Kirjat ja opukset?

Kuororivissä

Tuossa yhdessä viesti ketjussa oli puhetta Kim Borgin laulajanaapisesta, jonka sitten kirjastosta kipaisin ja hyväksi totesin.

Nyt sitten kyselenkin, onko teillä mielessä muita hyviä yleispäteviä opuksia laulamisesta tai musiikista konsanaan.

18

3445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spinto

      Kirja nimeltä "Diiva" toim. Helena Matheopoulos, suom. Päivi Heikinheimo, ISBN    951-9221-50-6
      Kertoo lyhyen elämänkerran yli 20 kansainvälisestä naispuollisesta oopperalaulajasta, ja samalla kertoo jotakin harjoittelusta.

      Vastaava kirja miespuolisista on "Bravo", kirjoittaja ja suomentaja samat kuin Diivassa, ISBN 951-9221-20-4, Elämänkertatietojen lisäksi vinkkejä harjoitteluun mm. Pavarotilta, Domingolta, Carrerakselta, Aragallita ja Krausilta...

      Eivät ole ihan tuoreita kirjoja mutta kirjastoista tai divareista kannattaa katsella.

      • Kuororivissä

        Kiitos spinto noista kirja vinkeistä. "Diiva" menossa ja on kyllä erittäin hyvä kirja.


      • spinto
        Kuororivissä kirjoitti:

        Kiitos spinto noista kirja vinkeistä. "Diiva" menossa ja on kyllä erittäin hyvä kirja.

        Joko Usko Viitasen muistelmateos "Laulujen lunnaat" on luettu. Harjoitteluohjeita siitä ei muistaakseni löydy, mutta kirja maistuu elämältä. Siinä on vilpitön rakkaussuhde musiikkiin, ilman liiallista palvontaa tai "kyldyyriä".


      • Kuororivissä
        spinto kirjoitti:

        Joko Usko Viitasen muistelmateos "Laulujen lunnaat" on luettu. Harjoitteluohjeita siitä ei muistaakseni löydy, mutta kirja maistuu elämältä. Siinä on vilpitön rakkaussuhde musiikkiin, ilman liiallista palvontaa tai "kyldyyriä".

        Eipä ole sitäkään vielä luettu, mutta laitan luettavien listan jatkoksi:).


      • kirvesrinta
        spinto kirjoitti:

        Joko Usko Viitasen muistelmateos "Laulujen lunnaat" on luettu. Harjoitteluohjeita siitä ei muistaakseni löydy, mutta kirja maistuu elämältä. Siinä on vilpitön rakkaussuhde musiikkiin, ilman liiallista palvontaa tai "kyldyyriä".

        Onko sinulla tama kirja "Laulujen Lunnaat"? Jos on niin haluaisin ostaa sen.


    • Suosittelen

      Raija Roivaisen pari vuotta sitten ilmestynyttä erittäin mielenkiintoista kirjaa "Laulamisen sietämätön helppous". Sitä ei ehkä voi sanoa yleispäteväksi koska se sisältää paljon yksityiskohtaista todistettua tietoa laulutekniikasta. Lisäksi kirja tuo hiukan erilaisen näkökulman laulamiseen. Luin sen mielenkiinnosta, ja luulen, että kenen tahansa kannattaa lukaista se läpi.

      • spinto

        Olen lukenut ko. kirjan. Miksei sitä voi muutkin lukea, mutta en suosittele sitä ensimmäiseksi oppikirjaksi.

        Kirjan sisältö voidaan tiivistää lauseeseen: "Koska kirjoittaja ei tiedä mikä on pää-sointi, sitä ei voi olla olemassakaan ja kaikki muut maailman laulunopettajat ovat väärässä." Kirjan mukana on kirjailijan itse lsulama levy josta kukin tehköön omat johtopäätöksensä.

        Kirjan on kustantanut yhtiö, joka tekee kirjan kenelle tahansa joka sitoutuu ostamaan sitä itse tietyn määrän.


      • Mezza
        spinto kirjoitti:

        Olen lukenut ko. kirjan. Miksei sitä voi muutkin lukea, mutta en suosittele sitä ensimmäiseksi oppikirjaksi.

        Kirjan sisältö voidaan tiivistää lauseeseen: "Koska kirjoittaja ei tiedä mikä on pää-sointi, sitä ei voi olla olemassakaan ja kaikki muut maailman laulunopettajat ovat väärässä." Kirjan mukana on kirjailijan itse lsulama levy josta kukin tehköön omat johtopäätöksensä.

        Kirjan on kustantanut yhtiö, joka tekee kirjan kenelle tahansa joka sitoutuu ostamaan sitä itse tietyn määrän.

        olet Roivaiskan kirjasta siinä mielessä ettei se sovi ehkä aloittelevalle opiskelijalle ensimmäiseksi kirjaksi, koska joukossa on myös paljon tekstiä, joka pyrkii nimenomaan riitauttamaan jo voimassaolevia oletuksia laulutekniikasta. Mutta laulajan,joka kykenee jo suodattamaan asioita ja on kiinnostunut näkemään asioita myös toisesta vinkkelistä,kannattaa kyllä lukea se läpi. Kirja on taynnä tietoa, jota ei löydy ihan joka pedagogilta. Levy joka kirjan liittenä on, on laulaja äänittänyt ollessaan jo ainakin 65v. Monet entiset kilpailuvoittajat joista aikanaan on povattu suuria, ovat menettäneet äänensä jo nelikymppisinä, joten sanoisimpa että on aika kunnioitettavaa laulaa purkkiin moinen ohjelma noinkin korkeassa iässä. Mitään muuta todistettavaa cd:llä ei kai pitäisi ollakaan.


      • Sony

        moisen oppaan löytäisi? Ja by the way, kuka on Raija Roivainen? Olisi varsin kiinnostavaa tietää kuinka opetetaan laulamaan ilman pääsointia.


      • mkv
        Sony kirjoitti:

        moisen oppaan löytäisi? Ja by the way, kuka on Raija Roivainen? Olisi varsin kiinnostavaa tietää kuinka opetetaan laulamaan ilman pääsointia.

        Kirjan löydät esim. kirjastoista. Raija Roivainen on laulajatar ja eläkkeellä leva laulunopettaja. Opettanut mm. Tampereen konservatoriossa ja laulukursseilla Saksassa. Tehnyt uran liedlaulajana ja konsertoinut maailman suurimmissa saleissa.


      • spinto
        mkv kirjoitti:

        Kirjan löydät esim. kirjastoista. Raija Roivainen on laulajatar ja eläkkeellä leva laulunopettaja. Opettanut mm. Tampereen konservatoriossa ja laulukursseilla Saksassa. Tehnyt uran liedlaulajana ja konsertoinut maailman suurimmissa saleissa.

        Vinkiksi niille, jotka myös haluavat päästä niihin maailman "suurimpiin saleihin". Niihin pääsee, jos varaa ajoissa ja maksaa vuokran. Jos haluaa säästää vuokrassa niin voi pitää viikolla arkipäivänä puoliltapäivin sellaisen "lounaskonsertin", englanniksi Lunchtime Concert. Sitten voi kirjoittaa ansiolistaansa: Carnegie Recital Hall, Wigmore Hall, Purcell Room...


      • bää-ääni
        spinto kirjoitti:

        Vinkiksi niille, jotka myös haluavat päästä niihin maailman "suurimpiin saleihin". Niihin pääsee, jos varaa ajoissa ja maksaa vuokran. Jos haluaa säästää vuokrassa niin voi pitää viikolla arkipäivänä puoliltapäivin sellaisen "lounaskonsertin", englanniksi Lunchtime Concert. Sitten voi kirjoittaa ansiolistaansa: Carnegie Recital Hall, Wigmore Hall, Purcell Room...

        Salin voi vuokrata kuka tahansa, mutta paljon hankalampi homma on saada konsertista vielä hyvät arvostelut sellaisiin lehtiin kuin The Times ja The New York Times, kuten ex-opettajani RR on saanut. Voitko kertoa tähän sopivan vinkin ? Minä voin: lue "Laulamisen sietämätön keveys", ajattele ja harjoittele.


      • spinto
        bää-ääni kirjoitti:

        Salin voi vuokrata kuka tahansa, mutta paljon hankalampi homma on saada konsertista vielä hyvät arvostelut sellaisiin lehtiin kuin The Times ja The New York Times, kuten ex-opettajani RR on saanut. Voitko kertoa tähän sopivan vinkin ? Minä voin: lue "Laulamisen sietämätön keveys", ajattele ja harjoittele.

        Ne New York Times -lehden arviot vuosien 1982 ja 1985 konserteista löytyvät Googlettamalla. Kohteliaasti niissä mainitaan jotakin hyvääkin, mutta kyllä ne äänelliset puutteetkin tuodaan esille.

        Mainoksissa näitä kritiikkejä voi sitten lainata lyhentäen. Jostakin syystä yleensä mukaan tulee vain ne kohteliaisuudet.

        Oppilailla on tapana kehua omaa opettajaansa koska siinä samalla tulee kehuneeksi itseään. Joko sinulla on salit varattuna. Minähän en "vuokravinkissäni" mitenkään maininnut arvostettua opettajaa RR. Siksi, että en erityiseti haluaisi mollata ketään. Mutta kyllä hänen oppikirjansa johtaa laulunopiskelijan harhaan.


      • bää-ääni
        spinto kirjoitti:

        Ne New York Times -lehden arviot vuosien 1982 ja 1985 konserteista löytyvät Googlettamalla. Kohteliaasti niissä mainitaan jotakin hyvääkin, mutta kyllä ne äänelliset puutteetkin tuodaan esille.

        Mainoksissa näitä kritiikkejä voi sitten lainata lyhentäen. Jostakin syystä yleensä mukaan tulee vain ne kohteliaisuudet.

        Oppilailla on tapana kehua omaa opettajaansa koska siinä samalla tulee kehuneeksi itseään. Joko sinulla on salit varattuna. Minähän en "vuokravinkissäni" mitenkään maininnut arvostettua opettajaa RR. Siksi, että en erityiseti haluaisi mollata ketään. Mutta kyllä hänen oppikirjansa johtaa laulunopiskelijan harhaan.

        Googletus kannattaa. Ennenkun alkaa maksaa 20e/tunti x 10 vuotta pääsoinnin ja tuen opiskelusta, kannattaa istua hetkeksi koneen ääreen ja laittaa hakusanoiksi nuo käsitteet.
        Erittäin ristiriitaista tietoa löytyy. Niinkuin joulupukin asuinpaikasta. Järkevä ihminen ei sokeasti luota traditioon, yhteen kirjaan tai yhteen guruun.


      • spinto
        bää-ääni kirjoitti:

        Googletus kannattaa. Ennenkun alkaa maksaa 20e/tunti x 10 vuotta pääsoinnin ja tuen opiskelusta, kannattaa istua hetkeksi koneen ääreen ja laittaa hakusanoiksi nuo käsitteet.
        Erittäin ristiriitaista tietoa löytyy. Niinkuin joulupukin asuinpaikasta. Järkevä ihminen ei sokeasti luota traditioon, yhteen kirjaan tai yhteen guruun.

        ... järkevä ihminen ei sokeasti luota yhteen kirjaan tai yhteen guruun.


      • Ruisräähkä
        spinto kirjoitti:

        ... järkevä ihminen ei sokeasti luota yhteen kirjaan tai yhteen guruun.

        myös ex-opettajani. Olen saanut tunteja monilta guruilta, ja jokaisella heistä on oma elämää suurempi teoria oikeasta laulutavasta. Moni heistä on kuitenkin sanonut että ääntä ei pidä, eikä edes ole mahdollista sijoittaa mihinkään. Ääni sijoittuu. RR on pyrkinyt romuttamaan vanhoja aikansa eläneitä käsityksiä, ja jostain syystä ihmiset reagoivat kovin aggressiivisesti. Ettei vain tädin puheissa olisi jotain perää? En ole kokenut että mitään ristiriitoja olisi ilmennyt uusien opettajien kanssa, tosin opettajat ovat olleet ulkolaisia. Raijan monen vuoden ajalta tuntien voin sanoa, että hänen kansainvälinen karriäärinsä oli ihan menestyksekäs. En itse asiassa tunne ketään joka olisi saanut täydellisen ylistäviä arvosteluja, ei edes Karita Mattila, vaikka laulaakin Metissä. Pedagogit jaksavat aina jauhaa siitä kuka laulaa oikeaoppisesti ja kuka ei, mutta lopulta tällä alalla on vain kyse siitä, kuka kykenee liikuttamaan yleisön tunteita tulkinnoillaan. Kansainvälisten gurujen rinnalla Roivaisen koululla ei ole mitään hävettävää.


      • Azucena
        spinto kirjoitti:

        Olen lukenut ko. kirjan. Miksei sitä voi muutkin lukea, mutta en suosittele sitä ensimmäiseksi oppikirjaksi.

        Kirjan sisältö voidaan tiivistää lauseeseen: "Koska kirjoittaja ei tiedä mikä on pää-sointi, sitä ei voi olla olemassakaan ja kaikki muut maailman laulunopettajat ovat väärässä." Kirjan mukana on kirjailijan itse lsulama levy josta kukin tehköön omat johtopäätöksensä.

        Kirjan on kustantanut yhtiö, joka tekee kirjan kenelle tahansa joka sitoutuu ostamaan sitä itse tietyn määrän.

        Suomessa tiedetään niin hyvin, mikä on pääsointi, että muutama vuosi sitten Helsingissä järjestetyssä laulunopettajien kansainvälisessä konferenssissa amerikkalaiset ja brittiläiset laulunopettajat kauhistelivat, kuinka opetusnäytteisiin osallistuneilla Sibelius-Akatemian oppilailla ei ollut ollenkaan rintarekisteriä. Seuraukset nähdään suomalaisilla lavoilla siinä, että kaikki dramaattiset mezzot täytyy rahdata tänne Itä-Euroopasta, kun kukaan suomalaisnainen ei uskalla käyttää ääntään kokonaan, kun heti aletaan puhua "tummentamisesta" ja "takaisuudesta".

        Jos sinä haluat laulaa kuin pikkulintu, tai nenääsi, niin olet täysin vapaa tekemään niin, mutta ole hyvä, äläkä selitä ihmisille Roivaisen koko laulunopetuksen sisältyvän siihen, että "kirjailija ei tiedä, mikä on pää-sointi" (sic).

        Puhutaan sitten lisää, kun kykenet vielä 60-vuotiaana laulamaan oppilaallesi Yön kuningattaren aariaa eteen.


    • Mie vaan

      Yksi mielenkiintoinen kirja on Jerome Hinesin Great singers on great singing. Hines, joka on itsekin tunnettu laulaja, on haastatellut 40 uran tehnyttä laulajaa (mm Pavarotti, Domingo, Nilsson, Talvela) laulamisesta ja kysynyt suurinpiirtein samat kysymykset kaikilta. Ja vastausten kirjo on laaja... Kirjaa ei ole tietääkseni suomennettu. Suosittelen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      88
      1737
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      937
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe