sormuksen pienennys

ylijäämä kulta

Vein mummoni vanhan sormuksen pienennettäväksi, siitä jouduttiin ottamaan sentin pala kultaa pois että saatiin sopiva.
Kultaseppä ei kuitenkaan halua antaa poistettua kappaletta minulle, vaan pitää sen ja kehtaa vielä veloittaa minulta täyden hinnan sormuksen pienentämisestä.

Romukultaa ostetaan kultasepänliikkeisiin, luulisi tuon poistetun sormuksenpalan edes jonkunlaiseen alennukseen oikeuttavan, mutta kas vain, kultaseppä ei tiedäkään, millaisesta palasta oli edes kyse.

Tyhmä kun olin, en keskustellut poistetun palan kohtalosta etukäteen. Ois kantsinu.

8

3134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Josefiina-

      Tässä on kyllä nyt toimittu aivan väärin! Meillä tehdään AINA niin, että pala palautetaan asiakkaalle ymmärsi hän sitä pyytää tahi ei. Sehän on varkaus, kulta maksaa.

      Voit laskea poistetun palan koon tarkalleen, jos siis tiedät montako kokoa sormusta pienennettiin (jos sinulle ilmoitettiin sentti, se ei välttämättä ole niin tarkalleen). Jos halkaisija oli ennen esim 20 mm ja pienennyksen jälkeen esim. 17 mm -> pienennys 3 mm. Sormuksen säde oli siis 10 mm, ja piiri täten (2*pii*säde) 62.8 mm. Pienennetyn sormuksen piiri on siis 53.4 mm. Sormuksesta olisi siis poistettu n. 9.4 cm. Jos sormuksen leveys on pysynyt samana (kuten oletetaan, voit laskea, montako grammaa kultasepänliike on sinulle velkaa:

      Jos nykyisen sormuksen paino on esim. 5 g, ja sen ympärysmitta 53.4 mm, ja mummosi sormuksen paino x g ja ympärysmitta 62.8 mm, voit laskea puuttuvan palasen painon verrannolla: 5/53.4 = x/62.8. Vastaukseksi saadaan, että alkuperäisen sormuksen paino oli 5.9 g. Eli sinulle kuuluu 0.9 g kultaa. Arvoltaan se on noin 16 euroa.

      Menehän laskujesi kanssa käymään, tai soita kuluttajaviranomaisille. Rahaa se on pienikin summa!

      • pikkusummakin

        ja yrittäjälle kertyy iso summa jos kaikkia vedättää näin.


    • minäkin...

      itse korjautin "mummon sormuksen" loppuunkuluneen istutuksen, jossa kolme (arvotonta) kiveä. Uusi istutus oli kaunis kuin mikä ja pikkupussissa tuli mukana jopa vanha hopea nokare johon kivet oli istutettu, sekä myös arvottomat kivet) Toki käsityöstä joutui mukavahkon summan maksamaan, mutta kultaseppä rehellisesti sanoi työn maksavan, ja hintaa ei materiaalille juurikaan tullut. Ja tosiaan, se "römpekin" tuli pussissa mukana takaisin. (kerrompahan vielä, että samasta työstä pyysin toisesta liikkeestä hinta-arvion, jossa kerrottiin kivien ja valkokullan maksavan huikeita... työlle ei hintaa arvioitu lainkaan, ja loppuhinta-arvio tuli samaan kuin ekassa paikassa... joten teetin työn siinä liikkeessä, joka tuntui rehellisesti kertovan, että käsityö maksaa, ei pikku kivet ja valkokulta nokare)

    • sentin pala...

      Kyllä poistettu pala pitäisi antaa sinulle mukaan, mutta taitaapa "sentin pala" olla huikeaa liioittelua! Vai tarkoititko centin pala euroissa?

      • pienentäjä

        Sentin pätkä ympärysmitasta pois. Sormus sellainen vanhanaikainen, jolla paksuuttakin pari milliä. Isohan se oli, epäilenpä että kyseessä sittenkin oli pappani vihkisormus, mutta kun mummolta sen ole perinyt niin sanon mummon sormukseksi... No, mummo ei ole täällä srmuksen alkuperää kertomassa enää. Joka tapauksessa rinkula oli tosi iso.


    • pitää saada

      Olen pienennyttänyt sormuksia ja teettänyt vanhoista koruista uusia. Joka kerran olen saanut ylijäämät takaisin ja pari kultaseppää on sanonut kysymättäkin heti aluksi, että palaset palautetaan. Yksi seppä punnitsi viemäni kullat ja tarjoutui hakiessani punnitsemaan sekä korun että yli jääneet hippuset, jos haluaisin varmistua reilusta menosta. Sinulle on sattunut eteen huijari.

    • noniiin

      Kappas!
      se pala on sinun, sen täytty AINA palauta. Olen itseni kultaseppän allan töissä Turussa. Jos sinulla on kuiti ota yhteys poliisin asia on selvästi ryöstö.
      ystävällisesti,
      Joe

    • Anonyymi

      Minulle on käynyt sama. En mene enää ikinä itiksen kultajouseen siellä he eivät antaneet kultapalaa takaisin pienennetystä sormuksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1673
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1310
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1097
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      888
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe