lentokoneeseen pakkaaminen

kiharrin

Eli mitä sähkölaitteita ja elektroniikkaa voi laittaa ruumaan? Hiustenkuivain? Kiharrin eri päät siihen? sähköhammasharja? Nuo tuntuisi siltä että jos ne vaan laittaa niin, ettei kolise, vaatteiden sekaan (pehmeäkantinen laukku) niin ne kestäisi... vai kestääkö?

kamerat, tietokone ja mp3soitin tulevat ehdottomasti mukaani käsimatkatavaroihin.

entäs sitten, mitä pulloja, nesteitä sinne ruumaan? voiko shampoot, pallodeodorantit yms laittaa huoletta? ainoastaanko sellaiset suihkupullot käsimatkatavaroihin?

olen ensi kertalainen tässä matkaamisessa. joten kiitos avusta :)

12

7416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jemm-

ootkin itse vastannut jo kaikkiin kysymyksiisi.. :D
      eli ihan oikein oletat!
      shampoot yms, myös suihkupullot olen aina laittanut ruumaan, mutta hyvä laittaa esim vaikka muovipusiin, että jos sitten jostain syystä vuotaa niin eipähän ihan joka paikkaan ehdi levitä. tosin en aina ole jaksanut niinkään paljon panostaa, myös lasiset hajuvesipullot on tullu laitettua ihan ilman mitään "suojaa" vaatteiden seassa ruumaan ja mitään vahinkoa ei ole päässyt tapahtumaan :)

kestää nuo sähkövempeleet hyvin. vaatteiden seassa joo, ja vaikka ne nyt aikalailla pahoinpiteleekin siellä välillä laukkuja, niin kyllä hiustenkuivaajakin vähän iskua kestää.

• vielflieger

Finnair sanoo näin:
      "Henkilökohtaiseen hygieniaan ja lääkintään tarkoitetut tuotteet, esim. iholle levitettävää hyönteiskarkotetta tai hiuslakkaa, joka sisältää aerosolia, enintään 2 kiloa tai 2 litraa matkustajaa kohden saa kuljettaa käsimatkatavarassa tai ruumaan menevässä matkatavarassa. Yksikkökoko saa olla enintään 0,5 litraa tai 0.5 kiloa."

Ohjeet löytyy finskin sivuilta, täällä kerrotaan kaikki mitä tarvitsee (ja vähän enemmänkin) tietää:
      http://www.finnair.fi/web/finnair/scripts/template
      _2level_white.jsp?BV_SessionID=@@@@0622165767.1156
      258471@@@@&BV_EngineID=cccgaddijfdhmdlcfjlcgeedfon
      dgln.0&pageid=-12554
      (Pitkä linkki, piti rivittää, kopioi kaikki rivit)

Jos olet menossa jenkkeihin tai Englantiin niin määräykset taitavat vieläkin olla tiukennetut, silloin kantsii olla tarkkana & soittaa vaikka lentoyhtiölle tai tarkistaa netistä.

• Paula K.

Lentokoneista en tiedä, en ole matkustanut lentäen sitten vuoden 2000 (teoriassa ainakin, lähtö Espanjasta illalla uudenvuodenaattona 1999 ja perillä Suomessa aamuyöstä 1.1.2000 ;) ).

Mutta, mutta. Jos/kun olet ulkomaille menossa, tarkista millaista paikallinen verkkovirta on ennen matkaan lähtöä. Useissa maissa on ihan erilaista, eivätkä suomalaiset sähkölaitteet kestä niitä kaikkia. Parhaassa tapauksessa kaikki on hyvin, eikä tarvinnut raahata ylimääräistä edestakaisin, pahimmassa tapauksessa kallis sähkölaite kärähtää kun sen kytkee pistorasiaan.

• ex-au

riippuu siis paljon maasta jonne olet menossa.USAan ja Englantiin ei missään nimessä kannata mitään sähkölaitteita rahdata.Hyvä ihme,tietokonekkin mukaan?Luulisi perheelläsi olevan tietokoneen.Minä ainakaan en uskaltaisi niin kallista laitetta ottaa,varsinkin jos virran vahvuus eri kuin suomessa.Mieti nyt kahteen kertaan,mitä otat,mitä et

• Jens
        ex-au kirjoitti:

riippuu siis paljon maasta jonne olet menossa.USAan ja Englantiin ei missään nimessä kannata mitään sähkölaitteita rahdata.Hyvä ihme,tietokonekkin mukaan?Luulisi perheelläsi olevan tietokoneen.Minä ainakaan en uskaltaisi niin kallista laitetta ottaa,varsinkin jos virran vahvuus eri kuin suomessa.Mieti nyt kahteen kertaan,mitä otat,mitä et

Ja mites noiden sahmppoiden ym. isojen puteleiden kanssa? Jos ei ole kyse jostain erikois erikois tuotteista, mina jattaisin ihan suosiolla kotiin ja hankkisin paikan paalta ihka uudet! Tulee vaan turhaa painoa ja alytonta roudattavaa jo varmasti muutenkin isoon kuormaan!

• tuota
        ex-au kirjoitti:

on kyllä ihan "normaalia" mun mielestä tuo tietokone ottaa, omalla koneella ollessa saa enemmän ja vapaammin olla kun jos perheen koneella hengaa. itselläni on ja todella välttämätön kapina se mulla täällä onkin jo kavereiden kanssa yhteydenpidon kannalta :) !!

• kiharrin
        Jens kirjoitti:

Ja mites noiden sahmppoiden ym. isojen puteleiden kanssa? Jos ei ole kyse jostain erikois erikois tuotteista, mina jattaisin ihan suosiolla kotiin ja hankkisin paikan paalta ihka uudet! Tulee vaan turhaa painoa ja alytonta roudattavaa jo varmasti muutenkin isoon kuormaan!

näin olen ajatellutkin. otan shampoot yms. matkakoossa jotta ensimmäisen illan pärjään ja käyn sitten ostamassa paikanpäältä uudet. mie vaan tahdon tietää miten ne pakataan. tottakai olen ajatellut näitä asioita etukäteen muuten.

• kiharrin
        ex-au kirjoitti:

olen menossa ranskaan ja verkkovirta on tietolähteideni mukaan juuri sama kuin suomessa.
        otan oman pienen läppärin mukaan ja se kulkee kätevästi. rikkimenoa varten olen ottanut matkavakuutuksen.
        olen kyllä miettinyt kahteen kertaan ja puhunut asiasta vanhempieni ja host-perheen kanssa eikä ongelmia tunnu olevan. pakkaaminen on vain ongelma, koska emme ole kukaan paljoa matkustaneet lentokoneella.

• ta-daa
        kiharrin kirjoitti:

olen menossa ranskaan ja verkkovirta on tietolähteideni mukaan juuri sama kuin suomessa.
        otan oman pienen läppärin mukaan ja se kulkee kätevästi. rikkimenoa varten olen ottanut matkavakuutuksen.
        olen kyllä miettinyt kahteen kertaan ja puhunut asiasta vanhempieni ja host-perheen kanssa eikä ongelmia tunnu olevan. pakkaaminen on vain ongelma, koska emme ole kukaan paljoa matkustaneet lentokoneella.

Minusta on järkevää ottaa oma tietokone mukaan jos sellaisen omistaa! Netti alkaa olla niin tarpeellinen niin moneen asiaan eikä tosiaan vähiten yhteydenpidon kannalta. Ja vaikka perheessä ei oliskaan nettiä, niin on helppo mennä esim. kahvilaan jossa langaton verkko tms.

Hassuja nuo "hui kallis tavara ulkomaille" ajatukset, sillä eihän sen kanssa tarvii selvitä kuin lentomatka, ja siellä kone kulkee koko ajan mukana. Sen jälkeen onkin jo itse asiassa kotonaan ja saa oven lukkoon jne., ja jos asuntomurron pelosta ei uskalla pitää tietokonetta niin ei sitä kyllä sitten uskalla pitää Suomessakaan;););) (Älkää nyt vetäkö herneitä nenään, musta tuo on vaan ihme pelko:))

No, itse asiaan eli mun mielestä käsimatkatavaroihin kannattaa ottaa vain välttämätön
        - känny, tietokone, kamera (mp3 jos on), kaikki vähemmän arvokas elektroniikka ruumaan vaan.
        - lääkkeet joita saatat tarvita.
        - jos pelkäät laukun häviävän (huhujen mukaan Euroopan riskialtteimmat kentät Köpis, Pariisi, Milano:)), niin yhdet vaihto alusvaatteet ja vaihtopaita, hammasharja eli sellainen varustus jolla selviät noin vuorokauden jos et heti saakaan tavaroita.
        - rahat, passi, lentolippu jne. itsestäänselvyydet.

Ja vielä noista sähkölaitteista - eihän niissä mitään jos hommaa adapterin. Riippuu tietenkin onko virta eri vai vain pistoke. Esim. Sveitsissä on sama virta, mutta eri pistoke, meikäläisten kapeapistokkeiset laitteet toimivat mutta muihin tarttee adapterin. Adapterista kannattaa kysyä perheeltä, eli että tarvitseeko ja onko heillä antaa sellainen/sellaisia käyttöösi. Jos ei, niin kantsii ehkä mennä varman päälle ja hommata adapteri jo Suomesta. Saahan niitä kohdemaastakin, mutta tarjolla on enimmäkseen sieltä käsin matkustaville tarkoitettuja kapineita, jotka siis ovat suomalaiselle "väärään suuntaan" ja voit joutua katselemaan useammasta liikkeestä ennen kuin löydät oikeanlaisen paikan päältä.

• krabe
        ta-daa kirjoitti:

Minusta on järkevää ottaa oma tietokone mukaan jos sellaisen omistaa! Netti alkaa olla niin tarpeellinen niin moneen asiaan eikä tosiaan vähiten yhteydenpidon kannalta. Ja vaikka perheessä ei oliskaan nettiä, niin on helppo mennä esim. kahvilaan jossa langaton verkko tms.

Hassuja nuo "hui kallis tavara ulkomaille" ajatukset, sillä eihän sen kanssa tarvii selvitä kuin lentomatka, ja siellä kone kulkee koko ajan mukana. Sen jälkeen onkin jo itse asiassa kotonaan ja saa oven lukkoon jne., ja jos asuntomurron pelosta ei uskalla pitää tietokonetta niin ei sitä kyllä sitten uskalla pitää Suomessakaan;););) (Älkää nyt vetäkö herneitä nenään, musta tuo on vaan ihme pelko:))

No, itse asiaan eli mun mielestä käsimatkatavaroihin kannattaa ottaa vain välttämätön
        - känny, tietokone, kamera (mp3 jos on), kaikki vähemmän arvokas elektroniikka ruumaan vaan.
        - lääkkeet joita saatat tarvita.
        - jos pelkäät laukun häviävän (huhujen mukaan Euroopan riskialtteimmat kentät Köpis, Pariisi, Milano:)), niin yhdet vaihto alusvaatteet ja vaihtopaita, hammasharja eli sellainen varustus jolla selviät noin vuorokauden jos et heti saakaan tavaroita.
        - rahat, passi, lentolippu jne. itsestäänselvyydet.

Ja vielä noista sähkölaitteista - eihän niissä mitään jos hommaa adapterin. Riippuu tietenkin onko virta eri vai vain pistoke. Esim. Sveitsissä on sama virta, mutta eri pistoke, meikäläisten kapeapistokkeiset laitteet toimivat mutta muihin tarttee adapterin. Adapterista kannattaa kysyä perheeltä, eli että tarvitseeko ja onko heillä antaa sellainen/sellaisia käyttöösi. Jos ei, niin kantsii ehkä mennä varman päälle ja hommata adapteri jo Suomesta. Saahan niitä kohdemaastakin, mutta tarjolla on enimmäkseen sieltä käsin matkustaville tarkoitettuja kapineita, jotka siis ovat suomalaiselle "väärään suuntaan" ja voit joutua katselemaan useammasta liikkeestä ennen kuin löydät oikeanlaisen paikan päältä.

Adapersita vielä. Olen käsittänyt niin, ettei Sveitsiin tarvitse adaperia vaikka joskus pistokkeet voivatkin olla kolmireikäisiä. Kuitenkin, en ole varma käsitinkö oikein sun tekstistä, että Sveitsiin toisinaan voi tarvita adapterin? (Kapeapistokkeiset johdot...siis toimiiko esim. kännykänlaturi?) Olenko ihan turhaan kyselemässä vai menenkö jo ostamaan?:)

• pistorasiat
        krabe kirjoitti:

Adapersita vielä. Olen käsittänyt niin, ettei Sveitsiin tarvitse adaperia vaikka joskus pistokkeet voivatkin olla kolmireikäisiä. Kuitenkin, en ole varma käsitinkö oikein sun tekstistä, että Sveitsiin toisinaan voi tarvita adapterin? (Kapeapistokkeiset johdot...siis toimiiko esim. kännykänlaturi?) Olenko ihan turhaan kyselemässä vai menenkö jo ostamaan?:)

Joo, ne ovat kolmireikäisiä. Se ylimääräinen reikä on kuitenkin vain maadoitus, eli kaksipiikkisiäkin voi käyttää.

Ongelmaksi tulee pistorasian muoto, eli jos on paksu, pyöreä pistoke, niin se ei mahdu pistorasiaan, koska ne ovat usein sellaisia "syviä" pitkulaisia. Pienet, kapeat pistokkeet mahtuvat niihin.

Mun kännyni (Nokia) laturi ei mahdu meillä pistorasioihin, pitää olla adapteri. Tietokoneen pistoke ei myöskään käy, mutta hiustenkuivaaja on ok. Varminta on ostaa vaikka yksi adapteri mukaan, sillä pärjää aluksi ja jos tarvitsee useampia niin hommaa sitten lisää paikan päältä.

Oikein viisas ottaa suomesta useampipistokkeisen jatkojohdon, johon saa sitten yhdellä adapterilla monta laitetta kiinni. Mutta kannattaa toki perheeltä kysyä mikä on tarpeen ettei turhaan kanna mitään tarpeetonta mukanaan:).

• kiharrin
        krabe kirjoitti:

ostaisin varmuuden vuoksi adapterin. se maksaa hassut 5-10 euroa (itselläni paketti mustasta pörssistä, adapterit joka maan kolkkaan 4 kpl.) ja kuten yllä sanottiin, itse maasta on ehkä vaikea löytää adapteria kyseiseen maahan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27