Varoitus masennuslääkkeistä!

Markus

Ajattelin laittaa päivitystä omasta tilanteestani koskien aihetta, jota tälläkin palstalla on muutamaan otteeseen käsitelty. Kyseessä on siis SSRI-lääkkeiden aiheuttama pysyvä seksuaalinen toimintahäiriö.

Kohtalotovereitani löytyy maailmasta satoja, heistä olen tavannut pari suomalaista ja monen ulkomaalaisen kanssa olen sähköpostitse kirjeenvaihdossa.

Minun tapaukseni raportoitiin hiljattain iltalehdessä.

http://kuvablogi.com/nayta/1/48113

Lääkkeiden aiuheuttamaa oireyhtymää kuvataan hyvin wikipedian artikkelissa:

http://en.wikipedia.org/wiki/PSSD

Netissä tämän asian kanssa painivien ihmisten vertaisryhmä löytyy osoitteesta:

http://health.groups.yahoo.com/group/SSRIsex/

Oma tilanteeni ei ole kohentunut yhtään. Parannuskeinoa SSRI-lääkkeiden aiheuttamaan tuhoon ei ilmeisesti ole olemassa. Lääkärini kanssa olen ajatellut vielä kokeilla aivoille annettavaa sähköshokkia, eli ECT:tä. Sitten olenkin käynyt läpi kaikki mahdolliset konstit.

Jos käytät SSRI-lääkkeitä ja huomaat seuraavat oireet tai jotain seuraavista oireista, olisi hälytyskellojen syytä soida!

-Ihon tunnottomuus genitaalialueella ja / tai rintakehän alueella
-Seksuaalinen haluttomuus
-kyvyttömyys kiihottua
-Seksuaalisen mielihyvän puute
-Kyvyttömyys reagoida visuaaliseen seksuaaliseen ärsykkeeseen

Nämä oireet eivät siis todellakaan häviä aina lääkityksen loputtua! Itselläni seksuaalisuutta ei ole enää käytännössä ollenkaan, poissa ovat myös kaikki sosiaaliset emootiot, mukaanluettuna rakkaus.

Masennuslääkkeet tuhosivat aivoni ja sitä myötä elämäni. En toivo tätä kohtaloa kenellekään toiselle, joten jos huomaat edellä mainitsemiani oireita, lopeta SSRI-lääkityksesi mahdollisimman nopeasti! Saatat samalla pelastaa oman elämäsi.

Markus

14

2284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä..

käytän pameja ja on juuri noi vaivat. mut ei se haittaa, koska jatkuva seksuaalinen kiihottuminen on pahasta. jää aikaa ja energiaa muihin asioihin, kuin jatkuvaan pelehtimiseen.. suosittelen..

• ei kylläkään

ole mikään masennuslääke. Ja tosiaan, pitää ottaa huomioon aina molemmat puolet, niin hyvät kuin huonotkin.
        Esim. depressio on hoitamattomana kuolemaan johtava sairaus.

• masislääkettä

käyttävä nainen, ilman seksiä pärjää ihan hyvin elämässä. Parasta on tasapainoinen mieli.

• Mulukku666

Mitäs tekevät sairaudet, joita SSRI-lääkkeillä hoidetaan. Paniikkihäiriöt, vakavat masennukset, ahdistukset, bibolaari jne. Ne tuhoavat elämän/fysiikan, jos niitä ei hoideta.

• raapu
      • mutta

jokainen, ainakin lähes jokainen aikuinen lienee lukutaitoinen, joten pakkauksen ohje kannattaa lukea, turhaan sitä ei sinne ole laitettu.
        Itse en ainakaan ole koskaan käyttänyt mitään lääkettä ennen kuin olen sen käynyt perinpohjin lävitse niin lääkärin kanssa kuin myöskin etsinyt itse tietoa.
        Lähes jokainen psyykelääke vaikuttaa libidoon,sen ei pitäisi olla kellekään mikään yllätys.
        Vähän OMA-ALOITTEISUUTTAKIN kaivataan, eikä aina lääkäreiden mollaamista. Kun on kerran käytössä netit sun muut, niin tietoa löytyy yllin kyllin, kunhan vain viitsii vähän vaivautua sitä tietoa etsimään.

• ...........

siellä sekin että seksioireet voivat jäädä pysyviksi vaikka lääkkeen käytön lopettaisikin?

• Potkulauta

Esittämäsi lääkkeen sivuvaikutusoireet esiintyvät ihan terveilläkin ihmisillä ja ilman lääkitystä.
      Kohdallasi ja valitettavasti niin usean potilaan taudin kuvaan kuuluu kaikenlainen haluttomuus.
      Mikäli diagnoosi on oikea kannattaa toki lääkettä käyttää riittävän pitkän ajan. Masennukseen kun ei ole muuta hoitoa kuin lääkkeet ja sähkö. Näistä hoitotomuodoista kumpikaan ei paranna seksuaalista viritystä, mutta pitempään käytettynä luovat mielialan kohoamisen ja sitä kautta taas hommat onnistuu.

• Lääkkeet pilaavat elämäsi

Alkuperäinen kirjoittaja on valitettavsti aivan oikeassa. Pitkään käytettynä lääkkeet tuhoavat seksielämäsi täydellisesti. On totta, että vakavan masennuksen taudin kuvaan oireet myös kuuluvat, mutta muutamilla tutuillani lääkkeitä käytettiin hyvin lyhyen aikaa, mutta ongelmat jäivät vaikka lopetuksesta on aikaa jo vuosia. MISSÄÄN ei mainita, että vaikutukset jäävät useasti pysyviksi. Lääkäreillä sekä lääkkeiden valmistajilla on vastuu kertoa ko. asiasta, koska he tietävät sen täysin hyvin. Heillä vain ei ole hoitoon muita konsteja. Lisäksi monet psyykenlääkkeet sekä rauhoittavat aiheuttavat tapauskohtaisesti lukemattoman määrän erilaisia oireita, joita lääkeselosteessa ei mainita.

Kaikenkaikkiaan, jos joudut aloittamaan lääkkeet, varaudu siihen, että yksi osa elämästäsi jää pois. Ei kaikilla, mutta useilla. Itse olen kohtuullisen nuori vielä (30) mutta jouduin lopettamaan edellisen pitkän suhteen tämän vuoksi, enkä näe juurikaan mahdollisuuksia uusiin suhteisiin tämän vuoksi. Valinta on sinun, kärsi pahoista paniikkihäiriöistä / masennuksesta tai menetä iso osa elämää. Lose / lose tilanne. Valitettavasti et voi tässä vaiheessa enää voittaa.

• Markus

..höpötystä olen aikanaan joutunut kuuntelemaan ainakin kolmelta eri lääkäriltä. Oireeni kuulemma johtuvat masennuksesta.

Kuitenkin kolme eri psykiatria on todennut minun parantuneen depressiosta jo aikaa sitten. Mainittakoon, että kun depressioni oli pahimmillaan ja itsemurha mielessä päivittäin, ei seksuaalisuudessani ollut MITÄÄN vikaa.

KAIKKI nykyiset oireeni johtuvat vain ja ainoastaan SSRI-lääkkeistä. Ja jos viitsit asiaan perehtyä vähänkään, saat huomata että kohtalotovereitani on paljon.

• Potkulauta

Lääkäri yleensä suosittelee ssri- lääkettä miehille, jotka kärsivät ennenaikaisesta laukeamisesta. Monet miehet ja naiset jotka ottavat lääkettä masennusta vastaan kokevat vaikeita seksuaalisia ongelmia. On tärkeää, että potilas ilmoittaa ko sivuvaikutuksesta lääkärille tai psykologille. Tällöin lääke voidaan vaihtaa paremmin sopivaan antidepressiiviseen lääkkeeseen. Useassa tapaukseesa sisuvaikutusuoireet kyllä häviävät ajan kuluessa.
      Painon-nousu on syytä ottaa huomioon ssri lääkkeitä nautittaessa yli 6 kk. Lyhyemmällä tutkimuksella ca:ksi oli saatu 5-7 %

Ssri lääkkeen vaihtaminen sopivampaan antidebressiiviin voisi poistaa ainakin edelläkuvattuja tilanteita.

• seksiä...

Mulle määrättiin pari vuotta sitten yksittäiseen paniikkikohtaukseen ssri-lääkettä. Sitä söin aika pitkään (välillä vaihdettiin toiseen ssri-lääkkeeseen...). Mulla oli just tunnottomuutta, seksi ei pahemmin kiinnostanut, tai se ei merkinnyt pahemmin mitään enää. Ennen olin ehkä liiankin seksuaalinen, mutta tuntui että lääkityksen myötä seksuaalisuuteni katosi kokonaan...Oon tässä pari kuukautta sitten jättänyt lääkkeensyönnin. Yhteensä siis söin noin pari vuotta ssri-lääkkeitä. Oon 20v. ja pelottaa että tätäkö tää on todella loppuelämä?! En tiedä oonko edelleen masentunut, ainakin ahdistusta on.Mun masennusta ssri-lääkkeet pahensivat, vaikka mullekin lääkäri sanoi, että se johtuu vain masennuksestani, ja paskat! Syököön itse noita mömmöjä jos huvittaa...prkl...Myönnän, että olisin syönyt vaikka pikkukiviä, jos ne olisivat helpottaneet alkutuskaani, mutta pidemmän päälle ssri-lääke teki musta täysin tunteettoman zombin. Kyllä todella pitäis enemmän tutkia miten toi lääkkeet pitkällä tähtäimellä oikeesti vaikuttaa!!? Aika pelottavaa...Toivottavasti oloni kohenee vielä jonain päivänä, ei oo kivaa...:(

• Anonyymi

mielenkiintoista, että aiheesta on kirjoitettu jo noin kauan aikaa sitten. SSRI-lääkkeet alkaen teini-iän kynnykseltä tuhosivat muutaman vuoden käytöllä täysin seksielämäni pysyvästi. Harmit viimeisteli SSRI-vieroitusoireita lääkinnyt psykiatri joka laukaisi kuin jonkun atomipommin hermostossani mistä seurasi vuosien outo oireisto. Hän ei tiennyt yhtään mitä teki.

Seksuaalihaitat alkoivat välittömästi SSRI-käytön myötä vaikkei asiasta varoitettu. Tuntoaisti häiriintyi merkittävästi. Ennen tuntoaistini oli ollut ihan normaali kosketuksen suhteen. Yhtäkkiä piti painaa lujempaa että tunsi mitään ja kosketus ei enää tuottanut nautintoa. Orgasmi vaimeni ja oli puuttuva jonkun aikaa kokonaan. Kun annosta kerran nostettiin, haitat paheni uudelle tasolle. Sillä oli selvä yhteys mitä isompi annos.

Kerran vieroittauduin ja palauduin. Toisella kertaa en palautunut.

Se tuhosi elämäni täysin. Se tuhosi kykyni parisuhteisiin. Tunnen jatkuvaa hämillään oloa tilanteestani ja luonnottomasta olosta minkä psykiatria on minulle aiheuttanut.

En tehnyt mitään suostumusta tällaisesta eivätkä lääkkeet tottapuhuen olleet edes tehokkaita. Elämäni on pilalla. Uskon että nämä lääkkeet vaikuttavat muutenkin negatiivisesti aivojen ja hermoston terveyteen sekä siihen miten ihminen voi kokea elämän palkitsevana. Tuhottu seksuaalisuus varjostaa elämää muutenkin.

• Anonyymi

https://www.rarediseaseday.org/heroes/the-antidepressant-that-stole-my-sexuality-and-never-gave-it-back-to-me/

Täällä on hyvin kuvattu miltä PSSD tuntuu. Se sotkee elämän totaalisesti ja ajaa ihmisiä jopa itsemurhan partaalle.

Psykiatria mutiloi ihmisten sukuelimiä ja tunne-elämää sorkkimalla niitä ymmärtämättä mitä tekee. Sillä on friikkejä ja luonnottomia seurauksia ja ihmisten draivi elämään vähenee ja tunne-elämä kapeutuu pysyvästikin. Psykiatria ei pääse kuin koira veräjästä tässä enää. Me puhumme ääneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8450
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2358
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2192
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1707
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      37
      1700
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    8. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      18
      1052
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    Aihe