Annatko ihmisille

lempi

yleensä uuden mahdollisuuden? millaisissa tilanteissa? :)

Oma vastaus - yleensä kyllä.

35

1230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoJust

ja liian usein.

• Rankaisija II

Yleensä en.

• lempi

ja millainen on pakonkaltainen tilanne?

• Rankaisija II
        lempi kirjoitti:

ja millainen on pakonkaltainen tilanne?

Siinä voi olla moniakin seikkoja riippuu aina tilanteesta. Omat kokemukset ovat sellaisia, että jos homma ei toimi loogisesti heti niin harvemmin myöhemminkään.

Vaikkapa sellainen paikka ja asetelma, josta ei ole ulospääsyä ennenkuin jokin aika tiimalasissa on kulunut.

• rakastan kyseistä

henkilöä niin annan..

• frida naang-kahlo

Olen mustavalkoinen persoonallisuus ihmissuhdeasioissa.Harmaata aluetta ei ole:)

• SimStim

kyllä, mutta rajansa kaikella.

• scale

Niin työ-, kuin siviilielämässäkin.
      Jos avoni olisi uskoton, en tiedä miten nyt reagoisin, jos tätä halusit tietää.

• lempi

ei ollut minkäänlaista tilannetta varsinaisesti mielessä. Lähinnä koko kysymys tuli mieleen tuosta älykkyys-kyynisyys / älykkyys-optimismi keskustelusta :)

• Kofeinisti

Kyllä, ellei tule semmoista vaikutelmaa että toinen yrittää vedättää hyväntahtoista pässiä.

• Birge

ehdottomasti, koska ihmiset eivät ole erehtymättömiä. Toki, jos alkaa sama "erehdys" tai "virhe" useamman kerran sattua samalle persoonalle, voi jo antaa periksi ja tuumata ettei tämä nyt aivan näin mene...

• räyhis

En. Jos sen ensimmäisen mahdollisuuden käyttäminen on ollut vain tahdosta kiinni, niin uudet mahdollisuudet varataan uusille ihmisille.

• lempi

elämäsi aikana pyytänyt/saanut/antanut anteeksi kertaakaan kenellekään? entä jos ihminen on vaikka vahingossa loukannut sinua?

• räyhis
        lempi kirjoitti:

elämäsi aikana pyytänyt/saanut/antanut anteeksi kertaakaan kenellekään? entä jos ihminen on vaikka vahingossa loukannut sinua?

Vahingot on vahinkoja ja niitä sattuu. Toisaalta on helppo tunnistaa teot, jotka ei ole vahinkoja ja niitä ei sellaisina kuitata.

Yritän itse elää niin, että mitään ei tarvitse pyydellä anteeksi. Samanlaista käytöstä odotan muilta. En tosin muista että kukaan olisi minulta koskaan mitään anteeksi pyytänytkään.

• lempi
        räyhis kirjoitti:

Vahingot on vahinkoja ja niitä sattuu. Toisaalta on helppo tunnistaa teot, jotka ei ole vahinkoja ja niitä ei sellaisina kuitata.

Yritän itse elää niin, että mitään ei tarvitse pyydellä anteeksi. Samanlaista käytöstä odotan muilta. En tosin muista että kukaan olisi minulta koskaan mitään anteeksi pyytänytkään.

tottakai varmasti jokainen ihminen pyrkii elämään niin, että loukkaisi mahdollisimman vähän ketään. Omassa elämässäni on ollut tilanteita, joissa olen antanut, pyytänyt ja saanut anteeksi. Hyviä ihmissuhteita ovat.

• koskaan....

Jokainen kärsiköön omat mokansa...

• lempi

sinulla ei ole yhtään ystävää, sukulaista, ihmistä elinpiirissäsi, joka olisi joskus tehnyt virheen suhteesi vaikka vahingossa?

Oletko kertaakaan elämäsi aikana antanut/pyytänyt/saanut anteeksi asioita?

• hossi

Kyllä en anna. Sen verran jääräpää olen et jos toinen itsensä mokaa minun silmissäni niin pääni kääntäminen on suhteellisen mahdoton juttu.
      Tuokin kyllä riippuu tilanteesta et mitä tapahtuu. Silloin kun kyseessä on luottamukselliset asiat niin uusinta mahdollisuuksia niissä mokissa ei kyllä ole.

• lempi

niin, että ihminen ei pysty kehittymään? ja onko niin, että sinulla ei ole yhtään ystävää, sukulaista, ihmistä elinpiirissäsi, joka olisi joskus tehnyt virheen suhteesi vaikka vahingossa ja saanut anteeksi?

Miten käyttäydyt, jos itse teet virheen - käsitykseni mukaan kun kaikki ihmiset tekevät sellaisia joskus? :)

• hossi
        lempi kirjoitti:

niin, että ihminen ei pysty kehittymään? ja onko niin, että sinulla ei ole yhtään ystävää, sukulaista, ihmistä elinpiirissäsi, joka olisi joskus tehnyt virheen suhteesi vaikka vahingossa ja saanut anteeksi?

Miten käyttäydyt, jos itse teet virheen - käsitykseni mukaan kun kaikki ihmiset tekevät sellaisia joskus? :)

Ihminen jossain määrin pysty kehittymään, ainakin jos niin itse haluaa. Muutema minun tutuistani on jonkinlaisen virheen tehnyt ja en niitä anteeksi ole antanut, eivätkä välttämättä ole edes uusinta yritystä ansainneetkaan. Näiden kyseisten henkilöiden kanssa kyllä olen tekemisissä tänäkin päivänä mut lähinnä vaan pinta puolista kanssa käymistä, ei muuta.

Itse kyllä pyydän virheitäni anteeksi ja jos siihen myöntävän vastauksen saan ni hyvä näin. Sit jos en sitä saa niin omat virheet on vaan kärsittävä ja otettava niistä opikseen.

• lempi
        hossi kirjoitti:

Ihminen jossain määrin pysty kehittymään, ainakin jos niin itse haluaa. Muutema minun tutuistani on jonkinlaisen virheen tehnyt ja en niitä anteeksi ole antanut, eivätkä välttämättä ole edes uusinta yritystä ansainneetkaan. Näiden kyseisten henkilöiden kanssa kyllä olen tekemisissä tänäkin päivänä mut lähinnä vaan pinta puolista kanssa käymistä, ei muuta.

Itse kyllä pyydän virheitäni anteeksi ja jos siihen myöntävän vastauksen saan ni hyvä näin. Sit jos en sitä saa niin omat virheet on vaan kärsittävä ja otettava niistä opikseen.

tietysti sanoa, kun tarkemmin tilanteet ovat aina tilanteita, mutta voisitko ajatella missään olosuhteissa antavasi anteeksi kyseisille ihmisille, eli mikä sen tekee mahdolliseksi ja mikä mahdottomaksi?

Itse olen antanut useammallekin ihmiselle anteeksi erilaisia asioita, ja joskus huomannut jopa, että olen ehkä ollut liikaa oman käsitykseni vallassa ennen kuin miettinyt asioita heidän näkökulmastaan.

Luulen, että jokainen ihminen haluaa pohjimmiltaan kehittyä. Hassulta tuntuisivat muut vaihtoehdot :)

• hossi
        lempi kirjoitti:

tietysti sanoa, kun tarkemmin tilanteet ovat aina tilanteita, mutta voisitko ajatella missään olosuhteissa antavasi anteeksi kyseisille ihmisille, eli mikä sen tekee mahdolliseksi ja mikä mahdottomaksi?

Itse olen antanut useammallekin ihmiselle anteeksi erilaisia asioita, ja joskus huomannut jopa, että olen ehkä ollut liikaa oman käsitykseni vallassa ennen kuin miettinyt asioita heidän näkökulmastaan.

Luulen, että jokainen ihminen haluaa pohjimmiltaan kehittyä. Hassulta tuntuisivat muut vaihtoehdot :)

Osaa tuohon vastata ku eivät he ainakaan ole tekosiaan pyytäneet edes anteeksi. Osassa ei edes anteeksi pyyntö taida auttaa. Oliskohan enemmän niin et aika parantaa haavat ja kyseiset ihmiset ansaitsevat teoillaan minun anteeksi antoni. Kaikkia asioita ei välttämättä muutemalla sanalla edes pysty korjaamaankaan.
        Tässä suhteessa taidan olla hieman musta-valkoinen, no onneksi ihmistuntemukseni on sen verran hyvä et kyseiset mokaajat eivät minun suosikkejani edes olleetkaan.

• Riippuu tilanteesta.

• Jokainen ansaitsee toisen mahdollisuuden, mutta kukaan ei kolmatta.

• tiituska80

Voisin sanoa että annan ainakin mahdollisuuden aina tilanteen selvittämiseen perin pohjin.

Asia on niin tilannesidonnainen, esimerkiksi pettämisen jälkeen en kuitenkaan lopulta voinutkaan antaa uutta mahdollisuutta.

Eli ehkä voisin sanoa et joskus annan ;)

• rupeli

Rehellisyys palkitaan aina toisella mahdollisuudella. Oletus on, että virheistä opitaan. Ja samaa virhettä ei mielellään toistella kovin montaa kertaa.

:-)

Riippuu jonkin verran myös tilanteesta, kuten ainakin Tiituska sanoi. Pettäminen on melkoisen anteeksiantamatonta. Sen anteeksiantaminen ja unohtaminen on vaikeata.

• Wastaaja

..lisää vastuunpakoilua kiireellisiltä asioilta.;)

Ehdottomasti kyllä. Annan ihmisille yleensä uuden mahdollisuuden, vaikka riippunee totta puhuen tietysti paljon siitäkin, että mitä se toinen on tehnyt. Hyviä tilanne- esimerkkejä ei nyt äkkiseltään tule mieleen.

Kusetettavaksi en suostu, mut perusfilosofiani on sellanen, että ihmistä ei saa/ voi tuomita kokonaisuudessaan yhden tai edes kahdenkaan virheen perusteella. En toivoisi muilta itselleni tuomiota yhden mokan perusteella, joten mikä mä olen yhden oman subjektiivisen 'vääryyskokemuksen' vuoksi heittämään muita paarialuokkaan. En ole mielestäni ainakaan kovin pitkävihainen: en venaile Tuomion Päivää.:DD

Yksi mun sukulaiseni esim. on harvinaisen rassaava ihminen juuri pitkävihaisuutensa vuoksi. Tämä henkilö saattaa olla vuosikausia aurinkoinen, mutta sitten yhtäkkiä: pum! Henkilö lataa niskaan kaiken siitä, kun "sä silloin kaks vuotta sitten teit ton ja ton asian niin ja noin, olen muistanut sen ikäni".;D

Just joo, olis voinu sanoa sen silloin kaks vuotta sitten, eikä hautoa yksin päässään kaikki ne vuodet, jolloin pieni väärin ymmärrys ja kaunan mittasuhteet kasvavat aivan naurettaviksi. Kyseinen henkilö on kyllä itsekin myöntänyt olevansa pitkävihainen.;D

• .PISTE

Jos saan huonoa palvelua, en asioi liikkeessä uudelleen. Tai jos korjaaja ei tule lupaamanaan päivänä, annan keikan toiselle.

• Wastaaja

..olen tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa.:)

Jaloillani mäkin olen äänestänyt aina, jos olen saanut huonoa palvelua. Ihmissuhdeasiat on kuitenkin usein monimutkaisempia.

• lempi

ja miksei elämässä yleensäkin lupausten pitäminen on tietysti aika oleellinen juttu :)
        Entäpä noissa wastaajan mainitsemissa ihmissuhdeasioissa?

• .PISTE
        lempi kirjoitti:

ja miksei elämässä yleensäkin lupausten pitäminen on tietysti aika oleellinen juttu :)

Ihmissuhdeasioissa en ole päässyt jakamaan uusia mahdollisuuksia.

• Wastaaja
        lempi kirjoitti:

Niin. Kyllähän lupausten pitäminen/ pitämättä jättäminen kertoo aina ihmisestä jotakin.:) Lupaamistaan asioista kiinni pitäminen kertoo osaltaan ihmisen luotettavuudesta. Ja ystävät nyt ainakin määräytyvät pitkälti sen perusteella, että voiko heihin luottaa. Ihminen, joka aina luistaa lupauksistaan ei arvosta sitä toista ihmistä, jolle lupailee. Puhuu niin sanotusti 'lämpimikseen' vain.

Niin liike- elämässä, kuin ihmissuhteiden onnistumisessakin luotettavuus on erityisen tärkeää. Liike- elämässä tosin esim. palvelun tarjoaja/ palvelun ostaja- suhteet ovat ns. formaalisempia, joten suhde on helpompaa laittaa 'hyllylle' firman kanssa, kuin läheisen ihmisen kanssa. Monet tosin ovat siirtäneet panos- tuotos ts. hyötysuhdeajattelun onnistuneesti ihmissuhteisiinkin. *ironinen wirn*

Em seikka näkyy mm. monien suomi24:n kultsipuppeliaan kaipaavien kriteerilistoista Unelmalleen.;D Kysytään, että "jos annan ton, niin hyödynkö minä siitä niin mitä?" Helpompaa joillekin olis varmaan ostaa tarvittavat palvelut vaikka osissa. Pumpattavat barbarat ja silleen.;D

Olla sanojensa mittainen pyyteettömästi: se on aika tärkeää ihmissuhteissakin.

• lempi
        .PISTE kirjoitti:

Ihmissuhdeasioissa en ole päässyt jakamaan uusia mahdollisuuksia.

tarkoitat, että et ole päässyt? Kaikki ovat aina kohdelleet sinua hyvin ja sinua ei ole loukattu edes vahingossa?

• .PISTE
        lempi kirjoitti:

tarkoitat, että et ole päässyt? Kaikki ovat aina kohdelleet sinua hyvin ja sinua ei ole loukattu edes vahingossa?

Tarkoitin konkreettista mahdollisuutta, eli pyydettyä mahdollisuutta. En ole pitkävihainen.

• rusalka

Puolestani saa yrittää uudelleen. Mielestäni ihmistä ei voi eikä saa jättää yksin.

Uuden mahdollisuuden antaminen tarkoittaa vuorovaikutukseen antautumista ja peilinä toinen toisillensa olemista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      58
      6081
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      61
      5522
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      115
      4147
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      54
      3832
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3765
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3189
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      60
      2931
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59