Kannattaako diesel

Ostoaikeissa

Olen ostamassa uutta autoa ja yritän järkeillä
kannattaako minun ostaa diesel vai bensa. Olen
ollut huomaavinani että eri lähteissä saadaan
aivan erilaisia vuotuisia kilometrimääriä ennen
kuin diesel kannattaa hankkia. Eli mitä pitää
arvioida: ostohinnan ero, dieselvero,
jälleenmyyntiarvo ???? Itse ajan vuodessa n 20000
km eli valinta taitaa olla tiukka.

Toinen asiaan liittyvä utelu: millaisia nämä
kehutut uudet dieselit ovat TODELLA, kerkiääkö
liikenteessä, säilyykö kuulo, nokeentuuko
ympäristö (noin stereotyyppinä)? Olen havainnut
ystäväpiirissäni keskustelun dieselin eduista
nostattavan hyvinkin voimakkaita tunteita
puolesta ja vastaan ja toivonkin tietoon ja/tai
kokemukseen perustuvia kommentteja.

29

3060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Q

      nuo mainitsemasi sekä lisäksi dieselin
      ajo-ominaisuudet (eli helppoudesta kannattaa ehkä
      maksaa hieman).

      Käy koeajamassa erityisesti maantiellä vaikka
      Pösön uusi 2.2 HDI ja Volsun 96 kW:n
      pumppusuutinvehje, niin hämmästyt.

    • Nismo!

      vähän siitäkin et paljonko on diesel-vero, mut
      noin yleistäen se on 35000km/vuosi kieppeissä et
      kannattako ostaa uusi diesel henkilöuto. Mutta ota
      huomioon se et nyky dieselit kulkee yhtä hyvin
      kuin vastaavat bensavehkeet, mut niiden kulutus ei
      paljoa nouse vaikka polkisitkin reilusti, toisin
      kuin besa-autolla ajettaessa.

      • Ford-Man

        Noin pieni kilometrimäärä on ehkä sillä rajalla,
        että ei välttämättä kannata dieselin osto.
        Tietysti riippuu vähän automerkistä, mikä sitten
        on bensa- ja dieselmallin hintaero.


      • diesel

        Ja mikähän viisaus piilee "yleisesti 35 tkm"
        arvioosi? Oletko koskaan laskenut asiaa? Osaatko
        laskea?


    • C-class

      Minulla oli viimeksi diesel joskus 90-luvun
      alkupuolella. Silloinen diesel-golf ei lähtenyt
      käyntiin, kun pakkanen lähenteli -20 astetta.
      Mutta tämä ongelma lienee poistunut.

      Minusta auton koko ja näin kulutus on merkittävä
      asia, diesel/bensa-valinnassa. Uutta S-mersua tai
      vastaavaa tuskin ostaisin bensakoneella, jossakin
      pikkukinnerissä dieselin edullisempi kulutus ei
      juurikaan hyödytä.

      Dieselit eivät tuota talvella tarpeeksi lämpöä
      auton lämmityslaitteeseen (hukkalämpöä, kuten
      dieselistit sanovat), vaan monet hankkivat _ajon
      aikana käytettävän_ eberin tai webaston.

      Diesel-autoilijat ovat lopun ikäänsä epävarmoja
      autovalintansa järkevyydestä, bensakuskit vain
      ajavat. Tämän huomaa esimerkiksi tällä palstalla,
      heti kun dieselin ja bensan hintaero alkaa
      pienetä, diesel-kuskit alkavat porata korkeata
      polttoaineen hintaa. Kun hintaero taas kasvaa,
      kukaan ei sano mitään.

      Ei ole varmaa, että nykyinen paljon ajavia
      diesel-autoilijoita suosiva polttoainevero säilyy
      maailman tappiin saakka. Muunkinlaisia malleja on
      olemassa, Suomessa diesel on poikkeuksellisen
      edullinen verrattuna muihin eu-maihin.

      Yleensä diesel/bensa vertailuissa jää liian
      vähälle huomiolle se, että diesel-auton arvo
      laskee huomattavasti hitaammin. Ainakin nykyisen
      diesel-boomin aikana nokivasarasta on helppo
      päästä eroon.

      • Iso D

        muissa maissa ei ole muuten Tiisseli veroa...
        ...esim. ranskassa on vero hevosvoimat, ja
        voit arvata että se järjestelmä ei suosi
        isotehoisia bensakeksintöjä


      • C-class
        Iso D kirjoitti:

        muissa maissa ei ole muuten Tiisseli veroa...
        ...esim. ranskassa on vero hevosvoimat, ja
        voit arvata että se järjestelmä ei suosi
        isotehoisia bensakeksintöjä

        Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
        diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
        käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
        vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
        lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
        Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.

        Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
        merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
        diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
        maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
        bensakone.


      • Iso D
        C-class kirjoitti:

        Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
        diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
        käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
        vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
        lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
        Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.

        Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
        merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
        diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
        maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
        bensakone.

        sulla on sitte sellanen tiisseli että sillä pitää
        ajaa tallapohjassa vai??? nykyään kun ne kulkee
        paremmin kuin bensa vehkeet, sitä paitsi missä sä
        suomessa saat ajaa talla pohjassa, käyppäs nyt
        hakemassa jostain hieman lisää tietoa ja kokemusta
        tiisseleistä ennen ku tuut tänne väitää että saman
        kokonen ja merkkinen bensa auto kuluttaa vähemmän
        kuin tiisseli. tiisseli ei toisexseen kulutuksella
        ajotapaan yhtä voimakkasti kuin bensiinihärveli.


      • Omituista
        C-class kirjoitti:

        Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
        diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
        käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
        vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
        lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
        Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.

        Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
        merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
        diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
        maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
        bensakone.

        Päinvastoin. Nykyaikainen diesel kuluttaa matka-
        ajossa _paljon_ vähemmän kuin bensakone. Matkan
        päällä kun vaikuttaa moottorin vääntö eikä
        huipputeho. Esim. puolitoistatonninen VW Passat
        Tdi kulkee viidellä litralla naftaa 100 km.
        Koitapa samaa bensamallilla. Miten ihmeessä voit
        väittää tuollaista? Oletko joskus ajanut
        dieselillä?


      • Nide
        C-class kirjoitti:

        Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
        diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
        käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
        vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
        lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
        Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.

        Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
        merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
        diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
        maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
        bensakone.

        vm 2000 MB E200CDI matka-ajossa 4,5-4,8
        l/100km.Siivu 600 km,muun liikenteen
        mukana,ajotietokoneen mukaan keskinopeus 86
        km/h...


      • C-class
        Omituista kirjoitti:

        Päinvastoin. Nykyaikainen diesel kuluttaa matka-
        ajossa _paljon_ vähemmän kuin bensakone. Matkan
        päällä kun vaikuttaa moottorin vääntö eikä
        huipputeho. Esim. puolitoistatonninen VW Passat
        Tdi kulkee viidellä litralla naftaa 100 km.
        Koitapa samaa bensamallilla. Miten ihmeessä voit
        väittää tuollaista? Oletko joskus ajanut
        dieselillä?

        No uskotaan sitten että nykydieseli ei enää kuluta
        maantieajossa. Omat kokemukseni ovat, kuten
        sanoin, 90-luvun alkupuolelta. Silloinen
        diesel-golffi vei talla pohjassa ajellessa lähes
        10 l / 100 km, eli enemmän kuin bensakone.
        Taajama-ajossa sen sijaan noin 5 l / 100 km. Tuon
        jälkeen olen ajellut silloin tällöin pakulla, ja
        mielestäni nuo ovat edelleen janoisia
        maantieajossa.

        Mutta kuten sanottu, en väitä olevani
        nykydieselien asiantuntija.


      • Iso D
        C-class kirjoitti:

        No uskotaan sitten että nykydieseli ei enää kuluta
        maantieajossa. Omat kokemukseni ovat, kuten
        sanoin, 90-luvun alkupuolelta. Silloinen
        diesel-golffi vei talla pohjassa ajellessa lähes
        10 l / 100 km, eli enemmän kuin bensakone.
        Taajama-ajossa sen sijaan noin 5 l / 100 km. Tuon
        jälkeen olen ajellut silloin tällöin pakulla, ja
        mielestäni nuo ovat edelleen janoisia
        maantieajossa.

        Mutta kuten sanottu, en väitä olevani
        nykydieselien asiantuntija.

        ei sattunu käymään mielessäs, että pakettiautossa
        ilmanvastus on lähinnä katekoriassa kerrostalot.
        itselläni on -89 Raskalaiskeksintö kulutus on ollu
        matka-ajon ja kaupunki ajon eriasteisissa
        yhdistelmissä 4,6 ja 5,5 välillä.


      • Rudolf
        C-class kirjoitti:

        Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
        diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
        käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
        vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
        lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
        Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.

        Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
        merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
        diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
        maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
        bensakone.

