Yötyö toimii!

Kai tekijästä kii

Mun kohdalla yötyö toimii loistavasti (oon sairaanhoitaja). Teen pelkästään yövuoroa.Oon luonnostaankin yökyöpeli, mikä tietty helpottaa asiaa. Ei myöskään ole perhettä, joten saan nukkua ihan kaikessa rauhassa. Kaikillehan tämä ei sovi, mut kannattaa ehdottomasti koittaa!Kokeilematta ei tiedä.Ja palkka öisin on parempi kuin päivisin...ja joku kyseli syömisistä. Totesin just viimeyönä, kun työkamujen kanssa tilattiin pizzat, että liian rasvaista ja raskasta ruokaa! Nukutti ja janotti niin prkl:sti! Mut jugurtit, hedelmät,leipä,karkit, kahvi,limut, enrgiajuomat..jne toimii, ainaskin mun kohdalla.

12

2738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä.

      usko pois niin kauan kuin teet pelkkää yötyötöä ei sitä perhettä myöskään tule,paitsi jos löydät kumppanin samasta työstä.kyllä se jatkuva valvominen tappaa kaiken sosiaalisen elämän!!

      • Perheestä viis

        Niinkö... Jaa senköhän takia itsekin olen yksin (27-v), vaikken ole edes töissä... Valvon muuten vaan. Mutta eipä haittaa yksinolo - jos olisi perhettä niin hehän häiritsisivät valvomistani kuitenkin... :(


      • Ainakin vielä

        No mun työt menee niin, että kun 6 yötä töitä, niin on 5 päivää vapaata....mun sosiaalinen elämää toimii, tai ainaskin tähän asti :) Ja herään silloin kun kaverit pääsee töistä. Eli työnkin lomassa ehdin heitä tapaamaan.Tsemppiä sulle jolla ei oo töitä! Kyllä niitä vielä jostain siunaantuu!


    • miesyökkö

      Mulle käy kanssa tois hyvin yövalvominen. Hyvät vapaat ja herään siinä 13-16 välillä ja ainakin omalla kohdalla sosiaalinen elämä toimii paremmin,koska enää ei tarvitse tehdä raskaita päivävuoroja ja rojahtaa väsyneenä työpäivän jälkeen sängynpohjalle. Tietty kuussa jää tuntuvasti enemmän käteen myös mania:)

    • Rentosport

      Totesitte saman kuin monet tutkimuksetkin varmasti osoittavat, että elimistölle tärkeämpää on säännöllinen ruokailurytmi. Vaikka unirytmi vaihtuisi, on ruokailurytmin pysyttävä miltein samana. Ruokailurytmillä tarkoitan lämpimien aterioiden syömistä eli mainitsemasi jugurtit, hedelmät ym. välipalat riittävät hyvin pitämään verensokerin ylhäällä.

      Itse syön ennen yövuoroon lähtöä ja sieltä palattuani, jolloin ruokailuun tulee vain 2-4 tunnin heittoja unirytmistä riippumatta.

    • Totuuden sana

      .. niin nuoria ja kokemattomia vielä sanomaan mistään työnteosta yhtään mitään.

      • 20v.3vuorohommissa

        itse olen päättyvässä 3-vuoro hommissa, voin sanoa että yö-vuoro rassaa varsinkin kun yrittää päästä viiden yön jälkeen "normaaliin"rytmiin ja kyllä sitä on yövuoron jälkeen äreä ja muutenkin pinna kiristyy helposti ,myöskään yövuorolla ei saa/ei saisi olla mitään vaikeita asioita hoidettavana. Elkiä elimistö ei pelaa niinkuin sen pitäisi. rasittavuutta olen yrittänyt minimoida säännöllisellä liikunnalla ...mutta ,kyllä se silti rassaa!


      • zuzu
        20v.3vuorohommissa kirjoitti:

        itse olen päättyvässä 3-vuoro hommissa, voin sanoa että yö-vuoro rassaa varsinkin kun yrittää päästä viiden yön jälkeen "normaaliin"rytmiin ja kyllä sitä on yövuoron jälkeen äreä ja muutenkin pinna kiristyy helposti ,myöskään yövuorolla ei saa/ei saisi olla mitään vaikeita asioita hoidettavana. Elkiä elimistö ei pelaa niinkuin sen pitäisi. rasittavuutta olen yrittänyt minimoida säännöllisellä liikunnalla ...mutta ,kyllä se silti rassaa!

        Minä olen ollut työelämässä yli 20 vuotta ja siitä liki 10 vuotta tehnyt yötä (7 töitä, 7 vapaata) Ei valita mies puutetta, eikä ole jäänyt lapset huomiotta =) Sosiaalistakin elämää löytyy.
        Luulen, että tiedän jo mistä puhun. On toki ihmisiä, joilla ei ole hyvä missään vuorossa, töissä, eikä työttömänä. Samoin on ihmisiä joille yötyö ei todellakaan sovi, mutta antakaa meidän yökköjen "nauttia" työajastamme kun se on meille hyvä. Minulla tämä on ainakin vapaaehtoista.


      • 20v.3vuoro
        zuzu kirjoitti:

        Minä olen ollut työelämässä yli 20 vuotta ja siitä liki 10 vuotta tehnyt yötä (7 töitä, 7 vapaata) Ei valita mies puutetta, eikä ole jäänyt lapset huomiotta =) Sosiaalistakin elämää löytyy.
        Luulen, että tiedän jo mistä puhun. On toki ihmisiä, joilla ei ole hyvä missään vuorossa, töissä, eikä työttömänä. Samoin on ihmisiä joille yötyö ei todellakaan sovi, mutta antakaa meidän yökköjen "nauttia" työajastamme kun se on meille hyvä. Minulla tämä on ainakin vapaaehtoista.

        mutta sinulla ei olekkaan niin sanottua repivää rytminvaihdosta esim: 5yötä 2vapaata 5iltaa 2vapaata 5aamua 2 vapaata jne miinus pekkaset yms vapaat....sitäpaitsi yötyötä on lääketieteellisesti tutkittu ja havaittiin että ihminen ei välttämättä tiedosta itsekkään kuinka se käy kropanpäälle....mene ja tiedä. Mutta se on ainakin faktaa että ihmistä ei ole "tehty" valvomaan öisin!!!
        (7 töitä, 7 vapaata) Mutta sano minun sanoneen että osa tuosta 7päivän vaapaasta menee yövuorosta toipumiseen n.2-4päivää ainakin! Jos tekisit normaalia päivää ja vieläpä liukuvalla työajalla niin palautuminen ja jaksaminen työpäivän jälkeen olisi aivan toistaluokkaa!!! En mene sanomaan etteikö olisi sellaisiakin ihmisiä joillekka vuorotyö ei tekisi minkään-näkösiä haittoja...mutta mutta ihminen tuntuu unohtavan ne vuorotyön kirot äkisti, jos välillä saakin nukuttua paremmin ja jostain syystä väsymys kaikkoaa...?? Tahi jos työnjohto kyselee vuorotyön rasittavuuksista....Tottahan herraa pelkäävä duunari vastaa lipilipi menttaliteetillä, vaikka kuinka kroppa valittas!


      • zuzu
        20v.3vuoro kirjoitti:

        mutta sinulla ei olekkaan niin sanottua repivää rytminvaihdosta esim: 5yötä 2vapaata 5iltaa 2vapaata 5aamua 2 vapaata jne miinus pekkaset yms vapaat....sitäpaitsi yötyötä on lääketieteellisesti tutkittu ja havaittiin että ihminen ei välttämättä tiedosta itsekkään kuinka se käy kropanpäälle....mene ja tiedä. Mutta se on ainakin faktaa että ihmistä ei ole "tehty" valvomaan öisin!!!
        (7 töitä, 7 vapaata) Mutta sano minun sanoneen että osa tuosta 7päivän vaapaasta menee yövuorosta toipumiseen n.2-4päivää ainakin! Jos tekisit normaalia päivää ja vieläpä liukuvalla työajalla niin palautuminen ja jaksaminen työpäivän jälkeen olisi aivan toistaluokkaa!!! En mene sanomaan etteikö olisi sellaisiakin ihmisiä joillekka vuorotyö ei tekisi minkään-näkösiä haittoja...mutta mutta ihminen tuntuu unohtavan ne vuorotyön kirot äkisti, jos välillä saakin nukuttua paremmin ja jostain syystä väsymys kaikkoaa...?? Tahi jos työnjohto kyselee vuorotyön rasittavuuksista....Tottahan herraa pelkäävä duunari vastaa lipilipi menttaliteetillä, vaikka kuinka kroppa valittas!

        Selventääkseni äskeiseen, minä puhuin pelkästä yötyöstä. En vuorotyöstä, johon ei ainkaan minun kroppani totu millään. Toki yötyön jälkeen menee aikaa toipumiseen, mutta kun ei ole paineita muuttaa elämää aamu akhdeksan herätyksiin niin ongelmat ovat pieniä.
        Olen tehnyt vuorotyötä (se tekee sairaaksi) ja pelkkää päivävuoroa. Tärkeintä minulle on että unirytmi pysyy samana olipa se yöllä tai päivällä. Normaali päivätyöaika (se 8 h) on turhauttava, mieluummin teen 12h kun kerran sinne työpaikalle menen ja pidän kunnon vapaat!

        Mutta, kuten sanottu, jokainen tyylillään. Ja työnantajaakaan ei minun onneksi tarvitse pelätä =)) Siitä pitää yli 300 pelkästään Suomessa auki olevaa paikkaa huolen. Jos ei miellytä niin ainahan voi vaihtaa. Suosittelen muillekin. Vai olisikohan niin; että Money talks, stupid walks? *wirn*


      • Rafael
        20v.3vuoro kirjoitti:

        mutta sinulla ei olekkaan niin sanottua repivää rytminvaihdosta esim: 5yötä 2vapaata 5iltaa 2vapaata 5aamua 2 vapaata jne miinus pekkaset yms vapaat....sitäpaitsi yötyötä on lääketieteellisesti tutkittu ja havaittiin että ihminen ei välttämättä tiedosta itsekkään kuinka se käy kropanpäälle....mene ja tiedä. Mutta se on ainakin faktaa että ihmistä ei ole "tehty" valvomaan öisin!!!
        (7 töitä, 7 vapaata) Mutta sano minun sanoneen että osa tuosta 7päivän vaapaasta menee yövuorosta toipumiseen n.2-4päivää ainakin! Jos tekisit normaalia päivää ja vieläpä liukuvalla työajalla niin palautuminen ja jaksaminen työpäivän jälkeen olisi aivan toistaluokkaa!!! En mene sanomaan etteikö olisi sellaisiakin ihmisiä joillekka vuorotyö ei tekisi minkään-näkösiä haittoja...mutta mutta ihminen tuntuu unohtavan ne vuorotyön kirot äkisti, jos välillä saakin nukuttua paremmin ja jostain syystä väsymys kaikkoaa...?? Tahi jos työnjohto kyselee vuorotyön rasittavuuksista....Tottahan herraa pelkäävä duunari vastaa lipilipi menttaliteetillä, vaikka kuinka kroppa valittas!

        Kuulostaa aika katkeralta valitukselta, ei kai se sinulta pois ole jos joku tykkää yötyöstä ja se sopii hänen kropalleen. Totta helvetissä yötyö rasittaa kroppaa eri tavalla kuin muut vuorot mutta kaikkein rasittavinta ihmisen elimistölle ei ole yötyö vaan EPÄSÄÄNNÖLLINEN VUOROTYÖ, jota tuo mainitsemasi sana repivä kuvaa oikein hyvin. Ja mikä hemmetin fakta se on ettei ihmistä ole tehty valvomaan öisin. Itse olen koko elämäni ollut ns. yöihminen. Ja tunnen monia, jotka "heräävät" päivään vasta illalla, riippumatta siitä, koska on aamulla herätty ja mitä on päivän aikana tehty.
        Eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut heittää herroille mitään lipilipi- vastausta yötyön suhteen. Nuo herratkin sattuvat tänä päivänä jo tietämään yötyön rasittavuuden, ainakin minun työpaikassani.
        Omassa työpaikassasi taitaa olla vähän eri mentaliteetti, vai...
        Ai niin, jos et tajunnut, niin olen tehnyt aikanaan vuosia epäsäännöllistä vuorotyötä ja nyt jo pitkään 7/7 rytmillä yövuoroa. Edelliseen en palaa enää milloinkaan.


      • lipilipi
        Rafael kirjoitti:

        Kuulostaa aika katkeralta valitukselta, ei kai se sinulta pois ole jos joku tykkää yötyöstä ja se sopii hänen kropalleen. Totta helvetissä yötyö rasittaa kroppaa eri tavalla kuin muut vuorot mutta kaikkein rasittavinta ihmisen elimistölle ei ole yötyö vaan EPÄSÄÄNNÖLLINEN VUOROTYÖ, jota tuo mainitsemasi sana repivä kuvaa oikein hyvin. Ja mikä hemmetin fakta se on ettei ihmistä ole tehty valvomaan öisin. Itse olen koko elämäni ollut ns. yöihminen. Ja tunnen monia, jotka "heräävät" päivään vasta illalla, riippumatta siitä, koska on aamulla herätty ja mitä on päivän aikana tehty.
        Eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut heittää herroille mitään lipilipi- vastausta yötyön suhteen. Nuo herratkin sattuvat tänä päivänä jo tietämään yötyön rasittavuuden, ainakin minun työpaikassani.
        Omassa työpaikassasi taitaa olla vähän eri mentaliteetti, vai...
        Ai niin, jos et tajunnut, niin olen tehnyt aikanaan vuosia epäsäännöllistä vuorotyötä ja nyt jo pitkään 7/7 rytmillä yövuoroa. Edelliseen en palaa enää milloinkaan.

        Nuo herratkin sattuvat tänä päivänä jo tietämään yötyön rasittavuuden, ainakin minun työpaikassani. HEH!) Ei siitä sen enenpää, ku hyviä yötöitä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe