En pysty ymmärtämään miten niin moni ihminen tekee itsemurhan. Vaatii todellakin kanttia joko ampua itsensä/hypätä junan alle/viiltää ranteet auki. En usko, että siihen monikaan pystyy. No jos haluaa tehdä sitten vähemmällä tuskalla niin harvalla on mahdollisuus saada niin vahvoja lääkkeitä, jotka veisivät yliannostuksena hengen. Mutta miten silti niin moni onnistuu tappamaan itsensä :D en pysty ymmärtämään. Itse tosin olenkin tämmöinen heikko ja kipua pelkäävä:) Tosin en ole päiviänikään päättämässä, mutta mietityttää silti.
Miten niin moni pystyy itsemurhaan?
47
6728
Vastaukset
- lääkitys päällä
Ei sitä pysty ymmärtämäänkään ennen kuin itse on joutunut siihen tilaan että elämän viimeinenkin valo on hävinnyt. Monelle ihmiselle elämä maanpäällä on se helvetti ja silloin rupeaa ajattelemaan kuolemaan helpotuksena ja ulospääsynä helvetistä.
Ei henkisesti tasapainossa olevat koskaan teekkään itsemurhaa, vaan pitää ensin joutua elämässä niin suurten ikävien asioiden kohteeksi että mielenterveys järkkyy. Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää mitä toisen ihmisen päänsisällä tapahtuu.
Suomi on eräs maailman johtavista maista itsemurhatilastojen suhteen. Uskon tämän johtuvan siitä että mielenterveyden menettänyt ihminen joka hautoo itsemurhaa pitää sairauttaa niin häpeällisenä asiana että ei uskalla hakeutua ajoissa hoitoon. Suomessahan mielenterveyden menettäneet on automaattisesti hulluja ja pilkankohteita.
Ja kun suomalaiset ovat muutenkin sulkeutunutta kansaa niin se mielestäni selittää osaltaan suuret itsemurhatilastot.
Ihmisten pitäisi saada asenne muutos aikaan suhtautumisessa mielenterveyspotilaisiin ja näiden hoitoon pääsemistä ja kuntoutusta olisi tehostettava. Nyky-yhteiskunnassa mielenterveys tilastot ovat käsittääkseni menossa kokoajan huonompaan suuntaan.- edellisen kanssa...
Ja lisäisin, että itsemurhasta puhuvaan suhtaudutaan usein todella torjuvasti. Se on ymmärrettävää. Mutta jos siinä tilanteessa jää yksin, kun uskaltautuu avautumaan, niin itsemurhan tekeminen tuntuu vielä väistämättömämmältä.
Tekninen toteutus on oma asiansa, mutta epätoivoinen ihminen voi tehdä mitä tahansa epätoivoista. - koettu on
Todellakin, kun ihminen harkitsee itsemurhaa, hänen tuskansa on jo niin hirveä että fyysiset kivut eivät sen rinnalla tunnu miltään, ne ovat hyvin pieni haitta matkalla ulos sietämättömästä tilasta.
"pitää sairauttaa niin häpeällisenä asiana että ei uskalla hakeutua ajoissa hoitoon" - tästä taas olen aivan eri mieltä. Monikaan masentunut ei edes tajua omaa tilaansa, ennen kuin on jo kaiken avun tuolla puolen. Masennus myös usein kitkee ihmisestä kaiken toimintakyvyn niin, että pelkkä ajan varaaminen lääkäriltä on ajatuksena aivan mahdoton.
- useimmiten
Pystyä sen takia että ovat sekoittaneet kaiken lisäksi päänsä viinalla ja kemikaaleilla. Ainakaan noista joitten itse tiedän tehneen itsemurhan on kaikkien veri ollut täynnä ainakin viinaa.
joops älä päätä päiviäsi. Liian monet ajautuvat tekemään sen. - Idän_Tietäjä
Todellakin sellaisen ihmisen, joka ei ole koskaan tosissaan itsemurhaa harkinnut, taikka vastaavaa... niin silloin on erittäin vaikeaa ymmärtää, kuinka ihminen pystyy tekemään itselleen jotakin sellaista, että henki ei enään pihise.
Itsemurha on usein aina pitkään harkittu teko, eikä sitä tehdä usein hetken mielijohteesta.
Syitä itsemurhaan ovat mm. Jonkun läheisen menettäminen, jatkuvat epäonnistumiset elämässä, pitkäaikainen vaikea masennus jne..
Tämän kaiken voisi kiteyttää yhteen lauseeseen: "Elämä ei ole enään elämisen arvoista, joten on parempi päättää päivänsä" - härkä
Moi!
Kaikilla on mahdollisuus saada lääkettä ihan käsikaupasta, joka on monelle yllätys. Eräs lääke vie hengen 30-40tbl annoksella, mutta en tietenkään sano lääkkeen nimeä. Se on erittäin maksatoksinen.- lääkkeillä
"Eräs lääke vie hengen 30-40tbl annoksella, mutta en tietenkään sano lääkkeen nimeä. Se on erittäin maksatoksinen."
Taidan arvata mitä lääkettä tarkoitat, kesällä söin sitä 100 tablettia (ja painan 65kg) eikä siitä muuta käynyt kuin 6 päivän ajan oli aika sammuksissa ja vessassa käyminenkin todella työlästä.
Kaverin vaari toisaalta onnistui tekemään itsemurhan ko. lääkkeellä ja pienemmällä annoksella, vanhuksilla maksavaurion riski on olemassa mutta kukaan hyväkuntoinen ja alle 6-kymppinen tuskin onnistuu.
- .........
Fyysinen kipu ei välttämättä ole pelottava ajatus. Itsemurhassa se kestää ehkä vain hetken. Jos esimerkiksi hyppää metrojunan alle, henki saattaa lähteä hetkessä. Samoin jos hyppää korkealta paikalta. Ja jos vuosia kärsii henkisestä kivusta, niin siitä päästäkseen voi olla valmis mihin tahansa.
- lähipiiristä
Tunnen sekä kaveripiiristä että työympyröistä ihmisiä jotka ovat tehneet itsemurhan. Kaikki epäonnistujat ovat yrittäneet lääkkeillä. Kaksi tietämääni tapausta onnistui lääkkeillä, mutta mukana oli myös alkoholi. Kuolinsyy: tukehtuminen omaan oksennukseen.
Onnistuneet yrittäjät ovat päätyneet hautaan hypättyään tarpeeksi korkealta (5. krs ei riitä), hukuttautumalla, hirttäytymällä tai menemällä junan alle. Olen myös nähnyt hirttäytymistä yrittäneen, jolla oli ikuinen köyden jälki kaulassa. Yksi leikkasi kurkkunsa auki korvasta korvaa. Vaatii kunnon välineet ja tietoja omasta anatomiastaan.
Yksi selvisi pahasti vammautuneena ajettuaan autolla päin kallioleikkausta, ei siis mikään varma konsti sekään tänä turvatyynyaikana.
Vaikka kuinka synkistäisi, on itsemurha-ajatuksesta mielessään leikittelemisestä vielä maratonin verran itse toteutukseen.
Käsikauppamyynnissä ei ole maksatoksisia lääkkeitä. Tarkoittanet tavallista asetosalisyylihappoa, jonka liika-annostus saattaa aiheuttaa verenvuodon ruoansulatuselimistössä. Huom! saattaa aiheuttaa.
Ken osaa englantia, googlettakoon suicide. Siellä pääsee pienen selailun jälkeen palstoille, joissa on runsaasti omakohtaisia kokemuksia siitä, miten hengestään ei pääse.
Kun kukaan ei tässä maailmassa pysty pääsemään niin toisen ihmisen pääkoppaan, että ymmärtäisi masennuksen ja tuskan syvyyttä, on ainoa keinoa oppia itse tuntemaan itsensä ja opetella tulemaan toimeen sen kanssa, mitä siellä kopassa on. Lääkkeet saattavat auttaa, terapia saattaa auttaa, mutta ne kumpikaan eivät ole mitään automaatteja: aina tarvitaan oma oivallus ja ongelmien omakohtainen työstäminen, opettelu uudenlaiseen elämän ja sen vastoinkäymisten kohtaamiseen. Tällainen mekanismi poissulkee ihmiset, jolla ei ole riittävää älyllistä, henkistä tai sosiaaliekonomista kapasiteettia.
Yhteiskunnan ja terveydenhuollon suhtautuminen on kylmä ja lyhyt: kokeillaan lääkkeitä, seurataan vaikutusta, potkaistaan potilas (asiakas!) omilleen as soon as possible. Yhteiskunnan kustantamaan terapiaan pääsee mahdollisesti jos on
a) tarpeeksi nuori
b) tarpeeksi fiksu
c) potentiaalinen työelämään kuntoutuja
muut saavat tulla toimeen omillaan ja puolikuntoisina ihan miten tahtovat elämänsä loppuun saakka.- härkä
en tarkoita aspriiniä, mutta hyvä jos olet noin tietäväinen käsikauppalääkkeistä. Varmaan lähtee henki, olen ollut todistamassa kyseistä asiaa. On varmaan yksilöllistä, paljon pitää ottaa. Tämä tapaus oli 30-40tbl välillä. Maksa sanoi sopimuksen irti. Nimeä en sano, vaikka millä tavoin yrittäisitte udella. Kysyppä apteekkista, onko maksatoksisia lääkkeitä myynnissä, jos kiinnostaa.
- uskiksen ja ateistin
härkä kirjoitti:
en tarkoita aspriiniä, mutta hyvä jos olet noin tietäväinen käsikauppalääkkeistä. Varmaan lähtee henki, olen ollut todistamassa kyseistä asiaa. On varmaan yksilöllistä, paljon pitää ottaa. Tämä tapaus oli 30-40tbl välillä. Maksa sanoi sopimuksen irti. Nimeä en sano, vaikka millä tavoin yrittäisitte udella. Kysyppä apteekkista, onko maksatoksisia lääkkeitä myynnissä, jos kiinnostaa.
jänkkäystä: "Jumala on olemassa." "Eipäs ole." "Onpas." "Eipäs ole."
Tehdään niin, että käyt ensin itse kysymässä niitä reseptivapaita maksatoksisia - nimenomaan näillä sanoilla! - apteekista ja kerrot sitten minulle, miten farmaseutti suhtautui. Tervemenoa reaalimaailmaan! - härkä
uskiksen ja ateistin kirjoitti:
Tehdään niin, että käyt ensin itse kysymässä niitä reseptivapaita maksatoksisia - nimenomaan näillä sanoilla! - apteekista ja kerrot sitten minulle, miten farmaseutti suhtautui. Tervemenoa reaalimaailmaan!Olen mielenterveys asioissa ollut20v. hoitajana ja kyllä täytyy sanoa, että reaalimaailmassa ollaan. No, kun tuli mainuttua, että jokainen tekee omat päätösensä ja vielä pyydettiin vastaamaan. Parasetamoli eli myös muilla kauppanimillä tunnettu lääke, vaikka panadol 500mg, saa käsittääkseni ilman reseptiä 10kpl, mutta kiertämällä apteekkeja, saat niin paljon kuin haluat. Erittäin maksatoksinen lääke, joka metaboloituu maksassa ja runsaasti kerralla nautittuna lähtee henki. Myös krapulaan nautittuna maksavauriot yleisiä ja lisätäämpä varmuuden vuoksi vielä viinan kanssa yhdessä, niin hellurei elämä. 30-40tbl yksilöstä riippuen riittää. Tämä saattaa hieman kuulostaa kummalliselta, kun lapsille panadolia syötetään, mutta annokset jakaa aikuiset ja ovat pieniä. Kirjoitin tämän kun joitakin saattaa käydä kiinnostamaan, niin ei tartte miettiä sen enempää. Lopetan jankkauksen ja käy itse tarkistamassa asia. KAIKILLE HYVÄÄ ELÄMÄÄ, VAIKKA VÄLILLÄ SE KOITTELEE. Tämä asia on tosi.
Kirjastossa on enemmän tietoa panadolista esim.pharmaca fennica. tervetuloa reaalimaailmaan. Toivottavasti kukaan ei ota onkeensa tästä kirjoituksesta. Apu on saatavilla. - tämä särkylääke
härkä kirjoitti:
Olen mielenterveys asioissa ollut20v. hoitajana ja kyllä täytyy sanoa, että reaalimaailmassa ollaan. No, kun tuli mainuttua, että jokainen tekee omat päätösensä ja vielä pyydettiin vastaamaan. Parasetamoli eli myös muilla kauppanimillä tunnettu lääke, vaikka panadol 500mg, saa käsittääkseni ilman reseptiä 10kpl, mutta kiertämällä apteekkeja, saat niin paljon kuin haluat. Erittäin maksatoksinen lääke, joka metaboloituu maksassa ja runsaasti kerralla nautittuna lähtee henki. Myös krapulaan nautittuna maksavauriot yleisiä ja lisätäämpä varmuuden vuoksi vielä viinan kanssa yhdessä, niin hellurei elämä. 30-40tbl yksilöstä riippuen riittää. Tämä saattaa hieman kuulostaa kummalliselta, kun lapsille panadolia syötetään, mutta annokset jakaa aikuiset ja ovat pieniä. Kirjoitin tämän kun joitakin saattaa käydä kiinnostamaan, niin ei tartte miettiä sen enempää. Lopetan jankkauksen ja käy itse tarkistamassa asia. KAIKILLE HYVÄÄ ELÄMÄÄ, VAIKKA VÄLILLÄ SE KOITTELEE. Tämä asia on tosi.
Kirjastossa on enemmän tietoa panadolista esim.pharmaca fennica. tervetuloa reaalimaailmaan. Toivottavasti kukaan ei ota onkeensa tästä kirjoituksesta. Apu on saatavilla.paramax, ei suurina annoksina tee hyvää maksalle.
- jltt
Moi!
Lueppa googlesta parasetamoli(wikipedia) - seiväs
uskiksen ja ateistin kirjoitti:
Tehdään niin, että käyt ensin itse kysymässä niitä reseptivapaita maksatoksisia - nimenomaan näillä sanoilla! - apteekista ja kerrot sitten minulle, miten farmaseutti suhtautui. Tervemenoa reaalimaailmaan!Moi!
Lukekaa googlesta parasetamol(wikipedia). Kyllä täällä totta puhutaan käsikauppa särkylääkkeen vaarallisuudesta. Maksa toksisuus on tosi asia panadolin kohdalla. - reaalimaailma
härkä kirjoitti:
Olen mielenterveys asioissa ollut20v. hoitajana ja kyllä täytyy sanoa, että reaalimaailmassa ollaan. No, kun tuli mainuttua, että jokainen tekee omat päätösensä ja vielä pyydettiin vastaamaan. Parasetamoli eli myös muilla kauppanimillä tunnettu lääke, vaikka panadol 500mg, saa käsittääkseni ilman reseptiä 10kpl, mutta kiertämällä apteekkeja, saat niin paljon kuin haluat. Erittäin maksatoksinen lääke, joka metaboloituu maksassa ja runsaasti kerralla nautittuna lähtee henki. Myös krapulaan nautittuna maksavauriot yleisiä ja lisätäämpä varmuuden vuoksi vielä viinan kanssa yhdessä, niin hellurei elämä. 30-40tbl yksilöstä riippuen riittää. Tämä saattaa hieman kuulostaa kummalliselta, kun lapsille panadolia syötetään, mutta annokset jakaa aikuiset ja ovat pieniä. Kirjoitin tämän kun joitakin saattaa käydä kiinnostamaan, niin ei tartte miettiä sen enempää. Lopetan jankkauksen ja käy itse tarkistamassa asia. KAIKILLE HYVÄÄ ELÄMÄÄ, VAIKKA VÄLILLÄ SE KOITTELEE. Tämä asia on tosi.
Kirjastossa on enemmän tietoa panadolista esim.pharmaca fennica. tervetuloa reaalimaailmaan. Toivottavasti kukaan ei ota onkeensa tästä kirjoituksesta. Apu on saatavilla.Lue enemmän, luulet vähemmän. Lääkelaitoksen sivuilla kuvaus:
"Parasetamoli metaboloituu maksassa. Terapeuttisina annoksina parasetamoli ei vaikuta maksan toimintaan, mutta runsaan yliannostuksen yhteydessä saattaa maksan konjugaatiokyky kyllästyä, jonka jälkeen suurempi osa annoksesta metaboloituu oksidatiivisesti. Jos glutationivarastot ehtyvät, alkavat reaktiiviset välituotemetaboliitit sitoutua palautumattomasti maksan makromolekyylien kanssa. Maksavaurion kliiniset oireet tulevat normaalisti esiin vasta muutaman päivän kuluttua. Siksi on tärkeää, että vastalääkehoito aloitettaisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa (viimeistään 10-12 tunnin kuluttua) yliannostuksen jälkeen, jotta maksavaurioita voitaisiin estää tai rajoittaa.
Myrkytyksen hoidoksi suositellaan seuraavia toimenpiteitä: Mahalaukku tyhjennetään. Mikäli vastalääke annetaan suun kautta, aktiivihiiltä ei käytetä. Muussa tapauksessa annetaan aktiivihiiltä tavanomaisin annoksin. Seerumin parasetamolikonsentraatio määritetään välittömästi. Asetyylikysteiinihoito aloitetaan, mikäli lääkkeen nauttimisesta on kulunut alle 10 (-12) tuntia ja jos parasetamolikonsentraatiot ylittävät seuraavat arvot kyseisinä ajankohtina: 1350 mikromol/l 4 tunnin, 990 mikromol/l 6 tunnin ja 660 mikromol/l 9 tunnin kuluttua lääkkeen nauttimisesta. Asetyylikysteiinin antotapa harkitaan tilanteen mukaan (tajunnanaste, oksentamistaipumus ym.). Asetyylikysteiiniannostus: Suun kautta: Aluksi 140 mg/kg, sen jälkeen 70 mg/kg joka 4. tunti, laimennetaan sopivaan juomaan. Suonensisäisesti: Aluksi 150 mg/kg 200 - 300 ml:ssa isotonista infuusioliuosta 15 minuutissa, sen jälkeen 50 mg/kg 500 ml:ssa 5 % glukoosiliuosta 5 tunnissa sekä sen jälkeen 100 mg/kg 1000 ml:ssa 5 % glukoosiliuosta 16 tunnissa. Jos asetyylikysteiiniä ei ole saatavissa, voidaan aikuisille antaa metioniinia 3 g kolmesti vuorokaudessa suun kautta kahtena ensimmäisenä päivänä. Lapsille voidaan antaa ensisijaisesti asetyylikysteiiniä edellä mainituin annoksin tai metioniinia1 g neljästi vuorokaudessa. Tarkka maksan- ja munuaistoiminnan, hyytymisstatuksen sekä neste- ja elektrolyyttistatuksen seuranta on tarpeen. Maksan ja munuaisten vajaatoiminnan hoito (myös dialyysi) voi tulla ajankohtaiseksi. Parasetamolimyrkytysten yhteydessä on aina syytä ottaa yhteyttä Myrkytystietokeskukseen.
Suuret kofeiiniannokset saattavat aiheuttaa päänsärkyä, vapinaa, levottomuutta ja ärtyneisyyttä." - niksu
härkä kirjoitti:
myös reseptilääkkeitä, joita jaetaan aivan liian helposti ja niillä saa melko helposti itsensä hengiltä. Keräilet vaan muutaman paketin, niin saat riittävän annoksen.
- Panadol1
härkä kirjoitti:
Se on Panadol. Mitä siinä nyt yrität salailla
- Anonyymi
härkä kirjoitti:
Kirjastossa on enemmän tietoa panadolista esim.pharmaca fennica. tervetuloa reaalimaailmaan. Toivottavasti kukaan ei ota onkeensa tästä kirjoituksesta. Apu on saatavilla.Ei missään tapauksessa kannata käyttää parasetamolia itsensä tappamiseen. Siinä käy usein niin, että potilas jää aluksi henkiin ja on itsekin onnellinen pelastumisestaan, mutta myöhemmin kuolee kuitenkin, koska lääke on ehtinyt vaurioittaa maksaa niin pahasti.
- helppoa
Ampuminen on kaikkein helpointa, itse en pystyisi hyppäämään junan alle.
- onneksi hankalaa
paitsi haulikon jolla sohlailu on ainakin naisihmisille hankalaa, tukkihan pitäisi tukea jollakin tavalla jos päähän tähtää ja riittääkö lyhytkätinen liipasimelle vai pitääkö viritellä jonkinlainen lankasysteemi?
- tartte hypätä
Voi ihan rauhassa asettua makaamaan raiteille, mieluummin poikittain. Yli 100 km/h porhaltavan junan jarrutusmatka on aina 1 km.
- eli itsemurha
tartte hypätä kirjoitti:
Voi ihan rauhassa asettua makaamaan raiteille, mieluummin poikittain. Yli 100 km/h porhaltavan junan jarrutusmatka on aina 1 km.
jäämällä junan tai rekan alle. Molemmissa on kuski joka tulee näkemään tapahtuman! Miten arvelette asian vaikuttavan Heihin ja Heidän lähiomaisiin. Eikö ole väärin jättää syyllisyys taakka viattoman ihmisen harteille ja maqhdollisesti trauma joka tuosta tapauksesta kuljettajille jää, voi johtaa myös Heidät itsetuhoon! Aika raakaa touhua jos vaan menee raiteille makaamaan! Miksi kukaan haluaisi tuhota oman elämänsä lisäksi myös muiden täysin tuntemattomien ihmisten elämän. Oiskohan syytä muistaa tuollainen asia? Eikä täällä tarvitsisi neuvoa konsteja itsariin, minusta se osoittaa osasyyllisyyttä jos joku tekee niinkuin neuvotte. Onks kirjoittajilla omatuntoa ensinkään? Nimimerkki Kari^ alussa kysyi miten ihminen pystyy tekemään itsemurhan ei sitä millä konsteilla! Vastakaa siis vain esitettyyn kysymykseen.
- yhtään mitään
eli itsemurha kirjoitti:
jäämällä junan tai rekan alle. Molemmissa on kuski joka tulee näkemään tapahtuman! Miten arvelette asian vaikuttavan Heihin ja Heidän lähiomaisiin. Eikö ole väärin jättää syyllisyys taakka viattoman ihmisen harteille ja maqhdollisesti trauma joka tuosta tapauksesta kuljettajille jää, voi johtaa myös Heidät itsetuhoon! Aika raakaa touhua jos vaan menee raiteille makaamaan! Miksi kukaan haluaisi tuhota oman elämänsä lisäksi myös muiden täysin tuntemattomien ihmisten elämän. Oiskohan syytä muistaa tuollainen asia? Eikä täällä tarvitsisi neuvoa konsteja itsariin, minusta se osoittaa osasyyllisyyttä jos joku tekee niinkuin neuvotte. Onks kirjoittajilla omatuntoa ensinkään? Nimimerkki Kari^ alussa kysyi miten ihminen pystyy tekemään itsemurhan ei sitä millä konsteilla! Vastakaa siis vain esitettyyn kysymykseen.
et suomen kieliopista, et oikeinkirjoituksesta, et käänteis- etkä hirtehishuumorista. Et ymmärrä myöskään psyyken ongelmista ja niiden kognitiivisesta käsittelystä mitään, niin että mene vessaan, tuijota pönttöön, astu rohkeasti reunan yli ja vedä nupista.
Veturinkuljettajat ovat vedonneet herkkään mieleensä mm. tv-dokumentissa. EVVK. Sinäkin olet saanut minut aivomyrskyyn tietämättömyytesi takia. So not, sano Nykänen. - härkä
eli itsemurha kirjoitti:
Moi!
Suomessa on vapaus tehdä itsemurha ellei kyseessä ole psykoottinen henkilö. Pakkohoito kriteerit ei valitettavasti täyty. Monta ihmistä joudutaan laskemaan pois osastolta, vaikka tiedetään itsemurha vaara. Esim. osasto käyttäytyminen on täysin normaalia ja puheet asiallisia, niin pois vain. Ihminen tekee halutessaan itsemurhan, jos haluaa. On Näitä ittensä raapijoita ja humalassa tehtyjä typeriä juttuja paljon. Henki lähtee,jos niin päättää. - ......
eli itsemurha kirjoitti:
Jos ihminen on loppuun asti piinattu ja tuskissaan, niin miettiikö hän siinä jonkun tuntemattoman ihmisen reaktioita? Minä olen ihminen, jonka näkemisestä jotkut ahdistuvat, vaikka olen ihan elossa, eivätkä halua olla kanssani missään tekemisissä!! Onko tässä nyt todellakin mietittävä, kuinka he suhtautuvat, jos tapan itseni? Kyllä he varmaan sen kestävät.. voivatpa olla jopa helpottuneita, kun pääsivät minusta lopullisesti eroon.
- Hirttosilmukka
hirttäminen se vasta helppoa onkin.. Taju lähtee, eikä tarvii tuntee kipuja..
- ei tajunnut, että
koko ketjusta tuleekin herkille ihmisille, joita lähellä nuo ajatukset ovat, ilkeän provosoiva. Kummallisella tavalla mielenkiintoinen ketju tästä tuli, luin tämän vasta nyt. Pelkään itsariepidemian tartuntaa. Voiskos sheriffi vaikka deleteerata koko ketjun... En minäkään tajua, kuten Alkuperäinen tuumaili, mutta se käsitys minulla on, että ei, ei, ei. Yritetään jaksaa, pois tuommoinen "ratkaisu" mielestä. Sitä paitsi, milloin ihminen on muka valmis lähtemään? Antaa asian Isompiin Käsiin, siis elämän. Sano: sensuurihalu.
- sanon vaan
kolme yritystä tehneenä, että oikein raskaina synkistelykausina vain ajatus itsemurhasta pitää minut elossa ja vaihtoehtojen kuvitteleminen saa minut näkemään reaalimaailman sittenkin parhaimpana vaihtoehtona, vaikka niin järkyttävästi julmii koko ajan...
meitä on tietysti moneen junaan, mutta itsarissa ei todellakaan ole tekona mitään mikä olisi helppoa tai romanttista, kuten monen untuvikot täällä tuntuvat kuvittelevan.
kamalinta siinä on sen vaikutus läheisiin ihmisiin. pitäkää se aina mielessänne, vaikka läheiset eivät teistä pitäisikään. - mikä meni pieleen
sanon vaan kirjoitti:
kolme yritystä tehneenä, että oikein raskaina synkistelykausina vain ajatus itsemurhasta pitää minut elossa ja vaihtoehtojen kuvitteleminen saa minut näkemään reaalimaailman sittenkin parhaimpana vaihtoehtona, vaikka niin järkyttävästi julmii koko ajan...
meitä on tietysti moneen junaan, mutta itsarissa ei todellakaan ole tekona mitään mikä olisi helppoa tai romanttista, kuten monen untuvikot täällä tuntuvat kuvittelevan.
kamalinta siinä on sen vaikutus läheisiin ihmisiin. pitäkää se aina mielessänne, vaikka läheiset eivät teistä pitäisikään.Siis oliko yritys hätähuuto,et halunnutkaan oikeasti kuolla.
Vai eikö keino tepsinyt?
Eräs tuntemani henkilö päiväsairaalassa yritti itsaria 9 kertaa.Kymmenes kerta onnistui.
Hän oli yksinhuoltaja.Jäi kaksi n. kymmenen vuoden kieppeillä olevaa lasta orvoksi.
Mitä sinä TODELLA HALUSIT?
Halusitko kuolla,vai halusitko että hätäsi nähtäisiin?
Minulla on ollut vain kuoleman toiveita vaikeimpina aikoina,mutta toteuttaa en itsemurhaa voisi.
Kävin tässä pari viikkoa sitten hakemassa voimakkaampaa lääkitystä,kun edellinen ei toiminut enää. Pienimmästäkin paineesta mahaa väänsi,ripuloin ja oksensin.Sekä voin henkisesti todella pahoin.Yritin lääkitä itseäni kofeiinitableteilla,että tulisi parempi fiilis,mutta jälkeenpäin tuli tosi ällö olo. - tai hätähuutoja
mikä meni pieleen kirjoitti:
Siis oliko yritys hätähuuto,et halunnutkaan oikeasti kuolla.
Vai eikö keino tepsinyt?
Eräs tuntemani henkilö päiväsairaalassa yritti itsaria 9 kertaa.Kymmenes kerta onnistui.
Hän oli yksinhuoltaja.Jäi kaksi n. kymmenen vuoden kieppeillä olevaa lasta orvoksi.
Mitä sinä TODELLA HALUSIT?
Halusitko kuolla,vai halusitko että hätäsi nähtäisiin?
Minulla on ollut vain kuoleman toiveita vaikeimpina aikoina,mutta toteuttaa en itsemurhaa voisi.
Kävin tässä pari viikkoa sitten hakemassa voimakkaampaa lääkitystä,kun edellinen ei toiminut enää. Pienimmästäkin paineesta mahaa väänsi,ripuloin ja oksensin.Sekä voin henkisesti todella pahoin.Yritin lääkitä itseäni kofeiinitableteilla,että tulisi parempi fiilis,mutta jälkeenpäin tuli tosi ällö olo.ja tapauksista on tosi kauan aikaa. Silti en koskaan unohda sitä prosessia mikä niitä edelsi, todella tekoon ryhtymistä. Yhteen yritykseen liittyi aika satsi lääkkeitä alkoholia runsaasti lievää törkeämpää viiltelyä; silti ei mennyt edes taju. Haavat tikattiin kiinni, yhden yön sai olla sairaalassa, sitten heitettiin pellolle. Jotenkin siitä sain itseni koottua. Nyt rahjustan jo elämän ehtoopuolella.
Henkilökohtaisesti en ole pystynyt koskaan ymmärtämään, että ihminen, jolla on alaikäisiä lapsia, tekee itsemurhan - siinä täytyy olla jo kysymys asioista ja tilasta, jota en pysty järjelläni ja empatiakyvylläni hahmottamaan.
Suomessa näistä asioista ei keskustella. Todennäköistä on kuitenkin, että kun esim. suurten ikäluokkien vanhuusongelma todella räjähtää silmille, tähänkin maahan tulee itsemurha-aalto. Australiassa on ryhmiä, jotka antavat käytännön neuvoja elämään väsyneille, ts. iäkkäille, sairaille ihmisille, jotka kuitenkin vielä haluavat ihmisarvoisen kuoleman. Tietääkseni myös Hollannissa eutanasia on laillista. Pitää muistaa, että monet psyykkiset sairaudet - eritoten juuri masennus - ovat yhtä vakavia sairauksia kuin raju syöpä tai muu fyysinen katastrofi. Kaikesta lässytyksestä huolimatta masennuksen lääketieteellinen ennuste ja hoito ovat mielestäni todella huonolla tolalla. - kun itsarii yritin
tai hätähuutoja kirjoitti:
ja tapauksista on tosi kauan aikaa. Silti en koskaan unohda sitä prosessia mikä niitä edelsi, todella tekoon ryhtymistä. Yhteen yritykseen liittyi aika satsi lääkkeitä alkoholia runsaasti lievää törkeämpää viiltelyä; silti ei mennyt edes taju. Haavat tikattiin kiinni, yhden yön sai olla sairaalassa, sitten heitettiin pellolle. Jotenkin siitä sain itseni koottua. Nyt rahjustan jo elämän ehtoopuolella.
Henkilökohtaisesti en ole pystynyt koskaan ymmärtämään, että ihminen, jolla on alaikäisiä lapsia, tekee itsemurhan - siinä täytyy olla jo kysymys asioista ja tilasta, jota en pysty järjelläni ja empatiakyvylläni hahmottamaan.
Suomessa näistä asioista ei keskustella. Todennäköistä on kuitenkin, että kun esim. suurten ikäluokkien vanhuusongelma todella räjähtää silmille, tähänkin maahan tulee itsemurha-aalto. Australiassa on ryhmiä, jotka antavat käytännön neuvoja elämään väsyneille, ts. iäkkäille, sairaille ihmisille, jotka kuitenkin vielä haluavat ihmisarvoisen kuoleman. Tietääkseni myös Hollannissa eutanasia on laillista. Pitää muistaa, että monet psyykkiset sairaudet - eritoten juuri masennus - ovat yhtä vakavia sairauksia kuin raju syöpä tai muu fyysinen katastrofi. Kaikesta lässytyksestä huolimatta masennuksen lääketieteellinen ennuste ja hoito ovat mielestäni todella huonolla tolalla.Vaikken näillä näkymin voi yrittää sitä uudestaan, ajattelen sitä joka päivä. Ei se halu lähde heti pois. En kyllä jaksa tällaista elämää, mitä tämä on olevinaan, ei ainakaan oikeaa elämää. Helvettiä vain. En jaksa odottaa kunnes parannun, haluan olla jo nyt onnelinen ja terve. Miks tätä pitäis sietää. Jäisinpä auton alle tai joku muu ulkopuolinen tekijä aiheuttaisi mun kuoleman.
- Elämä on ja ei ole
kun itsarii yritin kirjoitti:
Vaikken näillä näkymin voi yrittää sitä uudestaan, ajattelen sitä joka päivä. Ei se halu lähde heti pois. En kyllä jaksa tällaista elämää, mitä tämä on olevinaan, ei ainakaan oikeaa elämää. Helvettiä vain. En jaksa odottaa kunnes parannun, haluan olla jo nyt onnelinen ja terve. Miks tätä pitäis sietää. Jäisinpä auton alle tai joku muu ulkopuolinen tekijä aiheuttaisi mun kuoleman.
Odotuksesi elämän suhteen ovat täysin vääristyneet: elämä ei tarkoita onnea ja terveyttä vaan juuri ja nimenomaan kaikkea muuta. Psyykkinen terveyden tavoittelu tarkoittaa sitä, että ihminen valmentaa itsensä kokemaan myös pettymyksiä ja vastoinkäymisiä. Sitten sinne väliin joskus tipahtelevat onnen pipanat ovat sitä elämän jälkiruokaa, harvinaista herkkua.
- ja muuta
Elämä on ja ei ole kirjoitti:
Odotuksesi elämän suhteen ovat täysin vääristyneet: elämä ei tarkoita onnea ja terveyttä vaan juuri ja nimenomaan kaikkea muuta. Psyykkinen terveyden tavoittelu tarkoittaa sitä, että ihminen valmentaa itsensä kokemaan myös pettymyksiä ja vastoinkäymisiä. Sitten sinne väliin joskus tipahtelevat onnen pipanat ovat sitä elämän jälkiruokaa, harvinaista herkkua.
Ei voi olla onnelinen jos ei halua elää tai tekee pahaa itselleen. Haluan päästä niistä eroon. Ei onnellinen aina voi olla, siihen tylsistyy, mutta olis ne tärkeämmät. Ennen oli...
- .:::::::::
ja muuta kirjoitti:
Ei voi olla onnelinen jos ei halua elää tai tekee pahaa itselleen. Haluan päästä niistä eroon. Ei onnellinen aina voi olla, siihen tylsistyy, mutta olis ne tärkeämmät. Ennen oli...
"elämä on kärsimystä"
- avohoitopotilas
Olen pohtinut itsekin samaa kysymystä. Minä en pystynyt edes psykoosissa jättäytymään junan alle, vaikka aika likellä se olikin. Olisin voinut ihan "vahingossakin" jäädä junan alle, kun raiteilla kävelin. Minä en omasta mielestä ole sellainen tyyppi, joka tekisi itsemurhan. Hämmästyttävän moni tosiaan pystyy tappamaan Suomessa itsensä. En sitten tiedä, onko näillä itsemurhan tehneillä alempi itsesuojeluvaisto vai mistä on kyse?
- -Doomed-
"En sitten tiedä, onko näillä itsemurhan tehneillä alempi itsesuojeluvaisto vai mistä on kyse?"
Tai sitten he ovat aivan helvetin tosissaan, eivätkä ole mitään "ymmymmyy mä tapan itteni"-huomionkerääjiä jotka ei sitten oikeasti edes halua kuolla? - avohoitopotilas
-Doomed- kirjoitti:
"En sitten tiedä, onko näillä itsemurhan tehneillä alempi itsesuojeluvaisto vai mistä on kyse?"
Tai sitten he ovat aivan helvetin tosissaan, eivätkä ole mitään "ymmymmyy mä tapan itteni"-huomionkerääjiä jotka ei sitten oikeasti edes halua kuolla?Minulla oli aivan selkeet aikeet tappaa itseni psykoosissa, mutta itsesuojeluvaisto kumminkin pelasi vielä jotenkin, vaikka pääni olikin aika sekaisin. Jos et ole psykoosia kokenut, niin älä tule mulle aukomaan päätä huomion kerjäämisestä!
- jotka sanovat
avohoitopotilas kirjoitti:
Minulla oli aivan selkeet aikeet tappaa itseni psykoosissa, mutta itsesuojeluvaisto kumminkin pelasi vielä jotenkin, vaikka pääni olikin aika sekaisin. Jos et ole psykoosia kokenut, niin älä tule mulle aukomaan päätä huomion kerjäämisestä!
.... että noissa ahdistustiloissa (itsarin ajattelu ym. ja pahat masennustilat, umpisolmut)ihminen jotenkin kerjäisi huomiota, ovat tosi ikäviä kommentteja nyt tällä kauhean vakavalla palstalla. Syvemmistä asioista ja aiheista tässä nyt on kysymys! Älkääs vähätelkö toisten tuskaa. Kun tuska ja masennus on pahimmillaan ei pieneen mieleen kiinnostaisi tippaakaan tulla mikään huomion tavoittelu. Kenen huomio? Poliisin? Hautausurakoitsijan? - Silti toivon NIIN sydämestäni, että kukin tässäkin ketjussa piipahtanut vain jaksaisi ja selviäisi päivän ja hetken kerrallaan. Minua auttoi, kun joku toi esiin aiemmin ns. realiteetit ja sen, että voimme kasvaa kestämään suruja, vastoinkäymisiä, pettymyksiä. Jännä näkökulma, mietin sitä kohdallani. Siis terapian ym. keskustelujen tavoite tuo! Wau. Niinpä. Lisäksi itse luulen, että omien rajojen ja toisaalta tavoitteiden asettelu realistisiksi auttaisi jotakin, jos tuommoista jaksaa, jos keskittyy mihinkään. - Ja se Jeesus sannoo: "Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman (=tämän pallon päällä elämisen tuskan...)(Joh.16:33). -Hyvää, rauhallista yötä Kaikille, t. Yökyöpeli
- Mr. Nolife
jotka sanovat kirjoitti:
.... että noissa ahdistustiloissa (itsarin ajattelu ym. ja pahat masennustilat, umpisolmut)ihminen jotenkin kerjäisi huomiota, ovat tosi ikäviä kommentteja nyt tällä kauhean vakavalla palstalla. Syvemmistä asioista ja aiheista tässä nyt on kysymys! Älkääs vähätelkö toisten tuskaa. Kun tuska ja masennus on pahimmillaan ei pieneen mieleen kiinnostaisi tippaakaan tulla mikään huomion tavoittelu. Kenen huomio? Poliisin? Hautausurakoitsijan? - Silti toivon NIIN sydämestäni, että kukin tässäkin ketjussa piipahtanut vain jaksaisi ja selviäisi päivän ja hetken kerrallaan. Minua auttoi, kun joku toi esiin aiemmin ns. realiteetit ja sen, että voimme kasvaa kestämään suruja, vastoinkäymisiä, pettymyksiä. Jännä näkökulma, mietin sitä kohdallani. Siis terapian ym. keskustelujen tavoite tuo! Wau. Niinpä. Lisäksi itse luulen, että omien rajojen ja toisaalta tavoitteiden asettelu realistisiksi auttaisi jotakin, jos tuommoista jaksaa, jos keskittyy mihinkään. - Ja se Jeesus sannoo: "Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman (=tämän pallon päällä elämisen tuskan...)(Joh.16:33). -Hyvää, rauhallista yötä Kaikille, t. Yökyöpeli
En minäkään tajua miksi he uskaltavat. Minä en uskalla, siksi pyydän, että olisiko joku porvoon seudulla halkuas auttamaan. Esim ampumaan minut......
- härkä
jotka sanovat kirjoitti:
Moi!
Masennus on vakava sairaus. Tuska, ahdistus, elämässä ei näe mitään hyvää ja itsemurha mielessä. Psyykkistä sairautta ei joidenkin mielestä saisi hoitaa, koska psyyke lääkkeet nähdää vielä huonoina ja leimataan "hulluksi". Olen itse nähnyt monta kuolinilmoitusta omasta potilaasta, joka pistää miettimään elämää. Olen puolustanut rauhoittavia lääkkeitä sairauden hoitoon, joka käännetään usein väärinkäytöksi terveiden keskuudessa. Väärinkäyttöä en hyväksy, mutta 5% käyttää niitä väärin. Emme voi elää heidän ehdoillaa. Tietysti masennuslääkkeet on ensimmäinen lääke, mutta nekään ei kaikille sovi. Jokaiselle ihmisarvoinen elämä on tavoite.
- ruikkukukko
No se joka alkaa lääkkeillä leikkimään tai vielä parempi, raaputtamalla ranteita. Se on täyttä pelleilyä. Hirteen vaan, ei satu kauaa...
- jaaniijuujuutässssss
Kätevä jos palattaisiin noihin menneisiin aikoihin, kun meno oli kuin villissä lännessä, niin kenenkään ei tarvitsisi kitua kauaa maan päällä.....
- Tollo.höperö
No voihan sitä mennä sotatantereelle...sotia riittää maailman tappiin saakka.... hyvässä lykyssä pääsee hengestään ja saapi vielä sankarin maineen..
- dsfvsdf
Minä lähinnä hellittelen itseäni joskus itsemurha-ajatuksilla, ja tuleehan siitä välillä jotain valheellista helpotusta, samantyylistä mitä itsesäälistä. Se on kuitenkin poissuljettu vaihtoehto, koska ymmärrän että minullakin on häviämätön sielu joka on vaarassa joutua iankaikkiseen helvettiin, jos en tietoisesti vlitse taivastietä ja lähde sitä kulkemaan. n usko mihinkään tyhjiin raukeamiseen, että häviäisin olemattomiin kuollessani, tai että ilman muuta ihan itsestään, kuin kenenkään huomaamatta, pääsisin taivaaseen tapettuani itseni. Eihän se helvetti useinmiten tässä arjen aherruksessa pelota tietenkään, mutta joskus tulee niitä hetkiä että aidosti pelkää sielunsa puolesta. Neo niitä etsikonaikoja, kun Jumala kolkuttaa ovelle, kysyy ihmiseltä: Sallitko minun pelasta itsesi. Ei ihminen omin voimin saa itseään pelkäämään helvettiä. Jos saisi nin sehän tarkoittaisi suunnilleen sitä että voisi itse pelastaa itsensä.
- Pohdintojaitsariin
Voidaan ajatella tilanne myös siten että, Sipilä kannustaa tekemään itsemurhan
viemällä elämisen edellytykset niiltä mt-ongelmaisilta jotka ovat työttömyysetuuden piirissä aktiivipelleilyn kautta. Kun tekee itsemurhan niin sen voidaan ajatella olevan eräänlainen kannanotto tätä järjetöntä politiikkaa vastaan. Ei ole oikein että, myös niiltä viedään jotka ei kykene itseään puolustamaan. Ei siitä useimiten mitään isompaa numeroa tule yksi vain on poistunut ja sama kakka jatkuu niinkuin ennenkin.
Tänne aina osuu näitä jotka alkaa uskoaan tunnustamaan vastauksena kommenteihin, kysynpä vaan mitä esimerkiksi pitkäaikaistyötön kovasti velkaantunut... ei välttämättä omasta syystään, voi tehdä jos ei pääse töihin? Hän on koko eliniän veloissa käytännössä itsemurha on ainoa vaihtoehto päästä pois. Jos totta puhutaan. Ei ole mielekästä tehdä töitä toisaalta jos kaikki menee mitä tulee. - Anonyymi
Aloittaja mainitsi, että itsemurha vaatii kanttia.
Elossa pysyminenkin vaatii kanttia, ja sen kun sisulla tekee, siis pysyy elossa, voi olla itseensä tyytyväinen. Siihenkin oli kanttia.
Vaikka se ei heti siltä tunnu, mutta myöhemmin kuitenkin, ehkä vuosien päästä huokaisee, että onneksi en silloin tappanut itseäni.
Itse yritin nuoruudessa monet kerrat itsaria, mutta nyt on pakko sanoa, että onneksi en onnistunut, edes vahingossa.
Se kaikki, mitä vuosien varrella on sattunut ja tapahtunut, olisi jäänyt kokematta. Kaikki ihmissuhteet, ihmiset, joihin olen saanut tutustua, olisi jäänyt kokematta.
Niin olisi käynyt, jos olisin aikoinaan kuollut, en olisi saanut elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1897826
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes944041- 682652
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se741692Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3931616- 641508
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201476Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171141Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841068Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791060