Pianon koskettimilla His?

Aloittelia

eli mikä on? :o
ja onko B koskettimilla Hes?

18

2017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perkele!

      H on H ja Hb on Hb, eli Hes ja His on H#.

      PERKELE!

      • hoon

        ylentää niin sehän on pianon koskettimilla silloi C?


    • Telemakhos

      His on siis sama kosketin kuin C (eli enharmonisesti).

      H on sama kuin Ces.

      Hes:sää ei juurikaan tavata, monestihan nuo hissät ja fisikset tulevat siitä että sävellajillisesti ne on 'pakko' merkitä noin vaikka enharmonisesti olisi helpompia tapoja.

      Ja tietysti pitää muistaa tämä Saksasta peräisin ollut tapa merkitä H H:ksi, monissa maissa meidän H:mme merkitään B:nä ja meidän B:mme on siellä Bb. Alennettu B (eli enharmoninen A)on meillä Bb.

      • aleksi-78

        Hyvä, että joku osaa.

        Tosin, opettajaMIEN lausahdus "ylennetty H on B" nauratti jopa yksiäänistä koiraani hetken aikaa.

        Lisää tällaisia kysymyksiä. Vievät keskustelun sananmukaisesti aivan uusille urille.


      • lue tarkemmin
        aleksi-78 kirjoitti:

        Hyvä, että joku osaa.

        Tosin, opettajaMIEN lausahdus "ylennetty H on B" nauratti jopa yksiäänistä koiraani hetken aikaa.

        Lisää tällaisia kysymyksiä. Vievät keskustelun sananmukaisesti aivan uusille urille.

        "viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb"


      • Schubert-tietäjä
        lue tarkemmin kirjoitti:

        "viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb"

        Sinä nim. "lue tarkemmin" alias "opettajaMIE": alhaalla näet kopioituna koko kirjoituksesi. Ei tarvitse opetella ulkoa omia tekeleitään, mutta älä viitsi täyttää virheellisillä siteerauksilla koko palstaa. Ah tuota Schubertia...

        viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb

        klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

        tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(


      • OpettajaMie
        Schubert-tietäjä kirjoitti:

        Sinä nim. "lue tarkemmin" alias "opettajaMIE": alhaalla näet kopioituna koko kirjoituksesi. Ei tarvitse opetella ulkoa omia tekeleitään, mutta älä viitsi täyttää virheellisillä siteerauksilla koko palstaa. Ah tuota Schubertia...

        viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb

        klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

        tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(

        vaiko pelleiletkö vain? etkö tosiaan ymmärrä mistä tuossa on kyse vaiko ajattelet kenties todeellaa vaikeasti asioita?


      • AINAKIN...
        OpettajaMie kirjoitti:

        vaiko pelleiletkö vain? etkö tosiaan ymmärrä mistä tuossa on kyse vaiko ajattelet kenties todeellaa vaikeasti asioita?

        olen musiikin maisteri. Minulle opetettiin Sibelius-Akatemiassa, että ylennetty h on his. Alennettu h on b.

        Ovatko siis opit muuttuneet? Vanha tieto muuttunut uudeksi?

        Onneksi vaihdoin ammattia, eikä tarvitse enää kiistellä jonninjoutavista.


    • amateur

      His on sama kosketin kuin C.

      Alennetussa H:ssa on se kummallisuus että sitä nimitetään B:ksi eli Hes:ää ei ole olemassa.

    • opettajaMie

      viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb


      klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

      tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(

      • Zäps

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.


      • amateur
        Zäps kirjoitti:

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.

        Juu, just niin.


      • spinto
        Zäps kirjoitti:

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.

        Kysymys ei ole klassisen ja kevyen musiikin erosta. Kysymys on perinteisen eurooppalaisen ja tietotekniikan mukana tänne tunkeutuvan amerikkailsen merkintätavan eroista.


      • vaan niin on
        spinto kirjoitti:

        Kysymys ei ole klassisen ja kevyen musiikin erosta. Kysymys on perinteisen eurooppalaisen ja tietotekniikan mukana tänne tunkeutuvan amerikkailsen merkintätavan eroista.

        että kevyessä musiikissa käytetään tuota amerikkalaista merkintätapaa. Sitä paitsi amerikkalainen tapa olisi paljon johdonmukaisempi. Onhan esitetty teorioita siitä, että alunperin h olisi euroopassakin ollut b, nuo kaksi kirjainta kun ovat tuolla tavalla kirjoitettuna kovin samankaltaisia. Tokihan olisi järkevämpää, että nuottinimistä löytyisi a b c d e f ja g kuin a h c d e f ja g, vai kuinka?


      • spinto
        vaan niin on kirjoitti:

        että kevyessä musiikissa käytetään tuota amerikkalaista merkintätapaa. Sitä paitsi amerikkalainen tapa olisi paljon johdonmukaisempi. Onhan esitetty teorioita siitä, että alunperin h olisi euroopassakin ollut b, nuo kaksi kirjainta kun ovat tuolla tavalla kirjoitettuna kovin samankaltaisia. Tokihan olisi järkevämpää, että nuottinimistä löytyisi a b c d e f ja g kuin a h c d e f ja g, vai kuinka?

        Mutta edelleenkin on kysymys eurooppalaisen ja amerikkalaisen merkinnän erosta EIKÄ kevyen ja klassisen erosta. Ja musiikkiopiston kokeissa piti minun aikanani käyttää eurooppalaista systeemiä vaikka olisi ollut kuinka kevyestä kysymys. Tosin se amerikkalainenkin tunnilla mainittiin, ettei tarvitse hämmästellä amerikkalaisia tekstejä.

        Siitä, mikä on järkevintä voidaan tietysti keskustella. Mikä oli se asteikko jonka mukaan kirjaimet annettiin? Useimmat tuntevat nykyisin vain kaksi, duurin ja mollin, mutta kyllä niitä on useita muitakin. Eivätkä nämä kaksi olleet alunperin tärkeimmät. Jos lähdet liikkeelle a:sta voit jatkaa b:n kautta c:hen ja siitä aakkosten mukaan. Kun pääset g:hen ja aloitat uuden kierroksen niin seuraava vapaa kirjain on sitten se h. Kyllä siinä joku järki on.


      • kyllä musiikinhistoriani
        spinto kirjoitti:

        Mutta edelleenkin on kysymys eurooppalaisen ja amerikkalaisen merkinnän erosta EIKÄ kevyen ja klassisen erosta. Ja musiikkiopiston kokeissa piti minun aikanani käyttää eurooppalaista systeemiä vaikka olisi ollut kuinka kevyestä kysymys. Tosin se amerikkalainenkin tunnilla mainittiin, ettei tarvitse hämmästellä amerikkalaisia tekstejä.

        Siitä, mikä on järkevintä voidaan tietysti keskustella. Mikä oli se asteikko jonka mukaan kirjaimet annettiin? Useimmat tuntevat nykyisin vain kaksi, duurin ja mollin, mutta kyllä niitä on useita muitakin. Eivätkä nämä kaksi olleet alunperin tärkeimmät. Jos lähdet liikkeelle a:sta voit jatkaa b:n kautta c:hen ja siitä aakkosten mukaan. Kun pääset g:hen ja aloitat uuden kierroksen niin seuraava vapaa kirjain on sitten se h. Kyllä siinä joku järki on.

        lukenut, olen musiikin ammattiopiskelija ja molempia systeemejä käyttänyt. Olen myös varsin tietoinen siitä, että duuri ja molli vakiinnuttivat paikkansa tärkeimpinä asteikkoina vasta varsin myöhään. Mutta en nyt tiedä tarkoittiko edellinenkään kirjoittaja alleviivata sitä, että klassiseen musiikkiin kuuluu tuo h ja kevyeen b. Niin vain on, että niissä käytetään eri systeemiä. Edelleenkään en kyllä ymmärrä logiikkaasi tuon h:n suhteen, kuulostaa lähinnä keksityltä. Mutta jokainenhan voi keksiä omat sääntönsä siihen, mistä tuo h johtuu. Ja aika sama se nyt on, sekaannuksia tietysti näistä systeemeistä aiheutuu kovasti, varsinkin jos joutuu/pääsee amerikkalaisen tai muuten vain englanninkielisen opettajan tunneille. Mutta kaikkeen tottuu ja oppii muistamaan, että englanniksi puhutaan B:stä eikä H:sta.


    • ginnyW

      B on B tai ais, his on sama kuin c (;

    • isi_

      riitapoikki!
      kaksi kertaa ylennetty h on hisis

      onnistuneen suorituksen jälkeen taas lopputulos on "isi"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      320
      7600
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1853
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      56
      1181
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe