Mikä voi olla tämmöinen?Posken sisäpinnalla,kuin poskihampaiden väliin jäävässä osassa on parin sentin pituinen selkeä haava,joka ei vuoda muttei mene kiinnikään.Lääkäri antoi siihen lääkettä,joka tekee kalvon päälle.Ei ottanut näytettä,mutta piti sitä vakavana tilana.Siis mitä?
Mikä haava suussa tämä on?
11
5517
Vastaukset
- Vain afta
Aftat eivät ole vaarallisia.
- Natriumlauryylisulfaatti pä...
- Ei pelkkää sattumaa välttäm...
- mmiinnnttuuu
Jos se haava on erittäin kipeä ja kirvelevä on mahd. kyseessä todellakin afta, joka paranee ajan kanssa itsestään. Aiheuttajaa ei tiedetä, joillain esiintyy useinkin, joillain ei koskaan. Ei tartu. Kipua voi lieventää apteekista saatavilla erilaisilla tuotteilla. Ellei se haava kuitenkaan ole yhtään kivulias ja se on ollut suussasi yli 2 viikkoa, olisi sitä hyvä käydä näyttämässä uudelleen.
- ulceratio
Aftat eivät yleensä ole parin sentin suuruisia, tosin voivat olla, mutta harvoin. Aftan sitä paisi tunnistaa vaalean kellertävästä läntistä. Kävitkö lääkärillä vai hammaslääkärillä? Tavalliset lääkärit eivät välttämättä tunnista suun limakalvosairauksia. Onko kohdalla hankaavaa hampaan- tai paikanreunaa, joka olisi voinut haavan aiheuttaa? Oletko purrut poskeesi?
Joka tapauksessa, haavauma, joka ei parane parissa viikossa, on aina epäilyttävä (jollei mekaanista ärsyttävää syytä ole). Posken limakalvolla erittäin harvoin on pahanlaatuista, mutta voi olla kyseessä esim. punajäkälä. Jos ei mene pian ohi, hoitoon, hammaslääkärille.- Ihme juttu
Tämä ei ole omassa suussani.Kysyin potilaan puolesta.Hän sanoo ettei ole kipeä,muttei haava mene kiinni ja ollut viikkoja.Lääkäri antoi jotain lääkettä,joka tekee siihen jonkun suojan.Oli ehdottanut koepalan ottoa.Potilas pelästyi.Mikä kyseessä?Syöpää pelkää.Potilas tupakoi ja käy vaalennuttamassa hampaitaan.
- koepala
Ihme juttu kirjoitti:
Tämä ei ole omassa suussani.Kysyin potilaan puolesta.Hän sanoo ettei ole kipeä,muttei haava mene kiinni ja ollut viikkoja.Lääkäri antoi jotain lääkettä,joka tekee siihen jonkun suojan.Oli ehdottanut koepalan ottoa.Potilas pelästyi.Mikä kyseessä?Syöpää pelkää.Potilas tupakoi ja käy vaalennuttamassa hampaitaan.
Siis hammaslääkäriin ja mieluiten sellaiselle joka osaa ottaa koepalan (esim. suukirurgi). Kuten sanottu edellä, haava joka ei parane kahdessa viikossa, on AINA epäilyttävä. Tupakointi on suusyövän merkittävä etiologinen tekijä. Hampaiden vaalennus ei vaikuta, ellei geeliä joudu muualle limakalvoille, jollain epämääräisellä kotisysteemillä.
- hoidettu
Ihme juttu kirjoitti:
Eräs hammaslääkäri sanoi, että punajäkälä johtuu amalgaameista.
Itse ketselin, että afta, punajäkälä ja muut leesiot on kaikki aika saman näköisiä... - jälleen täällä
hoidettu kirjoitti:
Eräs hammaslääkäri sanoi, että punajäkälä johtuu amalgaameista.
Itse ketselin, että afta, punajäkälä ja muut leesiot on kaikki aika saman näköisiä...Ei tämä haava ole kuulemma punainen tai kipeä.On vaan haava joka ei mene kiinni.Ystävä pähkäilee mistä tullut ja mitä tehdä?Purentakisko hänellä on.Itse luulen,että se syynä.
- purentakiskosta
jälleen täällä kirjoitti:
Ei tämä haava ole kuulemma punainen tai kipeä.On vaan haava joka ei mene kiinni.Ystävä pähkäilee mistä tullut ja mitä tehdä?Purentakisko hänellä on.Itse luulen,että se syynä.
En tiedä mitä materiaalia purentakiskoissa on, hammaskojeissa kai käytetään paljon Co_Cr koska niistä ei yleensä tule allergiaa. Mutta esim nikkeliallergikko voi ristireagoida useiden metallien kanssa, lisäksi voi olla huonolaatuinen kisko jossa epäpuhtautena nikkeliä vaikka. Myös amalgaamipaikat ja kultakruunut yhteisvaikuttavat , jopa titaani. Jossakin luin että vain yhtä metallia yhteen suuhun, muuten tulee galvaanisia pareja ja kaikennäköisiä ongelmia.
- hoidettu
jälleen täällä kirjoitti:
Ei tämä haava ole kuulemma punainen tai kipeä.On vaan haava joka ei mene kiinni.Ystävä pähkäilee mistä tullut ja mitä tehdä?Purentakisko hänellä on.Itse luulen,että se syynä.
Ihme haava jos ei ole kipeä. Ei se sitä välttämättä aina olekaan, mutta jos syö sitruunaa tai vaikkapa appelsiinia, niin ehkä silloin?
Mä en vieläkään ymmärrä miks purentakiskoja käytetään...
Aftan syynä sanotaan olevan virus... eli se laukeaa aina jostakin (stressistä?)...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956798- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551208Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢481074Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991035Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41899