Pianon koskettimilla His?

Aloittelia

eli mikä on? :o
ja onko B koskettimilla Hes?

18

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perkele!

      H on H ja Hb on Hb, eli Hes ja His on H#.

      PERKELE!

      • hoon

        ylentää niin sehän on pianon koskettimilla silloi C?


    • Telemakhos

      His on siis sama kosketin kuin C (eli enharmonisesti).

      H on sama kuin Ces.

      Hes:sää ei juurikaan tavata, monestihan nuo hissät ja fisikset tulevat siitä että sävellajillisesti ne on 'pakko' merkitä noin vaikka enharmonisesti olisi helpompia tapoja.

      Ja tietysti pitää muistaa tämä Saksasta peräisin ollut tapa merkitä H H:ksi, monissa maissa meidän H:mme merkitään B:nä ja meidän B:mme on siellä Bb. Alennettu B (eli enharmoninen A)on meillä Bb.

      • aleksi-78

        Hyvä, että joku osaa.

        Tosin, opettajaMIEN lausahdus "ylennetty H on B" nauratti jopa yksiäänistä koiraani hetken aikaa.

        Lisää tällaisia kysymyksiä. Vievät keskustelun sananmukaisesti aivan uusille urille.


      • lue tarkemmin
        aleksi-78 kirjoitti:

        Hyvä, että joku osaa.

        Tosin, opettajaMIEN lausahdus "ylennetty H on B" nauratti jopa yksiäänistä koiraani hetken aikaa.

        Lisää tällaisia kysymyksiä. Vievät keskustelun sananmukaisesti aivan uusille urille.

        "viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb"


      • Schubert-tietäjä
        lue tarkemmin kirjoitti:

        "viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb"

        Sinä nim. "lue tarkemmin" alias "opettajaMIE": alhaalla näet kopioituna koko kirjoituksesi. Ei tarvitse opetella ulkoa omia tekeleitään, mutta älä viitsi täyttää virheellisillä siteerauksilla koko palstaa. Ah tuota Schubertia...

        viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb

        klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

        tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(


      • OpettajaMie
        Schubert-tietäjä kirjoitti:

        Sinä nim. "lue tarkemmin" alias "opettajaMIE": alhaalla näet kopioituna koko kirjoituksesi. Ei tarvitse opetella ulkoa omia tekeleitään, mutta älä viitsi täyttää virheellisillä siteerauksilla koko palstaa. Ah tuota Schubertia...

        viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb

        klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

        tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(

        vaiko pelleiletkö vain? etkö tosiaan ymmärrä mistä tuossa on kyse vaiko ajattelet kenties todeellaa vaikeasti asioita?


      • AINAKIN...
        OpettajaMie kirjoitti:

        vaiko pelleiletkö vain? etkö tosiaan ymmärrä mistä tuossa on kyse vaiko ajattelet kenties todeellaa vaikeasti asioita?

        olen musiikin maisteri. Minulle opetettiin Sibelius-Akatemiassa, että ylennetty h on his. Alennettu h on b.

        Ovatko siis opit muuttuneet? Vanha tieto muuttunut uudeksi?

        Onneksi vaihdoin ammattia, eikä tarvitse enää kiistellä jonninjoutavista.


    • amateur

      His on sama kosketin kuin C.

      Alennetussa H:ssa on se kummallisuus että sitä nimitetään B:ksi eli Hes:ää ei ole olemassa.

    • opettajaMie

      viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb


      klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

      tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(

      • Zäps

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.


      • amateur
        Zäps kirjoitti:

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.

        Juu, just niin.


      • spinto
        Zäps kirjoitti:

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.

        Kysymys ei ole klassisen ja kevyen musiikin erosta. Kysymys on perinteisen eurooppalaisen ja tietotekniikan mukana tänne tunkeutuvan amerikkailsen merkintätavan eroista.


      • vaan niin on
        spinto kirjoitti:

        Kysymys ei ole klassisen ja kevyen musiikin erosta. Kysymys on perinteisen eurooppalaisen ja tietotekniikan mukana tänne tunkeutuvan amerikkailsen merkintätavan eroista.

        että kevyessä musiikissa käytetään tuota amerikkalaista merkintätapaa. Sitä paitsi amerikkalainen tapa olisi paljon johdonmukaisempi. Onhan esitetty teorioita siitä, että alunperin h olisi euroopassakin ollut b, nuo kaksi kirjainta kun ovat tuolla tavalla kirjoitettuna kovin samankaltaisia. Tokihan olisi järkevämpää, että nuottinimistä löytyisi a b c d e f ja g kuin a h c d e f ja g, vai kuinka?


      • spinto
        vaan niin on kirjoitti:

        että kevyessä musiikissa käytetään tuota amerikkalaista merkintätapaa. Sitä paitsi amerikkalainen tapa olisi paljon johdonmukaisempi. Onhan esitetty teorioita siitä, että alunperin h olisi euroopassakin ollut b, nuo kaksi kirjainta kun ovat tuolla tavalla kirjoitettuna kovin samankaltaisia. Tokihan olisi järkevämpää, että nuottinimistä löytyisi a b c d e f ja g kuin a h c d e f ja g, vai kuinka?

        Mutta edelleenkin on kysymys eurooppalaisen ja amerikkalaisen merkinnän erosta EIKÄ kevyen ja klassisen erosta. Ja musiikkiopiston kokeissa piti minun aikanani käyttää eurooppalaista systeemiä vaikka olisi ollut kuinka kevyestä kysymys. Tosin se amerikkalainenkin tunnilla mainittiin, ettei tarvitse hämmästellä amerikkalaisia tekstejä.

        Siitä, mikä on järkevintä voidaan tietysti keskustella. Mikä oli se asteikko jonka mukaan kirjaimet annettiin? Useimmat tuntevat nykyisin vain kaksi, duurin ja mollin, mutta kyllä niitä on useita muitakin. Eivätkä nämä kaksi olleet alunperin tärkeimmät. Jos lähdet liikkeelle a:sta voit jatkaa b:n kautta c:hen ja siitä aakkosten mukaan. Kun pääset g:hen ja aloitat uuden kierroksen niin seuraava vapaa kirjain on sitten se h. Kyllä siinä joku järki on.


      • kyllä musiikinhistoriani
        spinto kirjoitti:

        Mutta edelleenkin on kysymys eurooppalaisen ja amerikkalaisen merkinnän erosta EIKÄ kevyen ja klassisen erosta. Ja musiikkiopiston kokeissa piti minun aikanani käyttää eurooppalaista systeemiä vaikka olisi ollut kuinka kevyestä kysymys. Tosin se amerikkalainenkin tunnilla mainittiin, ettei tarvitse hämmästellä amerikkalaisia tekstejä.

        Siitä, mikä on järkevintä voidaan tietysti keskustella. Mikä oli se asteikko jonka mukaan kirjaimet annettiin? Useimmat tuntevat nykyisin vain kaksi, duurin ja mollin, mutta kyllä niitä on useita muitakin. Eivätkä nämä kaksi olleet alunperin tärkeimmät. Jos lähdet liikkeelle a:sta voit jatkaa b:n kautta c:hen ja siitä aakkosten mukaan. Kun pääset g:hen ja aloitat uuden kierroksen niin seuraava vapaa kirjain on sitten se h. Kyllä siinä joku järki on.

        lukenut, olen musiikin ammattiopiskelija ja molempia systeemejä käyttänyt. Olen myös varsin tietoinen siitä, että duuri ja molli vakiinnuttivat paikkansa tärkeimpinä asteikkoina vasta varsin myöhään. Mutta en nyt tiedä tarkoittiko edellinenkään kirjoittaja alleviivata sitä, että klassiseen musiikkiin kuuluu tuo h ja kevyeen b. Niin vain on, että niissä käytetään eri systeemiä. Edelleenkään en kyllä ymmärrä logiikkaasi tuon h:n suhteen, kuulostaa lähinnä keksityltä. Mutta jokainenhan voi keksiä omat sääntönsä siihen, mistä tuo h johtuu. Ja aika sama se nyt on, sekaannuksia tietysti näistä systeemeistä aiheutuu kovasti, varsinkin jos joutuu/pääsee amerikkalaisen tai muuten vain englanninkielisen opettajan tunneille. Mutta kaikkeen tottuu ja oppii muistamaan, että englanniksi puhutaan B:stä eikä H:sta.


    • ginnyW

      B on B tai ais, his on sama kuin c (;

    • isi_

      riitapoikki!
      kaksi kertaa ylennetty h on hisis

      onnistuneen suorituksen jälkeen taas lopputulos on "isi"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe