hammaskiven poisto

delise79

tälläistä kyselisin, että onko muilla ollut et on:
hammaskivenpoisto ja puhdistus ja on sen jälkeen tullut kova vihlonta ja ajoittainen kipu ienrajaan, joka on kestänny yli viikon ja loppua ei näy.
minulla on tälläinen, maanantaina poistettii hammaskivi ja puhistettiin kaikki hampaat ja sit samana iltana alko kipu ja vihlonta jatku ja jatku ja nyt vielä aattelin et fiksuna meen perjantaina särkyvastaanotolle ja ne antais siihen jotain (ettei tarvis viikoloppua kärsiä)....niimpä menin siellä hammaslääkäri laitto jotakin lakkaa ja ne kivut ja vihlonta hävisi haa 5 tuntia kesti sitä ihanuutta ei särkyä ei vihlontaa, sit alko sama on kestän nyt koko viikonlopun yöllä ei saa nukutuksi kun 2-3 tuntia saati päivällä.

tää on hirveetä. kävin polillakin eilen illalla sain tramal 50mg mikään vaan särkylääkkeistä ei auta tähän.
meen huomen taas särkyvastaanotolle.
onks teitä muita saman kokeneita????

60

43548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo on

      tuttua jo monelta vuodelta. Multa poistetaan hammaskiveä 4krt/v:ssa. Joka kerta sen jälkee ainaski viikon vihloo ja särkee. Se johtuu ikenien vetäytymisestä, juuret näkyvät jonkin verran. Sen tähden vihloo.
      Mulla onkin todettu iensairaus nimeltään Parodontiitti. Toivon kovasti ettei sinulla vaan ole sitä. Siinä onkin loppuiäx riesaa. Se kun nääs ei koskaan parannu.

    • ikenet vetäytyvät

      Se vihlonta johtuu siitä, että hammaskaulaa (juurta) suojannut hammaskivi-mössö on nyt poissa. Eli tavallaan hampaasi ovat nyt paljaana ja kaikki mitä syöt/juot saattaa vihloa ja muutenkin hampailla on totuttelemista uuteen hammaskivestä vapaaseen elämää.
      Säännöllinen hammalangan käyttö ja pesu aamulla ja illalla estää ikenen vetäytymistä. Mutta kerran jo vahingon tapahduttua sitä ei saa takaisin, joten on vain kärsittävä!
      Pyydä jatkossa hammashoitajalta suojalakkaus ienrajaan puhdistuksen jälkeen ja sitten olet syömättä 5-6 tuntia toimenpiteen jälkeen, se jo auttaa pitkälle. Mutta kuten tuossa jo aiemmassa todettiin, sinulla on todennäk ienvetäytymä-sairaus jota ei voida parantaa.

      • delise79

        olise sitäkin nyt vielä selvisi lisää yks takana olevista hampaista oli vähän juuresta tulehtunut, selvisi kun otettiin röntgen kuva..............ja yhessä on juuri tuo hammaskaula paljaana joten nyt on vähemmän kipua kun se viallinen hammas aloitetettiin juurihoitaa ja siin on nyt puudutuspaikka.


    • Sarppa1

      Hei. Kuinka sinulla meni ohi tää vaiva? Vai menikö?
      Mitä hammaslääkäri siis sanoi tähän diagnoosiksi-sairastatko sitä ienten vetäytymissairautta vai mikä on syy-kiinnostaa,ku itelläkin lähes sama homma kävi-vaiva helpotti buranalla,mutta nyt ootan kauhuissani,uusiiko se?

      • 2636363

        se muka ei satu niin paljon


      • riipivää kauhua
        2636363 kirjoitti:

        se muka ei satu niin paljon

        Itselläni on nuo ikenet vetäytyneet ja ientaskut syventyneet. Rakeista leipää, jossa on siemeniä jyviä tms. syötyäni on edessä välillä hammaslääkärireissu, kun siemen painuu ientaskuun.
        Hammaskiven poisto on kamalinta mitä tiedän, varsinkin suuhygienistin tekemänä, se naispuolinen t:ri Mengele.
        Olenkin tehnyt hammaslääkärini kanssa sopimuksen, että hän suorittaa tuon ientaskujen putsauksen, sekä hammaskiven poiston syväpuudutuksella.
        Pistäähän se piikki yläikenissä ilkeästi, mutta se ei ole kuin hyttysen pisto verrattuna tuon hyi genis tin kamaliin kouriin joutumiseen verraten.


      • se vasta sattuukin
        2636363 kirjoitti:

        se muka ei satu niin paljon

        Hammaskiven poisto ultraäänellä on kauheinta mitä tiedän. Nyt vasta kuulin, että hammaskiven poistoon voi saada puudutuksenkin. Hoitoihmiset ei juurikaan sitä suosittele, taitavat olla sala-sadisteja koko porukka?!


      • -
        se vasta sattuukin kirjoitti:

        Hammaskiven poisto ultraäänellä on kauheinta mitä tiedän. Nyt vasta kuulin, että hammaskiven poistoon voi saada puudutuksenkin. Hoitoihmiset ei juurikaan sitä suosittele, taitavat olla sala-sadisteja koko porukka?!

        Kävin myös suuhygienistillä viikko sitten, eikä varoittanut ollenkaan ettei tee kauheen mukavaa tuo ultraääni puhdistus, tosi asiakasystävällistä. Niin ja piti tulla ihan nettiin etsimään, josko jollain muullakin hampaat näin kosketus arat tuon jälkeen, tuli jo mieleen jokin hoitovihre hygienistiltä, se nyt tuskin kyllä mahdollista. Tekee tosi kipeätä hampaiden harjaus. Ja ihmettelen kuinka hygienisti näki vasta hammaskiven poiston jälkeen minulla olevan kaksi reikää (juuri näissä tällä hetkellä kipeimmissä hampaissa), luulisi ammattilaisen osaavan sen nähdä muutoinkin.


      • miltä tuntuu
        - kirjoitti:

        Kävin myös suuhygienistillä viikko sitten, eikä varoittanut ollenkaan ettei tee kauheen mukavaa tuo ultraääni puhdistus, tosi asiakasystävällistä. Niin ja piti tulla ihan nettiin etsimään, josko jollain muullakin hampaat näin kosketus arat tuon jälkeen, tuli jo mieleen jokin hoitovihre hygienistiltä, se nyt tuskin kyllä mahdollista. Tekee tosi kipeätä hampaiden harjaus. Ja ihmettelen kuinka hygienisti näki vasta hammaskiven poiston jälkeen minulla olevan kaksi reikää (juuri näissä tällä hetkellä kipeimmissä hampaissa), luulisi ammattilaisen osaavan sen nähdä muutoinkin.

        Ultraääni toisille on mahdottoman tuskallista ja toiset taas ehdottomasti vain ja ainoastaan haluavat sen, eikä instrumentein tehtävää depurointia (h.kiven poistoa). Kaikilla hygienisteillä ei ole vielä lupa puuduttaa, eikä pintapuudutteet tehoa hampaan reagointiin (puuduttaa vain pehmytkudoksen). Jos hammaskivenpoisto on kovasti kivuliasta, pitää ehdottomasti pyytää puudutus, joko hygienistin tai hml:n tekemänä.
        Samoin hammaskivenpoiston jälkeiset oireet ovat erittäin yksilöllisiä; toisilla vihloo julmetusti muutaman päivän ja olo on kuin turpaansa saanut ja toiset eivät ole moksiskaan.
        Se että hammaskivenpoiston jälkeen löytyy paikattavia reikiä, ei ole mitenkään ihmeellistä: reikä ei näy kiven alta, eikä näille hammasalan ammattilaisille ole kuitenkaan vielä kehittynyt röntgenkatsetta. Varsinkin alaetualueilta voi hyvinkin löytyä reikiä puhdistuksen jälkeen ja vaikka olisi tarkastuskin tehty, koko suuta ei yleensä kuvata takastuksessa, yleisimmin otetaan ns. bite-wing-kuvat sivualueilta.


      • Org666
        se vasta sattuukin kirjoitti:

        Hammaskiven poisto ultraäänellä on kauheinta mitä tiedän. Nyt vasta kuulin, että hammaskiven poistoon voi saada puudutuksenkin. Hoitoihmiset ei juurikaan sitä suosittele, taitavat olla sala-sadisteja koko porukka?!

        Sadisteja eikä mitään muuta!! Tänään kävin just suuhygienistillä poistattaa hammaskiveä ja kauhein kokemus ikinä! Ei mitään puudutusta enkä tienny että on oikeus sellainen saada! Nyt vihloo kokoajan, huomasin että tämä NIIN "IHANA" SUUHYGIENISTI-SADISTI on repinyt minulta keskimmäisten alahampaiden takanta ison osan ientä veks, ihmekään kun vihloo!! Prkl!!


      • juupajaa
        se vasta sattuukin kirjoitti:

        Hammaskiven poisto ultraäänellä on kauheinta mitä tiedän. Nyt vasta kuulin, että hammaskiven poistoon voi saada puudutuksenkin. Hoitoihmiset ei juurikaan sitä suosittele, taitavat olla sala-sadisteja koko porukka?!

        Taitaapa riippua vähän tekijästä, sattuuko hammaskiven poisto ultraäänellä vai ei.


      • the_road
        juupajaa kirjoitti:

        Taitaapa riippua vähän tekijästä, sattuuko hammaskiven poisto ultraäänellä vai ei.

        Riippuu tekijästä, mutta ennenkaikkea laitteesta joka hänellä on käytössään. Niissä on suuria eroja jollain vanhalla laitteella ei saa aikaan mitään muuta, kuin kipua ja työntekijän turhautumista. Uusissakin laitteissa toiset merkit/mallit ovat kivuttomampia ja tehokkaampia, kuin toiset.


    • minetsu

      Heij. Tuleeks hammaskivenpoistosta valkoisemmat hampaat ?

      • *TheRoad*

        " Tänään kävin just suuhygienistillä poistattaa hammaskiveä ja kauhein kokemus ikinä! Ei mitään puudutusta enkä tienny että on oikeus sellainen saada! "

        AINA pitää saada puudutus, jos haluaa, tehtiin sitten mitä tahansa!!! Jos pintapuudutus (se kun ei auta ei hampaiden vihlomiseen vaan pelkästään puuduttaa ikenen) riitä ja hygienisti ei saa puuduttaa, niin hän voi kutsua hammaslääkärin puuduttamaan.

        Minäkin kävin tänään hammaskiven poistossa hammaslääkärillä (en hygienistillä). Hammaslääkäri kokeili ensin ilman puudutusta hetken ja kysyi sitten, että pärjäänkö...Puudutettiin ja silti kysyi vähän väliä, että sattuuko...pärjäätkö. :)

        "Tuleeks hammaskivenpoistosta valkoisemmat hampaat ? "

        Tulee, etenkin jos kiveä on ollut paljon, niin kyllä huomaa, että on valkoisemmat hampaat. Yleensä h.kiven poiston yhteydessä tehdään vielä puhdistus, jolla lähtee tummentumat ja tahrat pois.


    • cnxn

      hammaskiven poistattamassa ja kipuja ei ole ollut.

    • voiveoveo

      Hammaskivenpoisto on mun mielestä kaikista mieluisin toimenpide,just kävin ja melkee nukahdin siihen,eikä mitään puudutuksia tarvinu,menkää juurihoitoon tai hampaanpoistoon,jotka marisette,että hammaskivenpoisto muka sattuu :DD
      Kokemusta on kaikista mitä vaa hampaille voi tehdä..
      Oikeesti melkee alko naurattaan,ku se rappas hammaskiveä,ja sano,että tää voi sattua,ja oon luullu,että on ikävä toimenpide:)

      • the_road

        Jos ko. toimenpide oli sinun kohdalla kivuton, niin ole onnellinen. Se ei ole sitä kaikkilla potilailla. Itselläni esim. hammaskiven poisto ultraäänellä on äärimmäisen kivulias toimenpide (vihloo hampaita, eli pelkkä pintapuudutus ei auta). Käsi-instrumenteilla poisto on siedettävää jopa jollain kumman tavalla mukavaa ja normaali oloissa (lue: kun edellisestä kerrasta ei ole kulunut liian kauan aikaa) menee ilman mitään puudutuksia.

        Samaten täälläkin on tehty lähes kaikkea mitä hampaille voi tehdä, mutta silti ne ultraääni hammaskiven poistot -ilman puudutusta tai pintapuudutteella- menee kivun määrällä ja laadulla aika lailla listan kärkeen. Nykyään multa poistetaankin hammaskivet vanhanaikaisesti käsi-instrumenteilla. ;)


    • MIXXXXXXXX?

      Voi hurja. v.2006 putsattiin ja vielä v.2011 vihloo!

    • ts

      mulla on poistettu hammaskiveä 21-vuoden aika vain kerran.. ei se nyt niin järin mukavaa ollut mutta ei se nyt onneks kauheasti sattunut eikä vihonut sen jälkeen.. minulle onnelliselle kun ei onneksi hammaskiveä kauheasti muodostu :)
      otan osaa niiden puolesta jotka kärsivät tästä vaivasta, itse olen läheisilläni nähnyt tämän..

      • dsfafsf

        Mullakin on 47v aikana poistettu hammaskiveä vain kerran. Sitä ei jostain syystä muodostu. Reikiä kyllä tulee, lähes joka hammas paikattu.


    • plakkihammas

      Kävin juuri 50 min:n hammaskivenpoistokäsittelyssä. Hammaskiveä oli joka puolella, vaikka käyn hammaslääkärissä kerran vuodessa ja joka kerta sitä on poistettu. Käsittely tapahtui sekä ultraäänellä että perinteisesti "koukulla".
      Ultraäänessä pahinta oli vihlova ääni, itse toimenpide ei juurikaan tuntunut. Välillä ei ollenkaan. Puudutusta en tarvinnut. Jostain palstalta luin vinkin, että kannattaa ottaa särkytabletti ennen toimenpiteeseen menemistä n. 1/2h ennen. Niin tein ja se varmaankin auttoi, koska osa kasaumistani oli todella isoja ja ja ikenen alla, eikä silti ollut kuin pientä vihlaisua niissäkin kohdin. Ultraäänellä kasauma hajoitetaan ja koukulla rapsitaan pois.
      Uskomatonta, miten kovaksi plakki voi mennä hampaan pinnalle ja ikenen alle. Sitä saa oikein hartiavoimin kiskos sieltä pois.6

      • R

        Hyvä plakkihammas. Vinkki olisi nyt paikallaan: jos hammaskiveä tulee paljon niin ilman muuta kannattaa tehostaa omaa hoitoa kotona! Sähköhammasharja peliin, ja aivan ienrajaan surruttamaan. Plakki eli bakteeripeite muodostaa pehmeän kerroksen pvittäin ja se täytyy myös poistaa päivittäin ellei sitten tahdo tosiaan joka vuosi kokea "raapimista". Välienpuhdistus myös tehokkaaksi!

        Tosin aina voi valita puhdistukset yksityisillä asemilla - vuosittain. Siitähän me maksetaan - ja sitähän sä kysyit;O)


    • apuva

      edessä päin.. pelottaaaa :s

      • Parantunut tilanne

        Ei tarvitse pelottaa eikä pelätä. Olen pyytänyt puudutuksen kun edessä on ollut perusteellinen hammaskivenpoisto. Silloin voi rassata vapaasti ilman kipua, jopa ultraäänellä. Nykyisin hammaskiveä on melko vähän eikä tarvita puudutusta, koska olen parantanut hampaiden pesuani.


    • the_road

      " Sähköhammasharja peliin, "

      Sähköhammasharja ei ole mitenkään välttämätön. Saman tuloksen saa hyvälaatuisella ja oikeanlaisella "tavallisella" harjalla. Se vaatii vain viitseliäisyyttä ja hiukan opettelua. Sähköhammasharja ei myöskään ole mikään "autuaaksi tekevä" kapistus, eli silläkin voi saada aikaan huonon tuloksen ja jopa haittaa aivan kuten perinteisellä harjallakin.

    • Piikillä justjoo

      Ihan pahin hygienisti on kyllä tampereen hammaslääkäriaseman Laikola, sen uskomattoman väkivaltaisen käsittelyn jäljiltä verta tuli ja pitkään, eikä minulla ole tuota ketjussakin mainittua parodontiittia tms. vaan terve valkoinen hammaskalusto.

      Ko. naisihmisellä oli ilmeisesti vaan huono päivä ja se piti sitten purkaa asiakkaaseen. Hyvä vinkki muuten opiskeluja miettiville, menette vaan alaa opiskelemaan niin voitte hankalina päivinä purkaa kätevästi omat hittuuntumiset asiakkaaseen. Tosin se ei ole pitkän päälle tuottavaa, minäkin vaihdan nyt lääkäriasemaa juuri laikolan vuoksi.

      Tässä vaan nyt pelkään että vaurioittiko ko. hygienisti hampaiden pintaa miten pahasti? Kiillehän on onneksi kestävää mutta kyllä jos tuhoa haluaa aikaansaada niin piikkipäällä kyllä onnistuu mainiosti. Miten teillä muilla, onko hammaskiilteeseen tullut pahoja, pysyviä vaurioita piikillä raapimisen johdosta?

      • Pahoinpidelty suu on

        Täysin sama kokemus. Kuin olisi pahoinpidelty koko suu. Jestas miten kovakourainen täti.
        En tiedä menenkö enää hänen käsittelyyn. En tiedä mistä johtui, mutta olin viikon sairas ensimmäisellä kerralla. Toisella kerralla pääsin muutamalla päivällä.
        Vaihdan siis tyyppiä, jota hammaslääkäri tosin suositteli. Mistähän syystä?


      • Jumankauta

        se kumma juttu hoitaa sen aseman henkilökunnan hampaat. mikähän kokemus heikäläisillä on käsittelystä? taitavat käydä viikoittain, niin eipä siinä kiveä ehdi kertyä.


    • the_road

      Hampaiden valkoisuudella ei ole mitään tekemistä parodontiitin kanssa. Eikä tarvitse olla paroa siihen että ikenistä vuotaa verta hammaskiven poiston yhteydessä etenkin jos kiveä on kertynyt vähänkin enemmän ja mahdollisesti on ientulehdustakin. Verenvuoto ikenistä on normaalia kyseisen toimenpiteen aikana ja jälkeen. Se nyt vaan on niin, että se hammaskivi on saatava pois sieltä ikenen alta myös. Muuten koko homma on lähinnä vain kosmeettista hoitoa. Tärkeintä terveyden kannalta on se ikenen alla oleva hammaskivi.

      Siihen en ota kantaa, oliko hygienistin toiminta väkivaltaista tai ei. Kunnolla tehty hammaskiven poisto ei ole koskaan kovin mukavaa (jos hkiveä on enemmän ja myös ikenien alla) teki sen sitten hellävaraisesti tai ei. Onhan se kyllä tarkastusta lukuunottamatta mukavinta mitä hammaslääkäri tekee. Aina pitäisi tarjota puudutusta. Tarjottiinko sinulle?

      Tuskin kiilteeseen mitään kummempia vaurioita on tullut. Kuten itsekin totesit, kiille on vahvaa tekoa. Pysähtyneitä reikiä, jos on, niin ne vaurioituvat aika herkästi ja alkavat taas edetä.

    • Jere.

      Onko kellään kokemuksia hammaskiven poistosta laserilla? Kovasti mainostavat, että se on tarkkaa ja lähes kivutonta.

    • laser on hyvä

      Hei!

      Mulla on kokemusta laserpoistolla tehdystä hammaskivepoistosta. Suosittelen lämpimästi - erityissti hammaslääläripelosta kärsiville. Itsellni tehtiin tämä toimenpide hammaslääkärin tekemänä. Hiukan vihloo, mikäli ien on vetäytynyt, mutta muuten autuasta. Hampaani ovat nyt valkoisemmat ja olen pystynyt syömään ja juomaan jo samana päivänä, eikä vihlo yhtään

      En suostuisi tänä päivänä enää ns. vanhanaikaiseen tapaaan poistaa plakkia hammashoitajan tms. käsissä millään metallisella intrumentilla. Käyttäkää laseria ja ottakaa pari 400mg buranaa tunti toista ennen toimenpidettä. Helppo juttu. Turha kärsiä enää kivusta tänä päivänä.

      t. hammaslääkäri pelkoinen (mutta ei enää)

      • H.R.

        Kiitos paljon tästä viestistä. Mä menin jo perumaan hammaskiven poistoon varatun aikani, kaikkien lukemieni "kauhutarinoiden" jälkeen. Nyt taidan varata uuden ajan hammashoitolaan, jossa tuollainen laser on käytössä. Ehkäpä pyydän vielä tuota pintapuudutusta, niin ei tarvitse ottaa mitään buranaa tai aspiriinia ennen toimenpidettä.


    • 20+19

      Hei,
      täällä monet puhuvat puudutuksesta. Pintapuudutus ei kuulelma riitä, mutta miten koko suu puudutetaan? Itselläni on suuhygienistillä käynti perjantaina edessä ja viime vuonna sattui todella kovaa kun hän poisti hammaskiveä.

      • Puudutettu

        Aiemmin kun minulla oli runsaasti hammaskiveä, hygienisti puhdisti vain yhden leuan kerrallaan. Sitä varten hammaslääkäri käväisi laittamassa puudutteen molemmin puolin jolloin koko leuka (ylä tai ala) puutui puhdistusta varten. Kysy jos saisit puudutuksen, mutta hygienisti ei voi tehdä sitä vaan tarvitaan lääkäri joka ei ehkä ehdi tekemään puudutusta.


    • Nähty

      Lahden "runoileva" hammaslääkäri ei edes näe hammaskiveä. Sanoo vaan otetaanko hammas pois ja tehdään uusi. Sanoin toppuutellaan ja toinen lääkäri. "Positiivistä", parkkipaikkoja riittää pihassa.

    • Tiedetään

      Ientaskut vetäytyneet.

    • vaissi

      mulla ollut vihlontaa hampaissa jo kaksi viikkoa.ei pysty kunnolla syömään.kävin hammaskiven poistossa n. 4 viikkoa sitten.luulin että se on jotain vakavaa kun kipu on sietämätöntä,mutta ilmeisesti se johtuu siitä ultraäänen käytöstä hammaskivenpoistossa

      • Eri asia

        Vihlonta ultraäänipuhdistuksen yhteydessä tarkoittaa vain sitä puhdistushetken vihlontaa. Heti kun koje ei enää koske hammasta, vihlonta loppuu.

        Jos sinulla ilmenee vihlontaa vielä jälkeenpäinkin, se voi johtua siitä että hammaskaulat ovat paljastuneet ja vihlonta johtuu siitä. Tuo paljastuminen syntyy myös käsityökaluilla tehdessä.


    • jhgvc

      Hammaskivi olisi suojannut hampaat, ei olisi kannattanut poistaa.....

    • hsysys45

      Kävin hammaskiven poistossa ja ei vihlonut jälkeenpäin ollenkaan

    • nanne3

      Luin nämä viestit eilen illalla ennen nukkumaanmenoa ja yöllä näin unta, että kaikki paikat tippuivat suusta.

      Tänään oli edessä elämäni ensimmäinen hammaskiven poisto ( olen 55v.).
      Nämä kauhukertomukset luettuani olin ihan paniikissa hammaslääkäriin mennessäni.

      Poiston suoritti hammaslääkäri. Kiveä ei ollut paljon ja aikaa meni kaiken kaikkiaan n. 15 min.
      Olihan se vähän inhottavaa, mutta mikään ei sattunut tai ollut mitenkään kamalaa.
      Puudutusta olisi saanut tarvittaessa. Ei tarvinnut.
      Olen nyt syönyt ja juonut; mikään ei vihlo tms.
      Tämä oli minun kokemukseni ja laitoin sen tänne niitä varten, jotka myös lukevat
      näitä tarinoita pelon vallassa.
      Pelko pois ja puudutteita peliin, jos käy ylivoimaiseksi.

    • iso mies

      Kyllä sitä kipua kestää, kun juttu on kuitenkin ohi tunnissa ja operaatio tehdään hampaiden hyväksi. Miten te kestätte mitään vastoinkäymistä elämässä, jos pelkkä hampaiden puhdistus herättää "kauhua"?
      Eli lopettakaa se vauvapillitys, katse eteenpäin mars.

    • abc5

      Mulla poistettiin hammaskivi ensimmäistä kertaa reilu vuosi sitten, ja sen jälkeen hampaat olivat arat muutaman päivän. Pari päivää sitten tehtiin sama uudestaan ultraäänellä, eikä mitään tuntemuksia operaation jälkeen. Värjäytymiä raaputeltiin pois myös sillä koukulla ja se oli samanlaista (epä)mukavuudessaan ultraäänen kanssa.

      Etuhampaiden puhdistus tuntui ikävimmältä, mutta suuhygienistillä oli niin jäätävät jutut näiden aikana, että ne jäivät päällimmäisinä mieleen. Puskaradion mukaan myös muiden käynneillä ovat jutut olleet hervottomia ja käynnin viihdearvo erinomainen. :)

    • 0-0

      Ultraäänellä puhdistus vihloo vähän mutta on nopea tapa ja sen kestää kyllä vaikka ei olisikaan korkea kipukynnys. Paljon enemmän sattui kun hammaskiveä kaiveltiin aiemmin varmaan vartin verran koukulla pois niin että ikenistä tuli verta vielä illallakin.

      • Kielto päällä

        Minulla ainakin vihloo niin kamalasti että kiellän ultra-äänilaitteen käytön. Vaikka ultra-ääntä käytetäänkin, sillä tehdään vain karkea "alkuharvennus", viimeistely tehdään silloinkin käsityökaluilla ja tulee sama verenvuoto ikenistä.


      • tuskanhiki
        Kielto päällä kirjoitti:

        Minulla ainakin vihloo niin kamalasti että kiellän ultra-äänilaitteen käytön. Vaikka ultra-ääntä käytetäänkin, sillä tehdään vain karkea "alkuharvennus", viimeistely tehdään silloinkin käsityökaluilla ja tulee sama verenvuoto ikenistä.

        kävin vähä aika sitte hammaskiven poistossa ultraäänellä, sattu ihan tajuttomasti :|

        kipuasteikolla 1-10 jos puudutuspiikki on 1, poraus ilman puudutusta 2-3, juurihoito 5 niin kivenpoisto meni vähintään ysiin....

        mulla ei kipukynnys oo ihan matalin, joskus oon joutunu esim. isovarpaan kynnen repimään iteltäni puukolla ja hohtimilla mut ei sattunu sekää niin paljo kuin ultraääni :(


      • Kiellän käytön
        tuskanhiki kirjoitti:

        kävin vähä aika sitte hammaskiven poistossa ultraäänellä, sattu ihan tajuttomasti :|

        kipuasteikolla 1-10 jos puudutuspiikki on 1, poraus ilman puudutusta 2-3, juurihoito 5 niin kivenpoisto meni vähintään ysiin....

        mulla ei kipukynnys oo ihan matalin, joskus oon joutunu esim. isovarpaan kynnen repimään iteltäni puukolla ja hohtimilla mut ei sattunu sekää niin paljo kuin ultraääni :(

        Sama tilanne minullakin ja sen vuoksi kiellän ultra-äänipuhdistuslaitteen käytön. Viimeksi hygienisti kyllä selitti että uudemmissa koneissa voidaan pienentää tehoa jotta vihlominen olisi vähäisempää, mutta teki kuitenkin puhdistuksen pyynnöstäni pelkästään käsityövälineillä.


    • Tsoko

      Jos hampaita vihloo hammaskiven poiston jälkeen, kannattaa välttää kemiallisia ärsykkeitä (makea, hapan), lämpötilan muutoksia (kylmä ruoka ja juoma) sekä muita ulkoisia ärsykkeitä (ilmavirta, hampaiden harjaus). Hampaiden vihlontaan tarkoitetuista hammastahnoista voi olla apua.

      Hampaiden vihlonta aiheutuu yleensä hammasluun paljastumisesta, joka voi johtua
      -bakteereiden aiheuttamasta karieksesta tai parodontiitista
      -happamien ruokien ja juomien tai refluksitaudin aiheuttamasta kiilteen liukenemisesta, hammaseroosiosta
      -hampaan mekaanisesta rasituksesta, kuten hampaiden narskuttelusta tai harjausvauriosta.


      Lisää tietoa vihlomisesta ja sen estämisestä:

      http://fi.webdento.com/hampaiden-vihlonta-vihlovat-hampaat/


      Lisää tietoa hammaskivestä ja sen ehkäisystä, ettei tarvi sitä ees käydä poistattamassa:

      http://fi.webdento.com/hammaskivi/

    • Cattila0

      Tänään kävin hammaslääkäritarkastuksessa ,joka toinen vuosi tulee kutsu. Hammaskiveä oli jonkin verran kertynyt vaikkakin pesen hampaat 2 x päivässä sähköhammasharjalla ja puhdistan hampaiden välit päivittäin väliharjalla/langalla enkä edes tupakoi.Ylähampaissa ei tuntunut yhtään kun ultralla hml otti hammaskiveä pois mutta annahan olla kun alahampaita käytiin ultrailemaan niin homma piti lopettaa kesken, ei enää kärsinyt kipua.Hml ei edes sanonut että ikenet voi puuduttaa, otin itse selvää.Seuraavalla kerralla suuhuni ei puututa puuduttamatta. Muutenkin oli inh. kokemus kun rtg kuva laitteet tungettiin suuhun ja kuvissa ei mitään näkynyt mutta hml silti haluaisi yhden vanhan paikan ottaa auki. Lapsuudesta on jäänyt kammo hammaslääkäreihin ( purin hammaslääkäriä sormesta ollessani 5-v.)ja se tuli taas pintaan tänään,moneen vuoteen en ole saanut paniikkikohtausta hammaslääkärissä, hyvä etten taas purrut, ja nyt olen kuitenkin jo 46 v. En vielä tilannut uutta aikaa, täytyy vähän sopeutua tilanteeseen.

    • Kunnallinensucks

      Kävin tossa alkuviikosta poistattamassa hammaskivet ja voi luoja et se hygienisti oli kyl niin kauhee.. Ei edes kysynyt et laitetaanko puudutusta jne. En mee enään samalle hammaslääkärille. Mulla vihlo vaan toimeenpiteen aikana.

      • Hoidossa_viisastunut

        Oliko kyse hygienististä vai hammaslääkäristä (mainitset molemmat)? Hygienisti ei yleensä saa laittaa puudutusta. Hammaskiven poisto kyllä sattuu mutta sen kestää ellei kiveä ole paljon. Kun minulla tehtiin aikanaan vastaava iso puhdistus, hygienisti pyysi hamaslääkäriä puuduttamaan koko leuan. Nykyään ei tarvitse kun käyn tiheämmin.
        Käytettiinkö hammaskiven poistossa ultraäänilaitetta? Minulla se vihloo niin paljon että kiellän sen käyttämisen, hampaat saa puhtaaksi käsityökaluinkin.


    • 27vmies

      Olen 27v. Ei koskaan ole puhdistettu hammaskiveä vaikka hammaslääkäri sanoi siitä jo 5 vuotta sitten että minulla on hammaskiveä.

      Nyt on aika puhdistukseen ensi viikolla.

      Mihin minun pitää varautua?

      • Pahaksi_päässyt

        Isoon urakkaan jos hammaskiveä on kertynyt jo noin kauan.
        Pyydä puudutus jos tuntuu liian kivuliaalta (usein tarpeen noin suuressa työssä).


      • 27vmies
        Pahaksi_päässyt kirjoitti:

        Isoon urakkaan jos hammaskiveä on kertynyt jo noin kauan.
        Pyydä puudutus jos tuntuu liian kivuliaalta (usein tarpeen noin suuressa työssä).

        Suuhygienisti puhdisti ultraäänilaitteella hampaat noin 30 minuutissa. Kaksi kertaa vihlasi, muuten ei mitään ongelmaa. Ei ollenkaan kivuliasta.

        Seuraavan kerran puhdistukseen noin 1, 5 vuoden päästä.


    • Hammaspeikko123

      Paljon oli kiveä ja kummallaki tavalla putsattiin.ei käyny isommin kipeää ja etuhampaiden kohdalla kutitti kun e ultralaite osu välillä huuleen.nyt on iha erituntuset hampaat

    • Anonyymi

      Juu,viime pe vähä poistatin hammaskiveä niin viäläki on niin jottei suu aukee kunnolla.Toki ien oli tulehtunu laittovat siihen jotain ja nyt ollaan pilli ruakinnalla...ja jomotus on kyllä hirvee

    • Anonyymi

      Olipa hammashygienistikäynti helvetistä, jonka jäljiltä etualahampaiden ikenet vetäytyneet ja vihlonut jo monta päivää. Ennen hygienistikäyntiä ongelmia ei ollut. Oli kyllä niin kovakourainen käsittely, että liekö mennyt jotain bakteereja rikkoutuneiden ikenien alle. Prkl sentään.

      • Anonyymi

        Sama kokemus täällä xS Särkee ikeniä ja viime vuonna söin antibiootit kiven poiston jälkeen..


    • Anonyymi

      Mitäs jos käyttäisitte sähköhammasharjaa, niin ei tulisi sitä hammaskiveä ?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe