Onko pohjoisessa vielä tulevia huippu Tenoreita? Jos on niin missä? Onko kellään tietoa?
Tulevaisuuden sankari TENORIT
19
2606
Vastaukset
- ???
Miksi kiinnostaa? Tarvitko tenoria johonkin? Miksi pohjoisesta, entä etelästä?
- Musiikin ammattilainen
...täytyy kääntää katse itään! Tenoreita tulee vain ja ainoastaan MUUALTA kuin Suomesta, eritoten Sibelius-Akatemia ei tuota tenoreita eikä mikään paikallinen musiikkiopisto provinsseissa. Tenoriksi saa kutsua vain niitä laulajia jotka kykenevät laulamaan korkean C:n ja siitä ylöspäin; tämä siis pois sulkee kaikki "Mozart-tenorit" sekä Puccinin ja Verdin tuotannon joissa ei ollut nuottiin kirjoitettua korkeaa C:-säveltä.
Hmmm....... mitähän jää jäljelle?
Schubert ja Bellini sekä Donizetti, sekä tietysti kaikkien rakastama "Barokki-ooppera".... - sen sanoi
Musiikin ammattilainen kirjoitti:
...täytyy kääntää katse itään! Tenoreita tulee vain ja ainoastaan MUUALTA kuin Suomesta, eritoten Sibelius-Akatemia ei tuota tenoreita eikä mikään paikallinen musiikkiopisto provinsseissa. Tenoriksi saa kutsua vain niitä laulajia jotka kykenevät laulamaan korkean C:n ja siitä ylöspäin; tämä siis pois sulkee kaikki "Mozart-tenorit" sekä Puccinin ja Verdin tuotannon joissa ei ollut nuottiin kirjoitettua korkeaa C:-säveltä.
Hmmm....... mitähän jää jäljelle?
Schubert ja Bellini sekä Donizetti, sekä tietysti kaikkien rakastama "Barokki-ooppera"....Martti Talvela sanoi aikoinaan, että Suomen laulu on menossa päin helvettiä. Talvela oli julmetun oikeassa. Nykylaulajat ovat arrogantteja, lahjattomia ja huonosti koulutettuja virkamiehiä. Epämusikaalisuus on laulajien tavaramerkki. Nykyiset laulajat eivät pysty laulamaan pitkään. Asiaan on vain yksi syy: väärä tekniikka. Se tappaa äänen ennen kuin ääni pääsee edes syttymään, resonoimaan vapaasti. Suomalaiset lauljat ovat myös tyhmiä. Ne menevät usein väärälle opettajalle ja tuhoutuvat. Laulajia kiinnostaa liikaa mediajulkisuus. Väärä julkisuudentavoittelu on tappanut jo monta laulajaa, kilpailuvoittajaa. Röyhelöhame ja kevyt luonne ei paljon auta, jos pää on tyhmä ja opettajakin samanlainen hölö.
- Vahva Baritoni
sen sanoi kirjoitti:
Martti Talvela sanoi aikoinaan, että Suomen laulu on menossa päin helvettiä. Talvela oli julmetun oikeassa. Nykylaulajat ovat arrogantteja, lahjattomia ja huonosti koulutettuja virkamiehiä. Epämusikaalisuus on laulajien tavaramerkki. Nykyiset laulajat eivät pysty laulamaan pitkään. Asiaan on vain yksi syy: väärä tekniikka. Se tappaa äänen ennen kuin ääni pääsee edes syttymään, resonoimaan vapaasti. Suomalaiset lauljat ovat myös tyhmiä. Ne menevät usein väärälle opettajalle ja tuhoutuvat. Laulajia kiinnostaa liikaa mediajulkisuus. Väärä julkisuudentavoittelu on tappanut jo monta laulajaa, kilpailuvoittajaa. Röyhelöhame ja kevyt luonne ei paljon auta, jos pää on tyhmä ja opettajakin samanlainen hölö.
juu-u...
Kaikki menee päin helvettiä ja Martti Talvela (rauha hänen sielulleen) sanoo Raamatun Sanan.....
Kuka on arrogantti? Lahjaton? Huonosti koulutettu "virkamies"...?
Epämusikaalisuus? Millä mittapuulla?
Nykyiset laulajat? Kuinka pitkään oletat heidän laulavan?
Suomalaiset laulajat tyhmiä?
Väärät opettajat.......? Ketä?
Mediajulkisuus? Siis... täh?
Kilpailuvoittajat? Esimerkkejä?
Röyhelöhame....(huh....)...
Vastauksia olisi mukava saada, armon asiantuntija. - urkujenpolkija
Musiikin ammattilainen kirjoitti:
...täytyy kääntää katse itään! Tenoreita tulee vain ja ainoastaan MUUALTA kuin Suomesta, eritoten Sibelius-Akatemia ei tuota tenoreita eikä mikään paikallinen musiikkiopisto provinsseissa. Tenoriksi saa kutsua vain niitä laulajia jotka kykenevät laulamaan korkean C:n ja siitä ylöspäin; tämä siis pois sulkee kaikki "Mozart-tenorit" sekä Puccinin ja Verdin tuotannon joissa ei ollut nuottiin kirjoitettua korkeaa C:-säveltä.
Hmmm....... mitähän jää jäljelle?
Schubert ja Bellini sekä Donizetti, sekä tietysti kaikkien rakastama "Barokki-ooppera"....keksit nuo "määritelmäsi", torvelo.
- Musiikin ammattilainen
urkujenpolkija kirjoitti:
keksit nuo "määritelmäsi", torvelo.
Notta sisälukutaito=deduktiivinen edellisen kirjoitelman summa. Tahdoin saada tietää, mitä edellinen kirjoittaja tarkoittaa. Sain.
Jopa kyynesilmin....
- spinto
Tenoreista on pulaa. Luonnolliset tenorit ovat yleensä pieniä miehiä ja ihmiskunnan keskimitta kasvaa jatkuvasti. Samalla soitinten viritystaso on kohonnut siitä, mitä se muutama vuosisata sitten oli.
Kuulin kauan sitten sanonnan, että "kansallisoopperan tenorit tulevat Oulusta". Kävin silloin tarkistamassa Kansallisoopperan tiedot ja sanonta osoittautui hieman harhaanjohtavaksi - vain puolet kiinnitetyistä tenoreista oli oululaisen Esko Jurvelinin entisiä oppilaita.
Tällä hetkellä kahdeksasta kansallisoopperan tenorista vain kolme, Alamikkotervo, Anttila ja Virtanen, ovat olleet varmuudella Eskon oppilaana. Osuutta kuitenkin korjaa se, että myös vierailevista tenoreista kaksi eli Katajala ja Schroderus ovat Eskon kouluttamia.
Jyrki Anttila oli Eskon oppilaana vielä baritoni. Tenori hänestä tuli sitten, kun siirtui basso Ryhäsen oppilaaksi. Siinä on tenoripulan koko kuva. Viime talvena Jyrki joutui perumaan Andrea Chenirin esityksensä koska ei kyennyt roolia suorittamaan, hän ei ole oikea tenori. Millähän poika muuten elää, tänä syksynä näkyy olevan kokonaista viisi (5) varsinaista päärooliin kuuluvaa iltaa. Saako siitä puolen vuoden palkan?
Laulajia syntyy siellä missä vielä lauletaan. Siis Pohjois-Suomen seuratuvissa. Normaali pätemisen tarpeessa oleva nuorimies ostaa sähkökitaran, perustaa autotalliin bändin ja saattaapa hakeutua johonkin pop-jazz-opistoonkin. Kristitty nuorimies taas laulaa virsiä ja lauluja seurapenkissä ja kirkossa sekä harrastaa klassista musiikkia jopa siinä määrin, että hakeutuu johonkin musiikkiopistoon. Siinä jos taidot kehittyvät niin voi maine ja kunnia sekä tenoripalkkiot alkaa houkuttelemaan. Ja lopulta taivasosuus voi vaihtua Mozartin porno-oopperoihin.
Väärinkäsitysten välttämiseksi: Minä en tunne edellä nimeltä luettelemieni tenoreiden taustoja, olivatko körttejä vai lestoja vai olivatko yhtään mitään.
Sen sijaan tiedän muutamia loistavia ääniä jotka ovat päätymässä/päätyneet kanttorin ammattiin. On niitä käynyt Ruohonenkin kyynelsilmin tutkinnoissa kuuntelemassa. Mutta niitä nimiä en tähän luettele.
Muuten tuosta nimityksestä SANKARItenori. Missä oopperassa tenori on sankari? Taikahuilussa hän pakenee hirviötä jolta kolme naista hänet pelastaa. Mantuan herttuassa kypsymätön aatelismies "lentää kukasta kukkaan". Lännentyttäressä tenori on päätymässä hirteen mistä nainen hänet pelastaa. Figaron häissä tenori on pelkkä vallasväen nuoleskelija. Trubaduurissa tenori rientää häistään sotimaan ja kuolemaan. Toscassa maalari päätyy vankilaan ja ammutaan kuin lammas. Taikajuomassa tenori on tyhmä kuin saapas. Butterflyssä tenori vuokraa vaimokseen teinitytön, hylättyään tämän hän ei uskalla itse noutaa edes lastaan vaan lähettää asialle uuden vaimonsa. jne. Varsinaisia sankareita "me tenorit"- Joku siellä jossain.....
Taidat olla joku katkeroitunut "vanhoillis-lestadiolainen" (juu...tiedetään, teidän "eriseuroja on: Uusheräys, Esikoiset, Rauhan Sana, Leeviläiset ja tietty Vanhoilliset a.k.a: Rauhanyhdistys).- joka tuntee klassisen musiikin ja tahtoisi itsekin esittää sitä, mutta kas kummaa; kun "uskomassa ollaan" (siis passiivissa, (kukaan ei usko), vanhat perinnäissäännöt kieltävät esittävän taiteen, onhan esiintyminen "turhan kunnian pyyntöä" (Apostoli Paavalin kirje Filippiläisille toinen luku, kolmas jae). Paljastit itsesi puhumalla "kristityistä nuorista miehistä" yhteydessä sanan "kanttori"... (jotain rajaa...).
Ruohonen? No, kanonisoidaan hänetkin ja hänen tenoraalisuuden tuntemuksensa saman tien. Ruohonen on tehnyt suuren työn tenorilaulun saralla, ei kuitenkaan niin suurta työtä kuin edellämainitsemasi Esko Jurvelin. Syy siihen, miksi hänet nostetaan esille laulukilpailuissa ja mm. Kansallisoopperan tenoreista puhuttaessa on yksinkertaisesti se, että harvalla opettajalla on suhteellisesti näin monta menestynyttä oppilasta. Kunnia sille jolle kunnia kuuluu! Luepas se Apostoli Paavalin kirje Rooman seurakunnalle, jos suinkin sieltä Svappavaarasta ja seurapuheiltasi ehdit tuota kirjaa aukaista. Inhimillinen kunnia kuuluu työntekijälle "joka on palkkansa ansainnut", eikös se "Päivämies"-lehtikin toitota tällaista totuutta....
Vuodatuksesi neljänteen kappaleeseen täytyy kommentoida: määrittele tenori, lukematta tietosanakirjan tai Googlen hakusanalla etsien tenorin määritelmää: tenorin äänialaan kuuluu paljon muutakin kuin veristisen (italiaa: "verismo") oopperan esittäminen. Esimerkiksi Wagnerin koko repertoaari on selllaista laulettavaa (emme puhu tässä nyt siis Rossinista tai Dvoràkin "Stabat materista") jossa matalamman fakin tenorikin voi laulaa pääroolin. Ethän nyt vain sekoita fakkeja (saksaksi "fach" keskenään.... (ehkä liian paljon vaadittu...)
Laulajia ei synny missään, ei edes Pohjois-Suomessa. Laulajaksi voi tulla kuka tahansa, jolla on tiettyä perusmusikaalisuutta. Eri asia on se, kenellä on kaunein ääni. Heitä tullaan kuuntelemaan. He ovat niitä jotka "eivät pidä kynttiläänsä vakan alla" (Matteuksen evankeliumi 5 luku, viidestoista jae), toisin kuin sellaiset kateelliset besserwisserit, jotka ikiaikaisten farisealaisten perinnäissääntöjen takia eivät uskalla tuoda esille sitä Luojan antamaa lahjaansa esille, paitsi typerissä väittelyissä Suomi24:n keskustelusivuilla, ja sielläkin auttamattoman säälittävästi ampuvat puskasta nimimerkillä, antamatta kuitenkaan mitään todellista syytä ala-arvoiselle käytökselleen.
Taivasosuus vaihtuu porno-oopperoihin? No, porno on aika yksiselitteinen käsite, joka ei välttämättä avaudu televisiota katsomattomalle henkilölle. Pornolla (kreikkaa: "Porneia") on nykykielessä tarkoitettu sukupuolielinten ja sukupuoliyhdynnän eksplisiittistä (=paljastettua) näyttämistä, valokuvien tai elokuvakerronnan keinoin. Ei tule ihan heti mieleen Suomessa esitettyä "porno-oopperaa", ellei Wagnerin "Parsifalin" strip-tease kohtausta lueta sellaiseksi.
Kovat on tuomiot, mutta toisaalta: "sanasta miestä"...
Körtit ja laestadiolaiset on todella helppo muuten erottaa toisistaan, ihan kirkkohistoriallisilla perusteilla.
Laestadiolaisilla on kyseenalainen kunnia olla suomalaisista herätysliikkeistä ainoa, joka on nykyisen oppinsa mukaan lähimpänä Roomalaiskatolista kirkkoa vanhurskauttamisoppeineen. Pieni perehtyminen "kristityistä" puhuessa ei ole pahitteeksi, edes tässä keskusteluryhmässä...
Viimeiseen kappaleeseesi täytyy vain todeta: jos todella et ymmärrä allegorian käsitettä, etkä sitä, mikä on taiteen tehtävä, niin parempi on pitää mölyt mahassa ja katsella ikkunasta ulospäin.....
Sankaritenorin käsitteellä tarkoitetaan tenorin äänenvärin (italiaa "timbre") sankarillisuutta, ei välttämättä roolihahmon moraalista selkärankaa.... - spinto
Joku siellä jossain..... kirjoitti:
Taidat olla joku katkeroitunut "vanhoillis-lestadiolainen" (juu...tiedetään, teidän "eriseuroja on: Uusheräys, Esikoiset, Rauhan Sana, Leeviläiset ja tietty Vanhoilliset a.k.a: Rauhanyhdistys).- joka tuntee klassisen musiikin ja tahtoisi itsekin esittää sitä, mutta kas kummaa; kun "uskomassa ollaan" (siis passiivissa, (kukaan ei usko), vanhat perinnäissäännöt kieltävät esittävän taiteen, onhan esiintyminen "turhan kunnian pyyntöä" (Apostoli Paavalin kirje Filippiläisille toinen luku, kolmas jae). Paljastit itsesi puhumalla "kristityistä nuorista miehistä" yhteydessä sanan "kanttori"... (jotain rajaa...).
Ruohonen? No, kanonisoidaan hänetkin ja hänen tenoraalisuuden tuntemuksensa saman tien. Ruohonen on tehnyt suuren työn tenorilaulun saralla, ei kuitenkaan niin suurta työtä kuin edellämainitsemasi Esko Jurvelin. Syy siihen, miksi hänet nostetaan esille laulukilpailuissa ja mm. Kansallisoopperan tenoreista puhuttaessa on yksinkertaisesti se, että harvalla opettajalla on suhteellisesti näin monta menestynyttä oppilasta. Kunnia sille jolle kunnia kuuluu! Luepas se Apostoli Paavalin kirje Rooman seurakunnalle, jos suinkin sieltä Svappavaarasta ja seurapuheiltasi ehdit tuota kirjaa aukaista. Inhimillinen kunnia kuuluu työntekijälle "joka on palkkansa ansainnut", eikös se "Päivämies"-lehtikin toitota tällaista totuutta....
Vuodatuksesi neljänteen kappaleeseen täytyy kommentoida: määrittele tenori, lukematta tietosanakirjan tai Googlen hakusanalla etsien tenorin määritelmää: tenorin äänialaan kuuluu paljon muutakin kuin veristisen (italiaa: "verismo") oopperan esittäminen. Esimerkiksi Wagnerin koko repertoaari on selllaista laulettavaa (emme puhu tässä nyt siis Rossinista tai Dvoràkin "Stabat materista") jossa matalamman fakin tenorikin voi laulaa pääroolin. Ethän nyt vain sekoita fakkeja (saksaksi "fach" keskenään.... (ehkä liian paljon vaadittu...)
Laulajia ei synny missään, ei edes Pohjois-Suomessa. Laulajaksi voi tulla kuka tahansa, jolla on tiettyä perusmusikaalisuutta. Eri asia on se, kenellä on kaunein ääni. Heitä tullaan kuuntelemaan. He ovat niitä jotka "eivät pidä kynttiläänsä vakan alla" (Matteuksen evankeliumi 5 luku, viidestoista jae), toisin kuin sellaiset kateelliset besserwisserit, jotka ikiaikaisten farisealaisten perinnäissääntöjen takia eivät uskalla tuoda esille sitä Luojan antamaa lahjaansa esille, paitsi typerissä väittelyissä Suomi24:n keskustelusivuilla, ja sielläkin auttamattoman säälittävästi ampuvat puskasta nimimerkillä, antamatta kuitenkaan mitään todellista syytä ala-arvoiselle käytökselleen.
Taivasosuus vaihtuu porno-oopperoihin? No, porno on aika yksiselitteinen käsite, joka ei välttämättä avaudu televisiota katsomattomalle henkilölle. Pornolla (kreikkaa: "Porneia") on nykykielessä tarkoitettu sukupuolielinten ja sukupuoliyhdynnän eksplisiittistä (=paljastettua) näyttämistä, valokuvien tai elokuvakerronnan keinoin. Ei tule ihan heti mieleen Suomessa esitettyä "porno-oopperaa", ellei Wagnerin "Parsifalin" strip-tease kohtausta lueta sellaiseksi.
Kovat on tuomiot, mutta toisaalta: "sanasta miestä"...
Körtit ja laestadiolaiset on todella helppo muuten erottaa toisistaan, ihan kirkkohistoriallisilla perusteilla.
Laestadiolaisilla on kyseenalainen kunnia olla suomalaisista herätysliikkeistä ainoa, joka on nykyisen oppinsa mukaan lähimpänä Roomalaiskatolista kirkkoa vanhurskauttamisoppeineen. Pieni perehtyminen "kristityistä" puhuessa ei ole pahitteeksi, edes tässä keskusteluryhmässä...
Viimeiseen kappaleeseesi täytyy vain todeta: jos todella et ymmärrä allegorian käsitettä, etkä sitä, mikä on taiteen tehtävä, niin parempi on pitää mölyt mahassa ja katsella ikkunasta ulospäin.....
Sankaritenorin käsitteellä tarkoitetaan tenorin äänenvärin (italiaa "timbre") sankarillisuutta, ei välttämättä roolihahmon moraalista selkärankaa....Kukas se onkaan katkera, - minä luulin olevani vain vitsikäs. Olit löytänyt tekstistäni sellaisia mielipiteitä joita siinä ei ole. Siis ne ovat sinun pääkopassasi. Minä en ole "kristitty nuori mies" sen kummemmin kuin kanttorikaan.
Vastataan kuitenkin. Väheksyinkö jossakin kohden Jurvelinia? Arvostan häntä niin opettajana kuin laulajanakin. Ja Ruohostakin, vaikken hänen opetuksestaan mitään tiedäkään.
Tenorin määritelmää voisin kirjoitta sinulle monta sivua lunttaamatta mistään. Mutta miksi päteä?
Laulajien syntymisestä sen verran, että kyllä kaunis lauluääni saadaan syntymälahjana. Eikä siihen maantieteellä juuri ole vaikutusta. Mutta laulutaidon kehittymiseksi pitää myös laulaa, peruskoulun levyraadit eivät sitä kehitä.
(...puskasta nimimerkillä ampuva besserwisser?) Edelleenkään en ymmärrä pilkanneeni tai moittineeni ketään, millä tavalla minä muka puskasta ammun. Sinähän tässä kaikkitietävänä moitit ja myös nimettömänä!
Teologisiin väittelyihin en kajoa. Voisitko kirjoittaa ne sinne minne ne kuuluvat.
Sitten "porno-oopperasta". Lainasin nimityksen Rondon sivuilta, siellä kirjoitettiin Cosi fan tuttesta. Sama lehti käytti tuoreessa numerossa Figaron häistä nimitystä "puskafarssi". Jos tämä kielenkäyttö sopii alan arvostetulle lehdelle niin miksi ei minullekin?
Sinulla on varmaan kiireitä, jos vastaat kaikkiin pakinatyylisiin sepustuksiin. - Vai luetko myös lehtiä? Sinänsähän on positiivista, että tänne aneemiselle klassisellekin palsalle syntyy jotakin keskustelua. - Joku siellä jossain...
spinto kirjoitti:
Kukas se onkaan katkera, - minä luulin olevani vain vitsikäs. Olit löytänyt tekstistäni sellaisia mielipiteitä joita siinä ei ole. Siis ne ovat sinun pääkopassasi. Minä en ole "kristitty nuori mies" sen kummemmin kuin kanttorikaan.
Vastataan kuitenkin. Väheksyinkö jossakin kohden Jurvelinia? Arvostan häntä niin opettajana kuin laulajanakin. Ja Ruohostakin, vaikken hänen opetuksestaan mitään tiedäkään.
Tenorin määritelmää voisin kirjoitta sinulle monta sivua lunttaamatta mistään. Mutta miksi päteä?
Laulajien syntymisestä sen verran, että kyllä kaunis lauluääni saadaan syntymälahjana. Eikä siihen maantieteellä juuri ole vaikutusta. Mutta laulutaidon kehittymiseksi pitää myös laulaa, peruskoulun levyraadit eivät sitä kehitä.
(...puskasta nimimerkillä ampuva besserwisser?) Edelleenkään en ymmärrä pilkanneeni tai moittineeni ketään, millä tavalla minä muka puskasta ammun. Sinähän tässä kaikkitietävänä moitit ja myös nimettömänä!
Teologisiin väittelyihin en kajoa. Voisitko kirjoittaa ne sinne minne ne kuuluvat.
Sitten "porno-oopperasta". Lainasin nimityksen Rondon sivuilta, siellä kirjoitettiin Cosi fan tuttesta. Sama lehti käytti tuoreessa numerossa Figaron häistä nimitystä "puskafarssi". Jos tämä kielenkäyttö sopii alan arvostetulle lehdelle niin miksi ei minullekin?
Sinulla on varmaan kiireitä, jos vastaat kaikkiin pakinatyylisiin sepustuksiin. - Vai luetko myös lehtiä? Sinänsähän on positiivista, että tänne aneemiselle klassisellekin palsalle syntyy jotakin keskustelua.No, hakuammuntaa: et siis ollut katkera, mutta vitsikäs et ainakaan ollut. Ihmettelin vain painotustasi, puhuessasi "kristityistä nuorista miehistä" ja kanttoreista, vahva viittaus johonkin...
Et väheksynyt Jurvelinia, mutta tosiasia on juuri edellämainitsemani totuus siitä, että hän on kouluttanut enemmän laulajia kuin moni muu opettaja.
Tenoreista voidaan keskustella, se ei ole mikään pätemisen aihe, lähinnä vain fakkikysymys ja se, mitä säveltäjät ovat tarkoittaneet oopperoita säveltäessään laittaessaan jonkun roolin "tenorin" laulettavaksi. Siitä on kysymys. Jos joku rooli on tenorirooli, oli matalatessituurainen tahi ei, on se joka tapauksessa tenorirooli. Toisaalta, voihan moni tenori laulaa baritonirooleja niin halutessaan, äänen pitäisi siihen kyllä pystyä, mutta se sävy (juuri se "timbre") puuttuu.
Kaunis ääni saadaan lahjana, olen samaa mieltä. Olisikin aika älytöntä väittää päinvastaista, mutta: kaunis äänikin voi kuulostaa väärällä tekniikalla tuotettuna tavanomaiselta tai jopa huonolta. Esim. intonaatio-ongelmat aiheuttavat valtavaa päänvaivaa monille laulajille, vaikka itse materiaali olisi kuinka loistava.
Peruskoulun levyraadit ovat sinänsä aika kehittäviä musiikillisen innostuksen kehittäjinä ja myös yleissivistyksen. On aika valitettavaa, jos kaikki musiikki jota nuorena kuulee, on pelkästään klassista musiikkia. Tämmöinenkin on aukko sivistyksessä.
Teologisista väittelyistä: kaikki on pohjimmiltaan teologista väittelyä. Kaikki. Ei ole mitään "harmaata aluetta".
Rondo-lehti varmaan kirjoittaa nyt monenlaista "mediaseksikästä", mutta totuus pornosta on juuri edellämainitsemani. Paljasta pintaa ja aktia. Sitä porno on.
Pikkutuhmat jutut Cosi fan tutte:ssa ovat nykypornoon verrattuna lähes siveitä. Elämme rappio-aikakautta.
Ei minulla kiire ole, tämänkin kirjoituksen tekemiseen meni kokonaista 9 minuuttia, eikä tullut edes kiire kirjoittaa. Ehkä muutaman kielioppivirheen matkalla tein, mutta huoh, pakko oli vastata, aneemisuuteen. - spinto
Joku siellä jossain... kirjoitti:
No, hakuammuntaa: et siis ollut katkera, mutta vitsikäs et ainakaan ollut. Ihmettelin vain painotustasi, puhuessasi "kristityistä nuorista miehistä" ja kanttoreista, vahva viittaus johonkin...
Et väheksynyt Jurvelinia, mutta tosiasia on juuri edellämainitsemani totuus siitä, että hän on kouluttanut enemmän laulajia kuin moni muu opettaja.
Tenoreista voidaan keskustella, se ei ole mikään pätemisen aihe, lähinnä vain fakkikysymys ja se, mitä säveltäjät ovat tarkoittaneet oopperoita säveltäessään laittaessaan jonkun roolin "tenorin" laulettavaksi. Siitä on kysymys. Jos joku rooli on tenorirooli, oli matalatessituurainen tahi ei, on se joka tapauksessa tenorirooli. Toisaalta, voihan moni tenori laulaa baritonirooleja niin halutessaan, äänen pitäisi siihen kyllä pystyä, mutta se sävy (juuri se "timbre") puuttuu.
Kaunis ääni saadaan lahjana, olen samaa mieltä. Olisikin aika älytöntä väittää päinvastaista, mutta: kaunis äänikin voi kuulostaa väärällä tekniikalla tuotettuna tavanomaiselta tai jopa huonolta. Esim. intonaatio-ongelmat aiheuttavat valtavaa päänvaivaa monille laulajille, vaikka itse materiaali olisi kuinka loistava.
Peruskoulun levyraadit ovat sinänsä aika kehittäviä musiikillisen innostuksen kehittäjinä ja myös yleissivistyksen. On aika valitettavaa, jos kaikki musiikki jota nuorena kuulee, on pelkästään klassista musiikkia. Tämmöinenkin on aukko sivistyksessä.
Teologisista väittelyistä: kaikki on pohjimmiltaan teologista väittelyä. Kaikki. Ei ole mitään "harmaata aluetta".
Rondo-lehti varmaan kirjoittaa nyt monenlaista "mediaseksikästä", mutta totuus pornosta on juuri edellämainitsemani. Paljasta pintaa ja aktia. Sitä porno on.
Pikkutuhmat jutut Cosi fan tutte:ssa ovat nykypornoon verrattuna lähes siveitä. Elämme rappio-aikakautta.
Ei minulla kiire ole, tämänkin kirjoituksen tekemiseen meni kokonaista 9 minuuttia, eikä tullut edes kiire kirjoittaa. Ehkä muutaman kielioppivirheen matkalla tein, mutta huoh, pakko oli vastata, aneemisuuteen.Kun kirjoitin Jurvelinista, että "vain" puolet kansallisoopperan tenoreista on hänen oppilaitaan, niin luulin fiksumman lukijan ymmärtävän sen vitsiksi ilman lainausmerkkejäkin, - puolet on erittäin suuri osuus kenelle tahansa laulunopettajalle.
Eskolla itsellään on hyvä huumorintaju. Kun eräs kehaisi hänen 70-vuotisjuhlissaan laulaneita oppilaita, niin Esko naurahti itse, että "ne onkin hänen ENTISIÄ oppilaitaan"ka
Anttilaa kuulin jo joskus 1996 - 1998, jolloin hän oli baritoni. Äänessä oli voimaa ja lämmintä sointia. Nyt tenorina sitä voimaa on edelleen mutta lämpö on soinnista vähentynyt. Fakki hänellä on dramaattinen tenori. Ja siitä kirjoitti Rondo, että dramaattiset tenorit eivät nykyään ole tenoreita vaan pinnisteleviä baritoneja (voi olla että se olikin Classica, minulle tuli molemmat 90-luvulla, mutta nythän ne ovat jo yksi ja sama lehti) Andrea Chenier on spintorooli ja sellaisena dramaattiselle tenorille hiukan liian korkea. Ohjaaja del Monaco oli TV:n haastattelussa sitä mieltä, ettei Anttilan pitäisi laulaa ko. roolia. Wagnertenorina uskoisin hänen pärjäävän hyvin. Jyrkillä on sellainen peltikurkku, ettei Wagner hänen ääntänsä tuhoaisi. (peltikurkku on tässä positiivinen luonnehdinta)
Olet ilmeisen tietämätön peruskoulun musiikiopetuksen ankeasta arjesta etenkin Suomen maaseudulla. Muutamalla viikkotunnilla ei oikeaa musiikinopettajaa kuntiin saada houkuteltua. Työ jää sille luokanopettajalle joka heikoimmin vastustaa tarjottuja musiikkitunteja. Epäpätevät musiikinopettajat menevät sitten yli siitä missä aita on matalin. Musiikkitunnit ovat yhtä levyraatia, jossa soitellaan oppilaiden kotoaan tuomia levyjä. Siinä voi mennä koko vuosi ilman yhtään klassista kappaletta.
Pornoon ei välttämättä tarvita edes paljasta pintaa. Nykyisessä kioskiromantiikkakirjallisuudessa olevat pitkitetyt yksityiskohtaiset rakastelukuvaukset ovat pornoa vaikka kirjasta ei löytyisi muuta kuvaa kuin kannesta.
Puolet maailman ooppeerataloista on Saksassa. Kova kilpailu johtaa yleisön kosiskeluun. Mikä tahansa ooppera modernisoidaan sadomasokistisiksi esityksiksi, oopperan kuoro puetaan mustiin nahkaremmeihin ja niittivöihin. Naislaulaja saavat laulaa sukkahoususillaan yläruumis paljaana...
Tämmöistä kulttuuria, vaikka oopperan juoni ei tuota varsinaisesti vaatisikaan. Onneksi päärooleissa laulavia kunnioitetaan sen verran, että Anna Netrebkokin sai ylleen uimapuvun ja minihameen (Don Giovanni, Salzburg Festival 2002)
Miksihän minä tämmöisiä kirjoitan, vaikuttaa ihan provoilulta... - Raging Bull
spinto kirjoitti:
Kun kirjoitin Jurvelinista, että "vain" puolet kansallisoopperan tenoreista on hänen oppilaitaan, niin luulin fiksumman lukijan ymmärtävän sen vitsiksi ilman lainausmerkkejäkin, - puolet on erittäin suuri osuus kenelle tahansa laulunopettajalle.
Eskolla itsellään on hyvä huumorintaju. Kun eräs kehaisi hänen 70-vuotisjuhlissaan laulaneita oppilaita, niin Esko naurahti itse, että "ne onkin hänen ENTISIÄ oppilaitaan"ka
Anttilaa kuulin jo joskus 1996 - 1998, jolloin hän oli baritoni. Äänessä oli voimaa ja lämmintä sointia. Nyt tenorina sitä voimaa on edelleen mutta lämpö on soinnista vähentynyt. Fakki hänellä on dramaattinen tenori. Ja siitä kirjoitti Rondo, että dramaattiset tenorit eivät nykyään ole tenoreita vaan pinnisteleviä baritoneja (voi olla että se olikin Classica, minulle tuli molemmat 90-luvulla, mutta nythän ne ovat jo yksi ja sama lehti) Andrea Chenier on spintorooli ja sellaisena dramaattiselle tenorille hiukan liian korkea. Ohjaaja del Monaco oli TV:n haastattelussa sitä mieltä, ettei Anttilan pitäisi laulaa ko. roolia. Wagnertenorina uskoisin hänen pärjäävän hyvin. Jyrkillä on sellainen peltikurkku, ettei Wagner hänen ääntänsä tuhoaisi. (peltikurkku on tässä positiivinen luonnehdinta)
Olet ilmeisen tietämätön peruskoulun musiikiopetuksen ankeasta arjesta etenkin Suomen maaseudulla. Muutamalla viikkotunnilla ei oikeaa musiikinopettajaa kuntiin saada houkuteltua. Työ jää sille luokanopettajalle joka heikoimmin vastustaa tarjottuja musiikkitunteja. Epäpätevät musiikinopettajat menevät sitten yli siitä missä aita on matalin. Musiikkitunnit ovat yhtä levyraatia, jossa soitellaan oppilaiden kotoaan tuomia levyjä. Siinä voi mennä koko vuosi ilman yhtään klassista kappaletta.
Pornoon ei välttämättä tarvita edes paljasta pintaa. Nykyisessä kioskiromantiikkakirjallisuudessa olevat pitkitetyt yksityiskohtaiset rakastelukuvaukset ovat pornoa vaikka kirjasta ei löytyisi muuta kuvaa kuin kannesta.
Puolet maailman ooppeerataloista on Saksassa. Kova kilpailu johtaa yleisön kosiskeluun. Mikä tahansa ooppera modernisoidaan sadomasokistisiksi esityksiksi, oopperan kuoro puetaan mustiin nahkaremmeihin ja niittivöihin. Naislaulaja saavat laulaa sukkahoususillaan yläruumis paljaana...
Tämmöistä kulttuuria, vaikka oopperan juoni ei tuota varsinaisesti vaatisikaan. Onneksi päärooleissa laulavia kunnioitetaan sen verran, että Anna Netrebkokin sai ylleen uimapuvun ja minihameen (Don Giovanni, Salzburg Festival 2002)
Miksihän minä tämmöisiä kirjoitan, vaikuttaa ihan provoilulta......tähän keskusteluun...aneemista...harmi...
- laulunlyömä
Raging Bull kirjoitti:
...tähän keskusteluun...aneemista...harmi...
on Tulevaisuuden Tenori.
- jaahas jaahas
laulunlyömä kirjoitti:
on Tulevaisuuden Tenori.
No, hänellähän on kertakaikkisen upea ääni. Musiikillisesti on kyllä kovasti opittavaa vielä, mutta kaipa hänellä ainakin lehtihaastattelujen perusteella oikeaa asennetta hommaan löytyy. Toivotaan, että mies siitä kehittyy.
- Terza persona
Raging Bull kirjoitti:
...tähän keskusteluun...aneemista...harmi...
Nimimerkkien "spinto" ja "Joku siellä jossain....." mittelö vaikuttaa ilmiselvästi yksinpuhelulta. Yksi skitso keskustelee itsensä kanssa osaamatta vaihtaa tyylilajia vähääkään eri nimillä esittämiensä puheenvuorojen välillä. Käsiala on yhtä ja samaa.
Miksi kenekään pitäisi sanoa viimeinen sana sellaiseen hupikeskusteluun? - spinto
Terza persona kirjoitti:
Nimimerkkien "spinto" ja "Joku siellä jossain....." mittelö vaikuttaa ilmiselvästi yksinpuhelulta. Yksi skitso keskustelee itsensä kanssa osaamatta vaihtaa tyylilajia vähääkään eri nimillä esittämiensä puheenvuorojen välillä. Käsiala on yhtä ja samaa.
Miksi kenekään pitäisi sanoa viimeinen sana sellaiseen hupikeskusteluun?Kirjoitan mielestäni asiasta ja asiallisesti. Muka tyylilaji tyylilaji sama. - Loukkaavaa. Taitaa olla "terza persona" ja "jouku siellä jossakin" sama henkilö.
Olen kirjoittanut tälle palstalle vain spinto-nimimerkillä. Toisaalta kaikki spinton kirjoittamat eivät välttämättä ole minun.
- maailman paras laula
Lempääläs asuu pohjoismaiden paras tenori
- GiacomoPucci
Mites muuten nämä meidän Tuliset Tenorit (Pentti Hietanen, Jyrki Anttila ja Tommi Metsäketo)? Kykeneekö heistä kukaan laulamaan korkeaa C:tä julkisesti?
En ole koskaan kuullut! Korkea G ja A kyllä tulee, mutta siitä ylöspäin? Pentti
Hietasella on mielestäni aika samanlainen äänenväri kuin Pavarotilla mutta Pentti
laulaa pari sävelaskelta alempaa. Vertailkaapa vaikka Pentti Hietasen ja Pavarotin versiota kappaleesta Caruso (YouTubesta löytyy helposti). Pentin korkein ääni on korkea A ja Pavarotin korkea C = 4 puolikasta sävelaskelta eroa! - Anonyymi
esko jurvelin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019