Typpioksidi - Lauri Lehtimäki
26
4374
Vastaukset
- ..luettavaa...
LK Lauri Lehtimäen farmakologian alaan kuuluva väitöskirja
MEASUREMENT OF EXHALED NITRIC OXIDE Differentiation between alveolar and bronchial inflammation by using multiple exhalation flow rates (ULOSHENGITYSILMAN TYPPIOKSIDIMITTAUS Alveolaarisen ja bronkiaalisen tulehduksen erottaminen käyttämällä useita eri uloshengitysnopeuksia)
tarkastetaan 12.4.2003 klo 12 Tampereen yliopiston lääketieteen laitoksen B-rakennuksen pienessä luentosalissa, Medisiinarinkatu 3, Tampere.
Vastaväittäjänä on professori Kjell Alving (Karolinska Institutet). Kustoksena toimii professori Eeva Moilanen.
Lauri Lehtimäki on aloittanut lääketieteen opinnot Tampereen yliopistossa vuonna 1997. Tutkimustyön hän on aloittanut Lääketieteen laitoksella vuonna 1998.
Lehtimäen väitöskirja ilmestyy sarjassa Acta Universitatis Tamperensis; 925, Tampereen yliopisto, Tampere 2003. ISBN 951-44-5644-0, ISSN 1455-1616. Ilmestyy myös sähköisenä sarjassa Acta Electronica Universitatis Tamperensis; 245, Tampereen yliopisto 2003. ISBN 951-44-5645-9, ISSN 1456-954X, http://acta.uta.fi.
Väitöskirjan tilausosoite: Verkkokirjakauppa Granum, http://granum.uta.fi, tai Tampereen yliopiston julkaisujen myynti, PL 617, 33101 Tampere, puh. (03) 215 6055, e-mail: [email protected].
Lisätietoja: Lauri Lehtimäki, 040 556 2769 (työ), [email protected]
LEHDISTÖTIEDOTE
Pitkittynyt tulehdus on keskeinen tekijä monissa keuhkosairauksissa, kuten astmassa, keuhkoahtauma-
taudissa ja alveoliiteissa. Toistaiseksi yleisessä käytössä ei ole ollut helppoa menetelmää keuhkotulehduksen mittaamiseen vaan tulehduksellisten keuhkosairauksien toteaminen on perustunut keuhkojen toiminnassa myöhemmin kehittyvien muutosten havaitsemiseen. Koska astma ja keuhkoahtaumatauti yleistyvät jatkuvasti, tarvitaan uusia helppoja menetelmiä keuhkotulehduksen mittaamiseen.
Typpioksidi on elimistön kaasumainen viestimolekyyli. Normaalisti keuhkoissa tuotetaan vähän typpioksidia solutason säätelymekanismien tarpeeseen. Tulehduksessa keuhkojen typpioksidituotanto lisääntyy huomattavasti ja keuhkotulehdus voidaan havaita uloshengitysilman kohonneen typpioksidipitoisuuden perusteella. Aiemmin uloshengitysilman typpioksidimittaus on tehty yhdellä uloshengitysnopeudella. Näin voidaan uloshengitysilman kohonneen typpioksidipitoisuuden perusteella todeta keuhkotulehdus mutta ei voida tarkemmin määrittää missä keuhkojen osassa tulehdus on. Tässä tutkimuksessa selvitettiin voisiko keuhkojen typpioksididynamiikkaa kuvaavan matemaattisen mallin avulla erottaa toisistaan keuhkoputkiston ja varsinaisen keuhkokudoksen tulehduksen käyttämällä useita erisuuruisia uloshengitysnopeuksia typpioksidimittauksessa.
Tutkimuksessa mitattiin keuhkoputkiston ja keuhkokudoksen typpioksidituottoa astmapotilailla (keuhkoputkiston tulehdus), alveoliittipotilailla (keuhkokudoksen tulehdus) ja terveillä henkilöillä. Astmapotilailla oli suurentunut keuhkoputkiston typpioksidituotto, kun taas alveoliitti-
potilailla oli suurentunut keuhkokudoksen typpioksidituotto. Typpioksidituoton suuruus oli yhteydessä taudin vaikeusasteeseen sekä astmassa että alveoliitissa. Tulehdusta lievittävä lääkehoito vähensi keuhkoputkiston typpioksidituottoa astmapotilailla ja keuhkokudoksen typpioksidituottoa alveoliittipotilailla samanaikaisesti taudin helpottumisen kanssa. Tällä menetelmällä voitiin myös todeta yöllisiin astmaoireisiin liittyvä pienten ilmateiden tulehdus.
Tutkimuksen perusteella uloshengitysilman typpioksidi-
mittauksella voidaan arvioida tulehdusprosessin voimakkuutta erikseen keuhkoputkistossa ja keuhkokudoksessa, jos käytetään useita eri uloshengitys-
nopeuksia. Suora keuhkotulehduksen mittaus uloshengitys-
ilmasta tarjoaa mahdollisuuden esim. astmatulehduksen entistä varhaisempaan toteamiseen. Sen avulla voidaan myös tutkia tulehdusta lievittävän lääkehoidon tehoa ja tulevaisuudessa mahdollisesti löytää kullekin potilaalle juuri oikean suuruinen lääkeannos keuhkotulehduksen hoitoon.
http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/vaitokset/2003/2003022.html- ... - ... -
Astmapotilailla oli suurentunut keuhkoputkiston typpioksidituotto, kun taas alveoliitti-
potilailla oli suurentunut keuhkokudoksen typpioksidituotto. - peikko77
... - ... - kirjoitti:
Astmapotilailla oli suurentunut keuhkoputkiston typpioksidituotto, kun taas alveoliitti-
potilailla oli suurentunut keuhkokudoksen typpioksidituotto.että kirjoittajan voi yrittää tunnistaa jo hänen käyttämästään tyylistä käyttää pisteitä, pilkkuja, huutomerkkejä, riviväliä ym.
Se nimittäin paljastaa jotkut kirjoittajat, vaikka käyttäisivät välillä muutakin nimimerkkiä kuin rekisteröimäänsä. Kirjoitustapaansa on hankalampi vaihtaa kuin nimimerkkiä:) - peikolle on?
peikko77 kirjoitti:
että kirjoittajan voi yrittää tunnistaa jo hänen käyttämästään tyylistä käyttää pisteitä, pilkkuja, huutomerkkejä, riviväliä ym.
Se nimittäin paljastaa jotkut kirjoittajat, vaikka käyttäisivät välillä muutakin nimimerkkiä kuin rekisteröimäänsä. Kirjoitustapaansa on hankalampi vaihtaa kuin nimimerkkiä:)On outoa, että jotkut tarttuvat epäolennaiseen. Peikolle tästä tutkimuksesta olisi paljonkin hyötyä - ei tarvitsisi enää miettiä onko alveoliitikko vaiko ei. Mutta pelottaako se, että näinkin helposti voi tutkia - ei olekaan enää sairautta minkä varjossa voi elää?
- peikko77
peikolle on? kirjoitti:
On outoa, että jotkut tarttuvat epäolennaiseen. Peikolle tästä tutkimuksesta olisi paljonkin hyötyä - ei tarvitsisi enää miettiä onko alveoliitikko vaiko ei. Mutta pelottaako se, että näinkin helposti voi tutkia - ei olekaan enää sairautta minkä varjossa voi elää?
minulle.
Sillä kirjoitin tämän edellisen, kun tuntuu olevan kaikenlaista epäselvyyttä täällä palstalla, kuka kirjoittaa ja milläkin nimimerkillä. Just joku kirjoitti tuonne, että lääk.kand. olisikin ollut nisuiisu. Nisuiisuhan kirjoittaa omalla nimimerkillään.
Voi hyvät ihmiset. Eikö se ole melko sama jo, kuka tänne mitäkin kirjoittaa? Palstan tehtävänhän on toimia vertaistuen väylänä. Kuten jo toiseen ketjuun kirjoitin:
>>Toisaalta kukin täällä kai saanee kirjoitella mitä lystää, on vain vastaanottajasta kiinni kuka mitäkin uskoo. Ainahan kriittinen ote on oltava päällä. HUOM! Myös tutkimuskirjallisuutta luettaessa. Vain siten tiede kehittyy.
Nimimerkin rekisteröiminen olisi hyvä meille palstan jatkuville lukijoille/osallistujille. Vähitellen kun oppii tuntemaan kirjoittajaa nimimerkin takaa, niin osaa myös asettaa oikeaan asemaan kunkin kirjoituksia.
Palstan pääasiallinen tarkoitus lienee kuitenkin käydä keskustelua homesairaiden saamasta hoidosta ja tarvitsemista hoidoista. Siis vertaistukitehtävä. - on myös tärkeää
peikko77 kirjoitti:
minulle.
Sillä kirjoitin tämän edellisen, kun tuntuu olevan kaikenlaista epäselvyyttä täällä palstalla, kuka kirjoittaa ja milläkin nimimerkillä. Just joku kirjoitti tuonne, että lääk.kand. olisikin ollut nisuiisu. Nisuiisuhan kirjoittaa omalla nimimerkillään.
Voi hyvät ihmiset. Eikö se ole melko sama jo, kuka tänne mitäkin kirjoittaa? Palstan tehtävänhän on toimia vertaistuen väylänä. Kuten jo toiseen ketjuun kirjoitin:
>>Toisaalta kukin täällä kai saanee kirjoitella mitä lystää, on vain vastaanottajasta kiinni kuka mitäkin uskoo. Ainahan kriittinen ote on oltava päällä. HUOM! Myös tutkimuskirjallisuutta luettaessa. Vain siten tiede kehittyy.
Nimimerkin rekisteröiminen olisi hyvä meille palstan jatkuville lukijoille/osallistujille. Vähitellen kun oppii tuntemaan kirjoittajaa nimimerkin takaa, niin osaa myös asettaa oikeaan asemaan kunkin kirjoituksia.
Palstan pääasiallinen tarkoitus lienee kuitenkin käydä keskustelua homesairaiden saamasta hoidosta ja tarvitsemista hoidoista. Siis vertaistukitehtävä.Ei täällä KUKAAN ole kirjoittanut että lääk.kandi olisi koskaan ollut nisuiisu. Nisuiisu paljasti kuka lääk.kandi oli ja sen jälkeen kandi nimimerkillä ei enää kukaan kirjoittanut palstalle.
- homekorva
on myös tärkeää kirjoitti:
Ei täällä KUKAAN ole kirjoittanut että lääk.kandi olisi koskaan ollut nisuiisu. Nisuiisu paljasti kuka lääk.kandi oli ja sen jälkeen kandi nimimerkillä ei enää kukaan kirjoittanut palstalle.
Ei sellaista oo kukaan väittänyt..
että lääk kand. ois nisuiisu..
lue aikasemmat viestit niin toteat saman - peikko77
homekorva kirjoitti:
Ei sellaista oo kukaan väittänyt..
että lääk kand. ois nisuiisu..
lue aikasemmat viestit niin toteat samanettä aivan kaikki asiat eivät mene jakeluun. Mutta eikö joku voisi vinkata, missä ketjussa tuo nisuiisun paljastus oli? Mahdoton alkaa lukemaan kaikkia ketjuja.
- ei maksa vaivaa
peikko77 kirjoitti:
että aivan kaikki asiat eivät mene jakeluun. Mutta eikö joku voisi vinkata, missä ketjussa tuo nisuiisun paljastus oli? Mahdoton alkaa lukemaan kaikkia ketjuja.
Eikä meistä kukaan kirjoita lääk.kandin nimeä tänne palstalle se on selvä. Syyn kaikki varmasti tietävät.
- kun en tunnista näitä kirjo...
ja joka toinen väittää tuntevansa kirjoittelijat. Mistä te tunnistatte nämä kirjoittelijat.
Enkä kyllä ymmärrä mitä törkeää on jossakin tutkimuksessa. Enkä sitä miksi siitä pitäisi hepuleita ottaa. Eikä tuo ettei voida kertoa onko alveoliitti tai ei, kuulosta mitenkään ihme tiedolta. Juuri samaa tietoa tarjotaan kaikille, ei tiedetä onko vaiko ei.
Mitä ihmeellistä tuossa nyt sitten oli?
- ... kaikki ...
Jos on näin helppoa tutkia alveoliittoja, pitäisi kaikkien sairastuneiden saada ko. tutkimus - näitä puhalluksia on helppo ja halpa tehdä - ja ennen kaikkea niitä voi tehdä usein. Silloin kun on aivan terveen oloinen, sairastumisen seurantana jne.
Näin loppuisi se epäily onko sairastunut astmaan vaiko keuhkorakkulatason sairauteen!
Kumma kun tätä seurantaa ei tehdä laajemmin?
Vai kuinka moni teistä on tässä typpioksidiseurannassa?- homekorva
Mulla seuranta siis PEF ja FEV1.
Mitä hyötyä on FEV1 arvon seurannassa. Ne menee eri tahdissa kuin PEF.. siis toinen voi olla hyvä ja toinen huono,, sit taas päinvastoin??
Tässä puhkuneena nyt hämmästelen.
Ei loogista, mun kohdalla?? Arvot ei liity toisiinsa.?
Ihmettelen myös, miksi heräilen yöllä parin tunnin välein, vaikka puhallusarvoissa ei sit ookkaan mitään poikkeavaa, pikkusen ne madaltuu.
Kurkus on kyl välil yöllä kutina henkitorvessa.
Supisteleva olo, tosi kammottavaa.
Sit keuhkokipu työpäivien jälkeen tekee sen, ettei pysty puhaltamaan, mutta sekin vaihtelee, eri päivinä, kipu ei siis ole koko ajan.
Välil ei voi pitää rintsikoita, kun nekin kiristää, samoin pieninkin kaulaketju tai paidan kaulus. Kaulaan ei saa koskea.
Onko tällä FEV1 arvolla mitä merkitystä tutkittaessa esim alveoliittia, vai onko alveoliittitutkimuksissa siis ERI menetelmällä puhallukset.
Joissa ois typpiarvomittausta..(sehän ois hankala toteuttaa, kun pitää olla syömättä, siis kofeiinitta ym.. ennen puhalluksia)Ainakin sairaalatutkimukseen mentäessä näin.
Onko kotiin sellaisia typpiarvo seuranta laitteita?
SE on kyllä PEF arvon mukaan MUN käsitykseni mukaan astma jos tulee kuristus ja sit PEF laskee. Avaava lääke nostaa arvoni jopa 50 - 80 yksikköä, eli selkeesti avaa jonkinlaisen obstruktiotilan.
EN halua väittää, en oo lääkäri, mutta mun oma tuntuma ja olo ois tämä.
Töissä tulee näitä kohtauksia, kun kulkee ympäriinsä, mutta aina samoissa paikoissa. Myös ääni häviää, silmät kirvelee yms. - homekorva
homekorva kirjoitti:
Mulla seuranta siis PEF ja FEV1.
Mitä hyötyä on FEV1 arvon seurannassa. Ne menee eri tahdissa kuin PEF.. siis toinen voi olla hyvä ja toinen huono,, sit taas päinvastoin??
Tässä puhkuneena nyt hämmästelen.
Ei loogista, mun kohdalla?? Arvot ei liity toisiinsa.?
Ihmettelen myös, miksi heräilen yöllä parin tunnin välein, vaikka puhallusarvoissa ei sit ookkaan mitään poikkeavaa, pikkusen ne madaltuu.
Kurkus on kyl välil yöllä kutina henkitorvessa.
Supisteleva olo, tosi kammottavaa.
Sit keuhkokipu työpäivien jälkeen tekee sen, ettei pysty puhaltamaan, mutta sekin vaihtelee, eri päivinä, kipu ei siis ole koko ajan.
Välil ei voi pitää rintsikoita, kun nekin kiristää, samoin pieninkin kaulaketju tai paidan kaulus. Kaulaan ei saa koskea.
Onko tällä FEV1 arvolla mitä merkitystä tutkittaessa esim alveoliittia, vai onko alveoliittitutkimuksissa siis ERI menetelmällä puhallukset.
Joissa ois typpiarvomittausta..(sehän ois hankala toteuttaa, kun pitää olla syömättä, siis kofeiinitta ym.. ennen puhalluksia)Ainakin sairaalatutkimukseen mentäessä näin.
Onko kotiin sellaisia typpiarvo seuranta laitteita?
SE on kyllä PEF arvon mukaan MUN käsitykseni mukaan astma jos tulee kuristus ja sit PEF laskee. Avaava lääke nostaa arvoni jopa 50 - 80 yksikköä, eli selkeesti avaa jonkinlaisen obstruktiotilan.
EN halua väittää, en oo lääkäri, mutta mun oma tuntuma ja olo ois tämä.
Töissä tulee näitä kohtauksia, kun kulkee ympäriinsä, mutta aina samoissa paikoissa. Myös ääni häviää, silmät kirvelee yms.Eikös niin,, jos alveoliitikot ei jaksa kävellä esim 100 metriä yms ilman heikotusta yms..
NIIN eihän mulla sen mittapuun mukaan vois olla kys..sairaus.
Mä kävelen päivittäín monen kilometrin lenkkejä..
Ei väsymystä, ei mittään. Hengästymättä. Voin myös puhua papattaa ilman taukoa, no problem.
Ainoo, että hengitän harvoin.
Oon PEFF_aillu yms. Ei alene rasituksessa. Urheilu ei vaikuta. Voin kävellä kovaa vauhtia tunnin yhtäsoittoa, eikä edes väsytä.
Kurkkua kuristaa välillä, esim ojien luona, tai mullan lähellä.. Silmiä kirvelee myös.. Voisko se olla vaan Cladosporium ja Alternaria ärsytystä?
Kurjaa kun ei saa selville mikä mättää.
Jos se on siihen kriteeri. Niin mites vois sit olla alveolitix?
Kommentteja otetaan vastaan joka kantilta. - 123
homekorva kirjoitti:
Eikös niin,, jos alveoliitikot ei jaksa kävellä esim 100 metriä yms ilman heikotusta yms..
NIIN eihän mulla sen mittapuun mukaan vois olla kys..sairaus.
Mä kävelen päivittäín monen kilometrin lenkkejä..
Ei väsymystä, ei mittään. Hengästymättä. Voin myös puhua papattaa ilman taukoa, no problem.
Ainoo, että hengitän harvoin.
Oon PEFF_aillu yms. Ei alene rasituksessa. Urheilu ei vaikuta. Voin kävellä kovaa vauhtia tunnin yhtäsoittoa, eikä edes väsytä.
Kurkkua kuristaa välillä, esim ojien luona, tai mullan lähellä.. Silmiä kirvelee myös.. Voisko se olla vaan Cladosporium ja Alternaria ärsytystä?
Kurjaa kun ei saa selville mikä mättää.
Jos se on siihen kriteeri. Niin mites vois sit olla alveolitix?
Kommentteja otetaan vastaan joka kantilta.Minä pystyn kävelemään OMAA tahtiani hyvin vaikka kaksi päivää. Toisen tahtiin käveleminen ei enää onnistunut samalla tavalla, silloin hengästyin enkä enää pystynyt puhumaan. Eli kunnon kohottaminen tuntui mahdottomalta. Myös rappujen nousu aiheutti ongelmia, hengästyin ja nouseminen oli pakko lopettaa kun ei pystynyt niin ei pystynyt. Päätin usein, että tuonne ja tuonne tasanteelle kävelen raput suoraan ja vasta seillä lepään. Ei onnistunut, kun stoppi tuli se tuli ajatuksen voimalla ei pystynyt tekemään mitään.
Aikaisemmin paljonkin harrastaneena tiesin, että pystyin päättämään miten pitkään jotakin harjoitusta tein. Nyt tilanne olikin toinen, päätöksellä ja toteutuksella ei ollut mitään tekemistä keskenään.
Mutta kaikesta tästä huolimatta myöskään minulla ei ole alveoliittia todettu. Joten vähän sitä on ymmällään itsekin näitä oireista ja tutkimuksista. Astmaksi tilani on tosi outo, mutta en voi sanoa olevani pahoillani siitä ettei sairauttani ole alveoliitiksi todettu. Päin vastoin kyllä nuo tutkimukset ja se ettei alveoliittia ole todettu ovat viimekädessä helpotus.
PEF ja FEV1 ovat niin eri asioita. Kyllä minullakin ne heittelevät. Toisaalta uskon itsekin vain noita ammattilaisten tekemiä tutkimuksia. Kun kotona puhaltelee mittariin (Piko1) säilyy joku todellisuuden taju, mutta luotan vain ammattilaisten tutkimuslaitteisiin ja tutkijoihin.
Ihmeelliseltä tuo sinun oirekuvasi vaikuttaa, mutta mikään tällä palstalla lukemani perustella ei ole nopeasti pääteltävissä. Joten toivotaan, että pääset parempaan kuntoon ja tilanteesi rauhoituu myös. - ei ilmeisesti
juurikaan noteerata? Itselläni oli yli 40 arvoja, olisi noussut vielä siitäkin, mutta puhallusaika loppui enkä saanut kaikkia keuhkojen pohjalta olevia ilmoja mittariin. Lukema nousi vasta puhallettuani melko pitkään. PEF on hyvä, mutta FEV1 paljon alle viitearvojen ja kun ahdistaa, niin FEV1 nimenomaan tipahtaa. ECP on myös ollut yli 40. Tuloksista ei välitetty, kun astman kriteerit eivät täyttyneet eli PEF ei siis tipahtanut riittävästi ja PEF oli muutenkin hyvä (yli 600).
- 123
ei ilmeisesti kirjoitti:
juurikaan noteerata? Itselläni oli yli 40 arvoja, olisi noussut vielä siitäkin, mutta puhallusaika loppui enkä saanut kaikkia keuhkojen pohjalta olevia ilmoja mittariin. Lukema nousi vasta puhallettuani melko pitkään. PEF on hyvä, mutta FEV1 paljon alle viitearvojen ja kun ahdistaa, niin FEV1 nimenomaan tipahtaa. ECP on myös ollut yli 40. Tuloksista ei välitetty, kun astman kriteerit eivät täyttyneet eli PEF ei siis tipahtanut riittävästi ja PEF oli muutenkin hyvä (yli 600).
Katsotaan nyt mitä työterveyslääkärini sanoo omista typpioksidiarvoistani. Toisen tutkimuksen mukaan vasta
- homekorva
123 kirjoitti:
Katsotaan nyt mitä työterveyslääkärini sanoo omista typpioksidiarvoistani. Toisen tutkimuksen mukaan vasta
ahistus tunne on FEV1 arvossa,
kun normaalisti esim
PEF arvolla 428 on mulla ollut n, 2,43
ja yöllä ahistaa, ja pef ei oo alentunu niin huomasin nyt, että
PEF 428
niin FEV1 onkin vaan 1,99 ja 1,96
Eli sekö se on ongelman ydin?
Myös tämä hassu:
PEF 377 mut FEV1 onkin silti 2,21
eli menee umpimähkään.
Nää oli poimintoja mun seurannasta,
jos ne ilmentää jotain, jos täällä on tietäviä, olisin kiitollinen vastauksesta.
Miten viittaa astmaan tai muuhun keuhkosairauteen?
Mulla ei oo otettu työpaikka altistusaikaan Typpiarvoo,, sairauslomal se oli 10,5 - käynyt
123 kirjoitti:
lääkärisi luona, kerroppa mitä mieltä hän oli näistä arvoistasi. Itse ihmettelen suuresti omaa tilannettani. Olen virallisesti terve, vaikka monet tutkimustulokset ovat mielestäni hyvinkin poikkeavia. Ja mikä pahinta, en tunne itseäni lainkaan terveeksi. Joskus tuntuu suorastaan, että henki lähtee tämän vuoksi.
- 123
käynyt kirjoitti:
lääkärisi luona, kerroppa mitä mieltä hän oli näistä arvoistasi. Itse ihmettelen suuresti omaa tilannettani. Olen virallisesti terve, vaikka monet tutkimustulokset ovat mielestäni hyvinkin poikkeavia. Ja mikä pahinta, en tunne itseäni lainkaan terveeksi. Joskus tuntuu suorastaan, että henki lähtee tämän vuoksi.
Minulla pef ja fev1 arvot huikeasti paremmat kuin homekorvalla. Parhaimmillaan pef oli yli 700. Tätä arvoa työterveyspuolen keuhkolääkäri piti stressireaktiona jossa keuhkot yrittävät hädissään tehdä töitä ja ylireagoivat epäterveelliseen ilmaan.
No ei tuo 700 normaaliarvoni ollut, mutta 640 oli. Nyt arvoni oli heinäkuussa kun tunsin itseni täysin terveeksi, n. 560 - 580. Työpäivinä arvot laskivat alimmillaan 360 - pysyen kuitenkin yleensä 400 pinnassa. Kun typpiarvo otettiin olin jo ollut pari päivää pois työpaikan sisäilmasta ja pef oli juuri ennen kivennäisvedellä kurlaamista 485. Eli toisaalta pef oli jo parempi kun huonoimmillaan, mutta olo oli kuumeinen ja sellainen yleissairas ällö olo.
Se mikä jäi pidempään on väsymys, tolkuton väsymys, johon nukkuminen ei juurikaan vaikuta. Olo paranee, ei ole ällö, mutta väsyttää normaalia enemmän.
Tarkoitus on tässä toipua ja aloittaa taas normaalielämä, johon kuuluu 4 kertaa vuodessa vähintäänkin matkailua, naurua ja paljon töitä. Miten tämän toteutan, jää nähtäväksi. - homekorva
käynyt kirjoitti:
kun veriarvoissa vaihtelut on viitearvojen ala ja ylärajoissa (ne siis menee yli)
niin ei noteerata, ei välitetä. Se on outoa piittaamattomuutta. KAI siihen on syy, että asetetaan näitä viitearvoja. MIKSI sitten niistä ei välitetä.
Punasolut turvonneet, niitä liian vähän, valkosoluarvot nousseet ja laskeneet sen mukaan onko töissä vai sairaslomalla.
Niille viitataan kintaalla. Vai onko syynä se, ettei osata tulkita.
Kun netistä googlettamalla löytyy paljonkin tietoa, niin huvittavaa, kun kirkkain silmin puhutaan eri asioita.
EN ole tyhmä, LIIKAAKIN jo tietoa saanut ja lisää tulee. SIKSI tuntuu toivottomalta, tapella asioista, joita yritään mitätöidä. - homekorva
123 kirjoitti:
Minulla pef ja fev1 arvot huikeasti paremmat kuin homekorvalla. Parhaimmillaan pef oli yli 700. Tätä arvoa työterveyspuolen keuhkolääkäri piti stressireaktiona jossa keuhkot yrittävät hädissään tehdä töitä ja ylireagoivat epäterveelliseen ilmaan.
No ei tuo 700 normaaliarvoni ollut, mutta 640 oli. Nyt arvoni oli heinäkuussa kun tunsin itseni täysin terveeksi, n. 560 - 580. Työpäivinä arvot laskivat alimmillaan 360 - pysyen kuitenkin yleensä 400 pinnassa. Kun typpiarvo otettiin olin jo ollut pari päivää pois työpaikan sisäilmasta ja pef oli juuri ennen kivennäisvedellä kurlaamista 485. Eli toisaalta pef oli jo parempi kun huonoimmillaan, mutta olo oli kuumeinen ja sellainen yleissairas ällö olo.
Se mikä jäi pidempään on väsymys, tolkuton väsymys, johon nukkuminen ei juurikaan vaikuta. Olo paranee, ei ole ällö, mutta väsyttää normaalia enemmän.
Tarkoitus on tässä toipua ja aloittaa taas normaalielämä, johon kuuluu 4 kertaa vuodessa vähintäänkin matkailua, naurua ja paljon töitä. Miten tämän toteutan, jää nähtäväksi.Kun menen home"taloon" PEF nousee, vaikka ahdistaa, naamaa kirvelee ja kurkussa on pölymäinen tunne.
Myös sellainen pönttöpää olo tulee. Ja huimaus.
Hassua, että "vastaanotoilla" jois on ollut jotain häikkää ilman puhtaudessa, puhallan tosi korkeat peffit vaikka yskin sinisenä?? - 123
homekorva kirjoitti:
Kun menen home"taloon" PEF nousee, vaikka ahdistaa, naamaa kirvelee ja kurkussa on pölymäinen tunne.
Myös sellainen pönttöpää olo tulee. Ja huimaus.
Hassua, että "vastaanotoilla" jois on ollut jotain häikkää ilman puhtaudessa, puhallan tosi korkeat peffit vaikka yskin sinisenä??kertoi keuhkolääkäri. Liittyy jotenkin tuohon homeen aiheuttamaan reaktioon pef nousee, ei laske. Olet sitten tukossa vähän myöhemmin.
Eli kyllä tämäkin reaktio lääkäreillä tiedossa on - en tiedä mihin käyttävät. Minulle lääkäri sanoi, etten missään tapauksessa saa luulla yli hyviä puhallustuloksia oikeasti hyviksi. Ne ovat vakavaakin vakavampi merkki siitä, että tilasta pitää poistua heti.
No kyllä tietysti ihmetyttää nuo altistukset, jos reakoitkin yli hyvällä puhalluksella. Mutta kait tässäkin taas joku juttu on jonka vain lääkärit tietää.
Yskiminen minullakin on se yleisin reaktio. Tosin jos istun paikallani enkä puhu on tilanne hyvä. Jos lähden töissä kävelemään yskittää. Tulee sellainen ikävä virkayskä, joka pahenee yskimällä. Pahinta jos kävelen ja puhun. Silloin menee ääni ja yskittää tolkuttomasti. Mutta jos ei puhu ja liiku on aika terve noin muiden silmissä ainakin. Töissä en muutenkaan enää saanut liikkua muualle kuin sairassiiven työhuoneeseeni. Kiva oli kun kerättiin lahjarahaa ja myöhemmin kuulin, että kahvit oli tarjottu kaikille muille työkavereille muttei mulle kun en saa mennä edes kahvitilaan. Vitsi oli kiva tunne.
- homekorva
allerginen alveoliitti
allergian aiheuttama keuhkorakkulatulehdus; orgaanisten pölyhiukkasten sisäänhengittämisestä aiheutunut allerginen tulehdus, oireina mm. kuiva yskä, hengenahdistus ja kuume (esim. homepölykeuhko)
MITEN selitetään sit tämä alilämpö??- 123
Ei TTL tutkimuksissaan noteerannut mitenkään. Vain yli 37 asteet, ei esim. 35. 35 oli ihan normaalia lämmönvaihtelua, ei alilämpöä. Kun kysyin lääkäriltä miten tuo alilämpö sitten tuntuu vielä pahemmalta, ei hän vastannut siihen mitenkään.
Joten ehkä niitä ei vain kirjata oireeksi. Uskon, että usein sairastunut tietää kyllä mikä tuntuu ja mikä ei. Kirjasta lukemalla lääkäri oppii sen mitä sinne on kirjoitettu. - peikko77
123 kirjoitti:
Ei TTL tutkimuksissaan noteerannut mitenkään. Vain yli 37 asteet, ei esim. 35. 35 oli ihan normaalia lämmönvaihtelua, ei alilämpöä. Kun kysyin lääkäriltä miten tuo alilämpö sitten tuntuu vielä pahemmalta, ei hän vastannut siihen mitenkään.
Joten ehkä niitä ei vain kirjata oireeksi. Uskon, että usein sairastunut tietää kyllä mikä tuntuu ja mikä ei. Kirjasta lukemalla lääkäri oppii sen mitä sinne on kirjoitettu.ekoissa viesteissä "immunoaktivaation..." tms.
- Lisää luettavaa ...
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1670523,00.html
Huomio tämä lausunto artikkelissa ja sen perustelut:"The reality is, we are giving patients blood that cannot deliver oxygen properly," says Stamler.
Sama artikkeli yliopiston sivuilta - sivuilla myös tutkijan Stamlerin mielenkiintoinen video-klippi.
http://www.dukemednews.org/news/article.php?id=10149
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145