hei!
onko kohtalontovereita? mun molemmat polvet on leikattu, kun ne ei pysy paikallaan, oikea jo 20 vuotta sitten, vasen 7 vuotta sitten ja nyt viime lauantaina se tapahtui taas, oikea polvi pois paikaltaan ja tässä sitä taas ollaan keppien kanssa! lääkäri punkteerasi sieltä 40ml nestettä ja kipu helpotti hieman, mut viikon oon tässä jo käpistelly ja kyllä ottaa päähän!!!
pitäs jaksaa motivoida itsensä taas kuntouttaan jalkaa, mut ku leikkaus on taas edessä, niin ei paljo innosta...
polvi taas pois paikaltaan
12
3506
Vastaukset
- ..................
molemmat polvet meni usein pois sijoiltaan, oikea useammin joten se leikattiin 7 vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole mennyt kumpikaan, mutta vältän tiettyjä asentoja joissa se useimmiten meni.
- kans
kohtalotoveri. Mulla menee myös molemmat polvilumpiot välillä sijoiltaa. Yritän kans välttää nopeitä liikkeitä (juoksu/pysähdys) ja kyykkyyn/ylös -menoja sekä kiertoliikkeitä.
Mulle tehtiin sellainen leikkaus, että kiristettiin reisilihaksia, jotta lumpiot pysyisi paremmin paikoillaan. Leikkaukset ei kuitenkaan ole auttaneet pysyvästi, koska menevät edelleen sijoiltaan. Johtuu siitä, että ovat niin kuluneet sijoiltaanmenoista, että se kuppi missä lumpiot ovat, on mennyt reunoiltaan matalaksi ja siksi lumpio pääsee liikkumaan paikoiltaan. Inhottavaa!!! - Amica50
Minulla oli nuorena sama ongelma. Polveni menivät sijoiltaan helposti, jos liukkaalla kelillä kaaduin - tai luistellessani. Myös kerran tanssiessani vauhdikasta polkkaa polvi muljahti oikein ilkeästi. Olen lyönyt niitä pöydänkulmaa tms. vasten, jolloin ne myös helposti luiskahtelivat pois.
Joka kerta (yht. neljä kertaa 15 vuoden sisällä) nivelsiteet repesivät ja edessä oli leikkaus, pitkä, suora kipsiputki 3:ksi viikoksi, kävelykepit ja kipsin jälkeen kivulias fysioterapia ja jumppaaminen kunnes polvi oli taas n. 6 kk:n jälkeen normaalikunnossa. Erittäin turhauttavaa ja voimille käyvää. Töissäkin ihmeteltiin: "Taasko sinä olet kolhinut itseäsi ja kävelet sauvoilla!!" Minusta tuli aina talvisaikaan liukkailla kelillä melkoinen hermoraunio, kun aloin pelätä liukastumisia ja niiden seurauksia....
Menin sitten lopulta kirurgin yksityisvastaanotolle ja hän lupasi korjata tilanteen niin, ettei enää tarvinnut pelätä polvien siljoiltaanmenoja. Taas oli sitten leikkaukset edessä: Kumpikin polvi (eri aikoina, tietenkin!) on nyt korjattu: maallikkona selitän korjausmenetemän siten, että reisilihasta kiristetään polvilumpion yli ja kiinnitetään pienellä luupalalla sääreen, polven alapuolelle.
Näiden toimenpiteiden jälkeen polvet ovat pysyneet paikoillaan jo 25 vuotta. Mutta kyllä on kysytty kärsivällisyyttä: yhteensä 6 leikkausta ja joka kerta n. 6 kk toipumista...
Mutta nyt on asiat vihdoin hyvin. (Silti pelkään vieläkin liukkautta ja käytän aina jääkelillä piikkejä jalkineissani.)- Amica50
Kannattaa todellakin varoa kaatumista. Laskettelu on kuulemma meille riskialtista ja sama koskee kaikkia talvilaijeja, joissa liu'utaan; silloin on riski, että polvi vääntyy sivusuuntaan. Tanssi on myös riskaabelia. Eikä pidä turhaan muutenkaan tehdä liikkeitä tai istua niin, että polvien nivelsiteet venyvät. Sitten tietysti kaikki polveen kohdistuvat, pienetkin lyömiset ovat meille erityisen pahoja.
Hyvät reisilihakset pitäisi hankkia! Myös nivelsiteitä pystyy vahvistamaan/kiristämään. Minulle neuvottiin tällainen liike: Istu tuolilla. Nosta koko sääri eteesi suoraksi. Kiristä reisilihas niin, että tunnet kun myös nivelsiteet polven molemmin puolin kiristyvät. Pidä hetken. Laske jalka lattiaan. Jatka tätä liikettä 50 kertaa. Tee tämä harjoitus 25 kertaa päivässä, 4 viikon ajan. Sen jälkeen voit vähentää kertoja, mutta pakko on kuitenkin jaktaa sitä säännöllisesti ja ylläpitää tilannetta. Se on loppuelämän läksy... Nivelsiteet eivät saa löystyä!
Ja varo riskialttiita liikuntalaijeja. Ja kaatumista.
Piikit kunniaan! - patella luksaatio
Hei!
Kiitos paljon viestistäsi. Kuulostaa kamalalta, mutta herättää kyllä toiveita siittä, että kuitenkin jotain on tehtävissä. Olen 40 vuotias ja sitä mieltä, että nyt nämä polviasiat on saatava kuntoon niin, ettei sitten enää tarvi peätä. Nyt nämä ehkä vielä paranevat, mutta vanhemmalla iällä leikkaus on suurempi riski..
Harmittaa tietty tässä se, että kauanko taas menee ennenkuin voi liikkua vapaasti ilman tukia. Mulle on ensiviikolla tulossa uusi tuki, jonka saatuani toivon voivani pikapuolin heittää kepit nurkkaan... Nyt vain sitten odotellaan ajankulua, milloin pääsee leikattavaksi...
- tarkemmin
miten se vaivaa?
minulla on ruvennut polvi kiusaamaan ihan äskettäin.
Se muljahtaa jotenkin kummasti sivullepäin ja ihan kuin siellä pistäisi jokin.
Hyvä että en kaadu sen vuoksi, eilenkin poikani säikähti ihan totaalisesti kun minulta pääsi huuto polvikivun vuoksi.
Olisiko kulumaa kun minulla on jalkaterissä kulumat jotka vaivaa.
jos viitsit niin kerrotko tarkemmin----kiitos- patella luksaatio
hei!
kyselit miten se vaivaa... no, ei se paljon vaivaa, silloin kun se on kunnossa, lähinnä se vika silloin on korvien välissä, kun kokoajan pelkää, että ne lähtee uudelleen paikaltaan. Myös alamäkeen kulkiessa on hieman hutera olo, ikäänkuin se luontanainen jarru puuttuisi. Liukkaalla täytyy myös olla erittäin varovainen. Alunperin oikea polveni lähti pois paikaltaan kun kaaduin liukkaalla, tytär, joka silloin oli alta vuoden pysyi kainalossa, mutta ostoskassi levisi pitkin kaupan pihaa... ja ambulanssilla sairaalaan, jossa ensin kipulääkettä ja sitten lääkäri pani polven takaisin paikalleen... siittähän seurasi tietty leikkaus ja pitkä toipuminen. Leikkaus kuitenkin onnistui silloin ja tässä meni 20 vuotta ennenkuin se lähti nyt uudelleen ja taas ollaan LKS:n leikkausjonossa.....
Vasen polvi leikattiin n. 7 vuotta sitten, se lähti kääntyessä pois paikaltaan, mutta meni samantien paikalleen takasin itsestään. Mulla on kuulemma syntymävika, on liian laajat kupit ja äkkinäisissä liikkeissä ne päästää lumpion pois paikaltaan, paska homma. Olen metsässä liikkumista rakastava ihminen ja minulla on berninpaimenkoira 4 vuotias uros, jota myös pitäisi liikuttaa...nyt kyllä potuttaa kun liikut on kiinni!!! Autolla rupesin kyllä ajamaan viime viikolla, kun tuntu että pää räjähtää kun ei pääse liikkeelle, se kyllä helpotti hieman, mutta polvi kipeytyy kun ajelee, ettei sitäkään sitten voi kokoajan olla touhuamassa. Lääkärille menen ensi viikolla ja sit selviää jotain jatkosta...esim. kauanko jonottaminen leikkaukseen mahdollisesti kestää??
- tupu44
hei! täällä kans yks polvivammanen! viimeviikolla polvi vääntyi ja sieltä kuului pamahdus,jonka jälkeen jalat menivät alta. nyt katon tässä viikonlopun yli et mikä on vointi ja ens viikolla takas lääkärille, jos vaivaa. kyllä kait se on kirurgilla käytävä. vuonna 2003 meni toisen jalan polvilumpio pois paikaltaan ja leikkaukseen... pitkä toipumisaika ja taas pelkään et joudun leikkaukseen. kyllä tympii!!
- patella luksaatio
No voi!
Mua tympii kans!! Tymmitään siis yhdessä :)
Ootko sauvojen kanssa, vai pärjäätkö ilman?
Älä vaan jätä asiaa hoitamatta, se voi kostautua vanhemmalla iällä...ja mene lääkäriin...
Anna kuulua itsestäsi miten sun polviprojekti etenee... voimia sulle!!!
- kagome14
Moikka! Oon 16 vuotias tyttö. Polvi meni osittain sijoiltaan kun olin 12 tai 13 vuotias. Siitä lähtien se onkin sitten lipsahdellut pois paikaltaan vähän väliä. Kuudennella meni sen verran pahasti, että turposikin vähän ja paineltiin lääkäriin ja sieltä saatiin lähete keskussairaalaan.Siellä sitten sain tietää, etteivät ne leikka tai mitään, pitää vaan jumpata. Jumppasinhan minä sitten pari vuotta,kunnes jätin sen toisarvoisena asiana väliin,polvihan oli jo kunnossa. Nyt pari kertaa taas nuljahdellut kunnes kohta kaksi viikkoa sitten lauantaina menin loman kunniaksi pikkuveljen kanssa luistelemaan,ja tietysti,kaaduin. Polvi meni sijoiltaan Todella pahasti,mutta meidän perheessä kun ei ole autoa, äiti ei voinut tulla hakemaan, tai kukaan auttamaan, ja jouduin itse vetämään polven takaisin paikalleen. Kotiin oli n.3km matkaa ja kukaan tuttu jolla olisi olllut auto ei sopivasti ollut lähettyvillä niimpä vielä konkkasin kotiin.en lainkaan pystynyt astumaan sijoiltaan menneelle jalalle. parin päivän päästä kaksi viikkoa jo siitäkin, enkä vieläkään pysty asettamaan painoa jalalle.Lääkärissä en ole käynyt, koska en halua,että ne idiootit taas vääntelee sitä,ja röntgeniä meidä terveysasemalla ei tänä keväänä ole ollenkaan. Pitäis kai kohta mennä kun on niin kipee vieläki ja turvotustaki on. Tai en tiedä onko se nestettä.Nyt sentään pystyy jo suoristamaan jalan,toisin ku alussa...
Mut tiedän täsmälleen miltä susta tuntuu!Koita kestää ja puhtia jalan kuntouttamiseen!
T:Raajarikko 16 vuotias- Sisse
Hei, olet vasta 16 v. ja vuosiakymmeniä edessä, joten mene ihmeessä heti lääkäriin, ettei polvesi jää loppuiäksi vaivaamaan. Sen verran täytyy kestää itsensa vuoksi, vaikka tutkimus saattaa tuntua ikävältä: lopulta kuitenkin on helpompi itsesi olla ja pääset harrastusten pariin ja ikätoverien kanssa tekemään ihan kaikkea kivaa, kun polvi tulee kuntoon asiantuntijoiden, siis lääkärin avulla.
- minä vaan
Sisse kirjoitti:
Hei, olet vasta 16 v. ja vuosiakymmeniä edessä, joten mene ihmeessä heti lääkäriin, ettei polvesi jää loppuiäksi vaivaamaan. Sen verran täytyy kestää itsensa vuoksi, vaikka tutkimus saattaa tuntua ikävältä: lopulta kuitenkin on helpompi itsesi olla ja pääset harrastusten pariin ja ikätoverien kanssa tekemään ihan kaikkea kivaa, kun polvi tulee kuntoon asiantuntijoiden, siis lääkärin avulla.
Joo kannattaa kuntouttaa , oon ite vasta 13 ja mul meni 2 vuotta sitte eka kerran , kuntoutin kunnolla ja eipä oo sen jälkee vihotellu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552540Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021062- 64891
- 65829
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658