todella kipeä iskias

auts hermot menee

sängystä ei taho päästä ylös sattuu niin vietävästi. sairaslomaa EN voi ottaa missään nimes. alkuviikosta on 2 vapaata joten sillon ois aikaa käydä lääkärissä tai hierojalla, mutta en osaa päättää kummalle menisin. lääkkeitä on joten lääkärillä käynti on varmaan turhaa, ku en kerta sitä lomaakaan haluu.
mut uskaltaako mennä suoraan hierojalle tai vastaavalle? kertokaapa omia kokemuksia, mikä on auttanu.

17

11825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta moisesta on...

Kuuleppas nyt...mulla oli toi tilanne kuukausikaupalla mä vaan kulin lääkärissä ja kieltäydyin sairaslomasta.

Kunnes...menin ihan kaksinkerroin ja magneettikuva paljasti että välilevyn repeämää ja pullistumaa olikin taustalla ja siksi huononin...

Kovat hoidot,jumpat,vesijuoksut on nyt takana ja valitettavasti olen edelleen kipeä...ollut jo huhtikuusta lähtien sairaslomalla ja jatkuu vuoden loppuun ja en tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan,alanvaihto???

Joten,kokemuksesta tiedän että jos ei hoitoja aloita heti ja jää sairaslomalle,asia näköjään pitkittyy/hankaloituu!!!

Minäkin luulin tammi-helmi-maaliskuun etten voi olla töistä pois mutta pakkopa oli jäädä ja tässä tulos;(((

• auts hermot menee

totakai pystys jäämään saikulle, mut ku toimin sijaisena ja muutenki on tullu säästökustannukset työpaikalla eteen. jos oot pois, niin hankala saada sijaisuuksiakaan :(
        totta et jotain pitää nyt ajoissa tehä, viikon vasta oon kärsiny kovista kivuista. on mulla joskus ennenki ollu iskias mut huomattavasti lievempänä.

• sama

Kannatan myös että pitäisit OIKEASTI sairaslomaa ja kuntoutat sen selkäsi ennen kuin se on myöhäistä. Itse tein saman virheen, että sitkeästi tein töitä ja pelasin jääkiekkoa ym. ym. kunnes selkä meni lopullisesti ja sitten olikin pakko pitää sairaslomaa (11kk) ja selkäleikkaukseen ja ammatin vaihto.

Ja nyt elämä on yhtä kuntoutusta, päivääkään ei voi olla liikkumatta muuten ei pääse ollenkaan liikkumaan ja vähän raskasta työtä tai ei edes raskasta tarvitse olla (siivoaminen tai puutarhatyöt riittävät) niin taas saattaa olla muutaman päivän ihan selätön ja järkyttävä kipu.

Lääkäriin vaan ja uskot jos käskee sairaslomalle. Jaksamista sinulle selkäkipujen kanssa! Meitä on liian monta!

• Kokemusta moisesta kirj yllä

Jos vaan luet tän,haluaisin kysellä sulta jotain...

esim...mitä sulta leikattiin?
        Miten toivuit?
        Missä vaiheessa uudelleenkoulutus ja pääsit sinne hyvin? Millaista päivärahaa sait opiskeluajoilta?

Siinä monta kiperää kysymystä mitä itse nyt mietiskelen...

Menen ensiviikolla enmg-tutkimukseen,katellan onko tullut pysyviä hermovmmoja...saikkulissa huhtikuusta asti,mut kipeä jo tammikuun tapaturmasta asti!

Kiitos jos jaksat vastailla ;)))

• Sama kirjoittaja
        Kokemusta moisesta kirj yllä kirjoitti:

Miten toivuit?
        Missä vaiheessa uudelleenkoulutus ja pääsit sinne hyvin? Millaista päivärahaa sait opiskeluajoilta?

Menen ensiviikolla enmg-tutkimukseen,katellan onko tullut pysyviä hermovmmoja...saikkulissa huhtikuusta asti,mut kipeä jo tammikuun tapaturmasta asti!

Laitoinkin vahingossa väärän linkin alle äskeisen kirjoitukseni, eli oli tarkoitettu sulle Auts herm....

sori!

• Sama

Olin mä sittenkin laittanut oikean linkin alle ;)))

Oikee sähläri täällä...kaippa tuo läkitys tekee jo tehtävänsä päässäkin!!!

Eli sulta leikatulta halusin kysellä...sori vielä kerran!

• toki
        Kokemusta moisesta kirj yllä kirjoitti:

Miten toivuit?

Toki saa kysellä ja vastaankin =)

Mulla leikattiin ihan tavallinen välilevyn pullistuma lannerangan neljännen ja viidennen nikaman välistä (se yleisin pullistumaväli). Oli kuulemma oikein iso ettei ollut ihme että jatkuva kova särky ei helpottanut ajan kanssa. Toivuin leikkauksesta ihan hyvin, mutta leikkaava lääkäri sanoi, että yhdellä viidestä leikatusta pullistuma uusiutuu ja tietenkin minä onnellinen oli yksi niistä viidestä ;)

Mulla oli sellainen tilanne, että olin työtön siinä vaiheessa kun selkä leikattiin. Leikkauksen jälkeen aloitin työt kaupassa (ei omaa alaa), jossa olin 8kuukautta ja selkä oli ihan ok. Loppuvaiheessa tätä työrupeamaa lapioin kotipihalla multaa ja selkä jotenkin "meni" ja viikko sairaslomaa, siitä taas alkoi ajoittaiset kipujaksot. Tässä vaiheessa totesin, että taidan joutua jättämään hyvästit näille oman alan raskaille maa- ja metsäalan töille ja hakeuduin kouluun.

Laskeskelin, että minun ei kannata odottaa uudelleenkoulutus eli kuntoutus -päätöstä Kelasta, koska siihen olisi mennyt niin pitkä aika, että "omaehtoisella" kouluun menolla olen jo melkein valmistunut (ammattikoulusta) kun olisin Kelan kautta vasta saanut päätöksen kuntoutuksesta. Ja minun tilanteessa kuntoutustuki olisi ollut suunnilleen saman verran kun nyt sain opintotukea ja matkatukea yhteensä, koska ei ollu tarpeeksi monta vuotta työkokemusta "omalta alalta".

Kuntoutustuki toki olisi ollut isompi kuin opintotuki, mutta kun minulla ei ollut mahdollista kulkea julkisilla kulkuvälineillä koulussa, sain matkatukea ja silloin ne yhteensä oli suunnilleen saman verran kuin olisi ollut se kuntoutustuki. Ja kuntoutustuen lisäksi ei muistaakseni enään olisi saanut erikseen matkatukea.

Onko sinulla työhistoriaa kuinka pitkältä ajalta? Muistaakseni jos on kymmenen vuotta ollut alalla niin silloin voi saada paremmin sitä tukea uudelleenkoulutuksen ajalta, olisko joku prosentti palkasta tms.

Onko enmg-tutkimus se hermoratatutkimus? Mulle tehtiin sellainen kun pullistuma uusiutui ja toisen jalan jalkaterä "läpsyi" eli sieltä oli sitten jotkut hermot niin puristuksissa että voimat oli osaksi pois jalasta. Se pullistuma uusiutui siis n.puolitoista vuotta leikkauksen jälkeen kun olin jo opiskelemassa uutta ammattia. Ortopedi oli sitä mieltä, että ei kannata lähteä uudestaan leikkaamaan, koska pullistuma oli samassa välissä. Se olisi voinut mennä vielä huonommaksi, koska leikkaus olisi kuulemma vaikeampi kuin ensimmäinen. Jouduin olemaan koulustakin 4 kuukautta sairaslomalla kun en pystynyt edes ajamaan autolla kouluun saati istumaan koulun penkillä koko päivää. Onneksi kivut kuitenkin helpottuivat itsestään siinä neljässä kuukaudessa ja pystyin jatkamaan opiskelua.

Tässä tuli nyt vähän pitkästi selitettyä, sorry!

Mut toivottavasti sinä saat avun kipuihisi ja muutkin asiat selviää!

• läpsyttäjä
        toki kirjoitti:

Mulla leikattiin ihan tavallinen välilevyn pullistuma lannerangan neljännen ja viidennen nikaman välistä (se yleisin pullistumaväli). Oli kuulemma oikein iso ettei ollut ihme että jatkuva kova särky ei helpottanut ajan kanssa. Toivuin leikkauksesta ihan hyvin, mutta leikkaava lääkäri sanoi, että yhdellä viidestä leikatusta pullistuma uusiutuu ja tietenkin minä onnellinen oli yksi niistä viidestä ;)

Mulla oli sellainen tilanne, että olin työtön siinä vaiheessa kun selkä leikattiin. Leikkauksen jälkeen aloitin työt kaupassa (ei omaa alaa), jossa olin 8kuukautta ja selkä oli ihan ok. Loppuvaiheessa tätä työrupeamaa lapioin kotipihalla multaa ja selkä jotenkin "meni" ja viikko sairaslomaa, siitä taas alkoi ajoittaiset kipujaksot. Tässä vaiheessa totesin, että taidan joutua jättämään hyvästit näille oman alan raskaille maa- ja metsäalan töille ja hakeuduin kouluun.

Laskeskelin, että minun ei kannata odottaa uudelleenkoulutus eli kuntoutus -päätöstä Kelasta, koska siihen olisi mennyt niin pitkä aika, että "omaehtoisella" kouluun menolla olen jo melkein valmistunut (ammattikoulusta) kun olisin Kelan kautta vasta saanut päätöksen kuntoutuksesta. Ja minun tilanteessa kuntoutustuki olisi ollut suunnilleen saman verran kun nyt sain opintotukea ja matkatukea yhteensä, koska ei ollu tarpeeksi monta vuotta työkokemusta "omalta alalta".

Kuntoutustuki toki olisi ollut isompi kuin opintotuki, mutta kun minulla ei ollut mahdollista kulkea julkisilla kulkuvälineillä koulussa, sain matkatukea ja silloin ne yhteensä oli suunnilleen saman verran kuin olisi ollut se kuntoutustuki. Ja kuntoutustuen lisäksi ei muistaakseni enään olisi saanut erikseen matkatukea.

Onko sinulla työhistoriaa kuinka pitkältä ajalta? Muistaakseni jos on kymmenen vuotta ollut alalla niin silloin voi saada paremmin sitä tukea uudelleenkoulutuksen ajalta, olisko joku prosentti palkasta tms.

Onko enmg-tutkimus se hermoratatutkimus? Mulle tehtiin sellainen kun pullistuma uusiutui ja toisen jalan jalkaterä "läpsyi" eli sieltä oli sitten jotkut hermot niin puristuksissa että voimat oli osaksi pois jalasta. Se pullistuma uusiutui siis n.puolitoista vuotta leikkauksen jälkeen kun olin jo opiskelemassa uutta ammattia. Ortopedi oli sitä mieltä, että ei kannata lähteä uudestaan leikkaamaan, koska pullistuma oli samassa välissä. Se olisi voinut mennä vielä huonommaksi, koska leikkaus olisi kuulemma vaikeampi kuin ensimmäinen. Jouduin olemaan koulustakin 4 kuukautta sairaslomalla kun en pystynyt edes ajamaan autolla kouluun saati istumaan koulun penkillä koko päivää. Onneksi kivut kuitenkin helpottuivat itsestään siinä neljässä kuukaudessa ja pystyin jatkamaan opiskelua.

"Onko enmg-tutkimus se hermoratatutkimus? Mulle tehtiin sellainen kun pullistuma uusiutui ja toisen jalan jalkaterä "läpsyi" eli sieltä oli sitten jotkut hermot niin puristuksissa että voimat oli osaksi pois jalasta."

Voisitko kertoa miten jalka "läpsyi". Itse en pysty kävelemään vasemmalla jalalla niin että kantapohja osuisi ensin lattiaan.. pelottaa jos joudun leikkaukseen :(

• tarkoitan
        läpsyttäjä kirjoitti:

"Onko enmg-tutkimus se hermoratatutkimus? Mulle tehtiin sellainen kun pullistuma uusiutui ja toisen jalan jalkaterä "läpsyi" eli sieltä oli sitten jotkut hermot niin puristuksissa että voimat oli osaksi pois jalasta."

Voisitko kertoa miten jalka "läpsyi". Itse en pysty kävelemään vasemmalla jalalla niin että kantapohja osuisi ensin lattiaan.. pelottaa jos joudun leikkaukseen :(

Just niin, että ei pysty kantapäillä kävelemään, koska se jalkaterä ei pysy ylhäällä vaan menee koko jalkapohja lattiaan. "Läpsymisellä" tarkoitan sitä, että kun kävelin niin se jalka oli niinkuin halvaantunut ja kuului sellai läpsähdys kun jalkaterä läpsähti maahan ilman että pystyin kontrolloimaan astumista.

Liekö osasin selittää?!? =)

Onko sulla kovia kipuja? Tunnen pari tapausta että pelkän "läpsymisen" takia ei ole alettu leikkaamaan. Niinkuin ei minullakaan leikattu uudestaan. Leikkaus on yleensä se viimeinen vaihtoehto jos kivut ei levolla helpota.

Älä etukäteen murehdi, mutta jos joudut leikkaukseen niin voin kertoa, että mulla pelotti leikkaus ihan hirveästi ja sitten se olikin ihan äkkiä ohi eikä mitään hirveitä kipuja ollut sen jälkeen. Ja paljon parempi oli sen jälkeen, koska jatkuva särky "jäi leikkauspöydälle".

Jaksamista!

• kinkkaaja
        tarkoitan kirjoitti:

Just niin, että ei pysty kantapäillä kävelemään, koska se jalkaterä ei pysy ylhäällä vaan menee koko jalkapohja lattiaan. "Läpsymisellä" tarkoitan sitä, että kun kävelin niin se jalka oli niinkuin halvaantunut ja kuului sellai läpsähdys kun jalkaterä läpsähti maahan ilman että pystyin kontrolloimaan astumista.

Liekö osasin selittää?!? =)

Onko sulla kovia kipuja? Tunnen pari tapausta että pelkän "läpsymisen" takia ei ole alettu leikkaamaan. Niinkuin ei minullakaan leikattu uudestaan. Leikkaus on yleensä se viimeinen vaihtoehto jos kivut ei levolla helpota.

Älä etukäteen murehdi, mutta jos joudut leikkaukseen niin voin kertoa, että mulla pelotti leikkaus ihan hirveästi ja sitten se olikin ihan äkkiä ohi eikä mitään hirveitä kipuja ollut sen jälkeen. Ja paljon parempi oli sen jälkeen, koska jatkuva särky "jäi leikkauspöydälle".

Jaksamista!

Itselläni on vasen nilkka turvonnut ja en pysty sillä jalalla kävelemään kunnolla kantapäällä. Mikähän on vialla? :( Taasko lääkäriin?

• 6 1/2 kk kipuja...
        toki kirjoitti:

Kiitoksia oikein paljon vastauksista!

Työhistoriaa 20v takana ja se hoitoalalla,et saapa nähä pystyykö sama vielä tekemään...

Nyt pari siedettävää päivää takana,luulen et toi vesijuoksu nyt ollut hyväksi mut yöt on edelleen hankalia.Vasemmalla kyljellä ei pysty nukkumaan koska särky 4-5 välissä lisääntyy ja samalla tunnene ku joku iso hermo alkaa pakottaan tossa L4-5 välin kohdalla,kohta on pohje jumalattoman kipeä ja varpaisiin alkaa säteillä,välillä menee koko kinttu turraksi.

Huomenna alkaa selviään kun menen yliopistolliseen käymään ja sit se enmg eli hermoratoja katellaan ettei kaatuminen vaan saanut pysyvää hermovammaa aikaseksi.

On meitä selkäsairaita kun lukee näitä...MITEN MEIDÄB HERMOT KESTÄÄ???
        Mulla itellä ainaskin kuuden kipukuukauden jälkeen hermoja ei ole ollenkaan!!!

Tsemppiä kaikille jotka näitä lukee,kuiteskin jokainen kipujen kanssa kamppailee kuiteskin!!!

• myös sairaslomaa välttävä

Jalkoihin LÄMMINTÄ mutta kipeeseen paikkaan kylmää. Kylmävoide tai kylmäpussi ainenkin yöksi.
      Toisille auttaa taas lämmin iskiaskohtaan, esim. lampaantalja tmv yöksi.
      Vältä vetoa ja viileää ja nostelua.
      Syö särkylääkettä jossa tulehduskipulääkettä. Kokeile myös iholle laitettavaa kipulääkettä.
      Jäsenkorjaajasta voi olla apua, samoin hierojasta, mutta usein hieronta kipeyttää vielä enempi seuraavana päivänä. Pidemmällä tähtäimellä apua. Apua voi myös olla akupunktiosta.
      Lepää mahdollisuuksien mukaan
      Itse sain aikanaan jopa kortisonia issiakseen pistettynä, ei auttanut.

• Selkä sökönä

Sen voin vaan sanoa et aika parantaa,joillakin sekään ei auta...kuten mulla.

Tulehduskipulääke on mennyt nyt 5 ja puolikuukautta.Lyyrica on mennyt nostoannoksilla 4 ja puolikuukautta ja aina vaan on "iisias-suoni" tulehtunut...maata ei voi enää vas kylellä ja eteenpäin ei saa kyllä kumartaa ja jos nostaa jotain olen varma et joudun jo sen jälkeen pyörätuoliin koska niin kipeä olen ollut monet monet kuukaudet...tossa ylempänä kirjoittelinkin tästä...

No,jospas ensviikolla omani alkaa selviään...lähden kiireellisellä lähetteellä lisätutkimuksiin.Hermoradat nyt ensin ja sit muutakin aletaan tutkiin,esim ristisuoliluu ym et missä se suurin puristus on ja miksi näin...mullahan kaatuminen selälleen tapahtui tammikuussa ja tavallaan vaan huonommaksi olen mennyt...

Ei muutaku voimia kaikille hermosärystä kärsiville,tiedän et se vie voimia ja välillä tuntuu et mistä niitä löytyy...
        Koskaan aiemmin en ole moisesta ärsinyt mutta nyt tiedän kun menin kaatumaa...

• hoidettu
        Selkä sökönä kirjoitti:

Sen voin vaan sanoa et aika parantaa,joillakin sekään ei auta...kuten mulla.

Tulehduskipulääke on mennyt nyt 5 ja puolikuukautta.Lyyrica on mennyt nostoannoksilla 4 ja puolikuukautta ja aina vaan on "iisias-suoni" tulehtunut...maata ei voi enää vas kylellä ja eteenpäin ei saa kyllä kumartaa ja jos nostaa jotain olen varma et joudun jo sen jälkeen pyörätuoliin koska niin kipeä olen ollut monet monet kuukaudet...tossa ylempänä kirjoittelinkin tästä...

No,jospas ensviikolla omani alkaa selviään...lähden kiireellisellä lähetteellä lisätutkimuksiin.Hermoradat nyt ensin ja sit muutakin aletaan tutkiin,esim ristisuoliluu ym et missä se suurin puristus on ja miksi näin...mullahan kaatuminen selälleen tapahtui tammikuussa ja tavallaan vaan huonommaksi olen mennyt...

Ei muutaku voimia kaikille hermosärystä kärsiville,tiedän et se vie voimia ja välillä tuntuu et mistä niitä löytyy...
        Koskaan aiemmin en ole moisesta ärsinyt mutta nyt tiedän kun menin kaatumaa...

"esim ristisuoliluu ym et missä se suurin puristus on ja miksi näin..."

Mistä mahdat löytää lääkärin, joka tuosta mitään ymmärtää? No onhan heitä ehkä 2-3 Suomessa. Itse olin onnekas...

• sama vika

Voisin kuvitella sinunkin saavan apua lääkäriltä, jonka nimi on Antti Heikkilä. Hän ottaa vastaan Eiran sairaalassa Helsingissä, mutta ennen ajan vaurausta voit tutustua hänen kirjoittamiinsa kirjoihin. Hän on kroonisen kivun ja juuri selkävaivojen asiantuntija.

• sitä

hieromista uudelleen. Silloin ei hieronta ole hyväksi jos on tulehdus päällä.

Kyllä se iskiaksen pahalainen kaataa sängyyn jos se menee oikein pahaksi, itsellä leikattiin reilu vuosi sitten ja siitä ilosta jäi hermovaurio jalkoihin.

• Jenna.

aivan hirveään iskiaskipuun 10 päivän Felden-kuuri. Kipu oli niin valtavaa että oli pahempaa kuin synnytyskipu ja olen 2 lasta sentään ilman kipulääkkeitä synnyttänyt. Epäilin että iskiashermo olisi ollut tulehtunut koska en pystynyt edes istumaan enkä makaamaan paikallaan, vaan piti voihkia koko ajan. Onneksi ei ole uusinut, mutta sellainen pieni tuntemus on jäänyt joka kulkee reiden takaosasta polven korkeudelle. Se pahin kipu tuntui silloin keskellä pakaraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe