Olen ostamassa uutta autoa ja yritän järkeillä
kannattaako minun ostaa diesel vai bensa. Olen
ollut huomaavinani että eri lähteissä saadaan
aivan erilaisia vuotuisia kilometrimääriä ennen
kuin diesel kannattaa hankkia. Eli mitä pitää
arvioida: ostohinnan ero, dieselvero,
jälleenmyyntiarvo ???? Itse ajan vuodessa n 20000
km eli valinta taitaa olla tiukka.
Toinen asiaan liittyvä utelu: millaisia nämä
kehutut uudet dieselit ovat TODELLA, kerkiääkö
liikenteessä, säilyykö kuulo, nokeentuuko
ympäristö (noin stereotyyppinä)? Olen havainnut
ystäväpiirissäni keskustelun dieselin eduista
nostattavan hyvinkin voimakkaita tunteita
puolesta ja vastaan ja toivonkin tietoon ja/tai
kokemukseen perustuvia kommentteja.
Kannattaako diesel
29
3060
Vastaukset
- Q
nuo mainitsemasi sekä lisäksi dieselin
ajo-ominaisuudet (eli helppoudesta kannattaa ehkä
maksaa hieman).
Käy koeajamassa erityisesti maantiellä vaikka
Pösön uusi 2.2 HDI ja Volsun 96 kW:n
pumppusuutinvehje, niin hämmästyt. - Nismo!
vähän siitäkin et paljonko on diesel-vero, mut
noin yleistäen se on 35000km/vuosi kieppeissä et
kannattako ostaa uusi diesel henkilöuto. Mutta ota
huomioon se et nyky dieselit kulkee yhtä hyvin
kuin vastaavat bensavehkeet, mut niiden kulutus ei
paljoa nouse vaikka polkisitkin reilusti, toisin
kuin besa-autolla ajettaessa.- Ford-Man
Noin pieni kilometrimäärä on ehkä sillä rajalla,
että ei välttämättä kannata dieselin osto.
Tietysti riippuu vähän automerkistä, mikä sitten
on bensa- ja dieselmallin hintaero. - diesel
Ja mikähän viisaus piilee "yleisesti 35 tkm"
arvioosi? Oletko koskaan laskenut asiaa? Osaatko
laskea?
- C-class
Minulla oli viimeksi diesel joskus 90-luvun
alkupuolella. Silloinen diesel-golf ei lähtenyt
käyntiin, kun pakkanen lähenteli -20 astetta.
Mutta tämä ongelma lienee poistunut.
Minusta auton koko ja näin kulutus on merkittävä
asia, diesel/bensa-valinnassa. Uutta S-mersua tai
vastaavaa tuskin ostaisin bensakoneella, jossakin
pikkukinnerissä dieselin edullisempi kulutus ei
juurikaan hyödytä.
Dieselit eivät tuota talvella tarpeeksi lämpöä
auton lämmityslaitteeseen (hukkalämpöä, kuten
dieselistit sanovat), vaan monet hankkivat _ajon
aikana käytettävän_ eberin tai webaston.
Diesel-autoilijat ovat lopun ikäänsä epävarmoja
autovalintansa järkevyydestä, bensakuskit vain
ajavat. Tämän huomaa esimerkiksi tällä palstalla,
heti kun dieselin ja bensan hintaero alkaa
pienetä, diesel-kuskit alkavat porata korkeata
polttoaineen hintaa. Kun hintaero taas kasvaa,
kukaan ei sano mitään.
Ei ole varmaa, että nykyinen paljon ajavia
diesel-autoilijoita suosiva polttoainevero säilyy
maailman tappiin saakka. Muunkinlaisia malleja on
olemassa, Suomessa diesel on poikkeuksellisen
edullinen verrattuna muihin eu-maihin.
Yleensä diesel/bensa vertailuissa jää liian
vähälle huomiolle se, että diesel-auton arvo
laskee huomattavasti hitaammin. Ainakin nykyisen
diesel-boomin aikana nokivasarasta on helppo
päästä eroon.- Iso D
muissa maissa ei ole muuten Tiisseli veroa...
...esim. ranskassa on vero hevosvoimat, ja
voit arvata että se järjestelmä ei suosi
isotehoisia bensakeksintöjä - C-class
Iso D kirjoitti:
muissa maissa ei ole muuten Tiisseli veroa...
...esim. ranskassa on vero hevosvoimat, ja
voit arvata että se järjestelmä ei suosi
isotehoisia bensakeksintöjäNiin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.
Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
bensakone. - Iso D
C-class kirjoitti:
Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.
Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
bensakone.sulla on sitte sellanen tiisseli että sillä pitää
ajaa tallapohjassa vai??? nykyään kun ne kulkee
paremmin kuin bensa vehkeet, sitä paitsi missä sä
suomessa saat ajaa talla pohjassa, käyppäs nyt
hakemassa jostain hieman lisää tietoa ja kokemusta
tiisseleistä ennen ku tuut tänne väitää että saman
kokonen ja merkkinen bensa auto kuluttaa vähemmän
kuin tiisseli. tiisseli ei toisexseen kulutuksella
ajotapaan yhtä voimakkasti kuin bensiinihärveli. - Omituista
C-class kirjoitti:
Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.
Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
bensakone.Päinvastoin. Nykyaikainen diesel kuluttaa matka-
ajossa _paljon_ vähemmän kuin bensakone. Matkan
päällä kun vaikuttaa moottorin vääntö eikä
huipputeho. Esim. puolitoistatonninen VW Passat
Tdi kulkee viidellä litralla naftaa 100 km.
Koitapa samaa bensamallilla. Miten ihmeessä voit
väittää tuollaista? Oletko joskus ajanut
dieselillä? - Nide
C-class kirjoitti:
Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.
Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
bensakone.vm 2000 MB E200CDI matka-ajossa 4,5-4,8
l/100km.Siivu 600 km,muun liikenteen
mukana,ajotietokoneen mukaan keskinopeus 86
km/h... - C-class
Omituista kirjoitti:
Päinvastoin. Nykyaikainen diesel kuluttaa matka-
ajossa _paljon_ vähemmän kuin bensakone. Matkan
päällä kun vaikuttaa moottorin vääntö eikä
huipputeho. Esim. puolitoistatonninen VW Passat
Tdi kulkee viidellä litralla naftaa 100 km.
Koitapa samaa bensamallilla. Miten ihmeessä voit
väittää tuollaista? Oletko joskus ajanut
dieselillä?No uskotaan sitten että nykydieseli ei enää kuluta
maantieajossa. Omat kokemukseni ovat, kuten
sanoin, 90-luvun alkupuolelta. Silloinen
diesel-golffi vei talla pohjassa ajellessa lähes
10 l / 100 km, eli enemmän kuin bensakone.
Taajama-ajossa sen sijaan noin 5 l / 100 km. Tuon
jälkeen olen ajellut silloin tällöin pakulla, ja
mielestäni nuo ovat edelleen janoisia
maantieajossa.
Mutta kuten sanottu, en väitä olevani
nykydieselien asiantuntija. - Iso D
C-class kirjoitti:
No uskotaan sitten että nykydieseli ei enää kuluta
maantieajossa. Omat kokemukseni ovat, kuten
sanoin, 90-luvun alkupuolelta. Silloinen
diesel-golffi vei talla pohjassa ajellessa lähes
10 l / 100 km, eli enemmän kuin bensakone.
Taajama-ajossa sen sijaan noin 5 l / 100 km. Tuon
jälkeen olen ajellut silloin tällöin pakulla, ja
mielestäni nuo ovat edelleen janoisia
maantieajossa.
Mutta kuten sanottu, en väitä olevani
nykydieselien asiantuntija.ei sattunu käymään mielessäs, että pakettiautossa
ilmanvastus on lähinnä katekoriassa kerrostalot.
itselläni on -89 Raskalaiskeksintö kulutus on ollu
matka-ajon ja kaupunki ajon eriasteisissa
yhdistelmissä 4,6 ja 5,5 välillä. - Rudolf
C-class kirjoitti:
Niin, mutta esimerkiksi Saksassa ei ole
diesel-veroa. Kuitenkin käytännössä dieselin
käyttömaksu ja vakuutusmaksut (enemmän veroako
vakuutuksessa?) ovat sen verran kalliimmat, että
lopputulos on kutakuinkin sama kuin Suomessa.
Bensan ja löpön hintaero on sakuilla pienempi.
Niin, unohtui vielä sanoa, että on myös suuri
merkitys sillä missä pääosin ajat. Kaupunkiajossa
diesel on erittäin edullinen, mutta talla pohjassa
maantiellä se haukkaa polttoainetta enemmän kuin
bensakone.Kovassa moottoritieajossa dieselin suhteellinen
kulutus kasvaa bensa-autoihin verrattuna, mutta
diesel vie kovassakin autobahna-ajossa
huomattavasti vähemmän kuin bensa. Missään
tilanteessa diesel ei vie enempää kuin bensa.
Basel - Puttgarden. Keskinopeus 145 km/h
(laskettu matkan ja ajan mukaan). Kulutus 6,8
l/100 km. VW Passat TDI.
Basel - Puttgarden. Boxi katolla 400 kg.
Keskinopeus 132 km/h. Kulutus 6,4 l/100 km. Ford
Focus TCI. - ei koskaan bensaa
C-class kirjoitti:
No uskotaan sitten että nykydieseli ei enää kuluta
maantieajossa. Omat kokemukseni ovat, kuten
sanoin, 90-luvun alkupuolelta. Silloinen
diesel-golffi vei talla pohjassa ajellessa lähes
10 l / 100 km, eli enemmän kuin bensakone.
Taajama-ajossa sen sijaan noin 5 l / 100 km. Tuon
jälkeen olen ajellut silloin tällöin pakulla, ja
mielestäni nuo ovat edelleen janoisia
maantieajossa.
Mutta kuten sanottu, en väitä olevani
nykydieselien asiantuntija.Oisko kannattanu korjata se golffi, itellä -85
diesel golffi ja lähtee -30 pakkasesta käyntiin
yhellä hehkutuksella ja lohkaria en käytä ja
vielä kulutuksesta vaikka ajan motarilla 145 km/h
(ei mee kovempaa) nii ainetta palaa 6 litraa
satasella. Koneella ajettu 350000 eikä ees
hehkuja vaihettu ja pumppua vahän ruuvattu
isommalle.
- Iso D
olen itse ajellut tiisseli autoilla n. 450tkm ja
olosuhteiden pakosta bensa vehkeillä n. 5 tkm.
ajamisen helppous on tiisselin vahvinpuoli
kuolematon vääntö jo alakierroksilla.... ....jos
ajat ihan lyhyttä ajoa niin siinä nyt vie mikä
tahansa koirankoppi paljon, varsinkin jos ei käytä
talvella lohkolämppäriä, mut kokonaisuutena
tiisseli nostaa kulutusta matka ajon lukemista
1-1,5 l/100km kaupunki ajossa, kun taas bensiini
laite saattaa nostaa helposti 3-4 l/100km. se että
käy koittamassa vaikka pösön 406 HDi:tä niin et
kyllä pysty sanomaan melun perusteella kumpaa
ainetta kone käyttää, mutta tankatessa ja miten
pitkälle tankilla pääsee yllättää aina
positiivisesti - Iso G
Riippuu paljon merkistä ja mallista, ja mitä
odotat autoltasi, mutta keskimäärin jos ostat
uuden auton ja tarvitse siihen laina-rahoitusta,
niin en usko, että 20 000 km:n matka vuosittain
riittää kumoamaan suuremmat ostokustannukset,
suuremmat vakuutukset, dieselvero ja hiukan
kalliimmat huoltokustannukset, tai ainakaan et
saa dieselistä mitään säästöä aikaan. Eli alkaa
olla tuollainen km määrä vasta siinä rajoilla,
että dielelillä ajo on taloudellisesti
kannattavampaa kokonaisuudessaan
Itselläni on kavareita, joidenka mielestä jo 10
tkm:n ajo vuosittaiin tuo 10 tmk:n säästön
ajettaessa dieselillä, kun taas itse pidän tuota
20 tkm:n rajaa sellaisena, että kulut on bensan
ja dielselin osalta plus miinus nolla ja joissain
autoissa se raja on suurempi.
Olenkin kysynyt kavereiltani, että kun bensa-
atuon kulut 10 tkm:n matkalle on ALLE 10 tmk:aa,
niin maksaako kenties diesel-auton maahantuoja
takaisin se erotuksen, jotta se 10 tmk:n säästö
syntyy ;-)
Vastauksena on tullut, että 1,4 bensa Polo vie 10
l/100 km ja diesel Polo vie 3-3,5 l/100 km. Harmi
kun samainen kaveri ei osallistu taludellisuus
ajoihin, sillä olisi tuollaisilla normaaleilla
kulutuksilla jo kärki-kahinoissa SELVÄSTI!!
Mutta tilanteesi on kuitenkin siinä rajoilla,
joten tarkakka laskeminen auttaa, kun tiedät
automerkin ja mallin ja niiden kulutukset,
vakuutukset, lainan korot, huoltojen määrä
ensimmäisinä vuosina yms.- voimaa ilman dieseliä
Ajan 35 tkm vuodessa ja laskin että dieselin
hyöty on kaikkien veronmaksujen ja suurempien
vakuutusten ja tiheämpien huoltokäyntien jälkeen
niin pieni, että ei kannata. Ihan parin tonnin
takia en rupea kuuntelemaan dieselin raksutusta
(suurin osa nykydieseleistäkin pitää selvästi
ohjaamoon kuuluvaa häiritsevää raksutusta, esim.
uudet VAG:n tdi-koneet). - Iso D
voimaa ilman dieseliä kirjoitti:
Ajan 35 tkm vuodessa ja laskin että dieselin
hyöty on kaikkien veronmaksujen ja suurempien
vakuutusten ja tiheämpien huoltokäyntien jälkeen
niin pieni, että ei kannata. Ihan parin tonnin
takia en rupea kuuntelemaan dieselin raksutusta
(suurin osa nykydieseleistäkin pitää selvästi
ohjaamoon kuuluvaa häiritsevää raksutusta, esim.
uudet VAG:n tdi-koneet).Mutta eihän saksalaiset ole ennenkään osanneet
tehdä hiljaisia autoja(halpispaskat opel, WV,
Ford) pois lukien kalliimmat merkit MB, BMW, AUDI,
jos haluut hiljaisen auton halvemmalla niin osta
sitten ranskalainen keksintö. Perustuu muuten
kokemukseen... ...esim työ kaverilla oli Ford
escort -99, ja haukkui sitä meluisammaksi kuin
peugeot 309 -88, ja molemmat tiisseleitä, em.
kaveri muuten vaihtoi sen saksalais paskan
Citikkaan.
- ....
Jos olet ostamassa keskiluokan(Astra,Focus) ei
varmaankan kannata, tuulilasi-lehdessä
laskeskelivat, että tarvitse ajaa 50000-60000 km
vuodessa, jotta diesel tulee halvemmaksi.Diesel-
auto on nimittäin äkkiä 20000 mk kalliimpi kuin
bensa-versio.Nykyaikainen bensa-vehje ei ole
mikään syöppö, kulutusero vastaavaan dieseliin on
1,5-2 litraa/100 km riippuen tietenkin kuskista,
bensakoneella saa kyllä kulumaan.
Jos sitten muuten noita vertailee, niin kyllä
bensakone on paljon parempi kulkemaan ja melu on
pienempi.- bmw diesel
ajan bmw 320d:llä. Hankintahintaero vastaavaan
bensaan (320i) muutama tonni (=n.5000mk) bensan
eduksi (kun lisää diisseliin bensan
lisävarusteet). Suorituskyky paljon bensa peliä
parempi, jopa paikaltaan diiseli kiihtyy samaan
kuin bensa, mutta maantiellä esim. ohituksissa
bensa vehje sitten jääkin jo paljon jälkeen. Melu
diissel pelissä on vain tyhjäkäynnillä kovempi,
mutta ajossa moottorityyppiä ei erota.
Itse miellyin eniten diisselin ajoominaisuuksiin
eli huippu vääntö on käytettävissä koko
kierrosalueella, meno ja kiihtyvyys on
tasaista "kuminarumaista" toisin kuin bensalla,
jossa kovat kiihdytykset ovat melko nykivää menoa.
Kulutus kaupunkiajossa (oli kesä tai talvi) noin
6,5-7 l/100km ja maantiellä 5-5,5 l/100km.
Litraero noin 1,20 mk ja diiselvero 3000mk eli
laske kannattavuus itse (bensalla 10.000km
kulutus noin 1000 litraa eli hintana
1000*6,90=6900mk, diisel 10.000km kulutus noin
650 litraa eli hintana 650*4,80 = 3120mk, erotus
3780mk eli kun pois otetaan diiselvero, jää
käteen 780mk diiselin eduksi ja kaikki tämä vain
10.000 kilometrillä!!!).
Kun vielä huomioidaan diiselin parempi
jälleenmyyntiarvo, en voi kuin ihmetellä miksi
edes nykypäivänä keskustellaan kumpi on parempi
(tietysti riippuu merkistä).
Huoltovälit ja hinnat on muuten diisselissä ja
bensassa samat (22.000 km välein huollon hinta on
900-1600 markkaa huoltotyypistä riippuen..ainakin
bmw:ssä). Myös vakuutuksissa ei ole eroa. Diisel
moottorityyppinä ei vaikuta vakuutusluokkiin. - 80 DD on hyvä
bmw diesel kirjoitti:
ajan bmw 320d:llä. Hankintahintaero vastaavaan
bensaan (320i) muutama tonni (=n.5000mk) bensan
eduksi (kun lisää diisseliin bensan
lisävarusteet). Suorituskyky paljon bensa peliä
parempi, jopa paikaltaan diiseli kiihtyy samaan
kuin bensa, mutta maantiellä esim. ohituksissa
bensa vehje sitten jääkin jo paljon jälkeen. Melu
diissel pelissä on vain tyhjäkäynnillä kovempi,
mutta ajossa moottorityyppiä ei erota.
Itse miellyin eniten diisselin ajoominaisuuksiin
eli huippu vääntö on käytettävissä koko
kierrosalueella, meno ja kiihtyvyys on
tasaista "kuminarumaista" toisin kuin bensalla,
jossa kovat kiihdytykset ovat melko nykivää menoa.
Kulutus kaupunkiajossa (oli kesä tai talvi) noin
6,5-7 l/100km ja maantiellä 5-5,5 l/100km.
Litraero noin 1,20 mk ja diiselvero 3000mk eli
laske kannattavuus itse (bensalla 10.000km
kulutus noin 1000 litraa eli hintana
1000*6,90=6900mk, diisel 10.000km kulutus noin
650 litraa eli hintana 650*4,80 = 3120mk, erotus
3780mk eli kun pois otetaan diiselvero, jää
käteen 780mk diiselin eduksi ja kaikki tämä vain
10.000 kilometrillä!!!).
Kun vielä huomioidaan diiselin parempi
jälleenmyyntiarvo, en voi kuin ihmetellä miksi
edes nykypäivänä keskustellaan kumpi on parempi
(tietysti riippuu merkistä).
Huoltovälit ja hinnat on muuten diisselissä ja
bensassa samat (22.000 km välein huollon hinta on
900-1600 markkaa huoltotyypistä riippuen..ainakin
bmw:ssä). Myös vakuutuksissa ei ole eroa. Diisel
moottorityyppinä ei vaikuta vakuutusluokkiin.Viekö bmw 320 bensa koneella 10 litraa/100 km?
Jos vie, niin onpas AIKA syöppö kone bemarissa.
Ja hekä bemun kohdalla tilanne on tuo, mutta
normaalisti dieseli maksaa 20 - 30 tmk enemmän,
kuin bensa (VW, Pösö, Toyota, Opel yms). Ja
missään noista autoista ei bensan ja dieselin
kulutuksessa ole ero dieselin hyväksi kuin 2
litraa/100 km, joten tuo sinun laskukaava menee
metsään aika rankasti!! Ja tuo bensan ja dieselin
hintojen suhde vaikuttaa myös jonkun verran, eli
kallista on bensa sinun asuinalueellasi :)
eli dieselin hankkiminen riippuu siis autosta ja
näköjään laskijastakin aika paljon, vai mitä? - ALIVE
80 DD on hyvä kirjoitti:
Viekö bmw 320 bensa koneella 10 litraa/100 km?
Jos vie, niin onpas AIKA syöppö kone bemarissa.
Ja hekä bemun kohdalla tilanne on tuo, mutta
normaalisti dieseli maksaa 20 - 30 tmk enemmän,
kuin bensa (VW, Pösö, Toyota, Opel yms). Ja
missään noista autoista ei bensan ja dieselin
kulutuksessa ole ero dieselin hyväksi kuin 2
litraa/100 km, joten tuo sinun laskukaava menee
metsään aika rankasti!! Ja tuo bensan ja dieselin
hintojen suhde vaikuttaa myös jonkun verran, eli
kallista on bensa sinun asuinalueellasi :)
eli dieselin hankkiminen riippuu siis autosta ja
näköjään laskijastakin aika paljon, vai mitä?okei bensa bemari kuluttaa 9,5L/100km.
- -Arttu-
bmw diesel kirjoitti:
ajan bmw 320d:llä. Hankintahintaero vastaavaan
bensaan (320i) muutama tonni (=n.5000mk) bensan
eduksi (kun lisää diisseliin bensan
lisävarusteet). Suorituskyky paljon bensa peliä
parempi, jopa paikaltaan diiseli kiihtyy samaan
kuin bensa, mutta maantiellä esim. ohituksissa
bensa vehje sitten jääkin jo paljon jälkeen. Melu
diissel pelissä on vain tyhjäkäynnillä kovempi,
mutta ajossa moottorityyppiä ei erota.
Itse miellyin eniten diisselin ajoominaisuuksiin
eli huippu vääntö on käytettävissä koko
kierrosalueella, meno ja kiihtyvyys on
tasaista "kuminarumaista" toisin kuin bensalla,
jossa kovat kiihdytykset ovat melko nykivää menoa.
Kulutus kaupunkiajossa (oli kesä tai talvi) noin
6,5-7 l/100km ja maantiellä 5-5,5 l/100km.
Litraero noin 1,20 mk ja diiselvero 3000mk eli
laske kannattavuus itse (bensalla 10.000km
kulutus noin 1000 litraa eli hintana
1000*6,90=6900mk, diisel 10.000km kulutus noin
650 litraa eli hintana 650*4,80 = 3120mk, erotus
3780mk eli kun pois otetaan diiselvero, jää
käteen 780mk diiselin eduksi ja kaikki tämä vain
10.000 kilometrillä!!!).
Kun vielä huomioidaan diiselin parempi
jälleenmyyntiarvo, en voi kuin ihmetellä miksi
edes nykypäivänä keskustellaan kumpi on parempi
(tietysti riippuu merkistä).
Huoltovälit ja hinnat on muuten diisselissä ja
bensassa samat (22.000 km välein huollon hinta on
900-1600 markkaa huoltotyypistä riippuen..ainakin
bmw:ssä). Myös vakuutuksissa ei ole eroa. Diisel
moottorityyppinä ei vaikuta vakuutusluokkiin.Niin, mutta satuitko huomaamaan, että bensakone on
6-pyttynen ja diesel tuiki-tavallinen
rivi-nelonen. Eli 320d:tä pitäisi kai verrata
johonkin 318:aan!
On nimittäin järkeenkäypä juttu, että kuutokone on
kestävyydessään, ajettavuudessan yms. aivan eri
maailmoissa kuin 4-pyttynen. Puhumattakaan siitä
rivikutosen pensa-bemarin miellyttävästä
käyntiäänestä. - diesel-bmw
-Arttu- kirjoitti:
Niin, mutta satuitko huomaamaan, että bensakone on
6-pyttynen ja diesel tuiki-tavallinen
rivi-nelonen. Eli 320d:tä pitäisi kai verrata
johonkin 318:aan!
On nimittäin järkeenkäypä juttu, että kuutokone on
kestävyydessään, ajettavuudessan yms. aivan eri
maailmoissa kuin 4-pyttynen. Puhumattakaan siitä
rivikutosen pensa-bemarin miellyttävästä
käyntiäänestä.toki tiedän että 320i on kutoskone. Käynti 6-syl
koneessa on todella tasaista ja hiljaista, mutta
ajossa 4-syl diesel ja 6-syl bensa eivät
käyntiääniltään paljoakaan eroa. Tietysti
kierrosten noustessa dieselissä on karumpi soundi.
Kestävyyden kanssa on kyllä tasan toisinpäin.
Sillä dieseleitä (edes nyky sellaisia) ei saa
ajamalla rikki. Ajettavuuden vuoksi nimenomaan
valitsin diesel koneen bensan sijasta. Kysymys on
tässäkin makuasioista, mutta itse arvostan suurta
vääntöä. 320d:ssä sitä 280Nm ja vastaavasti
320i:ssä 190Nm, ja sen huomaa.
Laskelmani aiemmin perustuivat siihen, että
ajetaan kaupungissa. Bensa koneen kulutus 12,5 ja
dieselin 7,4 (yhteiskulutus bensa 8,9 ja diesel
5,7). Tänään shellin hinnat olivat bensa 6,90 ja
diesel 4,80. Eli voit tehdä laskelmasi uudelleen
näillä arvoilla. Laske ja ylläty! - Rudolf
diesel-bmw kirjoitti:
toki tiedän että 320i on kutoskone. Käynti 6-syl
koneessa on todella tasaista ja hiljaista, mutta
ajossa 4-syl diesel ja 6-syl bensa eivät
käyntiääniltään paljoakaan eroa. Tietysti
kierrosten noustessa dieselissä on karumpi soundi.
Kestävyyden kanssa on kyllä tasan toisinpäin.
Sillä dieseleitä (edes nyky sellaisia) ei saa
ajamalla rikki. Ajettavuuden vuoksi nimenomaan
valitsin diesel koneen bensan sijasta. Kysymys on
tässäkin makuasioista, mutta itse arvostan suurta
vääntöä. 320d:ssä sitä 280Nm ja vastaavasti
320i:ssä 190Nm, ja sen huomaa.
Laskelmani aiemmin perustuivat siihen, että
ajetaan kaupungissa. Bensa koneen kulutus 12,5 ja
dieselin 7,4 (yhteiskulutus bensa 8,9 ja diesel
5,7). Tänään shellin hinnat olivat bensa 6,90 ja
diesel 4,80. Eli voit tehdä laskelmasi uudelleen
näillä arvoilla. Laske ja ylläty!Olen täysin samaa mieltä. Diesel vääntää
voimakkaammin ja paljon alempaa. Lisäksi sillä on
jouheva ajaa kuminauhamaisen vedon vuoksi. Ajosta
tulee pehmeää, ei samalla lailla töksähtävää kuin
bensalla.
Diesel kulkee ja kiihtyy eleettömästi. Kaasua ei
tarvi kuin hieman varpailla painaa. Ohituksessa
ei tarvi heittää pienempää sisään ja nyrjäyttää
matkustajien niskoja. Dieselillä riittää vain
kaasun painaminen ja edellä oleva auto on kuin
varkain ohitettu.
Meikälainen ajaisi dieselillä vaikka dieselöljy
maksaisi saman verran kuin bensa. Minä valitsin
dieselin juuri tuon jouhevuuden takia. Jos siinä
samalla säästyy 9000 mk vuodessa, niin mikäs sen
mukavempaa.
Yleensä diesel valitaan pitkän matkan
maantieajoon, mutta juuri kaupunkiajossa se on
taloudellisimmillaan. Välillä tuntuu, että se
kulkee pelkällä pyhällä hengellä. - 320ci
diesel-bmw kirjoitti:
toki tiedän että 320i on kutoskone. Käynti 6-syl
koneessa on todella tasaista ja hiljaista, mutta
ajossa 4-syl diesel ja 6-syl bensa eivät
käyntiääniltään paljoakaan eroa. Tietysti
kierrosten noustessa dieselissä on karumpi soundi.
Kestävyyden kanssa on kyllä tasan toisinpäin.
Sillä dieseleitä (edes nyky sellaisia) ei saa
ajamalla rikki. Ajettavuuden vuoksi nimenomaan
valitsin diesel koneen bensan sijasta. Kysymys on
tässäkin makuasioista, mutta itse arvostan suurta
vääntöä. 320d:ssä sitä 280Nm ja vastaavasti
320i:ssä 190Nm, ja sen huomaa.
Laskelmani aiemmin perustuivat siihen, että
ajetaan kaupungissa. Bensa koneen kulutus 12,5 ja
dieselin 7,4 (yhteiskulutus bensa 8,9 ja diesel
5,7). Tänään shellin hinnat olivat bensa 6,90 ja
diesel 4,80. Eli voit tehdä laskelmasi uudelleen
näillä arvoilla. Laske ja ylläty!sulla on varmasti hyvä diesel BMW, mutta käytä
uuden auton tietoja tehdessäsi vertailuja.
320i 2,2 konella tehoa 125kW vääntöä 210Nm.
Kiihtyvyys 0-100km/h 8,2 s ja huiput 226 km/h.
Olen itse vaihtanut 320d:n bensabemariin, enkä
ole katunut yhtään, päinvastoin.
Jos ajelet autolla mikä maksaa 250.000 mk, mitä
väliä sillä on meneekö vuodessa muutama tonni
enemmän polttoaineisiin.
- Laskettu on
Mikäli tarkoitat asian taloudellista puolta.
Varsinkin kun dieselin ja bensan hintaero on
kaventunut. Homma on aika helppo laskea, kun
siihen hieman syventyy. Huomaa, että rahallakin on
hintansa (varsinkin jos joutuu pankkilainalle),
jolloin dieselin kalliimpi hankintahinta nostaa
kustannuksia huomattavasti. Tietysti laskuhommassa
on pystyttävä ennakoimaan ko. kulkuvälineen
pitoaika.
Nykyiset dieselit ovat kyllä hyviä pelejä esim.
keskusteluissa vw:n dieselit, mutta valitettavasti
ne ovat nyös tolkuttoman hintaisia.- naku
Tänään paikallisella:
95E 6,69
D 4,59
ero 2,10 mk/l
Nyt on ollut jo kuukauden ajan noin kahden markan
ero.
Hinnanero vaihtelee vuodenajan mukaan. Talvella
pienin ja kesällä suurin. Keskimääräinen
hinnanero kolmen vuoden ajalta on noin 1,70 mk/l.
Kun dieselin kuluts on paljon pienempi kuin
bensan niin yhdessä edullisemman polttoaineen
avulla polttoainekustannukset ovat 40-50% bensan
vastaavista. Jos joka toisen tankillisen saa
ilmaiseksi niin vuotuinen 2500 - 3000 mk on
hetkessä tienattu.
Mulle esim. tulee 50 tkm vuodessa. Veron maksun
jälkeen säästöä kertyy vakuutukset ja huollot
mukaanlukien 10 000 mk vuodessa. Nyt on kaksi
vuotta takana. Diesel maksoi 18 000 mk enemmän
kuin bensa. Ajan autolla vielä kolme vuotta.
Yhteensä säästöä kertyy 50 000 mk. Tuonkin
jälkeen 250 tkm ajetusta dieselistä saa enemmän
kuin 250 tkm ajetusta bensasta. Ainakin 5000 mk.
Ei kyllä vaadita ihmeellistä matematiikkaa, jotta
homman saa kannattavaksi.
Jos ajat 35 tkm vuodessa, niin monilla merkeillä
saat dieselin usean tonnin vuodessa
edullisemmaksi. Mukaan voit ottaa korkomenot,
vakuutuksien sekä huoltojen erot jne. - Laskinpa uusiksi
naku kirjoitti:
Tänään paikallisella:
95E 6,69
D 4,59
ero 2,10 mk/l
Nyt on ollut jo kuukauden ajan noin kahden markan
ero.
Hinnanero vaihtelee vuodenajan mukaan. Talvella
pienin ja kesällä suurin. Keskimääräinen
hinnanero kolmen vuoden ajalta on noin 1,70 mk/l.
Kun dieselin kuluts on paljon pienempi kuin
bensan niin yhdessä edullisemman polttoaineen
avulla polttoainekustannukset ovat 40-50% bensan
vastaavista. Jos joka toisen tankillisen saa
ilmaiseksi niin vuotuinen 2500 - 3000 mk on
hetkessä tienattu.
Mulle esim. tulee 50 tkm vuodessa. Veron maksun
jälkeen säästöä kertyy vakuutukset ja huollot
mukaanlukien 10 000 mk vuodessa. Nyt on kaksi
vuotta takana. Diesel maksoi 18 000 mk enemmän
kuin bensa. Ajan autolla vielä kolme vuotta.
Yhteensä säästöä kertyy 50 000 mk. Tuonkin
jälkeen 250 tkm ajetusta dieselistä saa enemmän
kuin 250 tkm ajetusta bensasta. Ainakin 5000 mk.
Ei kyllä vaadita ihmeellistä matematiikkaa, jotta
homman saa kannattavaksi.
Jos ajat 35 tkm vuodessa, niin monilla merkeillä
saat dieselin usean tonnin vuodessa
edullisemmaksi. Mukaan voit ottaa korkomenot,
vakuutuksien sekä huoltojen erot jne.Polttoaine.netin mukaan bensan ja dieselin
hintaero esim. helsingissä vaihtelee 1.5 - 1.9 mk
välillä. N. 20 000 mk:n hintaero tekee esim. 5
vuoden pitoajalla (rahan korko arvon alennus)
dieselvero n. 6000 mk/vuosi. Näillä kustannuksilla
dieselillä pitäisi ajaa n. 30 tkm/vuosi, jotta
oltaisiin sujut. Mukana ei ole huolto- yms.
kuluja. Auton hankkija sanoi ajavansa 20
tkm/vuosi, joten edelleenkin epäilen dieselin
kannattavuuta. 50 tkm vuodessa onkin jo eri juttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän402092Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p471644Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,291491- 251468
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61441Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11415Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis21397Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11331Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21250Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta61229