        Kovassa moottoritieajossa dieselin suhteellinen
        kulutus kasvaa bensa-autoihin verrattuna, mutta
        diesel vie kovassakin autobahna-ajossa
        huomattavasti vähemmän kuin bensa. Missään
        tilanteessa diesel ei vie enempää kuin bensa.

        Basel - Puttgarden. Keskinopeus 145 km/h
        (laskettu matkan ja ajan mukaan). Kulutus 6,8
        l/100 km. VW Passat TDI.

        Basel - Puttgarden. Boxi katolla 400 kg.
        Keskinopeus 132 km/h. Kulutus 6,4 l/100 km. Ford
        Focus TCI.


      • ei koskaan bensaa
        C-class kirjoitti:

        No uskotaan sitten että nykydieseli ei enää kuluta
        maantieajossa. Omat kokemukseni ovat, kuten
        sanoin, 90-luvun alkupuolelta. Silloinen
        diesel-golffi vei talla pohjassa ajellessa lähes
        10 l / 100 km, eli enemmän kuin bensakone.
        Taajama-ajossa sen sijaan noin 5 l / 100 km. Tuon
        jälkeen olen ajellut silloin tällöin pakulla, ja
        mielestäni nuo ovat edelleen janoisia
        maantieajossa.

        Mutta kuten sanottu, en väitä olevani
        nykydieselien asiantuntija.

        Oisko kannattanu korjata se golffi, itellä -85
        diesel golffi ja lähtee -30 pakkasesta käyntiin
        yhellä hehkutuksella ja lohkaria en käytä ja
        vielä kulutuksesta vaikka ajan motarilla 145 km/h
        (ei mee kovempaa) nii ainetta palaa 6 litraa
        satasella. Koneella ajettu 350000 eikä ees
        hehkuja vaihettu ja pumppua vahän ruuvattu
        isommalle.


    • Iso D

      olen itse ajellut tiisseli autoilla n. 450tkm ja
      olosuhteiden pakosta bensa vehkeillä n. 5 tkm.
      ajamisen helppous on tiisselin vahvinpuoli
      kuolematon vääntö jo alakierroksilla.... ....jos
      ajat ihan lyhyttä ajoa niin siinä nyt vie mikä
      tahansa koirankoppi paljon, varsinkin jos ei käytä
      talvella lohkolämppäriä, mut kokonaisuutena
      tiisseli nostaa kulutusta matka ajon lukemista
      1-1,5 l/100km kaupunki ajossa, kun taas bensiini
      laite saattaa nostaa helposti 3-4 l/100km. se että
      käy koittamassa vaikka pösön 406 HDi:tä niin et
      kyllä pysty sanomaan melun perusteella kumpaa
      ainetta kone käyttää, mutta tankatessa ja miten
      pitkälle tankilla pääsee yllättää aina
      positiivisesti

    • Iso G

      Riippuu paljon merkistä ja mallista, ja mitä
      odotat autoltasi, mutta keskimäärin jos ostat
      uuden auton ja tarvitse siihen laina-rahoitusta,
      niin en usko, että 20 000 km:n matka vuosittain
      riittää kumoamaan suuremmat ostokustannukset,
      suuremmat vakuutukset, dieselvero ja hiukan
      kalliimmat huoltokustannukset, tai ainakaan et
      saa dieselistä mitään säästöä aikaan. Eli alkaa
      olla tuollainen km määrä vasta siinä rajoilla,
      että dielelillä ajo on taloudellisesti
      kannattavampaa kokonaisuudessaan


      Itselläni on kavareita, joidenka mielestä jo 10
      tkm:n ajo vuosittaiin tuo 10 tmk:n säästön
      ajettaessa dieselillä, kun taas itse pidän tuota
      20 tkm:n rajaa sellaisena, että kulut on bensan
      ja dielselin osalta plus miinus nolla ja joissain
      autoissa se raja on suurempi.
      Olenkin kysynyt kavereiltani, että kun bensa-
      atuon kulut 10 tkm:n matkalle on ALLE 10 tmk:aa,
      niin maksaako kenties diesel-auton maahantuoja
      takaisin se erotuksen, jotta se 10 tmk:n säästö
      syntyy ;-)
      Vastauksena on tullut, että 1,4 bensa Polo vie 10
      l/100 km ja diesel Polo vie 3-3,5 l/100 km. Harmi
      kun samainen kaveri ei osallistu taludellisuus
      ajoihin, sillä olisi tuollaisilla normaaleilla
      kulutuksilla jo kärki-kahinoissa SELVÄSTI!!

      Mutta tilanteesi on kuitenkin siinä rajoilla,
      joten tarkakka laskeminen auttaa, kun tiedät
      automerkin ja mallin ja niiden kulutukset,
      vakuutukset, lainan korot, huoltojen määrä
      ensimmäisinä vuosina yms.

      • voimaa ilman dieseliä

        Ajan 35 tkm vuodessa ja laskin että dieselin
        hyöty on kaikkien veronmaksujen ja suurempien
        vakuutusten ja tiheämpien huoltokäyntien jälkeen
        niin pieni, että ei kannata. Ihan parin tonnin
        takia en rupea kuuntelemaan dieselin raksutusta
        (suurin osa nykydieseleistäkin pitää selvästi
        ohjaamoon kuuluvaa häiritsevää raksutusta, esim.
        uudet VAG:n tdi-koneet).


      • Iso D
        voimaa ilman dieseliä kirjoitti:

        Ajan 35 tkm vuodessa ja laskin että dieselin
        hyöty on kaikkien veronmaksujen ja suurempien
        vakuutusten ja tiheämpien huoltokäyntien jälkeen
        niin pieni, että ei kannata. Ihan parin tonnin
        takia en rupea kuuntelemaan dieselin raksutusta
        (suurin osa nykydieseleistäkin pitää selvästi
        ohjaamoon kuuluvaa häiritsevää raksutusta, esim.
        uudet VAG:n tdi-koneet).

        Mutta eihän saksalaiset ole ennenkään osanneet
        tehdä hiljaisia autoja(halpispaskat opel, WV,
        Ford) pois lukien kalliimmat merkit MB, BMW, AUDI,
        jos haluut hiljaisen auton halvemmalla niin osta
        sitten ranskalainen keksintö. Perustuu muuten
        kokemukseen... ...esim työ kaverilla oli Ford
        escort -99, ja haukkui sitä meluisammaksi kuin
        peugeot 309 -88, ja molemmat tiisseleitä, em.
        kaveri muuten vaihtoi sen saksalais paskan
        Citikkaan.


    • ....

      Jos olet ostamassa keskiluokan(Astra,Focus) ei
      varmaankan kannata, tuulilasi-lehdessä
      laskeskelivat, että tarvitse ajaa 50000-60000 km
      vuodessa, jotta diesel tulee halvemmaksi.Diesel-
      auto on nimittäin äkkiä 20000 mk kalliimpi kuin
      bensa-versio.Nykyaikainen bensa-vehje ei ole
      mikään syöppö, kulutusero vastaavaan dieseliin on
      1,5-2 litraa/100 km riippuen tietenkin kuskista,
      bensakoneella saa kyllä kulumaan.
      Jos sitten muuten noita vertailee, niin kyllä
      bensakone on paljon parempi kulkemaan ja melu on
      pienempi.

      • bmw diesel

        ajan bmw 320d:llä. Hankintahintaero vastaavaan
        bensaan (320i) muutama tonni (=n.5000mk) bensan
        eduksi (kun lisää diisseliin bensan
        lisävarusteet). Suorituskyky paljon bensa peliä
        parempi, jopa paikaltaan diiseli kiihtyy samaan
        kuin bensa, mutta maantiellä esim. ohituksissa
        bensa vehje sitten jääkin jo paljon jälkeen. Melu
        diissel pelissä on vain tyhjäkäynnillä kovempi,
        mutta ajossa moottorityyppiä ei erota.

        Itse miellyin eniten diisselin ajoominaisuuksiin
        eli huippu vääntö on käytettävissä koko
        kierrosalueella, meno ja kiihtyvyys on
        tasaista "kuminarumaista" toisin kuin bensalla,
        jossa kovat kiihdytykset ovat melko nykivää menoa.

        Kulutus kaupunkiajossa (oli kesä tai talvi) noin
        6,5-7 l/100km ja maantiellä 5-5,5 l/100km.
        Litraero noin 1,20 mk ja diiselvero 3000mk eli
        laske kannattavuus itse (bensalla 10.000km
        kulutus noin 1000 litraa eli hintana
        1000*6,90=6900mk, diisel 10.000km kulutus noin
        650 litraa eli hintana 650*4,80 = 3120mk, erotus
        3780mk eli kun pois otetaan diiselvero, jää
        käteen 780mk diiselin eduksi ja kaikki tämä vain
        10.000 kilometrillä!!!).

        Kun vielä huomioidaan diiselin parempi
        jälleenmyyntiarvo, en voi kuin ihmetellä miksi
        edes nykypäivänä keskustellaan kumpi on parempi
        (tietysti riippuu merkistä).

        Huoltovälit ja hinnat on muuten diisselissä ja
        bensassa samat (22.000 km välein huollon hinta on
        900-1600 markkaa huoltotyypistä riippuen..ainakin
        bmw:ssä). Myös vakuutuksissa ei ole eroa. Diisel
        moottorityyppinä ei vaikuta vakuutusluokkiin.


      • 80 DD on hyvä
        bmw diesel kirjoitti:

        ajan bmw 320d:llä. Hankintahintaero vastaavaan
        bensaan (320i) muutama tonni (=n.5000mk) bensan
        eduksi (kun lisää diisseliin bensan
        lisävarusteet). Suorituskyky paljon bensa peliä
        parempi, jopa paikaltaan diiseli kiihtyy samaan
        kuin bensa, mutta maantiellä esim. ohituksissa
        bensa vehje sitten jääkin jo paljon jälkeen. Melu
        diissel pelissä on vain tyhjäkäynnillä kovempi,
        mutta ajossa moottorityyppiä ei erota.

        Itse miellyin eniten diisselin ajoominaisuuksiin
        eli huippu vääntö on käytettävissä koko
        kierrosalueella, meno ja kiihtyvyys on
        tasaista "kuminarumaista" toisin kuin bensalla,
        jossa kovat kiihdytykset ovat melko nykivää menoa.

        Kulutus kaupunkiajossa (oli kesä tai talvi) noin
        6,5-7 l/100km ja maantiellä 5-5,5 l/100km.
        Litraero noin 1,20 mk ja diiselvero 3000mk eli
        laske kannattavuus itse (bensalla 10.000km
        kulutus noin 1000 litraa eli hintana
        1000*6,90=6900mk, diisel 10.000km kulutus noin
        650 litraa eli hintana 650*4,80 = 3120mk, erotus
        3780mk eli kun pois otetaan diiselvero, jää
        käteen 780mk diiselin eduksi ja kaikki tämä vain
        10.000 kilometrillä!!!).

        Kun vielä huomioidaan diiselin parempi
        jälleenmyyntiarvo, en voi kuin ihmetellä miksi
        edes nykypäivänä keskustellaan kumpi on parempi
        (tietysti riippuu merkistä).

        Huoltovälit ja hinnat on muuten diisselissä ja
        bensassa samat (22.000 km välein huollon hinta on
        900-1600 markkaa huoltotyypistä riippuen..ainakin
        bmw:ssä). Myös vakuutuksissa ei ole eroa. Diisel
        moottorityyppinä ei vaikuta vakuutusluokkiin.

        Viekö bmw 320 bensa koneella 10 litraa/100 km?
        Jos vie, niin onpas AIKA syöppö kone bemarissa.

        Ja hekä bemun kohdalla tilanne on tuo, mutta
        normaalisti dieseli maksaa 20 - 30 tmk enemmän,
        kuin bensa (VW, Pösö, Toyota, Opel yms). Ja
        missään noista autoista ei bensan ja dieselin
        kulutuksessa ole ero dieselin hyväksi kuin 2
        litraa/100 km, joten tuo sinun laskukaava menee
        metsään aika rankasti!! Ja tuo bensan ja dieselin
        hintojen suhde vaikuttaa myös jonkun verran, eli
        kallista on bensa sinun asuinalueellasi :)

        eli dieselin hankkiminen riippuu siis autosta ja
        näköjään laskijastakin aika paljon, vai mitä?


      • ALIVE
        80 DD on hyvä kirjoitti:

        Viekö bmw 320 bensa koneella 10 litraa/100 km?
        Jos vie, niin onpas AIKA syöppö kone bemarissa.

        Ja hekä bemun kohdalla tilanne on tuo, mutta
        normaalisti dieseli maksaa 20 - 30 tmk enemmän,
        kuin bensa (VW, Pösö, Toyota, Opel yms). Ja
        missään noista autoista ei bensan ja dieselin
        kulutuksessa ole ero dieselin hyväksi kuin 2
        litraa/100 km, joten tuo sinun laskukaava menee
        metsään aika rankasti!! Ja tuo bensan ja dieselin
        hintojen suhde vaikuttaa myös jonkun verran, eli
        kallista on bensa sinun asuinalueellasi :)

        eli dieselin hankkiminen riippuu siis autosta ja
        näköjään laskijastakin aika paljon, vai mitä?

        okei bensa bemari kuluttaa 9,5L/100km.


      • -Arttu-
        bmw diesel kirjoitti:

        ajan bmw 320d:llä. Hankintahintaero vastaavaan
        bensaan (320i) muutama tonni (=n.5000mk) bensan
        eduksi (kun lisää diisseliin bensan
        lisävarusteet). Suorituskyky paljon bensa peliä
        parempi, jopa paikaltaan diiseli kiihtyy samaan
        kuin bensa, mutta maantiellä esim. ohituksissa
        bensa vehje sitten jääkin jo paljon jälkeen. Melu
        diissel pelissä on vain tyhjäkäynnillä kovempi,
        mutta ajossa moottorityyppiä ei erota.

        Itse miellyin eniten diisselin ajoominaisuuksiin
        eli huippu vääntö on käytettävissä koko
        kierrosalueella, meno ja kiihtyvyys on
        tasaista "kuminarumaista" toisin kuin bensalla,
        jossa kovat kiihdytykset ovat melko nykivää menoa.

        Kulutus kaupunkiajossa (oli kesä tai talvi) noin
        6,5-7 l/100km ja maantiellä 5-5,5 l/100km.
        Litraero noin 1,20 mk ja diiselvero 3000mk eli
        laske kannattavuus itse (bensalla 10.000km
        kulutus noin 1000 litraa eli hintana
        1000*6,90=6900mk, diisel 10.000km kulutus noin
        650 litraa eli hintana 650*4,80 = 3120mk, erotus
        3780mk eli kun pois otetaan diiselvero, jää
        käteen 780mk diiselin eduksi ja kaikki tämä vain
        10.000 kilometrillä!!!).

        Kun vielä huomioidaan diiselin parempi
        jälleenmyyntiarvo, en voi kuin ihmetellä miksi
        edes nykypäivänä keskustellaan kumpi on parempi
        (tietysti riippuu merkistä).

        Huoltovälit ja hinnat on muuten diisselissä ja
        bensassa samat (22.000 km välein huollon hinta on
        900-1600 markkaa huoltotyypistä riippuen..ainakin
        bmw:ssä). Myös vakuutuksissa ei ole eroa. Diisel
        moottorityyppinä ei vaikuta vakuutusluokkiin.

        Niin, mutta satuitko huomaamaan, että bensakone on
        6-pyttynen ja diesel tuiki-tavallinen
        rivi-nelonen. Eli 320d:tä pitäisi kai verrata
        johonkin 318:aan!

        On nimittäin järkeenkäypä juttu, että kuutokone on
        kestävyydessään, ajettavuudessan yms. aivan eri
        maailmoissa kuin 4-pyttynen. Puhumattakaan siitä
        rivikutosen pensa-bemarin miellyttävästä
        käyntiäänestä.


      • diesel-bmw
        -Arttu- kirjoitti:

        Niin, mutta satuitko huomaamaan, että bensakone on
        6-pyttynen ja diesel tuiki-tavallinen
        rivi-nelonen. Eli 320d:tä pitäisi kai verrata
        johonkin 318:aan!

        On nimittäin järkeenkäypä juttu, että kuutokone on
        kestävyydessään, ajettavuudessan yms. aivan eri
        maailmoissa kuin 4-pyttynen. Puhumattakaan siitä
        rivikutosen pensa-bemarin miellyttävästä
        käyntiäänestä.

        toki tiedän että 320i on kutoskone. Käynti 6-syl
        koneessa on todella tasaista ja hiljaista, mutta
        ajossa 4-syl diesel ja 6-syl bensa eivät
        käyntiääniltään paljoakaan eroa. Tietysti
        kierrosten noustessa dieselissä on karumpi soundi.

        Kestävyyden kanssa on kyllä tasan toisinpäin.
        Sillä dieseleitä (edes nyky sellaisia) ei saa
        ajamalla rikki. Ajettavuuden vuoksi nimenomaan
        valitsin diesel koneen bensan sijasta. Kysymys on
        tässäkin makuasioista, mutta itse arvostan suurta
        vääntöä. 320d:ssä sitä 280Nm ja vastaavasti
        320i:ssä 190Nm, ja sen huomaa.

        Laskelmani aiemmin perustuivat siihen, että
        ajetaan kaupungissa. Bensa koneen kulutus 12,5 ja
        dieselin 7,4 (yhteiskulutus bensa 8,9 ja diesel
        5,7). Tänään shellin hinnat olivat bensa 6,90 ja
        diesel 4,80. Eli voit tehdä laskelmasi uudelleen
        näillä arvoilla. Laske ja ylläty!


      • Rudolf
        diesel-bmw kirjoitti:

        toki tiedän että 320i on kutoskone. Käynti 6-syl
        koneessa on todella tasaista ja hiljaista, mutta
        ajossa 4-syl diesel ja 6-syl bensa eivät
        käyntiääniltään paljoakaan eroa. Tietysti
        kierrosten noustessa dieselissä on karumpi soundi.

        Kestävyyden kanssa on kyllä tasan toisinpäin.
        Sillä dieseleitä (edes nyky sellaisia) ei saa
        ajamalla rikki. Ajettavuuden vuoksi nimenomaan
        valitsin diesel koneen bensan sijasta. Kysymys on
        tässäkin makuasioista, mutta itse arvostan suurta
        vääntöä. 320d:ssä sitä 280Nm ja vastaavasti
        320i:ssä 190Nm, ja sen huomaa.

        Laskelmani aiemmin perustuivat siihen, että
        ajetaan kaupungissa. Bensa koneen kulutus 12,5 ja
        dieselin 7,4 (yhteiskulutus bensa 8,9 ja diesel
        5,7). Tänään shellin hinnat olivat bensa 6,90 ja
        diesel 4,80. Eli voit tehdä laskelmasi uudelleen
        näillä arvoilla. Laske ja ylläty!

        Olen täysin samaa mieltä. Diesel vääntää
        voimakkaammin ja paljon alempaa. Lisäksi sillä on
        jouheva ajaa kuminauhamaisen vedon vuoksi. Ajosta
        tulee pehmeää, ei samalla lailla töksähtävää kuin
        bensalla.

        Diesel kulkee ja kiihtyy eleettömästi. Kaasua ei
        tarvi kuin hieman varpailla painaa. Ohituksessa
        ei tarvi heittää pienempää sisään ja nyrjäyttää
        matkustajien niskoja. Dieselillä riittää vain
        kaasun painaminen ja edellä oleva auto on kuin
        varkain ohitettu.

        Meikälainen ajaisi dieselillä vaikka dieselöljy
        maksaisi saman verran kuin bensa. Minä valitsin
        dieselin juuri tuon jouhevuuden takia. Jos siinä
        samalla säästyy 9000 mk vuodessa, niin mikäs sen
        mukavempaa.

        Yleensä diesel valitaan pitkän matkan
        maantieajoon, mutta juuri kaupunkiajossa se on
        taloudellisimmillaan. Välillä tuntuu, että se
        kulkee pelkällä pyhällä hengellä.


      • 320ci
        diesel-bmw kirjoitti:

        toki tiedän että 320i on kutoskone. Käynti 6-syl
        koneessa on todella tasaista ja hiljaista, mutta
        ajossa 4-syl diesel ja 6-syl bensa eivät
        käyntiääniltään paljoakaan eroa. Tietysti
        kierrosten noustessa dieselissä on karumpi soundi.

        Kestävyyden kanssa on kyllä tasan toisinpäin.
        Sillä dieseleitä (edes nyky sellaisia) ei saa
        ajamalla rikki. Ajettavuuden vuoksi nimenomaan
        valitsin diesel koneen bensan sijasta. Kysymys on
        tässäkin makuasioista, mutta itse arvostan suurta
        vääntöä. 320d:ssä sitä 280Nm ja vastaavasti
        320i:ssä 190Nm, ja sen huomaa.

        Laskelmani aiemmin perustuivat siihen, että
        ajetaan kaupungissa. Bensa koneen kulutus 12,5 ja
        dieselin 7,4 (yhteiskulutus bensa 8,9 ja diesel
        5,7). Tänään shellin hinnat olivat bensa 6,90 ja
        diesel 4,80. Eli voit tehdä laskelmasi uudelleen
        näillä arvoilla. Laske ja ylläty!

        sulla on varmasti hyvä diesel BMW, mutta käytä
        uuden auton tietoja tehdessäsi vertailuja.
        320i 2,2 konella tehoa 125kW vääntöä 210Nm.
        Kiihtyvyys 0-100km/h 8,2 s ja huiput 226 km/h.
        Olen itse vaihtanut 320d:n bensabemariin, enkä
        ole katunut yhtään, päinvastoin.
        Jos ajelet autolla mikä maksaa 250.000 mk, mitä
        väliä sillä on meneekö vuodessa muutama tonni
        enemmän polttoaineisiin.


    • Laskettu on

      Mikäli tarkoitat asian taloudellista puolta.
      Varsinkin kun dieselin ja bensan hintaero on
      kaventunut. Homma on aika helppo laskea, kun
      siihen hieman syventyy. Huomaa, että rahallakin on
      hintansa (varsinkin jos joutuu pankkilainalle),
      jolloin dieselin kalliimpi hankintahinta nostaa
      kustannuksia huomattavasti. Tietysti laskuhommassa
      on pystyttävä ennakoimaan ko. kulkuvälineen
      pitoaika.
      Nykyiset dieselit ovat kyllä hyviä pelejä esim.
      keskusteluissa vw:n dieselit, mutta valitettavasti
      ne ovat nyös tolkuttoman hintaisia.

      • naku

        Tänään paikallisella:

        95E 6,69
        D 4,59

        ero 2,10 mk/l

        Nyt on ollut jo kuukauden ajan noin kahden markan
        ero.

        Hinnanero vaihtelee vuodenajan mukaan. Talvella
        pienin ja kesällä suurin. Keskimääräinen
        hinnanero kolmen vuoden ajalta on noin 1,70 mk/l.

        Kun dieselin kuluts on paljon pienempi kuin
        bensan niin yhdessä edullisemman polttoaineen
        avulla polttoainekustannukset ovat 40-50% bensan
        vastaavista. Jos joka toisen tankillisen saa
        ilmaiseksi niin vuotuinen 2500 - 3000 mk on
        hetkessä tienattu.

        Mulle esim. tulee 50 tkm vuodessa. Veron maksun
        jälkeen säästöä kertyy vakuutukset ja huollot
        mukaanlukien 10 000 mk vuodessa. Nyt on kaksi
        vuotta takana. Diesel maksoi 18 000 mk enemmän
        kuin bensa. Ajan autolla vielä kolme vuotta.
        Yhteensä säästöä kertyy 50 000 mk. Tuonkin
        jälkeen 250 tkm ajetusta dieselistä saa enemmän
        kuin 250 tkm ajetusta bensasta. Ainakin 5000 mk.

        Ei kyllä vaadita ihmeellistä matematiikkaa, jotta
        homman saa kannattavaksi.

        Jos ajat 35 tkm vuodessa, niin monilla merkeillä
        saat dieselin usean tonnin vuodessa
        edullisemmaksi. Mukaan voit ottaa korkomenot,
        vakuutuksien sekä huoltojen erot jne.


      • Laskinpa uusiksi
        naku kirjoitti:

        Tänään paikallisella:

        95E 6,69
        D 4,59

        ero 2,10 mk/l

        Nyt on ollut jo kuukauden ajan noin kahden markan
        ero.

        Hinnanero vaihtelee vuodenajan mukaan. Talvella
        pienin ja kesällä suurin. Keskimääräinen
        hinnanero kolmen vuoden ajalta on noin 1,70 mk/l.

        Kun dieselin kuluts on paljon pienempi kuin
        bensan niin yhdessä edullisemman polttoaineen
        avulla polttoainekustannukset ovat 40-50% bensan
        vastaavista. Jos joka toisen tankillisen saa
        ilmaiseksi niin vuotuinen 2500 - 3000 mk on
        hetkessä tienattu.

        Mulle esim. tulee 50 tkm vuodessa. Veron maksun
        jälkeen säästöä kertyy vakuutukset ja huollot
        mukaanlukien 10 000 mk vuodessa. Nyt on kaksi
        vuotta takana. Diesel maksoi 18 000 mk enemmän
        kuin bensa. Ajan autolla vielä kolme vuotta.
        Yhteensä säästöä kertyy 50 000 mk. Tuonkin
        jälkeen 250 tkm ajetusta dieselistä saa enemmän
        kuin 250 tkm ajetusta bensasta. Ainakin 5000 mk.

        Ei kyllä vaadita ihmeellistä matematiikkaa, jotta
        homman saa kannattavaksi.

        Jos ajat 35 tkm vuodessa, niin monilla merkeillä
        saat dieselin usean tonnin vuodessa
        edullisemmaksi. Mukaan voit ottaa korkomenot,
        vakuutuksien sekä huoltojen erot jne.

        Polttoaine.netin mukaan bensan ja dieselin
        hintaero esim. helsingissä vaihtelee 1.5 - 1.9 mk
        välillä. N. 20 000 mk:n hintaero tekee esim. 5
        vuoden pitoajalla (rahan korko arvon alennus)
        dieselvero n. 6000 mk/vuosi. Näillä kustannuksilla
        dieselillä pitäisi ajaa n. 30 tkm/vuosi, jotta
        oltaisiin sujut. Mukana ei ole huolto- yms.
        kuluja. Auton hankkija sanoi ajavansa 20
        tkm/vuosi, joten edelleenkin epäilen dieselin
        kannattavuuta. 50 tkm vuodessa onkin jo eri juttu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe