Siis minulla on nopeasti rasvoittuva pää. Kahdessa päivässä rasvoittuu.
Nyt sitten ostin hairstorelta shamppoita, syväpundistavaa, jotan päänahan hyvinvoinnille ja tässä ph arvo oli 6,8. Muissa sitten 5,5. Mikä sopisi parhaiten hiukan tuleehtuneelle, rasvaiselle ja hilseilevälle päänahalle? Ja mistä pystyy katsomaan ph arvoa. kun en aina kaikista shamppoista sitä löydä.
Ei kuulu aiheeseen mutta haluaisin kokeilla hapanhoitoja aina välillä, mistä niitä saisi? vai kävisikö esim etikka/omenaviinietikka?
ph arvosta?
37
8280
Vastaukset
- on tällainen:
Sekoitan tavallista 10 %:sta etikkaa, jota saa ruokakaupoista, veteen vähintään suhteessa 1:10-15.
Sopiva happamuus tuntuu ainakin minun päänahalleni ja hiuksille olevan sellainen, että liuos maistuu suussa hieman "purevalta" - kuin pikkuisen laimennettu sitruunamehu.
Ainakin päänahan hilseily on selvästi vähentynyt, kun olen suorittanut hapanhoidon 2-4 kertaa viikossa.
Huom:
jos kokeilet etikkahoitoa, teet sen omalla vastuullasi. :)
Ei kaikille sovi samat aineet ja hoidot...- en ole varma
Mitä haitta vaikutuksia siinä voi olla? Saako hapanhoitoja ihan jostain kaupasta? Jos saa niin mistä?
Kiitoksia viestistäsi! :) - Chelios
en ole varma kirjoitti:
Mitä haitta vaikutuksia siinä voi olla? Saako hapanhoitoja ihan jostain kaupasta? Jos saa niin mistä?
Kiitoksia viestistäsi! :)Niitä saa ainakin tukkacuren kampaamoista ja niiden verkkokaupasta.
- Chelios
Oon molkosania ennen käyttänyt, nyt oon puolen vuoden ajan käyttänyt tukka acid treatmenttiä ja en palaa käyttämään molksania, vaikka onkin halvempaa, enkä tuu etikkaa käyttämään.
- täti X
Olipa kiva kuulla sun konstista! Meissä kaikissa asuu pieni keksijä!
Etikan huono puoli minusta on ollut se, että etikkahöyrytkin jo ärsyttää silmiä hiukan, ainakin mulla, kun mulla on muutenkin kuivasilmäisyyttä. Molkosanilla ei ehkä olisi tätä haittapuolta, mutta se on kallimpaa.
Tänä kesänä olen muuten erityisesti huomannut, että kun omenaviinietikalla pyyhkii kainalot ja sitten huuhtoo pois, niin ei hikoile eikä tule hienhajua. Eikä tarvitse tukkia hikihuokosiaan millään antiperspirantilla.
TukkaCurella on varmasti mietitty hyvin tätä asiaa ja osuttu aivan oikeaan ja kehitetty hyvät tuottet, näin uskon, vaikka en ole kokeillut. Mutta jos pieni pullo shampoota maksaa yli 20 euroa ja se on vielä aina tilattava netistä ja maksettava vielä postikulutkin (?) niin kyllä sekin voi alkaa ahdistaa. En muuten enää ole ihan varma TukkaCuren tuotteisen sulfaatittomuudesta. Näin netissä artikkelin, jossa sanottiin, että lyhenteet DEA, TEA ja MEA ovat samaa sulfaattia nekin. - Biokemisti
täti X kirjoitti:
Olipa kiva kuulla sun konstista! Meissä kaikissa asuu pieni keksijä!
Etikan huono puoli minusta on ollut se, että etikkahöyrytkin jo ärsyttää silmiä hiukan, ainakin mulla, kun mulla on muutenkin kuivasilmäisyyttä. Molkosanilla ei ehkä olisi tätä haittapuolta, mutta se on kallimpaa.
Tänä kesänä olen muuten erityisesti huomannut, että kun omenaviinietikalla pyyhkii kainalot ja sitten huuhtoo pois, niin ei hikoile eikä tule hienhajua. Eikä tarvitse tukkia hikihuokosiaan millään antiperspirantilla.
TukkaCurella on varmasti mietitty hyvin tätä asiaa ja osuttu aivan oikeaan ja kehitetty hyvät tuottet, näin uskon, vaikka en ole kokeillut. Mutta jos pieni pullo shampoota maksaa yli 20 euroa ja se on vielä aina tilattava netistä ja maksettava vielä postikulutkin (?) niin kyllä sekin voi alkaa ahdistaa. En muuten enää ole ihan varma TukkaCuren tuotteisen sulfaatittomuudesta. Näin netissä artikkelin, jossa sanottiin, että lyhenteet DEA, TEA ja MEA ovat samaa sulfaattia nekin.Nyt varmaan puhutaan aivan eri asioista mistä pitäisi puhua.
DEA di-etanoli-amini, TEA tri-etanol-amini ja MEA mono-etanoli-amini sisältävät kyllä sulfaatteja, mutta niissä ei ole natrium-suolaa eikä sen johdannaisia. Haitallisia aineita ovat suolat ja niiden yhdisteet. Esimerkiksi kaikkien tuntema Sodium Laurent Sulfate sisältää natriumia ja DEA, TEA ja MEA eivät sisällä näitä yhdisteitä.
Kävin katsomassa niiden tuotteiden aineosaluetteloita ja heidän tuotteissaan ei ole natrium-yhdisteitä, jotka ilmeisesti nyt ovat niitä ongelmallisia iholla. - Biokemisti
Biokemisti kirjoitti:
Nyt varmaan puhutaan aivan eri asioista mistä pitäisi puhua.
DEA di-etanoli-amini, TEA tri-etanol-amini ja MEA mono-etanoli-amini sisältävät kyllä sulfaatteja, mutta niissä ei ole natrium-suolaa eikä sen johdannaisia. Haitallisia aineita ovat suolat ja niiden yhdisteet. Esimerkiksi kaikkien tuntema Sodium Laurent Sulfate sisältää natriumia ja DEA, TEA ja MEA eivät sisällä näitä yhdisteitä.
Kävin katsomassa niiden tuotteiden aineosaluetteloita ja heidän tuotteissaan ei ole natrium-yhdisteitä, jotka ilmeisesti nyt ovat niitä ongelmallisia iholla.Laitoin hakusanaksi tuon natriumin niin täältä löytyi toden mukaista asiaa aiheesta ennestäänkin!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000625&posting=22000000005383960 - täti X
Biokemisti kirjoitti:
Kävin katsomassa niiden tuotteiden aineosaluetteloita ja heidän tuotteissaan ei ole natrium-yhdisteitä, jotka ilmeisesti nyt ovat niitä ongelmallisia iholla.Niin, netti on täynnä artikkelita, jotka mustamaalavat jotain ainetta vain mainostaakseen omaansa. Ehkä tuokin väite, johon törmäsin on sellaista mustamaalaamista. Laitan linkin siihen sivustoon tähän loppuun.
Osaatko sanoa onko esim. MEA sitten alkoholia tai sen "sukulaisia", kuullostaa siltä toi "etanol" noissa nimissä. Kaupassa on sulfaatiton shampoo sarja (Elokuu-sarja) jossa pesevänä aineena on alkoholi, mutta valitettavasti se on mun päänahalle vielä pahempi kuin sulfaatit konsanaan.
Mulla oli kerran muutama pullo shampoota, jossa sulfaatin lisäksi oli pesevänä aineena jokin asetaatti. Se sopi mulle aika hyvin. Valitettavasti se oli apteekkituote ja apteekki lakkasi tilaamasta sitä. Kun olen tätä etsivän työtä tehnyt, niin mulle on tullut sellainen aavistus, että asetaatti saattaa olla "sukua" etikalle, onko se? Sorry, en tiedä mitään kemian perusteista ja sen huomaa.
Sulfaattien haitallisuudelle näin kerran sellaisen selityksen, että ne sotkevat ihon kolesteroliaineenvaihdunnan, koska ne on tehty kookosrasvasta, jossa on runsaasti kolesterolia, mutta ne kolesterolit on siinä saippuoinnissa muuttuneet sellaisiksi, että ne saattavat tolaltaan ihon kolestroliaineenvaihdunnan. Myös MEA tehdään kookosrasvasta käsittelemällä.
Tosin netissä törmäsin sellaiseenkin tietoon, että se sulfaatti ei ole yhtä haitallista, jos shampoossa on mukana se Betaine aine. Ja TukkaCuren shampoissa se on kiltisti mukana kaikissa. Mulla vaan on siitäkin aineesta se aavistus, että se saattaa olla "sukua" etikalle.
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama. - täti X
täti X kirjoitti:
Niin, netti on täynnä artikkelita, jotka mustamaalavat jotain ainetta vain mainostaakseen omaansa. Ehkä tuokin väite, johon törmäsin on sellaista mustamaalaamista. Laitan linkin siihen sivustoon tähän loppuun.
Osaatko sanoa onko esim. MEA sitten alkoholia tai sen "sukulaisia", kuullostaa siltä toi "etanol" noissa nimissä. Kaupassa on sulfaatiton shampoo sarja (Elokuu-sarja) jossa pesevänä aineena on alkoholi, mutta valitettavasti se on mun päänahalle vielä pahempi kuin sulfaatit konsanaan.
Mulla oli kerran muutama pullo shampoota, jossa sulfaatin lisäksi oli pesevänä aineena jokin asetaatti. Se sopi mulle aika hyvin. Valitettavasti se oli apteekkituote ja apteekki lakkasi tilaamasta sitä. Kun olen tätä etsivän työtä tehnyt, niin mulle on tullut sellainen aavistus, että asetaatti saattaa olla "sukua" etikalle, onko se? Sorry, en tiedä mitään kemian perusteista ja sen huomaa.
Sulfaattien haitallisuudelle näin kerran sellaisen selityksen, että ne sotkevat ihon kolesteroliaineenvaihdunnan, koska ne on tehty kookosrasvasta, jossa on runsaasti kolesterolia, mutta ne kolesterolit on siinä saippuoinnissa muuttuneet sellaisiksi, että ne saattavat tolaltaan ihon kolestroliaineenvaihdunnan. Myös MEA tehdään kookosrasvasta käsittelemällä.
Tosin netissä törmäsin sellaiseenkin tietoon, että se sulfaatti ei ole yhtä haitallista, jos shampoossa on mukana se Betaine aine. Ja TukkaCuren shampoissa se on kiltisti mukana kaikissa. Mulla vaan on siitäkin aineesta se aavistus, että se saattaa olla "sukua" etikalle.
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama. - täti X
Biokemisti kirjoitti:
Kävin katsomassa niiden tuotteiden aineosaluetteloita ja heidän tuotteissaan ei ole natrium-yhdisteitä, jotka ilmeisesti nyt ovat niitä ongelmallisia iholla.Ihan yleisesti näkee puhuttavan shampoon sulfaatittomuudesta, mutta en vielä koskaan missään ole nähnyt puhuttavan shampoon suolattomuudesta.
Nykyään monissa hammastahnoissa, joissa ei ole natrimlauryylisulfaattia, sanotaan näin: "ei sisällä vaahtoavia aineita". Maallikkona musta tuntuu, että juuri sulfaatit niissä vaahtoaa eikä suola. Eli sulfaatittomuuteen niissäkin viitataan.
Onko tuo suolattomuus TukkaCuren käsite? - Biokemisti
täti X kirjoitti:
Niin, netti on täynnä artikkelita, jotka mustamaalavat jotain ainetta vain mainostaakseen omaansa. Ehkä tuokin väite, johon törmäsin on sellaista mustamaalaamista. Laitan linkin siihen sivustoon tähän loppuun.
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.Nyt täytyy tunnustaa että kosmetiikan yhdisteet ei ole ihan tuttuja. Täytyy tutustua aiheeseen etten puhu palturia.
- Biokemisti
täti X kirjoitti:
Ihan yleisesti näkee puhuttavan shampoon sulfaatittomuudesta, mutta en vielä koskaan missään ole nähnyt puhuttavan shampoon suolattomuudesta.
Nykyään monissa hammastahnoissa, joissa ei ole natrimlauryylisulfaattia, sanotaan näin: "ei sisällä vaahtoavia aineita". Maallikkona musta tuntuu, että juuri sulfaatit niissä vaahtoaa eikä suola. Eli sulfaatittomuuteen niissäkin viitataan.
Onko tuo suolattomuus TukkaCuren käsite?Tämä on myös yleinen ongelma hammastahnoissa sillä suolat ovat tehokkaita puhdistusominaisuuksiltaan, mutta niissä on myös haittatekijöitä, joihinka jotkut reakoivat ja jotku eivät reakoi, tai ainakaan siten että siitä aiheuituisi ongelmia.
Suolan haittatekijät ovat ihan yleisiä ja yleisessä tiedossa. Mm. tekstiilien ja materiaalien puhdistuksessa, joka on oma alaani on samat ongelmat. Saattaa olla että kun niille ei ole löytynyt korvaavia aineita tai ne korvaavat aineet ovat kalliita, asiaa ei ole paisuteltu julkisuudessa. - täti X
Biokemisti kirjoitti:
Tämä on myös yleinen ongelma hammastahnoissa sillä suolat ovat tehokkaita puhdistusominaisuuksiltaan, mutta niissä on myös haittatekijöitä, joihinka jotkut reakoivat ja jotku eivät reakoi, tai ainakaan siten että siitä aiheuituisi ongelmia.
Suolan haittatekijät ovat ihan yleisiä ja yleisessä tiedossa. Mm. tekstiilien ja materiaalien puhdistuksessa, joka on oma alaani on samat ongelmat. Saattaa olla että kun niille ei ole löytynyt korvaavia aineita tai ne korvaavat aineet ovat kalliita, asiaa ei ole paisuteltu julkisuudessa.Olipa kiva nähdä täällä ihan oikeakin asiantuntija! Noin se varmaan TukkaCurellakin on päätelty, että suolat ärsyttää, koska muistelen, että nimimerkki Chelios täällä yhdessä toisessa ketjussa kehui TukkaCuren tuotteita suolattomiksi.
- täti X
Biokemisti kirjoitti:
Nyt täytyy tunnustaa että kosmetiikan yhdisteet ei ole ihan tuttuja. Täytyy tutustua aiheeseen etten puhu palturia.
Mulla on hapanhoidoista se käsitys, että niiden teho perustuu siihen, että happamuus hillitsee sitä alfa-entsyymiä, joka näihin talivuotoon, kutinaan ja tulehduksiin on ainakin yksi syypää.
Kaikki entsyymithän ei toimi happamassa, esim. jos halkaisee omenan, niin sen pinta muuttuu aika pian ruskeaksi jonkun entsyymin takia, mutta jos laittaa siihen omenan pinnalle situruunahappoa, niin se entsyymi ei toimikaan, eikä omena tule ruskeaksi.
Myös Nizoral-tyyppiset shampoot kai estää sitä entsyymiä, eli ajavat saman asian kuin hapanhoidot, mutta niissä on sitä natriumlaryylisulfaattia (ja muitakin epäilyttäviä aineita) joka ei mulle sovi.
Miehillä tuntuu Gefina toimivan niin, että hapanhoidot tulee tarpeettomiksi, eli hormonitoiminnasta tämä on kiinni.
Tietysti hapanpesut sitten myös irrottavat saostumia ja kuivunutta saippuaa (ainakin kylppäristä, mutta ehkä se toimii noin myös hiuksissa!). Emäspesut taas irrottavat rasvaa ja se on paha, jos sitä irtoaa liikaa, koska iho tarvitsee rasvansa. Etikka on hapanpesua, sooda on emäspesua (lipeä vielä enemmän), natriumlauryylisulfaatti taitaa olla emäspesua?
Onko sulla hiustenlähtöä, vai eksyitkö tänne ton pH otsikon houkuttelemana?
Minusta päänahan jumppa ja varsinkin pään ylösalaisin asennot tekee päänahkaan paramman olon. - Chelios
täti X kirjoitti:
Olipa kiva nähdä täällä ihan oikeakin asiantuntija! Noin se varmaan TukkaCurellakin on päätelty, että suolat ärsyttää, koska muistelen, että nimimerkki Chelios täällä yhdessä toisessa ketjussa kehui TukkaCuren tuotteita suolattomiksi.
Juttelin puhelimitse niiden asiakaspalvelun kanssa kun kyselin tuotteista ja kotihoidoista. He tai tämä miespuolinen henkilö kertoi että suola on hyvä puhdistaja, mutta sillä on myös useita huonoja ominaisuuksia. Sitten näitä suolan huonoja ominaisuuksia korjataan ja peitetään tuotteissa toisilla aineilla.
Hän perusteli tuon suolan haitallisuuden jotenkuten näin: kun shampoossa on suolaa ja suola joutuu iholla kosketukseen ihon rasvan ja veden kanssa, jossa on (oikohan se) kalkkia, tapahtuu suolassa hydrolyysi ilmiö, jonka muuttaa tuon suolan hetkellisesti lipeäksi. Tästä lipestä muodostuisi sitten nämä kiteytyneet talit, eli tali jotenkin kiteyttää tämän! Eli ne puhuvat polymerisoituneesta saippuasta kun tarkoittavat tätä kiteytynyttä talia. Joten tässä piilee se juju. - Biokemisti
täti X kirjoitti:
Mulla on hapanhoidoista se käsitys, että niiden teho perustuu siihen, että happamuus hillitsee sitä alfa-entsyymiä, joka näihin talivuotoon, kutinaan ja tulehduksiin on ainakin yksi syypää.
Kaikki entsyymithän ei toimi happamassa, esim. jos halkaisee omenan, niin sen pinta muuttuu aika pian ruskeaksi jonkun entsyymin takia, mutta jos laittaa siihen omenan pinnalle situruunahappoa, niin se entsyymi ei toimikaan, eikä omena tule ruskeaksi.
Myös Nizoral-tyyppiset shampoot kai estää sitä entsyymiä, eli ajavat saman asian kuin hapanhoidot, mutta niissä on sitä natriumlaryylisulfaattia (ja muitakin epäilyttäviä aineita) joka ei mulle sovi.
Miehillä tuntuu Gefina toimivan niin, että hapanhoidot tulee tarpeettomiksi, eli hormonitoiminnasta tämä on kiinni.
Tietysti hapanpesut sitten myös irrottavat saostumia ja kuivunutta saippuaa (ainakin kylppäristä, mutta ehkä se toimii noin myös hiuksissa!). Emäspesut taas irrottavat rasvaa ja se on paha, jos sitä irtoaa liikaa, koska iho tarvitsee rasvansa. Etikka on hapanpesua, sooda on emäspesua (lipeä vielä enemmän), natriumlauryylisulfaatti taitaa olla emäspesua?
Onko sulla hiustenlähtöä, vai eksyitkö tänne ton pH otsikon houkuttelemana?
Minusta päänahan jumppa ja varsinkin pään ylösalaisin asennot tekee päänahkaan paramman olon.Kemiallisessa puhdistusprosessia usein käytetään tuotteen happamuutta vaikuttavana tekijänä. En tiedä miten happamuus vaikuttaa iholla, mutta sen vaikutuksesta eri materiaaleita puhdistetaan yleisesti. Esim. matto, tekstiili, keramiikka ja muut sisustusmateriaalit puhdistetaan happamilla tuotteilla. Joidenka teho perustuu pääasiassa aina tuotteen happamuuteen. Emäksellä on omat ominaisuudet, joita käytetään myös hyödyksi kemikaaleissa ja puhdistusaineissa.
- täti X
Biokemisti kirjoitti:
Kemiallisessa puhdistusprosessia usein käytetään tuotteen happamuutta vaikuttavana tekijänä. En tiedä miten happamuus vaikuttaa iholla, mutta sen vaikutuksesta eri materiaaleita puhdistetaan yleisesti. Esim. matto, tekstiili, keramiikka ja muut sisustusmateriaalit puhdistetaan happamilla tuotteilla. Joidenka teho perustuu pääasiassa aina tuotteen happamuuteen. Emäksellä on omat ominaisuudet, joita käytetään myös hyödyksi kemikaaleissa ja puhdistusaineissa.
Niin, ja sitten hapan tappaa myös bakteereita. Pahat bakteerit eivät pärjää happamassa, hyvät pärjäävät. Maitotiloilla kuulemma maitosäiliöt puhdistetaan säännöllisesti etikkahapolla, koska se on turvallinen ja tehokas aine siihen desinfiointiin, kun on elintarvikkeesta kysymys. Hapan myös pehmentää veden ja huuhteluaineena etikka tekee pyykistä pehmeää ja helposti silitettävää. Myös tukasta hapan tekee pehmeän, kiiltävän ja liukkaaman, takut irtoaa, kaikki hoitoaineet onkin happamia. Mutta kaikkea rasvaa se ei kai poista (onneksi), koska hapanpesun jäljiltä tukka ei nitise (puhtauttaan ja kuivuuttaan) niinkuin peruusteellisen shampoopesun jäljiltä. Värit hapan kirkastaa, varmaan senkin vuoksi hyvä tekstiilien pesuun.
- täti X
Chelios kirjoitti:
Juttelin puhelimitse niiden asiakaspalvelun kanssa kun kyselin tuotteista ja kotihoidoista. He tai tämä miespuolinen henkilö kertoi että suola on hyvä puhdistaja, mutta sillä on myös useita huonoja ominaisuuksia. Sitten näitä suolan huonoja ominaisuuksia korjataan ja peitetään tuotteissa toisilla aineilla.
Hän perusteli tuon suolan haitallisuuden jotenkuten näin: kun shampoossa on suolaa ja suola joutuu iholla kosketukseen ihon rasvan ja veden kanssa, jossa on (oikohan se) kalkkia, tapahtuu suolassa hydrolyysi ilmiö, jonka muuttaa tuon suolan hetkellisesti lipeäksi. Tästä lipestä muodostuisi sitten nämä kiteytyneet talit, eli tali jotenkin kiteyttää tämän! Eli ne puhuvat polymerisoituneesta saippuasta kun tarkoittavat tätä kiteytynyttä talia. Joten tässä piilee se juju.Sen tähden olenkin lisäillyt omenaviinietikkaa shampooliuoksen joukkoon, kun olen lukenut, että etikkahappo neutraloi lipeää. Päätilanne on tällä tavalla pysynyt rauhallisena, ongelmia tulee aina sen jälkeen, kun mulla on ollut "juhlaputki" ja olen sävyttänyt tukkaa ja pessyt sen putipuhtaaksi ilman etikkaa shampoossa, vaahdottanut oikein kunnolla, jotta se tulee ilmavaksi ja pöyhkeäksi ja peittää tuuheammin päänahan. Juhlaputki-pesemisten jälkeen kutiaa, punottaa, rasvoittuu ja tuntuu ärtyneitä kohtia.
Yksi ongelma omenaviinietikassa on, ja se on toi, mistä mainitsinkin, että jo etikkahöyrytkin ärsyttää silmiä. Molkosan olisi varmaan parempi silmille, koska se ei ilmeisesti ole yhtä haihtuvaa ja kai sekin neutraloi lipeää, koska myös sitruunahappo neutraloisi sitä. Mutta olen kyllä miettinyt sitäkin, mahtaako happamuus olla pitkän päälle kovin terveellistä. - Chelios
täti X kirjoitti:
Sen tähden olenkin lisäillyt omenaviinietikkaa shampooliuoksen joukkoon, kun olen lukenut, että etikkahappo neutraloi lipeää. Päätilanne on tällä tavalla pysynyt rauhallisena, ongelmia tulee aina sen jälkeen, kun mulla on ollut "juhlaputki" ja olen sävyttänyt tukkaa ja pessyt sen putipuhtaaksi ilman etikkaa shampoossa, vaahdottanut oikein kunnolla, jotta se tulee ilmavaksi ja pöyhkeäksi ja peittää tuuheammin päänahan. Juhlaputki-pesemisten jälkeen kutiaa, punottaa, rasvoittuu ja tuntuu ärtyneitä kohtia.
Yksi ongelma omenaviinietikassa on, ja se on toi, mistä mainitsinkin, että jo etikkahöyrytkin ärsyttää silmiä. Molkosan olisi varmaan parempi silmille, koska se ei ilmeisesti ole yhtä haihtuvaa ja kai sekin neutraloi lipeää, koska myös sitruunahappo neutraloisi sitä. Mutta olen kyllä miettinyt sitäkin, mahtaako happamuus olla pitkän päälle kovin terveellistä.En tiedä onko asiat noin, mutta kuulostaa järkeen käyvältä. Mutta välttämällä tuota suolaa ei ole ongelmia ollut eli kyllä siinä jotain on mikä toimii tai auttaa.
- mahakura
täti X kirjoitti:
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.ja kysykää sieltä älkää täällä ihmetelkö!
- Biokemisti
Biokemisti kirjoitti:
Nyt täytyy tunnustaa että kosmetiikan yhdisteet ei ole ihan tuttuja. Täytyy tutustua aiheeseen etten puhu palturia.
noihin asioihin, mutta olen tutkiskellut tuota TEA Sec. Alk. Sulfonatea ja tuntuu olevan aika mielenkiintoinen tensidi. Se on patentoitu ja mm. täysin biologisesti hajoava, ihoa ärsyttämötön, ei allergisoiva jne. Sitä on tutkittu aika paljon mm. VTT:llä, Saksassa ja englanissa ainakin. Sen kemiallinen koostumus ja rakenne on aika pokkeava. Sillä on mm. SFS-ympäristömerkki. Mielenkiintoista.
- Biokemisti
täti X kirjoitti:
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.Sulfaatit ovat ehkä synteettisistä surfaktanteista käytetyimpiä anionisia tensidejä ja 1970-90 –luvuilla niitä ruvettiin korvaamaan sulfonaateilla. Ilmeisesti tukkacure on korvannut sulfaatit erikoistensidillä.
Tärkeimmät ovat alkoholisulfaatit: natriumlauryylisulfaatti ja alkoholieetterisulfaatit esim. natriumlauryylieetterisulfaatti.
Alkoholisulfaateilla on hyvä pesuteho ja se on hyvä emulgoitumaan ja liukenemaan. Niiden huono ominaisuus on se että ne ovat hydrolysoituvia eli ne saattavat aiheuttaa ihon ärsytystä. - Biokemisti
täti X kirjoitti:
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.On olemassa suuri määrä erilaisia alkoholeja. Ne ovat "desinfiointiaineita". Alkoholit luetaan siis liuottimiin. Ne lisäävät pesuainekomponenttien liukenevuutta ja alentavat viskositeettia. Alkoholit ovat usein rasvojen ja öljyjen liuottajia. Tavallisimmat alkoholit ovat etanoli, metanoli ja isopropanoli ja Glyserolia käytetään kosteusaineena kosmetiikassa.
- Biokemisti
täti X kirjoitti:
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.Eli DEA = dietanoliamiini ja MEA = monoetanoliamiini. Ne ovat vaahdon stabilisoijia. Ne lisäävät myös vaahdon tiheyttä, kermamaista tunnetta ja saippuamaisuutta.
- Biokemisti
täti X kirjoitti:
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.TEA eli trietanoliamiinia käytetään pääasiassa neutralointiaineena.
- Biokemisti
täti X kirjoitti:
Toi kuluttajaviraston tutkimus on mulle tuttu, se viesti on mun kirjoittama.löytyivät niiden omilta sivuilta helpommin ymmärrettävässä muodossa.
- täti X
Biokemisti kirjoitti:
löytyivät niiden omilta sivuilta helpommin ymmärrettävässä muodossa.
Paljon kiitoksia sinulle!
Glyseroliin tutustuin jokin aika sitten: sitä on Buranassa ja se aiheuttaa vatsavaivoja.
Kemian tunneilla ei olis kannattanut nukkua, niin paljon jokaisessa arkipäivässä on kemiaa. - Anonyymi
en ole varma kirjoitti:
Kiitoksia viestistäsi! :)Hapanhoidolla tarkoitetaan ainetta, shampoota jonka ph tulisi olla 4.5-6.5. Ainakin apteekit myy ja melko kalliiseen hoitoon- entisajan laimennettu etikka käy hyvin.
- Anonyymi
Biokemisti kirjoitti:
Kemiallisessa puhdistusprosessia usein käytetään tuotteen happamuutta vaikuttavana tekijänä. En tiedä miten happamuus vaikuttaa iholla, mutta sen vaikutuksesta eri materiaaleita puhdistetaan yleisesti. Esim. matto, tekstiili, keramiikka ja muut sisustusmateriaalit puhdistetaan happamilla tuotteilla. Joidenka teho perustuu pääasiassa aina tuotteen happamuuteen. Emäksellä on omat ominaisuudet, joita käytetään myös hyödyksi kemikaaleissa ja puhdistusaineissa.
Sienet ja bakteerit pysyvät poissa jos päänahan ph = 4.5-5.5=ideaali👍👌
- mikään nopeasti rasvoittuva...
Itselläni rasvoittuu noin puolessa päivässä, viimeistään päivässä. Minulla on toiminut ihan hyvin apteekin Sebamed shampoo ph 5,5. Pesu joka päivä. Nykyäänhän lääkäritkin jo sanovat, että joka päivä peseminenkään ei ole liian usein, kunhan ei pese kauppojen mikä lie shampoilla. Päin vastoin tarvittaessa pitäisi nimenomaan pestä riittävän usein, eli kun pää on rasvainen tai likainen.
- shampoissa jne.
Paras shampoo rasvoittuneelle, hiuman tulehdusaralle päänahalle on ehdottomasti hieman hapan shampoo, eli ph 4 - 5,5. Jo 6,0 shampoo menee liikaa toiseen suuntaan. Hapan on siis hyvä, bakteerit ei tykkää.
Kokeile esim. tukan tai australian body caren tea tree shampoita. Tea tree on erinomainen epäpuhtauksiin.
- Miksikäs näin??
Jossain, kampoomojenkin shamppoista en ole ph arvoa löytänyt. Miksi näin?
- molkosania?
Niin voiko näin tehdä, käytän lv:tä niin siihen lisätä mulkosania, auttaako päänahkaa? seuraavaksi ostankin tukkacurelta sen syväpuhdistavan ja hapanhoidon :)
- pelle peloton
Ainahan sitä voi kokeilla vaikka k.... he, he, he, mutta kannattaa olla varuillaan. Onhan pensa ja diiseli kumpikin polttoaineita, mutta sekoitettuna ne ei oikein autossa toimi. Se hyvä puoli siinä kuitenkin on että silloin rikot vain auton et itseäsi ;).
- miksailemaan
mikset osta apteekista valmiiksi hapanta ja hyvää pesunestettä, jolla voi pestä hiuksetkin: eli lactacyd on sen nimi ja sisältää maitohappoa ihan kuin molkosan ja tukan tuote????
Ja iso pullo ja toimii.............
ps. hapan pesuaine pesee siis paremmin, mutta itse en käytä hapanta kuin joka toinen pesu.
pysyy balanssi, you know... - täti X
LV tekee mulle hilsettä, en tiedä miksi. Sanotaan, että laitoshoidossa ihmisillä on enemmän hilsettä ja siellä pestään LV:llä.
Yleensä shampoissa käytetään sitruunahappoa, alentamaan ph:ta, se lukee tuoteselosteessa. Lactacydissä ilmeisesti maitohappoa.
Pelle Pelokkaalle vielä: bensaan on nykyään alettu lisätä etanolia. Ja hyvin kulkee. Joku sitäkin kokeili ensimmäisen kerran. - Pelle Pelokas
täti X kirjoitti:
LV tekee mulle hilsettä, en tiedä miksi. Sanotaan, että laitoshoidossa ihmisillä on enemmän hilsettä ja siellä pestään LV:llä.
Yleensä shampoissa käytetään sitruunahappoa, alentamaan ph:ta, se lukee tuoteselosteessa. Lactacydissä ilmeisesti maitohappoa.
Pelle Pelokkaalle vielä: bensaan on nykyään alettu lisätä etanolia. Ja hyvin kulkee. Joku sitäkin kokeili ensimmäisen kerran.Jaahas sää sitten meinaat laittaa ihan mitä vaan mersun tankkiin ennen kuin tiedät mitä se siellä tekee tai mitä se tekee koneelle ;).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842190Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101456- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663881302Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.254916- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874