Norjaan

töihin

Ajattelin hakea Norjaan töihin. Mutta, mutta..miten paljon työpaikkaruokailu maksaa /annos?

Ajattelin laskeskella vain, että tuliskohan luvatuilla palkoilla edes toimeen. En kaipaa mitään tarkkoja hintoja mutta suurinpiirtein, että saisin vähän käsitystä. Suomessahan päivä ruokailu työpaikalla on n. 5-8 €, riippuen saatko lounasseteleitä ym alennuksia. Ja halvemmallakin tosi täällä syö.

Mutta likimain, miten on Norjassa?

44

10173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietävät

      Ei taida olla Norjan asiantuntijoita paikalla.

      Sen verran sain tietää elinoloista Norjassa internetistä, että keskimääräinen palkka/kk on 3500 €/kk kun verrattuna Suomessa se on 2300 €.

      • fiskebåt

        Telakoilla palkkat on n.2800 euroa ilman ylitøitæ ja harvoissa paikoissa on ruoka mahdollisuuus.Ylitøiden kanssa pææsee helposti 5000 euroo.


      • mutta
        fiskebåt kirjoitti:

        Telakoilla palkkat on n.2800 euroa ilman ylitøitæ ja harvoissa paikoissa on ruoka mahdollisuuus.Ylitøiden kanssa pææsee helposti 5000 euroo.

        Palkka minulle on jo ilmoitettu, mikä se tulisi olemaan. Ja juuri tuonne telakalle olisin laittamassa hakemuksia. Ainoastaan kauhistuttaa, mitä ruokaan ylipäätänsä menee rahaa. Jos saisi tietää mitä kerta ruokailu ruokalassa tai ylipäätänsä tavallisessa pizzeriassa maksaa (Suomessa keskimäärin 10 €), niin se jo kertoisi vähän millä tasolla liikutaan.


      • fiskebåt
        mutta kirjoitti:

        Palkka minulle on jo ilmoitettu, mikä se tulisi olemaan. Ja juuri tuonne telakalle olisin laittamassa hakemuksia. Ainoastaan kauhistuttaa, mitä ruokaan ylipäätänsä menee rahaa. Jos saisi tietää mitä kerta ruokailu ruokalassa tai ylipäätänsä tavallisessa pizzeriassa maksaa (Suomessa keskimäärin 10 €), niin se jo kertoisi vähän millä tasolla liikutaan.

        Pizza maksaa noin 14 euroo,mutta tupakka ja kalja on taivaissa(pils 7.5 euroo)


      • tosi?
        fiskebåt kirjoitti:

        Pizza maksaa noin 14 euroo,mutta tupakka ja kalja on taivaissa(pils 7.5 euroo)

        ei pahemmin viina maist'
        eik' rauhan sauhut ilmoille levii..mutta

        Onko noin edullista safkat, olisin luullut että ainakin 3 kertaiset hinnat. Sanovat vaan että kallis maa, niin..mikä siellä sitten maksaa..norjalaiset villapaidat?


      • tommerman
        tosi? kirjoitti:

        ei pahemmin viina maist'
        eik' rauhan sauhut ilmoille levii..mutta

        Onko noin edullista safkat, olisin luullut että ainakin 3 kertaiset hinnat. Sanovat vaan että kallis maa, niin..mikä siellä sitten maksaa..norjalaiset villapaidat?

        Uskomantonta että olet tulossa tänne töihin ja suurin murheesi on että paljon maksaa työpaikka
        ruoka????????????Kyllä sinä täällä sen verran hankit että sinulla on varaa syödä vaikka joka päivä.Ei rakennus puollellakaan ole mitää työpaikka ruokailua,en ole ainakaan neljään vuoteen huomannut:))).fiskebat on oikeilla linjoilla noissa palkoissa.Minäkin olen tehnyt sellaisia kuukausia että on 300 tuntia tilinauhassa,eli kyllä sen viistonnia hankkii kuussa.Kaikkihan täällä on kallista,esim.liha on
        syntisen kallista ainakin täällä pohjoisessa.
        Sian kylki(kerrrosliha)n.20 euroo kilo.Ei paljon kannata perunalaatikkoa syödä:)))))Ja elävä lihakin on kallista,1500 kr per.kerta:)))))


      • olette?
        tommerman kirjoitti:

        Uskomantonta että olet tulossa tänne töihin ja suurin murheesi on että paljon maksaa työpaikka
        ruoka????????????Kyllä sinä täällä sen verran hankit että sinulla on varaa syödä vaikka joka päivä.Ei rakennus puollellakaan ole mitää työpaikka ruokailua,en ole ainakaan neljään vuoteen huomannut:))).fiskebat on oikeilla linjoilla noissa palkoissa.Minäkin olen tehnyt sellaisia kuukausia että on 300 tuntia tilinauhassa,eli kyllä sen viistonnia hankkii kuussa.Kaikkihan täällä on kallista,esim.liha on
        syntisen kallista ainakin täällä pohjoisessa.
        Sian kylki(kerrrosliha)n.20 euroo kilo.Ei paljon kannata perunalaatikkoa syödä:)))))Ja elävä lihakin on kallista,1500 kr per.kerta:)))))

        Fiskebåt ja Tommerman, kertokaa nyt viisaina minulle jotain Norjasta.
        Pohjois-Norjaan kun tekee mieli muuttaa.Olen sairaanhoitaja ammatiltani ja laillistumispaprut on jo vetämässä. Tarjottiin jo töitä Mehamnista, mutta vaikutti aika extreme-paikalta. Tromssa on lähinnä ollut mielessä ja why not Trondheim.

        Aina jaksetaan valittaa, että Norjassa on niin kallista. Ei täällä Suomessa ainakaan näillä peruspalkoilla mitään halpaakaan ole! Tarkkaan saa katsoa mihin rahansa laittaa.Mun suurella Norjakokemuksella, eli olen kerran käynyt Oslossa:) totesin, että ihan surutta pystyin kulkemaan bussilla, käymään museoissa ja kävin intialaisessa syömässä jne. Vaatekauppoja oli samoja ku Suomessakin. Liha oli kylläkin tosi kallista.

        Mikä Pohjois-Norjassa on noin vuokra esim. 3h k kokoisessa perusasunnossa?


      • tommerman
        olette? kirjoitti:

        Fiskebåt ja Tommerman, kertokaa nyt viisaina minulle jotain Norjasta.
        Pohjois-Norjaan kun tekee mieli muuttaa.Olen sairaanhoitaja ammatiltani ja laillistumispaprut on jo vetämässä. Tarjottiin jo töitä Mehamnista, mutta vaikutti aika extreme-paikalta. Tromssa on lähinnä ollut mielessä ja why not Trondheim.

        Aina jaksetaan valittaa, että Norjassa on niin kallista. Ei täällä Suomessa ainakaan näillä peruspalkoilla mitään halpaakaan ole! Tarkkaan saa katsoa mihin rahansa laittaa.Mun suurella Norjakokemuksella, eli olen kerran käynyt Oslossa:) totesin, että ihan surutta pystyin kulkemaan bussilla, käymään museoissa ja kävin intialaisessa syömässä jne. Vaatekauppoja oli samoja ku Suomessakin. Liha oli kylläkin tosi kallista.

        Mikä Pohjois-Norjassa on noin vuokra esim. 3h k kokoisessa perusasunnossa?

        Olen nyt Nordkappissa,välillä Tromsossa. Talvellahan täällä ei ole itse pirukaan,olen yhden talven ollut täällä enkä toista talvee ole.
        Siksi mene talveksi "etelään",Tromsoon:))
        Tuo mainitsemasi Meham on tuossa Porsangerin vuonon toisella puolella.Ei ole herkku paikka sekään talvella.Siis eihän täällä pakkasia ole,
        max -10,mutta tuulee,tuulee niin pirusti.Kun Barentsin mereltä tuulee silloin ei paljon naurata,joskus ei voi mennä edes ulos kun on niin kova myräkkä.Ja Mehamnissa on aivan samanlainen talvi,joten mieti ennen kuin menet sinne.Mutta täällä Finnmarkin alueella hankkii
        paremmin,verot on pienenmät,sähkö on halvenpaa ja muita etuja joita ei ole alempana Norjassa.
        Kyllä sinun alallasi on töitä jokaisessa Norjan
        kylässä,Tromsossa on n.250 Suomalaista sairaala
        alan ammattilaista ja täälläkin vaikka ei ole kuin n.1000 asukasta on kymmenkunta finske hoitsuu.Vuokra-asunnot on pohjoisessa kalliita,
        kun niitä on niin vähän.Kolmiosta joudut varmasti maksamaan 3000-4000 nokkia,riippuu tietty minne muutat.Ja ota se huomioon että Norjassa asuntoon ei yleensä kuulu hella tai jääkaappi,ne pitää itse hommata.Meillä rakennuspuolen tekijöillä on semmoinen etu että meille firma maksaa aina asunnon,siis norski firma.Yleensä iso asunto jossa on hirvee määrä miehiä:)))Mutta minulla on vaimokin täällä mukana niin ei käy tommoinen asunto.Meillä on paritalon puolikas,4 h ja keittiö ja firma maksaa
        kaikki,sähköt mukaan lukien.


      • tommerman
        olette? kirjoitti:

        Fiskebåt ja Tommerman, kertokaa nyt viisaina minulle jotain Norjasta.
        Pohjois-Norjaan kun tekee mieli muuttaa.Olen sairaanhoitaja ammatiltani ja laillistumispaprut on jo vetämässä. Tarjottiin jo töitä Mehamnista, mutta vaikutti aika extreme-paikalta. Tromssa on lähinnä ollut mielessä ja why not Trondheim.

        Aina jaksetaan valittaa, että Norjassa on niin kallista. Ei täällä Suomessa ainakaan näillä peruspalkoilla mitään halpaakaan ole! Tarkkaan saa katsoa mihin rahansa laittaa.Mun suurella Norjakokemuksella, eli olen kerran käynyt Oslossa:) totesin, että ihan surutta pystyin kulkemaan bussilla, käymään museoissa ja kävin intialaisessa syömässä jne. Vaatekauppoja oli samoja ku Suomessakin. Liha oli kylläkin tosi kallista.

        Mikä Pohjois-Norjassa on noin vuokra esim. 3h k kokoisessa perusasunnossa?

        Sen verran viellä lisää että yleensä työnantaja auttaa asunnon saannissa.Tunnen muutaman hoitsun Tromsosta ja niille ainakin sairaala järjesti asunnon.Onhan niillä niitä asuntoloita,mutta kyllä ne järjestää myös perheellisille asunnon.
        Onnea työn hakuun ja tervetuloa Norjaan.


      • kannustuksesta!
        tommerman kirjoitti:

        Sen verran viellä lisää että yleensä työnantaja auttaa asunnon saannissa.Tunnen muutaman hoitsun Tromsosta ja niille ainakin sairaala järjesti asunnon.Onhan niillä niitä asuntoloita,mutta kyllä ne järjestää myös perheellisille asunnon.
        Onnea työn hakuun ja tervetuloa Norjaan.

        Se kylmä tuuli Barentsinmereltä mua siinä Mehmnissa vähän käviki mielessä.. Tromssa kuulostaa meikäläisen paikalta. Asiat kuntoon ja eiku Tromssaan päin:)) Vuodenvaihde tavoitteena asioitten järjestelyn takia. Vuokra tällä hetkellä meillä on 700 euroa sähkölämmitys ja vesi eli melkein 7000 NOK yhteensä.


      • töihin
        tommerman kirjoitti:

        Uskomantonta että olet tulossa tänne töihin ja suurin murheesi on että paljon maksaa työpaikka
        ruoka????????????Kyllä sinä täällä sen verran hankit että sinulla on varaa syödä vaikka joka päivä.Ei rakennus puollellakaan ole mitää työpaikka ruokailua,en ole ainakaan neljään vuoteen huomannut:))).fiskebat on oikeilla linjoilla noissa palkoissa.Minäkin olen tehnyt sellaisia kuukausia että on 300 tuntia tilinauhassa,eli kyllä sen viistonnia hankkii kuussa.Kaikkihan täällä on kallista,esim.liha on
        syntisen kallista ainakin täällä pohjoisessa.
        Sian kylki(kerrrosliha)n.20 euroo kilo.Ei paljon kannata perunalaatikkoa syödä:)))))Ja elävä lihakin on kallista,1500 kr per.kerta:)))))

        Niin, teille miehille Norjan reissut tulee kalliiksi, kun pitää elävästä lihastakin maksaa ja omalla kotitekoisellakin on aina omat kulunsa.;);) Toista se on meillä naisilla, saadaan aina vaan kun halutaan, ja ilmaiseksi vielä. Jonoakin on portilla, jos vaan haluaa.;)

        Tommerman, en ole vielä TULOSSA, vasta lähettämässä hakemuksia. Idean sain about PARI PÄIVÄÄ sitten, kun näin ilmoituksen. Joten safka kyssärini vaan nyt tuli ekana mieleen: ajattelin että jostakin pitää alkaa vyyhtiä purkamaan!

        Nyt kysyt, nainen ja telakalle!!! OK. Onhan niitä emäntiä hitsareina jne.. Mahdollista siis. Mutta itse haen suunnittelupuolelle tai vastaavan laiseen insinöörin hommaan, riippuu mitä on tarjolla.

        Tosin se asunto huolestuttaa, kuten sanoit, iso läjä ukkoja samassa rakennuksessa. Miten sinne nyt nainen voi mennä, ehkä voi, ehkä ei. Ilmoituksessa oli siis asunto ilmainen ja oletankin sen olevan juuri kuvailemasi tyyppinen. Toivottavasti hakuprosessini ei osaltani siihen kaatuisi..Mutta vaivaan päätäni sillä myöhemmin..

        Joskus pikkuneitinä olin ruotsissa kesätöissä 1 kk ja siellä meillä oli asumus juuri tuollainen. Naisia tosi asumuksessa oli n. puolet. Jouduttiin tosin herään klo 5 aamulla, koska matka työpaikalle kesti tunnin. Firman autoilla mentiin. Ei se silloin tuntunut raskaalle, muttei varmaan nykyään onnistuisi, tiedä häntä. Muuten se reissu oli aivan ihana, oli paljon kavereita ja tienasi 3X enemmän kuin Suomessa olisin tienannut vastaavassa. Kertakaikkiaan oli upea työkeikka. Olin niin nuori, etten tajunnut noita "invånare" juttuja. Nykyään täällä Suomessa joutuu myöskin paljon tekemään esim. vuokratyöläis töitä, joten ei se piikana olo täälläkään helppoa ole!!

        En ole koskaan Norjassa käynyt, joten tosi hyvä, sairaanhoitaja, että kerroit miten todellisuudessa on. Kyllä sinne sitten voisi vaikka muun reissun tehdä, jos ei töitä irtoa. Minäkin olen uskomuksia kuunnellut vain. Hyvä, että ihmiset kysyy tyhmiä kysymyksiä täällä, niin ennakkoluulot katoaisivat.


      • hurts
        töihin kirjoitti:

        Niin, teille miehille Norjan reissut tulee kalliiksi, kun pitää elävästä lihastakin maksaa ja omalla kotitekoisellakin on aina omat kulunsa.;);) Toista se on meillä naisilla, saadaan aina vaan kun halutaan, ja ilmaiseksi vielä. Jonoakin on portilla, jos vaan haluaa.;)

        Tommerman, en ole vielä TULOSSA, vasta lähettämässä hakemuksia. Idean sain about PARI PÄIVÄÄ sitten, kun näin ilmoituksen. Joten safka kyssärini vaan nyt tuli ekana mieleen: ajattelin että jostakin pitää alkaa vyyhtiä purkamaan!

        Nyt kysyt, nainen ja telakalle!!! OK. Onhan niitä emäntiä hitsareina jne.. Mahdollista siis. Mutta itse haen suunnittelupuolelle tai vastaavan laiseen insinöörin hommaan, riippuu mitä on tarjolla.

        Tosin se asunto huolestuttaa, kuten sanoit, iso läjä ukkoja samassa rakennuksessa. Miten sinne nyt nainen voi mennä, ehkä voi, ehkä ei. Ilmoituksessa oli siis asunto ilmainen ja oletankin sen olevan juuri kuvailemasi tyyppinen. Toivottavasti hakuprosessini ei osaltani siihen kaatuisi..Mutta vaivaan päätäni sillä myöhemmin..

        Joskus pikkuneitinä olin ruotsissa kesätöissä 1 kk ja siellä meillä oli asumus juuri tuollainen. Naisia tosi asumuksessa oli n. puolet. Jouduttiin tosin herään klo 5 aamulla, koska matka työpaikalle kesti tunnin. Firman autoilla mentiin. Ei se silloin tuntunut raskaalle, muttei varmaan nykyään onnistuisi, tiedä häntä. Muuten se reissu oli aivan ihana, oli paljon kavereita ja tienasi 3X enemmän kuin Suomessa olisin tienannut vastaavassa. Kertakaikkiaan oli upea työkeikka. Olin niin nuori, etten tajunnut noita "invånare" juttuja. Nykyään täällä Suomessa joutuu myöskin paljon tekemään esim. vuokratyöläis töitä, joten ei se piikana olo täälläkään helppoa ole!!

        En ole koskaan Norjassa käynyt, joten tosi hyvä, sairaanhoitaja, että kerroit miten todellisuudessa on. Kyllä sinne sitten voisi vaikka muun reissun tehdä, jos ei töitä irtoa. Minäkin olen uskomuksia kuunnellut vain. Hyvä, että ihmiset kysyy tyhmiä kysymyksiä täällä, niin ennakkoluulot katoaisivat.

        "Niin, teille miehille Norjan reissut tulee kalliiksi, kun pitää elävästä lihastakin maksaa ja omalla kotitekoisellakin on aina omat kulunsa.;);)"

        Life is a bitch and then you die.


      • ekaks
        töihin kirjoitti:

        Niin, teille miehille Norjan reissut tulee kalliiksi, kun pitää elävästä lihastakin maksaa ja omalla kotitekoisellakin on aina omat kulunsa.;);) Toista se on meillä naisilla, saadaan aina vaan kun halutaan, ja ilmaiseksi vielä. Jonoakin on portilla, jos vaan haluaa.;)

        Tommerman, en ole vielä TULOSSA, vasta lähettämässä hakemuksia. Idean sain about PARI PÄIVÄÄ sitten, kun näin ilmoituksen. Joten safka kyssärini vaan nyt tuli ekana mieleen: ajattelin että jostakin pitää alkaa vyyhtiä purkamaan!

        Nyt kysyt, nainen ja telakalle!!! OK. Onhan niitä emäntiä hitsareina jne.. Mahdollista siis. Mutta itse haen suunnittelupuolelle tai vastaavan laiseen insinöörin hommaan, riippuu mitä on tarjolla.

        Tosin se asunto huolestuttaa, kuten sanoit, iso läjä ukkoja samassa rakennuksessa. Miten sinne nyt nainen voi mennä, ehkä voi, ehkä ei. Ilmoituksessa oli siis asunto ilmainen ja oletankin sen olevan juuri kuvailemasi tyyppinen. Toivottavasti hakuprosessini ei osaltani siihen kaatuisi..Mutta vaivaan päätäni sillä myöhemmin..

        Joskus pikkuneitinä olin ruotsissa kesätöissä 1 kk ja siellä meillä oli asumus juuri tuollainen. Naisia tosi asumuksessa oli n. puolet. Jouduttiin tosin herään klo 5 aamulla, koska matka työpaikalle kesti tunnin. Firman autoilla mentiin. Ei se silloin tuntunut raskaalle, muttei varmaan nykyään onnistuisi, tiedä häntä. Muuten se reissu oli aivan ihana, oli paljon kavereita ja tienasi 3X enemmän kuin Suomessa olisin tienannut vastaavassa. Kertakaikkiaan oli upea työkeikka. Olin niin nuori, etten tajunnut noita "invånare" juttuja. Nykyään täällä Suomessa joutuu myöskin paljon tekemään esim. vuokratyöläis töitä, joten ei se piikana olo täälläkään helppoa ole!!

        En ole koskaan Norjassa käynyt, joten tosi hyvä, sairaanhoitaja, että kerroit miten todellisuudessa on. Kyllä sinne sitten voisi vaikka muun reissun tehdä, jos ei töitä irtoa. Minäkin olen uskomuksia kuunnellut vain. Hyvä, että ihmiset kysyy tyhmiä kysymyksiä täällä, niin ennakkoluulot katoaisivat.

        Muuttoajatus tuntuu hienolta. Kaikki käytännön asiat vain pelottavat, että osaako huomioida kaikki. Yksin jos lähtisi, voisi vain pakata kassinsa ja matkaan, mutta kun on pari lasta, niin herää mahdottomasti kysymyksiä. Ei haluaisi kaikkia asioita oppia kantapään kautta. Asioilla on onneksi tapana järjestyä, sanotaan:)

        En ole muuttamassa Norjaan sillä ajatuksella, että menisin "kultaa vuolemaan". Haluan kokea jotain erilaista ja lapsetkin suhtautuvat asiaan positiivisesti.


      • tommerman
        kannustuksesta! kirjoitti:

        Se kylmä tuuli Barentsinmereltä mua siinä Mehmnissa vähän käviki mielessä.. Tromssa kuulostaa meikäläisen paikalta. Asiat kuntoon ja eiku Tromssaan päin:)) Vuodenvaihde tavoitteena asioitten järjestelyn takia. Vuokra tällä hetkellä meillä on 700 euroa sähkölämmitys ja vesi eli melkein 7000 NOK yhteensä.

        Voisin antaa sinulle yhden puh.numeron Tromsoon,
        tämä nainen voisi olla sinulle suuri apu työ ja
        asunto asioissa.Mutta en oikein voi laittaa numeroa tänne miljoonien ihmisten luettavaksi.
        Eli jos kiinnostaa niin laitatko s-posti osoitteen tänne???


      • juttu!!
        tommerman kirjoitti:

        Voisin antaa sinulle yhden puh.numeron Tromsoon,
        tämä nainen voisi olla sinulle suuri apu työ ja
        asunto asioissa.Mutta en oikein voi laittaa numeroa tänne miljoonien ihmisten luettavaksi.
        Eli jos kiinnostaa niin laitatko s-posti osoitteen tänne???

        [email protected]

        Kävin just Tromssan sivuilla ja katselin sairaalasta ym vapaita työpaikkoja. Kyllähän niitä näkyi olevan:)


      • laittaisin
        ekaks kirjoitti:

        Muuttoajatus tuntuu hienolta. Kaikki käytännön asiat vain pelottavat, että osaako huomioida kaikki. Yksin jos lähtisi, voisi vain pakata kassinsa ja matkaan, mutta kun on pari lasta, niin herää mahdottomasti kysymyksiä. Ei haluaisi kaikkia asioita oppia kantapään kautta. Asioilla on onneksi tapana järjestyä, sanotaan:)

        En ole muuttamassa Norjaan sillä ajatuksella, että menisin "kultaa vuolemaan". Haluan kokea jotain erilaista ja lapsetkin suhtautuvat asiaan positiivisesti.

        lapseni norjalasten lasten kanssa leikkikouluun/tarhaan, jos lapsia olisi. Saisivat siten olla tekemisissä myös norjalasiten lasten kanssa ja äitikin siinä huomaamatta saisi lisää oman ikäisiä tuttavia muista äideistä. Paitsi, jos teillä mies jää hoitamaan kotiin. Vai onko hänkin etsimässä työtä Norjasta?

        Itse olen menossa Norjaan "reppu selkään" periaatteella, jos minut sinne valitaan. Pesti olisi vain puolisen vuotta ja se ehkä juuri ja juuri onnistuisi kotiin kun jää avomies. Hän ei pystyisi nyt ottamaan vuorotteluvapaata tms.

        Astmaatikkona huolestuttaa ne pohjois-Norjan Barentsin tuulimyräkät, joten etelämpää pitäisi minunkin päästä.

        On varmasti asioissa selvitettävää ja täähän on yksi hyvä kanava. Tähän asti suht'koht järkeviä vastauksia tullut. Täällä kun käyvät nuo Fiskebåt ja tommerman ym. norjassa asuvat. On se totta, että mitä paremmin suunnittelee asioita, niin sitä vähemmän lasten kanssa yllätyksiä tulee!
        PS. Kaksi vuotta ulkomailla aikaisemmin asuneena tiedän:)

        Jos minun reissu lopulta toteutuu, niin tulen varmasti vierailemaan uudelleen tällä palstalla ja esittämään lisää "aivan uskomattomia kyssäreitä".


      • syntyneenä
        laittaisin kirjoitti:

        lapseni norjalasten lasten kanssa leikkikouluun/tarhaan, jos lapsia olisi. Saisivat siten olla tekemisissä myös norjalasiten lasten kanssa ja äitikin siinä huomaamatta saisi lisää oman ikäisiä tuttavia muista äideistä. Paitsi, jos teillä mies jää hoitamaan kotiin. Vai onko hänkin etsimässä työtä Norjasta?

        Itse olen menossa Norjaan "reppu selkään" periaatteella, jos minut sinne valitaan. Pesti olisi vain puolisen vuotta ja se ehkä juuri ja juuri onnistuisi kotiin kun jää avomies. Hän ei pystyisi nyt ottamaan vuorotteluvapaata tms.

        Astmaatikkona huolestuttaa ne pohjois-Norjan Barentsin tuulimyräkät, joten etelämpää pitäisi minunkin päästä.

        On varmasti asioissa selvitettävää ja täähän on yksi hyvä kanava. Tähän asti suht'koht järkeviä vastauksia tullut. Täällä kun käyvät nuo Fiskebåt ja tommerman ym. norjassa asuvat. On se totta, että mitä paremmin suunnittelee asioita, niin sitä vähemmän lasten kanssa yllätyksiä tulee!
        PS. Kaksi vuotta ulkomailla aikaisemmin asuneena tiedän:)

        Jos minun reissu lopulta toteutuu, niin tulen varmasti vierailemaan uudelleen tällä palstalla ja esittämään lisää "aivan uskomattomia kyssäreitä".

        Itse olen syntynyt Ruotsissa ja oppinut kielen hiekkalaatikolla niin hyvin, että menin ilman muuta ruotsinkieliselle luokalle. Muutaman vuoden kävin Ruotsissa koulua ja loput peruskoulusta Suomen puolella ruotsinkielisessä koulussa myös.

        Mies tossa empii kovasti lähtemistä. Saas nähdä miten käy. Minä olen joka tapauksessa lähdössä lasten kanssa:) Mun 14-vuotias likka on ihan innoissaan ja kyselee koska lähdetään.

        Tosiaan mukava kun tulee asiantuntevia vastauksia ihmettelyihin Norjan suhteen. Asiasta tarvisi olla ihan oma foorumi, en vain ole löytänyt sellaista. Luulisi kyllä olevan.


      • auta!?
        fiskebåt kirjoitti:

        Telakoilla palkkat on n.2800 euroa ilman ylitøitæ ja harvoissa paikoissa on ruoka mahdollisuuus.Ylitøiden kanssa pææsee helposti 5000 euroo.

        tere fiskebåt!!
        oletko ite töissä norwayssa vai..?!
        ajattelin vaan että olisko tiedossa mitään homman tynkää sielt norjasta..
        olen kyllästynyt suomi meininkiin ja haluisin hakea ulkomaan kokemusta norjasta ja kieli taitoa ym breikkiä omasta ammatista :D!!
        olisko sul tietoo hyvistä duuneista ja ym..

        kiitos kiitos :)

        Anssi81


      • Ope alle keskipalkalla

        Kertokaa mulle millä alalla, että tiedän opiskella uuden ammatin?


      • fiskebåt
        auta!? kirjoitti:

        tere fiskebåt!!
        oletko ite töissä norwayssa vai..?!
        ajattelin vaan että olisko tiedossa mitään homman tynkää sielt norjasta..
        olen kyllästynyt suomi meininkiin ja haluisin hakea ulkomaan kokemusta norjasta ja kieli taitoa ym breikkiä omasta ammatista :D!!
        olisko sul tietoo hyvistä duuneista ja ym..

        kiitos kiitos :)

        Anssi81

        Olen ite tøis telakalla ja kymmenes vuos on menos.Tøita takaan telakalta ja kalalaivoihin on suhteita tyøn puolesta.Olen ite tææl keski Norjassa,jossa ei ole talvel lumest tietoo,mut sateista ja myrskyist kyllækin.Suosittelen kokemuksesta.


      • telakalla
        fiskebåt kirjoitti:

        Olen ite tøis telakalla ja kymmenes vuos on menos.Tøita takaan telakalta ja kalalaivoihin on suhteita tyøn puolesta.Olen ite tææl keski Norjassa,jossa ei ole talvel lumest tietoo,mut sateista ja myrskyist kyllækin.Suosittelen kokemuksesta.

        Minkä alan töistä tiedät ja nimenomaan telakka kiinnostaisi?


      • eu sivuilta
        Ope alle keskipalkalla kirjoitti:

        Kertokaa mulle millä alalla, että tiedän opiskella uuden ammatin?

        Löysin sen googlettamalla EU'n sivuilta tilastona, joissa tietoa siis eri jäsenmaiden ja Norjankin taulukkotietoa.


      • fiskebåt
        telakalla kirjoitti:

        Minkä alan töistä tiedät ja nimenomaan telakka kiinnostaisi?

        Tøitæ olisi Laivainsinøørille,putkiasentajalle,mekaanikolle,hitsarille ja asentajalle.Ei tarvitse olla valovuosien tyøkokemusta eikæ astronautin koulutusta,tekemællæ oppii.


      • töihin
        fiskebåt kirjoitti:

        Tøitæ olisi Laivainsinøørille,putkiasentajalle,mekaanikolle,hitsarille ja asentajalle.Ei tarvitse olla valovuosien tyøkokemusta eikæ astronautin koulutusta,tekemællæ oppii.

        Olisin kiinnostunut ja tässä email, johon voit antaa lisäinfoa tai jättää yhteystietosi: [email protected]


      • Nimetön
        fiskebåt kirjoitti:

        Olen ite tøis telakalla ja kymmenes vuos on menos.Tøita takaan telakalta ja kalalaivoihin on suhteita tyøn puolesta.Olen ite tææl keski Norjassa,jossa ei ole talvel lumest tietoo,mut sateista ja myrskyist kyllækin.Suosittelen kokemuksesta.

        noniin sehän se kuulostaa ihan hyvältä :D!!
        niin kauan olet jo viihtynyt siellä ?! siinä on sit tienattu lantti jos toinenkin :)!?
        olen itse menossa ilmeisesti (ei täysin varma viel) "keskinorjaan" Otta/rondane nimiseen paikkaan kokiksi.. ensiks meen kyllä katsoon eka paikan ym?! tääl suomessa (Helsingissä) loppuu hommat syyskuun lopussa, jonka jälkeen sit pikku hiljaa sinnepäin siirtymistä tyttöystävän kanssa :). ja olisin tietysti muistakin hommista todella kiinnostunut ja haluisin vähä taukoa ja nollaamista tähän oman ammatin saralle joka on näitä keittiö hommia. tuttu soitteli jostain tromsan läheltä ja kertoi että siel olis kans rakennustöitä ja ihan hyvällä palkalla.. mut siitä en viel tiedä enempää. olisko sulla tietoa mitä hommia ym sielt löytis ja jne.. tämmöiselle työtä pelkäämättämälle rehdille suomalais kaverille :)!? ja jos muutenkin vois vaihtaa esim email osoitteita ni vois pitää yhteyttä kokemuksista norjassa ym kuulumisia :)!?

        kiitos ja palailemisiin.

        Anssi L
        [email protected]


      • wärf?
        fiskebåt kirjoitti:

        Olen ite tøis telakalla ja kymmenes vuos on menos.Tøita takaan telakalta ja kalalaivoihin on suhteita tyøn puolesta.Olen ite tææl keski Norjassa,jossa ei ole talvel lumest tietoo,mut sateista ja myrskyist kyllækin.Suosittelen kokemuksesta.

        siis onko norjassa suomalaisia sairaaloita? jossa puhutaan siis suomea? woot?! onko sielläkin palkat sitten yhtähyviä?

        entä onko telakoilla/ kalaaluksilla hoitohenkilökuntaa? jos on niin millaiset palkat heillä?


      • fiskebåt
        wärf? kirjoitti:

        siis onko norjassa suomalaisia sairaaloita? jossa puhutaan siis suomea? woot?! onko sielläkin palkat sitten yhtähyviä?

        entä onko telakoilla/ kalaaluksilla hoitohenkilökuntaa? jos on niin millaiset palkat heillä?

        Kyllæ sairaaloissa puhutaan Norjaa.Øljyn porauslautoilla ja niiden huoltoaluksilla on sairastuvat ja jonkilaiset kipusiskot.Kalalaivoilla on kipparilla læækekaapin avaimet.


      • Suomalaiset
        tommerman kirjoitti:

        Olen nyt Nordkappissa,välillä Tromsossa. Talvellahan täällä ei ole itse pirukaan,olen yhden talven ollut täällä enkä toista talvee ole.
        Siksi mene talveksi "etelään",Tromsoon:))
        Tuo mainitsemasi Meham on tuossa Porsangerin vuonon toisella puolella.Ei ole herkku paikka sekään talvella.Siis eihän täällä pakkasia ole,
        max -10,mutta tuulee,tuulee niin pirusti.Kun Barentsin mereltä tuulee silloin ei paljon naurata,joskus ei voi mennä edes ulos kun on niin kova myräkkä.Ja Mehamnissa on aivan samanlainen talvi,joten mieti ennen kuin menet sinne.Mutta täällä Finnmarkin alueella hankkii
        paremmin,verot on pienenmät,sähkö on halvenpaa ja muita etuja joita ei ole alempana Norjassa.
        Kyllä sinun alallasi on töitä jokaisessa Norjan
        kylässä,Tromsossa on n.250 Suomalaista sairaala
        alan ammattilaista ja täälläkin vaikka ei ole kuin n.1000 asukasta on kymmenkunta finske hoitsuu.Vuokra-asunnot on pohjoisessa kalliita,
        kun niitä on niin vähän.Kolmiosta joudut varmasti maksamaan 3000-4000 nokkia,riippuu tietty minne muutat.Ja ota se huomioon että Norjassa asuntoon ei yleensä kuulu hella tai jääkaappi,ne pitää itse hommata.Meillä rakennuspuolen tekijöillä on semmoinen etu että meille firma maksaa aina asunnon,siis norski firma.Yleensä iso asunto jossa on hirvee määrä miehiä:)))Mutta minulla on vaimokin täällä mukana niin ei käy tommoinen asunto.Meillä on paritalon puolikas,4 h ja keittiö ja firma maksaa
        kaikki,sähköt mukaan lukien.

        Näkyy olevan kun suomalaiset raksa firmat lähtevät Norjaan niin ne polkee palkkoja heti.


      • oobi
        fiskebåt kirjoitti:

        Olen ite tøis telakalla ja kymmenes vuos on menos.Tøita takaan telakalta ja kalalaivoihin on suhteita tyøn puolesta.Olen ite tææl keski Norjassa,jossa ei ole talvel lumest tietoo,mut sateista ja myrskyist kyllækin.Suosittelen kokemuksesta.

        onko suomessa jotain firmoja jotka välittävät tuonne telakalle töihin? ja mistä muista paikoista kannataisi tuonne hakea?


      • Nimetön
        juttu!! kirjoitti:

        [email protected]

        Kävin just Tromssan sivuilla ja katselin sairaalasta ym vapaita työpaikkoja. Kyllähän niitä näkyi olevan:)

        No mites on, joko oot lähtenyt sinne Norjaan ja jos oot, oisko antaa vinkkejä,
        toivoopi [email protected]


      • pehtoori1
        fiskebåt kirjoitti:

        Olen ite tøis telakalla ja kymmenes vuos on menos.Tøita takaan telakalta ja kalalaivoihin on suhteita tyøn puolesta.Olen ite tææl keski Norjassa,jossa ei ole talvel lumest tietoo,mut sateista ja myrskyist kyllækin.Suosittelen kokemuksesta.

        terve
        olis kiinnostusta kalaaluksella työskentelystä mutta en vain tiedä mistä lähteä hakemaan.
        jos voisit vähän autaa ni olisin kiitollinen
        t.mikko pettersson
        täs on sähköposti mistä saa kiinni
        [email protected]


    • Kukka

      Täällä olisi myös yksi halukas lähtemään lähihoitajan hommiin Norjaan! Mutta kertokaapas mistä niitä hommia kannattaisi hakea? Aetat on tuttu ja Molli tietysti. Muita?

      • esim.

        Kuntien sivuilla myös ilmoituksia. Kuntien sivut muodossa esim www.trondheim.kommune.no www.tromso.kommune.no


      • www.jobbnor.no
        esim. kirjoitti:

        Kuntien sivuilla myös ilmoituksia. Kuntien sivut muodossa esim www.trondheim.kommune.no www.tromso.kommune.no

        sori, kämmi:)


      • Tromssaan ihastunut
        www.jobbnor.no kirjoitti:

        sori, kämmi:)

        Onko tietotekniikka-alan töitä tarjolla ulkomaalaisille. Tietääkö kukaan? Olisin valmis vaikka talvella lähtemään. Eikö Tromssa ole kylmä ja luminen paikka talvella?


      • tommerman
        Tromssaan ihastunut kirjoitti:

        Onko tietotekniikka-alan töitä tarjolla ulkomaalaisille. Tietääkö kukaan? Olisin valmis vaikka talvella lähtemään. Eikö Tromssa ole kylmä ja luminen paikka talvella?

        golfvirta vaikuttaa pohjois-norjaan aika paljon.
        Tromsossa pakkasta rapiat päälle 10,siis huiput.
        Lunta välillä,välillä vesikeli talvella.
        Mutta lunta ei ole metritolkulla niinkuin täällä
        Nordkappissa.


      • hoitsuX2
        Tromssaan ihastunut kirjoitti:

        Onko tietotekniikka-alan töitä tarjolla ulkomaalaisille. Tietääkö kukaan? Olisin valmis vaikka talvella lähtemään. Eikö Tromssa ole kylmä ja luminen paikka talvella?

        HARVEMMIN PAKKASET YLI 10 ASTEEN , LUNTA OLI KUITENKIN 2000 JA 1997 YLI 2 METRIN .ONHAN NE OLOSUHTEET VÄLILLÄ EXTREEMIÄ JOPA TROMSASSAKIN , HARVEMMIN SUOMESSA ILMOITELLAAN ETTEI TÖIHIN PÄÄSE LUMIVYÖRYN TAKIA .
        ELÄMINEN EI OLE KALLIINPÄÄ KUIN ETELÄSUOMESSA , ELEKTRONIIKKA JA VAATTEET OVAT JO HALVEMPIA NORJASSA . SUOMENMATKOIHIN EROTUS PAREMMASTA PALKOISTA MENEE .NORJA ON HYVÄ MAA OLLA TÖISSÄ .


      • töitä Norjasta
        tommerman kirjoitti:

        golfvirta vaikuttaa pohjois-norjaan aika paljon.
        Tromsossa pakkasta rapiat päälle 10,siis huiput.
        Lunta välillä,välillä vesikeli talvella.
        Mutta lunta ei ole metritolkulla niinkuin täällä
        Nordkappissa.

        Moi, tiedätkö löytyykö insinöörille töitä Tromssasta? Tai muuta teknistä työtä. Myös kalatehdas pelkää, jos ei muuta teollisuutta löydy. Oon käyny Tromssassa, hieno paikka etenkin uutena vuotena.


      • tommerman
        töitä Norjasta kirjoitti:

        Moi, tiedätkö löytyykö insinöörille töitä Tromssasta? Tai muuta teknistä työtä. Myös kalatehdas pelkää, jos ei muuta teollisuutta löydy. Oon käyny Tromssassa, hieno paikka etenkin uutena vuotena.

        Minkä alan inssi olet?


      • inssi
        tommerman kirjoitti:

        Minkä alan inssi olet?

        konepuolen ins.

        Miten pystyisit auttamaan?
        Oletko itse esimiehenä jossakin?
        Entäpä olisiko mahdollista lyhyempää kuten 6-12 kk välillä kestävää työtä? Kuullut, että niitäkin jossakin päin on tajolla.
        Voi kirjoittaa tänne palstalle tai vaikkapa: [email protected]


      • inssi.
        tommerman kirjoitti:

        Minkä alan inssi olet?

        Pikkasen meni väärin, TOIMIVA osoite olisi: [email protected]

        Ensin antamani ei toimi enää!


    • Töihin norjaan

      Etsin töitä norjasta, putki/rakennusalan. Olisin huhti-toukokuussa lähdössä tromssa kuulosti ihan hyvältä. Jos tiedätte mitä kautta tai siellä jo olevia työläisiä. voisi kirjoittaa tänne sivuille tietoa sähköposti osoite on [email protected]

    • gunnar

      Moi!
      tahtoisin todella lähteä norjaan töihin ainakin vuodeksi ,kokemusta on ruiskumaalauksesta 6v.(myös pulverimaalauksesta noin 1v.) , ruotsi norja en puhu :(.
      Löytyykö suomalaisia työhönottajia, olisi kaikkein paras
      [email protected]

    • finlandssvensken

      Hej,

      Jag tror det är viktigt att man inte får fel bild av arbetsmarknaden i Norge, och då särskilt i Nord-Norge.
      Orsaken är att arbetsmarknaden framställs som en guldgruva i medierna, vilket är sant så tillvida att:
      - man kan få ett jobb samma dag som man kommer till exempelvis Tromsö.

      MEN det förutsätter flytande kunskaper i PAKKO-SVENSKA! Alternativt att man kan danska eller norska, man klarar sig inte på enbart mycket knagglig svenska.

      Se följande nyhet från Yle:
      http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/24/inte-rosenrott-pa-arbetsmarknad-i-nordnorge

      Representanten från Oulu, ångrar sig i efterhand att han inte tog vara på skolsvenskan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      397
      2735
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1885
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1728
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1522
    Aihe