Mikä haava suussa tämä on?

Ihme juttu

Mikä voi olla tämmöinen?Posken sisäpinnalla,kuin poskihampaiden väliin jäävässä osassa on parin sentin pituinen selkeä haava,joka ei vuoda muttei mene kiinnikään.Lääkäri antoi siihen lääkettä,joka tekee kalvon päälle.Ei ottanut näytettä,mutta piti sitä vakavana tilana.Siis mitä?

11

5520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain afta

Aftat eivät ole vaarallisia.

• Ei pelkkää sattumaa välttäm...
    • mmiinnnttuuu

Jos se haava on erittäin kipeä ja kirvelevä on mahd. kyseessä todellakin afta, joka paranee ajan kanssa itsestään. Aiheuttajaa ei tiedetä, joillain esiintyy useinkin, joillain ei koskaan. Ei tartu. Kipua voi lieventää apteekista saatavilla erilaisilla tuotteilla. Ellei se haava kuitenkaan ole yhtään kivulias ja se on ollut suussasi yli 2 viikkoa, olisi sitä hyvä käydä näyttämässä uudelleen.

• ulceratio

Aftat eivät yleensä ole parin sentin suuruisia, tosin voivat olla, mutta harvoin. Aftan sitä paisi tunnistaa vaalean kellertävästä läntistä. Kävitkö lääkärillä vai hammaslääkärillä? Tavalliset lääkärit eivät välttämättä tunnista suun limakalvosairauksia. Onko kohdalla hankaavaa hampaan- tai paikanreunaa, joka olisi voinut haavan aiheuttaa? Oletko purrut poskeesi?
      Joka tapauksessa, haavauma, joka ei parane parissa viikossa, on aina epäilyttävä (jollei mekaanista ärsyttävää syytä ole). Posken limakalvolla erittäin harvoin on pahanlaatuista, mutta voi olla kyseessä esim. punajäkälä. Jos ei mene pian ohi, hoitoon, hammaslääkärille.

• Ihme juttu

Tämä ei ole omassa suussani.Kysyin potilaan puolesta.Hän sanoo ettei ole kipeä,muttei haava mene kiinni ja ollut viikkoja.Lääkäri antoi jotain lääkettä,joka tekee siihen jonkun suojan.Oli ehdottanut koepalan ottoa.Potilas pelästyi.Mikä kyseessä?Syöpää pelkää.Potilas tupakoi ja käy vaalennuttamassa hampaitaan.

• koepala
        Ihme juttu kirjoitti:

Tämä ei ole omassa suussani.Kysyin potilaan puolesta.Hän sanoo ettei ole kipeä,muttei haava mene kiinni ja ollut viikkoja.Lääkäri antoi jotain lääkettä,joka tekee siihen jonkun suojan.Oli ehdottanut koepalan ottoa.Potilas pelästyi.Mikä kyseessä?Syöpää pelkää.Potilas tupakoi ja käy vaalennuttamassa hampaitaan.

Siis hammaslääkäriin ja mieluiten sellaiselle joka osaa ottaa koepalan (esim. suukirurgi). Kuten sanottu edellä, haava joka ei parane kahdessa viikossa, on AINA epäilyttävä. Tupakointi on suusyövän merkittävä etiologinen tekijä. Hampaiden vaalennus ei vaikuta, ellei geeliä joudu muualle limakalvoille, jollain epämääräisellä kotisysteemillä.

• hoidettu
        Ihme juttu kirjoitti:

Eräs hammaslääkäri sanoi, että punajäkälä johtuu amalgaameista.

Itse ketselin, että afta, punajäkälä ja muut leesiot on kaikki aika saman näköisiä...

• jälleen täällä
        hoidettu kirjoitti:

Eräs hammaslääkäri sanoi, että punajäkälä johtuu amalgaameista.

Itse ketselin, että afta, punajäkälä ja muut leesiot on kaikki aika saman näköisiä...

Ei tämä haava ole kuulemma punainen tai kipeä.On vaan haava joka ei mene kiinni.Ystävä pähkäilee mistä tullut ja mitä tehdä?Purentakisko hänellä on.Itse luulen,että se syynä.

• purentakiskosta
        jälleen täällä kirjoitti:

Ei tämä haava ole kuulemma punainen tai kipeä.On vaan haava joka ei mene kiinni.Ystävä pähkäilee mistä tullut ja mitä tehdä?Purentakisko hänellä on.Itse luulen,että se syynä.

En tiedä mitä materiaalia purentakiskoissa on, hammaskojeissa kai käytetään paljon Co_Cr koska niistä ei yleensä tule allergiaa. Mutta esim nikkeliallergikko voi ristireagoida useiden metallien kanssa, lisäksi voi olla huonolaatuinen kisko jossa epäpuhtautena nikkeliä vaikka. Myös amalgaamipaikat ja kultakruunut yhteisvaikuttavat , jopa titaani. Jossakin luin että vain yhtä metallia yhteen suuhun, muuten tulee galvaanisia pareja ja kaikennäköisiä ongelmia.

• hoidettu
        jälleen täällä kirjoitti:

Ihme haava jos ei ole kipeä. Ei se sitä välttämättä aina olekaan, mutta jos syö sitruunaa tai vaikkapa appelsiinia, niin ehkä silloin?

Mä en vieläkään ymmärrä miks purentakiskoja käytetään...

Aftan syynä sanotaan olevan virus... eli se laukeaa aina jostakin (stressistä?)...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1433
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      109
      875
    3. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      57
      734
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      710
    6. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      687
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      25
      655
    8. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      66
      643
    9. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      69
      641
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      637
    Aihe