Näin HE tienaavat !

Vertaa omaasi

Näin Suomessa tienataan:
alkupalkka - keskiarvopalkka

IT-ammattilainen 3 711 - 5 398 €/kk
Lääkäri: 3 331 - 4 243 €/kk
Insinööri (amk): 2 813 - 4 076 €/kk
Metallimies: 2 443 - 4 256 €/kk
Sairaanhoitaja (vaat. sh-teht.) 2 239 - 2773 €/kk
Autoasentaja: 2 168 - 3 271 €/kk
Sairaanhoitaja: 1 956 - 2 378 €/kk
Varasto-tt: 1 725 - 1 943 €/kk
Elektroniikkatuotannon tt: 1 121 - 1 578 €/kk

Oletko sinä alipalkattu?

24

14019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------------

      unohdit paperinaisen 3800€/kk

      • point 78

        onkos tietoo paljonko vanerityöntekijä nainen saa palkkaa?


    • on peräisin?

      voisi vähän arvioida luotettavuutta. Se ainakin on varmaa, että lääkärit eivät tee mitään noin huonolla palkalla.

      • saavat enemän...

        Listassa lienee peruspalkat. Lääkäri saa vuoro- yms. lisiä sellaiset 1,5 - 2 k€/kk.


      • -LL-
        saavat enemän... kirjoitti:

        Listassa lienee peruspalkat. Lääkäri saa vuoro- yms. lisiä sellaiset 1,5 - 2 k€/kk.

        Eivät lääkärit tee vuorotöitä - mahdolliset lisät tulevat esim. päivystyksistä. Erikoistuvan lääkärin palkka jää kolmen tonnin kieppeille, eikä julkisella sektorilla mihinkään megaluokkaan nouse erikoistuneellakaan. Itsellä neljän tonnin pinnassa. Joku saa ränniä vetämällä enemmän, mutta en valita.


    • ins. AMK

      Palkkaa 3000€, työkokemusta 8 v. Vuan eipä ressaa hommat ;)

      • ...Minä vaan

        Opistoinssi peruspalkka 5150€/kk bonukset jos menee hyvin. Työkokemusta 11v


    • Jartsa_

      Liian kova tuo IT-alan alkupalkka.

      Enpä usko todeksi.

      • Metalli-inssi

        Metallimiesten ja inssien alkupalkat.. Ainakin Treen seudulla.

        Noh.. Metallimiesten ainakin siinä tapauksessa, että tekevät ns. "normaalia" päivää.

        Inssien taas ihan jokatapauksessa.


      • Nyt nyrkkiä pöytään
        Metalli-inssi kirjoitti:

        Metallimiesten ja inssien alkupalkat.. Ainakin Treen seudulla.

        Noh.. Metallimiesten ainakin siinä tapauksessa, että tekevät ns. "normaalia" päivää.

        Inssien taas ihan jokatapauksessa.

        Niille maksetaan vähän, jotka eivät uskalla vaatia. Kyllä mun mielestä tuo lista on ihan paikkaansapitävä.


      • Metalli-inssi
        Nyt nyrkkiä pöytään kirjoitti:

        Niille maksetaan vähän, jotka eivät uskalla vaatia. Kyllä mun mielestä tuo lista on ihan paikkaansapitävä.

        Ne loputkin ~700 työntekijää tästä firmasta muut Tampereen seudun metalli aloilla työskentelevät.

        Varmasti poikkeuksiakin on, mutta keskimäärin nuo alkupalkat eivät kyllä kohtaa minun maailmassani sitten millään.


      • Urakka Einari
        Metalli-inssi kirjoitti:

        Ne loputkin ~700 työntekijää tästä firmasta muut Tampereen seudun metalli aloilla työskentelevät.

        Varmasti poikkeuksiakin on, mutta keskimäärin nuo alkupalkat eivät kyllä kohtaa minun maailmassani sitten millään.

        Niin.. suurin osa jää alarajoille ainakin duunareista, mut sit esim. putkihitsaajat jotka tekevät komennushommia ja paljon urakalla, niin hetkellisesti (siis ehkä max 6kk vuodesta) tulot voivat noussa tuonne 5000-6500 euroon kuukaudessa! vastaavasti voi olla sitten sydäntalvella pari kolme kuukautta pakkolomaakin, mutta mielellään sitä kai liitonrahoillakin käy pari kuukautta jos ei ole juopotellut kaikkia rahoja;)


      • Urakkaeinari
        Urakka Einari kirjoitti:

        Niin.. suurin osa jää alarajoille ainakin duunareista, mut sit esim. putkihitsaajat jotka tekevät komennushommia ja paljon urakalla, niin hetkellisesti (siis ehkä max 6kk vuodesta) tulot voivat noussa tuonne 5000-6500 euroon kuukaudessa! vastaavasti voi olla sitten sydäntalvella pari kolme kuukautta pakkolomaakin, mutta mielellään sitä kai liitonrahoillakin käy pari kuukautta jos ei ole juopotellut kaikkia rahoja;)

        jaa anteeksi, bruttotulot voivat mennä jopa 7000 euroon asti..


    • lukuja

      Rakennuslehti ja Insinööriliitto ovat toista mieltä, provoilija.

      "Sijoittumistutkimuksen mukaan vastavalmistuneiden insinöörien keskipalkka oli huhtikuussa 2260 euroa."

    • ADnä

      Ehkä noita palkkoja maksettiin joskus kultaisella 80-luvulla. Nykyään ei enää noin paljon tienaa kuin pomot.

      Itse AD:nä palkka 1600e/kk ja työ on määräaikainen eli kuukausipalkkainen (37,5h/vko).

      • paineastiahitsaaja

        Hieman lukuja tilinauhasta: kesäkuun puoleen väliin mennessä bruttoansio 22570,51 euroa verovuoden alusta tilinauha ja tarvittavat tiedot löytyvät tarvittaessa! , jonka jälkeen vaihdoin työnantajaa kahteen kertaan.

        toisella työnantajalla 19.6 - 12.7 verottomat korvaukset: eli päiväraha kilometrikorvaukset 1543,50 euroa.
        verollinen ansio: 3589,45 euroa (232 työtuntia)
        (keskituntiansio 17,33 euroa/h)
        ennakkopidätys: 1249,32 euroa. - työ vakuutusmaksut ay maksut eläkemaksut.

        Kolmas työnantaja:
        Laskutustöitä tähän mennessä! (ei siis urakkaa) 14.7 - 6.8 (viimeinen tilinauha tuli 16.8)
        verollinen ansio: 1543,20
        verovapaa ansio 458,05
        veroja maksettu 462,96

        Yhteensä: verovuoden alusta (jossain joulukuun puolivälissä) 6.8 asti verotettava ansio:
        27 703,16 euroa
        veroton ansio: 2005,55 euroa

        Johtopäätös:
        tällaisen voi väärentää kuka vaan, näinhän asia on! Mutta esimerkiksi verottomat ansiot nostavat tuloja huomattavasti: huomatkaa toinen työnantaja: työmatkaa kertyi yhdeltä viikolta vähän reilu 600 km ja lopuilta vähän enemmän (rapiat 700) (matkatunteja ei maksettu)!
        Nämä on suoraan tilinauhoista luettu ja laskettu, tämä vuosi on ollut hyvä: mutta parempiakin vuosia on ollut!
        Lisäksi urakkatöissä keskituntiansiot voivat noussa "hyvissä hommissa" suomessa tuonne 21 - 22 euroon asti, eli paljon yksiköitä (putken osia käyriä kauluksia kartiota jne..) ylityöt mukana kuviossa lähes aina kun urakkaa tehdään!!!

        miinuspuolet ovat jatkuvat ylityöt ja matkustaminen, kuvitelkaa väli porvoo - etelä lappi, kun lähdet työpäivän jälkeen 07 - 19 ja tiedät että matkaa on rapiat 700 km!! (plussana on se että yleensä myös viikonloput tehdään töitä, niistähän se raha tehdään) eli olen esim 3 viikkoa porvoossa ja käyn to-su tai ke-su kotona! missä harrastukset jne...??? kokeilkaapa itsekin provokaatio agitaattorit:)

        Jos joku putkihitsaaja/putkimies, joka kulkee ympäri suomea ja jopa ympäri maailmaa reissuhommissa niin tuskin tyrmää näitä juttuja. ja jos satut kulkemaan norjassa/ ulkomailla niin verottomat tulot ja verolliset tulot nousevat vielä enemmän..

        mutta miettikää ihmiset myös elämän laatua!!!


      • eivät liene...
        paineastiahitsaaja kirjoitti:

        Hieman lukuja tilinauhasta: kesäkuun puoleen väliin mennessä bruttoansio 22570,51 euroa verovuoden alusta tilinauha ja tarvittavat tiedot löytyvät tarvittaessa! , jonka jälkeen vaihdoin työnantajaa kahteen kertaan.

        toisella työnantajalla 19.6 - 12.7 verottomat korvaukset: eli päiväraha kilometrikorvaukset 1543,50 euroa.
        verollinen ansio: 3589,45 euroa (232 työtuntia)
        (keskituntiansio 17,33 euroa/h)
        ennakkopidätys: 1249,32 euroa. - työ vakuutusmaksut ay maksut eläkemaksut.

        Kolmas työnantaja:
        Laskutustöitä tähän mennessä! (ei siis urakkaa) 14.7 - 6.8 (viimeinen tilinauha tuli 16.8)
        verollinen ansio: 1543,20
        verovapaa ansio 458,05
        veroja maksettu 462,96

        Yhteensä: verovuoden alusta (jossain joulukuun puolivälissä) 6.8 asti verotettava ansio:
        27 703,16 euroa
        veroton ansio: 2005,55 euroa

        Johtopäätös:
        tällaisen voi väärentää kuka vaan, näinhän asia on! Mutta esimerkiksi verottomat ansiot nostavat tuloja huomattavasti: huomatkaa toinen työnantaja: työmatkaa kertyi yhdeltä viikolta vähän reilu 600 km ja lopuilta vähän enemmän (rapiat 700) (matkatunteja ei maksettu)!
        Nämä on suoraan tilinauhoista luettu ja laskettu, tämä vuosi on ollut hyvä: mutta parempiakin vuosia on ollut!
        Lisäksi urakkatöissä keskituntiansiot voivat noussa "hyvissä hommissa" suomessa tuonne 21 - 22 euroon asti, eli paljon yksiköitä (putken osia käyriä kauluksia kartiota jne..) ylityöt mukana kuviossa lähes aina kun urakkaa tehdään!!!

        miinuspuolet ovat jatkuvat ylityöt ja matkustaminen, kuvitelkaa väli porvoo - etelä lappi, kun lähdet työpäivän jälkeen 07 - 19 ja tiedät että matkaa on rapiat 700 km!! (plussana on se että yleensä myös viikonloput tehdään töitä, niistähän se raha tehdään) eli olen esim 3 viikkoa porvoossa ja käyn to-su tai ke-su kotona! missä harrastukset jne...??? kokeilkaapa itsekin provokaatio agitaattorit:)

        Jos joku putkihitsaaja/putkimies, joka kulkee ympäri suomea ja jopa ympäri maailmaa reissuhommissa niin tuskin tyrmää näitä juttuja. ja jos satut kulkemaan norjassa/ ulkomailla niin verottomat tulot ja verolliset tulot nousevat vielä enemmän..

        mutta miettikää ihmiset myös elämän laatua!!!

        ... mitään tuloa, mutta kyllähän ne tilinauhaa komistavat....

        Ja jos alansa parhaimmin tienaavien palkkoja aletaan katsella, niin eivät lääkärien ja IT -ammattilaisten palkat ole sitten enää 4-6 tonnia, vaan aivan toisilla lukemilla.


      • kaupansetä
        eivät liene... kirjoitti:

        ... mitään tuloa, mutta kyllähän ne tilinauhaa komistavat....

        Ja jos alansa parhaimmin tienaavien palkkoja aletaan katsella, niin eivät lääkärien ja IT -ammattilaisten palkat ole sitten enää 4-6 tonnia, vaan aivan toisilla lukemilla.

        No mulla on sitten varmasti tosi paska palkka, eihän Pam pysty mitään neuvottelemaan ja itse olen "perheyrityksessä" (en kuulu perheeseen)töissä, niin pidän mielummin työpaikkkani tällä huonolla palkalla, jos vaihtoehtona on joku kortisto.
        Kaikkea ei kuitenkaan voi euroissa mitata. Työympäristö, työn mielekkyys, mukavat asiakkaat, ne nostavat aineetonta kuukausipalkkaa kuitenkin oleellisesti. Ei se loppujen lopuksi ole niin tärkeää, kuinka paljon pystyy takomaan rahaa, vaan se, että viihtyy työpaikassaan ja tietää, että on oman alansa ammattilainen. Ei kukaan tavallinen työntekijä tässä maassa töitä tekemällä rikastumaan pysty. Työ on harrastus, hyvä sellainen. Kannattaa miettiä muitakin arvoja pelkän € kuvan sijasta.


      • putkihitsaaja
        kaupansetä kirjoitti:

        No mulla on sitten varmasti tosi paska palkka, eihän Pam pysty mitään neuvottelemaan ja itse olen "perheyrityksessä" (en kuulu perheeseen)töissä, niin pidän mielummin työpaikkkani tällä huonolla palkalla, jos vaihtoehtona on joku kortisto.
        Kaikkea ei kuitenkaan voi euroissa mitata. Työympäristö, työn mielekkyys, mukavat asiakkaat, ne nostavat aineetonta kuukausipalkkaa kuitenkin oleellisesti. Ei se loppujen lopuksi ole niin tärkeää, kuinka paljon pystyy takomaan rahaa, vaan se, että viihtyy työpaikassaan ja tietää, että on oman alansa ammattilainen. Ei kukaan tavallinen työntekijä tässä maassa töitä tekemällä rikastumaan pysty. Työ on harrastus, hyvä sellainen. Kannattaa miettiä muitakin arvoja pelkän € kuvan sijasta.

        Juuri tuohon elämänlaatuun viittasinkin kirjoituksessani!! mielestäni kenelläkään, jolla on "kiinteä työpaikka" ei ole syytä kateuteen reissumiehiä kohtaan:)


      • Ryyppää
        putkihitsaaja kirjoitti:

        Juuri tuohon elämänlaatuun viittasinkin kirjoituksessani!! mielestäni kenelläkään, jolla on "kiinteä työpaikka" ei ole syytä kateuteen reissumiehiä kohtaan:)

        Joo kyllä ainakin jotkut reissumiehet kuulemani mukaan joutaavat työnteon lisäksi ryyppäämään ainakin jonkin verran elleivät ihan rankastikin. Ei käy kateeks. Kankkusessa tekeevät sitten töitä ja ylityöt päälle.


      • reissujorma
        Ryyppää kirjoitti:

        Joo kyllä ainakin jotkut reissumiehet kuulemani mukaan joutaavat työnteon lisäksi ryyppäämään ainakin jonkin verran elleivät ihan rankastikin. Ei käy kateeks. Kankkusessa tekeevät sitten töitä ja ylityöt päälle.

        juu niin ryyppää jotkut, mut niin ryyppää jotkut insinöörit, lääkärit, paperimiehet, poliisit jne...

        Ei ne ole reissumiehet yleistettynä sen parempia/huonompia kuin muutkaan!


    • pätkätyöläinen

      Kevyesti alitan kaikki esimerkkipalkat, mutta hyvin tulen tällä tienestillä toimeen, joten mitäpä noista muiden palkoista. :D

      • hdfak

        Mulla ainakin menee huomattavasti alle noiden keskipalkkojen. asun pääkaupunkiseudulla, teen vaativaa asiakaspalvelua, työkokemusta amk tutkinnon jälkeen noin 5 vuotta, palkka 2000 eur/kk. Nó ehkäpä sitä voi jossain vaiheesssa hakea taas jotain uutta.


      • Rollo87
        hdfak kirjoitti:

        Mulla ainakin menee huomattavasti alle noiden keskipalkkojen. asun pääkaupunkiseudulla, teen vaativaa asiakaspalvelua, työkokemusta amk tutkinnon jälkeen noin 5 vuotta, palkka 2000 eur/kk. Nó ehkäpä sitä voi jossain vaiheesssa hakea taas jotain uutta.

        Tässä ainakin yksi, tradenomi (amk) 1700-2600€ (vastavalmistunut).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe