Farmaseutin palkka ja työajat

Ässä

Heissan!

Millainen kuukausipalkka vastavalmistuneella farmaseutilla noin keskimäärin on? Olen lukenut jostain, että voisi olla jopa 2400 e. Onko tosiaan näin hyvä? Ja kuinka paljon tuohon vaikuttaa työajat? Esim. tekeekö viikonlopputöitä yms.?

Itseäni on alkanut kiinnostamaan farmaseutin opinnot. Mietityttää vain hieman nuo työajat eli onko kellään omakohtaisia kokemuksia? Kuinka paljon tulee viikonlopputöitä? Monet apteekit on nykyään auki melko pitkään ja myös viikonloppuisin.

Entäpä, jos haluaisin mennä apteekkiin töihin, ennenkuin lähden opiskelemaan farmasiaa, onko helppo päästä apteekkiin töihin ilman farmasia-alan koulutusta ja millainen palkka tällöin on?

Opiskelen tällä hetkellä diplomi-insinööriksi, mutta tekninen ala ei oikein kiinnosta.

14

44085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farmaseutti

      Työajat riippuvat tietenkin ihan apteekin aukioloajoista, useimmat apteekit ovat kiinni sunnuntaisin. Niissä apteekeissa, jotka ovat avoinna joka päivä, tulee viikonlopputyötä esimerkiksi joka 3. tai joka 4. viikonloppu ja muustakin voi aina sopia. 2400€ kuukausipalkka kuulostaa ihan realistiselta vastavalmistuneelle, jos tekee 1-2 sunnuntaita kuukaudessa ja muutaman iltavuoron. Itselläni on kaikki ikälisät, viikonlopputyötä, iltatyötä ja palkka yleensä n.2900-3000€/kk.
      Lopuksi vielä, että alalla on työvoimapula ja uudet innokkaat opiskelijat ovat aina tervetulleita.

      • Ässä

        Kiitos vastauksesta, tuo kuulosti oikein hyvältä. Alalla, jota opiskelen tällä hetkellä, tuntuu olevan työpaikat nimittäin aika tiukassa ja monet vastavalmistuneet jäävät sen takia jatko-opiskelijoiksi, vaikka haluaisivat jo töihin.

        Taidan aloittaa pääsykokeisiin lukemisen ensi tammikuussa:)Onko muuten tietoa siitä, millaisella palkalla apteekkiin pääsisi töihin, ennen kuin on suorittanut yhtään farmaseutin opintoja?


      • farmaseutti
        Ässä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, tuo kuulosti oikein hyvältä. Alalla, jota opiskelen tällä hetkellä, tuntuu olevan työpaikat nimittäin aika tiukassa ja monet vastavalmistuneet jäävät sen takia jatko-opiskelijoiksi, vaikka haluaisivat jo töihin.

        Taidan aloittaa pääsykokeisiin lukemisen ensi tammikuussa:)Onko muuten tietoa siitä, millaisella palkalla apteekkiin pääsisi töihin, ennen kuin on suorittanut yhtään farmaseutin opintoja?

        Luulisin, että harjoittelijan palkka olisi jotain 1200-1300€/kk.


      • varmaan

        tuon viikonloppu- ja iltatyön ja nimenomaan apteekissa. Muualla palkat ovat huonommat.

        Mutta kyllä farmaseuttina päivätyönäkin ihan kohtuullisesti tienaa, kun ajattelee ettei opinnot kestä kuin 3v.


      • Ässä
        varmaan kirjoitti:

        tuon viikonloppu- ja iltatyön ja nimenomaan apteekissa. Muualla palkat ovat huonommat.

        Mutta kyllä farmaseuttina päivätyönäkin ihan kohtuullisesti tienaa, kun ajattelee ettei opinnot kestä kuin 3v.

        Joo huomasin sen. Onko apteekeissa yleisesti käytäntönä, että viikonlopputyöt yms. on neuvoteltavissa eli kaikkien ei tarvitse tehdä niitä, jos ei halua? Itselleni ei tosin olisi mikään ongelma tehdä töitä viikonloppuisin, paitsi kesällä, jolloin mieluusti olisin muutamia viikonloppuja vapaalla harrastuksen takia, jossa on kisoja kesäisin viikonloppuina.

        Yliopistonapteekit on auki 24h, joten onko tietoa, miten vuorot siellä menevät eli kuinka paljon yötöitä yms. vai onko sekin neuvottelukysymys?


      • osaa vastata paremmin
        Ässä kirjoitti:

        Joo huomasin sen. Onko apteekeissa yleisesti käytäntönä, että viikonlopputyöt yms. on neuvoteltavissa eli kaikkien ei tarvitse tehdä niitä, jos ei halua? Itselleni ei tosin olisi mikään ongelma tehdä töitä viikonloppuisin, paitsi kesällä, jolloin mieluusti olisin muutamia viikonloppuja vapaalla harrastuksen takia, jossa on kisoja kesäisin viikonloppuina.

        Yliopistonapteekit on auki 24h, joten onko tietoa, miten vuorot siellä menevät eli kuinka paljon yötöitä yms. vai onko sekin neuvottelukysymys?

        mutta jos on päivystävässä apteekissa, niin vuorot kiertää ja kaikkien tulee olla ilta- jne. vuoroissa tasapuolisesti. Aiheuttaa työkavereissa kismaa;(

        Jos ei niitä halua tai voi tehdä, niin suurin osa apteekeista on ei-päivystäviä eli normaali päivätyö.


      • farmaseutti
        osaa vastata paremmin kirjoitti:

        mutta jos on päivystävässä apteekissa, niin vuorot kiertää ja kaikkien tulee olla ilta- jne. vuoroissa tasapuolisesti. Aiheuttaa työkavereissa kismaa;(

        Jos ei niitä halua tai voi tehdä, niin suurin osa apteekeista on ei-päivystäviä eli normaali päivätyö.

        Isoissa apteekeissa, useimmissa ainakin, varmasti voi neuvotella työvuoroista, nythän on työvoimapula. Ei meillä ainakaan ole tasapuolista ilta- ja viikonlopputöiden määrä ja minusta se on ihan OK, toisilla on erilainen elämäntilanne.


      • simpsakka85
        farmaseutti kirjoitti:

        Isoissa apteekeissa, useimmissa ainakin, varmasti voi neuvotella työvuoroista, nythän on työvoimapula. Ei meillä ainakaan ole tasapuolista ilta- ja viikonlopputöiden määrä ja minusta se on ihan OK, toisilla on erilainen elämäntilanne.

        Hei! Tietääkö kukaan voiko apteekkiin mennä töihin, jos ei ole ammattia sille alalle? Olen valmis lähihoitaja ja aijon hakea opiskelemaan farmaseutiksi.


      • toisen vuoden farmasian opi...
        simpsakka85 kirjoitti:

        Hei! Tietääkö kukaan voiko apteekkiin mennä töihin, jos ei ole ammattia sille alalle? Olen valmis lähihoitaja ja aijon hakea opiskelemaan farmaseutiksi.

        itse olin apteekissa töissä lukion jälkeen yli vuoden ja keräsin pisteitä yliopistoa varten.. luulen että on paljon apteekkeja jotka ottavat mielellään "pikku" apureita.. Ja ehdottomasti suosittelen lukemaan farmasiaa... huippumukavaa porukkaa, leppoisaa opiskelijaelämää ja tulevaisuudessa arvostettu ammatti!!


      • Oppisopimuksella?
        toisen vuoden farmasian opi... kirjoitti:

        itse olin apteekissa töissä lukion jälkeen yli vuoden ja keräsin pisteitä yliopistoa varten.. luulen että on paljon apteekkeja jotka ottavat mielellään "pikku" apureita.. Ja ehdottomasti suosittelen lukemaan farmasiaa... huippumukavaa porukkaa, leppoisaa opiskelijaelämää ja tulevaisuudessa arvostettu ammatti!!

        Voiko farmaseutiksi valmistua oppisopimuksella ollenkaan?


      • Farmaseutti myöskin
        Oppisopimuksella? kirjoitti:

        Voiko farmaseutiksi valmistua oppisopimuksella ollenkaan?

        Apteekkifarmaseuttien taulukkopalkat löytyvät netistä:
        http://www.apta.fi/www2/fi/liitetiedostot/farmaseuttien_palkat_1062006_30092006.pdf
        Sivun alalaidassa on myös lisät/tunti. Lisäksi sunnuntaina tuplapalkka.
        Mikäli teet päivätyötä, saat taulukkopalkan, ellet ole onnistunut neuvottelemaan korkeampaa henkilökohtaista palkkaa.

        Farmaseutiksi ei voi valmistua oppisopimuksella. Farmanomiksi tai lääketeknikoksi saattaa voidakin. Useimmat apteekit eivät vaadi tekniseltä henkilökunnalta farmanomin/lääketeknikon tutkintoa vaan töihin voi päästä lähes kuka vaan lukion käynyt henkilö. En tiedä varmasti, onko tuo lukiokaan välttämättömyys.

        Sairaala-apteekkiin tai lääkekeskukseen voi olla vaikeampi päästä ilman alan tutkintoa. Siellä farmaseuttien palkat jäävät suurinpiirtein samaan luokkaan kuin apteekkien taulukkopalkat. Ilta- ym. lisiä ei ole, kun se on yleensä vain päivätyötä.


      • Sininen apina
        Farmaseutti myöskin kirjoitti:

        Apteekkifarmaseuttien taulukkopalkat löytyvät netistä:
        http://www.apta.fi/www2/fi/liitetiedostot/farmaseuttien_palkat_1062006_30092006.pdf
        Sivun alalaidassa on myös lisät/tunti. Lisäksi sunnuntaina tuplapalkka.
        Mikäli teet päivätyötä, saat taulukkopalkan, ellet ole onnistunut neuvottelemaan korkeampaa henkilökohtaista palkkaa.

        Farmaseutiksi ei voi valmistua oppisopimuksella. Farmanomiksi tai lääketeknikoksi saattaa voidakin. Useimmat apteekit eivät vaadi tekniseltä henkilökunnalta farmanomin/lääketeknikon tutkintoa vaan töihin voi päästä lähes kuka vaan lukion käynyt henkilö. En tiedä varmasti, onko tuo lukiokaan välttämättömyys.

        Sairaala-apteekkiin tai lääkekeskukseen voi olla vaikeampi päästä ilman alan tutkintoa. Siellä farmaseuttien palkat jäävät suurinpiirtein samaan luokkaan kuin apteekkien taulukkopalkat. Ilta- ym. lisiä ei ole, kun se on yleensä vain päivätyötä.

        Vanha keskustelu mutta itse saatan hakea opiskelemaan farmasiaa joten...

        mitä nuo roomalaisilla numeroilla merkityt palkkaryhmät käytännössä tarkoittaa? entä kalleusluokat? (ts. mistä tiedän mihin itse tulen mahd. kuulumaan?)


      • multiuser
        Sininen apina kirjoitti:

        Vanha keskustelu mutta itse saatan hakea opiskelemaan farmasiaa joten...

        mitä nuo roomalaisilla numeroilla merkityt palkkaryhmät käytännössä tarkoittaa? entä kalleusluokat? (ts. mistä tiedän mihin itse tulen mahd. kuulumaan?)

        kysymäsi tarkoittanee missä päin suomea asustaa...


      • quantine
        Sininen apina kirjoitti:

        Vanha keskustelu mutta itse saatan hakea opiskelemaan farmasiaa joten...

        mitä nuo roomalaisilla numeroilla merkityt palkkaryhmät käytännössä tarkoittaa? entä kalleusluokat? (ts. mistä tiedän mihin itse tulen mahd. kuulumaan?)

        Palkkaryhmällä määritellään käsittääkseni ns. vastuun taso, en nyt muista mitä kaikkea tuohon kuuluu mutta jos on esim "perus" farmaseutti ilman ylimääräistä vastuuta niin kuuluu alimpaan palkkaryhmään kun taas esimerkiksi sivuapteekin hoitajana kuuluisi ylempään palkkaryhmään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe