Olen muuttamassa Ruotsiin kevään aikana ja olen ajatellut ostaa Suomesta mukaan ns. tax free auton. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta Ruotsin alv. käytännöstä? Olen ymmärtänyt, että autosta joutuu maksamaan alv:n sinne maahan jossa käyttö tapahtuu eli tässä tapauksessa Ruotsiin. Tähän saakka olen saanut asiasta ristiriitaista tietoa toisten väittäessä, että alv:n perintä saattaa kestää kuukausia tai parhaimmassa tapauksessa sitä ei peritä lainkaan. Toiset ovat taas väittäneet, että sen joutuu pulittamaan melkein heti maahan saapumisen jälkeen. Mikä on totuus?
Auton vienti Ruotsiin
2
1065
Vastaukset
- Lycka till!
Loistavaa Ruotsin hommassa on se, että autoa käsitellään siellä suunnilleen normaalina kotitaloustavarana. Toisin kuin meillä Suomessa, jossa se on turha ylellisyyshörhötys. Perkele. No niin.
Ruotsin tulkinta on siis se, että EU-alueellta ostetusta ja Ruotsiin tuodusta tavarasta pitää maksaa ALV. Jos ALV on maksettu jossakin muussa EU-maassa, ei sitä enää tarvitse uudelleen maksaa. Siis, jos ostat auton verottomana Suomessa, niin joudut maksamaan ALV:n sitten Ruotsissa.
Mielnkiintoinen kysymys on, voisitko maksaa ALV:n jo Suomeen, mikä tulisi hiemen halvemmaksi (22.5 % vs. 25 %).
Siitä en tiedä, kuinka nopeasti ALV:n joutuu maksamaan Ruotsiin tullessa, jos on verovelvollinen auton suhteen.
Mutta. Oletko harkinnut vähän käytetyn hankkimista Saksasta? Koska käyteystä on jo verot EU:hun maksettu ja Ruotsiin vietäessä ei tarvitse kuin maksaa vaatimaton rekisteröintimaksu. Näinhän ruotsalaiset itsekin tekevät ja käsittääkseni nettoavat touhusta vielä tänäkin päivänä! Saksan lehdet ovat pullollaan vähän ajettuja loistovarusteltuja malleja. Yksi hyvä sauma Saksassa ovat autoliikkeiden esittelyautot, jotka ovat tyypillisesti max 10.000 km ajettuja, mutta hinta 20-25 % alle uuden.
Esim. Audi A6 2.8 vm. 2000, 5.000 km kaikilla varusteilla 155.000 (Suomen!) mk, ja näitähän olisi...
Varteenotettava vaihtoehto on myös käydä ostamassa uusi veroton auto Tanskasta, sillä siellä on vielä Suomeakin halvemmat verottomat hinnat.
Kyllä jo tuo auton suhteen säästö on hyvä syy karistaa Suomen tomut jaloista, ainakin vuodeksi. Itse olen kyllä viihtynyt jo pidempäänkin ja muistakin verosyistä!- Jürgen
En tiedä Ruotsin käytännöstä mitään, mutta kuitenkin.
Entäpä jos pitäisit auton sen sallitun vuoden ajan Suomen tulli-kilvissä. Vuoden kuluttua sitten rekisteröit sen Ruotsissa. Ainakin Saksassa on jopa paikkakuntakohtaista huomaavatko he periä ALV:n näin tuodusta autosta. Aikasintaan joudut siis maksamaan veron reilun vuoden kuluttua, ja jos käy tuuri niin et ollenkaan.
En tiedä onko Ruotsin viranomaisilla sanomista siihen, että asut siellä ja auto on Suomen kilvissä. Toisaalta voithan väittää pysyvän asuinpaikkasi olevan edelleen Suomessa. Ainakin Saksassa tuo pelaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293215- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101185- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66870Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804