Proput nielussa?

Yäks!

Miten niistä pääsee eroon? On meinaan koko päivän ihan kamala maku suussa, kun aamulla on sellaisen yskäissyt pois! Vaikka pesisi kolmeen kertaan hampaansa, niin silti jostakin nielusta tulee se oksettava haju ja jopa maku suuhun! Voiko niitä jotenki itse putsailla pois ja jos voi, niin miten? Inhottaa ajatella, että mulla on jotakin niin ällöttävää suussani! Onko olemassa jotakin hyväksi havaittua suuvettä tai muuta konstia niiden ennaltaehkäisyyn?

Kiitoksia, jos joku asiaan vihkiytynyt viitsii vastata tai antaa linkin jollekin hyvälle sivulle! Mitä ne muuten on englanniks, kun suomeks ainakaan Googlesta ei löytynyt niistä juuri mitään?

81

101328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kraan

      Onko vaiva siis toistuva. Ei niille kai mitään voi. Voiko kyseessä olla angiina? Lääkärillä voisi asian ehkä tutkia. Influenssarokotus?

      jos vaiva toistuu: miten on huoneilman laatu? Allergisuus?

    • itseänikin ne vaivaa

      Ne tosiaan ovat kurjia! Tiedän niistä kärsineenä noin kymmenkunta vuotta. Aikoinaan kyselin niistä lääkäriltä ja vaihtoehdoksi antoi risojen leikkaamisen, ne kun ovat isot ja niiden taakse pesiytyy ties mitä:(
      No, enpä ole antanut niitä pois leikata. Olenkin aina proppujen ilmestyessä näkyviin painellut niitä VAROVASTI jollain esim. hammasharjan toisella päällä, jotta lähtevät tulemaan. Usein se käy helposti, mutta on välillä tiukassa. Jos itse kokeilet, niin olethan varovainen! Vanupuikollakin niitä voi painella, mikäli yltää...

      Oireena itselläni on kurkkukivun tyylinen olo nielussa ja se omituinen haju. Heti kun propun saa pois, niin johan lähti haju ja kipu.
      Ällöttävä vaiva, mutta ei onneksi haise muille vain omaan nenään!

      Kurlaus jollain suuvedellä tietysti auttaa ja vaikkapa syönnin jälkeen jos mahdollista purskuttaa suun puhtaaksi. Ei sitten kerry bakteerit nieluunkaan.

      Tsemppiä proppujen kanssa!

      • ihan vaan huomio

        Kyllä vaan haisevat muillekin ja todella pahasti.


    • välillä on, välillä ei

      Minulla on sama vaiva ja joskus olen kysynyt hammaslääkäriltäni,mitä ne on. Ei antanut mitään järjellistä vastausta eli ei kai siis ollut hänellä riittävästi tietoa.
      Valkoisenharmaat palaset ja haisevat suunnattoman pahalle! Minua vaiva kiusaa välillä enemmän ja välillä vähemmän ja on hetkittäin jopa poissa. Olen tullut siihen tulokseen, mitä enemmän ronkkii sitä enemmän niitä on, joten antaa vain olla rauhassa. Mutta, sitä ihmettelen että, tästä asiasta on hyvin hyvin vähän tietoa. Et jos JOKU JOTAIN JÄRKEVÄÄ TIETÄÄ, oletko ystävällinen ja jaa tietosi!

      • Vierailija999

        3kertaa 3päivässä ruokalusikallinen suolaa ja 1dl vettä. Kyllä saattaa oll vaike niellä ja ennen si puhndista propit pois ei muuten toimi


    • mikä asiantuntija

      "tonsil stones" google auttaa löytämään lisätietoa. Itsekin olen noista joskus kärsinyt harvakseltaan, mutta nyt ei ole pitkään aikaan ollut. Krapula-aamuina joskus irtoaa. Yöks.

    • Yäks

      Nielurisat. Niistä ne johtuvat. Kun liian isoiksi kasvaneiden nielurisojen taakse mudostuu ontelo, sinne jää ruoantähteitä ja epäpuhtauksia,joita nielussa olevat mikrobit alkavat hajoittaa. Tästä muodostuu plakkia ( samaa on hampaissa ),jotka näkyvät nielussa valkoisina kököinä. Niistä irtoaa pahaa hajua ja ne voivat olla aika tiukassakin kiinni nielun limakalvolla. Itselläni tuota vaivaa on esiintynyt ja Lääkärin neuvosta olen menossa poistattamaan nielurisani. Pahanhajuista hengitystä pystyy estämään imeskelemällä esim. Bafusinia,joka desinfioi nielua,mutta pitempiaikainen käyttö ei liene järkevää. Useimmiten kököt irtoavat itsestään esim. aivastaessa ja sen jälkeen tilanne saattaa olla parempi jonkun aikaa, kunnes nielurisojen taakse pesiytyneet epäpuhtaudet aloittavat mikrobien avustuksella uuden kököytymisen. Kysymys on myös kroonisesta tulehduksesta,joka kannattaa hoitaa pois,koska sillä on vaikutusta myös yleiskuntoon. Antibiooteista ei ole kuin hetkellistä apua,joten varaa aika suu-,nenä- ja korvatautien
      erikoislääkärin juttusille,niin eiköhän vaiva poistu.

    • pitäisikö kurlata alkoholilla

      Ajattelin, että pitäisikö kurlata nenää myöten alkoholilla tappaakseni jotkut bakteerit, jotka ovat vallalla?

      • hanoi rox

        alkoholi vaan kuivaa limakalvoja->seuraa entistä paskempi haju.

        Mutta, käykääpä apteekista hakemassa "sarvikuono"-niminen vekotin. Sillä kun huuhtoo nenäontelot, niin vähentää myös proppujen syntyä.


    • risakas

      Heips, mulla ne laskeutuvat alemmas kurkkuun (tai ainakin luulen niiden olevan proppuja) ja eivät nouse pois tai mene alaspäin. Jäävät vaan kurkkuun, ja tuntuu niinkuin en saisi nielaistua kunnolla! Olo kestää yleensä muutamista päivistä n. viikkoon ja on kamala! Kurkussa on myös sitkeää limaa kamalasti. Onko muilla vastaavaa?
      Kävin juuri kurkun peilauksessa, (jolloin unohdin asiasta tietenkin mainita, koska tilanne ei oolut päällä tällöin)ja nielu oli ok. Ainut että toinen nielurisa oli suurentunut.

    • proppuilija

      "Nielurisojen "proput"

      Nielurisoissa on koloja ja onteloita, joihin kertyy rauhasen limakalvolta poistuvaa kuollutta kudosta ja pieniä ruoan jätteitä. Isot proput näkyvät nielurisojen pinnalla kellertävinä läiskinä. Kun risoja painaa lastalla tai esimerkiksi lusikan varrella, proppu usein pullahtaa kolostaan pois.

      Nielurisojen kroonisessa tulehduksessa propuille sopivia koloja on tavallista runsaammin, mutta yleensä proput eivät merkitse mitään sairautta ja ovat vaarattomia. Jos proppuja on paljon ja niihin liittyy hajuhaittoja, niitä voi poistaa puulastalla tai sopivalla lusikan varrella nielurisaa vierestä painamalla. Proput kuitenkin pyrkivät uusiutumaan hiljalleen. Proppujen vuoksi ei yleensä tarvita nielurisojen leikkausta, mutta hyvin hankalissa tapauksissa niiden vuoksi voidaan risat poistaa." Löytyi netistä, terveyskirjastosta.

      Itse poistan proppuja lampimässä suihkussa "karjumalla", eli siis samalla tavalla kun äijät kräkii kurkustansa limaa. Paitsi että volyymia täytyy lisätä kymmenkertaisesti... Mahtaa naapurit ihmetellä, mutta so what.

    • tiitu

      Minä leikkuutin nielurisat proppujen takia, koska en halua kaivella niitä ulos loppuikääni. Leikkaus kannatti. Sillä siitä vaivasta pääsi. Kurkku oli tosin aika kipeä pari viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta särkylääkkeillä siitä selvisi. Nyt ei ole proppuja eikä pahanhajuista hengitystä.

      • ziaa

        Pääseekö nielurisojen poistoon ihan perus terveyskeskuslääkärin lähetteellä? Vai pitääkö mennä yksityiselle? Entä onko joku mennyt työterveyshuollon kautta?

        Proppujen takia ajattelin hankkiutua leikkaukseen koska vaiva on lähestulkoon päivittäinen ja ikävänä sivutuotteena korvia kutittaa jatkuvasti (mikä helpottaa heti kun saa risat tyhjennettyä moskasta). Kun sorkkii risoja niin tulee helposti rikottua risoista ihoa..


      • sama vaiva
        ziaa kirjoitti:

        Pääseekö nielurisojen poistoon ihan perus terveyskeskuslääkärin lähetteellä? Vai pitääkö mennä yksityiselle? Entä onko joku mennyt työterveyshuollon kautta?

        Proppujen takia ajattelin hankkiutua leikkaukseen koska vaiva on lähestulkoon päivittäinen ja ikävänä sivutuotteena korvia kutittaa jatkuvasti (mikä helpottaa heti kun saa risat tyhjennettyä moskasta). Kun sorkkii risoja niin tulee helposti rikottua risoista ihoa..

        Olisiko tosiaan kenelläkään tietoa, kirjoittaako terveyskeskuslääkärit lähetettä nielurisojen poistoon proppuvaivan vuoksi? Entä mitähän tuo risojen poisto maksaa yksityisellä?


      • gfasigtfiauf
        sama vaiva kirjoitti:

        Olisiko tosiaan kenelläkään tietoa, kirjoittaako terveyskeskuslääkärit lähetettä nielurisojen poistoon proppuvaivan vuoksi? Entä mitähän tuo risojen poisto maksaa yksityisellä?

        Kävin terv.keskuslääkärillä proppuvaivan vuoksi. Ei pitänyt vaivaa vakavana =ei nielurisojen leikkausta. Yksityinen lääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkisellekin puolelle. Yksityiselle minunkin on kai hakeuduttava. Epäilen kroonista nielurisatulehdusta, jonka oireina punoittava kurkku, jatkuva limaisuus kurkussa, proput ja välillä nielurisat tuntuvat kipeiltä. Painellesani propuja pois nielurisoista tulee vähän verta, mikä sekin on kai aika varma merkki tulehduksesta. olen lukenut, että krooninen tulehdus voi laskee hemoglobiinia ja näin on varmaan minullekin käynyt: hemppa ollut koko aikuisiän 140 jotain ja viimeisen vuoden 125-127, vaikka syön samalla tavalla kuin ennenkin.


      • hönki
        gfasigtfiauf kirjoitti:

        Kävin terv.keskuslääkärillä proppuvaivan vuoksi. Ei pitänyt vaivaa vakavana =ei nielurisojen leikkausta. Yksityinen lääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkisellekin puolelle. Yksityiselle minunkin on kai hakeuduttava. Epäilen kroonista nielurisatulehdusta, jonka oireina punoittava kurkku, jatkuva limaisuus kurkussa, proput ja välillä nielurisat tuntuvat kipeiltä. Painellesani propuja pois nielurisoista tulee vähän verta, mikä sekin on kai aika varma merkki tulehduksesta. olen lukenut, että krooninen tulehdus voi laskee hemoglobiinia ja näin on varmaan minullekin käynyt: hemppa ollut koko aikuisiän 140 jotain ja viimeisen vuoden 125-127, vaikka syön samalla tavalla kuin ennenkin.

        Itselläni näitä proppuja kertyy jonnekin tuonne nenän taakse nieluun. Kertyy myös sitkeää limaa. Nielaistessa tulee paha haju suuhun, ja olenkin pidättäytynyt suutelemasta enkä tunge kenenkään lähettyville hengittelemään.
        Sosiaalista haittaa siis suurimmaksi osaksi.

        Olen käynyt nenälääkärilläkin, joka totesi vain että "nenän kuuluukin tuhista" - kun valitin jatkuvaa pienen tukkoisuuden tunnetta, eli juuri tätä limaisuutta nielussa.

        Se kiinnostaa eritoten, että haistaako kaikki muut ihmiset nämä proput, vai onko se pahin haju vain omassa nenässä?
        Kukaan ei ole varsinaisesti valittanut henkeni haisevan, mutta itse olen jo suunnilleen neuroottinen tämän nolon vaivan edessä. Edes mies ei ole valittanut... Silti pesen hampaita, kurlailen ja purkka on suussa suunnilleen sängyssäkin.


      • jj
        hönki kirjoitti:

        Itselläni näitä proppuja kertyy jonnekin tuonne nenän taakse nieluun. Kertyy myös sitkeää limaa. Nielaistessa tulee paha haju suuhun, ja olenkin pidättäytynyt suutelemasta enkä tunge kenenkään lähettyville hengittelemään.
        Sosiaalista haittaa siis suurimmaksi osaksi.

        Olen käynyt nenälääkärilläkin, joka totesi vain että "nenän kuuluukin tuhista" - kun valitin jatkuvaa pienen tukkoisuuden tunnetta, eli juuri tätä limaisuutta nielussa.

        Se kiinnostaa eritoten, että haistaako kaikki muut ihmiset nämä proput, vai onko se pahin haju vain omassa nenässä?
        Kukaan ei ole varsinaisesti valittanut henkeni haisevan, mutta itse olen jo suunnilleen neuroottinen tämän nolon vaivan edessä. Edes mies ei ole valittanut... Silti pesen hampaita, kurlailen ja purkka on suussa suunnilleen sängyssäkin.

        Hei, haluaisin tietää voivatko proput aiheuttaa kuivan yskän oireita, sillä itselläni oli kuiva yskä ja pientä limaisuutta jonkin aikaa kunnes löysin valkoisen proppumöykyn kurkustani ja yskän oireet loppuivat siihen... Jos ei niin voisiko virus/bakteeri infektio aiheuttaa proppujen syntyä? Kiitos etukäteen vastauksista!


      • plökki
        hönki kirjoitti:

        Itselläni näitä proppuja kertyy jonnekin tuonne nenän taakse nieluun. Kertyy myös sitkeää limaa. Nielaistessa tulee paha haju suuhun, ja olenkin pidättäytynyt suutelemasta enkä tunge kenenkään lähettyville hengittelemään.
        Sosiaalista haittaa siis suurimmaksi osaksi.

        Olen käynyt nenälääkärilläkin, joka totesi vain että "nenän kuuluukin tuhista" - kun valitin jatkuvaa pienen tukkoisuuden tunnetta, eli juuri tätä limaisuutta nielussa.

        Se kiinnostaa eritoten, että haistaako kaikki muut ihmiset nämä proput, vai onko se pahin haju vain omassa nenässä?
        Kukaan ei ole varsinaisesti valittanut henkeni haisevan, mutta itse olen jo suunnilleen neuroottinen tämän nolon vaivan edessä. Edes mies ei ole valittanut... Silti pesen hampaita, kurlailen ja purkka on suussa suunnilleen sängyssäkin.

        Jos proppuja on paljon ne ärsyttävät nielua ja silloin helposti yskittää. Proput on tosi helppo poistaa peilin, otsalampun ja tikun avulla. Kun käy kerran viikossa nielurisat läpi niin pahimmat saa pois ja olo helpottuu. Itse käytän pientä terässilmukkaa jolla pääsee nielurisojen taskuihin sisälle ja voi koukkaista proput pois. desinfioin koukun ennen käyttöä varmuuden vuoksi alkoholilla ja kuivaan huolella. Jos tilanne ärtyy pahaksi, käytän apteekista saatavaa corsodactyl -liuosta joka vähentää ilmeisesti bakeerikasvustoa suussa. Poskionteloiden ollessa tukkoiset huuhtelen niitä aktiivisesti sarvikuonokannun avulla. Se auttaa proppujen kerääntymiseen suuresti.

        Mun käsittääkseni ne ei varsinaisesti haise, ellei niitä murskaa, ellei sitten tilanne ole tosi paha.


      • Vääräkurkku
        plökki kirjoitti:

        Jos proppuja on paljon ne ärsyttävät nielua ja silloin helposti yskittää. Proput on tosi helppo poistaa peilin, otsalampun ja tikun avulla. Kun käy kerran viikossa nielurisat läpi niin pahimmat saa pois ja olo helpottuu. Itse käytän pientä terässilmukkaa jolla pääsee nielurisojen taskuihin sisälle ja voi koukkaista proput pois. desinfioin koukun ennen käyttöä varmuuden vuoksi alkoholilla ja kuivaan huolella. Jos tilanne ärtyy pahaksi, käytän apteekista saatavaa corsodactyl -liuosta joka vähentää ilmeisesti bakeerikasvustoa suussa. Poskionteloiden ollessa tukkoiset huuhtelen niitä aktiivisesti sarvikuonokannun avulla. Se auttaa proppujen kerääntymiseen suuresti.

        Mun käsittääkseni ne ei varsinaisesti haise, ellei niitä murskaa, ellei sitten tilanne ole tosi paha.

        risoihin karkeaa ruokaa. Esim. pähkinänmurut ovat pahimpia. Ne ovat kovia ja karkeita joten ne eivät itsekseen tule helposti koloista pois. Muhivat aikanasa, jolloin risa turpoaa, ja on nielemisvaikeuksia ja yskänärsytystä. Paineleminen aiheutta helposti verenvuotoa, koska murut ovat teräviä. Sormenpäällä voi tuntea, kuinka kovaa massaa siellä on. Kun vähän pehmenevät, niin voivat alkaa pullistella kolosta ulos. Silti ovat hyvin kovia, jos niitä yrittää rikkoa. Minulla on onnettoman pienet risat, mutta on kuitenkin n. sentin pituiset putkimaiset kolot. Kun koloputken päältä painelee, niin neste ja pallerot siellä litisevät.

        Siis voivat aiheutta nielemisvaiukeutta ja yskänärsytystä. Kurkun limaisuus voi olla myös oireena ja aivastelu.


      • Linnut tippuu puusta
        Vääräkurkku kirjoitti:

        risoihin karkeaa ruokaa. Esim. pähkinänmurut ovat pahimpia. Ne ovat kovia ja karkeita joten ne eivät itsekseen tule helposti koloista pois. Muhivat aikanasa, jolloin risa turpoaa, ja on nielemisvaikeuksia ja yskänärsytystä. Paineleminen aiheutta helposti verenvuotoa, koska murut ovat teräviä. Sormenpäällä voi tuntea, kuinka kovaa massaa siellä on. Kun vähän pehmenevät, niin voivat alkaa pullistella kolosta ulos. Silti ovat hyvin kovia, jos niitä yrittää rikkoa. Minulla on onnettoman pienet risat, mutta on kuitenkin n. sentin pituiset putkimaiset kolot. Kun koloputken päältä painelee, niin neste ja pallerot siellä litisevät.

        Siis voivat aiheutta nielemisvaiukeutta ja yskänärsytystä. Kurkun limaisuus voi olla myös oireena ja aivastelu.

        Tänä aamuna onnistuin saamaan pienenpienen propun kurkusta, ja se haisi ihan järkyttävän pahalle.
        Varmaan viikon joka kerran nielaistessa se löyhkä on tullut nieluun. Haisenkohan itse aina yhtä pahalle :( Ja mitenhän pitkälle se haisee :S

        Minulla on erittäin pienet nielurisat, ja suihkussa työntelen sormea ensin kieltä pitkin alaspäin kurkkuun ja sitten yläkautta ujuttelen sormea ylöspäin niin pitkälle kuin yökkäämättä pystyy.

        Suuvedet auttavat vain hetken, seuraavaksi haen niitä SB-tabletteja. Olisin jo hakenut mutta lähiapteekissa niitä ei ollut esillä, ja kynnys kysyä oli liian suuri.
        Erittäin ikävä vaiva, minun sosiaalinen elämänikin kärsii tästä ja ajatusmaailma juoksee koko ajan oman hengityksen ympärillä :(


      • kipeäkurkku22
        plökki kirjoitti:

        Jos proppuja on paljon ne ärsyttävät nielua ja silloin helposti yskittää. Proput on tosi helppo poistaa peilin, otsalampun ja tikun avulla. Kun käy kerran viikossa nielurisat läpi niin pahimmat saa pois ja olo helpottuu. Itse käytän pientä terässilmukkaa jolla pääsee nielurisojen taskuihin sisälle ja voi koukkaista proput pois. desinfioin koukun ennen käyttöä varmuuden vuoksi alkoholilla ja kuivaan huolella. Jos tilanne ärtyy pahaksi, käytän apteekista saatavaa corsodactyl -liuosta joka vähentää ilmeisesti bakeerikasvustoa suussa. Poskionteloiden ollessa tukkoiset huuhtelen niitä aktiivisesti sarvikuonokannun avulla. Se auttaa proppujen kerääntymiseen suuresti.

        Mun käsittääkseni ne ei varsinaisesti haise, ellei niitä murskaa, ellei sitten tilanne ole tosi paha.

        Aivan samoja ongelmia täällä. Pitäisi leikkauttaa nuo risat niin ei tarvitsisi kaivella. Itselläni risoissa isoja pumpulipuikon pään kokoisia mönttejä ja ne ei tuu ulos kuin kovaa puristelemalla ja silloin voi myös limakalvo hajota ja alkaa vuotaa verta. Kun proppua ei puhdista niin sisälle kertyy möhnää ja lopulta nieleminen tulee erityisen kipeäksi ja nielurisa on sellainen turpea mollukka. Silloin en pysty haukottelemaan tai nielemään mitään ruokaa.

        Tuo otsalamppu on tosi hyvä idea ja mikä tuo terässilmukka on? Mistä sellaisia saa?


      • kukko24
        hönki kirjoitti:

        Itselläni näitä proppuja kertyy jonnekin tuonne nenän taakse nieluun. Kertyy myös sitkeää limaa. Nielaistessa tulee paha haju suuhun, ja olenkin pidättäytynyt suutelemasta enkä tunge kenenkään lähettyville hengittelemään.
        Sosiaalista haittaa siis suurimmaksi osaksi.

        Olen käynyt nenälääkärilläkin, joka totesi vain että "nenän kuuluukin tuhista" - kun valitin jatkuvaa pienen tukkoisuuden tunnetta, eli juuri tätä limaisuutta nielussa.

        Se kiinnostaa eritoten, että haistaako kaikki muut ihmiset nämä proput, vai onko se pahin haju vain omassa nenässä?
        Kukaan ei ole varsinaisesti valittanut henkeni haisevan, mutta itse olen jo suunnilleen neuroottinen tämän nolon vaivan edessä. Edes mies ei ole valittanut... Silti pesen hampaita, kurlailen ja purkka on suussa suunnilleen sängyssäkin.

        Kyllä ne haisee toisille ihmisille. Todella pahasti vielä. En voi olla sellasen ihmisen lähellä, joka ei oo tehny tälle ongelmalle mitään. Se haju on tosi voimakas.


    • yököttää

      Minulle tuli vasta ensimmäinen proppu nielurisoihin muutama päivä sitten ja vaivalla sain sen eilen poistettua, tänään on ollut aika hiljainen päivä kivun takia. Kuinka nopeasti uusi proppu kehittyy? Päiviä? Viikkoja? Mitä pitäisi tehdä?

      • aina kipee kurkku

        Mulla tosi pitkään kestäneen nielurisatulehduksen seurauksena alkoi tulla proppujakin. Lääkäri antoi kuurin ja sanoi että vaivat saattaa taas uusiutua muutaman kuukauden sisällä. Näin taas alkanut kurkkuun koskea. Pitänee ottaa lääkäriin uudelleen yhteyttä, sanoi että jos vaivat vielä uusiutuu niin nappastaan risat pois, häviää kuulema ne kaikki kurkkuvaivata sen jälkeen! :)


    • krääppä

      Mullakin tulee välillä noita haisevia palloja, paitsi että mä en saa niitä nähtyä millään peilillä kun kurkkuun katson, näen vaan suun limakalvoja, enkä oikein edes tiedä mitkä niistä on ns. nielurisat. Pitäiskö niiden proppujen näkyä jonain keltasena pisteenä siellä vai? Mä en käsitä miten te pystytte millään suun takaosaa sörkkimään, mä oon nimittäin pari kertaa kokeillut pumpulipuikolla painella noita nielun alueen lirpakkeita, ja mulla tulee välittömästi kamala oksennusreaktio ja alan kakomaan naama punasena. Ei tarvii edes kunnolla osua sen puikon pään sinne ees. Mul itel noi proput "poistuu" vaan silleen, että tunnen kun nenän takaosasta valahtais jotain nieluun ja sit saan sen pois vaan silleen kamalankuulosesti kräkäämällä rajusti ulospäin. Useinkaan en kehtaa tehdä näin jos olen jossain julkisella paikalla vaikka, joten en tiedä mihin se sit oikein menee. Varmaan nielasen sen sit tai jotain.

      • Risaiset risatko

        Itse en ole tiedostanut koko proppuongelmaa ennekuin vastikään, kun sellainen ilmestyi toiselle puolelle nielurisojani. Nyt tulin ajatelleeksi, että niitähän on minulla ollut toisinaan ennekin, joten aloin etsiä tietoa netistä. Olen nuoresta tytöstä asti kärsinyt pahasta mausta suussa, joka äityy myös pahaksi hajuksi, mikäli en käytä suuraikasteita. Koska olen vainoharhainen tämän hajun suhteen, olen hyvin tarkka suuhygieniassani (hampaiden harjaus usein, kielenpuhdistin, hammaslanka) ja hengityksen raikastamisessa (purukumi, SB12 jne.), joten minulle ei ole valitettu pahanhajuisesta hengityksestä. Nyt huomasin, että toinen nielurisani koostuu kolmesta syvähköstä onkalosta, joista kahteen oli kertynyt märän kaltaista, pahanhajuista mönjää. Kaivoin onkaloita pohjaa myöten pumpulipuikolla ja niistä alkoi vuotaa verta. Tämän jälkeen kurkkussa on ollut yli vuorokauden kurkkukivun kaltainen kipu. Vaikka puhdistin nämä onkalot (liiankin huolella?), tarttui sormeen pahaa hajua, kun koskin nielurisan pintaa.

        Pitäisikö minun siis tutkituttaa risani? Näkyviä proppuja ei tosiaan ole usein, mutta tuo "märkä" onteloissa ja paha maku/haju huolestuttavat. Angiinaa oli usein lapsena, muttei enää. Olisikohan tämä jotenkin arpeuttanut risoja? Flunssan yhteydessä kurkku on kyllä aina tosi kipeä, ja joskus kurkku on ihan itsestään muuten vain kipeä. Kohauttaisikohan terveyskeskuslääkäri tälle vain hartioitaan, vai olisiko minulla riittäviä perusteita risojen poistoon? Yksityiseen minulla ei mitenkään ole varaa.


    • :<

      olen tässä itsekin huomannut että itselläni esiintyy tuota vaivaa myös :s se on inhottavaa ja häiritsevää. Olen kuullut että auttaisi hieman jos ei syö ruokaa niin nopeasti. Itse olisin valmis leikkaukseen, mutta tekeekö ne ylipäätänsä semmoisia alaikäisille ? olisi mukavaa jos joku vaivautuisi vastaamaan.

      • :(

        joo, oon 13 ja vihaan noita juttuja suussa, en uskalla leikauttaa, mulla ei haise suu pahalta ja jos painat buut nielu--juttuja niin se tulee ulso siten vaa sb12 päälle, kyllä tämän kanssa pystyy elämään.


      • Sonja29
        :( kirjoitti:

        joo, oon 13 ja vihaan noita juttuja suussa, en uskalla leikauttaa, mulla ei haise suu pahalta ja jos painat buut nielu--juttuja niin se tulee ulso siten vaa sb12 päälle, kyllä tämän kanssa pystyy elämään.

        Kyllä se haisee. Usko pois ja leikkuuta


    • Kohtalotoverisi!

      Mun kieli yltää sinne asti. Eka kerran kieli ei meinannut yltää, mutta harjoitus teki mestarin. Kielessä(alapuolella) oleva jänne meni pätkiksi, muttei mitään vaaraa, sillä kyllä se toimii ja myöhemmin huomaa, että ei pätkiä enää ole.

      Äsken pulahti aika iso paukku, kun kielellä kaivoin.

      • Maitohirmu

        Tapansa kullakin! Nieulurisat veks ja ei tarvi kieltä kurittaa!!


    • Maitohirmu

      Hei, tiedän tunteesi minulla oli sama vaiva, kunnes sain avun. Ne leikattiin/poistettiin lääkärin toimesta. Noin 2 viikon ajan piti olla varovainen ja muutama eka päivä operaation jälkeen ei voinut puhua. Jäätelö auttoi asiaa ja selviytymään. Kaikki ruoka kylmänä.

      Mutta, kyllä kannatti! Suosittelen menemäään lääkärille ja hommaamaan nielurisuoista eroon! Ei kadutA!

      - Nielurisat historiaa

      • Bwaa...

        Itselläni on myös ollut proppuja aikaisemmin.
        Nyt olin ennen juhannusta hieman kipeä, mutta eihän se haitannut menoa. Silloin tuntui vain turvotussa kurkussa, selaista tavallista kun on flunssa. Viikko meni ihan ok:sti jussin jälkeen, flunssan jättämä ainoa oire oli lima nielussa ja hieman turvoksissa olleet imusolmukkeet. Eilen taas tunsin kipua kurkussa. Menin peilin ääreen ja järkytyin nähdessäni kurkkuni valkoisten pilkkujen täplittämänä. Tarkemmin katottuna huomasin niiden ollevan proppuja ja kurlasinkin kurkkua ja muutama lähti irti.

        Kitarisat ovat todella turvoksissa ja kipeät, nieleminen sattuu. Ajattelin huomenna töitten jälkeen käydä lääkärissä. On hieman kuumeinen olo, mutta kuumetta ei ole ja proppuja ne ovat. Tuikin yhtä vanupuikolla ja samalla sohasin muuten kitarisaa josta samantien alkoi valua verta. Töitten jälkeen taas yritin vanupuikolla niitä painella, mutta yritys jäi lyhyeksi.

        Minulle tulee kauhean helposti yökkö-refleksi ja kitarisojen putsaaminen propuista aiheuttaa tuskaa sillä suun pitäminen auki pitkään alkaa yököttää. En vain mahda sille mitään, että alkaa vaan niin paljon oksettaa. Harmittaa kun näen peilistä yhden valtavan propun vasemman puoleisen kitarisan takana, mutta en yllä siihen ilman yökkö-refleksiä jolloin on heti pakko lopettaa.

        Yleensä proppuja on vain yksi, mutta nyt kitarisat ovat niin täynnä niitä. Harmittaa, että ollessani lapsi ja äitini kysyessä, että pitäisikö kitarisat leikata (olin jatkuvasti flunssassa tai korvatulehduksessa), lääkäri sano ei... jaa, ja miksi ei? Ehkä elämä voisi nyt olla helpompaa..

        Nyt olen muutamankin kerran miettinyt kitarisojen leikkaamista, mutta olen hieman sairaalakammoinen, joten sen ajatteli on tosiaan jäänyt vain ajatukseksi. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni..

        Nyt sohvalle lepämään, sillä päässä tuntuu pahalta, mutta lämpöä ei ole.


      • -95
        Bwaa... kirjoitti:

        Itselläni on myös ollut proppuja aikaisemmin.
        Nyt olin ennen juhannusta hieman kipeä, mutta eihän se haitannut menoa. Silloin tuntui vain turvotussa kurkussa, selaista tavallista kun on flunssa. Viikko meni ihan ok:sti jussin jälkeen, flunssan jättämä ainoa oire oli lima nielussa ja hieman turvoksissa olleet imusolmukkeet. Eilen taas tunsin kipua kurkussa. Menin peilin ääreen ja järkytyin nähdessäni kurkkuni valkoisten pilkkujen täplittämänä. Tarkemmin katottuna huomasin niiden ollevan proppuja ja kurlasinkin kurkkua ja muutama lähti irti.

        Kitarisat ovat todella turvoksissa ja kipeät, nieleminen sattuu. Ajattelin huomenna töitten jälkeen käydä lääkärissä. On hieman kuumeinen olo, mutta kuumetta ei ole ja proppuja ne ovat. Tuikin yhtä vanupuikolla ja samalla sohasin muuten kitarisaa josta samantien alkoi valua verta. Töitten jälkeen taas yritin vanupuikolla niitä painella, mutta yritys jäi lyhyeksi.

        Minulle tulee kauhean helposti yökkö-refleksi ja kitarisojen putsaaminen propuista aiheuttaa tuskaa sillä suun pitäminen auki pitkään alkaa yököttää. En vain mahda sille mitään, että alkaa vaan niin paljon oksettaa. Harmittaa kun näen peilistä yhden valtavan propun vasemman puoleisen kitarisan takana, mutta en yllä siihen ilman yökkö-refleksiä jolloin on heti pakko lopettaa.

        Yleensä proppuja on vain yksi, mutta nyt kitarisat ovat niin täynnä niitä. Harmittaa, että ollessani lapsi ja äitini kysyessä, että pitäisikö kitarisat leikata (olin jatkuvasti flunssassa tai korvatulehduksessa), lääkäri sano ei... jaa, ja miksi ei? Ehkä elämä voisi nyt olla helpompaa..

        Nyt olen muutamankin kerran miettinyt kitarisojen leikkaamista, mutta olen hieman sairaalakammoinen, joten sen ajatteli on tosiaan jäänyt vain ajatukseksi. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni..

        Nyt sohvalle lepämään, sillä päässä tuntuu pahalta, mutta lämpöä ei ole.

        Mulla on ollut proppuja jo pari vuotta ainakin. Tänään ensimmäisen kerran tajusin, että ne ovat oikeastikkin proppuja eli mätäpaukkuja mitä lie. Olin siis nyt kasvattanut pitkän kynnet. Koskin jostakin tietämättömästä syystä kynnellä kieleen eli vedin kynttä kieltäni pitkin ja kappas, kynteeni sisään meni valkoista mönjää, jota sitten haistoin ja hyi! se haisi todella pahalle, mädälle. Eli suussani on proppuja.
        Sain siis vastauksen mieltäni askarruttavaan kysymykseen ihan vain kieltä kynnellä vetämällä. Taitaapa tästä tulla uusi harrastis minulle... En todellakaan halua, että suussani on noita ällötyksiä. Lisättäköön vielä, että hampaiden pesustakaan ei ollut kulunut kuin oisko ollut 4h. Käytän aika säännöllisesti allergialääkkeitä ja etenkin nenäsumutetta. Aamuisin, kun pesen hampaat, niin sen jälkeen aina huulien pieliin kertyy valkoista töhkää, jonka olen aiemmin luullut olevan hammastahnaa, mutta ehkä se ei olekkaan valkaisevaa hammastahnaa vaan proppuja, joita nielurisoista on irronnut.

        Haluan kaikki keinot nyt käyttöön ainakin melkein... Mikä auttaa näihin proppuihin? En halua, että ulkopuoliset joutuvat kärsiä proppuistani, jotka haisevat pahalle! Mikä olisi alkoholiton ja miedon makuinen suuvesi? Ja suhtkoht halpa mieluiten, mutta saa ehdottaa kalliimpiakin!


      • Misu2254
        -95 kirjoitti:

        Mulla on ollut proppuja jo pari vuotta ainakin. Tänään ensimmäisen kerran tajusin, että ne ovat oikeastikkin proppuja eli mätäpaukkuja mitä lie. Olin siis nyt kasvattanut pitkän kynnet. Koskin jostakin tietämättömästä syystä kynnellä kieleen eli vedin kynttä kieltäni pitkin ja kappas, kynteeni sisään meni valkoista mönjää, jota sitten haistoin ja hyi! se haisi todella pahalle, mädälle. Eli suussani on proppuja.
        Sain siis vastauksen mieltäni askarruttavaan kysymykseen ihan vain kieltä kynnellä vetämällä. Taitaapa tästä tulla uusi harrastis minulle... En todellakaan halua, että suussani on noita ällötyksiä. Lisättäköön vielä, että hampaiden pesustakaan ei ollut kulunut kuin oisko ollut 4h. Käytän aika säännöllisesti allergialääkkeitä ja etenkin nenäsumutetta. Aamuisin, kun pesen hampaat, niin sen jälkeen aina huulien pieliin kertyy valkoista töhkää, jonka olen aiemmin luullut olevan hammastahnaa, mutta ehkä se ei olekkaan valkaisevaa hammastahnaa vaan proppuja, joita nielurisoista on irronnut.

        Haluan kaikki keinot nyt käyttöön ainakin melkein... Mikä auttaa näihin proppuihin? En halua, että ulkopuoliset joutuvat kärsiä proppuistani, jotka haisevat pahalle! Mikä olisi alkoholiton ja miedon makuinen suuvesi? Ja suhtkoht halpa mieluiten, mutta saa ehdottaa kalliimpiakin!

        Kesällä en kärsinyt näistä, mutta tämän flunssakauden alkaessa ovat proputkin palanneet. Keväällä taas oli proppuja nielussa. Pahanhajuista hengitystä ovat lapset valittaneet ja he eivät kun sanoja säästele!
        Nyt hain lähetteeen tk lääkäriltä sairaalaan ja toivon pääseväni leikkaukseen! Ilmeisesti aikaisemmin proput olivat kauempana nielussa, koska pahanhajuisesta hengityksestä olen kärsinyt jo useamman vuoden ja hoidattanut ties kenellä...hammaslääkärissä suuhygienistillä...ei apua! Jossain keskustelussa oli saatu apu homeopatisita! Seuraavaksi soitan homeopaatille!


      • hjgssdfsdfhjjkh
        Misu2254 kirjoitti:

        Kesällä en kärsinyt näistä, mutta tämän flunssakauden alkaessa ovat proputkin palanneet. Keväällä taas oli proppuja nielussa. Pahanhajuista hengitystä ovat lapset valittaneet ja he eivät kun sanoja säästele!
        Nyt hain lähetteeen tk lääkäriltä sairaalaan ja toivon pääseväni leikkaukseen! Ilmeisesti aikaisemmin proput olivat kauempana nielussa, koska pahanhajuisesta hengityksestä olen kärsinyt jo useamman vuoden ja hoidattanut ties kenellä...hammaslääkärissä suuhygienistillä...ei apua! Jossain keskustelussa oli saatu apu homeopatisita! Seuraavaksi soitan homeopaatille!

        Olen kuullut että öljyinen nenäsuihke auttaa!


      • mimmiiiiiiiiiiiiiiii
        hjgssdfsdfhjjkh kirjoitti:

        Olen kuullut että öljyinen nenäsuihke auttaa!

        ei todellakaan mitään apua jos proput pesivät nielurisojen onkaloissa, sieltä ne ei lähde muulla kuin painelemalla, yskimällä tai muuten mekaanisesti..


      • amooK
        Misu2254 kirjoitti:

        Kesällä en kärsinyt näistä, mutta tämän flunssakauden alkaessa ovat proputkin palanneet. Keväällä taas oli proppuja nielussa. Pahanhajuista hengitystä ovat lapset valittaneet ja he eivät kun sanoja säästele!
        Nyt hain lähetteeen tk lääkäriltä sairaalaan ja toivon pääseväni leikkaukseen! Ilmeisesti aikaisemmin proput olivat kauempana nielussa, koska pahanhajuisesta hengityksestä olen kärsinyt jo useamman vuoden ja hoidattanut ties kenellä...hammaslääkärissä suuhygienistillä...ei apua! Jossain keskustelussa oli saatu apu homeopatisita! Seuraavaksi soitan homeopaatille!

        SAMA HOMMA RASKAUDEN AIKANA ALKO MONENLAISTA OIRETTA MUT TOI KROONINEN KITA JA NIELURISATULEHRUS 1-2CM PATTEINEEN... 2V POIKANI SANOO aidin henki haisee vessanpytylta...


    • df

      youtubes o aika kuvottavia videoita ku porukka tonkii niitä irti. laittakaa hakusanaks tonsil stones.

    • lasso22

      mahtaisikohan sellainen punkkilasso toimia niiden kanssa? eli siinähän on semmonen silmukka joka kiristetään.

      • ///%%%///

        Kokeile jättää ruokavaliosta pois sokeri- ja tärkkelyspitoiset sekä viljatuotteet, varsinkin vehnää sisältävät. Itse olen saanut tästä avun.


    • hohfo

      Parhaaksi irrotusmekanismiksi olen todennut pinnin pyöreän kärjen. Kannattaa valita sopivan kokoinen, ei liian isoa, eikä liian pientä (jotta saa koko onkalon kaivettua).

    • SaaraL_

      Mulla ilmaantu nuo proput sen jälkeen kun sain ekaa kertaa elämässäni angiinan.
      Ekaks oli hirmu vaikee poistaa niitä ja sillon ootin vaan että ne irtois ite.

      Nyt oon sit pystyny ottamaan ne pois pumpulipuikolla pois kun vaan tökkii niitä siitä juuresta. Ja voi että kun se oksettaa, mut mieluummin se kun et ne sit ois siel nielussa.
      Mulle ei silleen tuu niistä mitään hajuhaittaa, mut ne silti häiritsee.
      Mut ihan voin näin lähihoitajan näkökulmasta sanoa, että pumpulipuikko on niitten poistamiseen kaikkein paras koska ne metalliset ja puiset ottimet vaan vahingoittaa sitä limakalvoa.

      Niille jotka sano että ei oikein ees tiedä missä ne on niin: Ne on melkein kitalaessa oikeella ja vasemalla reunoilla ja mulla ainakin ne proput kasvaa semmosissa omissa "pusseissa", että kun sitä "pussin" kohtaa painelee niin ne lähtee sielt tulemaan.
      Voi kun proppuja ei ois olemassa :(

    • pallerot

      Hei suuhygienistina voin sanoa, ettei kannata käyttää alkoholipitoisia suuvesiä, sillä ne kuivattavat suuta ja pahentavat hengityksen hajua.
      Itse kaivan proput pois virkkuukoukulla, jonka desinfioin aina.
      Ainoa ratkaisu ongelmaan on nielurisojen poisto leikkauksella ja sinne olen menossa nyt, sillä ongelma on kiusallinen :(

    • hfghdfhfghfhf

      Mullakin lähtee proppuja joskus suusta. Pumpulipuikolla varovasti tongin niitä sieltä ja hyi vittu se haju mille ne haisee >-< >-< Joskus lähtee isojakin kökköjä -.- Ei kyllä nuorempana tollasia ollu suussa, mutta miten nyt sitten kun olen 19 vuotias...

    • sfsfsfsf

      Hyi ne haisee vitun pahalle!!!!!!!

    • adjöö

      TÄmä on tietenkin vain yksi esimerkki, mutta on näitä muitakin. Karppaamalla moni on päässyt eroon propuistakin, kaiken muun hyvän lisäksi: http://www.tohtori.fi/?page=2129747&t=1098

      Eli sokerit vaan pois, niin ei tarvi niellä pumpulia..

    • Toivotonta123

      Multa poistettiin nielurisat proppujen takia.. noh eipä kestäny kauan niin niitä tuli taas. Niitä tulee sellaisiin paikkoihin että niitä ei näe enkä ylety poistamaan.

      Toivottavasti jokin ihme parannuskeino keksittäisiin pian!

    • proputpois123

      Perkele kun mulla jotenkin ihmeellisen muotonen suu etten yletä enkä kunnolla edes nää tuonne nielurisoihin... Henki haisee ja aivastuksen mukana tulee aamuisin aina noita proppuja ulos, mutta kaivamalla en niitä saa mitenkään pois.. Ainoa mitä sieltä tuli pumpulipuikolla, lusikan varrella, pinsettien varrella ja hammasharjalla kaivamalla oli verta... Näkyy yksi valkoinen kohta muttei sieltä mitää tule vaikka mitä tekisi ja yökkäysrefleksi tulee niin helposti ettei pari sekuntia kauempaa voi mitään sinne tunkea.. Ja mun kieli on jotenkin ihmeellinen etten saa sitä siirrettyä pois tieltä mitenkään. Neuvoja?

      • Anonyymi

        Nenään yöksi Nasolin a vitamiinisuihketta reilusti ja ennen sitä voi kokeilla myös kookosöljyllä 15 min kurlaus NS kookospulling nämäpehmentää proppuja jotka tiukassa kiinni


    • dfgfgbfgb c

      Mullakin on pinimuotoinen ongelma noiden nielurisojen kanssa... Eivät varmaan kyllä suostu leikkaamaan. Ne keräävät limaa ja paisuvat lievästi välillä, kurkku tuntuu jotenki "ahtaalta". Pystyn elää hyvin niien kanssa mutta varmasti paremmin ilman, mitäköhän pitäs sanoo et pääsis leikkauksee, kun ei oo ollu angiinaa tai isoja proppumääriä tai mitää muutakaa "isoa leikkausta vaativaa". Ainaki urheillessa nielurisat erittää limaa iha vitusti

    • Pois.

      Voit puristaa proppuja pois vaikka hammasharjan varrella. Niitä joutuu aika usein puristamaan. Itse joudun jatkuvasti 2-3 päivän välein. Huuhtelen koloja poiston jälkeen vahvalla merisuola vedellä. Juomalasissani on 4 teelusikallista merisuolaa. Ruiskutan pienellä muovipullolla niitä. Apteekista saa ostaa niita suolaliuoksia jotka on pikkusissa muovipulloissa. Sellaisella.

      • näin.

        Proppuja ei saa poistettua kaivamalla vaan painamalla sivuilta.


    • MaMa71

      Joo, keljuja ne on....minä oon painellut varovasti korvan alapuolelta leukaluun alta, sitten hammasharja toisella päällä painan myös itse risan reunalta. Se on täälläkin ollut se paras keino.

    • Proput imulla veks

      Lapsena ja teini-iässä minulla oli jo angiina. Armeijassa ollessani sairastin angiinan 4 kertaa. Varuskunnan lääkäri sanoi että jos vielä uusii niin leikataan, ei uusinut. Lääkärit usein poistivat propun vastaanotolla ja niin opin sen tekemään itsekkin lastalla.
      Opin lopulta kehittämään työkaluttoman tekniikan tikkaria imeskellessäni näin:
      - sulje suu, huulet yhteen
      - jätä suuhun pieni määrä ilmaa nielurisoja vasten
      - sulje 2 sekunniksi kurkunpää ja ole hengittämättä
      - kehitä alipaine kielen, avautuvan leuan ja poskilihaksien avulla, niin proput irtoaa
      - toista em. liikuttelemalla kielen takaosaa puolelta toiselle alipaineen aikana
      - tämän jälkeen suun kautta tapahtuvan uloshengityksen aikana, sulje nielu kevyesti. Näin nielurisojen värähdellessä kuuluu krohiseva ääni ja lisää proppuja irtoaa tärinän vaikutuksesta.
      Toisinaan proppuja irtoaa läjäpäin niin että saa syljeskellä suuta tovin aikaa tyhjäksi.
      - viimeistele puhdistus painelemalla nielurisuja lastalla
      - kurlaa suu ja nielu SB 12 suuvedellä
      Tän jälkeen hengityksesi on raikas!

      • Tää auttoi!

        Huomasin äsken ekan kerran elämässäni tällaisen propon nielurisassa; ihmettelin muutamana päivänä, mikä kurkun pielessä oikea tuntuu ja sitten, kas, kun katsoin oikein kunnolla, näin valkoisen "palan"! Luulin ensin, että hammasko sieltä risasta tunkee.. ja sitten googlettamaan! Minua oksettaa myös tosi helposti, joten pumpulipuikkojutut ei onnistuneet alkuunkaan. Sitten luin tämän "työkaluttoman" ohjeen ja kun hetken aikaa puhkuin, niin eikös palukka kimmonnut ulos! Minulla ei ole ollut angiinoita eikä muutenkaan kurkkutulehduksia, mutta esim. hammaskiveä muodostuu helposti. Ja sehän johtuu osin syljen ominaisuuksista, joten ehkäpä sekin vaikuttaa näiden pallukoiden muodostumiseen...


    • Tonsil Stone=Ärsytys

      Oon vasta 12v ja mulla tää on jo toka kerta ku on noit hitsin Tonsil Stone juttuja.
      Mulla lähti eka pois ku en tehny sille mitää.Toka on viel suussa.
      Ärsyttää!!!
      Oispa joku happo noihin propuihin, joka irrottais sen propun.




      Eka tuli kuukausi sitten.

      Lähdenpä tästä pumpulipuikkoja etsimään.

    • vituttaa

      Noi on ihan haista vittu juttuja, tuolla onkalon perällä vilkuttaa ilkeästi eikä saa pois, pitäiskö noi kitarisat ppois ja miten kauan toipuminen ja muuttuuko ääni. kiitos-

      • ProppuPena

        Joo itelläni oli isot risat ja proppuja tuli jatkuvasti niihin onkaloihin. Kävin yksityisellä ja katsoivat vaan, että on isot onkaloiset risat ja laittoivat lähetteen. Lääkäri sanoi, että leikkaus kesti vain 10 min, mutta sekin on varmaa ihan henkilökohtaista. Itselläni oli ainakin niin, että heti, kun heräsin nukutuksesta sattui aivan saatanasti kurkkuun, mutta samantien hoitajat pumppasit täyteen jotain kipulääkkeitä ja kipu hävisi kokonaan pois. Kotiin kun pääsi ja heräsi ekoilta päiväunilta niin kipu oli taas kova. 2 viikon kuluttua kipu alkoi hellittämään ja ne loput peitteet hävisi varmaa kuukaudessa sieltä nielusta. Eikä ääni muuttunut miksikään. Ja Panacodit veti kyllä aika hitaille aina kun niitä otti.


    • wush wush wush

      Itselläni niitä tuppaa tulemaan, mikäli vedän epäterveellistä ruokaa monena päivänä naamariin.

      Karkit pois
      Limsat pois
      Suurin osa makeista pois
      Hampurilaiset yms pois
      Vähemmän eläinperäistä rasvaa, jos syö paljon lihaa yms.

      Suuhygienia kuntoon, kannattaa "esipestä" hampaat ja sitten vasta kunnolla pesee, ja kurlaukset aluksi ja lopuksi.

      Hammastikulla niitä ei sais kaivella, mutta niin vain itse kaivelen, koska hammasharja tms on liian leveä, ne painavat vain proput syvemmälle koloihin, aiheuttaen kaamean kutinan tunteen.

    • gyro-gearloose

      Olen myös huomannut ruokavaliolla olevan suuren vaikutuksen proppuihin. Esim itsellä tähän vaikuttaa erittäin paljon valkoiset jauhot.

      Anyhow, kätevän apuvälineen proppujen poistoon saa tehtyä sicilia sitruunamehupullosta ja esim vanupuikon varresta. Tällä pystyy sitten huuhtelemaan nielua suolaliuoksella taikka sitten ihan vaan vedellä, kuten olen itse tehnyt. Omalla vastuulla toki!

      -Huuhtele tyhjä sicilia-pullo huolellisesti
      -Katkaise vaunpuikosta molemmat päät jolloin jäljelle jää pilli (pidempikin pilli voi olla kätevä jos vaan jostain sattuu löytymään halkaisijaltaan yhtä sopiva)
      -Aseta pilli sicilia pullon päähän
      -Ime pullo täyteen nestettä
      -Done

    • Kantsii kokeilla

      Kokeilkaapa B-vitmiinikuuria,mulla vähentynyt huomattavasti,kun syön säännöllisesti.

    • HyiYök

      Itsellä nähtävästi sama ongelma, ku monella muullaki täällä. Joskus muutama vuos sitte välil liman joukossa oli sellane pieni vaalean harmaa kökkäre, joka hais ihan sairaan pahalle... Nyt ei oo enää liman joukossa tullu kökköjä, mut ku nielasee, suussa maistuu pahalle. Ei aina mutta silloin tällöin ja kestää muutaman päivän. Angiinaa ei oo muistaaksein ollu koskaa ja viime talvena tais olla jotain nuhan tynkää.

    • moimoi3

      KANNATTAA KOKEILLA! mulla oli ennen myös paljon proppuja ja mulla ne on lähteny kokonaan ku harjaan kielen hammasharjalla ja tahnalla illoin aamuin niin syvältä ku pystyy eikä oo yhenyhtä proppua tullu kahtee kuukauteen eli siitä asti ku alotin tän! suositten kokeilemaan!

    • tosi kivaa,mikävaiva

      Proppuja on aina, jos kerranlöydät, ei ne katoa..
      ne vaan pesivät ja kasvavat sinne onteloihin, niitä on jopa sellaisissa paikoissa mihin ei näe, kun painelee risoja kauttaaltaan johan tulee pulputen :S
      jopa verta. hyi
      ps. haisee ne omaan nenään myöskin muiden! kannattaa painella melkein joka päivä.
      Jos tämä jää välistä, ne kerääntyvät isommiksi ja täyteen.

    • mooooooooio

      joo tiedän oon pari kertaa meinannu aikasemmin hihkua onnesta että jes niitä ei oo mutta sitten ku vetää sormilla sillee taaksepäin kurkkua samalla painaen ni niitä on aina pulpunnut, mutta nyt parin kuukauden aikana niitä ei oikeasti ole ollut yhtäkään. toivottavasti olisin oikeassa koska toi on ihan perseestä. saakeli muutenki taas vitun kipee kurkku ja turvonnu imusolmukkeet ja kaiki ja just oli angiina haluun nielurisat vittun oikeesti... muuta elän vielä toivossa tän proppuasian suhteen koska ennen löysin joka ikinen päivä proppuja mun nielusta mut ton kielenharjausrutiinin jälkeen ei yhtäkään oo löytynyt vaikk aihan ettimällä oon ettiny...

      • 14weetytsy

        Mulla oli eka proppu 2kk sitten ja luulin et mulla ois ollu nielussa tulehdus kun oli jo viikon ajan tuntunu ku ois pala kurkussa. Oli vaikee niellä ja hengitys hais pahalle. Sitte aamulla heräsin ja luulin et mulla ois jotai angiina peitetyä ja otin suolavettä vanupuikkooon ja aloin tökkimää et saisin sen desinfioitua ja se lähti irti ja googletin mikä se on.. se hais ihan kamallalle... nyt oon melkei joka viikko poistanu pari proppua.yleesä proppuja on enemmän vasemmassa nielurisassa se onkin turvonneempi.Tää häiritsee tosi pahasti mun sosiaalista elämää en kehtaa puhuu enää ollenkaan haisevan hengityksen takia.. angiina on ollu nuorempana ja nykysin kärsin koko ajan kurkun tukkosuudesta ja melkei joka viikkon kurkku on kipeä. Leikattasiinko noilla perusteilla 14vuotiian nielurisat vai pitääkö vain kärsiä?


      • tytökuopiost
        14weetytsy kirjoitti:

        Mulla oli eka proppu 2kk sitten ja luulin et mulla ois ollu nielussa tulehdus kun oli jo viikon ajan tuntunu ku ois pala kurkussa. Oli vaikee niellä ja hengitys hais pahalle. Sitte aamulla heräsin ja luulin et mulla ois jotai angiina peitetyä ja otin suolavettä vanupuikkooon ja aloin tökkimää et saisin sen desinfioitua ja se lähti irti ja googletin mikä se on.. se hais ihan kamallalle... nyt oon melkei joka viikko poistanu pari proppua.yleesä proppuja on enemmän vasemmassa nielurisassa se onkin turvonneempi.Tää häiritsee tosi pahasti mun sosiaalista elämää en kehtaa puhuu enää ollenkaan haisevan hengityksen takia.. angiina on ollu nuorempana ja nykysin kärsin koko ajan kurkun tukkosuudesta ja melkei joka viikkon kurkku on kipeä. Leikattasiinko noilla perusteilla 14vuotiian nielurisat vai pitääkö vain kärsiä?

        Miullakin on proppuja ja oon 12 mun vanhemmat väittää et se johtuu siitä etten pese hampaita hyvin


      • tietämäton
        tytökuopiost kirjoitti:

        Miullakin on proppuja ja oon 12 mun vanhemmat väittää et se johtuu siitä etten pese hampaita hyvin

        Olenko nyt vähän jäljessä mutta mitä tuollaiset proput ovat..?


      • nykyaikaa
        tietämäton kirjoitti:

        Olenko nyt vähän jäljessä mutta mitä tuollaiset proput ovat..?

        google on keksitty joten sieltä löytyy vastaus...


    • viivinen

      Vannon suolaveden nimeen. Sitä kurluttelen säännöllisesti, käytän samaa ohjetta kun nenäkannun ohje kertoo, eli teelusikallinen noin neljään desiin vettä. Käytän myös säännöllisesti nenäkannua ja huuhtelen nenäonteloita. Kielenkin pesen hammasharjalla. Joskus kuitenkin tulee niitä proppuja (esim tänään aivastin ja silloin tuli sellainen pois), kävin sitten peilillä katsomassa ja kappas, isot klöntithän siellä oli. Pienellä pumpulipuikolla sitten sain ne kaivettua pois, joskus käytän hiuspinniäkin... suosittelen varovaisuutta ja tutkiskelua ennenkuin alkaa niitä kaiveleen :)

    • Juputijuuuu

      Ens kuussa nielurisojen poisto kunnallisella puolella ja syyksi riitti pelkästään se että risat on täynnä proppujaj ja elämä pilalla sen takia.. Yhden yhtä angiinaa ei ole ikinä ollut.. Ikää päältä 30

    • Areyouawizard

      Itsellä haittaavat nuo proput mös. Mulla on kitarisat poistettu, mutta lienevät varmaan kasvaneet takaisin...
      Pieni kikka tohon oksennusrefleksin estämiseen. Purista peukalosi päätä ja kynttä voimakkaasti sormillasi ym. Itsellä ainakin toimii.

    • haisumöykky

      itse saan proput näkyville kun avaan suun ammolleen ja työnnän kielen niin ulos kuin saan ja jännitän kurkkua silleen jännästi. samalailla kun yskiessä. ekaks näin ne vaan jos samalla yskin, mut sit keksin, et voin jättää sen kurkun silleen jännästi että muka yskäisen, mutten ykkäsekään, niin sit nään ne möykyt siellä kurkussa. Yritän tökkiä niitä pumpulipuikolla pois ja se aiheuttaa yökköämisreaktion, ja kerran meinasin oksentaa. Yleensä ällöoperaatio kestää harmittavan kauan ja joudun välillä tasaamaan epätasaista hengitystäni, joka muuten aiheuttaa jopa päänsärkyä ja sit mun naama on kans ihan punanen. Sit kun se mötikkä putoaa sieltä kurkusta suuhun, niin se tuntuu myös niin ällöttävältä, että tulee taas yökköämisreaktio. Luulin et kukaan muu ei kärsi tästä samasta vaivasta. Joudun aina pelkäämään henkeni haisemista. Voisin kokeilla tota kielen pesemistä ja herkkujen ja valkoisen viljan poisjättämistä. Olen 18v ja kärsinyt tästä vuosien ajan.

    • Vikr

      Voi vitsi, mullakin näitä proppuja ilmaantunu viimesen vuoden aikana. Ihan karmeeta. Hajua ei oo tullut, mut oksettavia nää on ilmankin. Parhaimmillaan ne on jotain senttimetrin luokkaa halkaisijaltaan... Paineleminen ei auta kun uppoo vaan syvemmälle koloonsa. Tommosella parin millin levysellä siveltimellä (ei siis maalauspäällä) oon tonkinut ulos. Verta tulee myös aina vähäsen ja siis toisinaan menee jotain parikymmentä minuutia kun yrittää painella, kaivella ja paineen avulla puristaa ulos... Naama punasena ja itku kurkussa. Oon sairastanut about 4 angiinaa mut koska kolme niistä pari vuotta sitten, ei nielurisojen poisto onnistu ennen kuin vuoden sisällä sairastan vielä kolme angiinaa. Risojen kraaterit ja onkalot ei lääkärin mukaan ollut riittävä syy poistoon. Propuista en valitettavasti lääkärillä vielä tiennyt, eikä lääkärikään osannut tulkita näitä limamöykkyjä kuin flunssan oireeksi. Ärsyttää.
      Karppaamista pitänee kokeilla. Oon aina ollut sitä mieltä et hiilihydraatit kuuluu normi ruokavalioon, mut teen kyllä mitä vaan et pääsee eroon näistä propuista.

    • Suskel

      Mulla näitä tuntuu tulevan kaivelun seurauksena vaan lisää. Toisessa nielurisassa on kolo, jonne oikein mielellään pesivät. Se on noita kurkussa meneviä ihmeellisiä jänteitä vasten niin, ettei pysty painamaan pumpulipuikolla. Parina päivänä peräkkäin olen työntänyt pumpulipuikon sinne sisään ja kaivellut. Kurkku tuli kipeäksi seuraavana päivänä ja verta tuli jo ensimmäisen palasen löytäessä tiensä ulos kolostaan.
      Tänään yritin uudelleen, jälleen tuli verta ja kaivelun jälkeen nieleminen vaikeaa. Yritän olla kaivelematta, mutta mulla se proppu hankaa ilmeisesti johonkin kun sen kehittyessä tulee jatkuva palan/roskan tunne nielurisoihin, eikä lähde yskimällä tai nieleskelemällä. Joskus vaikeaa keskittyä mihinkään sen takia. Normaalisti näitä on vain satunnaisesti eikä haittaa mua itseäni, huomaan ne yleensä vasta kun yskäisen ja tulevat suuhun. Mutta kun aloin poistaa niitä pumpulipuikolla, tilanne meni ihan mahdottomaksi. Huomenna koitan olla kajoamatta nileurisoihini, jos vaikka tilanne palaisi normaaliksi ja nuo proput viikkojen kuluessa lähtisivät vetämään.

    • Kotitohtori XD

      Toiseen aiheeseen postaamani viesti.

      Minun nieluvaivoihin on auttanut nokkakannulla suolavedellä huuhtominen (lue mukana tulevat ohjeet tarkasti, jos käytät).

      Näin olen itse tehnyt suihkun yhteydessä ja on auttanut:

      Nenän huuhtominen.
      1. Nojaa päätä sivulle ja valuta (1/4 osaa) suolavedestä toisesta sieraimesta sisään ja toisesta ulos.
      2. Niistä varovasti.
      3. Vaiheet 1 ja 2 toiselta puolelta.

      Kun olet käyttänyt puolet vedestä, siirry nielun huuhtomiseen nenän kautta. Tämä tuntuu alkuksi oudolta, mutta siihen tottuu nopeasti. Tämän aikana tulee pidätellä hengitystä, sillä vettä vetää herkästi väärään henkeen.

      1. Nojaa päätä taakse.
      2. Vedä syvään henkeä ja pidätä hengitystä.
      3.Tuki toinen sierain sormella ja kaada toiseen sieraimeen (1/4 osa) suolavedestä jatkuvalla syötöllä.
      4. Odota kunnes tunnet ilmatiehyiden täyttyvän suolavedellä nielurisoihin saakka.
      5. "Nieleksi" jotta vesi tulee suuhun ja sylje se pois kaataen koko ajan uutta suolavettä sieraimeen jatkuvalla syötöllä.
      6. Sylje ja niistä kaikki vielä irtoavat klimpit sekä suolaveden jäänteet pois.
      7. Toista vaiheet 1-6 toisen sieraimen kautta.

    • DealWithIt2017

      Propuista ollaan kärsitty ja onneksi voin helpottaa teidän super stressaajien oloa jos otatta kopin.

      Proppuja on jokaisella ihmisellä jolla nielurisat on. Ihmiseläin on vasta lapsen kengissä kehittymisessään ja moni asia odottelee evoluution muokkausta. Yksi niistä on nielurisat. Pohjimmiltaan tarpeettomat kapistukset tulevat poistumaan tai muuttumaan radikaalisti ajan saatossa ellemme ole itseämme vielä tappaneet niinkuin ikäväkyllä todennäköistä on.

      Proput on syljessä ja suussa elävien bakteerien aikaansaannos kun ne tekevät työtään luonnonmukaisesti. Nielukivet kasaantuvat kun ruuan hieno jäänne painuu nielun onkaloihin jolloin suun ja syljen bakteerit rupeavat hajottamaan ruokaa. Kun plakki sitoo bakteerit ja ruuat syntyy proppu. Nämä joskus saa hammaskiven tyylisesti kovan kuoren ja voivat kiinnittyä/sulautua toisiin proppuihin jolloin on saatu jopa sormenpään kokoisia proppuja aikaan. Ihmisen luontoon kuuluu kaikkien vastenmielisyyksien lisäksi nämä etkä niistä pääse kuin leikkauksella. Jos poltat ja tai juot synnytät pieniä kuoppia ja kolosia kurkkusi seinämille jolloin lisäät proppujen kasvualustaa, joten vaikkei risoja olekkaan voit joutua proppujen uhriksi. Nämä proput tosin irtoavat miltein heti etkä huomaa välttämättä niiden olemassa oloa, niinkuin asia on monilla ihan risojen kanssakin.
      Ihmisen ollessa hyvin nuori meissä on vikaa kuin uudessa autossa.

      Voit yrittää välttää proppujen syntyä äärimmäisellä huolenpidolla joka päivä epätoivoisesti muistaen ettet saa tuhota bakteereja jotka aiheuttavat plakkia ja hammaskiveä, saat vain vähentää kantaa jolla vähennät riskiä ehkä 10%. Tämän lisäksi joudut valitsemaan ruokasi tarkoin jotta voit vähentää proppujen syntyä n.5%,yms. Kaikki tehdessäsi oikein vähennät riskiä n.20% joka takaa päiväsi olevan täynnä ilman vapaa aikaa ja saat siitä huolimatta proppuja 80% varmuudella . Tai voit hyväksyä olevasi vastasyntynyt maailmankaikkeuteen, olevasi vasta kehittyvä ja "viallinen" raakasti sanottuna ja hyväksyvän asian sellaisenaan pyrkiessäsi tekemään parhaan tästä tilanteesta. Ethän lastakaan ruoski tavoin jolla itseäsi rankaiset kun hän ei osaa puhua. Ajan kanssa tämäkin meistä poistuu jos elämme ne evoluution vaoheet, me siitä emme tietenkään hyödy joten youtube》irwine》kusessa ollaan.

      Myöskin voit valita luonnottoman ratkaisun ja poistaa valtavasta elävästä organismista osan joka on osa sinua, ihmistä. Tämä helpottaa näennäiseti itse vaivaa, mutta mihin hintaan. Puukolla muokkaamalla itseäsi ilman terveydellistä syytä jotta sosiaalinen dilemmasi katoaa ja statuksesi muuttuu ihmisestä hieman pilkottuun jäännökseen todellisesta sinusta. Itse valitsin olla sinut asian kanssa ja joskus ikävimmät proput pulauttaa hammasharjalla nielusta hampaidenpesun yhteydessä. Suoraselkäiset ystävät sanoo pahimpina päivinä että sonta haisee suussa, ei pidä sitä kummana tai pahana. He ymmärtävät ettei se ole ihmisen ainoa löyhkänlähde meidän kymmenistä muista ja meissä kaikissa on ne muut proppuja tai ei. Unohda cosmot ja me naiset, hyväksy luonto luontona ja voit oppia pitämään myös meidän huonoista puolistamme niinkuin hyvistäkin, osana sinua ja kehittymistämme.

      Toivon rauhaa rauhattomille sieluillenne.

    • hönöthuom

      alkuper. viesti on vuodelta 2006.
      ongelma poistunut ?

    • Anonyymi

      Vaihdon kolme vuotta sitten hammastahnan kaupan Pepsodentistä apteekista saatavaan Salutem hammastahnaan. Sen jälkeen minulla on vain kaksi kertaa yksittäinen proppu nielussa. Pesen hampaat aamulla ja illalla. En sylje hammastahnaa pesun lopussa vaan otan vettä suuhun ja kurlaan kurkun hammastahna vedellä ja syljen sen vasta sitten pois, Aikaisemmin minulla oli useasti proppuja ja niitä oli vaikea saada kokonaan pois. Kannattaa kokeilla, ei ainakaan pahenna tilannetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe