Insinööri vs. työmies

jälleen kerran

Näillä palstoilla on paljon keskusteltu siitä, että insinöörit tienaavat nykyisin vähemmän kuin työläiset. Näin saattaa olla varsinkin teollisuudessa ja rakennuksilla. Vastaavasti on sanottu, että duunarien palkka perustuu pitkiin päiviin ja komennuspäivärahaan.
Omien kokemusten mukaan, kun työmaalla päivä pitenee yli 8 tuntiseksi paikalta löytyy yleensä myös työnjohtaja tms. joka on insinööri tai teknikko.
Mikä on tässä tapauksessa ko. koulutuksen omaavan henkilön palkka esim. jos työrupeama on 12tuntia/päivä 2 viikon ajan. Omat tuloni tuollaiselta jaksolta olisivat n.4800e-verot verottomat korvukset.
Työskentelen metallialalla pääsääntöisesti komennustöissä ikä 25v työkokemus 4v. Tällaisia em. työjaksoja on vuodessa n. 4-8. Muulloin palkkani on n.2400-verot verottomat korvaukset kuukaudessa.
Toivoisin vastauksia erityisesti oman alan insinööreilta ja muilta toimihenkilöiltä ja vertailun vuoksi myös muilta aloilta joilla työ ei ole sitä perinteistä 8 tuntia/päivä 5 päivää/viikko.

10

5837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkö--

      Olen sähköautomaatiohommissa ja teen keikkaan 70pv vuodessa. Enempää ei viitti tehdä, sillä peruspalkka normaalikonttoriajasta on kaksi ja puoli kuukaudessa. Keikoilta ei saa muuta kuin likaiset työvaatteet ja päivärahat. Hyvällä tuurilla työpuhelut maksetaan. Päivät useasti 10-12 h. Keikat max 3 viikkoa putkeen. Ikä 26 ja tuokokemusta rutosti. Työpaikka menee taas välittömästi, jos alkaa kyselemään lisätienisteistä keikka-ajoilta.

    • Kakkosmies

      No työpaikalla yltsätessä ylityöpalkka on sopimusasia. Lain mukaan ei tarvi yltsätä ellei halua. Jos ta ei maksa yt-palkkaa, ei yleensä yltsätä ainakaan säännöllisesti. Komennuksilla, joiden aikatauluista ja tarpeesta voi useissa tapauksissa itse päättää, päivä venyy matkustamisten vuoksi usein 12-16 h mittaiseksi. Matkustus tapahtuu yleensä omalla ajalla ilman palkkaa. Tosin aina silloin tällöin voi matkustaa joko osin tai kokonaan työajan puitteissa. Kolmea pv pidemmiltä komennuksilta saa yleensä työmaakorvauksen, muutaman kympin päivältä. Lisäksi on olemassa iltamatkakorvaus, jota ei kylläkään saa juurikaan koskaan. Säännöllisesti komennuksilla viihtyvillä matkustus huomioidaan ym lisäksi peruspalkassa. Vaikka veronalainen palkka ei olisi kummoinen, matkakorvausten ansiosta käteenjääpiö on tyydyttävää luokkaa. Komennuksilla olevat työmaainssit saavat omastakin mielestä kohtuullista korvausta kaikkinensa.

    • päällikkö!!

      Olen yksin vastuussa pienen metallialan yrityksen tuotannosat.
      Materiaalitarpeet, -hankinta, ostoneuvottelut, varastovalvonta, tuotannin suunnittelu, henkilöstöasiat ym. valmiiden tuotteiden lähetykseen saakka mukaan lukien kuljetustilaukset.

      En ole koskaan laskenut viikkotuntejani.
      Aamuisin tulen aikaisemmin. Valot halliin, kompressori päälle ajoissa, vielä silmäys työpisteisiin jne.
      Käytännössä tuotannon fyysiset toiminnot pitävät minut työllistyneenä "normaalin" työajan.
      Sen jälkeen hoidan konttorihommat.

      En saa minkäänlaista ylityökorvausta.
      En ole kyllä pyytänytkään.
      Palkkani on hieman korkeampi kuin 1/2 -urakkaa tekevillä kavereilla mutta minun työajallani ne päihittäisivät minut kirkkaasti.
      Pitäisi vielä lähteä hakemaan lisätunteja työsuojelupiiriltä.

      Nimimerkki "koneinsinööri useiden vuosien kokemuksella"

      • ??????

        En kyllä ymmärrä tätä ollenkaan :
        "En saa minkäänlaista ylityökorvausta.
        En ole kyllä pyytänytkään. "

        Miksi ihmeessä teet työtä ilmaiseksi?


      • päällikkö!!
        ?????? kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä tätä ollenkaan :
        "En saa minkäänlaista ylityökorvausta.
        En ole kyllä pyytänytkään. "

        Miksi ihmeessä teet työtä ilmaiseksi?

        Ajattelutavoissa lienee eroja!

        Olen sopinut tehtävän puitteista, sisällöstä ja tavoitteista.

        Kukaan ei seuraa ajankäyttöäni enkä ole siitä kenellekkään tilivelvollinen.
        = Minulla ei ole työaikaa.
        Kun olen pois maisemista niin kukaan ei perääni kysy jos asiat toimivat.

        Ketään eivät menetelmäni ja työtapani kiinnosta niin kauan kuin tulos on hyvä.

        Tämä sopii minulle.
        Ensin on tekeminen ja tulos.
        Sen jälkeen voi odottaa palkitsemista.

        Edellisessä pajassa ainoa minulle annettu ohje ( vaatimus ) oli: 1.Osien on oltava 15% halvempia kuin paras kilpaileva tarjous. Helppo saavuttaa!
        2. Pidä huoli että pojat ovat tyytyväisiä ja ansaitsevat paremmin kuin lähiympäristön pajoissa.
        Firman luottokortti, edustusviinat myös kotiin (laatikoittain) ja omistajan vierailu kerran vuodessa.
        En viitsi nipottaa viikkotunneista!


      • ???????
        päällikkö!! kirjoitti:

        Ajattelutavoissa lienee eroja!

        Olen sopinut tehtävän puitteista, sisällöstä ja tavoitteista.

        Kukaan ei seuraa ajankäyttöäni enkä ole siitä kenellekkään tilivelvollinen.
        = Minulla ei ole työaikaa.
        Kun olen pois maisemista niin kukaan ei perääni kysy jos asiat toimivat.

        Ketään eivät menetelmäni ja työtapani kiinnosta niin kauan kuin tulos on hyvä.

        Tämä sopii minulle.
        Ensin on tekeminen ja tulos.
        Sen jälkeen voi odottaa palkitsemista.

        Edellisessä pajassa ainoa minulle annettu ohje ( vaatimus ) oli: 1.Osien on oltava 15% halvempia kuin paras kilpaileva tarjous. Helppo saavuttaa!
        2. Pidä huoli että pojat ovat tyytyväisiä ja ansaitsevat paremmin kuin lähiympäristön pajoissa.
        Firman luottokortti, edustusviinat myös kotiin (laatikoittain) ja omistajan vierailu kerran vuodessa.
        En viitsi nipottaa viikkotunneista!

        Ei minunkaan paikalla oloa kukaan seuraa, mutta yhtään ylityötuntia en ole tehnyt siltikään ilmaiseksi kuten aiempi kirjoittaja ilmoitti tekevänsä. Kummallista.

        Itse kyllä palkkaisin hänenlaisensa tyypin tekemään 80 tuntista työviikkoa omaan firmaani mielellään.


      • päällikkö!!
        ??????? kirjoitti:

        Ei minunkaan paikalla oloa kukaan seuraa, mutta yhtään ylityötuntia en ole tehnyt siltikään ilmaiseksi kuten aiempi kirjoittaja ilmoitti tekevänsä. Kummallista.

        Itse kyllä palkkaisin hänenlaisensa tyypin tekemään 80 tuntista työviikkoa omaan firmaani mielellään.

        Kaikilla ei ole yhtäläinen ajatus- ja arvomaailma.

        En ole myynyt aikaani 18:sta vuoteen.
        Sen jälkeen minulla ei ole ollut työaikaa vaan olen myynyt resurssini.
        Olen sopinut tavoitteista, niiden mittareista ja käyttööni annettavista resursseista.
        Oma asiani on ollut miten olen toiminut.
        Vastuu, vapaus ja valta antavat tyydytyksen, rehellisesti sanoen.

        Asuntovelkojen maksamisen jälkeen on 3 - 4 vuotta / työpaikka riittänyt.
        Muutaman kerran olen mennyt periaatteella "tulos tai ulos" = puolen vuoden jölkeen tilanteen tarkistus.
        Jos toimeksiantaja on ollut tyytyväinen niin korvaukseeni tuntuva korotus. Jos ei niin olisin lähtenyt mutinoitta.

        Ei minua ole pystynyt ostamaan mihinkään viikkotuntimäärään.
        En ole sitoutunut mihinkään työaikaan, ainoastaan tulokseen.

        Ajatustapa saattaa sinusta tuntua vieraalta!
        Jos ja koska et tätä ymmärrä niin turhaa jaa hyödytöntä on sitä selittää enempää.

        Työteon lopettaminen on myös tapahtunut omaehtoisesti.
        Tein ainoastaan määräaikaisia, max. muutaman kuukauden konsulttisopimuksia harvenevaan tahtiin.

        Kun aikanaan tekee "ilmaisia" ylitöitä voi myöhemmin itse päättää tekeekö mitään töitä, elämänlaadun vain parantuessa.


    • SKOL 04

      Palkka 2400 e/kk, ei vaihtele vaikka tekisi 16-tuntisia työpäiviä. Ei bonareita, ei ylityökorvauksia. Työaika 30-80 h/vko. Arvostettu suuryritys. Kokemus alalta ~6 vuotta 3 vuotta korkeakouluopintoja (opistoinssi, rakennusala).

      Kyllä tulee kateeksi välillä tj-porukkaa. Työmailla oli hauskempaakin, vaikkakin helvetin rankkaa välillä. Sain 8 v sitten samaa palkkaa työmaalla kuin toimistossa nyt. Kyllähän koulutus kannattaa, kunhan valkkaa sen jälkeen polkunsa oikein.

      • Toinen SKOL 04 :nen

        Peruspalkka 3100€/kk päälle tulospalkkaa noin 10%. Työaika 37,5 h/vko, käytännössä 35 h kun puolentunnin ruokikset kestää yleensä tunnin. Ylityöt saa tunti tunnista periaatteella vapaana (joka on lain vastaista riistoa, mutta en oo ruvennut prosenteista riitelemään). Pienehkö suunnittelutoimisto. Tyäkokemusta alalta 6 vuotta, AMK-inssi.

        Tässä lähiaikoina palkkaneuvottelun paikka kun pariin vuoteen tullut muuta kuin parit yleiskorotukset.


      • puolella

        sama juttu, työmailla tienaa huomattavasti paremmin, siksi itsekin vaihdoin hommia. Suunnitteluhommat ovat aliarvostettua työtä, josta palkan alhainen taso johtuu. Nyt ei enää tarvitse istua tietokoneella koko päivää hiirikäsi kolottaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      45
      3101
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2023
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1482
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1365
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1341
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1251
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe