SSRI-lääkkeet lihottaa

Trujilla

Älkää ihmeessä ainakaan naiset ryhtykö ilman todella pätevää syytä syömään mitään noit SSR-lääkkeitä, ne lihottaa ihan sikana.

Ite lihoin vuoden sisään 20 kiloa! Nyt on menny neljä vuotta enkä oo yrityksistä huolimatta (painonvartijat, liikunta etc) saanu kiloja pois. Tosi vaikeeta.

Ulkonen habitus on ihan muuttunu, v et v-tuttaa. Lääkäri varotteli et "bentsoihin tai xanorii voi tulla riippuvuus" mut mieluummin oisin vaik MIKÄ ADDIKTI ku tällanen läski!

Olen katkera.

53

17319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihonut myös

      Totta! Ja ennen lääkkeiden aloittamista lääkäri väitti silmät kirkkaina että näillä ei ole huomattu lihottavaa vaikutusta. Kummasti lihoin kolmen vuoden aikana 30 kiloa näitä lääkkeitä syödessäni. (Ja siihen ongelmaan mihin lääkkeitä söin ne auttoivat tuskin ollenkaan, mutta kilot pysyvät edelleen)

      • täällä

        kiloja vaan pukkaa lisää ja lisää.. kymmenittäin!! sepramii ja alproxii on tullut syötyä jo vuosia.. paniikki jo takana päin- mut yrittäesäni lopettaa alkaa huippailu..siks pakko puputtaa lääkkeitä.. hitto.. niiden takia oon jo tuplasti lihavampi!!


      • EI LIHOTA
        täällä kirjoitti:

        kiloja vaan pukkaa lisää ja lisää.. kymmenittäin!! sepramii ja alproxii on tullut syötyä jo vuosia.. paniikki jo takana päin- mut yrittäesäni lopettaa alkaa huippailu..siks pakko puputtaa lääkkeitä.. hitto.. niiden takia oon jo tuplasti lihavampi!!

        Kun lääkkeet alkaa toimimaan ja mieli piristyy niin ruokakin alkaa maistumaan yms.

        Kyllä kannattaa vaan kattoa peiliin; Siellä se syy on eikä lääkepurkissa. Tämä on totuus, jota ei iletä myöntää kun on helpompi syyttää lääkkeitä lihomisesta.


      • mutta EI LIHOTA
        EI LIHOTA kirjoitti:

        Kun lääkkeet alkaa toimimaan ja mieli piristyy niin ruokakin alkaa maistumaan yms.

        Kyllä kannattaa vaan kattoa peiliin; Siellä se syy on eikä lääkepurkissa. Tämä on totuus, jota ei iletä myöntää kun on helpompi syyttää lääkkeitä lihomisesta.

        Lääke itsessään ei lihota!
        vaan se mitä suuhusi tunget.
        Voit valita mitä syöt, pitzaa vai porkkanaa??!
        lääke vaikuttaa ruokahaluun se on totta, mutta EI lihota. Ruokahaulun lisääntyessä onko pakko popsia herkkuja tms muuta ruokaa ämpärikaupalla totta kai siitä lihoo. Painoaan voi hallita syömällä tervellisesti ja kohtuu määriä, sekä liikkumalla. Mielitekoihin voi aina ottaa omenan tai muun hedelmän ja takuulla ei paino nouse.
        Omaa tyhmyyttään se on, jos syö itsensä siaksi ruokahalun lisääntymisen myötä :D eikä kontrolloin yhtään mitä suhhunsa tunkee.
        Se on vaan niin pirun helppo syyttää, että lääke tämän teki EN MINÄ :D vaikka taitaa se oma käsi sitä sapuskaa suuhun lappaa :D
        Joten vilkaisu peiliin todellakin !!!


      • ETKÖ
        mutta EI LIHOTA kirjoitti:

        Lääke itsessään ei lihota!
        vaan se mitä suuhusi tunget.
        Voit valita mitä syöt, pitzaa vai porkkanaa??!
        lääke vaikuttaa ruokahaluun se on totta, mutta EI lihota. Ruokahaulun lisääntyessä onko pakko popsia herkkuja tms muuta ruokaa ämpärikaupalla totta kai siitä lihoo. Painoaan voi hallita syömällä tervellisesti ja kohtuu määriä, sekä liikkumalla. Mielitekoihin voi aina ottaa omenan tai muun hedelmän ja takuulla ei paino nouse.
        Omaa tyhmyyttään se on, jos syö itsensä siaksi ruokahalun lisääntymisen myötä :D eikä kontrolloin yhtään mitä suhhunsa tunkee.
        Se on vaan niin pirun helppo syyttää, että lääke tämän teki EN MINÄ :D vaikka taitaa se oma käsi sitä sapuskaa suuhun lappaa :D
        Joten vilkaisu peiliin todellakin !!!

        TIEDÄ, ETTÄ HYVIN MONET LÄÄKKEET VAIKUTTAA AINEENVAIHDUNTAAN, ELI SÖITPÄ PÄIVÄSSÄ VAIKKA VAAN SEN YHDEN PORKKANAN NIIN EIPÄ SILTI PAINO PUTOA.


      • kuillo
        ETKÖ kirjoitti:

        TIEDÄ, ETTÄ HYVIN MONET LÄÄKKEET VAIKUTTAA AINEENVAIHDUNTAAN, ELI SÖITPÄ PÄIVÄSSÄ VAIKKA VAAN SEN YHDEN PORKKANAN NIIN EIPÄ SILTI PAINO PUTOA.

        Olen syönyt 2v Sebramia ja syönyt tavalliseen tapaan, niin kiloja ei ole näkyny. Liikuntaa harrasta kesät talvet. 20km viikossa, niin kilot pysyy kurissa. Ei muutakun läskit lillumaan ja pururadalle. Ja toinen, et voit itsellesi todistaella kuinka sinä tervehdyt. Elikkä voima sanoja. Se oli alussa parasta kun itse aloitin, niin se kehittyminen mikä antoi itsetunnon kohotusta myös.


      • mutta lisää ruokahalua
        ETKÖ kirjoitti:

        TIEDÄ, ETTÄ HYVIN MONET LÄÄKKEET VAIKUTTAA AINEENVAIHDUNTAAN, ELI SÖITPÄ PÄIVÄSSÄ VAIKKA VAAN SEN YHDEN PORKKANAN NIIN EIPÄ SILTI PAINO PUTOA.

        äläpäs ala haukkumaan kuitenkaan :/
        Olen itse syönyt ensin 6v. Seronilia ja ruokahalu oli pilvissä ja paino olisi noussut jos olisin syönyt aina, kun tuntui siltä että mieli tekee jotain. Pysyttelin entissä ruokatavoissa, enkä lihonut.
        Sama on Sepramin kohdalla sitä on takana 2v. eikä paino ole noussut yhtään!!
        Vika ei todellakaan ole lääkkeissä!!

        Jos sinulla on paino noussut kymmeniä kiloja niin että olet pysynyt kuitenkin kokoajan entisissä ruokamäärissä, niin meneppä lääkäriin aineenvaihdunta tutkimuksiin, vika on ilmeisesti siellä! toinen mikä tulee mieleen, miksi lääkitystäsi ei ole vaihdettu jos reagoit siihen noin?????


      • ssri-imijä
        ETKÖ kirjoitti:

        TIEDÄ, ETTÄ HYVIN MONET LÄÄKKEET VAIKUTTAA AINEENVAIHDUNTAAN, ELI SÖITPÄ PÄIVÄSSÄ VAIKKA VAAN SEN YHDEN PORKKANAN NIIN EIPÄ SILTI PAINO PUTOA.

        Väitteesi on täyttä sontaa. Sitalopraami ei vaikuta ruuansulatukseen millään tavalla. Ssri-lääkitys ei lihota.


      • lihonut myös
        mutta EI LIHOTA kirjoitti:

        Lääke itsessään ei lihota!
        vaan se mitä suuhusi tunget.
        Voit valita mitä syöt, pitzaa vai porkkanaa??!
        lääke vaikuttaa ruokahaluun se on totta, mutta EI lihota. Ruokahaulun lisääntyessä onko pakko popsia herkkuja tms muuta ruokaa ämpärikaupalla totta kai siitä lihoo. Painoaan voi hallita syömällä tervellisesti ja kohtuu määriä, sekä liikkumalla. Mielitekoihin voi aina ottaa omenan tai muun hedelmän ja takuulla ei paino nouse.
        Omaa tyhmyyttään se on, jos syö itsensä siaksi ruokahalun lisääntymisen myötä :D eikä kontrolloin yhtään mitä suhhunsa tunkee.
        Se on vaan niin pirun helppo syyttää, että lääke tämän teki EN MINÄ :D vaikka taitaa se oma käsi sitä sapuskaa suuhun lappaa :D
        Joten vilkaisu peiliin todellakin !!!

        Kun lopetin näiden lääkkeiden syömisen, lihominen pysähtyi heti vaikka ruokailutavat jatkui edelleen samanlaisina... On se ihme että lääkkeitä käyttäneiden omat kokemukset sivuutetaan, kun virallinen totuus kerran on että "eivät lihota".


      • olla
        lihonut myös kirjoitti:

        Kun lopetin näiden lääkkeiden syömisen, lihominen pysähtyi heti vaikka ruokailutavat jatkui edelleen samanlaisina... On se ihme että lääkkeitä käyttäneiden omat kokemukset sivuutetaan, kun virallinen totuus kerran on että "eivät lihota".

        alottajan viestin yleistyksestä ja varoittelusta.

        """Älkää ihmeessä ainakaan naiset ryhtykö ilman todella pätevää syytä syömään mitään noit SSR-lääkkeitä, ne lihottaa ihan sikana."""

        Lääkitys on jokaisen henk.koht.asia eikä kenenkään pidä tulla varoittelemaan lääkkeen sivuvaikutuksista, joita ei ole edes paikkansa pitäviksi todistettu !! jokainen kokee lääkkeen eri tavalla ja kaikki eivät saa mitään sivuvaikutuksia, joten ei yleistetä!


      • lihonut myös
        olla kirjoitti:

        alottajan viestin yleistyksestä ja varoittelusta.

        """Älkää ihmeessä ainakaan naiset ryhtykö ilman todella pätevää syytä syömään mitään noit SSR-lääkkeitä, ne lihottaa ihan sikana."""

        Lääkitys on jokaisen henk.koht.asia eikä kenenkään pidä tulla varoittelemaan lääkkeen sivuvaikutuksista, joita ei ole edes paikkansa pitäviksi todistettu !! jokainen kokee lääkkeen eri tavalla ja kaikki eivät saa mitään sivuvaikutuksia, joten ei yleistetä!

        Itse ainakin toivon että joku olisi aikoinaan varoittanut minua, minä kun menin uskomaan lääkäriä. Harmittaa todella kuten ketjun aloittajaakin, ennen lääkityksen aloittamista olin nähnyt todella paljon vaivaa päästäkseni timmiin kuntoon. Yksilöllistähän se varmaan on, mutta lääkäri ei pitänyt lihomista näiden lääkkeiden takia mitenkään mahdollisena!


      • anskari_64
        täällä kirjoitti:

        kiloja vaan pukkaa lisää ja lisää.. kymmenittäin!! sepramii ja alproxii on tullut syötyä jo vuosia.. paniikki jo takana päin- mut yrittäesäni lopettaa alkaa huippailu..siks pakko puputtaa lääkkeitä.. hitto.. niiden takia oon jo tuplasti lihavampi!!

        TOSI TOTTA!

        itse aloin syömään noin neljä vuotta mielialalääkkeitä, tosin omasta tahdostani, kun ei tuntunut elämä maittavan. sepram. autto tosi paljon, tosin kaksi viikoa oli pahan olon tunnetta, mutta sitten se meni ohi, alko tullu sellaisisa positiisia tunteita ja iloisuutta, erilaisia kuitenkin kuin kännis oleminen. Tunsin et jaksan eteenpäin. Masennus johtu siitä, että olin huonossa sunteessa ja kumppani petti ja syytti mua. Koin olevani huono. Jatkoin lääkkeiden syöntiä, koska kestin jotenkin omaa itseäni. Olin jotenkin kuitenkin huono, ainakin hänen mielestään.Sitä suhdetta on kestäny kuusi vuotta, olen saanu tarpeeksi syyttelystä ja sen tyypin pettämisistä. En ole vielä lopettanu lääkettä mut vähennän koko ajan kiitos hyvän auttavaisen ja ymmärtäväisen ystävän. Lihoin neljän vuoden aikana yli kolmekymmentä kiloa, ei hyvä, vaikka söin aika niukasti. Lääkkeet lihottaa, oikeasti, vaikka ne auttaakin. Tarvis vain lopettaa ajois. Ymmärrän teitä kanssaihmiset.


      • Anonyymi
        EI LIHOTA kirjoitti:

        Kun lääkkeet alkaa toimimaan ja mieli piristyy niin ruokakin alkaa maistumaan yms.

        Kyllä kannattaa vaan kattoa peiliin; Siellä se syy on eikä lääkepurkissa. Tämä on totuus, jota ei iletä myöntää kun on helpompi syyttää lääkkeitä lihomisesta.

        HV et tiedä


      • Anonyymi
        mutta EI LIHOTA kirjoitti:

        Lääke itsessään ei lihota!
        vaan se mitä suuhusi tunget.
        Voit valita mitä syöt, pitzaa vai porkkanaa??!
        lääke vaikuttaa ruokahaluun se on totta, mutta EI lihota. Ruokahaulun lisääntyessä onko pakko popsia herkkuja tms muuta ruokaa ämpärikaupalla totta kai siitä lihoo. Painoaan voi hallita syömällä tervellisesti ja kohtuu määriä, sekä liikkumalla. Mielitekoihin voi aina ottaa omenan tai muun hedelmän ja takuulla ei paino nouse.
        Omaa tyhmyyttään se on, jos syö itsensä siaksi ruokahalun lisääntymisen myötä :D eikä kontrolloin yhtään mitä suhhunsa tunkee.
        Se on vaan niin pirun helppo syyttää, että lääke tämän teki EN MINÄ :D vaikka taitaa se oma käsi sitä sapuskaa suuhun lappaa :D
        Joten vilkaisu peiliin todellakin !!!

        HV et tiedä.


      • Anonyymi
        kuillo kirjoitti:

        Olen syönyt 2v Sebramia ja syönyt tavalliseen tapaan, niin kiloja ei ole näkyny. Liikuntaa harrasta kesät talvet. 20km viikossa, niin kilot pysyy kurissa. Ei muutakun läskit lillumaan ja pururadalle. Ja toinen, et voit itsellesi todistaella kuinka sinä tervehdyt. Elikkä voima sanoja. Se oli alussa parasta kun itse aloitin, niin se kehittyminen mikä antoi itsetunnon kohotusta myös.

        HV et tiedä


    • Mutta ei minua!

      Olen syönyt noita pakkoajatuksiin ja mua ne ei ole lihottaneet. Painan edelleen minkä olen painanut ennenkin.(Menen edelleen alipainoisena käyrissä...). Saan siis syödä mitä haluan, ilman että mulla paino nousee. Ei ne ainakaan siis ole mua lihottaneet :D

      • Jetta

        Eipä kyllä ole minuakaan lihottaneet.


    • että sinulla

      kirjoituksesi vaikuttaa ihan siltä, että sinulla on jotain häikkää aineenvauhdunnassa, jos ei kerran laihdutuskaan onnistu.
      Itse laihdutin fluoxetiini lääkityksen aikana 17kg eikä ollut mitään ongelmia ja edelleen syön kyseistä lääkettä.
      Ruokahaluun lääke vaikuttaa sen olen huomannut, mutta itsekurilla paino pysyy ennallaan.
      Mene lääkärin puheille ja kokeisiin. =)

    • voicee

      noita lääkkeitä kohta 8 vuotta.Mulla on painoa tullu 10 kiloa. Mutta olen kyllä huomannut, että kuvioihin on tullu pulla ja karkit.
      Kyllä mä pysyn normaalipainoisena jos noudatan oikeaa ruokavaliota ja liikun päivittäin.
      Sun painos on kyllä noussu aika paljon vähällä aikaa.
      Sun kantsii varmaan vaihtaa lääkitys.
      Mun mielestä kaikki psyykelääkkeet nostaa painoa....mukavaa se ei kyllä oo minustakaan.

    • SSRI:tä en syö

      Itse kun kävin lääkärille valittamassa eron jälkeistä työkykyä haittaavaa ahdistusta niin äijä olisi tyrkyttänyt SSRI:tä joka alkaa vaikuttaa vasta viikkojen käytön jälkeen. Pitkän kinaamisen jälkeen tuli pienintä Diapamia.
      En halua niitä sivuvaikutuksia mitä niistä voi seurata, impotenssi mukaanlukien.

    • todistan

      Sinulla on mahdollisuus päästä kiloista eli nesteestä ja rasvasta jota on kertyt ihosi alle jos et käytä enää ssri,enkä suosittele muitakaan masennuslääkkeitä. juo kahvia ilman kermaa ja sokeria 4kuppia päivässä,kiihdyttää aineenvaihduntaa, 2rkl auringonkukkaöljyä- sisältää cla:ta joka on rasvaa polttava rasva, vähärasvaisia proteiinipitoisia ruokia,suosittelen heraproteiinia joka on luontaistuote siten että monta pientä annosta päivänmittaan,luonnollisesti hedelmät ja vihannekset,kuitu ja vähärasvaiset maitotuotteet.

    • ...........

      missä määrin jo kansanterveyttä uhkaava lihominen on seurausta psyykenlääkkeiden käytön lisääntymisestä. Itsellänikin lääke aiheutti reipasta painonnousua ja entisiin lukemiini en ole enää päässyt vaikka käytön lopettamista on jo vuosia.Edelleen on 8 kiloa ylimääräistä, pahimmillaan 20.Lisäksi näin tutkimuksen jonka mukaan ssri-lääkkeiden käyttö lisää aikuisiän diabeteksen riskin kolminkertaiseksi. Siis sairauden jonka viimeaikaisesta nopeasta lisääntymisestä asiantuntijat ovat yllättyneitä ja erittäin huolissaan.

      • ainakin lihotti minua

        Psykiatri kyllä myönsikin sen.Esitti toista lääkettä mutta en enää ottanut.Oletteko koskan kokeillut mäkikuismaa,minulla se tehosi mutta jouduin sen lopettamaan,koska esti thyroksinin vaikutuksen.Joten mäkikuismaa ei voi käyttää jos on jotain muuta lääkitystä.Nyt kokeilen E-epaa ja carnosinia.Vaihdevuosimasennukseen on hyvä homeopaattinen Ingnatius.


      • LH-06

        Päättötyön aihe!!! psyykelääkkeiden haittavaikutukset, lihominen yms. OLISIN KIITOLLINEN KAIKENLAISISTA KOKEMUKSISTA!!!! KERRO OMA TARINASI NIMETTÖMÄNÄ VAIKKA!!!! t. TULEVA LÄHIHOITAJA
        [email protected]
        mahdollisimman pian!!! Suuret kiitokset!!!!!


      • sininen..
        LH-06 kirjoitti:

        Päättötyön aihe!!! psyykelääkkeiden haittavaikutukset, lihominen yms. OLISIN KIITOLLINEN KAIKENLAISISTA KOKEMUKSISTA!!!! KERRO OMA TARINASI NIMETTÖMÄNÄ VAIKKA!!!! t. TULEVA LÄHIHOITAJA
        [email protected]
        mahdollisimman pian!!! Suuret kiitokset!!!!!

        että tutkit vai :D :D nää on taas näitä :D


      • syönyt
        ainakin lihotti minua kirjoitti:

        Psykiatri kyllä myönsikin sen.Esitti toista lääkettä mutta en enää ottanut.Oletteko koskan kokeillut mäkikuismaa,minulla se tehosi mutta jouduin sen lopettamaan,koska esti thyroksinin vaikutuksen.Joten mäkikuismaa ei voi käyttää jos on jotain muuta lääkitystä.Nyt kokeilen E-epaa ja carnosinia.Vaihdevuosimasennukseen on hyvä homeopaattinen Ingnatius.

        olen syönyt kyseistä lääkettä 5-vuotta ja olen lihonut tasan 3kg...joten enpä usko että lääke lihottaa =)


      • Nimetön
        sininen.. kirjoitti:

        että tutkit vai :D :D nää on taas näitä :D

        Ongelma sinulle??? Onko sinulla kokemusta asiasta?? =)


    • helppo syyttää

      Lääkettä joka asiasta, jopa lihomisesta, mutta kaipa se on helpompaa niin, kuin myöntää itse aiheuttavansa lihomisen ihan yksinkertaisesti vain syömällä liikaa.

      • lisääntyy valtavasti

        Ei tässä varmaan kukaan ehdottomasti väitäkkään että tietyt psyykenlääkkeet sinänsä lihottais jotenkin erikoisella tavalla muuttamalla aineenvaihduntaa (sellasiakin lääkkeitä on) tai että niissä on jotain extrakaloreita; kysymys on nimittäin tässä ja olen sen itsekin kokenu: psyykenlääkkeet saattaa lisätä aivan valtavasti ruokahalua, se on ihan oikea kliininen ominaisuus niillä ja sillon on tietenkin vaikeempaa olla syömättä enemmän. Tää on tärkein syy siihen minkä takia monet psyykenlääkkeitä syöneet lihoo, kyse on useimmiten tietysti ihan pienestä kalorilisäyksestä per päivä mut vuodessa tulee helposti 10 kiloa, enemmänkin.

        Sitten taas vaikeisiin psyykkisiin häiriöihin käytetyt neuroleptit kyllä ihan oikeesti lihottaa erittäin monia, vaikkei söis yhtään mitään mut se on toinen juttu.


    • HITTO NYT..

      HUVIKSEEN MITÄÄN LÄÄKKEITÄ ALKAA SYÖMÄÄN?
      EIKÖHÄN JOKAISELLA KYSEESSÄ LIENE SAIRAUDEN HOITO.. PÖLJÄ !! JA JOS ELÄMÄN MIELI JATKUA ON LÄÄKITYS OLTAVA LIHOTTI TAI EI !

    • Nimetön

      cipramilia 1,5 vuotta, vaihto VAIN hinnan takia sepramiin, kumpikaan ei aiheuttanut lihomista taikka lisääntynyttä ruokahalua. painoa ei ole tullut yhtään lisää.
      ehkä se horjuva mieliala tekee napostelun "luvalliseksi" ts. lohduttaa ahdistunutta oloa ja kun ei omaa vajavaisuuttaan -kontrollin puutetta- voi myöntää, täytyy syyttää lääkettä.

      itsellä ei siis kokemusta käyttäjänä muista ssri-lääkkeistä, mutta eräs lääkäri ei suostunut unilääkettä kirjoittamaan, koska voi koukuttaa..sensijaan ehdotti remeronia mutta ystävällisesti kertoi samaan hengenvetoon, että tietää kaikkien, jotka sen lääkkeen ovat aloittaneet, lihoneen 15 -20 kg. sanoin, kiitti, valvon mieluummin kuin ryhdyn ryhävalaaksi.

      • ...........

        Olet siis sitä mieltä että jos joku lihoo ssri-lääkkeen käytön seurauksena niin kyse on pelkästään itsekurin puutteesta kun taas remeronin käyttäjänä sinäkään et mahtaisi kasvaneelle ruokahalullesi mitään vaan muuttuisit ryhävalaaksi...Oikeasti asia taitaa olla niin että lääkkeiden vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä eikä yksittäisen ihmisen kokemuksista voi vetää pitkälle vieviä johtopäätöksiä. Vielä tiedoksesi että sepramissa ja cipramilissa on sama vaikuttava aine eli ne ovat käytännössä sama lääke vain eri brändi.


      • n..tön
        ........... kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä että jos joku lihoo ssri-lääkkeen käytön seurauksena niin kyse on pelkästään itsekurin puutteesta kun taas remeronin käyttäjänä sinäkään et mahtaisi kasvaneelle ruokahalullesi mitään vaan muuttuisit ryhävalaaksi...Oikeasti asia taitaa olla niin että lääkkeiden vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä eikä yksittäisen ihmisen kokemuksista voi vetää pitkälle vieviä johtopäätöksiä. Vielä tiedoksesi että sepramissa ja cipramilissa on sama vaikuttava aine eli ne ovat käytännössä sama lääke vain eri brändi.

        En puhunut itseäni pussiin, tiedän cipran ja sepramin olevan sama asia. Nyt, aluksi en tiennyt ja hölmönä maksoin turhasta toista vuotta.
        Tottakai lääkkeen vaikutus on yksilöllinen, mutta sen verran luotan toteutuneisiin asioihin, että jos lähes kaikki ovat reagoineet lisääntyneellä painolla remeronin käyttäjänä, en usko olevani mikään lääketieteellinen poikkeus.
        En luota itseeni siinä asiassa pätkääkään, ettenkö alkaisi mielitekojeni mukaan vetämään levytolkulla suklaata (teen sitä jo nyt) ja lihoisin yli vaatteiden. Tällä hetkellä pystyn kuluttamaan ja pysymään kunnossa.

        Eli siis: olen sitä mieltä että itsekuri on tärkein kontrolloija tässä ja jos pystyn vaikuttamaan asiaan (valitsemalla lääkkeeni, tottakai voin, ei kukaan niitä väkisin syötä minulle -vielä) teen sen ja pysyn hoikkana.


    • lihoamaton

      huomaa tätä keskustelua lukiessa että aika monelle täällä on lääkäri kirjoittanut tarpeettoman ssri-reseptin jos asianomaisilla on pokeria valittaa jostakin muutamista lisäkiloista. jos on niin lievä masennus tai paniikkihäiriö niin sen voi hoitaa luonnonmukaisilla aineilla mutta minä ainakin kiitän sydämeni pohjasta optipar lääkettä joka pelasti mut varmalta itsemurhalta. luulenpa että moni vakavasti masentunut tai pahasta paniikkihäiriöstä kärsivä lihoaa aika paljon enemmän kun makaa omassa sängyssä suklaata syömässä ja itkiessä huonoa oloa, ainakin minä. nyt olen päässyt elävien kirjoihin sairastuttuani vakavaan paniikkihäiriöön ja olen laihduttanut muutamia kiloja kun pystyn toimimaan kuten normaalit ihmiset. Muutenkin nykyään lääkärit kirjoittaa SSRI- lääkettä lähes automaattisesti vastaanotolle tullessa (lääketehtaiden painostuksesta ja lahjonnasta). te valittajat ette varmasti söisi sytostaattejakaan koska tukka lähtee pois. minä ainakin nostan hattua lääketieteelle.

      • juuri kuin minä

        sait sen vain ensin puettua sanoiksi :)
        Yhdyn täysin mielipiteeseesi!
        Todella sairas/kärsivä ihminen ei valita turhista ja ole turhamainen, vaan kiittää luojaansa, että pelasui elämälle lääkkeen ansiosta. Nämä niitä huvikseen syövät ovat niitä valittajia ja ruikuttajia!


      • lihonut myös
        juuri kuin minä kirjoitti:

        sait sen vain ensin puettua sanoiksi :)
        Yhdyn täysin mielipiteeseesi!
        Todella sairas/kärsivä ihminen ei valita turhista ja ole turhamainen, vaan kiittää luojaansa, että pelasui elämälle lääkkeen ansiosta. Nämä niitä huvikseen syövät ovat niitä valittajia ja ruikuttajia!

        Miksi ajattelet että psyykenlääkkeiden käyttäjät ovat jotain itsemurhakandidaatteja? Ja että jos ei ole ollut itsemurha-aikeita ei myöskään "oikeasti" tarvitse lääkkeitä? Etpä paljoa tiedä.


      • Zaaraah

        Sytostaatteja ja SSRI-lääkkeitä ei dramaattisuuden puolesta voi tässä kyllä vertailla keskenään...

        Ja sä taidat ottaa kaiken vastaan mitä ylhäältä annetaan.

        Mäkin nostan hattua lääketieteelle, mut en lääkäreille joilla ei oo kanttia määrätä esim. Xanoria sitä tarvitseville vaan jotka nynnyilee ja "varmuuden vuoks" kirjottaa mieluummin SSRI-reseptin jotka ei lihota, ei joo, heh heh, eikä muitakaan latistavia sun muita sivuvaikutuksia tunne-elämään, ei millään, ne on aina hyviä, aina ihan jees, kaikille, ehdottomasti, purisijat ja marisijat vaan kuvittelee, eläköön meitä viisaammat auktoriteetit!

        Huh, Suomessa niin moni ajattelee viel tolla tavalla.

        Hyvä että sun kohdalla kävi kuten kerroit, mutta veikkaanpa että olet enemmän ns. toiminnan ihminen, mukana työelämässä etkä esim. muusikko tai taiteen alueen ihminen joka TARVITSEE tietyn määrän perusahdistusta ja aivan erityistä herkkyyttä voidakseen toteuttaa itseään ja tehdä sitä mitä tekee, ja "sen jonkin" noi SSRI-lääkkeet kyl aika tehokkaasti sammuttaa herkillä yksilöillä.


      • Zaaraah
        juuri kuin minä kirjoitti:

        sait sen vain ensin puettua sanoiksi :)
        Yhdyn täysin mielipiteeseesi!
        Todella sairas/kärsivä ihminen ei valita turhista ja ole turhamainen, vaan kiittää luojaansa, että pelasui elämälle lääkkeen ansiosta. Nämä niitä huvikseen syövät ovat niitä valittajia ja ruikuttajia!

        Niin, että silleen. 20 kg ylimäärästä? Tiedätkö mitä se merkitsee käytännössä? Mitä se on merkinny mulle?

        Jatkuvia selkä- ja lantiokipuja, vaatekoon kipuaminen 40:stä 50:een, ja tosi on. Siin muuttuu kyl koko naisellinen identiteetti aika perusteellisesti. Ei oo kyse mistään turhasta, melkeen voi sanoa et alkuperänen ongelma, niin mikä se olikaan? Nyt on vaan tää perkeleellinen ylipaino.


    • eimikäänlaiha

      totta se on. olen nyt syönyt cipramilia kaks vuotta ja kiloja tullut 15 lisää!
      koko ikänäni en ole ollut näin paksu.ruokahalu on lissäntynyt muttei niin hurjaasti kuitenkaan. syön hedelmiä ja vihanneksia paljon, mutta paino ei putoa. painonvartijoissa kävin,tuloksia alkoi kuiteskin näkymään. ajattelin taas mennä kokeileen tosissani tälläkertaa painonvartijoihin josko auttais. olen yrittänyt lopettaa lääkkeen syönnin mutta 4-5 päivänä alkaa taas outo tunne ihan kuin "viirais"päässä ja sydäntuntemuksia,niin päätin aloittaa lääkkeen uudelleen ja kas-pian taas olo parani. inhottaa kun on jäänyt kiinni lääkkeeseen vaikka niin ei pitänyt käydä! jos joku nyt oisi niin onnellinen että ois päässy irti ko. lääkekierteestä,kerro miten!!! jatkoja kaikkille terveisin Milena.

    • Mippu

      Kerronpa omat kokemukseni masennuslääkkeiden mahdollisesta lihottavasta vaikutuksesta.Ensimmäinen lääkkeeni oli zoloft, jota söin hieman yli vuoden ja tänä aikana lihoin yli 20 kg. Tätä ennen olin reilusti alipainoinen ja pystyin syömään karkkia ja sipsejä ( muita herkkuja) niin paljon kuin halusin, eikä se vaikuttanut painooni millään tavalla. Zoloftin aloittaessani ruokahaluni ei muuttunut ratkaisevasti, mutta kas vain, paino alkoikin nousta. Zoloftin syönnin lopettaessani painon nousu pysähtyi, eikä tällöinkään ruokailutottumukseni ratkaisevasti muuttuneet. Miten tämä voidaan selittää?

      Täytyy kuitenkin muistaa, että lääkkeet eivät vaikuta jokaiseen samalla tavalla. Jos oma kokemukseni zoloftista on se, että se lihottaa, ei se tarkoita, että kaikki siitä välttämättä lihoisivat. Lopputulos selviää vain lääkettä kokeilemalla. Itse esimerkiksi en lihonut kiloakaan syödessäni puoli vuotta remeronia, vaikka aluksi pelkäsinkin, että paino lähtee taas nousemaan. Mielestäni kuitenkin lääkäreiden pitäisi tuoda enemmän esiin psyykelääkkeiden mahdollista lihottavaa vaikutusta. Itse aloitin muutama päivä sitten citalopram-ratiopharm-lääkityksen, ja nyt saa taas jännityksellä odottaa, miten tämä vaikuttaa.

    • Mupsu

      Trujilla...vai olisit mieluummin vaikkapa Xanor-addikti tai narkkari kuin läski. Taidat olla vähän tyhmä.

      Mä olen syönyt SSRI-lääkkeitä nyt kaksi vuotta ja paino on kyllä noussut. Se tosin alkoi nousta jo paljon ennen lääkkeiden aloitusta ja syytän siitä ihan omia elintapojani. Mulla esim. fluoksetiini ei tosiaankaan lisää ruokahalua, vaan päinvastoin vähentää sitä, aiheuttaa välillä jopa kuvotuksen tunnetta.

      Joka tapauksessa olisin mieluummin nyt 30 kg lihavampi kuin eläisin siinä mustassa tunnelissa, jossa päiväni kuluivat ennen lääkityksen aloittamista. Ilman lääkettä makaisin varmaan jo kaksi metriä multaa naamallani.

      Ei pidä yleistää.

    • Jojo

      Olen 23-vuotias naispuolinen henkilö ja syönyt Cipralexiä (15mg/päivä) kohta puoli vuotta. Eipä ole mua lihottaneet grammaakaan tai ruokahaluani lisänneet, ehkä jopa päinvastoin. Kun mieliala on noussut, niin ei tee mieli vetää sitä kokonaista Fazerin sinistä suruunsa. Myöskään ehkäisypillerit eivät ole onnistuneet minua koskaan lihottamaan tai ruokahaluuni vaikuttamaan (niitä olen käyttänyt 3,5 vuotta).

      Tuntuu, että monet antavat anteeksi itselleen asioita juurikin vaikka masennuslääkkeiden tai ehkäisypillereiden takia. "No, mä saan olla läski, kun mä syön näitä nappeja."

    • nuska

      mulle lääkäri määräsi zipramiliä ja en tiedä mitään koko pillereistä..apua onx kokemuksia niistä kannattaako niit ees syödä paniikkikohtauksiin ne määrättiin...

    • Valeria

      Haluaisin tähdentää että SSRI-lääkkeitä pitää syödä ainoastaan silloin, kun todellakin sairastaa masennusta ja kaikki muut keinot on jo käytetty. Ei siinä silloin ole kahta kysymystä syödäkö lääkkeitä vai eikö vaan kysymys on että mitä lääkettä syödä.

      Itse olen käynyt läpi kaikki mahdolliset variaatiot SSRI-lääkkeistä ja pidän Sertralinia parhaimpana lääkkeenä kun ottaa huomioon turvotukset ym. Mielestäni sen avulla olen suunnilleen pystynyt pitämään painoni ennallaan, tosin erittäin aktiivisen liikunnan avulla, joka muuten on jos mahdollista vielä tehokkaampi lääke masennukseen kuin masennuslääke, joka täydentää sitä.

    • nainen24 SeroxatSsri

      Täällä tapaus joka on syönnyt SSRI-lääke seroxatia 3 vuotta ja kiloja on tullut yhteensä 8. Pitäisi saada nuo 8 kiloa pois, mutta tosi vaikeata. Syön miten vähän tahansa ja liikun miten paljon vaan niin siltikään ei lähe noi kilot. :( Uskon että seroxat on laittanu aineenvaihdunnan sekaisin.

      Toisaalta olen kai onnekas kun olen lihonnut vain 8 kiloa. Ystäväni käytää jotain kaksikanavaista masennuslääkettä, en nyt muista nimeä jotain E:llä alkavaa kuitenkin niin hän on lihonnut yli 20 kiloa.

      Itse en aio todellakaan vaihtaa SSRI-lääkkeitä johonkin kaksikanavaisiin masennuslääkkeisiin. Mielummin minulla on 8 kiloa liikaa kun yli 20.

    • Wisemen79

      Kyllä noilla lääkkeillä on vaikutusta aineenvaihduntaan. Olen itse kokeillut laihduttaa SSRI lääkitys päällä, eikä se onnistu. Vaikka pelkkiä vihanneksiä vetää niin paino ei putoa. Enemmänkin tuntuu siltä, että kaikki lihakset vaan surkastuu. Noita lääkkeitä ei ole oikeasti testattu kunnolla, vaan nykyihmiset toimivat koekaniineina. Toinen huono puoli on se, että seksi ei tunnu juuri miltään nykyään. No ei sentään enää masenna niin paljoa ja paniikkikohtaukset pysyy kurissa..

    • Paksu-bertta4545

      Mä olen lihonut citalopramin yhteydessä 30kg. Olen yrittänyt laihduttaa tuloksetta lääkkeen kanssa. Se ei onnistu edes kalliiden personal trainereiden ohjeilla. Ei onnistu millään. Kaikki on kokeiltu. Nyt on helvetilliset jalkakivut kun ei jalat jaksa kantaa tätä massaa. Lopettelen tässä lääkitystä juuri siitä syystä. Jos mielialaoireet palaa, kokeilen jotain toista lääkettä. En enää tätä, tää turvottaa niin karseasti.

    • nääntymiselläkölaihtuu

      Escitalopram toi parikymmentä lisäkiloa. Muutamia kuukausia vedetty salaattilinjalla (kaikki makeat ja hiilarit olen jättänyt pois) ja liikuntaa olen lisännyt. Ei vaan paino putoa. Taisi sekoittaa aineenvaihdunnan lopullisesti ja lisäksi vei kaikki seksihalut. Näin minulla. Kai vaikutukset ovat yksilöllisiä eri ihmisillä, toiset lihoavat, toisilla ei tapahdu mitään.

    • edelleenläski

      Essitalopraamia lääkäri määräsi ensimmäiseksi lääkkeeksi ja siitä lävähti lisäkilot joiden kanssa taistelen edelleen vuosi lääkityksen lopettamisen jälkeen. Nyt voxrakuurilla, ainakaan paino ei ole lisääntynyt vaan pysynyt samassa. Kilot ei vaan lähde vaikka mitä söisi ja liikuntaa harrastaisi. Olispa saanut voxran heti, ilman essitalopraamin kokeiluja, vaan kun työterveyslääkäri ajatteli säästää kustannuksista...

    • 34645654

      Ei SSRI itsessään lihota mutta se vaikuttaa mielialaan niin että jotenkin rennompi olo ja suhtautuu ahmimiseen vähän välinpitämättömästi, ei niin paljon mieti seurauksia liikasyömisestä vaan se hetkellinen nautinto nousee tärkeämmäksi.

      Itsekin lihonut SSRI käytön aikana ja se kyllä johtuu siitä mitä olen suuhuni pistänyt silloin. Ei vain hillitse himojaan yhtä tehokkaasti kuin lääkkeettömänä.

      Eli jos otat SSRI pillerin, ei se automaattisesti lihota mutta itsekuria se vaatii enemmän ettei sorru ahmimiseen tai ettei jätä liikuntoja väliin.

      Hiljattain oli ahdistuslääke buspironista samanlaisia kokemuksia, huomasi kuinka heti alkoi vähemmän välittämään seurauksista ja osti kaupassa kaljaa ja pitsaa. Liikunnatkin jätin helpommin väliin. Jotenkin välinpitämätön olo ja ehkä siksi se tehoaakin ahdistukseen. Kuten SSRI:llä, tässäkään ei itse buspironi lihottanut vaan loppupelissä mitä laitoin suuhuni oli syy lihoamiseen. Ei vain hillitse himoja ja rentoutumisenhalua samalla tavalla kuin ilman lääkettä.

      Lihomisen voi kyllä välttää SSRI:n käytön aikana, kunhan muistaa että vaatii enemmän itsekuria olla ahmimatta ruokaa lääkkeen käytön aikana. Tiedän että on vaikeaa kun lääke vaikuttaa mielialaan ja vähentää huolia lihomisesta ja huolia tulevaisuudesta.

    • OnkoSeronilkinPaha

      Kyllä useimmiten on varmaan niin, että ssri/snri-lääkkeet sekoittavat aineenvaihdunnan ja aivot, jolloin jotakin tapahtuu, että lihoo. Usein kuulemma nesteenkertyminenkin kyseessä. MUTTA, minun pitkäaikainen kokemus fluoksetiinista (Seronil) on päinvastainen. Ssri Seronil vie ruokahalua! Itselläni lääke ollut yli 10 vuotta jo ja haluaisin sen hitaasti lopettaakin, mutta tästä ruokahaluttomuuspuolesta pidän. Jos minulle tulisi jokin muu lääke, pelkäisin todella lihomista, sillä olen jo valmiiksi iso, pituudessa.

    • Anonyymi

      SSRI-lääkkeitä, varsinkin fluoksetiinia, käytetään lääkkeenä ahmimiseen. Itse olen popsinut nelisen vuotta essitalopraamia 20 mg päivässä ja paino on noussut tuona aikana huimat 2,5 kg. En suoranaisesti väittäisi masennuslääkkeiden lihottavan...

    • Anonyymi

      Mindfullness ja tietoinen läsnäolo auttavat sisäiseen levottomuuteen ellei levottomuuden aiheuttaja ole esim. vakava hermovaurio. Ei sellaiseen kannata lääkkeitä syödä.

      Kyllä voisin toki itsekkin syödä onnellisuuspillereitä joiden pakkaukseen ei sisältyisi listaa dokumentoiduista ja yleisistä sivuvaikutuksista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe