Pianon koskettimilla His?

Aloittelia

eli mikä on? :o
ja onko B koskettimilla Hes?

18

2085

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perkele!

      H on H ja Hb on Hb, eli Hes ja His on H#.

      PERKELE!

      • hoon

        ylentää niin sehän on pianon koskettimilla silloi C?


    • Telemakhos

      His on siis sama kosketin kuin C (eli enharmonisesti).

      H on sama kuin Ces.

      Hes:sää ei juurikaan tavata, monestihan nuo hissät ja fisikset tulevat siitä että sävellajillisesti ne on 'pakko' merkitä noin vaikka enharmonisesti olisi helpompia tapoja.

      Ja tietysti pitää muistaa tämä Saksasta peräisin ollut tapa merkitä H H:ksi, monissa maissa meidän H:mme merkitään B:nä ja meidän B:mme on siellä Bb. Alennettu B (eli enharmoninen A)on meillä Bb.

      • aleksi-78

        Hyvä, että joku osaa.

        Tosin, opettajaMIEN lausahdus "ylennetty H on B" nauratti jopa yksiäänistä koiraani hetken aikaa.

        Lisää tällaisia kysymyksiä. Vievät keskustelun sananmukaisesti aivan uusille urille.


      • lue tarkemmin
        aleksi-78 kirjoitti:

        Hyvä, että joku osaa.

        Tosin, opettajaMIEN lausahdus "ylennetty H on B" nauratti jopa yksiäänistä koiraani hetken aikaa.

        Lisää tällaisia kysymyksiä. Vievät keskustelun sananmukaisesti aivan uusille urille.

        "viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb"


      • Schubert-tietäjä
        lue tarkemmin kirjoitti:

        "viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb"

        Sinä nim. "lue tarkemmin" alias "opettajaMIE": alhaalla näet kopioituna koko kirjoituksesi. Ei tarvitse opetella ulkoa omia tekeleitään, mutta älä viitsi täyttää virheellisillä siteerauksilla koko palstaa. Ah tuota Schubertia...

        viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb

        klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

        tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(


      • OpettajaMie
        Schubert-tietäjä kirjoitti:

        Sinä nim. "lue tarkemmin" alias "opettajaMIE": alhaalla näet kopioituna koko kirjoituksesi. Ei tarvitse opetella ulkoa omia tekeleitään, mutta älä viitsi täyttää virheellisillä siteerauksilla koko palstaa. Ah tuota Schubertia...

        viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb

        klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

        tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(

        vaiko pelleiletkö vain? etkö tosiaan ymmärrä mistä tuossa on kyse vaiko ajattelet kenties todeellaa vaikeasti asioita?


      • AINAKIN...
        OpettajaMie kirjoitti:

        vaiko pelleiletkö vain? etkö tosiaan ymmärrä mistä tuossa on kyse vaiko ajattelet kenties todeellaa vaikeasti asioita?

        olen musiikin maisteri. Minulle opetettiin Sibelius-Akatemiassa, että ylennetty h on his. Alennettu h on b.

        Ovatko siis opit muuttuneet? Vanha tieto muuttunut uudeksi?

        Onneksi vaihdoin ammattia, eikä tarvitse enää kiistellä jonninjoutavista.


    • amateur

      His on sama kosketin kuin C.

      Alennetussa H:ssa on se kummallisuus että sitä nimitetään B:ksi eli Hes:ää ei ole olemassa.

    • opettajaMie

      viihdemusiikissa H=B pianossa ja ylenettynä Bb


      klassisessa musiikissa se on juuri se oikea H ja ylennetty H on B!!

      tämä aiheuttaa tosi paljon sekaannusta aina välillä :(

      • Zäps

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.


      • amateur
        Zäps kirjoitti:

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.

        Juu, just niin.


      • spinto
        Zäps kirjoitti:

        Klassisessa alennettu H on B ja kevyessä musiikissa Bb. Eli siis klassisen puolen H on kevyen musiikin B ja klassisen puolen B on kevyen musiikin Bb.

        Kysymys ei ole klassisen ja kevyen musiikin erosta. Kysymys on perinteisen eurooppalaisen ja tietotekniikan mukana tänne tunkeutuvan amerikkailsen merkintätavan eroista.


      • vaan niin on
        spinto kirjoitti:

        Kysymys ei ole klassisen ja kevyen musiikin erosta. Kysymys on perinteisen eurooppalaisen ja tietotekniikan mukana tänne tunkeutuvan amerikkailsen merkintätavan eroista.

        että kevyessä musiikissa käytetään tuota amerikkalaista merkintätapaa. Sitä paitsi amerikkalainen tapa olisi paljon johdonmukaisempi. Onhan esitetty teorioita siitä, että alunperin h olisi euroopassakin ollut b, nuo kaksi kirjainta kun ovat tuolla tavalla kirjoitettuna kovin samankaltaisia. Tokihan olisi järkevämpää, että nuottinimistä löytyisi a b c d e f ja g kuin a h c d e f ja g, vai kuinka?


      • spinto
        vaan niin on kirjoitti:

        että kevyessä musiikissa käytetään tuota amerikkalaista merkintätapaa. Sitä paitsi amerikkalainen tapa olisi paljon johdonmukaisempi. Onhan esitetty teorioita siitä, että alunperin h olisi euroopassakin ollut b, nuo kaksi kirjainta kun ovat tuolla tavalla kirjoitettuna kovin samankaltaisia. Tokihan olisi järkevämpää, että nuottinimistä löytyisi a b c d e f ja g kuin a h c d e f ja g, vai kuinka?

        Mutta edelleenkin on kysymys eurooppalaisen ja amerikkalaisen merkinnän erosta EIKÄ kevyen ja klassisen erosta. Ja musiikkiopiston kokeissa piti minun aikanani käyttää eurooppalaista systeemiä vaikka olisi ollut kuinka kevyestä kysymys. Tosin se amerikkalainenkin tunnilla mainittiin, ettei tarvitse hämmästellä amerikkalaisia tekstejä.

        Siitä, mikä on järkevintä voidaan tietysti keskustella. Mikä oli se asteikko jonka mukaan kirjaimet annettiin? Useimmat tuntevat nykyisin vain kaksi, duurin ja mollin, mutta kyllä niitä on useita muitakin. Eivätkä nämä kaksi olleet alunperin tärkeimmät. Jos lähdet liikkeelle a:sta voit jatkaa b:n kautta c:hen ja siitä aakkosten mukaan. Kun pääset g:hen ja aloitat uuden kierroksen niin seuraava vapaa kirjain on sitten se h. Kyllä siinä joku järki on.


      • kyllä musiikinhistoriani
        spinto kirjoitti:

        Mutta edelleenkin on kysymys eurooppalaisen ja amerikkalaisen merkinnän erosta EIKÄ kevyen ja klassisen erosta. Ja musiikkiopiston kokeissa piti minun aikanani käyttää eurooppalaista systeemiä vaikka olisi ollut kuinka kevyestä kysymys. Tosin se amerikkalainenkin tunnilla mainittiin, ettei tarvitse hämmästellä amerikkalaisia tekstejä.

        Siitä, mikä on järkevintä voidaan tietysti keskustella. Mikä oli se asteikko jonka mukaan kirjaimet annettiin? Useimmat tuntevat nykyisin vain kaksi, duurin ja mollin, mutta kyllä niitä on useita muitakin. Eivätkä nämä kaksi olleet alunperin tärkeimmät. Jos lähdet liikkeelle a:sta voit jatkaa b:n kautta c:hen ja siitä aakkosten mukaan. Kun pääset g:hen ja aloitat uuden kierroksen niin seuraava vapaa kirjain on sitten se h. Kyllä siinä joku järki on.

        lukenut, olen musiikin ammattiopiskelija ja molempia systeemejä käyttänyt. Olen myös varsin tietoinen siitä, että duuri ja molli vakiinnuttivat paikkansa tärkeimpinä asteikkoina vasta varsin myöhään. Mutta en nyt tiedä tarkoittiko edellinenkään kirjoittaja alleviivata sitä, että klassiseen musiikkiin kuuluu tuo h ja kevyeen b. Niin vain on, että niissä käytetään eri systeemiä. Edelleenkään en kyllä ymmärrä logiikkaasi tuon h:n suhteen, kuulostaa lähinnä keksityltä. Mutta jokainenhan voi keksiä omat sääntönsä siihen, mistä tuo h johtuu. Ja aika sama se nyt on, sekaannuksia tietysti näistä systeemeistä aiheutuu kovasti, varsinkin jos joutuu/pääsee amerikkalaisen tai muuten vain englanninkielisen opettajan tunneille. Mutta kaikkeen tottuu ja oppii muistamaan, että englanniksi puhutaan B:stä eikä H:sta.


    • ginnyW

      B on B tai ais, his on sama kuin c (;

    • isi_

      riitapoikki!
      kaksi kertaa ylennetty h on hisis

      onnistuneen suorituksen jälkeen taas lopputulos on "isi"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4989
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      189
      3901
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      194
      3784
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3359
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      3019
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2014
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2004
    8. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      188
      1888
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1706
    10. HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ

      Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus
      Kiuruvesi
      99
      1447
    Aihe