"Heimous"

ihmettelijä idästä

En keksinyt oikein mitään palstaa jolle laittaa tätä, joten laitoin tänne, kun asia sukuihin liittyy. Olen ollut vaarassa nyrjäyttää pienet aivoni pulman kanssa.
Siis.. Otetaan tuulesta temmattu esimerkki.
Pohjanmaalainen ja hämäläinen menevät naimisiin keskenään, ja yhdessä he muuttavat Pirkanmaalle. Miksi lapset luetaan, jos he syntyvät Pirkanmaalla? Pirkanmaalaisiksi, ½ hämäläisiksi ja ½ pohjanmaalaisiksi vai miksi?

Toinen esimerkki.
Isä on vaikkapa lappilainen ja äiti Hesasta. Lapsi syntyy Hesassa. Mikä hän on?

Jotkut väittävät, että "heimous" määräytyy isän kautta, muilta joilta olen kysynyt eivät osaa sanoa. Mikä sitten on oikea nimitys? Ja entäs nämä kansallispuvut? Mitä kuuluisi käyttää? Itse nähtävästi tulen tämän "ongelman" eteen vielä muutaman vuoden kuluttua.

13

1653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihminen

      Siellä missä asuu niin siellä on myös ''heimo'' =)

      • ihmettelijä idästä

        Katoaako sitten syntyperäinen "heimous", jos muuttaa pois läänistään? Kun asiaa rupeaa pyörittelemään pitkään niin siitä tulee ainakin omassa päässä monimutkainen =/

        Lisää mielipiteitä?


      • ...........
        ihmettelijä idästä kirjoitti:

        Katoaako sitten syntyperäinen "heimous", jos muuttaa pois läänistään? Kun asiaa rupeaa pyörittelemään pitkään niin siitä tulee ainakin omassa päässä monimutkainen =/

        Lisää mielipiteitä?

        Jos synnyit esim. lapissa ja olet muuttanut esim. stadiin, olet silloin syntyjäsi lappilainen, nykyinen stadilainen. Monimutkaista mutta niin minä olen/ kaikki ovat minulle asian ilmaisseet. niin se taitaa yleisesti olla. "Juurethan" ovat aina jossain. Ja jos aletaan puhumaan vanhempien/ isovanhempien "kotipaikoista" puhutaan yleensä että suvussa ("veressä") on esim. savolaista jne...


      • ihmettelijä idästä
        ........... kirjoitti:

        Jos synnyit esim. lapissa ja olet muuttanut esim. stadiin, olet silloin syntyjäsi lappilainen, nykyinen stadilainen. Monimutkaista mutta niin minä olen/ kaikki ovat minulle asian ilmaisseet. niin se taitaa yleisesti olla. "Juurethan" ovat aina jossain. Ja jos aletaan puhumaan vanhempien/ isovanhempien "kotipaikoista" puhutaan yleensä että suvussa ("veressä") on esim. savolaista jne...

        Kiitos, eiköhän tämä auttanut =)


    • .........

      Äiti suomalainen ja isä venäläinen, he muuttavat usa:han jossa syntyy lapsi. Lapsi on tällöin amerikkalainen!

      Sama pätee tohon sun kysymykseen, mikäli ymmärrät mitä ajan takaa? Lapsen "heimo" on siellä missä hän syntyy! Voihan sitten sanoa että suvussa on esim. lappalaista/savolaista etc. verta.

    • perusluonne

      tulee vanhempien taustoista, mutta se lapsuuden/nuoruuden aikainen ystäväpiiri myös määrittää luonteesta hyvin suuren osan.

      Muuten ihan nimikkeenä Helsingissä syntynyt on helsinkiläinen, perintötekijöistä viis.

      • tutkimustietoa

        Itse asiassa viimeisimpien tutkimusten mukaan vain n. 10% ihmisen persoonallisuudesta on seurausta kotikasvatuksesta. Ylivoimaisesti isoin merkitys (n. 60%) on synnynnäisellä temperamentilla, joka tietysti on vanhempien "vaikutusta", mutta ainoastaan geeniperimämn kautta. Ei ole voitu todistaa, että jokin tietty temperamenttityyppi olisi yliedustettuna jonkun tietyn heimon tai paikkakunnan asukkaiden keskuudessa. Loput ihmisen luonteesta (eli n. 30%) johtuu kaveripiiristä, opettajista, harrastuksista jne.


    • Tyttis

      Epäilisin, että jokaisella perheenjäsenellä tulee olemaan oma näkemyksensä siitä mihin "heimoon" hän tuntee kuuluvansa.

      Ja varmaan aika monella ihmisellä syntymäpaikka, lapsuudenkodin paikka, tai se paikka, missä on kasvanut ja varttunut, tai muuten vaan asunu tarpeellisen kauan, antaa tuntee siitä, että kuuluu juuri tähän "heimoon" :) Että uskaltaisin ennustaa, että vaikka tamperella kasvanut nuori muuttaisi esim. turkuun opiskelemaan..ja asettuisi asumaan turkuun miehen kanssa ja saisi lapsia, tuntisi hän itsensä varmaan aikalailla hämäläiseksi kuitenkin. Ehkä aikaa myöten hän voisi alkaa tuntea itsensä turkulaiseksi. Noi lapset vois olla sitte jo ihan turkulaisia (ku kerta eivät tiedä muusta...ja turkulainen ympäristö heidät kasvattaa sellaiseksi minkälaista turussa on). Tietty jotain tiettyä "heimolaisuutta" voidaan tieten tahtoen korostaa: välittää eteenpäin jälkipolvelle.

      Tuntuu, että se olis vähän niinki, että jos toisella vanhemmalla on joku tosi vahvana näkyvä "heimolaisuus", niin se varmaan välittyy helpommin lapsille kuin vähemmän vahvat heimolaisuuden piirteet. Esimerkkinä vaikka et savolaisuus on ehkä aika vahvaa murteensa puolesta, että se tarttuu varmaanki helposti eteenpäin.

      Juu, ja tällä en pilkkaa turkulaisia vaan en keksinyt tässä saman tien muita kaupunkeja esimerkiksi.

      • Tyttis

        Siis tarkoitin, että puhetapa voi tarttua tai jotkut kotona käytetyt toimintatavat (esim. tapa miten joulua vietetään, poltetaanko pääsiäiskokkoja vaiko juhannuskokkoja jne) välittyvät eteenpäin lapsille.


      • ---
        Tyttis kirjoitti:

        Siis tarkoitin, että puhetapa voi tarttua tai jotkut kotona käytetyt toimintatavat (esim. tapa miten joulua vietetään, poltetaanko pääsiäiskokkoja vaiko juhannuskokkoja jne) välittyvät eteenpäin lapsille.

        Tuntuu että nykymaailmassa nuo "heimot" on aika historiaa. Ennenvanhaan onkin menty naimisiin saman kylän tai korkeintaan naapurikylän tytön/pojan kanssa, ja pystytetty talo vanhempien tontista lohkotulle pläntille. Siinä sitten asuttu koko ikä.
        Nykyään ihmiset asuu millon missäkin, samanlaista heimoutta ei enää ole.
        Lapsuudella on tietysti suuri merkitys sille, mihin "heimoon" ihminen tuntee kuuluvansa. Mutta eikös sekin ole yksilöllistä. Toiset "asettuu" vasta nuoruudessa tai vasta aikuisena. Silloin ne voi tuntea kuuluvansa sinne nuoruutensa "heimoon".
        Oma mielipiteeni on siis, että kukin määrittelee itse oman heimoisuutensa - jos sen haluaa tehdä. Ei sen voi olettaa automaattisesti isän kautta periytyvän tms.


    • J.?

      ..katsos kuinka juutalaisuus määritellään.

    • näin olen ajatellut

      Lienee syntymäpaikkaa keskeisempää se, missä "kulttuurissa" on tullut kasvatetuksi, ja minkä tuntee omakseen.

      Itse koen olevani Savossa syntyneenä ja siellä ikäni asuneena vain neljänneksen savolainen. Yksi neljännes on karjalaista ja kaksi neljännestä keskisuomalaista. Tämä isovanhempien mukaan. Molemmat vanhemmat viettivät lapsuutensa keski-Suomessa.

      Mistä tämän sitten näkee jaon? Jos ajatellaan "heimoille" miellettyjä ominaispiirteitä, minulla on niitä keski-Suomen suunnilta enemmän kuin savolaisia. Tästä helpoimmin huomattava lienee puheeni rytmi ja nuotti.

      Eli suomeksi: en osaa vastata kysymykseesi =) Elän vain fiiliksen mukaan.

    • asuinpaikka muuttuu

      Ongelman asettelu on outo mielestäni. Kuulut joka tapauksessa sukuun, jonka ketju menee taaksepäin satoja vuosia.
      Olet vaikkapa syntynyt Järvenpäässä, isäsi Tampereella, mutta hänen isänsä suvun tilalla Savossa, jossa suku on ollut kirkonkirjojen mukaan 1700-luvulta lähtien samassa kylässä.
      Olet järvenpääläinen, mutta sukusi on Savosta X:n pitäjästä.
      Äitisi suvun juuret ovat esim. Pohjanmaalla, joten voit sanoa olevasi äitisi puolelta pohjalainen.

      Tuo heimoajattelu on aika vanhanaikainen. Kyllä nämä heimoveljet ovat jo sekaantuneet keskenään siinä määrin, että ei voida varmaankaan olla "puhdasverisiä" heimon edustajia. Ja mihin heimoon esim. uusmaalaiset sijoitettaisiin?
      Helsingissäkin on asuttu vuosisatoja, mutta ei ole "Helsingin heimoa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe