyt vastaavasti olla koko ajan silmä tarkkana linjojen, merkkien ja veneiden kanssa.


      • reissusta palannut
        jiiku kirjoitti:

        Asun eräässä rannikkokaupungissa, jossa purjehdus automaattisesti tarkoittaa avomeripurjehdusta sillä saaristoa ei ole. Kuluvana kautena olen mieltynyt avomereen ymmärtäen niitä, jotka tekevät pitkiä purjehduksia kaukana rannikosta. Avomeressä on oma hieno fiiliksensä.

        Avomerellä on etunsa: ajoverkkokalastuksen hiivuttua tilaa on tullut jälleen niin, ettei koko ajan tarvitse kiikaroida lippurivistön päätä. Avomerellä on tilaa ja purjehtiminen tuntuu saaristoon verrattuna vapaammalta. Pieni pelko on terve merkki, mutta jos se rupeaa rajoittamaan harrastusta voi minusta miettiä lajin vaihtoa.

        Kryssimme loman alussa Luvialta Rauman Kylmäpihlajaan tekemällä vain yhden vendan. Ensiksi mentiin pari tuntia ulos keskemmälle Selkämerta, jossa gps:n mukaan paukautettiin käännös määräänpäätä kohden. Rentouttavaa, ei huolta kareista tai törttöilijöistä. Vene kulki autopilotilla itsestään, meille jäi aikaa rentoutumiseen. Saaristossa olisi pitänyt vastaavasti olla koko ajan silmä tarkkana linjojen, merkkien ja veneiden kanssa.

        Myös Suomenlahdella voi purjehtia avomerireittiä, me teimme näin; ensin etelään Helsingin kohdalta ja sitten käännös Helsinginmajakalta laivaväylän poikki länteen (laivaliikenne on todella vilkasta, hitaalla veneellä saa suunnitella ylityksen erityisen tarkkaan)
        Sitten avomerta pitkin kohti Maarianhaminaa - pysähtymättä. Keskinopeudeksi tuli 3,2 solmua. Homma toimii, kunhan pysyy poissa reitinjakojärjestelmältä. Matkan aikana seuraa saa muista laivoista- vhf voisi olla paikallaan, ainoastaan Hangon kohdalla näkyi kaksi purjevenettä, toinen suuntaamassa etelään, ilmeisesti Viroon ja toinen matkalla itään.
        Oma pitkäkölinen tuntui kerrankin olevan oikeilla vesillä, aallot (mainingit) se otti todella mallikkaasti ja rauhallisesti verrattuna rannikon ja saariston terävään aaltoon.
        Mahtava reissu, suosittelen!


      • vmg
        reissusta palannut kirjoitti:

        Myös Suomenlahdella voi purjehtia avomerireittiä, me teimme näin; ensin etelään Helsingin kohdalta ja sitten käännös Helsinginmajakalta laivaväylän poikki länteen (laivaliikenne on todella vilkasta, hitaalla veneellä saa suunnitella ylityksen erityisen tarkkaan)
        Sitten avomerta pitkin kohti Maarianhaminaa - pysähtymättä. Keskinopeudeksi tuli 3,2 solmua. Homma toimii, kunhan pysyy poissa reitinjakojärjestelmältä. Matkan aikana seuraa saa muista laivoista- vhf voisi olla paikallaan, ainoastaan Hangon kohdalla näkyi kaksi purjevenettä, toinen suuntaamassa etelään, ilmeisesti Viroon ja toinen matkalla itään.
        Oma pitkäkölinen tuntui kerrankin olevan oikeilla vesillä, aallot (mainingit) se otti todella mallikkaasti ja rauhallisesti verrattuna rannikon ja saariston terävään aaltoon.
        Mahtava reissu, suosittelen!

        Juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina lähdettiin aamupäivällä länteen. Ensin kasuunille ja sieltä vielä muutama maili etelään. Tuuli perkele kääntyi samaan tahtiin ja homma meni kryssimiseksi. Tuuli nousi palttiarallaa 8-10 metriin ja merenkäynti oli ihan kiva. Tehtiin tunnin strekkejä, illan hämärtyessä oltiin Kallbådasta etelään viitisen mailia. Mentiin Porkkalasta sisään ja Barösundiin. Siinä vaiheessa oli lokissa 75 mailia eli sama kuin Hankoon.


      • Oulussa osataan
        jiiku kirjoitti:

        Asun eräässä rannikkokaupungissa, jossa purjehdus automaattisesti tarkoittaa avomeripurjehdusta sillä saaristoa ei ole. Kuluvana kautena olen mieltynyt avomereen ymmärtäen niitä, jotka tekevät pitkiä purjehduksia kaukana rannikosta. Avomeressä on oma hieno fiiliksensä.

        Avomerellä on etunsa: ajoverkkokalastuksen hiivuttua tilaa on tullut jälleen niin, ettei koko ajan tarvitse kiikaroida lippurivistön päätä. Avomerellä on tilaa ja purjehtiminen tuntuu saaristoon verrattuna vapaammalta. Pieni pelko on terve merkki, mutta jos se rupeaa rajoittamaan harrastusta voi minusta miettiä lajin vaihtoa.

        Kryssimme loman alussa Luvialta Rauman Kylmäpihlajaan tekemällä vain yhden vendan. Ensiksi mentiin pari tuntia ulos keskemmälle Selkämerta, jossa gps:n mukaan paukautettiin käännös määräänpäätä kohden. Rentouttavaa, ei huolta kareista tai törttöilijöistä. Vene kulki autopilotilla itsestään, meille jäi aikaa rentoutumiseen. Saaristossa olisi pitänyt vastaavasti olla koko ajan silmä tarkkana linjojen, merkkien ja veneiden kanssa.

        Nyt kyllä sait kuulostamaan avomeripurjehduksen aika tylsähköltä, pari tuntia samaan suuntaan, autopilotilla, rentoutua samalla...

        Henkilökohtaisesti ei sävähdytä, tarvisi olla säpinää, mutta meitähän on moneen keliin ja purjehdustapaan.


      • rentoutuja
        Oulussa osataan kirjoitti:

        Nyt kyllä sait kuulostamaan avomeripurjehduksen aika tylsähköltä, pari tuntia samaan suuntaan, autopilotilla, rentoutua samalla...

        Henkilökohtaisesti ei sävähdytä, tarvisi olla säpinää, mutta meitähän on moneen keliin ja purjehdustapaan.

        Saaristo on hienoa, mutta itse kyllä annan ääneni avomeripurjehdukselle. Autopilottia ei tarvitse käyttää jos haluaa olla koko ajan ruorissa/pinnassa kiinni, mutta avomerellä autopilotti on kyllä paikkansa ansainnut. Sait homman kuulostamaan siltä, ettei purjehtiessa saa rentoutua, vaan pitää olla koko ajan tekemässä vendoja yms.

        Tietty määrä säpinää pitää toki olla, mutta kaikille sopivasti.

        t. nimin. "200 vendaa välillä Hki-Hanko, never again" ;)


    • Hämykumma

      Aihe on vähän Viva la Bam tyyppinen. Pitääkö ajaa ostoskärryillä kynnykseen, että saa naaman ruvelle vai selviääkö laskeutumisesta kuhmuitta? Jos ei jotain uskalla, niin miksi pitäisi se kynnys saada ylittymään?

      Eiköhän suurimpia syitä kovalla tuulella lähdön lykkäämiseen ole se, että purjehtimisen vaiva ja mukavuus -suhde muuttuu (vesi lentää vaakassa, suuremmat veneenkäsittelyvoimat jne.) Taas avomerelle (tarkoittaa kai ettei näy rantoja???) menon esteenä varmaan useimmiten aika; pitää purjehtia hieman pidempään, että rannat jää näköpiirin ulkopuolelle ja vieläpä takaisinkin.

      Todella extreme aihe...Uskallatko lyödä itseäsi vasaralla sormen viereen viisi kertaa? Kyllä se rakentajalta käy, mutta kokeileepa ensikertalainen...Voi tulla pipi - samoin voi käydä merellä...

      Hämyisää kummaa

      • skönö

        Hämykumma kirjoitti:

        "Eiköhän suurimpia syitä kovalla tuulella lähdön lykkäämiseen ole se, että purjehtimisen vaiva ja mukavuus -suhde muuttuu (vesi lentää vaakassa, suuremmat veneenkäsittelyvoimat jne.) Taas avomerelle (tarkoittaa kai ettei näy rantoja???) menon esteenä varmaan useimmiten aika; pitää purjehtia hieman pidempään, että rannat jää näköpiirin ulkopuolelle ja vieläpä takaisinkin".

        Minusta purjehtimisen "vaiva" ja mukavuus ovat olleet juuri parhaimmillaan vaikkapa matkalla Bornholmiin ja Norjaan. Purjepinta-ala tilanteen mukaan ja mahtavaa menoa sekä välillä asiaan kuuluvaa rynkytystä. Ihmettelen vieläkin noita aikoja (30 vuotta sitten) kun YLIkunnioitin pitkän matkan purjehtijoita. Aivan kuten Duncker sanoo: "ei avomeripurjehduksessa ole mitään ihmeellistä eikä myöskään suurempaa vaaraa kun ottaa huomioon tietyt tosiseikat".

        Tämän kesän paras kokemus oli Iniöstä vinosti Selkämeren yli suoraan Höga Kusten:ille kovalla sivumöytäisellä. Ai sitä iloa!


      • Hämykumma
        skönö kirjoitti:

        Hämykumma kirjoitti:

        "Eiköhän suurimpia syitä kovalla tuulella lähdön lykkäämiseen ole se, että purjehtimisen vaiva ja mukavuus -suhde muuttuu (vesi lentää vaakassa, suuremmat veneenkäsittelyvoimat jne.) Taas avomerelle (tarkoittaa kai ettei näy rantoja???) menon esteenä varmaan useimmiten aika; pitää purjehtia hieman pidempään, että rannat jää näköpiirin ulkopuolelle ja vieläpä takaisinkin".

        Minusta purjehtimisen "vaiva" ja mukavuus ovat olleet juuri parhaimmillaan vaikkapa matkalla Bornholmiin ja Norjaan. Purjepinta-ala tilanteen mukaan ja mahtavaa menoa sekä välillä asiaan kuuluvaa rynkytystä. Ihmettelen vieläkin noita aikoja (30 vuotta sitten) kun YLIkunnioitin pitkän matkan purjehtijoita. Aivan kuten Duncker sanoo: "ei avomeripurjehduksessa ole mitään ihmeellistä eikä myöskään suurempaa vaaraa kun ottaa huomioon tietyt tosiseikat".

        Tämän kesän paras kokemus oli Iniöstä vinosti Selkämeren yli suoraan Höga Kusten:ille kovalla sivumöytäisellä. Ai sitä iloa!

        Iniöstä Selkämeren yli Höga kustenille sivumyötäisessä...Entäpä jos olisi tuullut 15 m/s vasten, olisitko silti purjehtinut Höga Kustenille?


      • skönö
        Hämykumma kirjoitti:

        Iniöstä Selkämeren yli Höga kustenille sivumyötäisessä...Entäpä jos olisi tuullut 15 m/s vasten, olisitko silti purjehtinut Höga Kustenille?

        Kyllä. Kun tulin takaisin (vasta)tuuli voimistui koko ajan ja oli lopussa 12 metrin luokkaa. Sekin oli ilman muuta nautinto ja kuuluu sarjaan "asiaan kuuluva rynkytys". Menomatkan ilolla elän kuitenkin ensi talven läpi.

        Pelko pois sinultakin, hämykumma.


    • feelingillä

      Onhan avomerellä komeaa seilata. Mutta kun tuulta on yli 5-6 m/s, on aallokko jo sitä luokkaa, että viimeistään parin kolmen tunnin sisällä alkaa keinuntaan tottumatomalla (kokemusperäisesti menee aika monella muutama päivä että tasapainoelin tottuu) miehistöllä paha olo ja oksentelu. Autopilotti ei osaa ottaa aaltoja, ohjaaminen on tarkkaa, ei mitään 'rentoutumista', vahinkojiippi on vaarallinen, kannelle meno on vaarallista, putoaminen todella vaarallista, tarpeilla on käytävä sisällä, jossa tottumattomilla oksennus tulee alta minuutin, mitään sählinkiä ei voi sallia. Ja tämä jo alta 10 m/s tuulessa. Kun sitä on enemmän, käy touhu vaan raskaammaksi ja peräsimessä on koko ajan oltava skarppina kokenut henkilö. Tietysti extremenä voidaan tehdä vaikka minkälaisia suorituksia mutta se on asia erikseen.

      • tosiaan noin

        5-6 m/s on melko tavallinen kesätuuli, hyvän kelin tuuli. Eikä aallokko ole avomerellä 20-30 cm korkeampaa. Aika kauan saa hakea jos kevyempää keliä hakee.


      • piti2

        ehkä panna harkintaan katamaraanin, käyttäytyy huomattavan rauhallisesti, autopilotti hoitaa kyllä homman ja eivätkä useimmat tule merisairaaksi kun rullaus puuttuu.


      • hehhee

        päivän paras lohkasu - kolleega ihmetteli kun putosin tuolista lattialle nauramaan...


      • aina
        piti2 kirjoitti:

        ehkä panna harkintaan katamaraanin, käyttäytyy huomattavan rauhallisesti, autopilotti hoitaa kyllä homman ja eivätkä useimmat tule merisairaaksi kun rullaus puuttuu.

        kyse olekaan rullauksesta, vaan avomerellä päälle 6-7 m tuulessa alkaa vaikuttaa näkyvän aallokon alla oleva pitempi vaikeammin havaittava aalto jos tuuli on pitempään puhaltanut syvillä avoimilla vesillä. Monellakin naurajalla rupeaa naama vihertämään muutaman tunnin jälkeen.


      • Oskari
        hehhee kirjoitti:

        päivän paras lohkasu - kolleega ihmetteli kun putosin tuolista lattialle nauramaan...

        Kuinkahan paksu juttu tänne pitäisi kirjoittaa, ettei aina muutama ottaisi tosissaan. Olen silloin tällöin yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä.


      • feelingi
        tosiaan noin kirjoitti:

        5-6 m/s on melko tavallinen kesätuuli, hyvän kelin tuuli. Eikä aallokko ole avomerellä 20-30 cm korkeampaa. Aika kauan saa hakea jos kevyempää keliä hakee.

        5-6 m/s on juuri niin, mutta kun mennään tästä yli eli navakkaan ja kovaan niin avomeriolosuhteet ovat erilaiset kuin saariston suojassa.


      • kelissä kuin kelissä
        piti2 kirjoitti:

        ehkä panna harkintaan katamaraanin, käyttäytyy huomattavan rauhallisesti, autopilotti hoitaa kyllä homman ja eivätkä useimmat tule merisairaaksi kun rullaus puuttuu.

        Katamaraanissa ei tartte kamojakaan siivota vaan mukit ja muut pysyy nätisti pöydällä kovemmassakin kelissä, kun meno on tasaista kuin junassa.


      • varautumalla oikein

        No jopas listasit pelkoja. Onhan noihin toki hyvä varautua, mutta ei ne mitään voittamattomia mörköjä ole. Yleensä se paha olo tulee, jos kökkii sisätiloissa eikä näe horisonttia. Kannella on siinä mielessä helpompaa. Eli kyllä ruorissa pärjää oksentelemattakin. Merisairaus helpottaa joko kannella raikkaassa merituulessa horisonttia ihaillen tai makuulla. Ja se menee ohi. Vahinkojiippi ei ole edes mahdollinen kuin tietyissä olosuhteissa, jolloin siihen voi varautua preventterillä. Ja kannella ollaan kovassa kelissä valjaissa ja aina kiinni!


      • jiiku

        Minusta ohjaamiseen tottuu normaalissa purjehdusssäässä eikä se juurikaan kuormita pinnamiestä. Avomerellä pieni kurssista poikkeaminen ei ole minusta niin kriittistä kuin se on matalalla saaristoväylällä.

        Pelkoja voidaan vähentää myös varautumalla vahinkoihin: kannelle menoa varten kelissä on erääseen tuntemaani veneeseen rakennettu kunnolliset tarttumakahvat, joista gasti pystyy pitämään kunnolla kiinni. Vahinkojiippi voidaan puolestaan estää köydellä. Eikä kukaan käske purjehtimaan isopurjeella myötäiseen kovassa kelissä, kyllä genuallakin tai fokallakin pääsee eteenpäin.


      • hehhee
        Oskari kirjoitti:

        Kuinkahan paksu juttu tänne pitäisi kirjoittaa, ettei aina muutama ottaisi tosissaan. Olen silloin tällöin yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä.

        vitseille enää saa nauraa?


      • tosiaankaan
        kelissä kuin kelissä kirjoitti:

        Katamaraanissa ei tartte kamojakaan siivota vaan mukit ja muut pysyy nätisti pöydällä kovemmassakin kelissä, kun meno on tasaista kuin junassa.

        katamaran keinu aallokossa, monpa ihme vene, tuota ihmettä pitää lähteä katsomaan


      • feelingi
        jiiku kirjoitti:

        Minusta ohjaamiseen tottuu normaalissa purjehdusssäässä eikä se juurikaan kuormita pinnamiestä. Avomerellä pieni kurssista poikkeaminen ei ole minusta niin kriittistä kuin se on matalalla saaristoväylällä.

        Pelkoja voidaan vähentää myös varautumalla vahinkoihin: kannelle menoa varten kelissä on erääseen tuntemaani veneeseen rakennettu kunnolliset tarttumakahvat, joista gasti pystyy pitämään kunnolla kiinni. Vahinkojiippi voidaan puolestaan estää köydellä. Eikä kukaan käske purjehtimaan isopurjeella myötäiseen kovassa kelissä, kyllä genuallakin tai fokallakin pääsee eteenpäin.

        Jos tuulta on 10 m/s paikkeilla ja halutaan esim. ylittää Pohjanlahti tiukkaan vastaiseen, kuluu siihen aikaa 12-24 h ja jos kipparin pitää olla koko ajan pinnassa tai ainakin lähituntumassa niin kyllä se voimat imee, lähentelee extremeä


      • Oskari
        hehhee kirjoitti:

        vitseille enää saa nauraa?

        ja sinä olit niitä harvoja, joka ymmärsi sen vitsiksi.


      • skönö
        feelingi kirjoitti:

        Jos tuulta on 10 m/s paikkeilla ja halutaan esim. ylittää Pohjanlahti tiukkaan vastaiseen, kuluu siihen aikaa 12-24 h ja jos kipparin pitää olla koko ajan pinnassa tai ainakin lähituntumassa niin kyllä se voimat imee, lähentelee extremeä

        Oskari kirjoitti (syvällä rintaäänellään):

        "Jos tuulta on 10 m/s paikkeilla ja halutaan esim. ylittää Pohjanlahti tiukkaan vastaiseen, kuluu siihen aikaa 12-24 h ja jos kipparin pitää olla koko ajan pinnassa tai ainakin lähituntumassa niin kyllä se voimat imee, lähentelee extremeä"

        Autopilotti toimii avomerellä varsin hyvin. Ainoastaan myötäisellä tai sivumyötäisellä tuo vehje ei mukaudu riittävän nopeasti silloin kun on voimakas aallokko. Näin ollen kun ylitetään Pohjanlahtea tiukkaan vastaiseen niin autopilotti toimii mainiosti. Omassa veneessäni on siihen kauko-ohjain, jolloin voin hoitaa koko homman kajuutasta käsin tai istumalla sprayhoodin alle. Extreme on siitä kaukana. Kyse on suuresta NAUTINNOSTA. Riskienhallinta on kyllä extreme-tasoa...


      • skönö
        skönö kirjoitti:

        Oskari kirjoitti (syvällä rintaäänellään):

        "Jos tuulta on 10 m/s paikkeilla ja halutaan esim. ylittää Pohjanlahti tiukkaan vastaiseen, kuluu siihen aikaa 12-24 h ja jos kipparin pitää olla koko ajan pinnassa tai ainakin lähituntumassa niin kyllä se voimat imee, lähentelee extremeä"

        Autopilotti toimii avomerellä varsin hyvin. Ainoastaan myötäisellä tai sivumyötäisellä tuo vehje ei mukaudu riittävän nopeasti silloin kun on voimakas aallokko. Näin ollen kun ylitetään Pohjanlahtea tiukkaan vastaiseen niin autopilotti toimii mainiosti. Omassa veneessäni on siihen kauko-ohjain, jolloin voin hoitaa koko homman kajuutasta käsin tai istumalla sprayhoodin alle. Extreme on siitä kaukana. Kyse on suuresta NAUTINNOSTA. Riskienhallinta on kyllä extreme-tasoa...

        Sori väärinkäsityksestäni. Tuo edellinen, pelokas kirjoittaja olikin FEELINGI eikä Oskari.


      • vaan aallokko
        feelingi kirjoitti:

        5-6 m/s on juuri niin, mutta kun mennään tästä yli eli navakkaan ja kovaan niin avomeriolosuhteet ovat erilaiset kuin saariston suojassa.

        Pahinta avomerellä on se, kun tuuli heikkenee ja aallokko jatkuu siitä huolimatta kovana. Kovassa tuulessa on aina voima, jonka avulla pitää vene hallinnassa merenkäynnistä huolimatta.

        Täysmyötäiseen meno ilman preventteriä on useimmiten niin rasittavaa, että alan suosiolla leikkaamaan. Yleensä ottaen aallokossa ja taysmyötäisillä kyllä kannattaa käyttää preventteriköyttä. Ei sitä vahinkojiipin pelossa viitsi koko aikaa seilata varsinkin kun avomerellä yleensä ollaan menossa jonnekin kauas.

        Me Perämeren purjehtijat taidamme olla samalla tavoin luonnostamme avomeripurjehtijoita kuin Selkämeren äärellä asuvat. Joskus naurattaa kun Saaristomerellä tapaa kippareita, joilla on allaan joku 35-40-jalkainen Swan tai Katti ja silti he pohtivat ääneen, että arvaakos sinne Jurmoon lähteä, kun siinä on sitä avomerta välissä (aivan: mitä ihmeen avomerta?). No jostakin se mereen tutustuminen on aloitettava ja Turun saaristo on kaikella tapaa kiva paikka opetella vaikka se ei ihan oikeata merta olekaan.


      • tänä kesänä
        vaan aallokko kirjoitti:

        Pahinta avomerellä on se, kun tuuli heikkenee ja aallokko jatkuu siitä huolimatta kovana. Kovassa tuulessa on aina voima, jonka avulla pitää vene hallinnassa merenkäynnistä huolimatta.

        Täysmyötäiseen meno ilman preventteriä on useimmiten niin rasittavaa, että alan suosiolla leikkaamaan. Yleensä ottaen aallokossa ja taysmyötäisillä kyllä kannattaa käyttää preventteriköyttä. Ei sitä vahinkojiipin pelossa viitsi koko aikaa seilata varsinkin kun avomerellä yleensä ollaan menossa jonnekin kauas.

        Me Perämeren purjehtijat taidamme olla samalla tavoin luonnostamme avomeripurjehtijoita kuin Selkämeren äärellä asuvat. Joskus naurattaa kun Saaristomerellä tapaa kippareita, joilla on allaan joku 35-40-jalkainen Swan tai Katti ja silti he pohtivat ääneen, että arvaakos sinne Jurmoon lähteä, kun siinä on sitä avomerta välissä (aivan: mitä ihmeen avomerta?). No jostakin se mereen tutustuminen on aloitettava ja Turun saaristo on kaikella tapaa kiva paikka opetella vaikka se ei ihan oikeata merta olekaan.

        kiertäneenä otan osaa olosuhtisiinne siellä pohjoisessa. Saaristomeri ja Ahvenanmaan saaristo (Suomenlahden saaristoa unohtamatta) on meille todellinen rikkaus, jonka haasteet piilevät aivan muualla, kuin siellä pojoisen vesillä. Kuka vaan pystyy purjehtimaan avomerellä, mutta lähdeppä seikkailemaan Saaristomerelle väylien ulkopuolelle, kelissä kuin kelissä. Totuushan on se, että niin kauan kuin olet avomerellä, olet turvassa kelistä riippumatta (no, vene täytyy tietysti olla avomerikelpoinen).


      • että....
        piti2 kirjoitti:

        ehkä panna harkintaan katamaraanin, käyttäytyy huomattavan rauhallisesti, autopilotti hoitaa kyllä homman ja eivätkä useimmat tule merisairaaksi kun rullaus puuttuu.

        purjevene purjehtiessaan ei rullaa muuta kuin tilapäisesti täysin myötäisellä ja silloinkaan ei pahasti.


      • skönö
        tänä kesänä kirjoitti:

        kiertäneenä otan osaa olosuhtisiinne siellä pohjoisessa. Saaristomeri ja Ahvenanmaan saaristo (Suomenlahden saaristoa unohtamatta) on meille todellinen rikkaus, jonka haasteet piilevät aivan muualla, kuin siellä pojoisen vesillä. Kuka vaan pystyy purjehtimaan avomerellä, mutta lähdeppä seikkailemaan Saaristomerelle väylien ulkopuolelle, kelissä kuin kelissä. Totuushan on se, että niin kauan kuin olet avomerellä, olet turvassa kelistä riippumatta (no, vene täytyy tietysti olla avomerikelpoinen).

        Nimimerkki "tänä kesänä" kirjoitti aivan aiheellisesti:

        "Totuushan on se, että niin kauan kuin olet avomerellä, olet turvassa kelistä riippumatta (no, vene täytyy tietysti olla avomerikelpoinen)".

        Sitähän minäkin sanoin jo tuossa aiemmin. Siis, hyvät purjehtijaveljet ja -sisaret, miksi siis pelkäisitte avomerta?


      • feelingi
        skönö kirjoitti:

        Nimimerkki "tänä kesänä" kirjoitti aivan aiheellisesti:

        "Totuushan on se, että niin kauan kuin olet avomerellä, olet turvassa kelistä riippumatta (no, vene täytyy tietysti olla avomerikelpoinen)".

        Sitähän minäkin sanoin jo tuossa aiemmin. Siis, hyvät purjehtijaveljet ja -sisaret, miksi siis pelkäisitte avomerta?

        Pelosta puhuminen ei tähän oikein sovi. Avomeripurjehdus kovemmassa kelissä vaatii sitä, että miehistön pitää sietää reunalla istumista tuulessa ja märässä koko päivä tai päiväkausia, sietää meritautia ensimmäiset päivät jne, ei tämä mitään uskallusta vaadi vaan asennetta, innostusta ja viitsimistä. Resurssejakin vaaditaan, koska veneen ja varsinkin helojen ja köysien pitää olla kunnossa jne. Huonokuntoisella veneellä tai ylimielisellä miehistöllä avomerelle lähteminen vaatii kyllä sitä skönön rohkeutta.


      • skönö
        feelingi kirjoitti:

        Pelosta puhuminen ei tähän oikein sovi. Avomeripurjehdus kovemmassa kelissä vaatii sitä, että miehistön pitää sietää reunalla istumista tuulessa ja märässä koko päivä tai päiväkausia, sietää meritautia ensimmäiset päivät jne, ei tämä mitään uskallusta vaadi vaan asennetta, innostusta ja viitsimistä. Resurssejakin vaaditaan, koska veneen ja varsinkin helojen ja köysien pitää olla kunnossa jne. Huonokuntoisella veneellä tai ylimielisellä miehistöllä avomerelle lähteminen vaatii kyllä sitä skönön rohkeutta.

        Feelingi kirjoitti (syvällä rintaäänellä):

        "Avomeripurjehdus kovemmassa kelissä vaatii sitä, että miehistön pitää sietää reunalla istumista tuulessa ja märässä koko päivä tai päiväkausia, sietää meritautia ensimmäiset päivät jne, ei tämä mitään uskallusta vaadi vaan asennetta, innostusta ja viitsimistä".

        Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Itse istun enimmäkseen sprayhoodin suojassa (purjepinta-alan säädön jälkeen = rullafokka ja pikareivit). Autopilotti hoitaa märät hommat. Huomaan, ettet paljon ole ollut avomerellä...


      • feelingi
        skönö kirjoitti:

        Feelingi kirjoitti (syvällä rintaäänellä):

        "Avomeripurjehdus kovemmassa kelissä vaatii sitä, että miehistön pitää sietää reunalla istumista tuulessa ja märässä koko päivä tai päiväkausia, sietää meritautia ensimmäiset päivät jne, ei tämä mitään uskallusta vaadi vaan asennetta, innostusta ja viitsimistä".

        Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Itse istun enimmäkseen sprayhoodin suojassa (purjepinta-alan säädön jälkeen = rullafokka ja pikareivit). Autopilotti hoitaa märät hommat. Huomaan, ettet paljon ole ollut avomerellä...

        että kyhjötetään pressun alla ja seurataan turhautuneena miten autopilotti ryskää aaltoihin. Purjehtiminen on sitä että vene pidetään maksimivauhdissa ja miehistö töissä ja moraali korkealla kerran purjehtimaan lähdetään.


      • skönö
        feelingi kirjoitti:

        että kyhjötetään pressun alla ja seurataan turhautuneena miten autopilotti ryskää aaltoihin. Purjehtiminen on sitä että vene pidetään maksimivauhdissa ja miehistö töissä ja moraali korkealla kerran purjehtimaan lähdetään.

        Ei sinulle vissi elämä maistu kun olet noin katkera. Pitkän matkan purjehdus, cruising, avomerien ylittäminen on oma lajinsa, joka antaa monille suurta tyydytystä. Pysy sinä Hangon satamassa. Jokainen taaplaa tyylillään.


      • samaa mieltä
        tänä kesänä kirjoitti:

        kiertäneenä otan osaa olosuhtisiinne siellä pohjoisessa. Saaristomeri ja Ahvenanmaan saaristo (Suomenlahden saaristoa unohtamatta) on meille todellinen rikkaus, jonka haasteet piilevät aivan muualla, kuin siellä pojoisen vesillä. Kuka vaan pystyy purjehtimaan avomerellä, mutta lähdeppä seikkailemaan Saaristomerelle väylien ulkopuolelle, kelissä kuin kelissä. Totuushan on se, että niin kauan kuin olet avomerellä, olet turvassa kelistä riippumatta (no, vene täytyy tietysti olla avomerikelpoinen).

        sillä Saaristomeri ja Ahvenanmaan saaristo ovat todella rikkaus, sen olen omin silmin usein todennut väylillä ja niiden ulkopuolella. Myös täällä pohjoisilla vesillä on oikein hienoja paikkoja, joten pelko pois, saaristopurjehtijat, ja laajentakaa reviiriänne.


      • tehdään
        varautumalla oikein kirjoitti:

        No jopas listasit pelkoja. Onhan noihin toki hyvä varautua, mutta ei ne mitään voittamattomia mörköjä ole. Yleensä se paha olo tulee, jos kökkii sisätiloissa eikä näe horisonttia. Kannella on siinä mielessä helpompaa. Eli kyllä ruorissa pärjää oksentelemattakin. Merisairaus helpottaa joko kannella raikkaassa merituulessa horisonttia ihaillen tai makuulla. Ja se menee ohi. Vahinkojiippi ei ole edes mahdollinen kuin tietyissä olosuhteissa, jolloin siihen voi varautua preventterillä. Ja kannella ollaan kovassa kelissä valjaissa ja aina kiinni!

        kun se jiippi menee senverran yli että preventteristä olekkaan enää hyötyä vaan haittaa?


      • kuunaaja
        skönö kirjoitti:

        Ei sinulle vissi elämä maistu kun olet noin katkera. Pitkän matkan purjehdus, cruising, avomerien ylittäminen on oma lajinsa, joka antaa monille suurta tyydytystä. Pysy sinä Hangon satamassa. Jokainen taaplaa tyylillään.

        Olet skönö oikeassa tuon avomerien ylityksen suhteen. Vaatii omanlaista mielenlaatua viihtyä yli viikon merellä näkemättä maata.

        Olen ylitellyt Biskajan 3 kertaa, Atlannin kerran, purjehtinut Ranskasta Teneriffalle, Pohjanmerta kulkenut 6 kertaa, Itämerestä puhumattakaan.

        Ainoa Atlannin ylitys oli myös viimeinen pidempi avomeripurjehdukseni, ei ole minun alaani, tylsääkin tylsempää, minusta.


      • Preventteri
        tehdään kirjoitti:

        kun se jiippi menee senverran yli että preventteristä olekkaan enää hyötyä vaan haittaa?

        Jos jiippaa, niin preventteristä on silloin ollut vai hyötyä.


      • leppoisa matkapurjehtija
        feelingi kirjoitti:

        että kyhjötetään pressun alla ja seurataan turhautuneena miten autopilotti ryskää aaltoihin. Purjehtiminen on sitä että vene pidetään maksimivauhdissa ja miehistö töissä ja moraali korkealla kerran purjehtimaan lähdetään.

        Kuka käskee kyhjöttää turhautuneena, kun voi miehistön kanssa siinä vaikka pelata, lauleskella tai kertoilla hauskoja juttuja. Kyllä tilanteesta kuin tilanteesta voi oikealla asenteella tehdä siedettävän tai jopa mukavan!

        Ja olen kyllä täysin eri mieltä väitteestä, että purjehtiminen olisi sitä että vene pidetään maksimivauhdissa ja miehistö töissä - se voi olla kilpapurjehduksessa ideana, mutta kisailu ei ole ainoa tapa purjehtia! Väitätkö, että esim. maapalloa purjeveneellään kiertävä jo hiukan ikääntynyt pariskunta ei purjehdi, kun saattavat edetä leppoisaan tahtiin ja kenties välillä hiukan huiliakin keskellä valtamerta? Matkapurjehdus, perhepurjehdus, kilpapurjehdus - ne ovat kaikki yhtälailla purjehtimista!! Kukin tavallaan.


    • Oskari

      Vierassatamat pullollaan avomerikelpoisia veneitä, ja täällä keskustellaan, onko yli kuuden metrin tuuli liikaa.

      • purjehduskokemus

        oli se, kun palasimme Ahvenanmaan kierrokselta. Sottungasta lähdettäessä keliä oli ihan mukavasti 13 metriä perslenssistä. Ylitimme Kihdin laivaväylää pitkin ja välillä vene otti vauhtia aallonharjalta ja loikkasi runsaan 10 solun vauhtiin. Vesi vain roistui ja sateenkaaret vilkkuivat vesisumussa.

        Lapsetkin pysyivät koko matkan kannella, sillä nähtävää oli paljon. Isoja laivoja ja isoja aaltoja. Muistelevat vieläkin surffeja, samaten vanhemmat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      61
      15117
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      26
      3064
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      266
      2399
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1726
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1463
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      352
      1377
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1095
    9. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      926
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      114
      891
    Aihe