Kolminaisuusopin synty?

kristitty.ihminen

-

Milloin kolminaisuusoppi syntyi?
Kuka tietäisi vuosiluvut ja syyt
sen syntymiseen?

-

28

1101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määritelmänä syntyi ajan tarpeen vuoksi.Tuli ryhmittymiä jotka esittivät että:"Jeesus ei ollut Jumala laisinkaan vaan vain ihminen joka oli saanut erityisiä lahjoja".
      Kolminaisuusopin alkuna kait pidetään kait "kaksinaisuus"-oppia eli dualismia.
      Vuosisata oli 200 tai jotain.

      Kirjastoista löytyy hyviä suomenkielisiä teoksia jotka selvittävät asiaa.Kannattaa lukea.

    • Hei

      Tiettävästi Teofilus Aleksandrialainen niminen henkilö olisi siitä ensimmäiseksi puhunut. (Ei varmuutta)

      Opin kehitteli teologiaksi, ja teki tunnetuksi varsinaisesti kirkkoisä Tertullianus (s. n. 160 jkr)

      600 luvulla Jumalan olemuksesta kiisteltiin paljon, ja Athanasioksen kirkolliskokouksessa siitä tehtiin kai äänestyksellä päätös, ja uskontunnustus.
      "Athanasioksen uskontunnustus"

      Mietin vuosikaudet miten sovittaa oppi ihmisjärjkeen, ja löysin vaivoin selityksen, mutta olen siihen tyytyväinen.
      Liitän oman opetukseni alle.
      Se voi auttaa Sinuakin ymmärtämään.

      Siunausta
      jari laurila
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

      ONKO KOLMINAISUUSOPILLLE RAAMATULLISET PERUSTEET?
      Kristinuskon Jumala on monoteistinen yksi Jumala. (2 Moos 20: 1-4)

      Pakanauskonnoilla on usein monia jumalia, jotka kuitenkin ovat vain mielikuvituksen tuotetta. Epäjumalat ovat aina puusta ja kivestä tehtyjä, (2 Moos 34:7, 5 Moos, 4:19, 32:17, Room 16:18, Fil 3:19) jotka eivät ole luoneet maata ja taivasta. (1 Kor 12:2, 5 Moos 4:28, Jer 10:5)

      Yksin kristinuskon Jumala, (JHWH, Jahve, 2 Moos 3:14, 6:3) on luonut luomakunnan, ja on ilmoittanut itsestään ihmiselle. (5 Moos 5:24) Jumala on Henki. (Joh 4:24, 1 Kor 2:10)

      Jumala puhui itse itsestään monikkomuodossa. Heti Raamatun alussa luomiskertomuksen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen." (1 Moos 1 :26) Luomistyössä olivat mukana jumaluuden kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. (Vrt jumaluus Kol 2:9, Apt 17:29) "Elohim" on ensimmäinen Jumalasta käytetty nimi, ja se on monikkomuoto. Nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.

      Emme voi osoittaa aikaa jolloin jumaluuden kaikki persoonat eivät olisi olleet olemassa. Johannes kuvailee Jeesusta "sanana" joka oli Isän luona jo ennen aikojen alkua. (Joh 1:1-18)

      Apostolinen siunaus annetaan Raamatussa monikossa. "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (2 Kor 13:13) Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt 28:19) Kolmiyhteys kulkee koko Raamatun läpi totuutena.

      Kolmiyhteistä jumaluutta voidaan ymmärtää samoin kuin avioliittoa, jossa kaksi eri persoonaa tulevat "yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:24, Matt 19:4-6) Ovat yhtä, ja toimivat yhdessä rakkaudessa yhteisen tavoitteen mukaan. Samoin jumaluuden kolme persoonaa toimivat yhdessä ihmisen hyväksi ja pelastamiseksi. Jeesus sanoi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." (Joh 14:9) Jeesus tahtoi opettaa, että uskomalla Häneen, ja Jeesuksen kautta ihminen on saanut tarpeellisen tiedon Jumalasta. Tärkeätä onkin seurata Jumalan tahtoa sen mukaan mitä Jeesus opetti.

      Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan sisäistä olemusta kreikkalaisen filosofian termein ikään kuin Jumalasta sisältäpäin. Kolminaisuutta on kuitenkin hyvä käsittää niin että oppi selittää jumaluuden-, ja Jumalan kolmen persoonan työtä pelastushistoriassa Raamatun sanalla.

      Pyhän Hengen välityksellä voimme ymmärtää mikä on mahdollista ihmisen ymmärrykselle Raamatun sanan valossa. Ajatus että “kolminaisuusopilla” tutkitaan ja selitetään Jumaluuden kolmen persoonan yhteistyötä,- ja jumaluuden rakkauden tekoja maailmankaikkeuden pelastushistoriassa, on ihmisjärjellekin ymmärrettävä asia.

      Raamattu mainitsee “jumaluuden” kaksi kertaa.” (Kol 2:9, Apt 17:29)

      Keskiajan kirkon oppi: - Kolmiyhteinen Jumala” tarkoittaa että Jumala on kolminainen, mutta samalla yksi. Kirkkoisä Tertullianus (s.160 jkr) teki opin tunnetuksi, ja oppi vahvistettiin Athanasioksen kirkolliskokouksessa 500 tai 600 vuosisadalla jKr.

      Athanasioksen uskontunnustus:

      - ”On yksi Jumala kolmessa persoonassa, ja kolme persoonaa yhdessä Jumalassa. Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kaikilla kolmella on sama kunnia, ja sama ikuinen majesteettius. He ovat luomattomia, äärettömiä, iankaikkisia, kaikkivaltiaita, jumalallisia. Poika on syntynyt Isästä, Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, mutta kolminaisuudessa ei ole yksikään persoona ennen eikä jälkeen toistaan suurempi tai vähempi. Kaikki kolme persoonaa ovat yhdessä toistensa kanssa yhtä ikuisia ja yhtä suuria. Siksi kolminaisuutta tulee kunnioittaa ykseydessä ja ykseyttä kolminaisuudessa.”

      Luotu ihminen ei kykene selittämään Jumalan sisäistä olemusta ja persoonallisuutta tarkasti koskaan. Yritykset Jumalan sisäisen olemuksen ja persoonallisuuden analysoimiseksi olisivatkin helposti asettumista Jumalan vertaiseksi, tai Jumalaa korkeammaksi. Meillä ei ole tarkkaa ilmoitusta Raamatussa Jumalan olemuksesta, ja siksi emme voi asettaa kolminaisuusasiassa oikeaoppisuusvaatimuksia.

      Raamattu ei käytä sanaa "kolmiyhteinen" ja se onkin kirkkokieltä.

      Ellen G. White jonka kautta profetian Hengen lahja toimi Adventtikirkossa, käytti sanaa "Gadhead" joka on englannin kielessä vanhempi kolminaisuutta tarkoittava sana. EGW opetti jumaluuden kolminaisuutta; - ”Ikuisista ajoista Herra Jeesus Kristus oli yhtä Isän kanssa. Hän oli lihaksi tullut Jumala, taivaan ja maan valo. Ihmisen Poika istuu maailmankaikkeuden valtaistuimella. Ihmisen Pojan nimi on Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä. Kristuksessa oli alkuperäinen elämä, joka ei ole muualta saatu tai jostakin muusta johtuva. Kristuksen jumaluus on uskovan takuu iankaikkisesta elämästä.”

      ”Isä on minua suurempi” (Joh 14:28, Fil 2:5-11) on nähtävä Jeesuksen lihaksi tulemisen taustaa vasten. Kun Jeesus oli ihminen lihassa, Isä oli suurempi. (Matt 11:27)

      Poika on lähtöisin Isästä (Joh 16:28) ja Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki. (Matt 10:20, 1 Piet 1:11) ”Jeesus puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki” (Joh 20:22) Jeesus ei ole luotu, (Kol 1:15, Ilm 3:14, Hebr 9:11) vaan Jeesus toimi itse luojana. (Kol 1:16, Joh 1:1-3) Joka kieltää Pojan, ei hänellä ole Isääkään. (1 Joh 2:23, Room 8:9) Kolminaisuusopin tutkijat eivät itse ole koskaan kyenneet ymmärtämään klassista keskiajan kolminaisuusoppia. Ihmisjärjelle kolminaisuusoppi on mahdoton yhtälö. (1 1 1 =1 ?!) Keskiajan kolminaisuusoppi onkin paradoksi ja mysteeri, ihmisen heikko yritys selittää mahtavan Luojansa olemusta. ”Tavoitatko sinä Jumalan syvyydet? Ymmärrätkö ääriään myöten Kaikkivaltiaan suuruuden?” (Job 11:7) Ellen G White kirjoitti: -”Ihmisjärki ei kykene käsittämään Jumalaa. Me olemme yhtä tietämättömiä kuin pienet lapset, mutta pienten lasten tavoin me voimme rakastaa ja totella Häntä.” Jumaluus on salaisuus, josta me tiedämme enemmän vasta ikuisuudessa. (Kol 2:2, 1 Tim 3:16) Voimme ymmärtää vain sen minkä Jumala on nähnyt hyväksi meille ilmoittaa. (Room 1:19-20, Tiit 1:3, Aam 3:7, Joh 15:15, 17:6, Hebr 12:25) Meidän on tunnustettava Jumala itseämme korkeammaksi, ja nöyrryttävä sen edessä. Älymme ja järkemme on taivuttava suuren ”Minä olen” edessä.

      Lisää aiheen läheltä:

      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

      - “Oliko Jeesus ihminen vai Jumala. Jeesuksen jumaluus.” Osasto 1.
      - “Pyhä Henki” Os.1
      - “Jumalan nimi Raamatussa” Os.1
      - ”Onko Pyhä Henki persoonaton voima?” Os. 1.
      - ”Pyhän Hengen lahjat ja toiminta. Henkikaste” Os.1
      - ”Mitä on Pyhän Hengen pilkka?” Os.1.
      - ”Jeesus, totta vai tarua?” Os.1.
      - ”Uusi ja vanha liitto.” Os. 15.
      - ”Ylipappimme Jeesus Kristus. Johdanto aikaprofetian 2300 vuotta ymmärtämiseen.” Os. 10.

      • kasi

        Voisitko vastata oman näkemyksesi tähän: Onko Jeesus Jumalan luoma jonka kautta kaikki muu on olemassa vai onko Jeesus itse alku (siis itse Jumala)?


      • Kirjoitat:

        "Mietin vuosikaudet miten sovittaa oppi ihmisjärjkeen, ja löysin vaivoin selityksen, mutta olen siihen tyytyväinen."

        Miksi edes yrittää sovittaa kolminaisuusoppia ihmisjärkeen? Miksi ei voi vain uskoa siihen mitä Raamattu ilmoittaa?


      • kasi kirjoitti:

        Voisitko vastata oman näkemyksesi tähän: Onko Jeesus Jumalan luoma jonka kautta kaikki muu on olemassa vai onko Jeesus itse alku (siis itse Jumala)?

        Kiitsos Kasi mylös edellisestä viestistäsi jonka luin. Pääsen toivomiisi aiheisiin myöhemmin, on ainakin 30 akuuttia aihetta paperilla ensin.

        Jeesus tärkein kuitenkin, ja kirjoitan toki, mutta nuo 30 ensin.

        Raamattu opettaa että Isä loi maailman Poikansa kautta.
        Kuitenkin Poika on yksi Jumalan kolmen persoonan ilmenemismuoto.
        Kyseessä on kuitenkin yksi Jumala.
        Eli Jeesuskin on alku.
        Näin itse ajattelen.

        Se että "Isä on minua suurempi" voidaan selittää sitä taustaa vasten, että Jeesus ihmismuodossa oli pienempi.
        Mutta en pane päätäni pölkylle vakuudeksi, sillä en Jumalan persoonallisuutta ihmisenä, kuten kukaan osaa ja pysty arvioimaan tarkasti, kun ei niin selvää ilmoitusta ole.
        Tyydyttävä mitä Raamattu opettaa.

        Kuitenkin ihmisenä ajattelee että Jeesuksella on Isä ja Kaikkivaltias, ja itsekin niin ajattelen.
        Joutuu kuitenkin pikku umpikujaan ja ympäripyöreään vastaukseen, kuten tässä nyt.
        En yhtäkkiä osaa tarkemmin sanoa.

        Siunausta
        jari laurila


      • Laurentius kirjoitti:

        Kirjoitat:

        "Mietin vuosikaudet miten sovittaa oppi ihmisjärjkeen, ja löysin vaivoin selityksen, mutta olen siihen tyytyväinen."

        Miksi edes yrittää sovittaa kolminaisuusoppia ihmisjärkeen? Miksi ei voi vain uskoa siihen mitä Raamattu ilmoittaa?

        Juuri tästä onkin kysymys.
        Raamatun ilmoituksesta.
        Ihmisjärjellä ei ollenkaan voi Jumalaa selittää.
        Löysin kuitenkin jotakin millä voin hyväksyä ko. opin.
        Minä en sitä muuten voinut sulattaa, ilman järkeilyjä jotka esitin.
        Niissä on järkeä, vaikka itse sanonkin.

        Siunausta
        jari laurila


      • jarlau kirjoitti:

        Juuri tästä onkin kysymys.
        Raamatun ilmoituksesta.
        Ihmisjärjellä ei ollenkaan voi Jumalaa selittää.
        Löysin kuitenkin jotakin millä voin hyväksyä ko. opin.
        Minä en sitä muuten voinut sulattaa, ilman järkeilyjä jotka esitin.
        Niissä on järkeä, vaikka itse sanonkin.

        Siunausta
        jari laurila

        Mutta miksi tulee hyväksyä kyseinen oppi, ellei sitä sellaisenaan ole Raamatussa ilmoitettu? Miksi selitellä asiat niin, että niistä muodostuu tuo opiksi kutsuttu kokonaisuus?

        Siunausta sinullekin. Kunhan kyselen :)


      • Laurentius kirjoitti:

        Mutta miksi tulee hyväksyä kyseinen oppi, ellei sitä sellaisenaan ole Raamatussa ilmoitettu? Miksi selitellä asiat niin, että niistä muodostuu tuo opiksi kutsuttu kokonaisuus?

        Siunausta sinullekin. Kunhan kyselen :)

        Ei mikään pakko.'
        Minuakin ärsyttää koko oppi.
        Ei sillä ole merkitystä käytännön uskonelämässä, mutta älä riitele siitä. Jätä jokaisen omantunnon asiaksi. Niin olen minäkin tehnyt.

        Nauroin partoihini (sileä naama kyllä) kun joku väitti tuntevansa kolminaisuusopin.
        Siinä ei ole päätä eikä häntää, ja siksi etsinkin vuosikaudet jotakin järkevää selitystä, että voisin sen sulattaa, ja löysinkin.
        Olen sitä mieltä mitä opetuksessani kirjoitan.

        Siunausta
        jari laurila


      • jarlau kirjoitti:

        Ei mikään pakko.'
        Minuakin ärsyttää koko oppi.
        Ei sillä ole merkitystä käytännön uskonelämässä, mutta älä riitele siitä. Jätä jokaisen omantunnon asiaksi. Niin olen minäkin tehnyt.

        Nauroin partoihini (sileä naama kyllä) kun joku väitti tuntevansa kolminaisuusopin.
        Siinä ei ole päätä eikä häntää, ja siksi etsinkin vuosikaudet jotakin järkevää selitystä, että voisin sen sulattaa, ja löysinkin.
        Olen sitä mieltä mitä opetuksessani kirjoitan.

        Siunausta
        jari laurila

        veli jarlau!

        Samoilla vesillä ollaan.
        Minulla on aivan samat ajatukset "kolminaisuudesta".Sisälläni tiedän mistä on kysymys,mutta kolminaisuuden selittäminen kirjakielelle tai suullisesti on sen verran monimutkainen juttu että joka sen osaa selittää on itse Jumala.Ja tällä vaellusmatkallamme emme niitä "jumalia" nää.

        Joskus pohdin myös sitä kun jotkut sanovat:"ei sitä ole raamatussa",mutta onhan monta muutakin asiaa mitä ei ole raamatussa,mutta ei niiden oikeutusta epäillä.Tai ei ainakaan yleensä.

        Esim.miksi kristityt ei edelleenkään jaa omaisuuttaan köyhille,niinkuin oli alkuseurakunnan päivinä,tai alkuseurakunta kokoontui kodeissa,ei erillisissä "temppeleissä",kirkoissa tai rukoshuoneessa,tai leivän murtaminen oli Herran ehtoollisella asia numero yksi j.n.e.

        Mielestäni Kristus on antanut meille vallan käyttää MYÖS päätämme ja mukauttaa puhdasta oppia ajan tarpeen mukaan,kunhan Kristus pysyy samana.
        Sanojen tai tapojen kanssa viilaaminen on ihmisen nostamista jalustalle.


      • jarlau kirjoitti:

        Ei mikään pakko.'
        Minuakin ärsyttää koko oppi.
        Ei sillä ole merkitystä käytännön uskonelämässä, mutta älä riitele siitä. Jätä jokaisen omantunnon asiaksi. Niin olen minäkin tehnyt.

        Nauroin partoihini (sileä naama kyllä) kun joku väitti tuntevansa kolminaisuusopin.
        Siinä ei ole päätä eikä häntää, ja siksi etsinkin vuosikaudet jotakin järkevää selitystä, että voisin sen sulattaa, ja löysinkin.
        Olen sitä mieltä mitä opetuksessani kirjoitan.

        Siunausta
        jari laurila

        Juuri niin teenkin :) Jätän riitelyn ja väittelyt muille. Parempi on rakentaa rauhaa ja osoittaa rakkautta. Ei oppirakennelma ole ennenkään ketään pelastanut.

        Olen samaa mieltä ettei kolminaisuusopille ole todellista pohjaa. Tai ehkä pohja on oikea, mutta muuten se on aivan varmasti suunnaton yksinkertaistus Todellisuudesta.

        Siunausta sinulle Jari!


      • m.naat kirjoitti:

        veli jarlau!

        Samoilla vesillä ollaan.
        Minulla on aivan samat ajatukset "kolminaisuudesta".Sisälläni tiedän mistä on kysymys,mutta kolminaisuuden selittäminen kirjakielelle tai suullisesti on sen verran monimutkainen juttu että joka sen osaa selittää on itse Jumala.Ja tällä vaellusmatkallamme emme niitä "jumalia" nää.

        Joskus pohdin myös sitä kun jotkut sanovat:"ei sitä ole raamatussa",mutta onhan monta muutakin asiaa mitä ei ole raamatussa,mutta ei niiden oikeutusta epäillä.Tai ei ainakaan yleensä.

        Esim.miksi kristityt ei edelleenkään jaa omaisuuttaan köyhille,niinkuin oli alkuseurakunnan päivinä,tai alkuseurakunta kokoontui kodeissa,ei erillisissä "temppeleissä",kirkoissa tai rukoshuoneessa,tai leivän murtaminen oli Herran ehtoollisella asia numero yksi j.n.e.

        Mielestäni Kristus on antanut meille vallan käyttää MYÖS päätämme ja mukauttaa puhdasta oppia ajan tarpeen mukaan,kunhan Kristus pysyy samana.
        Sanojen tai tapojen kanssa viilaaminen on ihmisen nostamista jalustalle.

        Hei.

        Kiva kuulla Sinustakin taas.

        Niin, juuri, kuten kirjoitat.
        Olet varmaan käynyt monet aatokset asian ympärillä. Tiedän entisen opin mitä opetettiin kun kerroit taustaasi.
        Kovin hankala kysymys sitä taistaa vasten, ja siksi kai minulakin.
        Tunnenhan samat opetukset kuin Sinäkin ko. piiristä, jossa kuitenkin vilpittömiä ihmisiäkin on paljon saamalleen valolle.

        Kyllä elämä on toista joka piirissä verrattuna alkuseurakuntaan.
        Laodikealaisuus vallitsee, ja itsekin erehdyn ja hankaluuksiakin mahtuu taipalleelle.
        Ei se ole aina niin yksinkertaista, vaikka teoriat (teologian) tuntee.

        Jeesuksen käteen voi ottaa kiinni.
        Hän ei jätä hankaluuksienkaan keskellä, ja ihminen kasvaa kompastellessaankin.

        Siunausta paljon, ja hyvää loppukesää Sinulle
        jari laurila


      • Laurentius kirjoitti:

        Juuri niin teenkin :) Jätän riitelyn ja väittelyt muille. Parempi on rakentaa rauhaa ja osoittaa rakkautta. Ei oppirakennelma ole ennenkään ketään pelastanut.

        Olen samaa mieltä ettei kolminaisuusopille ole todellista pohjaa. Tai ehkä pohja on oikea, mutta muuten se on aivan varmasti suunnaton yksinkertaistus Todellisuudesta.

        Siunausta sinulle Jari!

        Hei ja kiitos paljon

        Kävin sivullasi ja ilahduin, että olet Jeesuksen oma, ja noin nuori mies.

        Kun mies tulee 48 vuoden ikään, suhtautuu nuorempiinsa kuin omiin lapsiinsa, ja katsoo ihmisen Luojan luomaa kauneutta lähim-mäisrakkaudessa, ja tahtoo aina hyvää, toki vanhemmillekin tietysti.

        Elämä on rakastamista.
        Jokaisen ihmisen ymmärtämistä, vaikka ei toisen tekoja aina hyväksyisikään.

        Itse olen nähnyt hyvin hankalan nuoruuden, joka oli tuskaa ja kärsimystä täynnä.

        Sinulle toivon, että pääset vähemmällä, ja Herrassa niin käy aivan varmasti.

        Olen iloinen jos/kun vaihdamme mielipiteitä.

        Jumalan siunausta paljon Sinulle
        jari laurila


      • jarlau kirjoitti:

        Hei ja kiitos paljon

        Kävin sivullasi ja ilahduin, että olet Jeesuksen oma, ja noin nuori mies.

        Kun mies tulee 48 vuoden ikään, suhtautuu nuorempiinsa kuin omiin lapsiinsa, ja katsoo ihmisen Luojan luomaa kauneutta lähim-mäisrakkaudessa, ja tahtoo aina hyvää, toki vanhemmillekin tietysti.

        Elämä on rakastamista.
        Jokaisen ihmisen ymmärtämistä, vaikka ei toisen tekoja aina hyväksyisikään.

        Itse olen nähnyt hyvin hankalan nuoruuden, joka oli tuskaa ja kärsimystä täynnä.

        Sinulle toivon, että pääset vähemmällä, ja Herrassa niin käy aivan varmasti.

        Olen iloinen jos/kun vaihdamme mielipiteitä.

        Jumalan siunausta paljon Sinulle
        jari laurila

        Niin, mitä olisi elämä ilman rakkautta? Ei kai elämää lainkaan kun Luojamme on itse Rakkaus :)

        Siunausta edelleen.


      • Laurentius kirjoitti:

        Niin, mitä olisi elämä ilman rakkautta? Ei kai elämää lainkaan kun Luojamme on itse Rakkaus :)

        Siunausta edelleen.

        Kiitos

        Tapaan sanoa aina nuorille: "Pidä huoli itsestäsi."

        Herrakin huolta pitää, joka Hänessä tahtoo olla ja riippua.

        Nuoret ovat tuuliajolla paljolti ilman että asiaa ymmärtävät itse.
        Samasta pienestä esikaupunkialuueen kylästä omia kavereitani on jo 6 hlö kuollut alkoholin seurauksena.

        Nuoret viettävät aika railakasta elämää ymmärtämättä mihinkä se saattaa johtaa.
        Minä olen vanha kaljakännäri, vanhaa sorsaa turha opettaa uimaan enää (heh) mutta jatkan raittiuden tiellä, ja juoksulenkkejä yms. kivaa.
        Herrassa löysin elämän vasta maallisessakin merkityksessä.

        Herrassa pysyt raittiina ja terveissä harrastuksissa ja mielihaluissa.

        Jutellaan täällä, kun vastaan tullaan.
        Kiva.
        Käy sivuillani, mutta älä pelästy jos joku asia on outo, voit kirjoittaa ja vastaan.

        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

        Minulla on ainakin 20 tekstiä päivittämättä sinne, kunhan naapurini opettaa minut itse päivitämään sivuni syksyn mittaan. Helteellä ei viitsinyt istua koneen ääressä.

        Nimimerkkisi tulee "suojelupyhimyksestä" josta sukunimeni on peräisin.

        Siunausta Herrassa
        jari laurila


      • annu42
        m.naat kirjoitti:

        veli jarlau!

        Samoilla vesillä ollaan.
        Minulla on aivan samat ajatukset "kolminaisuudesta".Sisälläni tiedän mistä on kysymys,mutta kolminaisuuden selittäminen kirjakielelle tai suullisesti on sen verran monimutkainen juttu että joka sen osaa selittää on itse Jumala.Ja tällä vaellusmatkallamme emme niitä "jumalia" nää.

        Joskus pohdin myös sitä kun jotkut sanovat:"ei sitä ole raamatussa",mutta onhan monta muutakin asiaa mitä ei ole raamatussa,mutta ei niiden oikeutusta epäillä.Tai ei ainakaan yleensä.

        Esim.miksi kristityt ei edelleenkään jaa omaisuuttaan köyhille,niinkuin oli alkuseurakunnan päivinä,tai alkuseurakunta kokoontui kodeissa,ei erillisissä "temppeleissä",kirkoissa tai rukoshuoneessa,tai leivän murtaminen oli Herran ehtoollisella asia numero yksi j.n.e.

        Mielestäni Kristus on antanut meille vallan käyttää MYÖS päätämme ja mukauttaa puhdasta oppia ajan tarpeen mukaan,kunhan Kristus pysyy samana.
        Sanojen tai tapojen kanssa viilaaminen on ihmisen nostamista jalustalle.

        http://www.kolumbus.fi/gematria/alkusana.htm

        Sieltä löytyy Ivan Paninin tutkimuksien perusteille rakennettua ja Mozhe Zewin allekirjoituksella julkaistuja sivuja hebreankielisen Raamatun numerollisuudesta. Oli tosi mielenkiintoisia sivuja juuri meitä kiinnostavista aiheista: Jeesus, Luoja, Lunastaja/VapahtajaPaimen, Kuningas, jne.


      • en muista tarkoin.
        kasi kirjoitti:

        Voisitko vastata oman näkemyksesi tähän: Onko Jeesus Jumalan luoma jonka kautta kaikki muu on olemassa vai onko Jeesus itse alku (siis itse Jumala)?

        Ennen luomakuntien alkua synnyin minä,Isä loi minut aikojen alussa koko luomakunnan esikoiseksi,ja niin edelleen.Minä leikitsin maanpiirin päällä Hänen edessään ja ihastukseni olivat ihmislapset.Jotensakin tähän tapaan,en muista paikkaa,eikä ole nyt aikaa etsiä,niin että jos joku tietää paikan,niin voisi kertoa minullekin.Muistaakseni kysymys oli psalmeista.Tarkoittaneeko se sitten Jeesusta ,vai ketä?Henkilöstä on kuitenkin kysymys,koska HÄN kertoo minä muodossa itsestään!Suokaa anteeksi jos ei tullut sanatarkasti,voitte itse tutkia asian paremmin ja kirjaimellisesti.


      • Sirkka Iita.
        en muista tarkoin. kirjoitti:

        Ennen luomakuntien alkua synnyin minä,Isä loi minut aikojen alussa koko luomakunnan esikoiseksi,ja niin edelleen.Minä leikitsin maanpiirin päällä Hänen edessään ja ihastukseni olivat ihmislapset.Jotensakin tähän tapaan,en muista paikkaa,eikä ole nyt aikaa etsiä,niin että jos joku tietää paikan,niin voisi kertoa minullekin.Muistaakseni kysymys oli psalmeista.Tarkoittaneeko se sitten Jeesusta ,vai ketä?Henkilöstä on kuitenkin kysymys,koska HÄN kertoo minä muodossa itsestään!Suokaa anteeksi jos ei tullut sanatarkasti,voitte itse tutkia asian paremmin ja kirjaimellisesti.

        esikoiseksi ennen kaikkeuksien alkua?Kuka on ollut olemassa aina? Silti on Isä,Poika ja Pyhä Henki.Raamattu kertoo että Jeesus on Jumalan Poika.Jeesus rukoili Isää,sanoen :"Tapahtukoon Sinun tahtosi,ei hän olisi voinut rukolla Jumalaa,jos Isä olisi sama persoona.Jeesus sanoi myöskin,että Isä on suurempi,kuin minä.Koskaan Jeesus ei käskenyt ylistää itseään,vaan Isää.Tulemuksensa ajastakin Jeesus sanoi ettei sitä tiedä kukaan,paitsi Isä,ettei edes hän,Jeesus tiedä sitä.Jeesus sanoi myöskin että hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä,mutta se ei silti tarkoita että se olisi otettu pois Isältä,EI vaan hän saa hallita kaikkea ja kaikessa,hänellä on TÄYSI luottamus Jumalan,Isän taholta.(rajaton luotto)Isä,Poika ja Pyhä Henki ovat siis täysin yhtä,eli yksimielisiä KAIKESSA,heillä ei ole mitään mielipide eroja,niin että tässämielessäkin yhtä.Jeesushan ei ole koskaan kapinoinut,eikä asettunut Jumalan tahtoa vastaan,vaan on ollut nöyrä Isänsä tahdolle AINA.Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt,joku voi ymmärtää toisin!Jeesushan pyysi ristillä Isältä,että ota pois tämä malja,mutta EI niinkuin MINÄ tahdon,vaan niinkuin SINÄ.Siinä on KAKSI eri persoonaa,ei kukaan sano itselleen"SINÄ",vaan on toinen jonka kanssa hän keskustelee,siis tässä keskustelee Isä ja Poika,joka puhuu hänelle.Mutta Jumala OLI Jeesuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa,siten,että Hän kärsi yhdessä Jeesuksen kanssa samoja tuskia.Jos meidän,kenen tahansa lasta kidutettaisiin,niin tottakai se sattuisi,me olisimme silloin siinä tuskassa mukana täysillä.Tämä ei mitenkään silti sulje pois Jeesuksen Jumaluutta,päinvastoin vahvistaa sen!Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt,joku ehkä toisin,voi perustella kantansa jos haluaa, että miten,ja mistä syystä uskoo muulla tavalla.Siunausta.tv.Sirkka Iita.


      • Sapere aude!
        en muista tarkoin. kirjoitti:

        Ennen luomakuntien alkua synnyin minä,Isä loi minut aikojen alussa koko luomakunnan esikoiseksi,ja niin edelleen.Minä leikitsin maanpiirin päällä Hänen edessään ja ihastukseni olivat ihmislapset.Jotensakin tähän tapaan,en muista paikkaa,eikä ole nyt aikaa etsiä,niin että jos joku tietää paikan,niin voisi kertoa minullekin.Muistaakseni kysymys oli psalmeista.Tarkoittaneeko se sitten Jeesusta ,vai ketä?Henkilöstä on kuitenkin kysymys,koska HÄN kertoo minä muodossa itsestään!Suokaa anteeksi jos ei tullut sanatarkasti,voitte itse tutkia asian paremmin ja kirjaimellisesti.

        Sananlaskut:
        8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.


      • kristitty.ihminen
        jarlau kirjoitti:

        Kiitos

        Tapaan sanoa aina nuorille: "Pidä huoli itsestäsi."

        Herrakin huolta pitää, joka Hänessä tahtoo olla ja riippua.

        Nuoret ovat tuuliajolla paljolti ilman että asiaa ymmärtävät itse.
        Samasta pienestä esikaupunkialuueen kylästä omia kavereitani on jo 6 hlö kuollut alkoholin seurauksena.

        Nuoret viettävät aika railakasta elämää ymmärtämättä mihinkä se saattaa johtaa.
        Minä olen vanha kaljakännäri, vanhaa sorsaa turha opettaa uimaan enää (heh) mutta jatkan raittiuden tiellä, ja juoksulenkkejä yms. kivaa.
        Herrassa löysin elämän vasta maallisessakin merkityksessä.

        Herrassa pysyt raittiina ja terveissä harrastuksissa ja mielihaluissa.

        Jutellaan täällä, kun vastaan tullaan.
        Kiva.
        Käy sivuillani, mutta älä pelästy jos joku asia on outo, voit kirjoittaa ja vastaan.

        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

        Minulla on ainakin 20 tekstiä päivittämättä sinne, kunhan naapurini opettaa minut itse päivitämään sivuni syksyn mittaan. Helteellä ei viitsinyt istua koneen ääressä.

        Nimimerkkisi tulee "suojelupyhimyksestä" josta sukunimeni on peräisin.

        Siunausta Herrassa
        jari laurila

        Uskoon tulleille pitää riittää Raamatun sanoilla määritelty
        Isä, Poika ja Pyhä Henki. Apostolien opetuksen lisäksi emme tarvitse
        myöhemmin syntynyttä kirkkoisien keksimää kolminaisuusoppia.
        "Herran sanat ovat selkeitä Sanoja!" Ps.12:7.

        200 -luvun lopulla alkoi kehittyä ns. kolminaisuusoppi. Se on pahasti
        ajatuksia sekoittava määritelmä.
        Kolminaisuusopin sekavuutta yritetään puolustella sillä, että "olemme niin
        vajavaisia, että emme voi ihmisjärjellä ymmärtää kolminaisuusoppia."
        Kolminaisuusoppi ei ole Jumalan Hengestä syntynyt, joten sitä ei
        pidäkään ymmärtää.

        Jokainen voi ymmärtää Raamatun selkeät Sanat, esim. 1 Kor. 8:6:
        "Niin on meillä ainoastaan yksi Jumala, ISÄ, josta kaikki on ja
        johon me olemme luodut; ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka
        kautta kaikki on.."
        Apostolisen opin mukaan siis ISÄ ON YKSI JUMALA!

        Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily (Hb. 1). Ja Isän olemuksen kuva
        (Kol.1:15).
        Isää Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt, koska "Herra on Henki!"
        Jeesuksen Isä on näkymätön Jumala, joka näyttäytyy Jeesuksessa.
        "Ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on Hänet ilmoittanut!"
        Joh. 1:18.
        "Joka näkee minut, näkee Hänet, joka on minut lähettänyt." Joh.12:45
        ja Joh. 14:6-11.
        Isä Jumala, joka ON Jeesusta suurempi, ei toimi ilman Välimiestä,
        vaan kaikki Jumalan toiminta tapahtuu Jeesuksen kautta.
        "Yksi on Jumala; yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä.."
        1 Tim.2:5.

        Toivoisin jokaisen selvittävän tätä asiaa lukemalla tästä
        linkistä aukevana kirjoitukseni:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/ajatuksiajumalasta.htm

        __________


      • Varoittaja!
        kristitty.ihminen kirjoitti:

        Uskoon tulleille pitää riittää Raamatun sanoilla määritelty
        Isä, Poika ja Pyhä Henki. Apostolien opetuksen lisäksi emme tarvitse
        myöhemmin syntynyttä kirkkoisien keksimää kolminaisuusoppia.
        "Herran sanat ovat selkeitä Sanoja!" Ps.12:7.

        200 -luvun lopulla alkoi kehittyä ns. kolminaisuusoppi. Se on pahasti
        ajatuksia sekoittava määritelmä.
        Kolminaisuusopin sekavuutta yritetään puolustella sillä, että "olemme niin
        vajavaisia, että emme voi ihmisjärjellä ymmärtää kolminaisuusoppia."
        Kolminaisuusoppi ei ole Jumalan Hengestä syntynyt, joten sitä ei
        pidäkään ymmärtää.

        Jokainen voi ymmärtää Raamatun selkeät Sanat, esim. 1 Kor. 8:6:
        "Niin on meillä ainoastaan yksi Jumala, ISÄ, josta kaikki on ja
        johon me olemme luodut; ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka
        kautta kaikki on.."
        Apostolisen opin mukaan siis ISÄ ON YKSI JUMALA!

        Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily (Hb. 1). Ja Isän olemuksen kuva
        (Kol.1:15).
        Isää Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt, koska "Herra on Henki!"
        Jeesuksen Isä on näkymätön Jumala, joka näyttäytyy Jeesuksessa.
        "Ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on Hänet ilmoittanut!"
        Joh. 1:18.
        "Joka näkee minut, näkee Hänet, joka on minut lähettänyt." Joh.12:45
        ja Joh. 14:6-11.
        Isä Jumala, joka ON Jeesusta suurempi, ei toimi ilman Välimiestä,
        vaan kaikki Jumalan toiminta tapahtuu Jeesuksen kautta.
        "Yksi on Jumala; yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä.."
        1 Tim.2:5.

        Toivoisin jokaisen selvittävän tätä asiaa lukemalla tästä
        linkistä aukevana kirjoitukseni:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/ajatuksiajumalasta.htm

        __________

        Weijo on paljon väärässä, välttäkää harhaoppia
        http://www.uskontie.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=12791


      • mitä olen kaivannut,

      • yksi paimen."
        mitä olen kaivannut, kirjoitti:

        Jumalan seurakunnan!

        Että silleen!


      • onko yhteyttä?
        kristitty.ihminen kirjoitti:

        Uskoon tulleille pitää riittää Raamatun sanoilla määritelty
        Isä, Poika ja Pyhä Henki. Apostolien opetuksen lisäksi emme tarvitse
        myöhemmin syntynyttä kirkkoisien keksimää kolminaisuusoppia.
        "Herran sanat ovat selkeitä Sanoja!" Ps.12:7.

        200 -luvun lopulla alkoi kehittyä ns. kolminaisuusoppi. Se on pahasti
        ajatuksia sekoittava määritelmä.
        Kolminaisuusopin sekavuutta yritetään puolustella sillä, että "olemme niin
        vajavaisia, että emme voi ihmisjärjellä ymmärtää kolminaisuusoppia."
        Kolminaisuusoppi ei ole Jumalan Hengestä syntynyt, joten sitä ei
        pidäkään ymmärtää.

        Jokainen voi ymmärtää Raamatun selkeät Sanat, esim. 1 Kor. 8:6:
        "Niin on meillä ainoastaan yksi Jumala, ISÄ, josta kaikki on ja
        johon me olemme luodut; ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka
        kautta kaikki on.."
        Apostolisen opin mukaan siis ISÄ ON YKSI JUMALA!

        Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily (Hb. 1). Ja Isän olemuksen kuva
        (Kol.1:15).
        Isää Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt, koska "Herra on Henki!"
        Jeesuksen Isä on näkymätön Jumala, joka näyttäytyy Jeesuksessa.
        "Ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on Hänet ilmoittanut!"
        Joh. 1:18.
        "Joka näkee minut, näkee Hänet, joka on minut lähettänyt." Joh.12:45
        ja Joh. 14:6-11.
        Isä Jumala, joka ON Jeesusta suurempi, ei toimi ilman Välimiestä,
        vaan kaikki Jumalan toiminta tapahtuu Jeesuksen kautta.
        "Yksi on Jumala; yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä.."
        1 Tim.2:5.

        Toivoisin jokaisen selvittävän tätä asiaa lukemalla tästä
        linkistä aukevana kirjoitukseni:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/ajatuksiajumalasta.htm

        __________

        löytyykö tuo salaperäinen jeesus1 turusta?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000018703628


      • että, että

      • kristitty.ihminen kirjoitti:

        Uskoon tulleille pitää riittää Raamatun sanoilla määritelty
        Isä, Poika ja Pyhä Henki. Apostolien opetuksen lisäksi emme tarvitse
        myöhemmin syntynyttä kirkkoisien keksimää kolminaisuusoppia.
        "Herran sanat ovat selkeitä Sanoja!" Ps.12:7.

        200 -luvun lopulla alkoi kehittyä ns. kolminaisuusoppi. Se on pahasti
        ajatuksia sekoittava määritelmä.
        Kolminaisuusopin sekavuutta yritetään puolustella sillä, että "olemme niin
        vajavaisia, että emme voi ihmisjärjellä ymmärtää kolminaisuusoppia."
        Kolminaisuusoppi ei ole Jumalan Hengestä syntynyt, joten sitä ei
        pidäkään ymmärtää.

        Jokainen voi ymmärtää Raamatun selkeät Sanat, esim. 1 Kor. 8:6:
        "Niin on meillä ainoastaan yksi Jumala, ISÄ, josta kaikki on ja
        johon me olemme luodut; ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka
        kautta kaikki on.."
        Apostolisen opin mukaan siis ISÄ ON YKSI JUMALA!

        Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily (Hb. 1). Ja Isän olemuksen kuva
        (Kol.1:15).
        Isää Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt, koska "Herra on Henki!"
        Jeesuksen Isä on näkymätön Jumala, joka näyttäytyy Jeesuksessa.
        "Ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on Hänet ilmoittanut!"
        Joh. 1:18.
        "Joka näkee minut, näkee Hänet, joka on minut lähettänyt." Joh.12:45
        ja Joh. 14:6-11.
        Isä Jumala, joka ON Jeesusta suurempi, ei toimi ilman Välimiestä,
        vaan kaikki Jumalan toiminta tapahtuu Jeesuksen kautta.
        "Yksi on Jumala; yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä.."
        1 Tim.2:5.

        Toivoisin jokaisen selvittävän tätä asiaa lukemalla tästä
        linkistä aukevana kirjoitukseni:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/ajatuksiajumalasta.htm

        __________

        Ymmärrän Sinua hyvin, ja kunnioitan mielipidettäsi, ja en itsekään näe tärkeänä tai pinnalla olevana asiana jumaluuden kolminaisuutta, mutta siihenkin on kuitenkin olemassa Raamatulliset peruteet.

        Käsitän JUMALUUDEN kolminaisuutta, eli jumaLUUDESSA esiintyvää kolmea asiaa Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.

        Siunausta
        jari laurila


      • kristitty.ihminen
        jarlau kirjoitti:

        Ymmärrän Sinua hyvin, ja kunnioitan mielipidettäsi, ja en itsekään näe tärkeänä tai pinnalla olevana asiana jumaluuden kolminaisuutta, mutta siihenkin on kuitenkin olemassa Raamatulliset peruteet.

        Käsitän JUMALUUDEN kolminaisuutta, eli jumaLUUDESSA esiintyvää kolmea asiaa Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.

        Siunausta
        jari laurila

        Näen itse elintärkeänä uskomisen Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen; mutta
        Raamatun opettamalla tavalla, ilman kirkkoisien keksimää kolminaisuusoppia.
        Tämä uskominen tulee olla Pyhän Hengen vaikuttamaa, jonka on
        synnyttänyt Jumalan Sanan kuuleminen.
        "Usko, jonka Jeesus vaikuttaa" (Apt.3) on se raamatullinen usko, joka meihin
        on tullut uudestisyntymiskokemuksessa.
        Jos tätä uskoa ravitaan oikealla ravintoaineella, Jumalan Sanalla Raamatulla,
        niin elämästämme purkautuu kaikki Raamatun ulkopuolinen uskominen.
        Emme silloin enää tahdo omaksua mm. kolminaisuusoppi-asiakirjaa Raamatun
        rinnalle.

        Uskovien on näemmä vaikeaa käsittää tätä asiaa, että olen hylännyt Raamatun
        ulkopuolisen asiapaperin nimeltä kolminaisuusoppi, en apostolien opettamaa
        ja Raamatun sivuilla olevaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen yhteyttä.

        PS. Oletko käynyt seurakunnan sivuilla osoitteessa:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com
        _____________________________________


      • kristitty.ihminen kirjoitti:

        Näen itse elintärkeänä uskomisen Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen; mutta
        Raamatun opettamalla tavalla, ilman kirkkoisien keksimää kolminaisuusoppia.
        Tämä uskominen tulee olla Pyhän Hengen vaikuttamaa, jonka on
        synnyttänyt Jumalan Sanan kuuleminen.
        "Usko, jonka Jeesus vaikuttaa" (Apt.3) on se raamatullinen usko, joka meihin
        on tullut uudestisyntymiskokemuksessa.
        Jos tätä uskoa ravitaan oikealla ravintoaineella, Jumalan Sanalla Raamatulla,
        niin elämästämme purkautuu kaikki Raamatun ulkopuolinen uskominen.
        Emme silloin enää tahdo omaksua mm. kolminaisuusoppi-asiakirjaa Raamatun
        rinnalle.

        Uskovien on näemmä vaikeaa käsittää tätä asiaa, että olen hylännyt Raamatun
        ulkopuolisen asiapaperin nimeltä kolminaisuusoppi, en apostolien opettamaa
        ja Raamatun sivuilla olevaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen yhteyttä.

        PS. Oletko käynyt seurakunnan sivuilla osoitteessa:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com
        _____________________________________

        Kiitos

        Tuio asia on monille hyvin hankala kysymys, ja itse jätän sen jokaisen omantunnon asiaksi.

        Kävin sivuilla.
        Siunausta uskon tiellesi
        jari laurila


    • Anonyymi

      Löysin tällaisen ketjun vuodelta 2006.

      Olin aikaisemmin päivällä pohtinut, ja ajatellut, että kysyn
      palstalaisilta, että onko keskustelut muuttuneet viimeisten
      vuosien aikana. Itse koen, että keskustelut ovat menneet
      niin Jumalaa ja uskovia herjaaviksi, ettei moneenkaan
      ketjuun enää voi osallistua. Ei ole montaa ketjua, jossa
      enää olisi asiallista toista kunnioittavaa keskustelua.
      Mutta tässä ketjussa tuntuu olevan asiallista keskustelua,
      Kukaan ei herjo toista, eikä varsinkaan helluntailaisia uskovia,
      niinkuin nyt miltei jokaisessa ketjussa harjataan.

      Muuten, joko kolminaisuus on avautunut sinullekin?
      Onhan näistä asioista ollut paljon keskustelua ja
      vääntöä näiden vuosien aikana, jotka ovat taakse
      jääneet.

      Minulle itselleni kolminaisuus avautui vuosien aikana
      pikkuhiljaa Raamatun Sanan äärellä. Mutta sellaisena
      kuin sen nyt ymmärrän, se avautui kahdessa sekunnissa
      v. 1997 kun luin:

      Joh 14:23 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku
      rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun
      Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja
      jäämme hänen tykönsä asumaan."

      Tässä Jeesus lupaa, että sekä Hän itse, että Isä tulevat,
      ja jäävät, opetuslasten luokse ASUMAAN! Koska, missä,
      ja miten Isä ja Poika tulivat? Entä mihin jäi Pyhä Henki?
      Eikö Hän ole jumaluudessa mukana? Vai jäikö Pyhä Henki
      pois Jeesuksen lupauksesta tulla Isän kanssa? Tuliko siis
      Pyhä Henki myös? Miten luet Joh 14. luvusta? Minä olen
      lukenut näin:

      https://www.jumala-kanssamme.se/440034901

      Mvh J - K

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2102
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 163
      1234
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe