Rintojen pienennyksen jälkeen

hartiajumppaa?

Olin reilu viikko sitten rintojen pienennysleikkauksessa. Leikkaus onnistui hyvin, vain toisesta rinnasta vuotaa hieman haavateipin alta. Rinnat ovat tietenkin vielä turvoksissa, ja olo on aika tönkkö suojellessa rintoja kosketukselta. Nukun ja lepään päivisin selälläni kohoasennossa, monen tyynyn avulla. Selkää särkee ja hartiat ovat jumissa yhden, saman asennon takia.

Suihkussa olen jo varovasti pessyt hiukseni kädet ylhäällä. Särkylääkettäkään ei viitsisi enää napsia 5-6 tunnin välein, kun rinnat itsessään eivät ole kipeinä.

Miten olette alkaneet voimistella selkäänne tai hartioita, mitään isoja/ raskaita liikkeitähän ei saa vielä tehdä?

Kuinka pian olette jaksaneet ajaa autolla, ilman että ratin kääntäminen sattuu?

8

1484

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piituli

Olen myös menossa pienennysleikkaukseen pian. Kysyisinkin, että millaisia liivejä pidät nyt leikkausken jälkeen? Ostitko jotku tukiliivit vai ihan urheiluliivit? Hankitko liivit jo ennen leikkausta?

• Vaivannäkö kannatti

Ostin leikkauksen jälkeen yhtä kokoa pienemmät Triumpfin tosi mukavat, pehmeät urheiluliivit, joista poistin kaarituet. Nyt niitä voi pestä koneessakin. Myöhemmin pistän tuet takaisin ja ompelen viiltoaukot kiinni. Niitä on myynnissä ainakin Anttilassa, Citymarketissa sekä Prismassa, hinta alle 30 €.

Ostin apteekista hoitajien suosituksesta leikkaustaitospakkauksia. Taitoksen koko vaikkapa 10*60 cm tai 45*70 cm (esim. Klinidrape). Asettelin vaakasuoraan yhden kummankin rinnan suojaksi ja liivien alaosan alle hiertymisen estämiseksi.

Nännien suojaksi ja mahdollisten vuotojen takia haavojen kohdalle virittelin lisäksi 5*5 cm tai 7,5*7,5 cm kuitutaitoslevyjä (esim. Mesoft). Ne on kätevä vaihtaa ja suojaavat kallimpia leikkaustaitoksia.

Nuo pehmentäjät helpottavat yöunta ja näin kuumalla kelillä imevät kosteutta. Hankin muutaman leikkaustaitoksen. Eka parit menivät roskiin, mutta muut siistinä pysyneet pesin käsin kuumassa vedessä ja taittelin ne uudestaan käyttöön. En laita käytettyjä suoraan haavan kohdalle ilman pieniä steriilejä kuitutaitoksia.

Vaivannäkö kannatti, tänään poistettiin tikit. Haavat ovat hyvin parantumassa.

• leikattu

Sairaalasta sain ostaa 27euron hintaan muistaakseni lymex-merkkiset liivit, niitä myydään myös netissä. Ne venyi rintojen koon ja toppauksien mukana koska olivat silleen rypytetty edestä. kiinnitys oli tarranauhalla. Eli liivit voi ostaa etukäteenkin sillä mittana oli vain ympärys rintojen alta, koot s m ja l. kotiin päästyä hain urheilutopin liiviliikkeestä, napakka mutta joustava.

• vielä...
        leikattu kirjoitti:

Sairaalasta sain ostaa 27euron hintaan muistaakseni lymex-merkkiset liivit, niitä myydään myös netissä. Ne venyi rintojen koon ja toppauksien mukana koska olivat silleen rypytetty edestä. kiinnitys oli tarranauhalla. Eli liivit voi ostaa etukäteenkin sillä mittana oli vain ympärys rintojen alta, koot s m ja l. kotiin päästyä hain urheilutopin liiviliikkeestä, napakka mutta joustava.

saitko sairaalasta mitään jumppaohjeita? sain sellaisen monisteen jossa oli kuvin opastettu esim. hartioiden pyöritystä, mäkuulla käsiennostoa ylös ja pään yli, seisominen seinää vasten mahdollisimman ryhdikkäänä, hartiat seinään kiinni ym. Kaikkea sai tehdä heti ja venyttää niin pitkälle kun pystyy ilman kipuja.

• eppulainen

Mulla leikkauksesta reilu vuosi..yritänpä muistella.

nostelin kyllä käsiä varovasti koko ajan, suihkussa ja muutenkin. kyljelläni nukuin kun laitoin tyynyn selän taakse tukemaan (inhoan nukkua selälläni) ja kolmen viikon kuluttua kiepahdin mahalleen nukkumaan. uimaan sain mennä myös 3-4 viikon kuluttua. autolla ajoin heti viikonloppuna kun pääsin kotiin tiistaina, eikä ajaminen tehnyt kipeää. ajoin kyllä vain pieniä matkoja, kun olin ottanut särkylääkettä.

mullahan ei siis ollut niitä teippejä ollenkaan,vain laadukkaat tukiliivit ja välillä laitoin imetyssuojan pehmentämään kosketusta. puoli vuotta leikkauksesta kävin jo jumpassa yms.

• ..uuno,utelias minä

Sinulla on ilmeisesti koiria ? Kuinka pian leikkauksen jälkeen pystyit ulkoilemaan niiden kanssa ?
        Ostitko urheiluliivit etukäteen,( miten tiesit koon,) vai vasta myöhemminkö?
        Saiko sairaalasta jotkut liivit lähtiessä ?
        Kiitos jos jaksat vastailla mullekin.

• eppulainen
        ..uuno,utelias minä kirjoitti:

Sinulla on ilmeisesti koiria ? Kuinka pian leikkauksen jälkeen pystyit ulkoilemaan niiden kanssa ?
        Ostitko urheiluliivit etukäteen,( miten tiesit koon,) vai vasta myöhemminkö?
        Saiko sairaalasta jotkut liivit lähtiessä ?
        Kiitos jos jaksat vastailla mullekin.

En enää muista miten vein koiria, kun olivat kovia vetämään...taisi se olla kyllä ihan ekalla viikolla.muksu oli kyllä hoidossa ekan viikon,kun vähän tokkurassa lääkkeistä.

Sairaalasta sain maailman koomisimmat liivit, edestäsuljettavat joihin lekuri leikkasi reiät etteivät nipukat rusennu! Sitten komento muistaakseni Vaasankadulla sijaitsevaan erikoisliiviliikkeeseen mistä ostin tukevat liivit myyjän opastuksella. sairaalan liivit palautin tikin poiston yhteydessä.

• ikionnellinen

Menin kuntosalille kuukauden päästä leikkauksesta (mullahan oli haavat auki muutaman kuukauden) ja hieman varovaisemmin tein liikkeitä ekalla kerralla. Rintalihaksia en tainnut tehdä ennenkuin haavat oli kiinni kokonaan. Mutta leikkauksen jälkeen tein ns keppijumppaa koska fysioterapeutti antoi leikkauksen jälkeen siitä ohjeet. Siis ihan perus hartia liikkeitä ym.
      Tee miten hyvältä tuntuu, itse sen parhaiten tuntee.
      Autolla ajoin alle viikko leikkauksesta, siinä ei ollut ongelmaa.
      Tässä samaisessa ketjussa kyseltiin liiveistä. Sairaalasta sain yhdet liivit mukaan (lääkärin mielestä ei ollenkaan hyvät). Parin päivän päästä leikkauksesta kävin ostamassa urheiluliivit, koska sairaalaliivit likastuivat haavaeritteestä. Ja niitähän piti pitää yötä päivää, joten hikisetkin olivat. Menin vähän kalliimpaan liikkeeseen missä sain myyjältä apua kokovalinnassa ja liivien yllepukemisessa. Hieman raihnainen olin siinä vaiheessa... Kyllä kannatti maksaa samoista liiveistä enemmän kun sai myyjältä apua, samoja liivejä myydään Prismassa, CM:ssa ym. hieman halvempaan hintaan. Toiset sitten hainkin halvemmalla kun tiesi koon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe