Uudet vanteet alla ja ajattelin vahata vanteet
että ne myöskin säilyisivät hyvänä. Mieleen
sitten juolahtikin, että milläs ne saa vahata,
eli vannevahalla, uuden auton vahalla vai
hiomavahalla. Alut ovat ilmeisesti "maalatut" eli
tuskin kai hiomavahalla ja vannevaha taas
tuntuisi hieman turhalta, mutta miten on?
Uusien vanteiden vahaus
9
9357
Vastaukset
- boreham
hyvälaatuisella autovahalla ja tarpeeks usein jos
niis kerta maali on päällä. - Kuusamo-Helsinki
Itse vahasin ennen alle laittoa Auto Glymin
punaisella vahalla (puhdistava, ei hionta-
aineita) jonka jälkeen vielä päälle kestävä
suojavaha (Auto Glym kulta). Vanteet oli syksylla
tietysti pesty huolellisesti liuottimella
liottamalla painepesu ja vielä sen jälkeen
liuotinpesuvahalla sienellä. Vanteet eivät parin
vuoden käytöstä huolimatta häpeä uusien rinnalla.
Jos on kyseessä aivan uudet vanteet, niin pelkkä
Auto Glymin kultavaha riittää varmasti.
Jos tämän tekee joka kerta, kun vaihtaa
talvirenkaat alle, niin vanteet säilyvät takuulla
pitkään siisteinä.- Kuusamo-Helsinki
Kannnattaa vahata vanteet myös sisäpuolelta, niin
lähtee lika irti paljon helpommin, kun renkaiden
vaihdon yhteydessä pesee aluvanteet.
Kannattaa muuten laittaa aluvanteiden asennuksen
yhteydessä vielä ohut kerros kuparitahnaa pyörän
napaan, niin ei juutu aluvanteet kesän aikana
kiinni keskiöstään. Itselläni oli aika
moukaroiminen viime kerralla, kun irroitin
aluvanteita. - eurocub
Kuusamo-Helsinki kirjoitti:
Kannnattaa vahata vanteet myös sisäpuolelta, niin
lähtee lika irti paljon helpommin, kun renkaiden
vaihdon yhteydessä pesee aluvanteet.
Kannattaa muuten laittaa aluvanteiden asennuksen
yhteydessä vielä ohut kerros kuparitahnaa pyörän
napaan, niin ei juutu aluvanteet kesän aikana
kiinni keskiöstään. Itselläni oli aika
moukaroiminen viime kerralla, kun irroitin
aluvanteita.ja alumiini EIVÄT SOVI YHTEEN. Kupari ja
alumiinihän muodostavat sähköparin ja alkavat
syövyttää alumiiniä. Jos siihen vielä lisätään
tämä tvh:n kesät-talvet kylvämä suola vesi
yhdistelmä niin voitte olla varmoja että jonkun
ajan kuluttua alkaa vanteista keskiö hävitä. Ei
tosin silmissä mutta hitaasti ja varmasti!! Sama
koskee alumiinikantista moottoria kun monet
laittaa kuparitahnaa tulpankierteisiin ja
vanhemmiten sitten laitetaan helicoilia
tulpankierteisiin... Joten vaikka rehellistä
vaseliinia pyörännapaan aluvanteille!! - Kuusamo-Helsinki
eurocub kirjoitti:
ja alumiini EIVÄT SOVI YHTEEN. Kupari ja
alumiinihän muodostavat sähköparin ja alkavat
syövyttää alumiiniä. Jos siihen vielä lisätään
tämä tvh:n kesät-talvet kylvämä suola vesi
yhdistelmä niin voitte olla varmoja että jonkun
ajan kuluttua alkaa vanteista keskiö hävitä. Ei
tosin silmissä mutta hitaasti ja varmasti!! Sama
koskee alumiinikantista moottoria kun monet
laittaa kuparitahnaa tulpankierteisiin ja
vanhemmiten sitten laitetaan helicoilia
tulpankierteisiin... Joten vaikka rehellistä
vaseliinia pyörännapaan aluvanteille!!Minkäköhän mahtaa muodostaa yhdistelmä rauta ja
alumiini? Niin meinaan pyörän napa ja
alumiinivanne. Kyseistä yhdistelmää voi seurata
esim. rekan perävaunun kyljissä. Vanhemmiten
perävaunun kyljistä syöpyy alumiini pois aina
rautaniitin ympäriltä.
Täytyypä katsoa syksyllä miltä vanteen keskireikä
näyttää. Ei ollut hyvä lopputulos, kun ei
laittanut mitään siihen väliin. Väli oli
hapettunut aika reilusti. Renkaat olivat
jämähtänyt niin tiukkaan kiinni, että kesti n.10
min rengasta kohti potkia renkaat irti.
Olisikohan alumiinitahna ollut parempi vaihtoehto. - eurocub
Kuusamo-Helsinki kirjoitti:
Minkäköhän mahtaa muodostaa yhdistelmä rauta ja
alumiini? Niin meinaan pyörän napa ja
alumiinivanne. Kyseistä yhdistelmää voi seurata
esim. rekan perävaunun kyljissä. Vanhemmiten
perävaunun kyljistä syöpyy alumiini pois aina
rautaniitin ympäriltä.
Täytyypä katsoa syksyllä miltä vanteen keskireikä
näyttää. Ei ollut hyvä lopputulos, kun ei
laittanut mitään siihen väliin. Väli oli
hapettunut aika reilusti. Renkaat olivat
jämähtänyt niin tiukkaan kiinni, että kesti n.10
min rengasta kohti potkia renkaat irti.
Olisikohan alumiinitahna ollut parempi vaihtoehto.On ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin
kuparitahna. Yksi vinkki juuttuneen vanteen
irrotukseen on lämpö. Varoen lämmittää vanten
keskiötä vaikka kuumailmapuhaltimella polttamatta
lakkapintaa.
Rekkojen kyljestä syöpyminen johtuu 90% suolasta
joka muhii niitin ja al-lavan välissä ja
syövyttää alumiinia huomattavasti nopeammin kun
rautaniittiä. Kyllä se rautaniittikin opn
todennäköisesti umpiruosteessa mutta ei vielä
hävinnyt kokonaan...! - tt
eurocub kirjoitti:
On ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin
kuparitahna. Yksi vinkki juuttuneen vanteen
irrotukseen on lämpö. Varoen lämmittää vanten
keskiötä vaikka kuumailmapuhaltimella polttamatta
lakkapintaa.
Rekkojen kyljestä syöpyminen johtuu 90% suolasta
joka muhii niitin ja al-lavan välissä ja
syövyttää alumiinia huomattavasti nopeammin kun
rautaniittiä. Kyllä se rautaniittikin opn
todennäköisesti umpiruosteessa mutta ei vielä
hävinnyt kokonaan...!veneissä käytetään sinkkipaloja estämään alumiinin
hapettuminen, toimisi varmaan myös autossa?
tahnana tai palana ??
- Anonyymi
milläs teräsvanteiden kiillotuksen tekisi? vahaushan suojaisi muttei kiillä
- Anonyymi
Hauska!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549