-Kemiantekniikan perustutkinto-

Prossa

Olen kiinostunut kemiantekniikan perustutkinnosta eli prosessinhoitajan, operaattorin, käyttöpäivystäjän tai käynninvarmistajan työstä.

Eikös kemiantekniikan koulutusohjelmaan hakeville järjestetä jonkinlainen pääsy- tai soveltavuuskoe?? Mitä siinä pitää tietää? Täytyykö olla matikka/kemia nero??

Millaiset palkat ovat esim. prosessinhoitajilla?
Eroavatko muut työ nimikkeet esim. operaattori paljon prosessinhoitajasta, itse sen työn suhteen??

7

5299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki

Pääsykoe riippuu kaiketi koulutuksenantajan haluista/tarpeista. Omalla kohdalla oli lyhyt, olisiko ollut 10min. keskustelu koulutuksen järjestäjän/vastaavan kouluttajan kanssa, ja se oli siinä. Parin viikon päästä tuli kotiin ilmoitus koulutukseen pääsystä.

Tietenkin, jos hakijalla on jonkinlaisia allergioita tai muita vastaavanlaisia herkistymisiä ne saattavat estää koulutukseen osallistumisen. Muistaakseni jopa sellainen kuin punaiset hiukset saattavat olla esteenä koulutukselle. Sitä en enä muista mikä tuossa punaisissa hiuksissa oli ajatuksena.

Itse koulutus oli lähinnä (ainakin omasta mielestäni) muodollisuus, riitti kun aamulla meni kouluun ja vaivautui hieman kuunnetelemaan ajatuksella ja kokeet pääsi ongelmitta läpi. Mikään "nero" ei tarvitse olla kemiassa tai matematiikassa, koska koulutuksen aikana on kyllä molempia niin paljon, että asiat kyllä hahmottuu.

Jos ei ole aivan aivokuollut ampiainen ja omaa edes kohtuullisesti motivaatiota opiskeluun, niin koulutuksen läpäisemisen ei pitäisi olla mikään mahdoton juttu.

Itseasiassa itse kemiaa on opinnoissa vähän, kaikkea muuta alan töissä tarvittavaa tietoa on huomattavasti enemmän. Opinnoissa on paljon enemmän sellaista tietoa, joka opiskellessa saattaa tuntua täysin turhan päiväiseltä, mutta on hyvä tietää siellä joka päiväisessä työssä.

Palkkaus riipuu jälleen niin monesta asiasta, kuten esim. mille alalle loppujen lopuksi työllistyy. Samalla tutkinnolla voi päästä niin paperitehtaalle kuin elintarviketehtaalle tai metallinjalostamiseen. Lisäksi palkkaan vaikuttaa tekeekö vuorotöitä (keskeytyvää tia keskeytymätöntä) vai pelkkää päivää jne.

• Prossa

Kävitkö tutkintosi heti peruskoulun jälkeen???

Kiitti muute aiemmasta!!

• Nimimerkki -
        Prossa kirjoitti:

Kävitkö tutkintosi heti peruskoulun jälkeen???

Kiitti muute aiemmasta!!

En, vaan "kypsemmällä" iällä. Tuo oli toinen ammatillinen koulutus jonka olen hankkinut.

• Prosessimies

Palkka on todella hyvä koulutukseen nähden vuosiansioiden vaihdellessa 35-65t€/vuosi. Koulussa ei paljoa tarvi opiskella. Koulussa ollaan todellakin ihan muodon vuoksi...työharjoittelussa ne kaikki tiedot saadaan ;)

Operaattori tarkoittaa samaa kuin prosessinhoitaja mutta on vain "hienompi" nimi :) Työ on suurimmaksi osaksi pelkkää istumista.

• Käyttöinsinööri

Tollasia tyyppejä mulla on alaisina. Asenne ratkaisee. Toiset on oikeasti kiinnostuneita siitä miten tehdas pyörii ja mitä sieltä tulee ulos, toiset vaan istuu ja kattoo ja menee sen jälkeen kotiin. Systeemi ei vaan anna valtuuksia esim. palkita noita ensin mainittuja paremmin.

• Prossa

Löytyykös allalla varmasti töitä vaikka täältä pohjois-savosta?

• Prosessimies
        Käyttöinsinööri kirjoitti:

Tollasia tyyppejä mulla on alaisina. Asenne ratkaisee. Toiset on oikeasti kiinnostuneita siitä miten tehdas pyörii ja mitä sieltä tulee ulos, toiset vaan istuu ja kattoo ja menee sen jälkeen kotiin. Systeemi ei vaan anna valtuuksia esim. palkita noita ensin mainittuja paremmin.

Töitä on paiskittava hiki hatussa, että saisi vähän tuotantolisää ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe